Autoiluketju

  • 3 196 191
  • 18 516

teppana

Jäsen
@teppana mullahan on 120d tehdasasennetulla webastolla. Ainakin 1-sarjalaisessa webastoa käytetään pelkällä kaukosäätimellä. Pelkästään tuuletuksen saa ajastettua ajotietokoneelta. Sitten vielä sellainen homma, että webasto lämmittää ainoastaan sisätilan, eikä moottoria. Näissä uudemmissa malleissa, ei saa edes modattua toimimaan mitenkään muuten. En ole varma, että 3-sarjassa sama juttu, mutta epäilen.

OK, kiitti tiedosta. Täytyypä tutustua tarkemmin. Auto on tosiaan alle kaks viikkoa ollut. Jos kyse on vain sisätilan lämmityksestä niin sillähän ei sitten tee vittuakaan. Tai siis, onhan se kiva että on lämmintä ilmaa kun autoon istuu mutta kyllä pointti on saada nesteet lämpimäks.

En varmaksi sano mitään, mutta hivenen skeptinen oon tuon ajatuksen suhteen että ei lämmitä nesteitä. Ainakin itsellä on auto alkanut puhaltamaan lämmintä melkein heti startin jälkeen kun webasto on ollut päällä. Mutta kuten sanottua, täytyy sitä tarkemmin tutkia. Auto on nytkin Oulaisissa pari päivää että vasta loppuviikosta pääsen sitä tarkemmin katsomaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Näin ne tosiaan mulle autokeskuksesta kertoivat. Bemarin koneet eivät kuulemma tarvitse esilämmitystä yli -35 asteen lämpötiloissa. Viime talvena oli kylmimmillään Tampereella -20, ja ainakin näissä lämpötiloissa auto starttasi samaan malliin, kuin kesäkuumalla. Ihmeemmin edes hehkuttanut. Ilman webastoakin lämmintä ilmaa alkoi tulemaan suuttimista reilun minuutin kuluttua startista.
 

teppana

Jäsen
Näin ne tosiaan mulle autokeskuksesta kertoivat. Bemarin koneet eivät kuulemma tarvitse esilämmitystä yli -35 asteen lämpötiloissa. Viime talvena oli kylmimmillään Tampereella -20, ja ainakin näissä lämpötiloissa auto starttasi samaan malliin, kuin kesäkuumalla. Ihmeemmin edes hehkuttanut. Ilman webastoakin lämmintä ilmaa alkoi tulemaan suuttimista reilun minuutin kuluttua startista.

Nii just. Ei mulla kyllä oo mitään syytä epäillä sun sanomisia. Täytyy tosiaan vielä tarkistaa mutta onhan tuo mahdollista niin kuin sanoit. Siinä tapauksessa on webasto laitettu kyllä aivan turhaan. :D
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Nii just. Ei mulla kyllä oo mitään syytä epäillä sun sanomisia. Täytyy tosiaan vielä tarkistaa mutta onhan tuo mahdollista niin kuin sanoit. Siinä tapauksessa on webasto laitettu kyllä aivan turhaan. :D

Ei se Webasto turha ole. Paljon mukavampi lähteä lämpimällä autolla ikkunat sulana kuin kylmällä. Itse asiassa toi on se suurin hyöty.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei se Webasto turha ole. Paljon mukavampi lähteä lämpimällä autolla ikkunat sulana kuin kylmällä. Itse asiassa toi on se suurin hyöty.

Varsinkin, kun mulla ei ole autossa moottorin-, eikä sisätintilanlämmitintä, niin ehdottoman mukava laite.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nii just. Ei mulla kyllä oo mitään syytä epäillä sun sanomisia. Täytyy tosiaan vielä tarkistaa mutta onhan tuo mahdollista niin kuin sanoit. Siinä tapauksessa on webasto laitettu kyllä aivan turhaan. :D

Voi niissä olla mallikohtaisia eroja, mulle sanottiin vaan, että "ykkösessä ei ole".
 

teppana

Jäsen
Ei se Webasto turha ole. Paljon mukavampi lähteä lämpimällä autolla ikkunat sulana kuin kylmällä. Itse asiassa toi on se suurin hyöty.


No joo, aika voimakkaasti sanottu tuo "turha". Enemmänkin tuli turhautuminen jos onkin niin että kylmäkäynnistyksiä ei tällä vältetä. Toisaalta, jos niitä ei edes tarvitse välttää niin eipä siinä. Autossa on sulat ikkunat ja lämmin. Kyllä se mukavuuteen vaikuttaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No joo, aika voimakkaasti sanottu tuo "turha". Enemmänkin tuli turhautuminen jos onkin niin että kylmäkäynnistyksiä ei tällä vältetä. Toisaalta, jos niitä ei edes tarvitse välttää niin eipä siinä. Autossa on sulat ikkunat ja lämmin. Kyllä se mukavuuteen vaikuttaa.

Keskustelin tässä hiljattain samasta aiheesta Mercedes tuotepäällikön kanssa. Nykyautossa nykyöljyillä ja tekniikalla tuolla moottorin esilämmityksellä ei kuulemma ole käytännön merkitystä.

Tämän lisäksi olen kuullut tapauksista, jossa auto on jopa saatu vikasietotilaan jälkiasennetun moottorilämmittimen kanssa. Moottorinohjauksessa käytetään varsinkin premium mallien osalta kaikenlaista hienoa teknologiaa ja erilaisia antureita. Ilmeisesti autojen moottorinohjauksesta vastaavat järjestelmät eivät aina ymmärrä dataa, kun lämpötilaerot käyvät liian suuriksi eripuolilla moottoria.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Juu ei tuo ole edes ihmeellistä nykyään, ettei webasto/eber lämmitä kuin sisätilaa. Sama on esim. mersulla tietyissä malleissa. Epäilemättä muillakin merkeillä. Syitähän voi olla moniakin. Ekana tulee mieleen kustannus. Valmistaja säästää xx, korkeintaan xxx määrän euroja kun lämmitintä ei tarvitse haaroittaa moottoriin, vaan pelkästään lämmityslaitteen kennoon. "Keskivertokuluttaja" ei edes älyä ettei moottori ole lämminnyt koska hytti on lämmin ja lasit sulia. Ja valmistajaa ei kiinnosta koska nykyautot tehdään kestämään 100000km. Lisäksi pohjoiset markkinat on niin pienet, että turha käyttää resursseja moottorinlämmityksen suunnittelemiseen. Se, onko se hyväksi moottorille, on täysin eri asia. Tyhmäkin tajuaa että edes puolilämpimät öljyt ja vedet ei ainakaan haittaa tee. Tuo, ettei ajotietokoneesta saa ohjelmoitua tehdasasennettua webastoa on naurettavan typerää. Itsellä ei onneksi ole varaa niin kalliisiin autoihin, missä tuollaista idiotismia harrastetaan. Mersulla se alkaa käsittääkseni w205 C-sarjalaisesta eli 2014.

Miksi se sitten puhaltaa lämmintä lähes heti käynnistyksen jälkeen? Siellä on sähkövastus lämmittimen kennossa antamassa oman panoksensa. Nykyautoissa on muutenkin niin hyvä hyötysuhde moottorissa, että se ei paljoa anna hukkalämpöä. Pitää siis olla vaihtoehtoisia lämmöntuottajia.

Akun lataaminen auton seistessä on ainoastaan hyväksi akulle. Vielä kun käytettäisiin tehokkaita latureita (>5A) ja mieluusti yön yli niin siitä on jotain hyötyäkin.

@teppana
@puuntakaa
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Keskustelin tässä hiljattain samasta aiheesta Mercedes tuotepäällikön kanssa. Nykyautossa nykyöljyillä ja tekniikalla tuolla moottorin esilämmityksellä ei kuulemma ole käytännön merkitystä.

Millä tavalla hän perusteli tuota väitöstä? Älkiseltään veikkaisin ettei kyseinen henkilö ole ikinä edes nähnyt polttomoottoria.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Millä tavalla hän perusteli tuota väitöstä? Älkiseltään veikkaisin ettei kyseinen henkilö ole ikinä edes nähnyt polttomoottoria.

Perusteli että on aloittanut autohommat 70-luvulla ja nähnyt touhua silloin mineraaliöljyillä pelattaessa tuon ajan tekniikalla sekä kehityksen sieltä nykyaikaan. Itse taas veikkaisin, että kymmeniä vuosia näköalapaikalla tuhansia autoja nähneenä saattaa tietää jotain asiasta.

Tai sitten vaan ovat yhdessä sopineet tässäkin ketjussa viitatun Bemarin edustajien kanssa puhuvansa nykyautoista peetä jostain tuntemattomasta syystä.

Jos nyt välttämättä haluaa aiheeseen perehtyä, niin alla olevasta linkistä löytyy artikkeli, jossa viitataan riippumattoman VTT:n tutkimukseen aiheesta.

VTT: Esilämmitys ja akun lataus oletettua tärkeämpiä - Automerkit.fi | 2017
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ainakin bemareissa on akun latautumista tehostamassa jarrutusenergian talteenotto, jolloin käsittääkseni jarruttamisen, sekä vauhdin hidastamisen aikana laturi lataa akkua tehokkaammin. Onko tietoa onko tämä yleistynyt muihinkin merkkeihin?
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ainakin bemareissa on akun latautumista tehostamassa jarrutusenergian talteenotto, jolloin käsittääkseni jarruttamisen, sekä vauhdin hidastamisen aikana laturi lataa akkua tehokkaammin. Onko tietoa onko tämä yleistynyt muihinkin merkkeihin?

Tarkoitatko ladattavaa hybridia ja sähkömoottorin voimalähteenä toimivaa akkua? Mersuissa on sama ja niin on varmasti lähes kaikissa hybrideissä ja sähköautoissa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tarkoitatko ladattavaa hybridia ja sähkömoottorin voimalähteenä toimivaa akkua? Mersuissa on sama ja niin on varmasti lähes kaikissa hybrideissä ja sähköautoissa.

Olen siinä luulossa, että olisi käytössä polttomoottorisissa malleissa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Millä tavalla hän perusteli tuota väitöstä? Älkiseltään veikkaisin ettei kyseinen henkilö ole ikinä edes nähnyt polttomoottoria.
Samalla tavalla jutteli Vehon Citroen-huollon työnjohtaja. Lämmitystä ei hänen mukaansa tarvita, kuin vasta jossain -25 asteen lämpötiloissa. Minulla oli vaikeuksia saada sitikkaa pakkasaamuisin liikkeelle. Liikkui 5 metriä ja sammui. Sama uudestaan. Moottorin vikavalo palamaan ja kaikenmaailman herjat ajotietokoneeseen.

Syyksi epäiltiin ensin liian pitkää lämmitystä lohkolämppärillä. Lämpötilaero moottorien osien välillä olisi sekoittanut lämpötila-anturit. Neuvottiin lopettamaan lämmitys. Ei auttanut. Oikea syy oli akussa, josta oli jäljellä enää 40% alkuperäisestä kapasiteetista. Taisi tuo diagnoosi osua oikeaan, kun enää ei ole sammahdellut akun vaihdon jälkeen. Outoa oli se, että vikailmoituksia oli tulostettuna n. 20 sivua, mutta yksikään ei ollut suoraan liian alhaisesta akun varauksesta.
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Kuulisin mielelläni tuoreita kokemuksia auton tuonnista Saksasta? Oletteko hakeneet itse vai käyttäneet tuontipalvelua?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Perusteli että on aloittanut autohommat 70-luvulla ja nähnyt touhua silloin mineraaliöljyillä pelattaessa tuon ajan tekniikalla sekä...

Kenties en osaa lukea rivienvälejä oikein, tai sitten olen vain tyhmä, mutta mikä nyt sitten oli se itse perustelu? Siis jos hän ei tuon kummempaa sanonut. Sama olisi sanoa että "Mä oon kuule poika seiskytluvulta asti pyöriny autojen kanssa, älä mulle ala yhtään...". En sinua kohtaan vänkää mitään, on vaan naurettava tuo perustelu. Mitään teknistä syytä ei antanut? Olen minäkin autojen (60-luvun vehkeistä eteenpäin), erilaisten öljyjen ja lämmittimien kanssa touhunnut aika paljon, ja mikään ei puolla sitä etteikö esilämmitys kannattaisi.

Ainakin bemareissa on akun latautumista tehostamassa jarrutusenergian talteenotto, jolloin käsittääkseni jarruttamisen, sekä vauhdin hidastamisen aikana laturi lataa akkua tehokkaammin. Onko tietoa onko tämä yleistynyt muihinkin merkkeihin?

Niinkuin @Hartza jo tuossa kertoikin, kyllä tuollaiset järjestelmät alkaa yleistymään. Ainakin vielä niiden teho on kovin pieni.

Samalla tavalla jutteli Vehon Citroen-huollon työnjohtaja. Lämmitystä ei hänen mukaansa tarvita, kuin vasta jossain -25 asteen lämpötiloissa.

Mitkäs hänen perustelut oli?
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itsellä oli edellisessä E91 330XD:ssä se isompi Webasto 5kw, ainakin silloin vuonna 2011 sitä suosittelivat isommalle diiselille, ja kuuleehan sen jo korvalla niin webastossa kuin lohkossakin onko esilämmitetty moottoria vai ei, niin selvä käynnistysääniero on kyseessä, varsinkin kun puhutaan noin -10 asteen ja yli pakkasista. Eikä tämä ole mitään autoinsinöörihifistelyä vaan jokainen joka on starttaillut autoaan ja autoja yleensäkin vuosien ajan kuulee kyllä eron. Jos ymmärsin tuota yllä vellovaa keskustelua oikein niin tottakaihan Webasto esilämmittää konetta.

Webasto lämmittimen edut:
  • Lämmitä autosi paikasta riippumatta, et tarvitse tolppapaikkaa.
  • Lämmittää koneen ja sisätilan.
  • Kun lämmität autosi pakkasilla: säästät polttoainetta, moottoria, luontoa ja hermoja ;)
  • Auto lämpimäksi puolessa tunnissa ( kuluttaa polttoainetta n. 0,3l )
  • Voidaan käyttää myös ajon aikana, tehostamaan lämmitystä.
  • Lisävarusteena kauko-ohjain tai puhelinkäynnistys.
  • Saksalainen laatutuote, takuu 2 vuotta.

Laitetaan tähän vielä nopeasti oma kokemus joka tuossa E91:ssä meni kellollisen Webaston oletusasetuksilla näin että 20min lämmitti koneen, kuuli selvästi käynnistysäänessä jo tämän hyödyn, sitten alkoi puhaltaa lämmintä sisään joka kuluttaa pirusti akkua ja kun 3.0d vaatii kohtuullisesti käynnistysvirtaa niin pulassa ollaan ilman pitkiä ajoja missä akku ehtisi latautua. Jos vain kaupunkiajoa talvisin niin sisätilalämmitystä tuulettimilla ei kannata käyttää jollei ole akkulaturia, meille se myös tuli viiveellä koska kaupungissa ajellaan.

_
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kauko-ohjattu webasto on tod.näk. paras lisävaruste joka omistamissani autoissa on ikinä ollut.

Mutta kyllä mäkin @Jupe hämärästi muistelen lukeneeni (ja ihmetelleeni) että yhdessäkin autossa tehdasasennettu lisälämmitin lämmittää moottoria vain jos ulkolämpötila on -18 astetta tai kylmempi. En nyt kyllä muista että oliko kyse webastosta vai jostain vesihehkuista tms. Mutta aika rajulta ja tarpeettoman alhaiselta tuo lämpötila tuntui.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meni taas tänä aamuna hermo kun töihin ajoi. Mihin perustuu/millä säädetään nopeusrajoituksia moottoriteillä, joilla on elektroniset nopeusrajoitustolpat?

Käsittääkseni Suomessa kesärajoitus moottoriteillä on 120km/h ja talvirajoitus 100km/h, eli keleistä johtuen alennettu. Tänään, taas kerran, kun 3-tiellä oli normaali talvikeli, eli vähän lunta ja jäätä tiellä muttei erityisen huono ajokeli, rajoitus oli 80km/h. Pahimmillaan Turun motarilla joskus ollut rajoitus 60km/h, kun lumisade ollut voimakasta ja tielle kertynyt lunta. Välillä kesällä ilman mitään selkeää syytä rajoitus on 100km/h, vaikka tie on kuiva, näkyvyys hyvä, eikä käynnissä ole tietöitä.

En ymmärrä perusteita näille alennuksille, suurempi osa niitä ei kuitenkaan noudata, niin korkeintaan heikentävät liikenneturvallisuutta. Lisäksi jos rajoitusta voidaan normaalin talvisen kelin perusteella laskea, miksei sitä missään olosuhteissa voi nostaa?
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lisäksi jos rajoitusta voidaan normaalin talvisen kelin perusteella laskea, miksei sitä missään olosuhteissa voi nostaa?
Kyllähän niitä nostetaan ainakin siinä määrin että kun kuivat syyssäät jatkuvat pitkään niin viimeisenä rajoitus tippuu motareilla sataan etelän moottoriteillä missä nämä diginäytöt. Tästä on ollut lehdissäkin juttua virkavallan toimesta, samassa on väläytelty 130kmh rajoitusta muutamille pätkille missä vastaavat näytöt mutta se vaatisi muutoksia jo korkeammalta taholta.

_
 
Itsellä oli edellisessä E91 330XD:ssä se isompi Webasto 5kw, ainakin silloin vuonna 2011 sitä suosittelivat isommalle diiselille, ja kuuleehan sen jo korvalla niin webastossa kuin lohkossakin onko esilämmitetty moottoria vai ei, niin selvä käynnistysääniero on kyseessä, varsinkin kun puhutaan noin -10 asteen ja yli pakkasista. Eikä tämä ole mitään autoinsinöörihifistelyä vaan jokainen joka on starttaillut autoaan ja autoja yleensäkin vuosien ajan kuulee kyllä eron. Jos ymmärsin tuota yllä vellovaa keskustelua oikein niin tottakaihan Webasto esilämmittää konetta.

Webasto lämmittimen edut:
  • Lämmitä autosi paikasta riippumatta, et tarvitse tolppapaikkaa.
  • Lämmittää koneen ja sisätilan.
  • Kun lämmität autosi pakkasilla: säästät polttoainetta, moottoria, luontoa ja hermoja ;)
  • Auto lämpimäksi puolessa tunnissa ( kuluttaa polttoainetta n. 0,3l )
  • Voidaan käyttää myös ajon aikana, tehostamaan lämmitystä.
  • Lisävarusteena kauko-ohjain tai puhelinkäynnistys.
  • Saksalainen laatutuote, takuu 2 vuotta.

Laitetaan tähän vielä nopeasti oma kokemus joka tuossa E91:ssä meni kellollisen Webaston oletusasetuksilla näin että 20min lämmitti koneen, kuuli selvästi käynnistysäänessä jo tämän hyödyn, sitten alkoi puhaltaa lämmintä sisään joka kuluttaa pirusti akkua ja kun 3.0d vaatii kohtuullisesti käynnistysvirtaa niin pulassa ollaan ilman pitkiä ajoja missä akku ehtisi latautua. Jos vain kaupunkiajoa talvisin niin sisätilalämmitystä tuulettimilla ei kannata käyttää jollei ole akkulaturia, meille se myös tuli viiveellä koska kaupungissa ajellaan.

_
Ainakin joissain BMW malleissa tehdasasennettu Webasto ei lämmitä kuin sisäilmaa ja on vain ''mukavuusvaruste''. Uusimmista malleista ei ole itsellä tarkkaa tietoa mutta esim. E60/61 ja vaikka tuo E91 ovat sellaisia (tai ainakin osa niistä).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainakin joissain BMW malleissa tehdasasennettu Webasto ei lämmitä kuin sisäilmaa ja on vain ''mukavuusvaruste''. Uusimmista malleista ei ole itsellä tarkkaa tietoa mutta esim. E60/61 ja vaikka tuo E91 ovat sellaisia (tai ainakin osa niistä).
Tämä pelkkä sisätilalämmitys webastolla on itselleni kyllä totaalinen yllätys. Koko Webaston merkitys mun silmissä tipahtaa liki nollaan koska en muutenkaan talvitakissa halua istua täysin lämmitettyyn autoon.
Meillä oli jälkiasennettu ja olen 100% varma että lämmitti konetta, sen kuuli käynnistäessä ja kyllähän se sellaisena meille myyntiiikin koska oli tuontiauto missä ei suomi-pakettia niin webasto oli kuulemma ratkaisu moneen asiaan suomen talvessa moottorin lämmityksestä lähtien.

_
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itsellänikin Webasto E-Mersussa W212 lämmittää ainoastaan sisätilan. Mukava varuste, kun ei tartte ikkunoita skrabailla, kuten naapurilla. Webaston käytön huomaa pakkasella käynnistäessä siitä, että startti pyörii heikommin, kun Webasto on syönyt akun varausta. Muuten on normaalit moottorin käyntiäänet.

Seuraavassa autossa ei Webastoa ole lainkaan, vaan (sisä)esilämmitys hoidetaan auton omalla sisälämmitysjärjestelmällä. Tarvittava energia otetaan polttoaineen sijaan ladattavan hybridin akkukennoista ja ajastetaan tai kytketään päälle mobiilisovelluksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kuulisin mielelläni tuoreita kokemuksia auton tuonnista Saksasta? Oletteko hakeneet itse vai käyttäneet tuontipalvelua?

Itselläni on kokemusta molemmista, tosin ei ihan tuoreita. Jos pitäisi valita, niin käyttäisin luotettavaa ja hyvämaineista tuontipalvelua eli sitä samaa mitä olen käyttänyt ennenkin. Tuontipalveluilla on kuitenkin kaikki valmiina auton speksauksesta toimitukseen. Yllättävän paljon siitäkin tulee kuluja, kun lähtee hohhailemaan muutamaksi päiväksi Saksaan. Lennot, auton vuokra, Saksan katsastuskonttorilta rekisteröinti ja tuontikilvet, laivamatkat, polttoaineet. Tämän lisäksi pitää vielä ottaa enemmän tai vähemmän käteistä mukaan auton ostoa varten. Itselläni tuontipalvelu hoiti myös kaikki rekisteröintiin ja verotukseen liittyvät manööverit omalla riskillään eli jo tilatessa hinnoitteli auton minulle toimitettuna ja rekisteröitynä Suomeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös