Viime perjantaina vaihtui meidän taloudessa menopeli. Aiempi auto oli BMW 4-sarjan coupe (se kolmiovinen) 2 litran diesel koneella. Takavetoisena. Vajaat kaksi vuotta oli ajossa ja ihan hieno peli se oli. Renkaat alkoi olla jo niin kuluneet että viimeiset viikot mentiin kyllä luistelemalla. Nyt tuli alle 3-sarjan GT 3 litran diesel nelivetona. Muutama sata kilometriä on tullut nyt ajettua ja onhan se aivan eri peli.
Liukkaalla ei voimaa ihan kokonaan pääse koittamaan, mutta ero on kyllä iso. Neliveto pitää kitkoillakin helevetin hyvin jäisellä tiellä. Varustelutasoltaan auto on selkeästi meidän aiempaa parempi. Mukavimpana uutuutena tuli mahdollisuus luoda oma ajoprofiili 4 eri kuskille ja vielä "vieras" profiili perussäädöillä. Etulasiin heijastuu "hologrammi" ajonopeudesta sekä muutamasta muusta infosta matkan aikana (esim. matkareitti). Aluksi tuntui että aivan turha lisä, mutta jo alle tunnin päästä huomasin että ei tullut mittareita paljon katseltua vaan siitä tuulilasista seurasin nopeuden.
Ajotietokoneessa on puheentunnistus ohjelma (tai näin vaimoke väitti mutta en ole sitä itse testannut) jolla voi ilmeisesti jotain alkeellisia komentoja antaa. Todella erikoisena extrana tuli huomattua keskikonsolissa olevan pyöreän n.6 senttiä halkaisijalta olevan säätörullan päällä olevan kosketusnäytön johon voi kirjoittaa sormella. Esimerkiksi kun laittaa navigaattoriin osoitetta, ei tarvitse sillä rullalla navigoida näytöllä olevaa näppäimistöä vaan voi sormella kirjoittaa kirjain kerrallaan osoitteen ja ennakoiva navigaattori rajaa osoitteet sitä mukaa kun kirjaimet lisääntyy. Ilmeisesti tällä on haettu näennäistä turvallisuutta kun ei katsetta tarvitse irroittaa tiestä. Mutta en tiedä onko se sitten turvallisempaa räplätä sormella ajaessa. :D
Vetokoukku on sähköinen enkä ainakaan itse ole kovin luottavainen sähkön ja Suomen talvien suhteen. Mutta tuskin sitä paljon kesäkelien ulkopuolella vetokoukkua tarvitsee. Kattoluukku on kaksiosainen ja ainakin alkuun on tuntunut että lämmöneristys on ihan hyvä. Sisälle saa siis kattoluukkuun napilla painamalla paneelin eteen, mutta pimeällä kun ajelin niin oli ihan kiva pitää lasi paljaana.
Malli on siis M-sport jonka lisävarusteet on sarjan toiseksi kattavimmat. Vielä ei ole tullut mieleen mitään mikä puuttuisi, mutta paljon uutta ja ihmeellistä siinä on. Sisusta on beigeä nahkaa.
Tämä auto on nyt kolmen vuoden sopimuksella (edellinen oli kaksi) ja tuntuu ettei näin alkuun harmita kyllä yhtään.