Autoiluketju

  • 3 207 689
  • 18 538

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vetonivelet, kun käääntää ratin ääriasentoon ja ajaa ympyrää, ei kolise tai naksu, niiden tiivisteet ehjät. Iskarien kunto, renkaiden kunto.

Tää on varmasti monelle itsestäänselvää, mutta ymmärtääkseni lainatussa kohdassa puhutaan sitten etuvetoisen auton vetareiden kunnon tarkastuksesta. Fiat Stilo on ihan ok kulkupeli, ajo-ominaisuuksiltaan en pitänyt kun 1.6 bensalla useita vuosia sitten ajelin. Tunnoton tapaus, mutta ei hinnalla pilattu.
 

-RVL-

Jäsen
Tarkempia yksityiskohtia kirjoittamatta. Onko yhtään realistista odottaa saavansa autoliikkeestä edes tuhatta euroa autosta, jonka hinnat pyörivät autotalli.com -sivulla (autoliikkeitä) n. 2000 euron ja siitä vähän ylöspäin haitarissa. Muutama satanen todellisuus? En ole vaihtamassa.

Ei vaan jaksaisi itse myydä ja kuunnella älyttömiä tinkimisiä ja katsella sitä jumalatonta renkaitten potkimista. Järkevä myy yksityiselle, kyllä.

|
|
v
Joo. Kyllähän se on liikkeitten voittoa tehtävä, joten kaiketi sitä voisi laittaa
auton myyntiin edullisesti suhteessa saman vertoisiin autoihin, tai käyttää
jotain kaveria apuna. Pääsisi nopeimmin jonkinlaisella korvauksella eroon autosta.​
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkempia yksityiskohtia kirjoittamatta. Onko yhtään realistista odottaa saavansa autoliikkeestä edes tuhatta euroa autosta, jonka hinnat pyörivät autotalli.com -sivulla (autoliikkeitä) n. 2000 euron ja siitä vähän ylöspäin haitarissa. Muutama satanen todellisuus? En ole vaihtamassa.

Ei vaan jaksaisi itse myydä ja kuunnella älyttömiä tinkimisiä ja katsella sitä jumalatonta renkaitten potkimista. Järkevä myy yksityiselle, kyllä.

Suoralla kaupalla en usko että muutamaa satasta enemmän saat. Vaihtokaupassahan se riippuu hyvin paljon välirahasta, eli siitä mihin olet vaihtamassa.

Ymmärrän kyllä hyvin miksi et haluaisi yksityiselle myydä, tuossa hintaluokassa on varmaan juuri ne pahimmat tinkijät ja vänkääjät. Ja vaihdossa yritetään tarjota kaikkea mahdollista hevosesta traktorin renkaisiin. Ja tietenkin se pakollinen vanha 300-sarjan Bemari. Mutta rahallisestihan tämä on ilman muuta järkevin vaihtoehto, koska liikkeeseen jos myyt halpaa ja vanhaa autoa niin mitään eivät maksa.

Kannattaisiko kysyä joltain jobbarilta josko joku suostuisi myymään auton asiakkaan lukuun? Eli tämä liike/jobbari hoitaa auton myynnin ja vetää siitä jonkinlaisen siivun välistä. Voisi jopa saada vähän enemmän tuolla tavalla kuin että myy suoraan liikkeelle sen auton.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Tarkempia yksityiskohtia kirjoittamatta. Onko yhtään realistista odottaa saavansa autoliikkeestä edes tuhatta euroa autosta, jonka hinnat pyörivät autotalli.com -sivulla (autoliikkeitä) n. 2000 euron ja siitä vähän ylöspäin haitarissa. Muutama satanen todellisuus? En ole vaihtamassa.

Ei vaan jaksaisi itse myydä ja kuunnella älyttömiä tinkimisiä ja katsella sitä jumalatonta renkaitten potkimista. Järkevä myy yksityiselle, kyllä.

Aika hyvän esimerkin sain tuossa joku aika sitten kun möin autoani pois, kyse nyt oli vähän kalliimman hintaluokan autosta kuin 2000e mutta jokatapauksessa liike tarjosi autostani vaihdossa toiseen 6300 euroa jota en kyllä kelpuuttanut. Kaksi ja puoli viikkoa maltoin pitää autoa myynnissä nettiautossa ja sain siitä 9k joten aika iso ero on autoliikkeen tarjoamilla summilla ja suoralla myynnillä yksityiselle....

Joku aika sitten kyselin V70 Volvoista ja muista tila-autoista. Viikko sitten tuli hankittua V70 -01 automaattilootalla. Uudempikin olisi kelvannut mutta budjetti ei riittänyt...
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuttunut duunirooli vaatii liikkumista pitkin suomea Oulun eteläpuolella. On siis auton hankinnan aika.

Budjetiksi olen ajatellut 10 000e + muutama tonni tulevia huoltoja jne varten.
Tällä summalla ei vielä uutta hankita, joten nyt pitäisi sitten tehdä päätös muutaman seikan suhteen

1) kokoluokka
2) kilometri"raja"

Katseet olen suunnannut Polo/Ibiza/Cordoba/Fabia-kokoluokkaan (05->, alle 100 000km), jossa ylläpitokustannukset lienevät kohtuullisemmat?

Yhtenä vaihtoehtona toki voisi olla jokin isompi auto (99-02, alle 200 000km) jossa ajomukavuus voisi olla parempi.

Kuinka paljon vakuutusmaksut, osat ja huollot eroavat esim. VW Polossa ja esim tämmöisessä?

Ja näillä bensan hinnoilla toki kulutuskin ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuttunut duunirooli vaatii liikkumista pitkin suomea Oulun eteläpuolella. On siis auton hankinnan aika.

Budjetiksi olen ajatellut 10 000e + muutama tonni tulevia huoltoja jne varten.

Yhtenä vaihtoehtona toki voisi olla jokin isompi auto (99-02, alle 200 000km) jossa ajomukavuus voisi olla parempi.

Paljonko sitä työajoa oikein tulee? Jos vähänkään enemmän, niin unohda poolot ja ibizat, jotka rankempi sivutuuli työntää tieltä pois. Tuolla kymppitonnilla saa jo oikeasti mukavan käytetyn auton varustettuna ajo-ominaisuuksilla. Maatieajoa kun varmaan tulee paljon, niin kuukauden päästä pikkukopin ostettuasi sua harmittaa, "miksen sittenkään ottanut isompaa".
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljonko sitä työajoa oikein tulee? Jos vähänkään enemmän, niin unohda poolot ja ibizat, jotka rankempi sivutuuli työntää tieltä pois. Tuolla kymppitonnilla saa jo oikeasti mukavan käytetyn auton varustettuna ajo-ominaisuuksilla. Maatieajoa kun varmaan tulee paljon, niin kuukauden päästä pikkukopin ostettuasi sua harmittaa, "miksen sittenkään ottanut isompaa".

Arviolta työajoa tulee 15-20 000km, koska ajan pitemmäksi aikaa aina yhteen paikkaan. Maantietä siis pääasiassa. Yksityisajoja varmaan muutama tuhat, siitä on vaikea sanoa kun olen ilman autoa tähän asti pärjännyt ja pk-seudun liikunta tapahtuu matkakortilla kuten aiemminkin.

Kilsakorvauksilla tietysti saa vähän nälkäisemmänkin vehkeen ravittua, mutta mieluiten maksan mahdollisimman vähän tästä huvista.

Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?
Kannattaa ottaa huomioon sitten myös se kuinka hiljainen auto on. Olen vaan ajanut monta sataa tuhatta kilometriä vittuuntuneena siihen että rengas- ym. alustaäänet jurnuvat autoon sisään aivan järkyttävän kovaa. Siihen ei auta sitten mikään, vaikka kuinka kovaa laittaisit musat soimaan niin ei sitäkään jaksa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?

Niinpä. Jos sulla on ajo siis lähinnä pitkää maantieajoa, niin uskoisinpa, että käytännössä jokainen normaali henkilöauto kuluttaa sen verran kohtuullisesti, ettei se ole ratkaisevaa valinnan kannalta. Lähinnä kannattaa sitten päättää, ottaako dieselin vai ei.

Omaansa pitää kai kehua, ja voin kyllä varauksetta suositella Saabia, joko 9-5 tai ng9-3 ovat mainioita pelejä, ja varsinkin oma 9-5 on kyllä niin perkeleen mukava peli, että oikeen itkettää.

Sinuna en harkitsisi muita kuin automaatilla ja vakionopeudensäätimellä varustettuja autoja, päädyt sitten mihin merkkiin tahansa, mutta toki ilmankin toimeen tulee.
 

Veijari

Jäsen
Kyllä minä valitsisin vaihteistoa juuri toisin päin eli jos ajot pääasiassa matka-ajoa niin silloin manuaali, ja kaupunkipyöritykseen automaatti.

mutta mutta, juuri niin monta on mielipidettä kuin vastaajaakin joten kyllä se omalle perseelle sopiva kärry on itse etsittävä. Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.

Omassa Audi A4:n sport istuimissa istuu kuin kotisohvalla ja auto menee maantiellä kuin juna kiskoilla mutta korin ääneneristävyys voisi olla parempi. A6:ssa tämäkin puoli toteutuu.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.
.

Veijarin kanssa samoilla linjoilla tuon korin suhteen, iso auto kulkee kuin juna tuolla maantiellä eikä tuuli vaikuta samoin kuin pikkukopeissa.

Palattuani Volvo kantaan täytynee suositella tuohon Veijarin listaan jatkoksi vielä Volvo V70.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Palattuani Volvo kantaan täytynee suositella tuohon Veijarin listaan jatkoksi vielä Volvo V70.
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin. En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?

V70 on aika laiska vaan, tai sitten pitää olla koneena joku 2,4. Mitäs ne isommat dieselit maantiellä kuluttavatkaan?
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Mietiskelin tuossa semmoista, että mitenköhän tuon E10-bensan saaman hyvinkin negatiivisen julkisuuden (aiheesta?/aiheetta?) takia diesel-autojen kysyntä saattaa lisääntyä? Jos lisääntyy, niin tuleeko suorastaan ryntäys?
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Veijari

Jäsen
En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?QUOTE]

Ohitustilanteessa käsivalintaisella pystyt hetkessä heittämään 6:lta 3:lle eli nopeammin kuin automaatti joka vaatii ensin kickdownin ja sen jälkeen laatikko miettii sen pienen hetken, joka muuten joskus tuntuu raivostuttavan pitkältä. Tämä oman kokemukseni mukaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ohitustilanteessa käsivalintaisella pystyt hetkessä heittämään 6:lta 3:lle eli nopeammin kuin automaatti joka vaatii ensin kickdownin ja sen jälkeen laatikko miettii sen pienen hetken, joka muuten joskus tuntuu raivostuttavan pitkältä. Tämä oman kokemukseni mukaan.

Nykyaikaisilla automaateillakaan tuo pienemmälle heittäminen ei ole mikään ongelma. Sitä paitsi Pertti-perusautoilija ei pärjää vaihtonopeudessa automaatille, vaikkei tuota pienempää pykälää heitettäisikään omatoimisesti päälle. Muutoinkin ennakointi on myös ohituksissa ensiarvoisen tärkeää ja sen avulla onnistuu ohittaminen automaatilla ihan siinä kuin manuaalillakin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin. En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?

Ei nyt välttämättä mieluummin, mutta eipä automaatti tuo maantieajoon juuri lisäarvoa. Sen sijaan jos pyörittelisi autoa jatkuvasti kaupungin ruuhkassa, on automaatista enemmän hyötyä.
 

scholl

Jäsen
Kyllä minä valitsisin vaihteistoa juuri toisin päin eli jos ajot pääasiassa matka-ajoa niin silloin manuaali, ja kaupunkipyöritykseen automaatti.

Mielestäni se on niin, että jos ei ole rata-ajoa niin aina automaatti. Kone pitää olla kutoskone, jotta pääsee ohi, koska Suomessa on niin paljon maantieajoa ja niin vähän moottoriteitä.

mutta mutta, juuri niin monta on mielipidettä kuin vastaajaakin joten kyllä se omalle perseelle sopiva kärry on itse etsittävä. Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.

Isokorisesta samaa mieltä. Pienellä autolla pitkillä etäisyyksillä väsyy ja tuuli heittelee autoa minne sattuu. Sen lisäksi selkä tulee kipeäksi. Mä ajan kahdella eri autolla tuota maantieajoa lähinnä kelin mukaan. Nelivetofarkku 525xiA, jossa nastat ja Sebring 2,7 Limited cabrio. Molemmat ovat hyviä ajaa maantiellä. Toki kun ostaa autoja uutena niin tilanne on vähän eri kuin kysyjän budjetti, kun noista halvempi eli Chrysler maksoi 54000e, mutta umpiauto 2,7 Limited oli vain 37-38000e silloin 2005, kun ostin, joten käytettynä se voisi olla kysyjälle sopiva. Nyt kun toi autoverotus co2 höpinöineen on tuonut ihmisten mieliin ne arvot niin isokoneisten käytettyjen hinnatkin ovat romahtaneet. Niinpä jos mulla olisi reilu 10000e budjetti niin ostaisin Sebring 2,7 Limitedin facelift version tai jonkun muun auton, jonka hinta Suomessa on käytettynä suhteessa uuteen edullinen. Mitä järkeä ostaa kaikista suosituin käytetty malli, jos käytettynä ostaa, kun ovat silloin suhteessa ylihintaisia. Toi 2,7 Limited facelift joku about 2005 maksaa ehkä jotain 10tonnin tai Signature, joka oli se viimeinen versio vuonna 2006 hintaan 29900e (en tiedä kuinka karsittu se oli vai oliko ihan hyväkin varustus, kun dollari oli halvempi), ehkä vähän yli. Ei välttämättä kestä yhtä lailla kuin Bemari, mutta jos ajaa 20 tuhatta vuodessa niin sillä ei ole mitään väliä. Auton saa halvalla ja siinä on vähemmän kilsoja. Työajoja varten ei voi ostaa mitään 1997 vuoden Mersua, koska niin vanhan auton luotettavuus on kyseenalainen.

Noista kahdesta edellämainituista vielä sen verran, että Chrysler vie vähemmän bensaa kuin Bemari. Ehkä Bemarin neliveto vaikuttaa tai sitten se Chrysler vie vain muuten vähemmän maantiellä, kaupungissa tilanne voi olla toinen. Alimmillaan olen ajanut 250km matkan edestakaisin tasan 80km/h nopeutta 7,0 litran keskikulutuksella. Toki normaalikulutus on korkeampi, kun ajan kovempaa ja ohittelen paljon etc., mutta kokeiltu on sekin, että se kulkee vähällä. 68000km ajettu, eikä oikein mitään feelua. Etuiskarit kyllä vaihdoin, kun toisesta tuli nyt syksyllä sanomista, mutta jälkeenpäin on tullut sellaista informaatiota, että vika olisi kyllä ollut K1 mittauksessa, eikä niissä iskareissa. Bemareissa, folkkareissa ja Audeissa on kyllä meidän perheenjäsenillä ollut paljon enemmän ongelmia kuin Chryslereissa. Nytkin aamupakkasella toi hemmetin Bemari auko pari kertaa takaluukun lasia itsekseen. Sinne sai laittaa CRC:tä, että loppui. Chryslerissa ei ole ikinä mitään ongelmia ollut minkään härpäkkeen kanssa ja kaikki varusteet ovat vakiona. Bemarissa joutuu maksamaan vähintään 20000e varusteita, kun auton ostaa. Ainakin Limited Cabriossa on laadukkaat Infinityn stereosysteemit, 6 levyn vaihtaja etc. perussysteemit ja ennen kaikkea riittävästi mukitelineitä. Se on kanssa yksi saatana Bemareissa ja Audeissa, ettei juomia saa maantieajossa mihinkään riittävästi pystyyn. Mulla on esim. pari tölkkiä usein auki, varsinkin aamuisin pitää olla energiajuoma ja joku toinen juoma niin tungepa niitä sitten vauhdissa, kun yksin ajat, sinne pussiin, mikä on siellä pelkääjän paikan jalkatilassa.

Hinnoista en tiedä, mutta joku Alfa 159 voisi olla myöskin varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Liian tyylikäs auto maalaisille perusjunteille, joten voisi kuvitella, että saa käytettynä suhteessa halvemmalla kuin jonkun Volvon tai japsin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tuo V70 ja saman kokoluokan muut autot menevät jo vähän liian kalliiksi hankkia ja käyttää tähän budjettiin. Helvetin hyvä auto tuo V70 ajaa, mutta tässä hintaluokassa en sitä edes harkitse.

Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?

Uudempi V40 on ainakin varsin hyvä auto matka-ajossa. Ei tietystikään yhtä vakaa ajettava kuin V70, mutta ei kuitenkaan mikään rimpula ja suht näppärä kaupungissa. Ajo-ominaisuuksiltaan laittaisin Volvot aina sinne saksalaisten ja ranskalaisten väliin eli ei niin pehmeitä kuin fransemannit, mutta toisaalta ei yhtä jämäköitäkään kuin saksalaiset. Kyse on siitä mistä tykkää.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää käydä koeajamassa paria V40stä ja ehkä V70stäkin.

Käytännössä V40sen osalta liikutaan 2002, 2004 ja 150/180tkm
V70nen on vuosimallia 2001 ja kilometrejä takana lähes 300 tkm eli tuplat.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Kyllä tuo V70 ja saman kokoluokan muut autot menevät jo vähän liian kalliiksi hankkia ja käyttää tähän budjettiin. Helvetin hyvä auto tuo V70 ajaa, mutta tässä hintaluokassa en sitä edes harkitse.

Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?

Mulla oli V40 aikaisemmin ja sillä tuli matkaa taitettua aika paljon. Ihan näppärä peli ja suhteellisen vakaa mutta kyllä V70 on aivan eri planeetalta.

Noin 10k hintaluokkaan löytyy noita V70 sellaisia 01-02 joilla ajettu jotain 200k ja risat. Omastani maksoin n. 10k ja kilometrejä takana 212000.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitää käydä koeajamassa paria V40stä ja ehkä V70stäkin.

Käytännössä V40sen osalta liikutaan 2002, 2004 ja 150/180tkm
V70nen on vuosimallia 2001 ja kilometrejä takana lähes 300 tkm eli tuplat.

Itellä on nyt -03 V40 2.0t. Jos tuommoista edes harkitset, niin ehdottomasti -01 tai tuoreempi tätä viimeisintä päivitysversiota. Tuolla 10000€:lla saat jo hyvän yksilön ja loppupään classic-varusteisia malleja. Mun mielestä tuossa on se vähimmäistaso, josta alat kattelemaan autoa itselles. En kuitenkaan sen enempää sitä suosittele ja kehu, vaikka viimeksi heikkona hetkenä siihen päädyin ja tyytyväinen olen ollut. Jokaisella kun on ja pitääkin olla oma mielipide. Malli jakaa varsin tehokkaasti mielipiteet, kun on yhteistuote mitsun ja rellun kanssa versiosta riippuen.
Kun käyt ajamassa mitä tahansa laitetta, niin vähintään tunnin lenkki, jotta saat selville istuinten mukavuuden, melun ja käytöksen yleensä. Suositeltavat varusteet ovat jo mainittu vakionopeudensäädin ja ilmastointi ainakin manuaalisena. Tärkeimpänä pidän kuitenkin tuota penkkiä. Huonolla jakkaralla kun oikeasti saa selän jumiin säännöllisillä pitkillä matkoilla.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin.

Automaatti on kyllä kiva kaupungissa ja miksei maantielläkin. Nykyisessä autossani on manuaali+cruise ja se yhdistelmä toimii maantiellä aivan loistavasti. Ei ole edes isoissa ylämäissä mitään ongelmia. En huomaa mitään eroa maantieajossa onko se autom.+cruise vai manuaali+cruise. Yhtä hyvin menee.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Olisiko heittää vinkkiä Viron puolella olevista autoilutapahtumista? Lähinnä kiinnostaa jenkit tai härskit kisavehkeet (tyyliin formula offroad).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös