Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 645
  • 7 359

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asun Vantaalla ja yhtä isoa lähiötähän tämä on. Ei tämä nyt Helsingin lähiöistä juurikaan poikkea.

Suomen voisi jakaa neljään osaan.
1. Stadi (vain sen varsinainen kantakaupunki. Karkeasti voisi sanoa, että sinne asti minne spora kulkee)
2. Lähiövyöhyke (Itä-/Pohjois-Helsinki, Vantaa ja osa Espoota sekä Kerava)
3. Radanvarsi ja vastaavat semikepualueet (Järvenpää, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula, ja loput Espoosta)
4. Periferia


Niin ja olen asunut kaikissa edellämainituissa kategorioissa sekä ulkomailla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuli Kontulaan välillä Hertsikasta mentyä. Enemmän kuitenkin Kallioon. Metro oli kätevä ja sen jälkeen kulki vielä bussit.


Kyllä kait sitä kerran viikkoon tulee lähdettyä jonkun luo jatkoille. Viimeksi eilen, sitä ennen tiistaina. Tosin ei noi ihan tuntemattomia ollut vaan tuttuja naamoja baareista. Ihmisten asuntoja on kiva nähdä, varsinkin kaikkien friikkien.

Parhaat seikkailut koet aina sekakäyttäjien matkassa.
No kunhan ei itse lähde bentsoilla leikkimään hirveässä kännissä niin hyvin menee. Joskus tuli leikittyä niiden kanssa liikaakin. Sitten onneksi järki voitti.
 

teppana

Jäsen
Asun Vantaalla ja yhtä isoa lähiötähän tämä on. Ei tämä nyt Helsingin lähiöistä juurikaan poikkea.

Suomen voisi jakaa neljään osaan.
1. Stadi (vain sen varsinainen kantakaupunki. Karkeasti voisi sanoa, että sinne asti minne spora kulkee)
2. Lähiövyöhyke (Itä-/Pohjois-Helsinki, Vantaa ja osa Espoota sekä Kerava)
3. Radanvarsi ja vastaavat semikepualueet (Järvenpää, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula, ja loput Espoosta)
4. Periferia


Niin ja olen asunut kaikissa edellämainituissa kategorioissa sekä ulkomailla.

Itsekkin on tullut asuttua Johanneksenkadulta (siinä kirkon vieressä, pitää zoomata mapsilla tosi lähelle että näkee) Ouluun saakka. Ulkomaat on tosin vielä kokematta. Jos sitä joskus uskaltais. Ja allekirjoitan tuon aluejaon. Jokaisessa on puolensa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Omakohtaisia kokemuksia tulee mieleen Santo Domingosta, missä turistialueet oli kahdelle länkkärille aivan turvallisia. Paikalliset poliisit valvoivat vahvasti ja levottomuuksia ei ollut käytännössä yhtään. Mutta esim. avovaimoa kehotettiin paikallisten puolesta olematta menemään tiettyjen katujen yli. Olisiko siellä jotain tapahtunut? Ei välttämättä, mutta riskit nousee.

Eihän Suomessa olekaan mitään no-go -areoita. Toista se on kehitysmaissa ja sillä on todellakin merkitystä eikä ne varoitukset ole turhia. Bogotássa minut ryöstettiin saman tien, kun lähdin aukiolta väärään suuntaan. Tiesin olevani turvallisella alueella ja kunhan tässä pysyy, niin ongelmia ei ole, mutta tuonne ei todellakaan voi mennä. Enkä olisi mennyt, mutta siinä mietin kumpaan suuntaan se nyt oli ja valitsin väärin.

Kontulassa on se erilaista, että siellä on niitä pubeja niin paljon. Tavallisessa suomalaislähiössä on kaksi tai ehkä kolme juottolaa. Sen pitserian, apteekin ja parturin lisäksi.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaassa vaan on se, ettei sieltä tule joka päivä lähdettyä Helsinkiin tapahtumiin. Ihmiset muuttaa maalta ja ajattelee että nyt asuu lähellä kaikkea, mutta jatkaakin sitä maalaiselämää. Esimerkiksi eivät käytä metroa ja muita julkisia kun pitäähän miehellä auto olla jne. Maksaa kuitenkin vähän kalliimpaa vuokraa tai asuntoa. Tietty töitä voi olla enemmän jne.

Helsinki on hinta-laatusuhteeltaan Suomen edullisin paikka asua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole koskaan asunut kuin tuolla Periferiassa. Olen minä joskus käynyt Helsingissä, viimeksi heinäkuussa.

Kävin kouluni Espoossa ja ikävä tilanne muistuu ala-asteelta. Mihin ikinä liittyikään, mutta opettaja kysyi kuinka moni on käynyt Linnanmäellä. Tietenkin kaikki oli paitsi eipäs ollutkaan yksi tyttö ja hän alkoi itkeä.

Kyllä maan pääkaupunki pitää käydä tutkimassa ensin ja sitten keskittyä maaseutuun. Silloin sinne oli pääsymaksu pelkästään alueelle vaan nykyäänhän se on ilmainen ja ollut jo pitkään eli kaikkien pitäisi voida siellä käydä.

Ihmiset muuttaa maalta ja ajattelee että nyt asuu lähellä kaikkea, mutta jatkaakin sitä maalaiselämää. Esimerkiksi eivät käytä metroa ja muita julkisia kun pitäähän miehellä auto olla jne. Maksaa kuitenkin vähän kalliimpaa vuokraa tai asuntoa. Tietty töitä voi olla enemmän jne.

Tämä on erittäin tuttu ilmiö. Asun hieman Helsinkiä suuremmassa paikassa ja kulttuuritarjontaa olisi vaikka mitä. Mutta ei niihin tule mentyä, kun aina ajattelee tuossa ne on lähellä, ehkä sitä joskus voisi.

Maalaiselämä ei tokikaan ole kovin tuttua paitsi onhan eräästä parisuhteesta. Jälkeenpäin ajatellen ei se ollut kivaa aikaa se. Teoriassa saattaisin asua maalla nykyään, pelottava ajatus.

Miettikää, kun käyt ruokakaupassa ja siellä on jotain seitsemän naapuria samaan aikaan. Ja sitten vaihdellaan kuulumisia ja mitä ikinä. Sanotaan tuletko kahville ensi viikolla tai voisitko katsoa koiraani jonain päivänä.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Miettikää, kun käyt ruokakaupassa ja siellä on jotain seitsemän naapuria samaan aikaan. Ja sitten vaihdellaan kuulumisia ja mitä ikinä. Sanotaan tuletko kahville ensi viikolla tai voisitko katsoa koiraani jonain päivänä.

Jokainen joka on varttunut tai asunut pidempään pienellä paikkakunnalla voi tähän samaistua. Siinä on tietynlaista romantiikkaa kun koko kyläyhteisö tuntee toisensa. Mutta siinä on myös omat sudenkuopat. Ne juorut...ne on aivan käsittämättömiä. En edes voi laskea kuinka monta kertaa oon kaupan tädiltä kuullut naljailua siitä, kuinka viime viikonloppuna paikallisessa iskin jonkun muijan. Vaikka olin töissä! Ne jutut elää ihan omaa elämäänsä siellä.

Kaverin äiti kuuli tulevansa mummoks K-marketin kassalta, kun hänen tytär oli töissä terveyskeskuksessa. Jos jokin on valoa nopeampi, se on pikkukylän juorut.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaassa vaan on se, ettei sieltä tule joka päivä lähdettyä Helsinkiin tapahtumiin. Ihmiset muuttaa maalta ja ajattelee että nyt asuu lähellä kaikkea, mutta jatkaakin sitä maalaiselämää. Esimerkiksi eivät käytä metroa ja muita julkisia kun pitäähän miehellä auto olla jne. Maksaa kuitenkin vähän kalliimpaa vuokraa tai asuntoa. Tietty töitä voi olla enemmän jne.

Helsinki on hinta-laatusuhteeltaan Suomen edullisin paikka asua.

Helsingin keskustaan kulkeminen yksin autolla on tyhmää. En muista koska olisin viimeksi mennyt ei-työasioissa Helsinkiin autolla.

Kävelen junaan viidessä minuutissa ja niitä kulkee 10min välein ja matka kestää sen n. 20min (tällä hetkellä tosin 26min koska pasilan työmaa hidastaa aikatauluja)




Ylipäätään asuminen kannattaa suunnitella töiden ja opiskelujen mukaan. Kodin ja työ-/opiskelupaikan väliset matkat ovat palkansaajalle turhaa aikaa. Ne eivät ole työaikaa, mutta kuitenkin pois vapaa-ajasta. Puolassa asuessani moni kolleega asui kaupungin "väärällä" puolella lähiössä ja työmatkat olivat joka päivä 45-60min suuntaansa. Siinä "säästi" jotain 25e kuussa siihen nähden, että olisi asunut alle 15min päässä.
Kaupungissa tai lähiössä muuttaminen on niin helppoa, että duunimatkat voi suunnitella sen mukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaverin äiti kuuli tulevansa mummoks K-marketin kassalta, kun hänen tytär oli töissä terveyskeskuksessa. Jos jokin on valoa nopeampi, se on pikkukylän juorut.

Savolainen Espoossa asuva kaveri omistaa terveydenhuoltopuljun ja on todella tarkka vaitiolovelvollisuudestaan, vaikka muuten voikin hommistaan yleisellä tasolla kertoa.

Ei kai ne samat säädökset sitten pikkukyliä vain koske. Paikallinen konstaapelikin on pubissa. Tai sitten virka on lakkautettu.
 

teppana

Jäsen
Savolainen Espoossa asuva kaveri omistaa terveydenhuoltopuljun ja on todella tarkka vaitiolovelvollisuudestaan, vaikka muuten voikin hommistaan yleisellä tasolla kertoa.

Ei kai ne samat säädökset sitten pikkukyliä vain koske. Paikallinen konstaapelikin on pubissa. Tai sitten virka on lakkautettu.

Kyllähän ne on tarkkoja. Avovaimo myös tekee tuolla alalla töitä eikä koskaan paljastaisi mitään. Ilmeisesti kaikki ei noudata samaa kaavaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miettikää, kun käyt ruokakaupassa ja siellä on jotain seitsemän naapuria samaan aikaan. Ja sitten vaihdellaan kuulumisia ja mitä ikinä.
Minä aina painelen kovaa vauhtia karkuun kun näin jonkun semitutun kaupassa ettei joudu puheisiin. Joo, olen outo mutta en tykkää puhua tyhjiä ihmisten kanssa joita en edes kunnolla tunne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä aina painelen kovaa vauhtia karkuun kun näin jonkun semitutun kaupassa ettei joudu puheisiin. Joo, olen outo mutta en tykkää puhua tyhjiä ihmisten kanssa joita en edes kunnolla tunne.

Karkaamisessa on vain se ongelma, että yleensä vastustaja huomaa kuinka aivan varmasti näit, mutta jostain syystä kipitit karkuun.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pikkukaupungin kirjaston työntekijät puivat kahvipöydässä sitä, mitä joku oli lainannut. Kiva tietää.

Se ei taida mitään pykäliä rikkoa, vaikka toki todella huonoa ja anteeksiantamatonta käytöstä.

Yritän välttää käymästä kahvilla tehdaskavereiden kanssa. Isoin syy on juurikin se, kun puheenaiheet on millainen keikka sinulla on menossa ja onko millaisia asiakkaita ollut. Tai jos ollaan samassa projektissa, niin sitten tauosta tulee pelkkä työtapahtuma.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vantaalla on kuitenkin sellaisia asioita kuin Taidetalo Toteemi, Tiedekeskus Heureka, Mika Häkkisen aukio, Hotelli Vantaa, Allun Grilli, Fazerin tehdas sekä Länsimäki. Minun mielestäni noissa on vetovoimatekijöitä sen verran paljon, että pidän outona asiana sitä, että Vantaa ei houkuttele läheskään niin paljon kuin naapurikaupungit Espoo ja Helsinki.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
En nyt tähän paniikkiin löytänyt sopivampaakaan ketjua, mutta Helsingin Lönnrotinkadun Omenahotellin hissin ovi ei avaudu minulle!
Tai oikeastaan avautuihan se, kun hälytysnapin takaa vastannut kaunisääninen neito neuvoi työntämään sitä ovea.
Eli kyseisessä hotellissa on 2 erilaista hissiä rinnakkain. Toisessa pitää itse työntää uloin ovi auki ja toisessa molemmat ovet ovat automaattiset. Tässä tapauksessa humalainen turisti ei ymmärtänyt hissin toimintaperiaatetta ja muutaman kerran yläkerrassa käytyään soitti hätäpäivystykseen.
Jos joku tuntee Koneen päivystysnumerossa työskentelevän jumalaisen äänen omaavan naisihmisen, niin kertokaa terveisiä:
A: Pyydän anteeksi turhaa hälytystä!
B: Mennäänkö naimisiin? Olen vielä tällä hetkellä itse naimisissa, mutta vuoksesi laitan eropaperit sisään heti maanantaina.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En nyt tähän paniikkiin löytänyt sopivampaakaan ketjua, mutta Helsingin Lönnrotinkadun Omenahotellin hissin ovi ei avaudu minulle!

Nämä on aina jännittäviä hetkiä aukeaako se ovi, jos ei ole Hiltonissa. Niissäkin joskus joutuu käydä kysymässä respan tytöiltä, miksi tämä sähköovi ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä hemmetin järkeä on jossain snapchatissa. Myönnän et en tiedä siitä mitåän muuta kun sen et otat kuvan ja se näkyy vaan hetken. Tuo riittikin minulle muodostamaan mielipiteen järjettömästä palvelusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä hemmetin järkeä on jossain snapchatissa. Myönnän et en tiedä siitä mitåän muuta kun sen et otat kuvan ja se näkyy vaan hetken. Tuo riittikin minulle muodostamaan mielipiteen järjettömästä palvelusta.

Tutkin tätä joskus aikoinaan kuullessani maailman turhimmasta palvelusta ensimmäistä kertaa. Se perustuu jotenkin siihen, kun se on niin todella jännittävää saada se kuva ja tietää kuinka sen näkee vain hetken.

Jotenkin samalla lailla kuinka on todella upeaa, jos joku lainaa viestiäsi jääkiekkoaiheisella keskustelupalstalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös