Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 879
  • 7 359

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse asiassa mä oon aina ihmetellyt mistä ne jotkut on oppinut tonkin jutun.

Mä olen kolmevitonen, joka on ala-asteella opetellut kaunokirjoitusta useamman vuoden, muistaakseni yläasteellakin äidinkielen aineet piti kirjoittaa sillä. Olin ala-asteella tukiopetuksessakin tuon kirjoittamiseen liittyen, kun ss (hissi, kassi) oli vaikea kirjoittaa, muistaakseni niin, että en oppinut ilman tukiopetusta yhdistämään niitä kirjaimia. Nyttemmin kaikki on jo unohtunut, koska eihän tuota mihinkään enää nykypäivänä tarvitse.

Joka tapauksessa olen ollut siinä luulossa, että ikäisilleni on kaikille opetettu ala-asteella kaunokirjoitusta ja sitä piti myös esim. äidinkielen aineissa käyttää, ilmeisesti olin väärässä.
 
Oletko siis oikeasti sitä mieltä, että käsin kirjoittaminen on turha taito, jota ei pitäisi opettaa kouluissa? Vai pitäisikö kouluissa opettaa kirjoittamaan vain tikkukirjaimin, koska kaunokirjoitus on se turha taito? Jos kyseessä oli vain nimenomaan kaunokirjoitus, niin sehän on vain nopein ja tehokkain tapa kirjoittaa käsin.[
Kyllä käsin on parasta osata kirjoittaa, mutta kaunokirjoitus on eri asia ja sen opettaminen täysin turhaa, ja siksipä se on nyt lopeettukin (toki yksittäiset opettajat voivat edelleen halutessaan sooloilla ja jatkaa opettamista). Meille opetettiin peruskoulun ensimmäseltä lähtien kaunoa ja kolmannelta lähtien myös tekstausta, ja kyllähän se kauno on koulussa hereillä olleella ja motorisesti lahjakkaalla kaverilla kuin pyörällä ajo tai luistelu, ei se koskaan unohdu eikä edes ruostu. Mutta eipä sitä tule käytettyäkään, paitsi kun tarttee kirjailla nimet hautajaisaddressiiin.

Pikakirjoitusta, sitä ns. lääkärin käsialaa jolla luentomuistiinpanot kirjoitetaan, en sanoisi kaunoksi.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Aika harva kolmevitonen varmaan mitään kaunoa kirjoittaa, puhumattakaan mistään tekstauksesta. Itse asiassa mä oon aina ihmetellyt mistä ne jotkut on oppinut tonkin jutun. Peruskoulussa se kerran näytettiin että tällainenkin muuten on. Ehkä se on joskus aiemmin oikein opetettu kun mutsi käytti sitä pienenä.
Kai kolmevitosetkin osaavat kuitenkin kirjoittaa, Suomessa kun ollaan? Kaikki tuntemani noin 45-vuotiaat ja noin 25-vuotiaat osaavat kirjoittaa, joten ihmettelisin, jos kolmevitoset eivät jostain syystä osaisi. Itse olen ymmärtänyt termit niin, että jos et kirjoita tikkukirjaimilla etkä kaunolla, silloin tekstaat.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä käsin on parasta osata kirjoittaa, mutta kaunokirjoitus on eri asia ja sen opettaminen täysin turhaa, ja siksipä se on nyt lopeettukin (toki yksittäiset opettajat voivat edelleen halutessaan sooloilla ja jatkaa opettamista). Meille opetettiin sekä tekstausta että kaunoa, ja kyllähän se kauno on koulussa hereillä olleella ja motorisesti lahjakkaalla kaverilla kuin pyörällä ajo tai luistelu, ei se koskaan unohdu eikä edes ruostu. Mutta eipä sitä tule käytettyäkään, paitsi kun tarttee kirjailla nimet hautajaisaddressiiin.

Pikakirjoitusta, sitä ns. lääkärin käsialaa jolla luentomuistiinpanot kirjoitetaan, en sanoisi kaunoksi.
Se onkin tietysti eri asia, että minkä laskee kaunoksi ja mitä ei. Senkin määritelmä on käsittääkseni muuttunut ainakin pari kertaa. Tätä Toivo Heiskasen tyyppikirjaimistoa meille opetettiin koulussa kaunokirjoituksena ja ainakin jonkinlaista versiota siitä kirjoitan edelleen, kun pitää kirjoittaa mahdollisimman nopeasti: Toivo Heiskasen tyyppikirjaimisto - Googlen kuvahaku. Sen sijaan esimerkiksi joskus 70-luvulla kansa-/peruskoulua käyneiden vanhempieni käyttämä kaunokirjoitus on sitä koukeroisempaa mallia, josta olen aina ollut vähän kateellinen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai kolmevitosetkin osaavat kuitenkin kirjoittaa, Suomessa kun ollaan?
Joo tietty osaa kirjoittaa. Kaunoa vaan en ole kirjoittanut tosi pitkään aikaan. Ei se kokonaan ole unohtunut, mutta on hitaampaa kuin normaali kirjoitus eli ne tikkukirjaimet. Toi tekstaus vaan hieman ihmetyttää. Jengi on vissiin vaan päättänyt että nytpä keksin jotkut ihmeelliset kiekurat ja alan niitä käyttämään. Tai ehkä joillakin on vaan ajan myötä muotoutunut jotain omia kirjaimia. Tai joskus niitä on varmaan jossain opetettukin. En mä tiedä.

En muuten edes muista missä olisin viimeksi nähnyt kenenkään kirjoittavan mitään ihmeen kaunoa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä se oli toista meillä yhdeksäntoistasataakahdeksankymmentäluvulla kymnaasista kirjoittaneilla. Liekö olisi ollut edes luvallista näpätä muuta kuin ehtaa kaunokirjoitusta ylioppilaskirjoitusten äidinkielen kokeessa. Muistelen, että viimeisten lukiokuukausien aikana abituruksille teroitettiin myös käsialan merkitystä yo-kokeessa. Ei sillä, että kynänjäljen olisi pitänyt erityisen nättiä olla, eihän paras kirjailijakaan ole se jolla on kaunein käsiala. Mutta ässän ja ärrän venkurat oli syytä tehdä kuten oli ammoin opetettu, kuin myös o-, a- ja u-kirjaimet piti tehdä siten huolella, etteivät ne vahingossakaan sekoitu toisiinsa. Yläosastaan laiskasti vajaaksi jätetty a voi näyttää u-kirjaimelta, liian alas päättyvä ja sieltä seuraavan kirjaimen aloittava o saattaa taas sekoittua a-kirjaimeen, ja niin edespäin. Ihan vakavin puhein peloteltiin, että huolettomalla käsialalla ja juuri tuollaisilla kirjaintoheloinneilla saattaa vahva laudatur haalistua magnaksi, ja kallioiden muuttuessa kullioiksi saattaa romahdus olla vieläkin jyrkempi.

On ihan selvää, että kirjoitustyylit muuttuvat aikojen saatossa, ja minun kouluaikojani kaunokirjoitus on sille ajalle ominainen juttu. Epäilen kuitenkin, että jonkinmoinen käsin kirjoittamisen traditio tulee säilymään vielä kauan, mahdollisesti ihmiskunnan iltahämäriin saakka. Monissa tilanteissa piirtämällä tapahtuva kirjoittaminen esimerkiksi paperille tai mille hyvänsä kirjoittamiseen sopivalle pinnalle on luontevin ja tehokkain tapa kommunikoida tekstillä.

Käsialani on muuttunut viimeisten noin 20 vuoden aikana asteittain aika huonoksi. Syynä on vähäinen käyttö, joka puolestaan on seurausta siitä, että olen jo kauan luonut suuren osan kaikenlaisista teksteistäni hyödyntäen erilaisia tietoteknisiä käyttöliittymiä. Hieman kärjistäen, käytän töissä kynää vain kirjatakseni palavereissa action pointit ylös, mieluiten parilla-kolmella sanalla ja käyttäen lyhenteitä aina kun mahdollista. Ja allekirjoitukseen. Tippauskupongit värkkään aina netissä, joten siinäkin on yksi kirjallisen ilmaisun alusta, joka on kohdallani siirtynyt tyystin digitaaliseen muotoon.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joo tietty osaa kirjoittaa. Kaunoa vaan en ole kirjoittanut tosi pitkään aikaan. Ei se kokonaan ole unohtunut, mutta on hitaampaa kuin normaali kirjoitus eli ne tikkukirjaimet. Toi tekstaus vaan hieman ihmetyttää. Jengi on vissiin vaan päättänyt että nytpä keksin jotkut ihmeelliset kiekurat ja alan niitä käyttämään. Tai ehkä joillakin on vaan ajan myötä muotoutunut jotain omia kirjaimia. Tai joskus niitä on varmaan jossain opetettukin. En mä tiedä.

En muuten edes muista missä olisin viimeksi nähnyt kenenkään kirjoittavan mitään ihmeen kaunoa.
Omassa ikäluokassani muistaakseni tekstaus syntyi juurikin jotenkin noin, koulussa opetettiin pelkästään kaunoa, mutta jossain vaiheessa alettiin kehittämään sitä omaa tapaa kirjoittaa ja monella se sidosteisuus alkoi jäämään pois ja syntyi ties minkälaisia käsialoja.

Ainakin nykyään tekstausta opetetaan näköjään tällaisen sapluunan mukaan: Edu.fi - Uusi suositus mallikirjaimiksi, -numeroiksi ja muiksi merkeiksi. Näin taisikin muuten olla jo silloin, kun tein aikanaan opettajan sijaisuuksia joskus lukion jälkeen. En muista kaunoa ikinä opettaneeni ala-asteelaisille, näitä kylläkin käytiin läpi varmaan jonkun ykkösluokan kanssa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No se koukeroinen kaunokirjoitus on uskoakseni kuin polkupyörällä ajo, kun sen kerran on oppinut niin aina osaa. Eipä tuota ole tosin vuosikymmeniin tarvinnut enää. Tekstauskirjaimet muistaakseni opetettiin kanssa koulussa, mutta olisko ollut joskus myöhemmässä vaiheessa sitten. 80-luvun loppuun asti käytettiin kouluissa sitä koukeroista kaunokirjoitusta, joten kaikki nelikymppiset osaa, ja jokunen ikäluokka "kolkyt ja risat" porukkaakin. Ehkä ei sitten ihan 35-vuotiaat enää, mutta hilkulla on, ettei nekin ehtinyt oppia.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kun kirjoittaa läppärillä, niin pystyy kirjoittamaan lähes 10-sormijärjestelmällä katsomatta nappeja. Mutta sitten jos pitäisi luetella kirjaimet / napit järjestyksessä ulkomuistista, niin eipä onnistu. Aivot, kuka niitä ymmärtää.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samaa mieltä BileTooth & Co kanssa. Kaunokirjoitus on tosiaan nopein tapa saada esimerkiksi luentomateriaali talteen. Joskus on ollut edessä hermostuneita luennoitsijoita, joiden ulosanti on kovempi Höyry Häyrisellä aikoinaan.
Oma luentokaunoilu on kaukana siististä tekstistä. Se on erittäin tiivistä, ylä- ja alakaarineen pari senttiä korkeaa, eikä sitä oikeastaan pysty lukemaankaan muut. Ei sen puoleen, että käsialani olisi normioloissa epäsiistiä. Pystyn tarvittaessa kirjoittamaan (Lue: piirtämään) lähes painokirjaimia.

Kumma, että aina löytyy joitain pesservissereitä, jotka huutavat parrikaateilla sekavia slokaneitaan. Jos en edes tietäisi mitä kaunokirjoitus on, niin enpä kehtaisi vaatia sitä käyttävien sormia amputoitaviksi.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kaikki kuntoilun aloittaneet aina hehkuttavat, miten tulee energiaa lisää ja jaksaa tehdä vaikka mitä. Minä en ymmärrä, kun minusta se menee niin, että mitä kovempaa treenaa sitä flegummaksi tulee muuten.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Silloin joskus pari vuotta sitten Sam Edelmann ja Vesku Loiri menivät lauleskelemaan ja vollottamaan siihen viihdeohjelmaan. Luin sen Iltalehdestä, ja muistan miettineeni että vau, nyt on aikamoinen power couple in da house. Vesku ja Samppa. Jotenkin se tuli automaattisesti mieleen, että eivät olisi siihen ohjelmaan lähteneet muuten kuin yhdessä. Itsestäänselvyys, ei Loiria ilman Edelmannia ja vice versa. Siinä on kova duo, eittämättä. Tänään mieltäni sitten alkoi painamaan koko homma. Miksi helvetissä Vesku, 120-kiloinen vanha kusipää, kaveeraa Samulin kanssa? Ei avaudu mulle.
 

sinikettu

Jäsen
Ihmiset, jotka jaksavat päivittäin vaivata itseään ja muita suvakkivajakkirajakkimamutusnatsi-jutuillansa. Itse vaipuisin varmaan jo viikossa syvään apatiaan, jos tuota tavaraa, mitä täälläkin ketjuissa löytyy, lyötäisiin päivittäin silmille kasapäin. Eikä se ole edes pahimmasta päästä kaikkea sitä materiaalia, jota internetin kätköistä löytyy.
 

Ralph

Jäsen
Tällä palstalla näkee toisinaan, yleensä näin syksyisin, kun Liigan kannattajat kiittävät toisen joukkueen osiossa jostain pelaajasta. Eli pelaaja X vaihtaa vaikkapa SaiPasta KalPaan, jonka jälkeen KalPan kannattaja kiittää SaiPan osiossa pelaajasta, joka on pelannut hyvin. Minulle ei avaudu, että mikä on kiittämisen idea. Antoiko nämä palstan kannattajat pelaajan vastustajalle? Käsittääkseni pelaaja siirtyy ihan oma-aloitteisesti toiseen joukkueeseen ilman, että vanhalla joukkueella on sananvaltaa, jos sopimus päättyy.

Ja sitten jotkut vielä vastaavat "ole hyvä" ihan kuin tosiaan kannattajat keskenään vaihtelesivat pelaajia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluatko miljonääriksi ja muutkin tietokilpailut. Ei kait kukaan halua tietää kaikesta kaikkea, ellei ole esimerkiksi jostain nörttiydestä johtuvaa pätemisen tarvetta tai jotain. Eikö ole lapsena saanut tarpeeksi huomiota tai rakkautta tai eikö ole koulussa päässyt piireihin. Jos meitä normaaleja ihmisiä miettii niin vaikea ymmärtää. Maantieto, historia, biologia, uskonto, äidinkieli jne. Kaikesta kaikki, myös nekin mitä ei tarvitse ja mitä ei halua tietää.

Joo kerran oon pelannut Trivial pursuittia enkä ymmärtänyt sen ideaa. Miksi haluaisi tietää niitä juttuja ellei ole jotain erityistarpeita, spesiaali-ihminen eli retardi.

Monet varmaan hakee noista tv-visailuista helpon tonnin tai pari eikä tiedä ollenkaan että Jatkoajassa ja varmaan joillain tietokonepalstoillakin nauretaan niille kun ne on normaaleja.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ihmiset, jotka jaksavat päivittäin vaivata itseään ja muita suvakkivajakkirajakkimamutusnatsi-jutuillansa. Itse vaipuisin varmaan jo viikossa syvään apatiaan, jos tuota tavaraa, mitä täälläkin ketjuissa löytyy, lyötäisiin päivittäin silmille kasapäin. Eikä se ole edes pahimmasta päästä kaikkea sitä materiaalia, jota internetin kätköistä löytyy.
Samaa jaksanut ihmetellä. Facebookissa on erään harrastusryhmän kautta tullut kavereita, jotka eivät ole kavereita elävässä elämässä. Ei voi ymmärtää sitä paskan määrää jota jaksavat päivittäin linkata ja taivastella. Aika raskaan näköistä elämää. Pahimmat on poistettu ja jokunen joutilas on vielä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Yksikkömuotoisen Pelsu-lempinimen käyttö Pelicansista viitattaessa koko joukkueeseen tai seuraan (esim. "Pelaaja NN on pelannut hyvin Pelsussa") ei ole koskaan avautunut.

Ymmärtäisin tuon, jos joukkueen nimi olisi esim. Pelican Lahti, Lahden Pelican, Lahden Pelikaani, Lahden Kiekko-Pelikaani, PelikaaniReipas Lahti, Hockey-Pelican Lahe tai The Mighty Oily Brisky Pelican of Bay.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yksikkömuotoisen Pelsu-lempinimen käyttö Pelicansista viitattaessa koko joukkueeseen tai seuraan (esim. "Pelaaja NN on pelannut hyvin Pelsussa") ei ole koskaan avautunut.

Sen sijaan yleisempää on muuttaa englanninkielinen monikko suomenkieliseksi niin, että siinä on periaatteessa kaksi monikkoa. Esimerkkinä nyt vaikka playoffsit. Enempää en tähän hätään keksinyt. Ehkä huomenna.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös