Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 570
  • 7 359
Mutta se mikä minulle ei tässä asiassa avaudu on että miksi joku yleensäkin haluaa pitää hattua päässään sisätiloissa?

Minun taas on vähän vaikea ymmärtää sitä, että miksi ihminen, jonka mielestä sisällä ei ole soveliasta pitää hattua, maksaa kymmeniä euroja päästäkseen Hartwall Areenalle (joka käsittääkseni on sisätila) katsomaan tällaista retkua:
https://i.ytimg.com/vi/0Hf0U_EklSs/maxresdefault.jpg

Jonnehan tuo selkeästi on, kun ei tajua, että sisällä otetaan lakki pois. Varmaan juo ES:ääkin ihan homona.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Järjestyssääntöasia selvisi nopeasti, kun laitoin viestiä sekä yläkoululaisellemme että tämän opettajalle. Sain vahvistuksen, että kyseisessä koulussa päähineen käyttäminen on oppitunnin aikana kiellettyä, ellei pätevää syytä päähineen käyttöön ole. Poikkeuksia voi siis olla, mutta näistä opettaja ei tässä yhteydessä maininnut enempää. Arvelen, että esim. ikävän pälvikaljun tai jonkin ruhjeen peittäminen voisi olla tällainen poikkeus.

Yläkoululainen muotoili asian niin, ettei lakki pois päästä oppitunnilla -asiaa ole mainittu järjestyssäännöissä, koska "se on varmaan niin itsestään selvää". No luulisi senkin olevan itsestään selvää, ettei ruokalaan löntystellä lätsä tai pipo päässä, puhumattakaan siitä että päähine keikkuisi takaraivolla ruokailun aikana. Ehkä näin ei kuitenkaan ole. Saattaa olla, että asiaa on haluttu erityisesti tähdentää lisäämällä ruokailupykälä järjestyssääntöihin, olettaen että ruokailemisen alkeellisimmatkaan käytöstavat eivät ole muutamilla olleet oikein hallussa.
 
Sain vahvistuksen, että kyseisessä koulussa päähineen käyttäminen on oppitunnin aikana kiellettyä, ellei pätevää syytä päähineen käyttöön ole.

Tämähän ei vielä tarkoita sitä, että kyseistä sääntöä noudatettaisiin läheskään kaikkien opettajien tunneilla.
"Hei, täällä joku äkäinen seniorikansalainen kyselee, että ei kai täällä vaan teinit kulje sisällä hattu päässä."
"Sano sille, että eivät kulje. Päästään helpommalla. Ne on nuo vanhukset niin tarkkoja tällaisissa asioissa."

Varsinkin nuoremmat maikat saattavat hyvin luistaa jöön pitämisestä. Siksi vastuullisen vanhemman olisi hyvä tehdä kerran-pari kuukaudessa pistokokeita oppitunneille tarkistamaan, että kaikilla on varmasti hiukset näkyvillä.

Muutenkin olisi yläasteella hyvä kiinnittää enemmän huomiota oppilaiden pukeutumiseen. Itse kuljin koulussa kamalissa risaisissa kirpputorivaatteissa. Mielestäni se pitäisi huomoida myös numeroita jaettaessa siten, että seiskaa parempaa numeroa ei voi noin tökerösti pukeutunut kakara todistukseen saada, vaikka vastaisi kokeissa kaikkiin kysymyksiin oikein. Ja jos asia huomioitaisiin jo ala-asteella, eivät roskasakkilaiset edes pääsisi Pisimmän Kääpiön herranterttujen kanssa samalle yläasteelle maisemaa pilaamaan. Sinne kun vaadittaneen vähintään ysin keskiarvoa.
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Sellaisella ihmisellä ei oikeastaan ole elämässään ongelmia, jos tähän iänikuiseen hattu päässä/hattu poissa -probleemaan jumiutuu. Lisäksi sellainen ihminen ei ole kovinkaan avara maailmankatsomukseltaan. Ei siis avaudu se, miten ongelmia pitää keksiä päästään silloinkin kun kaikki on ihan hyvin.
 
Sellaisella ihmisellä ei oikeastaan ole elämässään ongelmia, jos tähän iänikuiseen hattu päässä/hattu poissa -probleemaan jumiutuu. Lisäksi sellainen ihminen ei ole kovinkaan avara maailmankatsomukseltaan. Ei siis avaudu se, miten ongelmia pitää keksiä päästään silloinkin kun kaikki on ihan hyvin.

Pisimmän Kääpiön lasten koulussa tuskin kovin vakavia ongelmia on, kun keskiverto-oppilas on 9,6:n keskiarvolla opiskeleva tyttö, joka istuu oppitunnilla aina kiltisti hiljaa ja puhuu vain, jos opettaja kysyy jotain.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sellaisella ihmisellä ei oikeastaan ole elämässään ongelmia, jos tähän iänikuiseen hattu päässä/hattu poissa -probleemaan jumiutuu.

Onhan tuo jo ihan vitunmoinen ongelma. Ihme saakelin nössöjä.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Kun näitä perus käytöstapoja ei ole opetettu tai eivät ole tarttuneet, niin tuota näkee myös vanhemmilla opiskelijoilla kuin peruskoulussa. Olen nähnyt jopa AMK:ssa kun "aikuiset miehet" vetävät herneet nenään ja mököttävät vähän aikaa kun opettaja sanoo ettei aloita tuntia ennen kuin lippikset lähtevät pois näkyvistä. Eivät sentään lähteneet tunnilta vaan suostuivat istumaan jopa 90 min ilman rakasta lätsää.


Onhan se hassua nähdä hattuja sisätiloissa, mutta silloin se on jo lähes uskomatonta jos 20-30 v opiskelija ei tajua ottaa sitä pois edes ruokailussa tai oppitunnilla. Omista teinivuosista ei ole kuin 10 vuotta, mutta vielä silloin pojat oppivat että lippikset ovat pikkupoikien asusteita. Ei rippikouluiän jälkeen tullut edes mieleen pitää sellaista sisällä puhumattakaan ruokailussa tms. Naamiaisiin tai musiikkitapahtumaan mennessä tilanne on tietysti toinen. Silloinhan päähineiden ohella voi olla miesten päällä (musiikista riippuen) vaikka nahkahousut ja raskaat meikit, jotka eivät myöskään kuulu normaaliin arkivarustukseen.


Clint Eastwood totesi kesällä hyvin miten hän on kyllästynyt nykyiseen "nössöön nuoleskelu-sukupolveen"! Sosiaalinen media yms on tainnut tehdä miehistä pehmeitä (ihan sama mikä ulkokuori on hankittu salilla), kaikki on aina hyvin ja vasta-argumentteja ei tarvitse kuunnella. Nykyään törmää yllättävän usein toimintaan mitä näki ennen vain nuorilla tyttöillä. Mielipiteiden sijaan kaikkia vain myötäillään feikkihymyn säestyksellä ja jos joku uskaltaa olla asiasta erimieltä, niin mielen pahoittamisesta ei sanota päin naamaa vaan itketään jälkikäteen selän takana..


Eli eiköhän tässä ole takana: "kun naisetkin saa pitää pipoa sisällä niin meidänkin täytyy saada".. Ihme että armeijaan taitaa mennä vielä aika moni vaikka kaikki eivät sinne joudukaan!
 
Kun näitä perus käytöstapoja

Ei teille siellä ammattikorkeassa sitä opetettu, että "peruskäytöstavat" on yhdyssana?

Silloinhan päähineiden ohella voi olla miesten päällä (musiikista riippuen) vaikka nahkahousut ja raskaat meikit, jotka eivät myöskään kuulu normaaliin arkivarustukseen.

Onko ammattisurkean tai yläasteen oppitunti mielestäsi kovastikin arvokkaampi tilaisuus kuin rokkikeikka? Ilmeisesti yläasteella olisi mielestäsi hyvä kieltää pojilta myös raskaat meikit ja nahkahousut? Meillä oli lukiossa ainakin yhdellä pojalla meikit silmissä, enkä muista opettajien siihen puuttuneen. Gösta Sundqvist muuten kertoi kouluajoistaan näin:

”Studiolla huomaa, miten muut soittajat tsiikaavat meitä. Jumalauta, mikä merkonomibändi tuo Leavings on! Silloin ajattelen, että jospa he tietäisivät. Kun kymmenen vuotta sitten kävin Espoossa koulua, minulla oli tupeerattu tukka, meikit naamassa ja naisten hameita päällä. Urheilumaikat ajattelivat, että hulluhan tuo on, se täytyisi saada hoitoon. Silloin olin todella yksin. Kaverinikaan eivät kehdanneet liikkua kanssani, vaikka he olivat seudun kovinta aineistoa, aivan kypsiä koulukotiin, mihin moni joutuikin. Jeesus, minä olin yksin, mutta selvisin siitä.”

Luojan kiitos, että tuo "jonne" ei antanut pisimpienkääpiöiden ja PJPT:iden kertoa, miten tulisi elää ja olla, vaan eli elämänsä kuten parhaaksi näki. Vaikka tämä johtikin siihen, että hän ei päässyt ikinä asemaan, jossa maanantaista perjantaihin olisi työvaatetuksena ollut tumma puku kuten paremmilla ihmisillä. Ehkä Göstan ajattelussa keskiössä ei ollut sen miettiminen, että miten mä nyt olisin mahdollisimman "normaali". SIksi hän pukeutumisessaan suosi myöhemmälläkin iällä futisseuransa verkkari- ja tuulipukuja.

Clint Eastwood totesi kesällä hyvin miten hän on kyllästynyt nykyiseen "nössöön nuoleskelu-sukupolveen"!

Vanhus on sitä mieltä, että nuoriso on pilalla. Stop the press.

Vaikuttaa aika fiksulta mieheltä tämä Eastwood:

Clint Eastwood is tired of people being politically correct.

In a new cover story for Esquire, Eastwood said that Republican presidential nominee Donald Trump is "onto something" because the candidate doesn't censor what's on his mind.

"Because secretly everybody's getting tired of political correctness, kissing up. That's the kiss-a-- generation we're in right now. We're really in a p---- generation," Eastwood said in the article. "Everybody's walking on eggshells. We see people accusing people of being racist and all kinds of stuff. When I grew up, those things weren't called racist."

Eastwood said that he thinks the "p---- generation" is "All these people that say, 'Oh, you can't do that, and you can't do this, and you can't say that.'"


Kun Clint Eastwood oli nuori, silloin ei tarvinnut kuunnella tätä rasisminillitystä joka paikassa. Neekerillekin sai bussissa sanoa, että mene tuonne perälle, siellä on neekerien paikka. Ja tarpeen vaatiessa neekerin sai myös häätää siitä neekeripaikaltaan, jos sitä joku valkoinen tarvitsi. Eikä kukaan helvetin hippi tullut nillittämään, että "ei noin saa tehdä". Kunnes Rosa Parks ilmoitti, että hän ei paikkaansa luovuta. Siitä se alamäki sitten Eastwoodin hengenheimolaisille alkoi, ja tähän on tultu. Nyt on perhana neekeri jo pressanakin.

Ihme että armeijaan taitaa mennä vielä aika moni vaikka kaikki eivät sinne joudukaan!

Nämäkään jonnet eivät varmasti armeijan fyysisestä rasituksesta selviäisi läheskään yhtä hyvin kuin te normaalit aikuiset miehet:
HBO 24/7 Ep. 2: Ilya Bryzgalov on dogs as hot blondes, crazy defensemen - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Jouduin taas tänä aamuna olosuhteiden pakosta olemaan tunnin verran aulatilassa, jossa soi kaupallinen radiokananava listahitteineen. Minulle ei ole vielä avautunut, haluaako tuota paskaa joku ihan oikeasti kuunnella, ts. onko sille olemassa todellinen tilaus. Melkein toivon, että tässä on kyse markkinavoimien (mainostajat, levy-yhtiöt jne.) salaliitosta ja pakkosyötöstä, eikä tavan kansalaisen omasta halusta saati tarpeesta kuunnella moista huttua.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Ingalsin Lauran (nimi muutettu) haaroväli. Olen koittanut kisutella sitä pari päivää viemään minut hehkeään ruusupuutarhaansa, mutta pelkkää kikattelua ja kaartelua olen osakseni saanut. On se kiinnostunut, mutta taitaa olla venekuntansa huopaaja.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt-liitteen jutun mukaan malepolish, eli miesten kynsien lakkaaminen on nyt uusi trendi. Ja niinhän tuo näyttäisi olevan, kyseisellä hakusanalla löytyy Twitteristä hirmuinen määrä kuvia miesten lakatuista kynsistä, tekokynsistä ja manikyyreistä. Merkittävä osa noista vielä muuten ihan perusmiehekkään näköisiltä ihmisiltä. Anteeksi nyt vaan, jos täällä joku karpaasi lakkaa kynsiään tätä lukiessaan, mutta mun on hivenen vaikea ottaa vakavasti kynsiään lakkaavaa miestä, saati miestä joka viilailee jotain huoliteltuja rakennekynsiä. Rokkareiden ja kynsilakan kohdalla olen valmis tekemään poikkeuksen, tietyissä alakulttuureissa tuo vähän kuuluu skeneen ja se on ihan OK.

No, ehkä tämä on kai vaan looginen seuraava askel kohti täydellisen sukupuoletonta maailmaa. En malta odottaa, milloin mm. hameet, bikinit ja miesten silikonit tulevat muotiin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen nähnyt jopa AMK:ssa kun "aikuiset miehet" vetävät herneet nenään ja mököttävät vähän aikaa kun opettaja sanoo ettei aloita tuntia ennen kuin lippikset lähtevät pois näkyvistä.
Eikä kenelläkään ollut munaa sanoa että ala ukko opettaa ja jätä se jeesustelu omalle ajallesi?

Nössöksi on tosiaan nykynuoriso mennyt.
 
Tämä lakkiasia ei varmaan koskaan tule avautumaan mulle. Ehkä, koska olen syntynyt tiettynä aikakautena. Ehkä, koska olen elänyt elämäni aikakaudella, jolloin pinnalla olevia arvoja ovat tasa-arvo, kaikenlaisten ihmisten hyväksyminen omina itsenään jne.

Se, että joku on ollut yleisesti hyväksi koettu tapa ja käytäntö joskus, pitkäänkin, ei voi tehdä siitä jatkumoa tästä ikuisuuteen. Tällaisten etikettien kyseenalaistaminen lienee aina liittynyt uusien sukupolvien raikkaampaan ajatusmaailmaan.

Osa näistä muutoksista ei breikkaa läpi, mutta osa sen tekee. Otetaan vaikka esimerkiksi opettaja-oppilas-suhteen muutos autotäärisestä mallista pois kohti dialogia. En ole ollut työelämässä 30-40 vuotta sitten, mutta voisin kuvitella, ettei silloin ymmärretty hyödyntää nuorien työntekijöiden raikkaita ajatuksia, vaan mentiin enemmänkin ajatusmoodilla "koska näin on aina tehty", eikä ehkä uskallettu haastaa esimiestä kuten nykymaailmassa. Hieno esimerkki eiliseltä liittyen sukupolvitiedon hyödyntämiseen, kun konservatiiviseksikin mielletty Royal Ravintolat nimesi Miki Kuusen hallitukseen.

Edelleenkin yritysmaailmassa suurimpia jarruja ovat ne vanhat rakenteet ja ajatusmaailmat, jotka ovat syvässä - vai syväjäässä.

Karkasin aiheesta hiukan sivupolulle, mutta häiritsee ahdas ajattelu, jota argumentoidaan jollain epämääräisellä shaiballa, jolla vain kenties verhotaan kaihoa entisiin, hyviin, oikeisiin aikoihin, jolloin mies oli mies ja naisella oli paikka.

Olen kyllä valmis riisumaan hattuni esim. luennolla, jos sille esitetään järkevä perustelu. Kunnioitus? Mikä onkaan tällaisen vaateen esittävän professorin kunnioitus sitä "lippispäätä" kohtaan? Yksiselitteisen huono ja selvästi esim. opetusta häiritsevä käytös on helppo ymmärtää ja tuomita - kuten vaikkapa päälle puhuminen. Mutta äänettömän asusteen osan, kuten sukan tai hatun, kokeminen häiritseväksi, on toistaiseksi meikäläisen ymmärryksen ulkopuolella.

Pakko tägätä @Pisin Kääpiö 186cm ja tähän vielä :) koska näitäkin kuulemma saa jo yritysten sisäisissä sähköposteissa ilman omantunnon tuskia käyttää!
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä lakkiasia ei varmaan koskaan tule avautumaan mulle. Ehkä, koska olen syntynyt tiettynä aikakautena. Ehkä, koska olen elänyt elämäni aikakaudella, jolloin pinnalla olevia arvoja ovat tasa-arvo, kaikenlaisten ihmisten hyväksyminen omina itsenään jne.

Se, että joku on ollut yleisesti hyväksi koettu tapa ja käytäntö joskus, pitkäänkin, ei voi tehdä siitä jatkumoa tästä ikuisuuteen. Tällaisten etikettien kyseenalaistaminen lienee aina liittynyt uusien sukupolvien raikkaampaan ajatusmaailmaan.

Lakit, pipot ja muut päähineethän on tarkoitettu pään suojelemiseen kylmältä ilmalta ulko-olosuhteissa. Käyttö muuhun tarkoitukseen tai ohjeiden vastaisesti kielletty.

Etikettisäännöissä on kyllä paljon hullumpiakin asioita erityisesti noissa pöytätavoissa. Siis nämä määritelmät miten ja missä kädessä haarukkaa kuuluu pitää, miten soppalautasta ei saisi kallistaa itseään kohti, vaikka se on ainoa keino saada loppukin keitto lautaselta lusikkaan jne. Osa säännöistä on tietysti ihan järkeenkäypiä, kuten käsien pesu ennen ruokailua ja ruoka suussa puhumisen välttäminen.

Epäilen kyllä, ettei tasa-arvo ja kaikenlaisten ihmisten hyväksyminen omina itsenään ole vieläkään täysin lyönyt läpi nykykoululaistenkaan keskuudessa. Aikoinaan 80-luvulla se oli ainakin hyvinkin tarkkaa ja selkeää tuo koululaisten sisäinen etiketti juuri näissä päähineasioissa. Silloin vain muoti oli päinvastainen kuin nykyään, pipoa ei kuulunut käyttää, vaikka olisi ollut minkälainen pakkanen. Jos joku ilmaantui kouluun pipo päässä, niin häntä kiusattiin armotta, päähine revittiin päästä ja heitettiin vessanpyttyyn. Lieneekö nykyään sitten toisinpäin, että kiusaamisen kohteeksi joutuvat ne joilta päähine puuttuu, se on väärinpäin päässä tai on vääränlainen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai tästäkin joku mielensäpahoittaja vetää herneet nenään, mutta mulle ei avaudu paralympialaiset. Sehän on toki hienoa että liikunta- ynnä muille rajoitteisille on järjestetty aktiviteettia mutta mitä järkeä on tulosurheilla/kilpailla? Ihan sama kun soudettaisiin kilpaa seulalla veneellä tai ilman airoja. Tai ajettais rallia eri tavalla paskana olevilla koslilla. Olis luokat jarruvikaisille, renkaat puhkotuille, vain kahdella pytyllä käyville jne. Fiateillekin voisi olla oma luokkansa. Toinen mikä ei avaudu on kilpakävely. Jokuhan joskus sanoi että se on aivan yhtä järkevää kuin se että kilpailtaisiin kuka kuiskaa äänekkäimmin.

Ei herneitä nenään, mutta logiikka ontuu ja pahasti. Mites kamppailulajien painoluokat? Miesten ja naisten urheilu? Ikäluokat? Ylipäänsä esim. kamppailussa lajien jakaminen eikä vain yksi laji nimeltään tappeleminen. Ylipäänsä urheilussa säännöillä rajoitetaan joko osallistumiskelpoisten määrittelyllä tai suoritustavan rajoittamisella epäoptimaaliseksi.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jouduin taas tänä aamuna olosuhteiden pakosta olemaan tunnin verran aulatilassa, jossa soi kaupallinen radiokananava listahitteineen. Minulle ei ole vielä avautunut, haluaako tuota paskaa joku ihan oikeasti kuunnella, ts. onko sille olemassa todellinen tilaus. Melkein toivon, että tässä on kyse markkinavoimien (mainostajat, levy-yhtiöt jne.) salaliitosta ja pakkosyötöstä, eikä tavan kansalaisen omasta halusta saati tarpeesta kuunnella moista huttua.

Tuskin sitä moni haluaakaan kuunnella. Eiköhän kyse ole ns. "Se on nyt in, pakko kuunnella, että on cool". Lumipallo on valmis lähtemään vyöryämään jne.. Sitä en osaa sanoa, mikä aines tekee juuri siitä musiikista suositun. Ulkonäkö ehkä? En ainakaan halua uskoa, että moni audiovisuaalisti tuollaisesta muovista nauttii, mitä radio suoltaa. Puhun nyt siis nuoremmasta väestä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kun minä olin lapsi ja teini, oli lippalakin lippa taivutettava tai muuten sai kuulla haukkumasanoja. Nykypäivän nuoriso taas pitää lipat suorina ja niissä vielä jotain typerää tarraa. Ei avaudu, miksi se taivuttaminen oli silloin pakollista ja nyt taas kiellettyä.

Se, että joku on ollut yleisesti hyväksi koettu tapa ja käytäntö joskus, pitkäänkin, ei voi tehdä siitä jatkumoa tästä ikuisuuteen. Tällaisten etikettien kyseenalaistaminen lienee aina liittynyt uusien sukupolvien raikkaampaan ajatusmaailmaan.

Etikettejä pitääkin kyseenalaistaa, mutta lippalakit näyttävät niin typeriltä, etenkin aikuisten miesten päässä, että niiden pitäminen pitäisi olla rangaistavaa. Kaupungilla näkyy joskus 40-vuotiaita miehiä, jotka näyttävät lippalakki päässä 15-vuotiailta tai henkisesti vajailta. Esimerkkinä nyt vaikka Espoo United Colors of Benetonin Jussi Salonoja.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei herneitä nenään, mutta logiikka ontuu ja pahasti. Mites kamppailulajien painoluokat? Miesten ja naisten urheilu? Ikäluokat? Ylipäänsä esim. kamppailussa lajien jakaminen eikä vain yksi laji nimeltään tappeleminen. Ylipäänsä urheilussa säännöillä rajoitetaan joko osallistumiskelpoisten määrittelyllä tai suoritustavan rajoittamisella epäoptimaaliseksi.

Ei mitään sovinistista, mutta minua ei naisten urheilu jaksa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kiinnostaa pätkääkään. Tuntuu vähän tyhmältä seurata samoissa kisoissa lajeja joissa kilpailevat absoluuttiset huiput (useimmiten miehet) ja sitten samoja lajeja joissa suoriudutaan astetta heikommin (naiset).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitän @Valioyksilö asiallisesta ja henkilöön käymättömästä kommentoinnistasi. Sellaista ei näinä osattomuudessaan poteviskelijoiden ja huomionkipeiden digiperskärpästelijöiden aikakaudella voi pitää itsestään selvyytenä.

Tämä lakkiasia ei varmaan koskaan tule avautumaan mulle. Ehkä, koska olen syntynyt tiettynä aikakautena. Ehkä, koska olen elänyt elämäni aikakaudella, jolloin pinnalla olevia arvoja ovat tasa-arvo, kaikenlaisten ihmisten hyväksyminen omina itsenään jne.
Tasa-arvo ja kaikenlaisten ihmisten hyväksyminen omana itsenään ei tarkoita vähimmässäkään määrin sitä, että näihin arvoihin vetoamalla voidaan lopettaa yleisesti hyväksyttyjen käytöstapojen kunnioittaminen, tai esimerkiksi peruskoulussa koulun järjestyssääntöjen noudattaminen. Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos olisi, niin äärimmäinen tulkinta olisi täydellisen anarkian salliminen. Tämä on tietenkin huomattavan kärjistetty esimerkki.

Se, että joku on ollut yleisesti hyväksi koettu tapa ja käytäntö joskus, pitkäänkin, ei voi tehdä siitä jatkumoa tästä ikuisuuteen. Tällaisten etikettien kyseenalaistaminen lienee aina liittynyt uusien sukupolvien raikkaampaan ajatusmaailmaan.
Kyllä. Raikkaammuudesta voi olla toisinaan myös eri mieltä, mutta sukupolvien vaihtuminen merkitsee yleisesti ottaen tarpeesta lähtevää uudistumisen mahdollisuutta ihmiskunnalle. Yksittäisissä asioissa uudet sukupolvet voivat ottaa myös takapakkia, mutta ajattelen positiivisesti sen suhteen, että "pojasta polvi paranee".

Etikettien ja käytöstapoja koskevien sosiaalisten vaatimusten uudistumista tapahtuu koko ajan, mutta toki hitaasti. Ehkä ihmiset syövät ruokaloissa ja ravintoloissa ruokansa hattu päässään joskus 50 tai 250 vuoden kuluttua, tai mitä metallilieriötä siihen aikaan pidetäänkään. Tai sitten eivät. Ainoa mikä on varmaa, on se, että tulevaisuuden nuoret sukupolvet kyseenalaistavat kerta toisensa jälkeen vallitsevat käytös- ja pukeutumistavat. Osa tästä kyseenalaistamisesta liittyy joiltakin osin sellaisiin megatrendeihin, jotka muuttavat pukeutumisen koodistoa pitkällä aikavälillä. Osa taas on nuoren polven itsetarkoituksellista kyseenalaistamista, joka kuuluu asiaan.

Edelleenkin yritysmaailmassa suurimpia jarruja ovat ne vanhat rakenteet ja ajatusmaailmat, jotka ovat syvässä - vai syväjäässä.
On tuossa perää. Fiksuissa yrityksissä osataan kyllä haastaa jatkuvasti omia toimintatapoja. En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä tällä on käytöstapojen ja pukeutumiskoodien suhteen. Firmojen omat kirjoitetut tai kirjoittamattomat pukeutumissäännöt ovat ihan hyttysenpaskan tasolla tärkeydessä verrattuna niihin asioihin, joilla on erityisen paljon merkitystä yrityksen kilpailukyvyn kehittymisen kannalta. Ei tästä kuitenkaan tämän enempää juuri nyt, vaikka aihe itsessään on relevantti.

Olen kyllä valmis riisumaan hattuni esim. luennolla, jos sille esitetään järkevä perustelu. Kunnioitus? Mikä onkaan tällaisen vaateen esittävän professorin kunnioitus sitä "lippispäätä" kohtaan? Yksiselitteisen huono ja selvästi esim. opetusta häiritsevä käytös on helppo ymmärtää ja tuomita - kuten vaikkapa päälle puhuminen. Mutta äänettömän asusteen osan, kuten sukan tai hatun, kokeminen häiritseväksi, on toistaiseksi meikäläisen ymmärryksen ulkopuolella.
Yliopistoissa ja muissa aikuisten ihmisten oppilaitoksissa koulutusinstituutioilla ei tietenkään ole sellaista kasvatustehtävää kuin mitä peruskouluilla on. Aiemmat postaukseni liittyivät nimen omaan peruskouluun.

Yliopiston luennoille voit mennä vaikka sydvesti tai karvahattu päässäsi, olettaen ettei päähineesi esimerkiksi estä takana istuvaa seuraamasta kunnolla luentoa. Yliopistossa ja muualla aikuisten maailmassa edustat omaa itseäsi käytöstavoillasi, ja on kokonaan oma asiasi, haluatko muiden ihmisten tuntevan sinut pipoa tai lippahattua sisätiloissa pitävänä tyyppinä vai et. Oppilaitoksesta valmistumisen ja myös arvosanojen suhteen on toivottavasti ihan sama, onko tentit suoritettu lakki päässä ja ruokalan soossia nautiskeltu pipo silmillä. Sen sijaan työpaikan hankkimisessa ja uralla etenemisessä tällaisilla asioilla on yllättävän paljon merkitystä, koska ihmistä ja hänen kykyään toimia mm. vaativissa sosiaalisissa tilanteissa arvioidaan erityisesti sellaisten asioiden suhteen, jotka koetaan mahdollisina riskeinä. Tämä pätee erittäin suuressa osassa suomalaisia yrityksiä. Ei kannata yleistää ns. luovien alojen firmojen nuorekasta ja hyperliberaalia ilmapiiriä koskemaan koko yritysmaailmaa, ei edes kaikkinaista yritysmaailmassa tapahtuvaa kehitystä - vaikka asioita kyllä omaksutaan yli toimialarajojen. Mutta olkoon tämä oman keskustelunsa aihe.

Oma intressini tätä päähineasiaa koskien liittyi edellisissä postauksissani ainoastaan siihen, onko lasteni koululla suunnilleen sama käsitys päähineen pitämisen sopivuudesta ruokalassa ja oppitunneilla kuin minulla. Kun käsityksemme osoittautuivat yhteneväisiksi, niin asia on minun puolestani kunnossa. Ei minua kiinnosta vieraiden ja varsinkaan aikuisten ihmisten huomauttaminen hatun pitämisestä ruokailun aikana, vaikka hattu päässä aterioiminen on mielestäni pääsääntöisesti moukkamaista. Oma asiansa ja oma häpeänsä.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kun minä olin lapsi ja teini, oli lippalakin lippa taivutettava tai muuten sai kuulla haukkumasanoja. Nykypäivän nuoriso taas pitää lipat suorina ja niissä vielä jotain typerää tarraa. Ei avaudu, miksi se taivuttaminen oli silloin pakollista ja nyt taas kiellettyä.



Etikettejä pitääkin kyseenalaistaa, mutta lippalakit näyttävät niin typeriltä, etenkin aikuisten miesten päässä, että niiden pitäminen pitäisi olla rangaistavaa. Kaupungilla näkyy joskus 40-vuotiaita miehiä, jotka näyttävät lippalakki päässä 15-vuotiailta tai henkisesti vajailta. Esimerkkinä nyt vaikka Espoo United Colors of Benetonin Jussi Salonoja.

Niin ne tyylisuunnat vaan muuttuu. Ysärillä peruskouluaikana kaikki tiukahkoja paitoja pitävät jätkät haukuttiin usein fägäreiksi... Nykyään junnut näköjään pitää ihan yleisesti aika slimmejä paitoja, ja löysemmät eivät ole niin yleisiä kun ennen. Sama vähän housujen kanssa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ei avaudu miksi toisia ihmisiä pitää kutsua nimillä, kuten ihmissaasta, vihervassari, öyhöttäjä tai joku muu unelmoija.

Ei avaudu, miksi eriävien mielipiteiden kanssa ei osata olla, vaan kaikki menee heti ihon alle. Asiat ne riitelevät, eivät ihmiset. Pelkästään Suomessa asuu yli viis miljoonaa ihmistä, kyllä siihenkin mahtuu jo mielipiteitä. Osa tämänkin palstan ketjuista on mennyt niin oksettavaksi ulosteeksi, että niitä ei viitsi edes lukea.

Vähän enemmän posia kehiin, niin kaikki olis paremmin.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Kun minä olin lapsi ja teini, oli lippalakin lippa taivutettava tai muuten sai kuulla haukkumasanoja. Nykypäivän nuoriso taas pitää lipat suorina ja niissä vielä jotain typerää tarraa. Ei avaudu, miksi se taivuttaminen oli silloin pakollista ja nyt taas kiellettyä.



Etikettejä pitääkin kyseenalaistaa, mutta lippalakit näyttävät niin typeriltä, etenkin aikuisten miesten päässä, että niiden pitäminen pitäisi olla rangaistavaa. Kaupungilla näkyy joskus 40-vuotiaita miehiä, jotka näyttävät lippalakki päässä 15-vuotiailta tai henkisesti vajailta. Esimerkkinä nyt vaikka Espoo United Colors of Benetonin Jussi Salonoja.

Itse olen neljättäkymppiä käyvä aikuinen ja ilmeisesti mun pitäis etikettien mukaan kulkea jossain slipoverissa hiukset siististi jakauksella kammattuna.
Ei. Mä en suostu tähän. Annan hiukseni rehottaa lippalakkini alta ja pukeuden huppariin. Olen suorastaan imarreltu kun kaupan kassaneiti kysyy papereita kaljaa ostaessani.

Minulle ei avaudu, miks jotkut haluavat elää perheenisän elämää kolmekymppisinä. Ihan räkänokkia olette itsekin, vaikka kuinka eläisitte etikettien mukaan.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Kun minä olin lapsi ja teini, oli lippalakin lippa taivutettava tai muuten sai kuulla haukkumasanoja. Nykypäivän nuoriso taas pitää lipat suorina ja niissä vielä jotain typerää tarraa. Ei avaudu, miksi se taivuttaminen oli silloin pakollista ja nyt taas kiellettyä.

Etikettejä pitääkin kyseenalaistaa, mutta lippalakit näyttävät niin typeriltä, etenkin aikuisten miesten päässä, että niiden pitäminen pitäisi olla rangaistavaa. Kaupungilla näkyy joskus 40-vuotiaita miehiä, jotka näyttävät lippalakki päässä 15-vuotiailta tai henkisesti vajailta. Esimerkkinä nyt vaikka Espoo United Colors of Benetonin Jussi Salonoja.

Mielestäni nykyisen muodin mukaiset suoralippaiset jättilakit saavat kantajansa näyttämään idiooteilta. Riippumatta lippispään iästä. Teineille annan sen anteeksi kun se kuuluu siihen vaiheeseen ja joka sukupolvella pitää olla omat vinkauksensa. Mutta en ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka pitävät päässään näitä torspolakkeja. Korvat tungettuna sinne sisään, lippa metrin nenän etupuolella. Naamasta näkyy puolet kuin jollain sarjakuvahahmolla. Näitä näkee nykyisin erilaisten urheilijoiden ohimoilla, useimmiten jääkiekkoilijoiden ja Kimi Räikkösen.

Lippis on kyllä kätevä kapine monessa tilanteessa, esim. golfatessa, kun on vaikkapa sateen uhka eikä viitsi olkihattuakaan laittaa.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ei mitään sovinistista, mutta minua ei naisten urheilu jaksa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kiinnostaa pätkääkään. Tuntuu vähän tyhmältä seurata samoissa kisoissa lajeja joissa kilpailevat absoluuttiset huiput (useimmiten miehet) ja sitten samoja lajeja joissa suoriudutaan astetta heikommin (naiset).

Entäs jos tärkeintä on urheilusuoritus itsessään ja kilpailu, jossa joku voittaa, ennemminkin kuin jonkin absoluuttisen huipputuloksen hakeminen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös