Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 452
  • 7 359

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mulle ei oikein avaudu minkä helVETIN takia Suomessa EI VOI SAADA VÄLITÖNTÄ AKUUTTIA VIISAUDENHAMPAAN POISTOAIKAA jos on kärsinyt jo pitkään vaan se täytyy varata seuraavalle kuukaudelle? Vituttaa suoraan sanottuna.

On kyllä todella outoa. Mä nyt olen tämän vuoden aikana tuskaillut hampaideni kanssa enemmänkin, mutta poistoaikoja ja muuta akuuttia hoitoa olen saanut joka kerta joko samalle tai seuraavalle päivälle. Tämä tosin Hämeenlinnassa. Lisäksi jos oikein pahaksi menisi niin yöpäivystyskin olisi olemassa, mutta sinne päästäkseen pitää matkustaa Tampereelle.

En nyt sitten tiedä oletko Espoosta, mutta mikäli olet, niin olet varmaan tänne soittanut. Joka kunnasta pitäisi vastaava palvelu löytyä. Uutta soittoa vaan ja kamala valitus päälle. sano vaikka, että elät pelkällä buranalla ja leuat ei kohta liiku enää yhtään ja koko ajan vaan särky pahenee tms.

Kiireellistä hoitoa vaativat oireet:
  • Turvotus, johon liittyy kuumetta
  • Suun avaamis- ja sulkemisvaikeudet
  • Hengitys- ja nielemisvaikeudet
  • Suun / leukojen alueen vamma tai tapaturma
  • Kipu / särky, johon särkylääke ei auta
  • Verenvuoto, esim. poiston jälkeen, joka ei lakkaa 45–60 min. painesiteellä
  • Kaikkiin kiinteisiin ja irrotettaviin oikomiskojeisiin liittyvät ongelmat
  • Erityisen haittaava lohkeama hampaassa tai paikassa

Tiedän liiankin hyvin kokemuksesta mistä voi olla kyse ja ei tuota kenenkään pitäisi joutua sietämään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ei ole ikinä avautunut minkä takia jokin posliinipurtilo voi maksaa satoja satoja euroja kun taas eri valmistajan täysin saman asian ajava, samasta aineesta tehty, astia maksaa muutaman lantin?
...
Purnukoista jos puhutaan niin miten litran pönttö asetonia maksaa esim Biltemassa 6,99€ mutta kynsilakanpoistoaineen nimellä esimerkiksi Sokoksen nettikaupassa 99€/litra (googlettamalla ensimmäinen kynsilakanpoistoaine). Onko ostajat hölmöjä vai myyjät neroja?
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Väärin ihmetelty. Aurinkolasit ovat päässä, koska ollaan kevätsäillä kaupungilla dokailemassa ennen hallille menoa, eikä huoltoasemalasien kanssa tule koteloa johon ne laittaisi, joten säilyttävät niitä päässä.

Sinänsähän se ei minuun elämääni vaikuta, jos jotkut pällit pitävät laseja kiekkokatsomossa, mutta eikö se haittaa pelin näkemistä, kun kaikki on vähän tummempaa? Ja kai ne lasit voi laittaa vaikka taskuun tai roikkumaan kauluksesta, mikä ei olisi läheskään niin junttia kuin pitää niitä päässä.

Vapaana ulkoiluttamisessa taas ei ole mitään itsekästä, vaan koira oppii helpommin tavoille jos sitä pidättelee pienestä pitäen luottamus eikä flexin jarru. Ystäväni koira on tapettu ja minun koirani kimppuun hyökätty kaupungilla hihnassa olevan koiran toimesta. Yksikään ilman hihnaa ulkoilutettu koira sitä vastoin ei ole minulle tai tutuille vaaraa aiheuttanut. Täälläkin olisi syytä siirtyä tuohon esim. Saksassa käytössä olevaan hihnattomaan käytäntöön.

Laitoin tuossa vähän aiemmin perusteluja sille, miksi vapaana ulkoilutus on mielestäni itsekästä ja tarpeetonta. Mihin tämä väite, että koira oppii helpommin tavoille ilman hihnaa, perustuu? Mutuunko? Flexit ovat myös ihan peestä, kerran ajoin pyörällä sellaisen yli kun koiranulkoiluttaja seisoi tien toisella puolella ja koira toisella, eikä flexin hihna erottunut joten luulin että koira oli vapaana. Vauhti oli onneksi sen verran hiljainen, ettei kellekään käynyt mitään. Ei avaudu, että miksi ei voi olla samalla puolella tien reunaa koiran kanssa, vaan joidenkin pitää vallata koko väylä.
 
Mihin tämä väite, että koira oppii helpommin tavoille ilman hihnaa, perustuu? Mutuunko?
Mutuun joo. Täällä kun joka toinen hihnassa vastaan tuleva koira vie omistajaa. Jos hihnaa ei koskaan edes olisi, omistajat joutuisivat opettamaan koirat käyttäytymään. Toimii hyvin esim. Saksassa.

Äskenkin tuli tällainen pahemman sortin vetokoira vastaan, ja omistaja oli silminnähden nolona ja yritti jotain lässyttää että tuleppas nyt sieltä. En viitsinyt alkaa valistamaan (joskus hyvällä fiiliksellä on sitäkin tullut tehtyä), mutta jos jollain joka tätä lukee on koira joka vetää, niin ala reagoimaan siiihen pysähtymällä välittömästi. Ei mitään sanoja tai muita eleitä, stoppi vaan ja liikkeelle vasta kun hihna on löysällä. Viikko, kuukausi, puoli vuotta tai vuosi tuota sinnikästä käytöstä, niin koira lakkaa vetämästä ja oppii kysymään lupaa jos haluaa poiketa kurssilta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Muutenkin tämä että kaikki astiat pitää olla jotain samaa sarjaa? Siis mitä vittua? Miks pöydässä pitää olla kaikilla samanlaiset ja merkkiset aterimet? Ihan vaan vittuillakseni vaadin että tästä lähtien lupaan kattaa vieraile pöydän presiis samanlaisilla härpäkkeillä mutta vaadin että kaikki vieraat pukeutuvat myös sitten pelkkiin pinkkeihin stringibikineihin. Myös miehet.
Akkojen juttujahan tämmöiset yleensä on, mutta ei kaikkea täysin järjenvastaista voi laittaa aina akkojenkaan piikkiin. Kyllä tää ihmiskunta yksinkertaisesti on vaan ihan vitun sekaisin.
Onhan se nyt kohtuullisen ahdistavaa jos lautaset ovat jokaisella erilaiset. Tai menee noin 75% samaa sarjaa ja 25% eri sarjaa. Aterimilla ei niin paljoa ole väliä kunhan ovat samaa paria per syöjä.
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Ei aukene ei, niin ei. Odotan sitä päivää, että joku vyöryttää kuuloaisteilleni sellaista räbää joka oikeasti tekee vaikutuksen. Sitä hetkeä odotellessa.

Kommentoidaan vähän myöhässä, koska itsellä on vähän sama tilanne. Metallia tulee pääasiassa kuunneltua, mutta kun kavereista löytyy myös näitä räpin/hip hopin ystäviä, niin on saanut kaikennäköisiä suosituksia. Joistain olin toki valmiiksi kuullut ja huonoksi todennut, mutta laitetaan nyt muutama esimerkki niistä, mitä tulee nykyään kuunneltua. Eli Tech N9ne, Everlast ja La Coka Nostra toimii ainakin itselleni silloin tällöin. Noita voi koittaa kuunnella ja joku räp/hip hop asiantuntija voi nuo halutessaan tuomita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räp-musiikki. Olen mielestäni musiikin suhteen suhteellisen ennakkoluuloton usein, eli kuuntelen uteliaisuudesta kaikenlaista ja iän myötä maku on myös monipuolistunut, jos nyt miksikään kaikkiruokaiseksi en siis sano ja muutenkin inhoan tuota ympäripyöreää sanaa musiikin yhteydessä. Joka tapauksessa räp on sellaista, että en ole tähä päivään mennessä kuullut yhtäkään artistia tai kollektiivia joiden musiikki aiheuttaisi edes jossain määrin positiviisia hyrinöitä. Toki sellaisia tapauksia joitain on, joita pystyy kuuntelemaan "neutraalisti", eikä samantien rupea vituttamaan ja toivomaan, että vaihtuisi kuulumaan jotain muuta, mutta lähes laidastaan iskee myötähäpeä kuitenkin.

Ei aukene ei, niin ei. Odotan sitä päivää, että joku vyöryttää kuuloaisteilleni sellaista räbää joka oikeasti tekee vaikutuksen. Sitä hetkeä odotellessa.

Aika pitkälti samat ajatukset. Olen aina kuunnellut musiikkia todella monipuolisesti fiiliksen mukaan enkä jämähtänyt mihinkään tiettyyn genreen, mutta rap-musiikista minä en vaan saa oikein mitään irti. Joihinkin ihan yksittäisiin hyviin biiseihin olen törmännyt, mutta nekin on olleet lähinnä sellaisia että taustat on olleet ihan oikeilla instrumenteilla soitettuja ja niissä on ollut hyvä melodia tai jotain hyviä koukkuja, jolloin se musiikin päälle puhuminenkaan ei ole häirinnyt kuuntelunautintoa. Mutta esim. suomirapista minä en saa yhtään mitään irti, ja ainoa tunnetila joka tuosta tulee on lähinnä vitutus, myötähäpeä tai molemmat. Vaikka miten yrittäisin miettiä niin en saa mieleeni yhtään sellaista suomirap-biisiä josta olisi jäänyt sellainen "WOW! Mikä biisi!" -tunnetta. Yleensä se tunne on että "Ei vittu mikä biisi!".
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Räp-musiikki...Ei aukene ei, niin ei. Odotan sitä päivää, että joku vyöryttää kuuloaisteilleni sellaista räbää joka oikeasti tekee vaikutuksen. Sitä hetkeä odotellessa.

Sama homma. Yksi löytyy kuitenkin, jota olen kuunnellut jopa säännöllisesti, eli Nujabes. Eihän tämä mitään puhdasta räppiä ole, "His style mixes hip hop, rap and jazz samples". Kaveri on siis jo kuollut eli voi todeta, että paras hip hop artisti on kuollut hip hop artisti.

Nujabes - Modal Soul (Full Album) - YouTube
 

sinikettu

Jäsen
Miksi jotkut ajattelevat ajatustyön olevan urheilua. Shakki ja snooker ovat urheilua, koska vaativat ajatustyötä. Yliopistot taitavat siinä tapauksessa olla täynnä ammattilaisurheilijoita. Minäkin olen urheillut parhaimpina aikoina jopa yli kymmenen tuntia päivässä, kun pänttäilin lääkiksen pääsykokeisiin. En olisi koskaan kuvitellut olevani niinkin sporttinen jäbä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Miksi jotkut ajattelevat ajatustyön olevan urheilua. Shakki ja snooker ovat urheilua, koska vaativat ajatustyötä. Yliopistot taitavat siinä tapauksessa olla täynnä ammattilaisurheilijoita. Minäkin olen urheillut parhaimpina aikoina jopa yli kymmenen tuntia päivässä, kun pänttäilin lääkiksen pääsykokeisiin. En olisi koskaan kuvitellut olevani niinkin sporttinen jäbä.

Et ole tehnyt mitään fyysisiä suoritteita sen pänttäämisen lisäksi.
 

sinikettu

Jäsen
Et ole tehnyt mitään fyysisiä suoritteita sen pänttäämisen lisäksi.
Olenpas. Joka päivä kynä, kumi ja laskin sauhusivat monta tuntia päivässä. Puhumattakaan itse kokeesta, jossa koepaperinivaskaa, laskinta ja kynää piti liikutella pikakiiturin nopeudella ja akrobaatin taidokkuudella, jotta kerkeäisi tekemään kaikki tehtävät.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olenpas. Joka päivä kynä, kumi ja laskin sauhusivat monta tuntia päivässä. Puhumattakaan itse kokeesta, jossa koepaperinivaskaa, laskinta ja kynää piti liikutella pikakiiturin nopeudella ja akrobaatin taidokkuudella, jotta kerkeäisi tekemään kaikki tehtävät.

Olitko edes hyvä näissä suoritteissa? Hyvät urheilijathan käyttävät näitä taitoja tapeltaessaan muita vastaan siinä missä sinä olet vain sauhunnut itseäsi tai jotain kokeiden tarkistajaa vastaan.
 

sinikettu

Jäsen
Olitko edes hyvä näissä suoritteissa? Hyvät urheilijathan käyttävät näitä taitoja tapeltaessaan muita vastaan siinä missä sinä olet vain sauhunnut itseäsi tai jotain kokeiden tarkistajaa vastaan.
Nope. Kyseessähän on mitä klassisin yksilölaji, jossa kilpailija tekee henkilökohtaisen suorituksen, joka arvioidaan kiinteän referenssipisteen avulla, ja parhaat palkitaan suorituksen jälkeen. Jokaisella kilpailijalla on tavoite päihittää muut kilpailijat ja saada suorituksesta palkinto eli päästä sisään. Vähän niin kuin keihäänheitto tai pituushyppy.

En ollut kilpailussa paras, mutta parhaan 10% joukossa, mikä tässä tapauksessa riitti minulle.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jere Karalahti Yle Puheessa. Käyttää päihteiden käytöstä termiä "juhliminen".
Ei aukea noiden synonyymius.

Tämä kritiikki ei kohdistu Jeren henkilöön, vaan alkoholikulttuuriin jossa tällainen on korrektia.
 

sinikettu

Jäsen
Eiköhän suurin osa ihmisistä käytä päihteitä juhlimiseen? Enkä nyt tarkoita armotonta bilettämistä, voi sitä ottaa yksikseenkin pienen juhlavan olotilan päihteillä. Tätä on tietääkseni ihmiskunta tehnyt aikojen alusta asti.
Todellakin. 10-vuotissynttäreillä esiintyi klovni ja viinaa oli rajattomasti saatavilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eiköhän suurin osa ihmisistä käytä päihteitä juhlimiseen? Enkä nyt tarkoita armotonta bilettämistä, voi sitä ottaa yksikseenkin pienen juhlavan olotilan päihteillä. Tätä on tietääkseni ihmiskunta tehnyt aikojen alusta asti.

Tässähän se ongelma juuri onkin. Juhliminen = päihteet. Ja sitten yksittäinen julkisuuden henkilö sanoo julkisuudessa joutuneensa koomaan "juhlimisen seurauksena".

Juhliminen on terminä positiivisesti latautunut. Päihteiden käyttäminen taas liitetään herkästi luuseriuteen. Ne eivät sovi samaan mielikuvaan.

Kieli on voimakas vaikuttamisen väline. Siksi sitä pitää välillä tarkastella kriittisesti. Miksi päihteiden käytölle pitää hakea kiertoilmauksia?
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tässähän se ongelma juuri onkin. Juhliminen = päihteet. Ja sitten yksittäinen julkisuuden henkilö sanoo julkisuudessa joutuneensa koomaan "juhlimisen seurauksena".

Juhliminen on terminä positiivisesti latautunut. Päihteiden käyttäminen taas liitetään herkästi luuseriuteen. Ne eivät sovi samaan mielikuvaan.

Kieli on voimakas vaikuttamisen väline. Siksi sitä pitää välillä tarkastella kriittisesti. Miksi päihteiden käytölle pitää hakea kiertoilmauksia?
En puhu muiden puolesta, mutta ainakin omalla kohdallani tuntuu fiksummalta puhua juhlimisesta tai illanvietosta, koska ne ovat kattokäsitteitä jotka kuvaavat toimintaa kokonaisuudessaan parhaiten. Päihteiden käyttö on sitten toisinaan osa sitä. Liittyy noihin iltoihin usein myös syömistä, keskustelemista ja muita satunnaisia toimenpiteitä. En koe myöskään tarkoituksenmukaiseksi sanoa, että olin eilen koko illan juttelemassa.

Juominen+syöminen+sosiaalisuus+xxx+yyy+zzz= olin eilen juhlimassa.

Tunnen ylipäätään todella vähän henkilöitä, joille väittämäsi yhtälö juhliminen=päihteet olisi totta. Jos tuo pitäisi paikkansa, niin kalsarikännitkin voisi laskea juhlimiseksi. Sellaiseen kielenkäyttöön en ole tainnut koskaan törmätä.

Mielelläni kuulisin myös lisätietoja siitä, että "päihteiden käyttö liitetään herkästi luuseriuteen". Onko tälle väitteelle jotain perusteita? Päihteiden liikakäyttö toki (ainakin yleensä), mutta päihteiden käyttö, luuseriuteen? Ei todellakaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Juhliminen on terminä positiivisesti latautunut. Päihteiden käyttäminen taas liitetään herkästi luuseriuteen. Ne eivät sovi samaan mielikuvaan.

Kieli on voimakas vaikuttamisen väline. Siksi sitä pitää välillä tarkastella kriittisesti. Miksi päihteiden käytölle pitää hakea kiertoilmauksia?
Tuossa taisit vastata itsellesi ennen kysymystä. Samasta syystä eräs naispuolinen tuttavani käyttää irtosuhteista termiä "hengailu" kun onhan irtosuhteilla kuitenkin tietynlainen negatiivinen lataus vaikka miten avomielisessä yhteiskunnassa tuntisi elävänsä. Tuollaisessa kiertoilmausten käytössä on toki riski että merkitykset epäselvenevät, varmaan Jere on juhlinut myös selvinpäin ja kaverini hengaillut vaatteet päälläkin.

edit. ja tarkennuksena etten tuomitse "juhlimista" sen enempää kuin "hengailuakaan" ja mielestäni ylempänä kirjoittaneella @Hejony llä on myös vissi pointti siinä etten itsekään tunne ketään sellaista jolla juhlat tarkoittaisi tarkoitushakuista tajunnan poistamista kemikaaleilla. Itsekin voin sanoa käyneeni juhlimassa vaikka siinä sivussa ottaisi jonkun juomankin. Toki tällöin tapahtuman pääasiallinen tarkoitus on viettää hauskaa porukalla ja alkoholi tulee nyt muuten vaan siinä mukana.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En tässä nyt ottanutkaan kantaa Jeren juhlimiseen, koomaan saakka menevät juhlat eivät kuulosta omaan korvaan enää kauhean hauskoilta.

Uskoisin luusereidenkin juhlivan joskus ja päihteiden ongelmakäyttäjilläkin on joskus hauskaa päihteissä. Samoin kuin ns. normaalit ihmiset voivat käyttää päihteitä juhlimisen tuoksinassa. Ei se mielestäni kenestäkään vielä luuseria tee.

Mutta kyse olikin siitä, mitä mielikuvia syntyy kun kuulee sanan päihteet tai juhliminen. En usko kuuluvani marginaaliin, jos valitsisin sanan "päihteet" pariksi ensimmäisenä sanan "ongelma". Sanan "juhliminen" pariksi valikoituisi luultavasti "mestaruus". Tämän osalta saatan olla vähemmistössä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mun mielestä kännien vetämistä voi sanoa juhlimiseksi. Tietenkään se ei ole mitään bilettämistä tai bailaamista vaan enemmänkin olotila ja fiilis. Se tunne on ihan hiton hauskaa, vaikka välillä vituttaiskin. Ei se välttämättä näy ylospäin eikä monesti näykään.

Jonkun muutaman kaljan tai vaikka skumppalasinkaan vetämistä en sanoisi miksikään juhlimiseksi. Tietty jos on syy ja halu juhlia niin juhlii, mutta siihen tarvii muitakin juttuja tai sitten juhlii vaikka kännit vetämällä.

Ehkä kaikki ei pääse niihin fiiliksiin ja ei ymmärrä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös