Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 251 102
  • 7 359

Lavis

Jäsen
Nyt kun kovasti julkisuudessa on ollut tämä tummaihoinen 11-vuotias Valtteri. Syystä, että hän on kiusattu, niin ja bussikuski jättänyt pysäkille. On tapahtunut itsellenikin. Sillä erotuksella, että Valtterille lahjoitettiin pyörä - minulle ei. Äsken avasin Ilta-Sanomat ja sielä oli uutinen, jossa kerrottiin muuan Stubbin tapaavan tämän pojan. Tekisiköhän Stubb aivan samoin Suomessa syntyneelle suomalaiselle pojalle? Menisi siis tapaamaan hänet.

Mielestäni Suomessa kohdellaan tummaihoisia "väärin" kohdeltuja ihmisiä, etenkin nuoria kuin jotain Mikko Koivua eli jumalasta seuraavaa. Ainakin lehdistö (IS ja IL) tekee näin, tai siltä tuntuu. Kyllä suomalaisiakin lapsia varmasti koulussa kiusataan, mutta he eivät varmaan halu julkisuutta. Hyvä temppu tietenkin Valtterin äidiltä haistaa julkisuus tässä tapauksessa ja täten saada suuria määriä lahjoituksia erinäisiä esineitä ja kulkupelejä. Niin kuin IS uutisessa oli.

Nyt joku tulee haukkumaan minua rasistiksi, saa haukkua.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mielestäni Suomessa kohdellaan tummaihoisia "väärin" kohdeltuja ihmisiä, etenkin nuoria kuin jotain Mikko Koivua eli jumalasta seuraavaa. Ainakin lehdistö (IS ja IL) tekee näin, tai siltä tuntuu. Kyllä suomalaisiakin lapsia varmasti koulussa kiusataan, mutta he eivät varmaan halu julkisuutta.
En tiedä yhtään, onko kyseessä suomalainen ilmiö vai ei, tuskin, mutta kyllä täällä kohdellaan aika silkkihansikkain kaikkia lapsia, joiden kokemat vääryydet nousevat julkisuuteen. Taisi olla viime viikolla, kun koko kansan Makwan vei jonkun muksun lelukauppaan, syytä en enää muista. Talvella oli myös se tapaus, jossa äitiä harmitti kun pojalle ei meinannut löytyä peliseuraa ulkojäiltä ja sen seurauksena jätkältä ei varmasti loppuneet kaverit tai pelivarusteet koko talvena. Esimerkkejä olisi varmaan vaikka kuinka, koska näitä tuntuu tulevan aika tasaisin väliajoin. Muita laajasti sympatiaa kerääviä ihmisryhmiä ovat yksinhuoltajaäidit, vaikeasti vammautuneet ja sotaveteraanit.

Mun mielestä se on ihan hyvä piirre yhteiskunnassa, että näytetään ettei ongelmien kanssa tarvitse olla yksin, vaan niihin saa tukea. Ilmeisesti joku voi senkin nähdä negatiivisena. Ei se välttämättä rasismia ole. Voi olla myös jonkin sortin yleistä katkeruutta tai ihan vaan kateutta muiden saamasta huomiosta. Tai jotain ihan muuta. Psykologiksi on vaikea alkaa.
 

Ralph

Jäsen
En tiedä yhtään, onko kyseessä suomalainen ilmiö vai ei, tuskin, mutta kyllä täällä kohdellaan aika silkkihansikkain kaikkia lapsia, joiden kokemat vääryydet nousevat julkisuuteen. Taisi olla viime viikolla, kun koko kansan Makwan vei jonkun muksun lelukauppaan, syytä en enää muista.
Tämä Makwan vei pojan lelukauppaan, jotta voisi lisää pönkittää omaa kuvaansa suomalaisten keskuudessa. Toinen syy asialle oli siis se, että tätä poikaa oltiin julkaisesti haukuttu kaupassa. Siis jotkut parikymppiset naiset olivat ulkonäköä nauraneet niin, että poika ja pojan äiti oli kuullut.

Suomessa on aivan helvetisti koulukiusattuja. Joitakin kiusataan fyysisesti, toisia henkisesti. Se, että joku haukkuu 11-vuotiasta Siiriä rumaksi, läskiksi tai miten ikinä sen ikäset haukkukaan, on yhtä kova juttu lapselle kuin se, että häntä haukutaan neekeriksi. Miksei Stubb ja kumppanit tapaa näitä muita koulukiusattuja? Miksi tapaa juuri silloin kun kiusaaminen tapahtuu rasismia käyttäen?

Kyllä tuosta tosiaan saa sellaisen kuvan, että tummaihoisen kiusaaminen koulussa on Suomessa isompi juttu kuin kantasuomalaisen.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämä Makwan vei pojan lelukauppaan, jotta voisi lisää pönkittää omaa kuvaansa suomalaisten keskuudessa. Toinen syy asialle oli siis se, että tätä poikaa oltiin julkaisesti haukuttu kaupassa. Siis jotkut parikymppiset naiset olivat ulkonäköä nauraneet niin, että poika ja pojan äiti oli kuullut.
Miten tämä nyt sitten eroaa Valtterin tapauksesta? Stubb/Makwan tapaa pojan, jota on haukuttu. Irtopisteitä ropisee taskuun. Kaupan päälle poika saa leluja/pyörän. Eri ihonväri, kohtelu sama.
Kyllä tuosta tosiaan saa sellaisen kuvan, että tummaihoisen kiusaaminen koulussa on Suomessa isompi juttu kuin kantasuomalaisen.
Miten? Nyt on rasismin vastainen viikko ja siksi telkkarissa puhuttiin rasistissävytteisestä koulukiusaamisesta. Ensi viikolla puhutaan jostain muusta. Mun mielestä ihan perusteltua. Tällä viikolla on tehty lakialoite sen puolesta että kiusaaja vaihtaisi koulua kiusatun sijaan. Se oli käsittääkseni ihan yhteisesti kaikkien tueksi tehty aloite, joka ei eritellyt ketään ihonvärin mukaan.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joo, kyllä mutkin jätettiin kylmästi kovalle katukivelle ihmettelemään aikoinaan bussikuskin toimesta. Koitin vieläpä juosta bussiin vaan eikös tuo lähtenyt. En ollut syrjitty musta.

Olen ollut myöskin koulukiusattuna eikä siellä koulussa ketään stubbeja näkynyt. Ei näkynyt kyllä muillekaan kiusatuille/bussista jätetyille, joita tiedän monia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Joo, kyllä mutkin jätettiin kylmästi kovalle katukivelle ihmettelemään aikoinaan bussikuskin toimesta. Koitin vieläpä juosta bussiin vaan eikös tuo lähtenyt. En ollut syrjitty musta.

Olen ollut myöskin koulukiusattuna eikä siellä koulussa ketään stubbeja näkynyt. Ei näkynyt kyllä muillekaan kiusatuille/bussista jätetyille, joita tiedän monia.

Toisin kuin tämä Valtteri, sinä annat itsestäsi niin typerän kuvan, että tuskin kovin moni haluaisi tuhlata aikaansa sinuun. Varsinkaan tällaisen kommentin jälkeen. Jos ajaisin bussia ja tietäisin pysäkillä olevan tämän viestin kirjoittajan, ajaisin varmasti pysäkin ohi. Saisi mitä tilasi.

LOL, hs:n rasismitoimittaja Mykkänen oli näköjään itse Brysselissä. Sai mitä tilasi.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt kun kovasti julkisuudessa on ollut tämä tummaihoinen 11-vuotias Valtteri. Syystä, että hän on kiusattu, niin ja bussikuski jättänyt pysäkille. On tapahtunut itsellenikin. Sillä erotuksella, että Valtterille lahjoitettiin pyörä - minulle ei. Äsken avasin Ilta-Sanomat ja sielä oli uutinen, jossa kerrottiin muuan Stubbin tapaavan tämän pojan. Tekisiköhän Stubb aivan samoin Suomessa syntyneelle suomalaiselle pojalle? Menisi siis tapaamaan hänet.
Se, että suomalaissyntyneelle ei lahjoitettaisi pyörää eikä Stubb tulisi tapaamaan, on mielestäni syrjintää ja rasismia suomalaisperäisyyttä kohtaan. Hienoa että otit asian esille näin rasisminvastaisella viikolla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onko bussikuskeilla oikeus valita asiakkaansa? Ravintoloilla vissiin on? Mutta onko muilla tahoilla? Takseilla?

Kunhan valikointi ei perustu syrjintään. Se, että minä en halua tragedioista iloa löytäviä kloseja autooni, on ongelmien ennaltaehkäisevää toimintaa. Siinä autossahan voi matkustaa muslimi tai Hesarin toimittaja, joiden turvallisuus on kuskin vastuulla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Jouluaattona oli aika vähän takseja liikenteessä ja meidän taksi ajoi harhaan. Tuli sitten toinen taksi, joka kommentoi harhautunutta, että "yöntumma kamelikuski". En sanonut mitään. Kuitenkaan en tahtonut vaihtaa taksia, sillä tein huomion, että jos lähden tälle tielle niin saan kävellä jatkossa kaikki matkani.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kunhan valikointi ei perustu syrjintään. Se, että minä en halua tragedioista iloa löytäviä kloseja autooni, on ongelmien ennaltaehkäisevää toimintaa. Siinä autossahan voi matkustaa muslimi tai Hesarin toimittaja, joiden turvallisuus on kuskin vastuulla.
Minä olen luullut, että linjalla ajavan bussikuskin pitää pysähtyä aina, kun asiakas heiluttaa kättä pysäkillä. Oli heiluttaja minkä värinen tai kokoinen tahansa. Umpihumalassa olevia ei varmaan tarvi nostaa kyytiin, jos eivät omin avuin pääse. Ja jos joku rettelöi bussissa, lienee kuskilla oikeus poistaa rettelöitsijät kyydistä, oli ne sitten hesarin toimittajia tai ketä vaan. Olen kyllä huomannut, ettei kaikki kuskit koe olevansa palvelualalla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olen kyllä huomannut, ettei kaikki kuskit koe olevansa palvelualalla.

Tilanne on parantunut 90-luvusta, jolloin dösäkuskit olivat todella vittumaisia, nykyisin onneksi on kuskeina vanhempien sivilisaatioiden väkeä, joille ihmisen kunnioittaminen merkitsee kenties paljonkin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Toisin kuin tämä Valtteri, sinä annat itsestäsi niin typerän kuvan, että tuskin kovin moni haluaisi tuhlata aikaansa sinuun. Varsinkaan tällaisen kommentin jälkeen. Jos ajaisin bussia ja tietäisin pysäkillä olevan tämän viestin kirjoittajan, ajaisin varmasti pysäkin ohi. Saisi mitä tilasi.

Ihanaa suvaitsevaisuutta. :-) Paljastit juuri todellisen nahkasi. Tuo viestini pointti olikin.
Et kyllä tainnut käsittää mykkästen viestinnän ja todellisuuden välistä typeryyttä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihanaa suvaitsevaisuutta. :-) Paljastit juuri todellisen nahkasi. Tuo viestini pointti olikin.
Et kyllä tainnut käsittää mykkästen viestinnän ja todellisuuden välistä typeryyttä.

Oli viestisi pointti mikä tahansa, oli se tilanteeseen nähden todella mauton ja kertoo itsestäsi kaiken tarvittavan. Kenenkään ei tarvitse suvaita sitä, että joku hakee tyydytystä terroriteosta. Mykkänen on ehkä jonkun lapsi, isä, veli, kummisetä ja paras kaveri. Ehkä joku palstalainen tuntee hänet.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, joillekin tuottaa ihan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia erottaa omasta toiminnasta johtuva syrjintä ja viiteryhmään kuulumisesta aiheutuva syrjintä, sekä se miksi toinen näistä on tietyissä tapauksissa ihan ok ja toinen ei juuri koskaan ole ok.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Oli viestisi pointti mikä tahansa, oli se tilanteeseen nähden todella mauton ja kertoo itsestäsi kaiken tarvittavan. Kenenkään ei tarvitse suvaita sitä, että joku hakee tyydytystä terroriteosta. Mykkänen on ehkä jonkun lapsi, isä, veli, kummisetä ja paras kaveri. Ehkä joku palstalainen tuntee hänet.

Heh, 3 suomalaista kieltämättä loukkaantui mutta tuskin kenenkään nimi oli edes Mykkänen. Mutta monien muiden tutut ja sukulaiset jopa kuolivat. Koska mykkästen masinoima rasismi.
Sain kieltämättä tyydytystä - mainitsemastani ristiriidasta joka nyt hassusti paljastui.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minä olen luullut, että linjalla ajavan bussikuskin pitää pysähtyä aina, kun asiakas heiluttaa kättä pysäkillä. Oli heiluttaja minkä värinen tai kokoinen tahansa. Umpihumalassa olevia ei varmaan tarvi nostaa kyytiin, jos eivät omin avuin pääse. Ja jos joku rettelöi bussissa, lienee kuskilla oikeus poistaa rettelöitsijät kyydistä, oli ne sitten hesarin toimittajia tai ketä vaan. Olen kyllä huomannut, ettei kaikki kuskit koe olevansa palvelualalla.
Niin, se on vaan sillä tavalla, että kyytiin pyrkivät ihmiset jättävät kovin usein käden heilutuksen liian viime hetkille tai sitten heilauttavat kättään siinä vaiheessa, kun kuljettaja ei sitä pysty jostain syystä havaitsemaan. Sitten marmatetaan, että näytin hyvissä ajoin merkin, mutta jätti törkeästi minut pysäkille vittuillessaan. Joskus tuntuu, että on menossa sellainen kilpailu, että kuka pääsee pienemmällä sormen heilautuksella kyytiin. Ihmiset eivät vaan ymmärrä sitä, että vaikka he itse näkevät bussin, niin kuljettaja ei välttämättä ole nähnyt häntä, kun se nopea kädenheilautus ei sytytä yhtään valoa siinä etupaneelissa. Itselleni on joskus takavuosina käynyt niinkin, että jotkut ipanat olivat heiluttamassa siinä vaiheessa, kun pysäkki oli jo mennyt bussin mitan verran ohi ja pysähtyminen oli ihan mahdoton juttu. Koitin siinä sitten jotenkin näyttää käsiä levittämällä, että "ei voi enää mitään", mutta sitten tuli jossain vaiheessa työnjohdolta soitto, kun poikain äiti oli vihaisen soittanut, että miksi olen jättänyt lapsia pysäkille ja vaan nauraen heilutellut niille. Niinpä, kuulosta vähän samalta kuin tuo Valtterin surullinen tarina. Surullista se on, että pieni poika tuollaista miettii, vaikka ei olisi ihan niin tapahtunutkaan. Voi toki olla tapahtunutkin juuri niin, kyllähän ihmisiä on moneen lähtöön, toiset jopa räjäyttelevät itsensä ja sivulliset ilmaan.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Minut on jätetty pysäkille vaikka menin sinne ajoissa. Bussi oli jo ilmeisesti mennyt. Ei avautunut eikä avaudu vieläkään miksi linja-autoilla on aikataulut jos eivät edes itse niitä noudattele. Onko se liian monimutkaista katsoa että kello on lyönyt tarpeeksi?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Minut on jätetty pysäkille vaikka menin sinne ajoissa. Bussi oli jo ilmeisesti mennyt. Ei avautunut eikä avaudu vieläkään miksi linja-autoilla on aikataulut jos eivät edes itse niitä noudattele. Onko se liian monimutkaista katsoa että kello on lyönyt tarpeeksi?
En tiedä missä sinulle on näin käynyt, mutta jos et ole sattunut huomaamaan, niin linja-autot kulkevat muun liikenteen seassa ja siitä riippuen kulku saattaa olla ripeämpää tai hitaampaa. Kaupunkiliikenteessä ne aikataulut ovat ohjeellisia noin-aikoja, mutta sielläkin toki on niitä tasauspysäkkejä joita ei ohiteta ennen tiettyä aikaa. Ja tarkalleen ottaen sinua ei tässä kuvailemassasi tapauksessa jätetty pysäkille vaan se bussi oli jo mennyt ennen kuin siellä olit. Selvisitkö tilanteesta ilman isompia arpia? Nyt puhun kaupunkiliikenteestä, pidemmän matkan jutuissa on sitten varmaan joissain määrin eri säännöt.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Selvisitkö tilanteesta ilman isompia arpia?

Ainakaan bussi ei räjähtänyt. Tai siis minä sen mukana.

Onkohan aikataulut edes mielekkäitä. Aasiassa bussi odottaa ja lähtee kun on täynnä, matkan varrella taas hypätään kyytiin kun se saapuu ja poistua voi huikkaamalla. Makuasioita.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ainakaan bussi ei räjähtänyt. Tai siis minä sen mukana.

Onkohan aikataulut edes mielekkäitä. Aasiassa bussi odottaa ja lähtee kun on täynnä, matkan varrella taas hypätään kyytiin kun se saapuu ja poistua voi huikkaamalla. Makuasioita.
Kyllä ne suuntaa antavat. Itsekin juuri Aasian suunnalta kotiutuneena voin suoraan sanoa, että siitä meiningistä ei tulisi täällä yhtään mitään. Täälä kun ollaan usein täysin pöyristyneitä siitä, jos bussi on kaksi minuuttia "myöhässä". Ihan oikeasti, heh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös