Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 442
  • 7 359
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Erkka Westerlundin kommentti "me pystyttiin kääntämään se peli meidän eduksi" eilisestä matsista jonka Jokerit hävisi 1-0.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.

Voi puhua ihan normaalistikin, sillä on se hyöty, että enemmistö myös tajuaa mistä puhutaan. Teen kyllä itsekin tuota välillä, myönnetään, mutta mä oon muutenkin ihan normaali kaduntallaaja, enkä edes yritä olla muuta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.

Voi puhua ihan normaalistikin, sillä on se hyöty, että enemmistö myös tajuaa mistä puhutaan...

En osaa sanoa kuinka yleistä sivistyssanojen tarkoitushakuinen viljely vallankäytön välineenä on, mutta tässä täytyy ottaa huomioon, että monille kieli on työkalu siinä missä muille jokin muu. Koulutuksen myötä on oppinut käsitteitä, joilla kuvata asioita yhdellä (sivistys)-sanalla, sen sijaan että joutuisi kirjoittamaan kokonaisen lauseen tai enemmänkin saman asian selittääkseen. Siksi niitä tulee käytettyä, joskus ehkä myös väärässä tilanteessa ja väärälle kohdeyleisölle, ikäänkuin itsekään asiaa tiedostamatta. Mutta on se varmasti joillekin tapa myös osoittaa oletettua paremmuuttaan... ja siinä ohessa pienimunaisuuttaan.

MInulle annettiin aikanaan sellainen hyvä neuvo, että jos en osaa ilmaista asiaa selväsanaisesti siten, että kaikki muutkin sen ymmärtävät, en ole asiaa silloin itsekään täysin ymmärtänyt. Siitä neuvosta olen pyrkinyt pitämään kiinni. Ja aika pirullisen osuva tuo neuvo on ollutkin, sen olen elämässä ja ihmisten kanssa toimiessa oppinut huomaamaan!

Sivistyssanoja ei kannata viljellä puheessa, jos ei täysin ymmärrä niiden merkitystä. Siinä antaa itsestään todella hölmön kuvan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.

Voi puhua ihan normaalistikin, sillä on se hyöty, että enemmistö myös tajuaa mistä puhutaan. Teen kyllä itsekin tuota välillä, myönnetään, mutta mä oon muutenkin ihan normaali kaduntallaaja, enkä edes yritä olla muuta.
Monimutkaisia sivistyssanoja viljelevä henkilö peittelee omaa tietämättömyyttään asiasta. Työelämässä tähän olen törmännyt useasti.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Parhaiten sivistyssanoja voi käyttää silloin, kun käyttää niitä tietoisesti väärin ja osalta kuulijoista menee ohi. Tai sitten niin kuin Matti Nykänen tekee, eli täsmälleen päinvastoin.
 
Sitä tehdään sekä siksi, että sivistyssana on omassa kielenkäytössä vakiintuneempi kuin jokin suurpiirteisempi synonyymi, että siksi, että yritettäisiin vaikuttaa viisaammalta. Sanavarasto kun tietyllä tapaa korreloi älykkyyden kanssa. Viimeisin lukemani kirja jäi kesken osittain juurikin tuon sanavarastobrassailun takia, oli vähän rasittavaa olla joka sivulla englannin sanakirjan kimpussa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmiset niin monissa paikoissa, tosielämässä, keskustelupalstoilla ja ties missä, haluavat väitellä sivistyssanoja viskomalla? Varsinkin poliittisessa keskustelussa tuntuu, että pääasia on viskata joku epämääräinen sana sinne sekaan, että "vastustaja" hämmentyisi tai jotain.
Joo sama pistää aina silmään. Ei kait sitä tavallisten ihmisten kanssa viitsi mitään erikoisia sanoja käytellä, ja muutenkin luulisi että unohtaa sen työkuplan kun töistä lähtee kotiin. Joillakin ihmisillä on vissiin joku tarve antaa itsestään asiallinen ja pätevä kuva, tai jopa että on fiksumpi kuin mitä oikeasti onkaan.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Parhaiten sivistyssanoja voi käyttää silloin, kun käyttää niitä tietoisesti väärin ja osalta kuulijoista menee ohi. Tai sitten niin kuin Matti Nykänen tekee, eli täsmälleen päinvastoin.
Mä teen mielelläni asioita "ex libris" tai vaikkapa valittelen matkan olleen vaivalloinen, oikea "Via Doloresa". Tässä vaan on oma riskinsä, kaikki kun eivät minua tunne ja aika usein näitä lähinnä vain itseäni huvittavia juttuja viljelen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Oletko kokeillut, miten tämä neuvo pätee vaikkapa ydinfysiikan saralla?...

En ole ydifyysikko, enkä väitä siitä paljoa ymmärtäväni, joten en ole myöskään kokeillut. Mutta väitän kyllä pystyväni kertomaan oman alani asiat ymmärrettävästi sellaisellekin, joka ei alaa ole opiskellut tai tehnyt töitä sen parissa ja jolle terminologia ei siten ole entuudestaan tuttua.

Olen sen sijaan lukenut joitakin artikkeleita ja kirjoja, jossa eri tieteen alan edustajat ovat avanneet oman tieteenalansa asioita kiitettävän selväsanaisesti, eli ymmärrettävästi, myös meille maallikoille. Edelleen, saman asian selittäminen, minkä he voivat selittää kollegalleen yhdellä lauseella, tai jopa sanalla, on tarvinnut hyvin paljon pidempää selitystä ja käytännön esimerkkejä meille maallikoille suunnatuissa teoksissa, mutta asia on kyllä avautunut. Joten edelleen pysyn kannassani :-)

Stephen Hawkings on ilmeisen hyvin onnistunut oman tieteenalansa kansantajuistajana, ainakin jos myytyjen teosten määrää katsoo. Tuskinpa ihmiset nyt vaivaituisivat ostamaan mitään sellaista, jota eivät ymmärrä. Suomessa vastaava kaveri on mm. Esko Valtaoja, jonka teokset ovat käsittääkseni käyneet myös hyvin kaupaksi "kansa syvien rivien" keskuudessa.
 
Stephen Hawkings on ilmeisen hyvin onnistunut oman tieteenalansa kansantajuistajana, ainakin jos myytyjen teosten määrää katsoo. Tuskinpa ihmiset nyt vaivaituisivat ostamaan mitään sellaista, jota eivät ymmärrä. Suomessa vastaava kaveri on mm. Esko Valtaoja, jonka teokset ovat käsittääkseni käyneet myös hyvin kaupaksi "kansa syvien rivien" keskuudessa.

Mitä veikkaat: osaavatko Valtaoja ja Hawking selittää kaikki hallitsemansa asiat niin, että KAIKKI ymmärtävät? Minä vähän epäilen.

Tuskin esim. joku yläasteen matikan ope pystyy vääntämään edes prosenttilaskun tai geometrian alkeita niin paksusta rautalangasta, että kiitos paita isäm maan puollustajat ne ymmärtäisivät. Minusta tämä ei tarkoita sitä, että ko. ope ei olisi näitä asioita ymmärtänyt, vaan ennemminkin tämä on merkki siitä, että tehtävä on jo lähtökohtaisesti täysin mahdoton.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mitä veikkaat: osaavatko Valtaoja ja Hawking selittää kaikki hallitsemansa asiat niin, että KAIKKI ymmärtävät? Minä vähän epäilen.

Tuskin esim. joku yläasteen matikan ope pystyy vääntämään edes prosenttilaskun tai geometrian alkeita niin paksusta rautalangasta, että kiitos paita isäm maan puollustajat ne ymmärtäisivät.

Olen edelleen eri linjoilla... Uskon, että pystyisivät kaikille normaalijärkisille, jollakin tasolla, jos vain aikaa olisi tapreeksi käytössä.

Sama juttu yläasteen matikan open kanssa... Jos aikaa olisi riittävästi, niin normioppilaalle kyllä saisi varmasti em. asiat avattua ymmärrettävästi. En nyt tietenkään puhunut tapauksista, joilla on selvästi oppimisvaikeukeuksia tai älykkyyden kanssa ihan oikeita rajoitteita. Käsittääkseni matematiikan opettajienkin haasteena on monien oppilaiden motivaation puutteen lisäksi myös se, että aika yksinkertaisesti loppuu kesken, varsinkin vähänkin yksilöllisempään opetukseen.

Mutta saa minun osaltani riittää tämä aihe! Eipä se haittaa, jos et ole asiasta kanssani samaa mieltä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Youtubesta voi katsoa Richard P Feynmanin luentoja ja keskusteluja. Avasi mm kvanttimekaniikka tällaiselle ummikolle kuin minä.
Todella mielenkiintoista ja viihdyttävää katseltavaa ja osaa avata asiaa niin että maallikkokin alkaa jotain tajuta.
 
Olen edelleen eri linjoilla... Uskon, että pystyisivät kaikille normaalijärkisille, jollakin tasolla, jos vain aikaa olisi tapreeksi käytössä.

"Normaalijärkinen" on tietysti tulkinnanvarainen määritelmä. Matematiikassakin kun mennään tarpeeksi syvälle jonnekin Fields Medal -tason juttuihin, hyvin pieni vähemmistö ihmisistä on siinä vaiheessa enää normaalijärkisiä. Tuskin olet itsekään.

Toki sitten voi sanoa, että aikaa ei vain ollut tarpeeksi. Jos aikaa olisi ollut rajattomasti, ehkä asian olisi pystynyt selittämään. Ja jos aikaa olisi rajattomasti, sitten voitaisiinkin miettiä, että mikä täti olis, jos sillä olis munat.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Youtubesta voi katsoa Richard P Feynmanin luentoja ja keskusteluja. Avasi mm kvanttimekaniikka tällaiselle ummikolle kuin minä.
Todella mielenkiintoista ja viihdyttävää katseltavaa ja osaa avata asiaa niin että maallikkokin alkaa jotain tajuta.
Lawrence Krauss on toinen hyvä luennoitsija, jonka materiaalia löytyy youtubesta.

Universumin synnystä todella hyvä pätkä, noin tunti:
'A Universe From Nothing' by Lawrence Krauss, AAI 2009 - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oman elämäni kannalta mielekkään ratkaisun tekeminen ei nyt tahdo millään aueta. Kysymyksessä siis ihan, että minne takkini ripustan yöksi muutaman kuukauden päästä.

Helsinki-vihani alkaa saada naurettavat mittasuhteet jopa omissa silmissäni, mutta varoituskellot kilisevät että Helsinkiin muutto tulee tekemään onnellisuuden kokemisen arjessa hyvin vaikeaksi.

Tässä asiassa on älyttömästi juttuja jotka vaan eivät aukea. Kantsis varmaan tsennaa joku toinen setti, vai miten se meni.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ei avaudu miten ketään voi kiinnostaa jonkun toisen maan presidenttiehdokkaan valinta niin paljon, että väijyy tilannetta aamuyöllä ja raportoi siitä tänne.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lentopalloilun pisteidenlaskujärjestelmä. VaLePa pelaa tänään Berliinissä CEV Cupin ratkaisevan puolivälieräottelun, josta pistekin riittää jatkopaikkaan. Toisin sanoen, mikäli ottelu etenee viidenteen erää, saa molemmat joukkueet vähintään pisteen ja siinä tapauksessa VaLePan jatkopaikka varmistuu. En ymmärrä, miksi tällainen piste pitää antaa, sillä minusta se ainakin laskee lajin mielenkiintoa. Suomihan ratkaisi EM-kisapaikan pääsemällä karsintaottelussa viidenteen erään ja juhlat alkoivat kesken ottelun. Lentopalloilu on hieno laji, mutta tätä kohtaa en ymmärrä.
 
Ei avaudu miten ketään voi kiinnostaa jonkun toisen maan presidenttiehdokkaan valinta niin paljon, että väijyy tilannetta aamuyöllä ja raportoi siitä tänne.

Äkkiseltään järkevämmältä tuo kuulostaa kuin änärin väijyminen yöllä ja siitä tänne raportointi. Vaikka täytyy myöntää, että itsekin olen sitä harrastanut.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En ymmärrä, miksi tällainen piste pitää antaa, sillä minusta se ainakin laskee lajin mielenkiintoa. Suomihan ratkaisi EM-kisapaikan pääsemällä karsintaottelussa viidenteen erään ja juhlat alkoivat kesken ottelun.
Mä vertaan tuota lentopalloilun viidettä erää jääkiekon jatkoaikaan. Molempien häviäjät saavat pisteen. Onko se sitten hyvä juttu, niin enpä tiedä. Kai lätkässäkin voi olla sellaisia tilanteita, että ennen jatkoaikaa voidaan juhlia vaikkapa pleijareihin pääsyä, kun on saavutettu se yksi tarvittava piste.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mä vertaan tuota lentopalloilun viidettä erää jääkiekon jatkoaikaan. Molempien häviäjät saavat pisteen. Onko se sitten hyvä juttu, niin enpä tiedä. Kai lätkässäkin voi olla sellaisia tilanteita, että ennen jatkoaikaa voidaan juhlia vaikkapa pleijareihin pääsyä, kun on saavutettu se yksi tarvittava piste.

Hyvä vertaus, sillä viides erähän on muita eriä lyhyempi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oman elämäni kannalta mielekkään ratkaisun tekeminen ei nyt tahdo millään aueta. Kysymyksessä siis ihan, että minne takkini ripustan yöksi muutaman kuukauden päästä.

Helsinki-vihani alkaa saada naurettavat mittasuhteet jopa omissa silmissäni, mutta varoituskellot kilisevät että Helsinkiin muutto tulee tekemään onnellisuuden kokemisen arjessa hyvin vaikeaksi.

Tässä asiassa on älyttömästi juttuja jotka vaan eivät aukea. Kantsis varmaan tsennaa joku toinen setti, vai miten se meni.

Vain muutamia päiviä tämän tuskan parahduksen jälkeen asiat jäsentyivät uuteen, parempaan asentoon. Minun ei tarvitsekaan sopeutua Helsinkiin. Saan elää helppoa arkea. Poimin vain rusinat pullasta. Maksamme kunnallisveromme jatkossakin sisämaahan. Mahtava fiilis.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Opiskelijat kokoontuvat tänään tuhatpäisinä osoittamaan mieltä opintotuen leikkauksia vastaan. Nämä samat hyypiöt ovat kuitenkin hyvin usein niitä, joille satojen miljoonien syytäminen esimerkiksi turvapaikkasirkukseen on ihan jees juttu.

Laskin huvikseni, että miljardi jaettuna noin 300.000 korkeakouluopiskelijalle tekisi noin 3300 euroa per nuppi. Kelpaisko?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päivätyön suosio ei vaan avaudu, tai siis varsinkaan se perinteinen 8-16. Eikö tämä muka jonkun mielestä ole vapaudenriisto? Ei pelkästään työaika vaan myös se muukin kun ei voi tehdä mitä haluaa. Jengi kulkee laput silmillä eikä käytä omia aivoja ollenkaan. Orjallisesti palvelevat oy firma ab:n herraa kuin mitkäkin himouskovaiset. No sen nyt ymmärtää että vuoden paiskii hommia ja vuoden vaikka reissaa maailmalla tai jotain. Ja jotkuthan nyt tykkää tehdä työtä, mutta tykkääkö ne varmasti herätä kukonlaulun aikaan? Siinä on edellinen ilta pilalla. Monillahan on niin ettei ne töiden jälkeen edes jaksa lähteä minnekään. Kotona möllöttävät ja hohhoijaa, pitääpä alkaa valmistautumaan seuraavaan työpäivään. Hukkaan kait se päivä menee. Niitä ei lasketa. Niihin ei pidä suostua. No ei kait jossain maalla ole muuta tekemistäkään, mutta se on kokonaan toinen juttu. Mistä jengi on edes keksinyt tuollaisen asian. Ei sitä kotona opeteta eikä koulussakaan. No koulussa nyt piti herätä, mutta siinä iässä se oli paljon normaalimpaa. Moni suostuu siihen kun suurin osa muistakin nöyrtyy samaan. Ja sitten elävät siinä teennäisessä kuplassa ja keräävät rahaa turhamaisiin juttuihin, mutta elämä jää elämättä. Hitto kaverit pyysi Tallinnaan ja oli niin noloa kieltäytyä. On sellainen fiilis että ihminen on tällä pallolla muurahaistakin alempana. Miten muut selittää tän itselleen? Mitkään asuntolainat ei tietenkään kelpaa kun ne on oma moka. Sen vapaudenriistojutun on käynyt läpi jo kun on suostunut siihen oravanpyörään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös