Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 250 645
  • 7 359

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miksi rasistiksi leimautumista pelätään niin paljon? Moni joka kertoo kriittisen vastalauseensa liittyen maahanmuuttoon, korostaakin heti seuraavassa lauseessa että en ole rasisti.

Minä pystyn itse rehellisesti myöntämään sen, että olen rasisti.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Miksi rasistiksi leimautumista pelätään niin paljon? Moni joka kertoo kriittisen vastalauseensa liittyen maahanmuuttoon, korostaakin heti seuraavassa lauseessa että en ole rasisti.

Minä pystyn itse rehellisesti myöntämään sen, että olen rasisti.

Itsensä positioiminen on ihmiselle tärkeää, mikä löytyy myös viestisi viimeisestä virkkeestä. Aiheesta enemmän, googlaa "identiteetti".
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Minä pystyn itse rehellisesti myöntämään sen, että olen rasisti.
Kuvailisitko, miten olet rasisti. Ts. Minkälaiset mielipiteet tekevät sinusta mielestäsi rasistin?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuvailisitko, miten olet rasisti. Ts. Minkälaiset mielipiteet tekevät sinusta mielestäsi rasistin?
En hyväksy sitä, että Suomeen tulee tuhansittain pakolaisia. En pidä irakilaista elintasopakolaista samanarvoisena kantasuomalaisen kanssa. Mielestäni rajat voitaisiin pistää kiinni.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jokainen järkevä ja elinhaluinen ihminen on rasisti. Tästä voidaan loogisesti johtaa länsimaiden tila tällä hetkellä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En hyväksy sitä, että Suomeen tulee tuhansittain pakolaisia. En pidä irakilaista elintasopakolaista samanarvoisena kantasuomalaisen kanssa. Mielestäni rajat voitaisiin pistää kiinni.
Eikai noistakaan rasismiin viittaa muu kuin tuo "En pidä irakilaista elintasopakolaista samanarvoisena kantasuomalaisen kanssa".
 

Tuamas

Jäsen
Miksi rasistiksi leimautumista pelätään niin paljon? Moni joka kertoo kriittisen vastalauseensa liittyen maahanmuuttoon, korostaakin heti seuraavassa lauseessa että en ole rasisti.

Siksi, että rasistit haluavat niputtaa itsensä samaan porukkaan maahanmuuttoon terveen kriittisesti suhtautuvien kanssa, mahdollistaakseen oman rasistisen sanomansa/mielipiteensä "salonkikelpoistamisen".

Tätä sitten korostetaan heittämällä marttyyrinviitta jo etukäteen päälle, "tällaisista mielipiteistä minut leimataan rasistiksi...", "ei tätä nyt voi sanoa ilman että suvakit sanovat rasistiksi...".
Ja tämä toki ilman, että kukaan on edes vihjannut rasismin suuntaan. Toki sitten kysyttäessä joku hörhö rasmus-ryhmästä on sanonut jotain sinne päin.

Toki tämä ei ole uusi juttu, aikanaanhan ysärillä nämä oman elämänsä rassukat eivät olleet rasisteja, vaan "roturealisteja".
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Jokainen järkevä ja elinhaluinen ihminen on rasisti. Tästä voidaan loogisesti johtaa länsimaiden tila tällä hetkellä.
En halua elimiä, joten en ilmeisesti ole rasisti. Ilmeisesti aika pieni osuus muistakaan länsimaalaisista haluaa elimiä, jos kerta länsimaiden tilaankin peilautuu. Onneksi on älykkäät elinhaluiset kertomassa huonommille ihmisille missä meni pieleen.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
En halua elimiä, joten en ilmeisesti ole rasisti. Ilmeisesti aika pieni osuus muistakaan länsimaalaisista haluaa elimiä, jos kerta länsimaiden tilaankin peilautuu. Onneksi on älykkäät elinhaluiset kertomassa huonommille ihmisille missä meni pieleen.

Olennaista että ei-rasistit antavat kaikille elintilaa. Kirjaimellisesti.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi rasistiksi leimautumista pelätään niin paljon? Moni joka kertoo kriittisen vastalauseensa liittyen maahanmuuttoon, korostaakin heti seuraavassa lauseessa että en ole rasisti.

Minä pystyn itse rehellisesti myöntämään sen, että olen rasisti.
Aika moni haluaa näyttäytyä ulospäin parempana kuin onkaan. Ja se on osa ihmisyyttä, luontoamme. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja käytännössä katsoen kaikki haluavat tulla hyväksytyiksi, ihailluiksi... saada pesää ja sitä rataa, eli tuoda omassa viiteryhmässään niitä seikkoja esiin, jotka nostavat sosiaalista statusta. Ei kai kukaan sano ensitreffeillään olevansa sottapytty, vaikka se olisikin rehellisempi kuvaus kuin vaikkapa "siivoan säännöllisesti" (= vain jouluna ja juhannuksena).

Aika monelle tekisi hyvää käydä tekemässä Harwardin yliopiston project implicit -testejä. Niissä testataan miten alitajuisesti suhtaudutaan asioihin. Siellä on myös black/white -testi, joka kertoo, preferoiko testattava mustia tai valkoisia ihmisiä alitajuisesti, vai suhtautuuko omaan ryhmäänsä alitajunnan tasolla, tiedostamattaan vähän paremmin kuin toiseen ryhmään. Samoilla sivuilla on myös tasa-arvoon liittyvä testi, että kuinkas tasa-arvoisia sitä oikein ollaan? Sen verran testeistä, että ei taida ihan kännykällä sujua tuo testien tekeminen, ja aluksi tulee tilastokysymyksiä aika liuta, (jotka voi tietysti sivuuttaakin). (Nopea nettiyhteys on hyvä, en tiedä onko välttämätön noille testeille.) Huomautuksena vielä: vaikka alitajuntaisesti suosisitkin esim. omaa viiteryhmääsi, on tietoinen toiminta sitten eri asia. Itse asiassa, aika monen olisi hyvä huomioida, että tasa-arvoisen valinnan valinta saattaa olla oman alitajunnan vastaista. Sen verran voin vielä paljastaa, että ymmärrykseni mukaan suurin osa ihmisistä ei kuulu tasa-arvoiseen keskitien kulkija -ryhmään, vaan alitajunnan tasolla preferoimme sitä omaa viiteryhmäämme. Sitten reippaasti vaan kokeilemaan!

On nettitestejä ja on nettitestejä. Väittäisin, että Harwardin yliopiston nettitestit eivät ole "ihan" samassa ryhmässä FB:n ehdottamien "minkä värinen luonteesi on" -testien kanssa. :)
Take a Test
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aika moni haluaa näyttäytyä ulospäin parempana kuin onkaan. Ja se on osa ihmisyyttä, luontoamme. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja käytännössä katsoen kaikki haluavat tulla hyväksytyiksi, ihailluiksi... saada pesää ja sitä rataa, eli tuoda omassa viiteryhmässään niitä seikkoja esiin, jotka nostavat sosiaalista statusta. Ei kai kukaan sano ensitreffeillään olevansa sottapytty, vaikka se olisikin rehellisempi kuvaus kuin vaikkapa "siivoan säännöllisesti" (= vain jouluna ja juhannuksena).
Myönnettäköön, että olen nuorempana ollut juuri tuollainen ihminen, joka haluaa näyttää ulospäin paremmalta kuin onkaan ja piilottaa huonot puolensa ja heikkoutensa. Sensijaan, mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä rehellisemmäksi olen tullut itseni suhteen. Siinä missä omien heikkouksien myöntäminen oli ennen tabu, niin nykyään pystyn rehellisesti myöntämään heikkouteni ja se tuntuu hyvältä. Sitäpaitsi, olen huono valehtelemaan, joten roolin vetäminen parempana ihmisenä ei toimi pidemmän päälle, koska se oma todellinen luonne tulee kyllä esille pitkässä juoksussa. Mielestäni rehellisyys ja ruma totuus on parempi vaihtoehto kuin läpinäkyvä valehtelu. Voi olla, että ihminen, joka kritisoi maahanmuuttajia, ei välttämättä olekaan oikeasti rasisti, mutta tuntuuhan se äkkiseltään läpinäkyvältä valheelta, että ensin haukutaan mamut ja heti sen jälkeen sanotaan, ettei olla rasisteja. Eikö pääsisi helpommalla jos vain myöntäisi reilusti olevansa rasisti, vaikka totuus sattuisikin? Arvelen, että edellinen parisuhteeni oli todella suuri syy siihen, miksi olen muuttunut ylirehelliseksi, muija kun näki lävitseni, ei näet mennyt läpi, jos esim. väittäisin olevani iloinen vaikka todellisuudessa olisin vihainen. Ja hän oli itsekin suorasanainen ja rehellinen.

Mitä tuohon ensitreffiesimerkkiisi tulee, niin siitä olemme kuitenkin samoilla linjoilla. Kaikkihan meistä tietää, että siinä saa olla todella tarkkana mitä naisille sanoo. Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä puhuu, kun helposti voi sanoa jotain väärää. Eli ehkä näissä äärimmäistapauksissa pyrinkin ainakin väliaikaisesti antamaan itsestäni ns. paremman kuvan. Kuitenkin pidemmän päälle se oma rehellinen puoli tulee julmana esiin.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ei avaudu super bowl tai yleensäkkään kyseinen laji. Itselle peli näyttäytyy siten, että siinä on lähinnä taukoa, mainoksia ja peliä on aivan murto-osa ajasta. Sitten kaikenmaailman väliaikashowt päälle, niin ei vain avaudu miten tuo voi olla viihdyttävää. Todella tylsää omaan silmään.

Kuitenkaan en missään tapauksessa halua väheksyä lajia. Lajia ymmärtävien mukaan on erittäin taktinen laji, joka vaatii myös tolkuttoman kovaa fysiikkaa. Varmaan arvostaisin, jos tajuaisin edes vähän alusta. En kuitenkaan usko, että jaksaisin kyseistä lajia katsoa vaikka ymmärrystä olisi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei avaudu super bowl tai yleensäkkään kyseinen laji. Itselle peli näyttäytyy siten, että siinä on lähinnä taukoa, mainoksia ja peliä on aivan murto-osa ajasta. Sitten kaikenmaailman väliaikashowt päälle, niin ei vain avaudu miten tuo voi olla viihdyttävää. Todella tylsää omaan silmään.

Jos amerikkalaisessa jalkapallossa ei olisi niin paljon taukoja kuin mitä siinä nyt on, ei amerikkalaisetkaan olisi niin lihavia kuin mitä he nyt ovat.

Minua ei niinkään ihmetytä pelin suosio, mutta se ihmetyttää ja kuvottaa, että super bowl -yöstä on tullut joillekin perinteinen mässäysyö ja se, että sillä vielä kehuskellaan. Jos hallituksen pitää löytää säästöjä joka paikasta, niin tässä olisi yksi sellainen. Potkut niille, jotka lintsaavat töistä huomenna ja sosiaaliavut pois niiltä, jotka mässäävät itsensä pallolaajennukseen. Sen ovat sentään tajunneet, ettei Yle ole hankkinut kalliita televisiointioikeuksia. Oscar-gaalassa on ihan riittävästi turhuutta.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Minua ei niinkään ihmetytä pelin suosio, mutta se ihmetyttää ja kuvottaa, että super bowl -yöstä on tullut joillekin perinteinen mässäysyö ja se, että sillä vielä kehuskellaan. Jos hallituksen pitää löytää säästöjä joka paikasta, niin tässä olisi yksi sellainen. Potkut niille, jotka lintsaavat töistä huomenna ja sosiaaliavut pois niiltä, jotka mässäävät itsensä pallolaajennukseen. Sen ovat sentään tajunneet, ettei Yle ole hankkinut kalliita televisiointioikeuksia. Oscar-gaalassa on ihan riittävästi turhuutta.

Juu, ei tuollaisesta syystä saisi missään nimessä lintsata.

Toisaalta tuosta pitäisi viedä sosiaaliavut pois, mutta niin pitäisi myös tupakoijilta, alkoholisteilta, huumeiden käyttäjiltä etc. niiltä jotka hommaavat lapsia ihan sattumalta vain nurkkiin pyörimään, ilman kiinnostusta tai halua kasvatukseen. Ehkä jo toisen ketjun juttuja.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Katselin päivemmällä Beyoncen puoliaikaesityksen Super Bowlissa. Koska en voi sietää hänen ääntään, katsoin esityksen mutella. Siinä katsellessani kyseisen naikkosen menoa ja meininkiä kaksi kysymystä heräsi mielessäni: 1) mitä vittua tuolla oikein tapahtuu ja 2) miten surkea musamaku jenkeillä oikein on?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Katselin päivemmällä Beyoncen puoliaikaesityksen Super Bowlissa. Koska en voi sietää hänen ääntään, katsoin esityksen mutella. Siinä katsellessani kyseisen naikkosen menoa ja meininkiä kaksi kysymystä heräsi mielessäni: 1) mitä vittua tuolla oikein tapahtuu ja 2) miten surkea musamaku jenkeillä oikein on?

Tunnustan että katsoin Super Bowlia jonkin aikaa, kun heräsin kuselle, enkä saanut heti uudestaan unta. Ehdin silloin miettiä ihan samaa, mutta tarkemmin ajateltuna osassa esitystä oli jotain samaa kuin jossain afrikkalaisessa tai Australian aborginaalien heimotanssissa. Ja koska eurooppalaiset siirtolaiset tappoivat melkein kaikki Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaat, näyttää yhdysvaltalainen heimotanssi tuolta. Se huumediilerien näköisistä jätkistä muodostettu porukka taas näytti joltain 80-luvun sketsiltä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ötökkä haukkuu coutry-musiikkia ja jätkät rupeaa linkittelemään jotain countrya.

(E: Yksi jätkä näemmä ehti siirtää viestinsä jo toiseen ketjuun.)
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mutta kantrihan on vain parempi vastine suomi-iskelmälle.
 

Gemondo

Jäsen
Ennen tämän asian avautumattomuus ei ole liiemmälti haitannut jokapäiväistä arkeani, mutta tänään se tuli kaupasta kotiin asti häiritsemään joten nyt on pakko kysyä: Miksi ihmiset laittavat ostamansa banaanit kaupassa siihen pieneen pussiin???
 

Rocco

Jäsen
Ennen tämän asian avautumattomuus ei ole liiemmälti haitannut jokapäiväistä arkeani, mutta tänään se tuli kaupasta kotiin asti häiritsemään joten nyt on pakko kysyä: Miksi ihmiset laittavat ostamansa banaanit kaupassa siihen pieneen pussiin???
Ihmettelen itse päinvastaista. Miksi ihmiset eivät laita banaaneita kaupassa siihen pieneen pussiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös