Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 252 463
  • 7 359

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei avaudu, miten joku voi kannattaa jotain toista maata silloin, kun vastassa on Suomen jalkapallomaajoukkue. Perjantaina stadionilla tulee olemaan tuhansia suomalaisia, jotka kannustavat ottelussa espanjaa. Itselleni täysin käsittämätön ilmiö, joka vetää todella hiljaiseksi.

Tiedän, että suomalaiset rakastavat menestyjiä, mutta voi vittu...!

Eipä tämä eroa millään lailla siitä, että näilläkin palstoilla on vino pino havumetsien kanukkien fanikerholaisia, joille Känädä on ihquin joukkue ikinä ja jonka häviöt johtuvat tuomaripelistä, pelin vähäisestä panoksesta tai ihan mistä tahansa paitsi siitä, että Kanada olisi ollut huonompi joukkueena.

Viiden kuukauden päästä voi todeta, mihin mittoihin olympia-Kanadan palvonta tällä kertaa yltää. Takuuvarmasti tulevien olympialaisten Suomi-Kanada -ottelussa on kohtalainen prosentti suomalaisia Kanadan puolella. Makunsa kullakin, mutta äärilinjan käänteispatriotismi on vähintään yhtä junttimaista kuin puusilmäisin sinivalkolasien käyttö.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens

Ai sinä olet palaillut kesätauolta, mukava juttu ja tervetuloa takaisin.

Ei minullekaan se varsinaisesti avaudu, että miksi Suomen maaottelussa, oli laji mikä tahansa, kannatettaisiin sitä Suomen vastustajaa. Eri asia tietysti, mikäli on jotain yhteyksiä siihen maahan. Mutta jos esimerkiksi Suomen ja Espanjan välisessä MM-karsintamatsissa on Espanjan puolella, niin en ainakaan kehtaisi tuoda sitä julki.

"Väärin kannatettu"-ketjun aihe selkeästi.

Nyt moni varmaan on aikeissa vauhkota minulle siitä, että Athleticin ja HJK:n otteluparissa kannatin Athleticia. Tietysti, HJK on varmaankin viimeinen joukkue jalkapallossa jonka voittoa toivon. Suomen kohdalla tilanne on eri - kyse on maiden keskinäisestä ottelusta.

Jääkiekon MM-kisoissa teki kyllä tiukkaa olla Suomen puolella puolivälierässä, sen myönnän. Olin silti iloinen Suomen jatkoonmenosta, se oli silloin ns. win-win kumpi tahansa menikään jatkoon.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ai sinä olet palaillut kesätauolta, mukava juttu ja tervetuloa takaisin.

Kiitoksia. Nokia myydään pilkkahintaan, liigakarsinnat lopetetaan ja minä palailen kesätauoltani takaisin palstoille. Siinä päivän uutiset, kenties jopa katastrofiuutiset.

Asiasta täysin toiseen ja offtopiciin: Onnittelut samalla KuBe-kampanjasi täyttymisestä, nyt ovat kummatkin herrat miesvahvuudessa. Jos ei Famulare saa tryoutin jälkeen sopimusta, niin takaisin vain TuToon.

Takaisin ketjun aiheisiin, tarkemmin ottaen torkuttamiseen. Tunnustaudun torkuttajaksi, koska olen huono heräämään ja vihaan aamuja. Varhaisten aamujen kuuluisi olla ihmistiedon ulottumattomissa, salaista aikaa jolloin maataan tiedottomana nähden sekavia unia. Tiedän kyllä, että pitäisi nousta aina heti ylös, mutta kiusaus on suuri ja liha heikko kun torkkukytkin kutsuu.

Jonkun pitäisi lanseerata aamuvirkkujen painajaisyhteiskunnan uhreille eli iltavirkuille kunnon herätyssetti. Kanyyli vain illalla suoneen, josta alkaisi aamusella tihkua elimistöön aimo annos kofeiinia ja pervitiiniä. Kenties herääminen sujuisi paremmin ilman torkkukytkintä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Asiasta täysin toiseen ja offtopiciin: Onnittelut samalla KuBe-kampanjasi täyttymisestä, nyt ovat kummatkin herrat miesvahvuudessa. Jos ei Famulare saa tryoutin jälkeen sopimusta, niin takaisin vain TuToon.

Kiitokset myös sinne. Kyllähän Tadas sopimuksen ansaitsi, hienoa nähdä Liettuan oma poika Palloseuran riveissä ensi kaudella. Tuskin KUBE paljoa vaikutti sopimukseen, mutta ehkä ihan pikkiriikkisen kuitenkin. Ei kannattajien suosikkia voi jättää ilman sopimusta, eihän?

Mitä suosikkeihin tulee, niin mainitsemasi Famulare antaa vielä lisänäyttöjä. Aika kummallista, sillä nähtyjen peliesitysten perusteella pitäisi olla sopimus jo kourassa. Noussut nopeasti myös TPS:n kannattajien keskuudessa suosituksi pelaajaksi. Ei avaudu, että miksei saanut sopimusta nyt jo. Willsien (mahdolliseen) paluuseen asti näköjään odotellaan...

Mutta se siitä aiheesta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitoksia. Nokia myydään pilkkahintaan, liigakarsinnat lopetetaan ja minä palailen kesätauoltani takaisin palstoille. Siinä päivän uutiset, kenties jopa katastrofiuutiset.

Saakelin Amerikkalaiset, ensin naapurimaassa pannaan prinsessa paksuksi ja heti perään myydään Nokia. Yrittävät valloitaa pohjoismaat myyräntyöllä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Nyt moni varmaan on aikeissa vauhkota minulle siitä, että Athleticin ja HJK:n otteluparissa kannatin Athleticia. Tietysti, HJK on varmaankin viimeinen joukkue jalkapallossa jonka voittoa toivon. Suomen kohdalla tilanne on eri - kyse on maiden keskinäisestä ottelusta.

En vauhkoa, mutta minulle ei ketjun mukaisesti avaudu perusteet olla kannattamatta otteluparissa HJK:ta. Joukkue on tällä hetkellä ainoa kotimainen joukkue, joka voi edetä Euroopassakin pitemmälle. Se on ainoa jolla riittää resurssit Euroopan mittapuulla uskottavaan toimintaan. Se on Suomen Maajoukkueen lisäksi ainoa, joka voi edistää suomalaista jalkapalloa ja viedä positiivista Suomi-kuvaa mitä jalkapalloon tulee. Minusta Suomessa pitäisi aloittaa yhdessä tuumin jopa Veikkausliigan kustannuksella projekti nimeltä HJK lohkovaiheeseen. Ns. kaikki munat samaan koriin. Saataisiin potentiaalinen noste Suomifutikseen. Junnuja vaan lisää mukaan, päättäjät hereille ja Suomifutis näkyville. HJK taas sitoutuisi palkkioista jakamaan "osinkoja" muulle Suomelle esimerkiksi juniorityön tukemiseen. Valitettavaa on se, että jo vuoden 2010 lohkovaiheeseen selvinnyt joukkue sai vähintään 7,2 miljoonaa pelkkiä ottelupalkkioita. Kuvaavaa on se, että Wikipedian mukaan Veikkausliigan seurojen pelaajabudjetit ovat yhteensä 6,589 miljoonaa. Jäljellejäävällä summalla maksettaisiin Veikkausliigassa kolmanneksi suurin pelaajabudjetti. Olisi äärimmäisen tärkeää vaurauttaa suomalaista jalkapalloa nimenomaan joukkuemenestyksen kautta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ei avaudu, miten joku voi kannattaa jotain toista maata silloin, kun vastassa on Suomen jalkapallomaajoukkue. Perjantaina stadionilla tulee olemaan tuhansia suomalaisia, jotka kannustavat ottelussa espanjaa. Itselleni täysin käsittämätön ilmiö, joka vetää todella hiljaiseksi.

Tiedän, että suomalaiset rakastavat menestyjiä, mutta voi vittu...!

Sori Jack, mä oon yksi näistä keitä et ymmärrä.

Voin vähän avata. Mulle futis ei ole jostain syystä ole koskaan muodostunut ns. kansalliseksi ylpeydeksi. Oikeastaan mikään urheilu ei ole, mutta ei varsinkaan futis. Tähän lienee vaikuttanut ensimmäinen muisto livefutiksesta joskus muksuna. Olin suunnilleen perättäisinä viikkoina katsomassa ensin HJK - Jaro(?) ja sen jälkeen Lontoossa Arsenal - ManU. Oon halveksinu Suomi-futista ever since; en ole mm. koskaan toivonut Suomen pääsevät arvoturnaukseen samoin kuin kirosin perkeleesti sitä, että Kreikka voitti antipelillään EM:t 2004. En mä Espanjastakaan pidä, mutta toivon aina, että parempi (myös taitavampi ja näyttävämpi) joukkue voittaa. Suomi hyökkää yleensä alle kolmesti, joten harvoin toivon Suomea.

Aiheeseen liittyen, ihmettelyn arvoinen youtubevideo
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En mä Espanjastakaan pidä, mutta toivon aina, että parempi (myös taitavampi ja näyttävämpi) joukkue voittaa. Suomi hyökkää yleensä alle kolmesti, joten harvoin toivon Suomea.
Mä en lähde ottamaan kantaa siihen, mitä maata tai jengiä kukin saa tai ei saa kannattaa, mutta tuo lainauksesta korostamani ts. boldaamani näkökulma ei ketjun otsikon aiheessa pysyäkseni avaudu minulle.

Käytännössä siis toivot aina sen ennalta ns. paremman joukueen voittoa, niin että urheilussa ei olisi ikinä sijaa yllätyksille? Sehän olisikin mielenkiintoista, eri maiden liigoissa on sitten lätkää tai vaikka futista kotimaassa tai Bundesligassa ne isommat ja parhaimmat voittaisivat joka ikinen kerta sen pienemmän ja heikomman vastustajansa, sama maaotteluissa ja arvoturnauksissa lajista toiseen.

Minulle yksi urheilun hienoimmista mausteista on se, kun joku pieni taistelee ja kampeaa isomman yllättäen tieltään. Jollei nyt joku suosikkini satu pelaamaan, olen täysin sinun näkökulmasi vastakohta ja yleensä olen lähtökohtaisesti sen pienemmän puolella.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Minulle yksi urheilun hienoimmista mausteista on se, kun joku pieni taistelee ja kampeaa isomman yllättäen tieltään.

Kaikki kannattaa miten tykkää, mutta lainatun osion allekirjoitan. En ymmärrä, miten jotkut jaksavat kannattaa aina niitä parhaita. Aivan uskomattoman tylsältä tuntuisi, jos vaikka Ässät voittaisi suvereenin mestaruuden vuodesta toiseen. Katsomon puolelta urheilessa hommassa pitää olla tunnetta mukana, ja satavarmasti mieluummin otan vastaan uskomattoman väännön jälkeisen tiukan tappion kuin 5-0 voiton neppaillen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Iker: Luin kirjoittamani viestin vähän sen jälkeen kun olin sen postannut, ja ajattelinkin, että joku tuohon kohtaan tarttunee. En vain jaksanut/ehtinyt sitä muuttaa.

Olet tottakai oikeassa; yllätykset ovat urheilun suola. Ei kai kukaan halua katsoa urheilua, jossa tulos on ennalta täysin selvä. En kuitenkaan halunnut tarkoittaa asiaa noin, vaan (esim nyt futiksen ollessa kyseessä) tarkoitin kenttätapahtumia. Otetaan esimerkiksi vaikka juurikin EM 2004 finaali Portugali - Kreikka. Kreikka oli aivan helvetin paljon parempi, Kreikalla ei ollut mitään saumaa jne, mutta silti Kreikan onnistui voittamaan. Tiedän, että siinä ei sinänsä ollut mitään väärää, mutta väärältä se silti todellakin tuntui. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että toivon aina paremman joukkueen voittavan, siis kentällä paremman. En osaa toivoa Suomen menestystä niin kauan, kun se pelaa ilotonta proffamaista puolustusshakkia. Kaikki voi kuitenkin muuttua, olkoon vaikka Saksa siitä paras esimerkki. Hieno futismaa nykyään!
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, Suomi tuskin ikinä tulee etenemään jalkapallon arvokisoihin pelaamalla kaunista ja hyökkäävää jalkapalloa. Miksi tarvitsisikaan, minusta futiksen ja yleisesti pallopelien suola on että menestystä voi saavuttaa niin monella eri taktiikalla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku, Suomi tuskin ikinä tulee etenemään jalkapallon arvokisoihin pelaamalla kaunista ja hyökkäävää jalkapalloa. Miksi tarvitsisikaan, minusta futiksen ja yleisesti pallopelien suola on että menestystä voi saavuttaa niin monella eri taktiikalla.

Näin on. Se on sitten katsojasta kiinni, tykkääkö mitäkin taktiikkaa katsella vaiko ei. Onhan JYPilläkin faneja (ironinen hymiö).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olet tottakai oikeassa; yllätykset ovat urheilun suola. Ei kai kukaan halua katsoa urheilua, jossa tulos on ennalta täysin selvä. En kuitenkaan halunnut tarkoittaa asiaa noin, vaan (esim nyt futiksen ollessa kyseessä) tarkoitin kenttätapahtumia. Otetaan esimerkiksi vaikka juurikin EM 2004 finaali Portugali - Kreikka. Kreikka oli aivan helvetin paljon parempi, Kreikalla ei ollut mitään saumaa jne, mutta silti Kreikan onnistui voittamaan. Tiedän, että siinä ei sinänsä ollut mitään väärää, mutta väärältä se silti todellakin tuntui. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että toivon aina paremman joukkueen voittavan, siis kentällä paremman. En osaa toivoa Suomen menestystä niin kauan, kun se pelaa ilotonta proffamaista puolustusshakkia. Kaikki voi kuitenkin muuttua, olkoon vaikka Saksa siitä paras esimerkki. Hieno futismaa nykyään!

Onko nuo nykyiset suosikkijoukkueesi siis määräytynyt pelityylin hienouden takia, ja voiko tuolta listalta pudota pois. Jos esim Jokerit on vuosia KHL:n pohjamudissa?
Minusta Kreikka pelasi aivan täydellistä futista silloin 2004.
 

Jubee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Anaheim Ducks, New Jersey
Otetaan esimerkiksi vaikka juurikin EM 2004 finaali Portugali - Kreikka. Kreikka oli aivan helvetin paljon parempi, Kreikalla ei ollut mitään saumaa jne, mutta silti Kreikan onnistui voittamaan. Tiedän, että siinä ei sinänsä ollut mitään väärää, mutta väärältä se silti todellakin tuntui. Tätä tarkoitin, kun sanoin, että toivon aina paremman joukkueen voittavan, siis kentällä paremman. En osaa toivoa Suomen menestystä niin kauan, kun se pelaa ilotonta proffamaista puolustusshakkia. Kaikki voi kuitenkin muuttua, olkoon vaikka Saksa siitä paras esimerkki. Hieno futismaa nykyään!

Tämä on yksi asia, joka ei ole ikinä auennut minulle. Minkä takia "proffamainen puolustusshakki" on jotenkin väärä tai huonompi tapa voittaa? Hirveän moni tuntuu arvottavan joukkuepelissä yksilötaidon ja näyttävyyden joukkuepelaamisen edelle.

En tiedä olenko jotenkin omituinen, kun 90-luvulla lempifutisjoukkue oli Saksa ja lätkäpelaajista Kris Draper.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Onko nuo nykyiset suosikkijoukkueesi siis määräytynyt pelityylin hienouden takia, ja voiko tuolta listalta pudota pois. Jos esim Jokerit on vuosia KHL:n pohjamudissa?
Minusta Kreikka pelasi aivan täydellistä futista silloin 2004.

Jokerit, ManU ja Oranje ovat olleet suosikkejani niin kauan, etten edes muista milloin aloitin niiden fanittamisen. Ne eivät tule vaihtumaan. Sen sijaan Duckseista tykkään Teukan takia ja Detroitista pelityylinsä vuoksi; ne saattavat kenties joskus vaihtuakin, sillä en ole niin palavasti niiden takana. Saman voisi sanoa koskevan Realia ja Bayerniakin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minulle ei oikein avaudu tuo seksin ostokielto kun samalla sallittaisiin seksin myynti. Toimittajatkaan eivät oikeastaan koskaan kysy, että miksi myynti olisi sallittua mutta ostaminen ei.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Veikkaus: ei haluta kriminaalisoida (eipä tuo oikea sana taida olla..) mahdollisia ihmiskaupan uhreja, koska nämä todennäköisesti auliisti kertoisivat olevansa yksityisyrittäjiä.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Big Brotherin katsominen. Miten joku voi tuota paskaa katsoa. Etenkin kun se on jo ihan vanha juttu. Mielestäni pitää olla jotain isoja ongelmia jos maksaa tuosta 24/7 euroakaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä olenko jotenkin omituinen, kun 90-luvulla lempifutisjoukkue oli Saksa ja lätkäpelaajista Kris Draper.

Saksasta vahvasti sama. En ymmärrä, mitä vikaa on siinä, jos tekee asiat hyvin ja huolellisesti. Koulussakin aina sellaisesta kiiteltiin. Tämä nyt ei välttämättä liity nimenomaan 90-luvun Saksaan, mutta jos minun pitäisi valita oma suosikkikokoonpanoni oman aktiivisen seuraamisen aikaisista pelaajista, niin aloittaisin avauskentällisen valitsemisen Torsten Fringsistä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulle ei oikein avaudu tuo seksin ostokielto kun samalla sallittaisiin seksin myynti. Toimittajatkaan eivät oikeastaan koskaan kysy, että miksi myynti olisi sallittua mutta ostaminen ei.
Oikeuskanisteri Henrikssonista tuli mieleeni myös, että suoraselkäisyydessään hän voisi ajaa myös nuuskan ostamiskieltoa. Rantaruotsalaista tietysti noin 98% lapioi nuuskaa huuleensa, mutta RKP:n oikeusministeri osannee varmaan katsoa kansanterveydellisiä asioita ns. isossa kuvassa. Lakihan on täysi torso, kun ainoastaan nuuskan myyminen on kiellettyä, ei käyttö eikä ostaminen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tämä on yksi asia, joka ei ole ikinä auennut minulle. Minkä takia "proffamainen puolustusshakki" on jotenkin väärä tai huonompi tapa voittaa? Hirveän moni tuntuu arvottavan joukkuepelissä yksilötaidon ja näyttävyyden joukkuepelaamisen edelle.

En tiedä olenko jotenkin omituinen, kun 90-luvulla lempifutisjoukkue oli Saksa ja lätkäpelaajista Kris Draper.

En mä käy sanomaan, että huolellinen, riskitön ja tarkka taaksepäinpelaaminen on jotenkin huonompaa kuin joku muu tyyli. 1990-luvun Saksa oli laskelmointeineen kuitenkin mulle pelkkää painajaista. Kyse on siitä mistä kukakin tykkää. Mä kyllä arvotan joukkuepeleissä huikeat suoritukset niin nopeuden kuin taidon saralla taktisten kuvioiden yläpuolelle. (Joskin jääkiekon suhteen "joustan" paljonkin: tykkään palloilla erilaisilla "pelikirjoilla" ja analysoida pelityylejä.)
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun matkustetaan junalla, sanotaan olevansa junassa.
Kun matkustetaan autolla, sanotaan olevansa autossa.
Kun matkustetaan lentokoneella, sanotaan olevansa lentokoneessa.
Mutta kun matkustetaan laivalla, sanotaan olevansa laivalla.

Minkä ihmeen takia?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kun mennään Thaimaahan sanotaan menevän Thaimaaseen, niinpä, miksi?
En ole varma olenko kuullut kenenkään käyttävän tuollaista ilmaisua, mutta olen kuullut referoidun sellaista käytetyn. Kyseessä on törkeä kielenraiskaus. Tuollaisesta pitäisi antaa vähintään sakkoa ja yhteiskuntapalvelua.

Ehkä "Thaimaaseen" ilmentää osaltaan sitä, että Thaimaassa käy ihan helvetin kymenä kaikenlaista kansaa. Meininki taitaa kohta olla kuin Tallinkilla, ellei ole jo.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä ne kuvittelevat että Thaimaa on iso järvi kuten Saimaakin? Onneksi en tunne ketään tuollaista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös