Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 246 397
  • 7 345

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ulkomaisten seurojen fanittaminen on ihan ok. Toisille palstalla kuittailu esim. Barca ja Real-fanien välillä on huvittavaa, jätetään se paikallisille.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
@Radiopää
Kiva, kun kerrot tällaiselle Liverpool-fanille tuoolaisia latteuksia. Toivottavasti siellä jalustalla ei tuule kauhean kovaa. Voit vilustua.

Mikä sulle tuli? Ehkä sinun olisi syytä pohtia fanittamisesi tilaa, jos et pysty yksinkertaiseen mielipiteenvaihtoon. Tässä on nyt muutama henkilö ilmoittanut, ettei ymmärrä ulkomaalaisen joukkueen kannattamista, eikä siitä tarvitse itseensä ottaa. Sinä toit ihan hyvän näkemyksen, kiitos siitä, mutta senkin voi nähdä vähän hassuna. Mieluummin lukisin sinun itsesi kirjoittamaa tekstiä, jolla avaat kannattamisesi syntyä ja miten se on säilynyt. Ei asia välttämättä sillä avaudu, mutta ei kai sitä nyt jalustalla olemisena voi pitää. Nättejä flikkojakin voi katsella ilman suurempia tunteita ja reaktioita.

Ulkomaisten seurojen fanittaminen on ihan ok.

Ei kai tässä kukaan ole sanonutkaan, ettei se olisi ok. On ylipäätään typerää tuomita asia, joka ei avaudu. Sen sijaan, että tuomitaan toisten ymmärtämättömyys, olisi parempi yrittää saada toiset ymmärtämään. Ei kai tässä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jalkapallopuolella tämä ilmiö tunnetaan termillä mieshuoraaminen.
Ja tämä termi on eräs vammaisimpia termejä mitä urheiluun liittyen on olemassa. Eiköhän se ole jokaisen oma asia kannattaako Savon Palloa vai Manchester Unitedia, tuskin kuuluu kenellekään millään muotoa. Toki potkupallospedeiltä tällaista vammailua voi vaan odottaakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikä sulle tuli? Ehkä sinun olisi syytä pohtia fanittamisesi tilaa, jos et pysty yksinkertaiseen mielipiteenvaihtoon. Tässä on nyt muutama henkilö ilmoittanut, ettei ymmärrä ulkomaalaisen joukkueen kannattamista, eikä siitä tarvitse itseensä ottaa. Sinä toit ihan hyvän näkemyksen, kiitos siitä, mutta senkin voi nähdä vähän hassuna. Mieluummin lukisin sinun itsesi kirjoittamaa tekstiä, jolla avaat kannattamisesi syntyä ja miten se on säilynyt. Ei asia välttämättä sillä avaudu, mutta ei kai sitä nyt jalustalla olemisena voi pitää.
Mitä hassua siinä on? Minun silmiini asia näyttää siltä, että sulle on vaikea hahmottaa, että 70-luvulla tv oli ainoa media, johon nämä fanitukset perustuivat. Siis niille, joilla ei ollut paikallista urheiluseuraa kannatettavanaan. Siksi minä olin 11-vuotiaana toiselle paikkakunnalle muuttaessani jo valmiiksi Liverpoolin kannattaja, kun muuta ei ollut. Siellä uudella paikkakunnalla oli paikallinen urheiluseura, jota kaikki paikkakuntalaiset kannattivat. Ei mennä yksityiskohtiin, mutta kutsutaan sitä vaikkapa Kerhoksi. Nykyajan pullamössösukupolvelle kaikki on pelkkää informaatiotulvaa, jolloin keskittyminen yhteen asiaan on luonnollisesti vaikeaa. Ja erityisesti näyttää siis olevan vaikeaa ymmärtää vielä siinäkin vaiheessa, kun oikein tarjottimella kannetaan perustelut esille. Laajenna nyt sitä tietämystäsi ja astu pois sieltä laatikosta ajattelemaan.

Ai niin, kysyit sen kannattamisen säilymisestä. Se oli äärimmäisen yksinkertaista. Siellä uudella paikkakunnalla näkyi samat tv-ohjelmat kuin pääkaupunkiseudullakin. Edelleen lauantaisin klo 17.00 Aulis Virtasen samettinen ääni johdatti meidät Englannin liigan saloihin ja siihen, että mustavalkovastaanottimissa vasemmalta oikealle hyökkäävä joukkue erottuu vaaleammilla peliasuillaan tumma-asuisiesta vierasjoukkueesta. Eikä sekään haitannut, että kaveri kannatti täysin väärää joukkuetta, eli Arsenalia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Laajenna nyt sitä tietämystäsi ja astu pois sieltä laatikosta ajattelemaan.

Juuri näin minä olen tehnyt. Olen kyseenalaistanut omaa urheilukannatustani monta kertaa. 12 vuotta sitten, kun Suomi hävisi olympiafinaalin, en uskonut toipuvani siitä edes seuraaviin olympiakisoihin mennessä. Sittemmin olen ihmetellyt, miten suhtauduinkaan siihen niin voimakkaasti. En ole koskaan kokenut oman suosikkijoukkueeni mestaruutta, ja olen joskus sitä mieltä, että mieluummin kokisin joidenkin bändien keikat ennen kuin mestaruuden, jota en edes itse ole voittamassa. Vaikea kuitenkin olla varma ennen kuin kokee molemmat.

Se voi sinusta tuntua, että minä elän laatikossa. Minusta taas tuntuu, että sinä elät laatikossa, koska et edes pyri ymmärtämään niitä, jotka eivät koe samoin kuin sinä. Ei täällä kukaan ole tuominnut sinun tai kenekään muunkaan tapaasi kannattaa. Jos joku kokee sen hassuna, niin pyri joko avaamaan sitä tai anna olla. Jos joku ei ymmärrä, niin mitä sillä on edes väliä.

En ole katsonut jalkapalloa 70-luvulla, mutta Englannin liigan katsomisesta on minullakin muistoja. Isän kanssa katsottiin lauantaisin Englannin liigan ottelu (taisi olla jossain vaiheessa ohjelmanimellä Lauantai-illan Valioliigaa), minkä jälkeen mentiin saunaan. Ei siihen suosikkijoukkuetta tarvinnut, että nuo hetket tarkoittivat ja tarkoittavat yhä jotain. Lähtökohta on hieman eri kuin se, kun käydään isän kanssa tämän lapsuuden kotipaikkakunnalla katsomassa jääkiekkojoukkuetta, joka ei ole oman kotipaikkakuntani ykkös- tai edes kakkosjoukkue. Eivät kaikki varmaan minunkaan kannatustani ymmärrä vaikka kuinka selittäisi, mutta ei se ole minulta pois.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se voi sinusta tuntua, että minä elän laatikossa. Minusta taas tuntuu, että sinä elät laatikossa, koska et edes pyri ymmärtämään niitä, jotka eivät koe samoin kuin sinä. Ei täällä kukaan ole tuominnut sinun tai kenekään muunkaan tapaasi kannattaa. Jos joku kokee sen hassuna, niin pyri joko avaamaan sitä tai anna olla.
Se on totta, etten edes pyri ymmärtämään. Se on varmaan viimeisiä asioita, mikä tulisi mieleen, että yrittäisin asettua jonkun toisen asemaan minkä tahansa fanituksen suhteen. On se sitten urheilu, musiikki, kulttuuri yleensä tai ihan mikä tahansa. Joku kiinnostuksen tai fanituksen kohde on niin henkilökohtainen asia, että se ei yksinkertaisesti kuulu minulle, mitä muut fanittelevat. Mutta jos tullaan dissaamaan jonkun toisen fanituksia vain siksi, ettei ymmärrä, vika ei ole kyllä siinä tapauksessa minussa eikä siinä fanittajassa. Vika on vain ja ainoastaan siinä, joka ääneen ihmettelee jonkun toisen fanituksia. Kiinnostunut saa olla, mistä fanitus voi olla peräisin, mutta minusta se on pienen ihmisen merkki, jos asia pitää jotenkin kyseenalaistaa tai muuten vaan halveerata.

Olen ehkä huono selittämään tai sitten laitan liikaa odotuksia lukijalle. Mielestäni olen tässä yhteydessä jo kaksi kertaa avannut syitä, miksi kannatan kahta julkisesti ilmoittamaani urheiluseuraa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta jos tullaan dissaamaan jonkun toisen fanituksia vain siksi, ettei ymmärrä, vika ei ole kyllä siinä tapauksessa minussa eikä siinä fanittajassa. Vika on vain ja ainoastaan siinä, joka ääneen ihmettelee jonkun toisen fanituksia. Kiinnostunut saa olla, mistä fanitus voi olla peräisin, mutta minusta se on pienen ihmisen merkki, jos asia pitää jotenkin kyseenalaistaa tai muuten vaan halveerata.

Vai niin. Minulle ei nyt avaudu, miten joku voi ottaa tällaisen keskustelun yhtä henkilökohtaisesti kuin sinä. Asian aloittanut @ernestipotsi ei edes maininnut ketään nimeltä (tai nimimerkiltä), ja minäkin mielestäni kommentoin vain ilmiötä linkittämäsi juttuun liittyen. Asioiden kyseenalaistaminen keskustelussa on vähän niin kuin taklaus jääkiekossa. Se kuuluu lajiin ja vastaanottajalla on oma vastuunsa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa, miksi ei?
Ei ollut tarkoitus kertoa kenellekään miten pitää kannattaa, kunhan kerroin miltä se kannattaminen minusta näyttää. Ei sen tarvitse kiinnostaa ketään, eikä siitä kannata ainakaan suuttua.
 

sinikettu

Jäsen
Ei ollut tarkoitus kertoa kenellekään miten pitää kannattaa, kunhan kerroin miltä se kannattaminen minusta näyttää. Ei sen tarvitse kiinnostaa ketään, eikä siitä kannata ainakaan suuttua.
Kyllä. Ja minä sen jälkeen kysyin asiasta ja kirjoittelin, miltä sinun mielipiteesi minusta näyttää. Tällä periaatteella keskustelupalstat yleensä toimivat.

Good times.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä. Ja minä sen jälkeen kysyin asiasta ja kirjoittelin, miltä sinun mielipiteesi minusta näyttää. Tällä periaatteella keskustelupalstat yleensä toimivat.

Good times.
Ok. Koin jotenkin että kyseenalaistit mielipiteeni, vaikka se oli just paras.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ulkomaalaisen seurajoukkueen kannattaminen on kuin se (miespuolinen) pokerinpelaaja, joka otti joskus 15 vuotta sitten vedonlyönnin seurauksena itselleen rintaimplantit ja on pitänyt niitä tähän päivään saakka. En ymmärrä, en tuomitse ja antaa kaikkien kukkien kukkia. Mutta vähän typerältä ja luonnottomalta tuo näyttää.
 

sinikettu

Jäsen
Ulkomaalaisen seurajoukkueen kannattaminen on kuin se (miespuolinen) pokerinpelaaja, joka otti joskus 15 vuotta sitten vedonlyönnin seurauksena itselleen rintaimplantit ja on pitänyt niitä tähän päivään saakka. En ymmärrä, en tuomitse ja antaa kaikkien kukkien kukkia. Mutta vähän typerältä ja luonnottomalta tuo näyttää.
Sanoo henkilö, jonka suosikkijoukkueen nimi taipuu: Idrottsföreningen Kamraterna, Helsingfors. Eli vähän niin kuin ottais implantin vaan toiseen rintaan.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulle on ihan sama mitä seuraa kukakin kannattaa. Omalta osalta ulkomaalaisen seuran kannattaminen jättäisi vaan pois sen kaikkein oleellisimman - jokaisessa mahdollisessa pelissä käymisen ja yhteisöllisyyden. Tampere on ainakin sen verran pieni paikka, että lähes joka päivä tulee vastaan joku tuttu seuran kannattaja, jolle on kiva morjestella ja vaihdella kuulumisia omasta seurastaan.

Asia joka ei avaudu mulle, on kannattamansa seuran vaihtaminen. En vain ymmärrä miten se on mahdollista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Asia joka ei avaudu mulle, on kannattamansa seuran vaihtaminen. En vain ymmärrä miten se on mahdollista.

Tämä. Tulkaa nyt joku kertomaan mistä syystä niin voi käydä. Esimerkiksi parisuhteet välillä muuttuu ja niistä syistä voi lukea naisasiaketjusta, mutta jotkut asiat eivät voi koskaan muuttua.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tämä. Tulkaa nyt joku kertomaan mistä syystä niin voi käydä. Esimerkiksi parisuhteet välillä muuttuu ja niistä syistä voi lukea naisasiaketjusta, mutta jotkut asiat eivät voi koskaan muuttua.

Italiassa on sanontakin: Mies voi rakastaa elämänsä aikana vaikka sataa naista mutta vain yhtä jalkapalloseuraa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämä. Tulkaa nyt joku kertomaan mistä syystä niin voi käydä. Esimerkiksi parisuhteet välillä muuttuu ja niistä syistä voi lukea naisasiaketjusta, mutta jotkut asiat eivät voi koskaan muuttua.

Urheiluseurakin voi muuttua. Esimerkiksi jos on vuosia kannattanut englantilaista jalkapalloseuraa, jota pyörittää englantilaiset jalkapalloihmiset, mutta jonain päivänä koko seura on venäläisen tai saudiarabialaisen miljardöörin omistama. Eikä itse asiassa tarvitse mennä edes näin pitkälle. Lisää voi kysyä Espoosta ja Helsingistä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Siis jos ei ole siihen perusteltua ja hyväksymääni "support your local"-perustetta.

Miksi ajat ruotsalaisella autolla, kun Suomessakin moisia valmistetaan?

Urheiluhan ylipäätään on turhanpäiväistä paskaa, ei ihmisen tarvitsisi elämässään muuta tehdä kuin marjastaa ja metsästää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi ajat ruotsalaisella autolla, kun Suomessakin moisia valmistetaan?
Kyllä mun käyttöauto ihan Made in Finland on. Mutta juu, myönnän vajavaisuuteni, tallissa on myös ruotsalaisia.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tämä. Tulkaa nyt joku kertomaan mistä syystä niin voi käydä. Esimerkiksi parisuhteet välillä muuttuu ja niistä syistä voi lukea naisasiaketjusta, mutta jotkut asiat eivät voi koskaan muuttua.
No jaa. Itse tulen "IFK-taustasta", faija seurasi ko. seuraa, kun on syntyjään Töölöstä ja siirtyihän tuo joukkue minullekin. Itse olen kuitenkin asunut lapsuuden/nuoruuden Espoossa ja vaikka omat pelit kiekossa jäi vähiin, niin kaverit kyllä jatkoivat. Ja niistä Honka , EJK & EPS pelureista muodostui aikanaan Kiekko-Espoo. Hyvin pitkään kannatin IFK:ta ja KEspoota yhtä aikaa, vailla mitään ongelmia. Kiekko-Espoon liiganousu aiheutti valinnan paikan. Vaikka Nordiksella olin käynyt vuodesta 1977, niin olin viimeiset vuodet käynyt Matikylän Gardenissa katsomassa kaikki pelit. Molempien kannattaminen olisi ollut outoa, lisäksi 1990-luvun IFK oli ennen 1998 mestaruutta pelkkä ylimielinen vitsi. IFK oli tunkkainen, Mobergin ja kumppaneiden country club, kun taas Kiekko-Espoo oli raikas ja nuorekas joukkue.

Omat suosikit: Jääkiekossa Espoo, nimi ja muut detaljit evvk. IFK:lla on erityisasema, mutta en osaa sitä oikein määritellä. NHL taas on minulle suomalaisten seuraamista, kuten myös SHL. Venäjän sarjaa en seuraa.
Jalkapallossa Honka ja QPR. Jälkimmäinen siksi, että Lontoolla on erityinen paikka sydämessäni. Hertha Berlin on myös listalla, mutta hiukan pienemmällä painoarvolla. Vähän samoista syistä, Berliini on hieno kaupunki ja yksi niistä, missä en karttaa tarvitse.
Sitten on niitä joukkueita, jotka ovat matalamman tason suosikkeja, lähinnä helpottamassa innostuksen saamista sarjan seuraamiseen. Real Madrid, koska se on sympaattinen seura, joka laittaa kampoihin Barcan ostomiljonääreille
Niin ja tietysti Pajamäen Pallo-Veikot, sillä kummipoika pelaa siellä.

Mun kavereista noin puolet aikanaan piti IFK-kannatuksen, puolet vaihtoi Kiekko-Espooseen. Että sikäli ei ollut kovin harvinaista vaihtaa kannattamaansa seuraa. Se yks jokerifani tietty piestiin joka välitunti.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mun kavereista noin puolet aikanaan piti IFK-kannatuksen, puolet vaihtoi Kiekko-Espooseen. Että sikäli ei ollut kovin harvinaista vaihtaa kannattamaansa seuraa. Se yks jokerifani tietty piestiin joka välitunti.

Olenhan itsekin espoolainen ja pelit nähnyt Lasarista alkaen. Samaan aikaan faija vei tapparapeleihin ja sitten siihen rakastui. Se oli vain niin hienoa ja jännää varsinkin, kun sai luvan mennä Nordikselle yksinään tai kaverin kanssa.

Mutta eihän nyt aikuisiällä joukkue enää vaihdu, kun on kasvanut aikuiseksi.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tämä. Tulkaa nyt joku kertomaan mistä syystä niin voi käydä. Esimerkiksi parisuhteet välillä muuttuu ja niistä syistä voi lukea naisasiaketjusta, mutta jotkut asiat eivät voi koskaan muuttua.

Kyllä kai noita etäkannatus seuroja voi vaihtaa kuin sukkia, harvoin niihin mitään niin suurta tunnesidettä on. Vähän kuin kannattaisia Leedsiä, mutta ei ole koskaan käynyt koko saarella tai tiedä, mistä päin saarta joukkue edes on, niin voihan sen vaihtaa aika köykäisin perustein.

Parhaillaanhan se koko kannatus on ollut tekstitv seurantaa, kakkoselta kerran kaudessa tullut peli ja jostain tilattu pelipaita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös