Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 710 539
  • 33 914

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Muutama päivä sitten avautui, että Heikki Kinnunen näytteli Edvin Laineen "Täällä Pohjantähden alla"-elokuvassa Valenti Leppästä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Muutama päivä sitten avautui, että Heikki Kinnunen näytteli Edvin Laineen "Täällä Pohjantähden alla"-elokuvassa Valenti Leppästä.
Niinpä...
Kun tuossa taannoin seurasin taas Timo Koivusalon "Täällä Pohjantähden alla"-sarjaa, avautui, että Valentin Leppästä näytteli Kari Ketonen ja Aulis (Laten poika) Kiviojaa Aku Hirviniemi.
Ehkä parhaimmat roolisuoritukset olivat mielestäni Esko Roineen Kivivuoren Otto sekä Ritva Jalosen Alma Koskela.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Niinpä...
Kun tuossa taannoin seurasin taas Timo Koivusalon "Täällä Pohjantähden alla"-sarjaa, avautui, että Valentin Leppästä näytteli Kari Ketonen ja Aulis (Laten poika) Kiviojaa Aku Hirviniemi.
Ehkä parhaimmat roolisuoritukset olivat mielestäni Esko Roineen Kivivuoren Otto sekä Ritva Jalosen Alma Koskela.
Ite tykkään Kauko Helovirran roolisuoritusta Edvin Laineen versiossa Kivivuoren Ottona, vaikka Esko Roinekin näyttelee roolin hyvin. Kauko Helovirran, kuten Kivivuoren Otonkin, kohtalo oli kuolla syöpään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ite tykkään Kauko Helovirran roolisuoritusta Edvin Laineen versiossa Kivivuoren Ottona, vaikka Esko Roinekin näyttelee roolin hyvin. Kauko Helovirran, kuten Kivivuoren Otonkin, kohtalo oli kuolla syöpään.
Hyviä olivat molemmat ja jotenkin hyvin samanoloisia roolissaan Ottona, mikä kertonee kummankin ammattitaidosta löytää hahmonsa sisin olemus.
En oikein halua lähteä vertailemaan keskenään näiden kahden version näyttelijöitä, kommentoin vain Koivusalon version roolisuorituksia, kun ovat tuoreessa muistissa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinpä...
Kun tuossa taannoin seurasin taas Timo Koivusalon "Täällä Pohjantähden alla"-sarjaa, avautui, että Valentin Leppästä näytteli Kari Ketonen ja Aulis (Laten poika) Kiviojaa Aku Hirviniemi.
Ehkä parhaimmat roolisuoritukset olivat mielestäni Esko Roineen Kivivuoren Otto sekä Ritva Jalosen Alma Koskela.
Asiaan liittyen tunnustan, että siinä kohtaa, kun vanha Alma miettii perheensä miehistä ”Riihen taka ne aina häviää...” niin minä liikutun kyyneliin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Asiaan liittyen tunnustan, että siinä kohtaa, kun vanha Alma miettii perheensä miehistä ”Riihen taka ne aina häviää...” niin minä liikutun kyyneliin.
Teos/trilogia on niin syvältä ja kaunistelematta suomalaisuutta sekä Suomen itsenäistymisen ja sen jälkeisen ajan kipukohtia luotaava historiikki, että suosittelen jokaiselle vähintäänkin elokuvan katsomisen, jomman kumman, ja jos mielenkiintoa vielä riittää, lukemaan teoksetkin.
Itse koen syvää kunnioitusta ja kiitollisuutta siitä, että myös kaunokirjallisuuden keinoin on kyetty kertomaan noista ajoista ja asioista liikoja asenteellisuutta korostamatta. Olen lukenut trilogian useamman kerran kuin myös katsonut molemmat elokuvat useasti ja aina, edelleenkin, "onnistun" eläytymään ja liikuttumaan tuttujen roolihahmojen myötä niin hyvässä kuin pahassakin.
Teos on minulle hyvin rakas kaikissa muodoissaan...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Avautui, että jo yli sata vuotta sitten kulttuuriväki oli aika hyvin kartalla:

"Terve Ukraina! Kunnias soikoon,
Huutona huomenen valkenevan!
Voimasi, lempesi leimaus voikoon
vaatia, laatia maan vapahan!
Uljas Ukraina! Nyt älä horju!
Kerran se koittaa kansojen koi.
Tyynenä, vankkana vaarasi torju,
tai jos on tarpehen, niin salamoi!"
Eino Leino, 1917

"Raja railona aukeaa.
Edessä Aasia, Itä.
Takana Länttä ja Eurooppaa;
varjelen, vartija, sitä."
Uuno Kailas, 1922
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
On jotenkin hämmentävää, miten avoimesti ihmiset nykyään keskustelevat erinäisistä mielenterveydellisistä ongelmistaan ja oppimishäiriöistään. Varsinkin ensin mainitsemani seikka on minusta todellakin tervetullut asia, sillä muistan liiankin hyvin, miten vahvan stigman noista asioista puhuminen herätti esimerkiksi 1990 -luvulla ja vielä 2000 -luvun alussakin, kun taas nykyään esimerkiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö tunnetaan huomattavasti paremmin ja sen vuoksi siihen osataan suhtautua ihan eri tavalla kuin aikoinaan.

Myös erinäiset oppimishäiriöt ovat nykyään sellaisia, että niistä voidaan puhua todella avoimesti. Itsellänikin on oppimisvaikeuksia, mutta siitä puhuminen oli hyvinkin tuskallista ja noloa niihin aikoihin, kun olin nuori, koska hyvin nopeasti leimattiin vammaiseksi eli erityisoppilaaksi. Nyt tuollaista leimautumista ei tarvitse pelätä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Avautui, että jo yli sata vuotta sitten kulttuuriväki oli aika hyvin kartalla:

"Terve Ukraina! Kunnias soikoon,
Huutona huomenen valkenevan!
Voimasi, lempesi leimaus voikoon
vaatia, laatia maan vapahan!
Uljas Ukraina! Nyt älä horju!
Kerran se koittaa kansojen koi.
Tyynenä, vankkana vaarasi torju,
tai jos on tarpehen, niin salamoi!"
Eino Leino, 1917

"Raja railona aukeaa.
Edessä Aasia, Itä.
Takana Länttä ja Eurooppaa;
varjelen, vartija, sitä."
Uuno Kailas, 1922


 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On jotenkin hämmentävää, miten avoimesti ihmiset nykyään keskustelevat erinäisistä mielenterveydellisistä ongelmistaan ja oppimishäiriöistään. Varsinkin ensin mainitsemani seikka on minusta todellakin tervetullut asia, sillä muistan liiankin hyvin, miten vahvan stigman noista asioista puhuminen herätti esimerkiksi 1990 -luvulla ja vielä 2000 -luvun alussakin, kun taas nykyään esimerkiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö tunnetaan huomattavasti paremmin ja sen vuoksi siihen osataan suhtautua ihan eri tavalla kuin aikoinaan.

Myös erinäiset oppimishäiriöt ovat nykyään sellaisia, että niistä voidaan puhua todella avoimesti. Itsellänikin on oppimisvaikeuksia, mutta siitä puhuminen oli hyvinkin tuskallista ja noloa niihin aikoihin, kun olin nuori, koska hyvin nopeasti leimattiin vammaiseksi eli erityisoppilaaksi. Nyt tuollaista leimautumista ei tarvitse pelätä.

Toisaalta miinuspuolena tulee se kuinka nykyään yksi jos toinen (varsinkin lapsen vanhempi) koittaa keksiä jokaiseen 2-3 vuotiaan lapsen sekoiluun syyksi jotain kolmi- tai nelikirjaimista diagnoosia. Tuntuu olevan hankala jaksaa sitä, että lapsi voi olla vähän levoton tai uhmainen tuossa iässä.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ville Rydman on vielä nilkimmän näköinen livenä kuin kuvissa. Saavutus sekin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Avautui, että vaikka Jarkko Tamminen on hyvä imitaattori ja hänellä monia loistavia hahmoja, niin uusin ohjelma on totaalisen paska.
Joo, on jotenkin väkisin tehdyn oloista muka_hauskaa riehumista - ei jatkoon...
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Avautui, että vaikka Jarkko Tamminen on hyvä imitaattori ja hänellä monia loistavia hahmoja, niin uusin ohjelma on totaalisen paska.
Tammisen jutut naurattivat minua viimeksi joskus vuosikymmen sitten. Nykyään tuollaista ilmeilyä ei vaan jaksa katsoa. Valitettavasti suurin osa nykyisistä "huumoriohjelmista" tuntuu noudattavan samanlaista strategiaa, joten olen jättänyt niidenkin katselun kokonaan.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Avautui, että vaikka Jarkko Tamminen on hyvä imitaattori ja hänellä monia loistavia hahmoja, niin uusin ohjelma on totaalisen paska.
Mitäpä muuta voi odottaa kun käsikirjoittajana on Niina Lahtinen. Itse Jarkko Tamminen on kyllä loistava imitaattori ja erittäin hyvin vetää hahmon kuin hahmon. Sketsin ollessa alkujaankin huono, niin ei sitä hyväkään näyttelijäsuoritus enää pelasta. Oli tuossa ihan hauskojakin pätkiä, joten ei nyt mielestäni ollut aivan totaalisen paska.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös