Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 737 528
  • 33 995

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Nuoriso on jo mennyt pilalle Elviksen, Beatlesin ja "satanistisen" rockin takia. Nyt sen on pilannut rap. Maailma muuttuu. "Enää ei tehdä hyvää musiikkia" on ollut vanhemman kansan keskuudessa suosittu lause noin viimeiset sata vuotta.

Aika järkyttävää rinnastaa Elvis, Beatles ja rock tuohon neljänteen, jota ei voi mitenkään mielekkäästi musiikiksi laskea.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo mä tiesin koko ajan että toi Antti Holma on homppeli.

Eihän Holman seksuaalinen suuntautuminen voi tulla enää kenellekään yllätyksenä, jannu on tullut kaapista ulos aikoja sitten ja mm. tässä viime syyskuussa julkaistussa Me Naiset-lehden jutussa hän kertoilee asiasta varsin avoimesti.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Holman ääni tai oikeastaan intonaatio on malliesimerkki homomiehen stereotyyppisestä puhetavasta.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika uskomatonta settiä 16-vuotiaalta. Mä ymmärtäisin alle 10 vuotiaalta tuollaisen ajatuksenjuoksun ja logiikan, mutta että kohta täysi-ikäinen... puuh.

Joo, nää oli vaan muutamia argumenttejä, mitä sain kaverista kiskottua ulos. Miksi kuunnella vanhaa musaa, kun on uuttakin? Yritin sanoa, että jos biisi on hyvä, se kestää aikaa, toisin kuin vaikka nää miljoonien klikkien renku/jumputukset. Harmi, kun ois saanut meidän keskustelun vinyyleistä nauhalle. Ei pystynyt millään käsittää, sitä, että joku kuuntelee musiikkia vinyyliltä!

Mutta joo, kaikkea sitä oppii. Paljon kundi kyllä käy keikoilla, mistä annoin sille kovastikin krediittejä.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Warnerilla brändätään karismaattinen poika/tyttö, otetaan tarttuva biitti kornilla sanoituksella, YouTubessa tissiä tiskiin ja tuote on näin valmis. Se itse musiikki ja sen sanoma jää toissijaiseksi, paljon tärkeämpää on artistin tyyli, persoona ja henkilökohtaiset statementit.

Tämä tuli kyllä selkeesti esille illan aikana. Kaava toistui oikeastaan kaikkien sen laittamien biisien kanssa. Ehkä joku Demi Lovaton slovari oli poikkeus, josta kyllä sanoin, että oli häneltä selkeesti illan paras biisi.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika järkyttävää rinnastaa Elvis, Beatles ja rock tuohon neljänteen, jota ei voi mitenkään mielekkäästi musiikiksi laskea.
Heh, tätä olen kuullut noin 20v kun rap alkoi tehdä jalansijaa ihmisten keskuudessa. Suurin aalto oli tuolle "rap ei ole musaa" argumentille oli tuossa 2000-luvun alussa kun Fintelligens ponnisti eetteriin. Mutta se, että samaa köyhää tajunnanvirtaa kuulee vielä vuonna 2015 niin ei voi kuin ihmetellä, miten ihmiset jaksaa edelleen jauhaa samaa? Toki mielipide on mielipide ja yleensäkin musiikkimausta on turha oikeataan edes kinastella, mutta "rap ei ole musaa" on kohtalaisen väsynyttä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua on Jatkoaikaa lukiessani ihmetyttänyt todella paljon, miten helvetin vahvasti monia musiikillisesti valistuneita oikeinkuuntelijoita voikin häiritä ja kiinnostaa muiden musiikkimaut ja kuuntelemiset. Eikä tämä ole kohdistettu Stevie Y:n kirjoitukseen, pitkään olen tätä hämmästellyt.

Paskaa on maailma täynnä kuten musiikkia ja muuta kohderyhmäänsä uppoavaa viihdettä muutenkin tässä kulttuurien ja mieltymysten sekamelskassa, missä makuja on juuri niin erilaisia kuin voi olettaa useamman miljardin ihmisen asuttamalta pallolta löytyvän. Silti jollekin on ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että joku voi pitää esim. Rihannasta tai vaikka Cheekistä.

Luulisi kunkin osaavan ensinnäkin keskittyä siihen mikä omaa makua mukailee, ja toiseksi kulturellin musiikinystävän luulisi ymmärtävän, että kaikki vauvasta vaariin ei tykkää siitä samasta rautalankamusiikista, Aretha Franklinista tai muusta mukasivistyneemmästä musiikista.

Mulle on aika itsestäänselvää, että joku tykkää siitä surkeimmastakin muovipopista, varsinkin kun tuo "joku" esim. näiden rihannojen ja biebereiden kohdalla taitaa olla kymmenien tai satojen miljoonien kokoinen porukka, eli kuuntelijoita on tuhatkertainen määrä johonkin Kingston Walleihin tai muihin ns. oikeata materiaalia tuottaviin tai tuottaneisiin artisteihin verrattuna. Hölmöähän se olisi olla tekemättä musiikkia tai "musiikkia," tai vaikka surkeita musiikkivideoita, jotka ilmiselvästi liikuttavat massoittain ihmisiä pitkin maapalloa. Suorastaan rikos modernia viihdekulttuuria vastaan olisi kahlita nuo pois ja yksipuolistaa tarjonta vastaamaan vain sitä 35-45 -vuotiaan, hyviä viskejä ja tummia oluita nauttivan, dokumentteja sekä ajankohtaisohjelmia katselevan ja oikeata musiikkia arvostavan suomalaismiehen makuja.

Ei siis avaudu, miten nuo muiden kiinnostukset ja kuuntelemiset täällä rassaa niin monia, puhutaan kuitenkin jostain helvetin musiikista vain eikä esim. pipon käyttämisestä sisällä. Cheekin kova suosio ja sen aiheuttama yllättävän raivoisa dumaaminen koko fanikuntaansa kohden tästä yhtenä esimerkkinä, samoin kuin monien multimiljoonia myyneiden poppitähtien kategorisointi suoraan turhuuksien joukkoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Että 2000-luvulla ei oikeesti ole tehty juurikaan hyviä biisejä. Kuuntelin Radio Rockin top500 listaa, jossa oli paljon hyviä biisejä ja kaikki pääosin vanhempaa kuin 2000-lukua. Nytkin soi Prodigy - Breathe. Aivan kuolematon hitti. Ei paljo nykyajan dubstep pelleilyt tmv. pääse samanlaiseen fiilikseen.
Et vain osaa etsiä sitä hyvää 2000-luvun musiikkia. Mun mielestä 15 vuoden sisällä on tehty aivan tolkuton määrä hyviä biisejä. Toki sitä ennenkin. Ja lopulta, kaikki pohjautuu kuitenkin bluesiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Et vain osaa etsiä sitä hyvää 2000-luvun musiikkia. Mun mielestä 15 vuoden sisällä on tehty aivan tolkuton määrä hyviä biisejä. Toki sitä ennenkin. Ja lopulta, kaikki pohjautuu kuitenkin bluesiin.
Joo ehkä mielipiteeni oli hieman kärkäs. Onhan 2000-luvulla myös tehty hyviä biisejä, mutta tuntuu vain, että kaikki "kuolemattomat hitit" on tehty aikaisemmin. Mutta ehkä näitä 2000-luvun biisejä voi sitten fiilistelä paremmin kymmenen vuoden kuluttua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ilmeisimmin kaksi Jokereiden kannattajaa on jakanut tänään sämpylän lisäksi pullon Gambinaa. V-G- on toinen näistä kannattajista
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ilmeisimmin kaksi Jokereiden kannattajaa on jakanut tänään sämpylän lisäksi pullon Gambinaa. V-G- on toinen näistä kannattajista
Ovatkohan he rukoilleet, homoilleet, ja pyytäneet naapureilta anteeksi aiheutuvaa häiriötä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua on Jatkoaikaa lukiessani ihmetyttänyt todella paljon, miten helvetin vahvasti monia musiikillisesti valistuneita oikeinkuuntelijoita voikin häiritä ja kiinnostaa muiden musiikkimaut ja kuuntelemiset. Eikä tämä ole kohdistettu Stevie Y:n kirjoitukseen, pitkään olen tätä hämmästellyt.

Paskaa on maailma täynnä kuten musiikkia ja muuta kohderyhmäänsä uppoavaa viihdettä muutenkin tässä kulttuurien ja mieltymysten sekamelskassa, missä makuja on juuri niin erilaisia kuin voi olettaa useamman miljardin ihmisen asuttamalta pallolta löytyvän. Silti jollekin on ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että joku voi pitää esim. Rihannasta tai vaikka Cheekistä.

Luulisi kunkin osaavan ensinnäkin keskittyä siihen mikä omaa makua mukailee, ja toiseksi kulturellin musiikinystävän luulisi ymmärtävän, että kaikki vauvasta vaariin ei tykkää siitä samasta rautalankamusiikista, Aretha Franklinista tai muusta mukasivistyneemmästä musiikista.

Mulle on aika itsestäänselvää, että joku tykkää siitä surkeimmastakin muovipopista, varsinkin kun tuo "joku" esim. näiden rihannojen ja biebereiden kohdalla taitaa olla kymmenien tai satojen miljoonien kokoinen porukka, eli kuuntelijoita on tuhatkertainen määrä johonkin Kingston Walleihin tai muihin ns. oikeata materiaalia tuottaviin tai tuottaneisiin artisteihin verrattuna. Hölmöähän se olisi olla tekemättä musiikkia tai "musiikkia," tai vaikka surkeita musiikkivideoita, jotka ilmiselvästi liikuttavat massoittain ihmisiä pitkin maapalloa.

Olisiko ero kuitenkin siinä, että silloin "vanhaan hyvään aikaan " musiikkia kuunneltiin. Nyt laulajaa tai jumputuksen tahtiin puhujaa (Cheek tms.) katsellaan.
 

Ralph

Jäsen
Jos kirjoittaa jotain negatiivista Jokereista, on heti Jokeri- ja KHL-vihaaja.

"Moses, tosta pitäisi tehdä!
"Ei yllätä, että Jokeri-vihaajat on heti paikalla."

"SKA otti odotetun voiton Jokereista."
"Pelatkaa te vaan sitä tasotonta Liigaa, vitun Jokeri-vihaajat!

Noin kärjistetysti.
 

faro

Jäsen
Noin kärjistetysti.
No aika paljon tosiaan kärjistit.

Huomasi hyvin taas U20-kisojen otteluseurannoissa, miten jotkut ottavat oman joukkueen pelaajien arvostelemiset itseensä.

Kritisoit Julius Hongan otteita->JYP-fani ratsastaa paikalle puolustamaan, kritisoit Husson otteita->HIFK-faneja ratsastaa paikalle puolustelemaan ja haukkumaan narreiksi ja pelleiksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ilmeisimmin kaksi Jokereiden kannattajaa on jakanut tänään sämpylän lisäksi pullon Gambinaa. V-G- on toinen näistä kannattajista
Gambinaa? Mistä on kyse? Mä jaoin vaimoni ja yhden HIFK-henkisen ystävämme kanssa pullon Casillero del Diablo Shirazia, that's all. Gambinaa on vaikea kuvitella nauttivansa sen yhden teinibileillan jälkeen joskus vajaat kymmenen vuotta sitten.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
YleX:n Ilkka Uusivuori ja ex-YleX Marja Hintikka ovat naimisissa ja kai jo toinen lapsi tuloillaan. Jotenkin järkytti.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olisiko ero kuitenkin siinä, että silloin "vanhaan hyvään aikaan " musiikkia kuunneltiin. Nyt laulajaa tai jumputuksen tahtiin puhujaa (Cheek tms.) katsellaan.

Kyllähän 70-luvulla glamrock toi vahvastikin esille juurikin artistin/bändin, jonka showta mentiin huuli pyöreänä katsomaan. Silloinhan vielä musiikin lisäksi vallitsi tietty teatterihenki. Musavideot toivat sitten tämän ilmiön ns nykypäivään.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
YleX:n Ilkka Uusivuori ja ex-YleX Marja Hintikka ovat naimisissa ja kai jo toinen lapsi tuloillaan. Jotenkin järkytti.

En tunne Ilkka Uusivuorta, YleX:ssä jäävät veroeuroni käyttämättä. Hintikka on kyllä ikämiehenkin makuun ja minulla oikeus jakaa järkytyksesi.
Sinänsä hyvä, että ainakin toinen vanhemmista on lievästi ilmaistuna ok.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Heh, tätä olen kuullut noin 20v kun rap alkoi tehdä jalansijaa ihmisten keskuudessa. Suurin aalto oli tuolle "rap ei ole musaa" argumentille oli tuossa 2000-luvun alussa kun Fintelligens ponnisti eetteriin. Mutta se, että samaa köyhää tajunnanvirtaa kuulee vielä vuonna 2015 niin ei voi kuin ihmetellä, miten ihmiset jaksaa edelleen jauhaa samaa? Toki mielipide on mielipide ja yleensäkin musiikkimausta on turha oikeataan edes kinastella, mutta "rap ei ole musaa" on kohtalaisen väsynyttä.

Vaikka en kauheasti rap-musiikkia kuuntele, niin kyllähän se selkeästi on musiikkia sanan varsinaisessa merkityksessä. Osa biiseistä on ihan kuunneltavia, jopa hyviä, mutta viimeisten parin vuoden aikana tällaisia kappaleita ei ole näkynyt oikeastaan yhtäkään. Suurin syy tähän on uusi muoti-ilmiö "bassojumputus", joka tappaa jokaisesta biisistä fiiliksen kokonaan, vaikka muuten olisikin ihan mukava kipale. Tämän lisäksi ottaa päähän liiallinen kikkailu tietokoneilla, jolloin oikeat soittimet jätetään kokonaan pois. Toki halvempaa ja helpompaa, kun ei tarvitse opetella mitään, mutta kyllähän dubstep on paljon coolimpaa oikeilla soittimilla vedettynä kuin tietokonenäpräilyllä.

PS. Mielenkiintoista muuten kun jotkut musiikista vähemmän kiinnostuneet (eivät siis itse soita tai harrasta musiikkia erityisen aktiivisesti) kehuskelevat baarissa pienessä tuiskeessa, että "aivan sama kuinka humalassa olen, niin rytmitaju ei katoa mihinkään!". On se jännä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Avautui, että Hammarby eli tuttavallisemmin Bajen nousi ensi kaudeksi takaisin Allsvenskaniin. Jäänyt niin vähälle seuraamiselle Ruotsin jalkapallosarjat. Kävin aikanaan katsomassa muutaman Bajenin pelinkin mestaruuskaudella (olikohan vuonna 2000). Bajen ja sen kannattajat on vähän rujompaa sakkia kuin vaikka fiinit Djurgårdenin hienohelmat. Mukavaa lisäväriä Tukholman jalkapalloskeneen.
 

Ralph

Jäsen
"rap ei ole musaa"
Jos räp-kappaleen taustalla soi joku keinotekoinen pilipali-tietokonekilinä, se ei ole mitään musiikkia.

"Musiikkia voidaan tuottaa ihmisen puhe-elinten avulla (vokaalimusiikki), soittimilla (instrumentaalimusiikki) tai molemmilla tavoilla."

Kumpaa näistä se kilinä siellä taustalla on? Ei kumpaakaan. Räp-kappaleen voi laskea musiikkikappaleeksi, jos siihen oikeasti soitetaan soittimilla se musiikkin, kuten esimerkiksi Atomirotan biiseissä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Eikö @Ralph luokittele esimerkiksi konemusiikkia musiikiksi? Onko musiikkimaku määrittävä tekijä musiikkia määriteltäessä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös