Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 751 154
  • 34 014

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muuttaako se tuplamunakkaan tekeminen sitten jotenkin tuota yhden munakkaan hintaa?

Ei muuta, mutta jos samalla rahalla saa kaksi annosta tai tuplamunakkaan, josta voi syödä osan myöhemmin, niin saa samalle rahalle vastinetta tuplasti. Lähes samalla rahalla saa kaksi munakasta, jolloin yhden munakkaan kappalehinnaksi tulee noin 3 €.

Toki mistä tahansa ateriasta saa kalliin jos jättää ostamistaan ainesosista puolet käyttämättä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ei muuta, mutta jos samalla rahalla saa kaksi annosta tai tuplamunakkaan, josta voi syödä osan myöhemmin, niin saa samalle rahalle vastinetta tuplasti. Lähes samalla rahalla saa kaksi munakasta, jolloin yhden munakkaan kappalehinnaksi tulee noin 3 €.

Toki mistä tahansa ateriasta saa kalliin jos jättää ostamistaan ainesosista puolet käyttämättä.

Valioyksilön mainitsema munakkaan hinta oli vain ja ainoastaan niistä raaka-aineista jotka hän oli siihen kyseiseen yksittäiseen munakkaaseen laittanut.

Totta kai hinnaksi tulee se kolme euroa, jos po. munakkaan jakaa kahtia, voi vaan jäädä pieni ärsyttävä nälkä.
 
Mikä estää sinua joko tekemästä tuplamunakasta ja syömästä loppua myöhemmin tai tekemästä vaikka seuraavana päivänä ainesosista toista munakasta?

Grana padanosta ei ole aavistustakaan mikä se on enkä jaksa sitä nyt googlata (jotain lihaa toivottavasti, munakkaaseen kuuluu laittaa lihaa), mutta tuskin sekään mätänee silmissä vuorokaudessa.

Voi olla, että tästä satsista menee hävikkiin vain kerma. Olen loppuviikon hyvin vähän kotona, joten päiväykset saattaa tulla vastaan. Grana Padano on parmesaanimaisen kovaa, joskin edullisempaa juustoa. Sen tulen käyttämään joskus pastan päälle. Tuplamunakas olisi tupla-ainesuhteella tässä tapauksessa 11,90 e + öljy.

Munakkaaseen ei välttämättä kuulu laittaa lihaa. Miksi kuuluisi? Siitake on pakattu täyteen umamia, joten lihaa ei todellakaan tarvita.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Avautui sadatta kertaa ruuan kalleus. Ostin kaupasta munakkaan tarpeet:

6 x munaa 1€ (josta käytän puolet) = 0,50 €
4 x siitakesientä 2€
1 x kerma 1€ (josta käytän alle puolet) = 0,40 €
1 x grana padano 5,50€ (josta käytän puolet) = 2,75 €
1 x sipuli 0,20€

= 5,85 €, öljyineen 6€. Mitä vittua, yhdestä munakkaasta hä?
Suurin osa munakkaasi hinnasta koostuu tuosta juustosta ja sienistä. Hintakritiikki tulee myös kohdistaa täsmällisesti näihin artikkeleihin, ei muniin, kermaan tai sipuliin, koska niin sanottu hinnassa piilevä ilma ilma paikallistuu myös tuohon suuntaan.

Sienet voi itse hakea syksyllä metsästä ja säilöä pakkaseen, toimivat myös munakkaassa aivan hienosti. Toki tuore on tuore.

Jos tykkäät laittaa grana padanoa munakkaaseen, niin sitä on vaikeampi korvata, mutta mukaan voi joskus koettaa ympätä muutakin juustotuotetta. Laadukas gp ei ole halpaa alkuperämaassakaan, mutta Suomessa toki kovin arvokasta. Mitä muuten teet sille vähän yli puolikkaalle grana padanolle, jota et käytä munakkaaseen? Siinähän on tavaraa vaikka kuinka käytettäväksi esim. toiseen munakkaaseen, salaatin sekaan, pastaan, mihin vaan? Tai juustolautaselle, nautittavaksi laatuisen viinin kanssa.
 
Suurin osa munakkaasi hinnasta koostuu tuosta juustosta ja sienistä. Hintakritiikki tulee myös kohdistaa täsmällisesti näihin artikkeleihin, ei muniin, kermaan tai sipuliin, koska niin sanottu hinnassa piilevä ilma ilma paikallistuu myös tuohon suuntaan.

Sienet voi itse hakea syksyllä metsästä ja säilöä pakkaseen, toimivat myös munakkaassa aivan hienosti. Toki tuore on tuore.

Jos tykkäät laittaa grana padanoa munakkaaseen, niin sitä on vaikeampi korvata, mutta mukaan voi joskus koettaa ympätä muutakin juustotuotetta.

Oikeassa olet. Sieni ja juusto tuossa maksaa. En äkkiseltään keksi edullisempaa, mutta samalla intensiteetillä makua antavaa juustotuotetta. Sienen voisi korvata lihalla, mutta kustannusmielessä se olisi yhdentekevää.

Toki reseptiä voi riisua vaikka kuinka, mutta silloin puhutaan eri luokan ja luonnollisesti eri hintaluokan tuotteesta. Mielestäni gp ja sieni eivät kuulu luxury-kategoriaan, vaan peruselintarvikkeisiin. Tai siis, pitäisi kuulua.

Viimeiseen vastasin edellisessä viestissä.

Pointtini oli lähinnä kuitenkin se, että kuinka kallista simppeli arkiruoka voi olla. Käytän ylijääviä raaka-aineita tai en, maksan tuosta munakkaasta kuusi euroa, joka tuntuu ainakin opiskelijan kukkarossa. Joku voisi sanoa, että mukaudu ostamaan ruokaa tulotason mukaan, mutta minä tyydyn valittamaan tällä palstalla, koska haluan myös nauttia ruuasta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joku voisi sanoa, että mukaudu ostamaan ruokaa tulotason mukaan, mutta minä tyydyn valittamaan tällä palstalla, koska haluan myös nauttia ruuasta.

Minäkin haluan nauttia ruoasta ja syödä nautinnollisen maittavia aterioita tehtynä laadukkaista ja kalliimmanpuoleisista raaka-aineista, mutta minun on otettava huomioon tulotasoni ja tyydyttävä syömään pääsääntöisesti halpaa tai kohtuuhintaista ruokaa tehtynä kohtuullisista raaka-aineista ja jätettävä ne laadukkaammat raaka-aineet harvoihin herkutteluhetkiin.

Laskeskelin huvikseni, että päivittäinen lämmin ateriani (syön niitä yhden per päivä) maksaa keskimäärin sellaiset neljä euroa - juomineen. Kyseessä ei todellakaan ole luksusta tai edes parempaa laatua, mutta nälkä lähtee ja rahaa jää sitten niihin harvoihin herkutteluhetkiin jolloin ruoka voi - ja pitää - maksaa enemmän ja on tehty laadukkaammista raaka-aineista tai nautittu laadukkaammassa ravintolassa.

vlad.
 

Ralph

Jäsen
Olen tällä palstalla tehnyt jotain oikein. Nimittäin jos joku suomalainen Tanska-wannabefani alkaa huutelemaan minulle kun Suomi voittaa Venäjän, olen päässyt jonkun ihon alle ihan yrittämättä.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Mielestäni gp ja sieni eivät kuulu luxury-kategoriaan, vaan peruselintarvikkeisiin.
---
Pointtini oli lähinnä kuitenkin se, että kuinka kallista simppeli arkiruoka voi olla. Käytän ylijääviä raaka-aineita tai en, maksan tuosta munakkaasta kuusi euroa, joka tuntuu ainakin opiskelijan kukkarossa.
Mutta jos raha on niukassa, niin luulisi olevan jotain suhteellisuudentajuakin. Vai onko juuri siinä syy-seuraus-suhde? Sienet toki ovat peruselintarvikkeita ja niitä saa aika halvalla, käytännössä ilmaiseksi. Mutta tuossahan maksaa vain juusto, ja on vähän typerää valittaa grana padanon korkeasta hinnasta, vaikka se on "peruselintarvike" ja "simppeliä arkiruokaa". Muakin vituttaa kun samppanja on niin törkeen hintasta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Munakkaaseen kuuluu laittaa vain ja ainoastaan:
Munaa, kinkkua/meetvurstia/nakkeja/yms lihaa,aromisuolaa. Ei muuta.

Aromisuolaa? Suorastaan yllättävää tajuta että joku sitä vielä käyttää johonkin. Olin oikeastaan unohtanut koko paskan olemassaolon.

Munakashan on suorastaan nerokas tapa käyttää oikeastaan mikä tahansa ylijäänyt safka kaapista pois, siihen kun sopii melkein mikä vaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Saatana ei ole tilillä rahaa ostaa sätkäpaperia, niinpä joudun käyttämään viiden euron seteleitä, koska pienempiä ei ole. Tupakoinnin kalleus avautui taas, vaikka polttaisi sätkätupakkia.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Saatana ei ole tilillä rahaa ostaa sätkäpaperia, niinpä joudun käyttämään viiden euron seteleitä, koska pienempiä ei ole. Tupakoinnin kalleus avautui taas, vaikka polttaisi sätkätupakkia.

Vanha kunnon raamattu taikka virsikirja esille vaan.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aromisuolaa? Suorastaan yllättävää tajuta että joku sitä vielä käyttää johonkin. Olin oikeastaan unohtanut koko paskan olemassaolon.

Sattumalta juuri eilen bongasin kaupan hyllyltä aromisuolapurkin ja mietin vieläkö joku tuota käyttää ja miten voi olla kannattavaa sitä enää myydä. Ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi moni on edelleen koukussa tuohon myrkkyyn. Polttaahan yhä moni röökiäkin, vaikka kaikki tietävät sen terveyshaitat.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Sattumalta juuri eilen bongasin kaupan hyllyltä aromisuolapurkin ja mietin vieläkö joku tuota käyttää ja miten voi olla kannattavaa sitä enää myydä. Ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi moni on edelleen koukussa tuohon myrkkyyn. Polttaahan yhä moni röökiäkin, vaikka kaikki tietävät sen terveyshaitat.

Tosin vain aromisuolan vakavat terveyshaitat ovat korvien välissä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saatana ei ole tilillä rahaa ostaa sätkäpaperia, niinpä joudun käyttämään viiden euron seteleitä, koska pienempiä ei ole. Tupakoinnin kalleus avautui taas, vaikka polttaisi sätkätupakkia.
Jos olisit rikkaampi, niin polttaisit muhevampia sätkiä. Vitosen seteli on eurosetelisarjan pienin, joten siihen kääräistään vähemmän tupakkia kuin kympin seteliin, isommista rahoista puhumattakaan.

Vaan sitten kun edessäsi väijyvä futuuri painosten kuninkuudesta lähestyy preesensiksi, niin jopa asettelet sätkäkoneen rullien väliin vallan viisisatasia. Mahtuuko sätkäkoneeseen edes nuin isua paperia? Pittääkö jo tilata netitse leviämpi kone varoiksi?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Itseäni enemmän rahvaanomaisuuden harjoittamiseen taipuvaiset ystäväni ovat kertoneet, jotta nykymuotoinen setelipaperi ei ole erityisen kelvollista sätkäinkäärimiseen.

Minä kun en ylläkuvattua toimitusta harrasta, niin välitän tämän ikäänkuin toisen käden tietona. Setelipaperi käytän lähinnä mökkiolosuhteissa hienohöylätyn tammen sytyttämiseen, jotta saan pannukahvit keitettyä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itseäni enemmän rahvaanomaisuuden harjoittamiseen taipuvaiset ystäväni ovat kertoneet, jotta nykymuotoinen setelipaperi ei ole erityisen kelvollista sätkäinkäärimiseen.

Minä kun en ylläkuvattua toimitusta harrasta, niin välitän tämän ikäänkuin toisen käden tietona. Setelipaperi käytän lähinnä mökkiolosuhteissa hienohöylätyn tammen sytyttämiseen, jotta saan pannukahvit keitettyä.
Olen huomannut saman setelirahoista. Ilmeisesti setelien käyttöä sätkäpaperina puoltavat esteettiset päämäärät. Käyttöominaisuuksiltaan parempaa materiaalia ovat jo edellä mainitut Raamatun sivut. Kyseiset kirjat on usein painettu ohuelle ja kerkeästi kytevälle paperille, joka epäilemättä sätkäistyy hyvin. Ja sitä paremmalla ritinällä palaa, mitä vanhemmasta pipliasta on kysymys. Tuollainen noin 1600-luvulla painettu opus on omiaan takaamaan mitä oivakkaimmat vintage-sätkät.

Höylättyä tammea on mukava heittää takkaan tai lämpökattilaan suoraan puulaatikosta. Menevätkin siistiin järjestykseen. Vanhanaikainen poltin on muuten mainio vehje, se ei ole turhan kronkeli siitä mitä poltetaan. Siellä palavat yhtä lailla höylätyt tammet kuin vanhat akut, lääkkeet, jäteöljyt, maalit ja kärpäsmyrkyn jämät. Hienoja vehkeitä ovat! Ja naapurit ovat kateudesta vihreinä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sattumalta juuri eilen bongasin kaupan hyllyltä aromisuolapurkin ja mietin vieläkö joku tuota käyttää ja miten voi olla kannattavaa sitä enää myydä. Ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi moni on edelleen koukussa tuohon myrkkyyn. Polttaahan yhä moni röökiäkin, vaikka kaikki tietävät sen terveyshaitat.

Kyllä käyttää. Käytän kaikissa ulkogrillauksessa. Teen yleensä marinadin, jossa on pohjana aurinkokuivatuista tomateista herutettu öljy. Lisään rouhepippurin, ruskean sokerin, soijan, valkosipulin, murskatun tuoreyrtin ja aromisuolan.

Kokeile joskus, sillä pieni määrä glutamaattia erottaa hieman jo ennestään voimakkaita makuja.
Vertaa: Syötävät sormivärit
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minä kun lämmitän kortteerini vehreästi luomusähköllä (jonka tunnistaa siitä, että se on perkeelesti paljon kalliimpaa, kuin tehotuotettu sähö, ynnä siitä että sen varressa kuulemma lukee niin, kun se talouteni sähkömittarin saavuttaa), niin en nuista kattiloista niin tiiä.

Vanhat akut olen tavannut toimittaa yhen lähistöllä asuvan mummon kaivoon ja vanhat lääkkeet ostaa yleensä yks Reino-niminen kaveri, jonka nimeä en mainitse tässä. Se myy ne edelleen ja kuulemma on ollut hyvät katteet meitän kulmilla saaduista lääkkeistä, tiiä tuota sitten, että mistä johtuu.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sattumalta juuri eilen bongasin kaupan hyllyltä aromisuolapurkin ja mietin vieläkö joku tuota käyttää ja miten voi olla kannattavaa sitä enää myydä. Ilmeisesti kuitenkin tarpeeksi moni on edelleen koukussa tuohon myrkkyyn. Polttaahan yhä moni röökiäkin, vaikka kaikki tietävät sen terveyshaitat.
Olen nyt tietämätön juntti ja kysyn: miksi aromisuola on myrkkyä?

Itse käytän aromisuolaa silloin tällöin, arviolta pari kertaa kuussa, jos se jotakuta kiinnostaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös