Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 707 179
  • 33 914

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
en ole tänään kysynyt, enkä kysy sillä sillä vanhassa lainassakin on vielä ihan tarpeeksi takaisin maksamista. Silti minusta 0.85 on perseestä.

Tällä hetkellä on aika lailla turha kuvitella saavansa tuollaisia, osa pankeista tarjoaa yli prosentin marginaaleja. Asunnon vaihtokin tulee aika kalliiksi, jos vanhaa lainaa ei saa siirretyä. Osassa pankeistä tämä ymmärtääkseni onnistuu, osassa ei.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marssin Nordeaan Osuunpankin tarjouksen kanssa, jonka lisäksi mukanani oli todiste reaalivakuudesta, jonka arvo on sama kuin haettava laina; tarjosivat lainaa 0,95 marginaalilla. Just.

Mikäs tässä on niin perseestä? Se, että pankit kilpailee keskenään ja sait halvemman tarjouksen OP:stä? Ihme kitinää.
 

Hirmumyrsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei Mitään Käyttöä Jätkät ja Märkä Uni Rosterit
Mikäs tässä on niin perseestä? Se, että pankit kilpailee keskenään ja sait halvemman tarjouksen OP:stä? Ihme kitinää.

Joo tähän on pakko kommentoida sen verran että marginaalit tuskin tästä myöskään laskevat ihan hetkeen. Voi olla että menee vuosia ennen kuin niin tapahtuu.

Lainamarkkinoilla (siis siellä mistä pankit hakee lainansa) on sellainen tilanne että pankkien asenteeksi on muodostunut tämä "aijaa no pidä tunkkis" suhtautuminen yksityisasiakkaisiin. Käytännössä lainarahaa on tarjolla kovin vähän ja hinnat ovat vähän muuta kuin mitä EKP:n viitekorot. Toinen on se että tarjoajia on myös aika vähän liikkeellä, mikä myös nostaa hintaa. Ja kolmanneksi juuri nyt lähes kaikkien yrityksien, valtioiden ja alojen riskejä arviodaan kovin erillaisiksi kuin esim. 2007. Luottoluokitukset on tavallaan madaltuneet kaikilla niin sanotusti yhden pykälän alaspäin ja marginaalia lykätään vaikka se luokitus olisi paras mahdollinen.

Täällä se aiheuttaa sen, että tietyn rajan alle ei mennä, ja kilpailijoiden marginaalit on tiedossa. Molemmathan noista kuulostaa ihan edullisilta tarjouksilta kun alle yhden on menty.

Avautui sellainen asia, että nallekarkit jakaa se joka osaa laskea.
 
Viimeksi muokattu:

ditrim

Jäsen
Jos ette usko, niin tässä: Hei vaan heilani suloinen. Mode-uunoille olkoon tiedoksi, ettei linkin takaa löydy kullinvilauttelua tai muutakaan arveluttavaa, ellei Kaken tuotantoa nykypäivänä sellaiseksi lasketa.

Jos nimenomaan tykkäät tuosta kappaleesta, niin kokeile Suomidisco-kokoelmaa. Siinä sitä paskaa vasta riittääkin naurettavaksi. Ihan älytöntä.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen ilmeisesti nähnyt unta, että KuPS hävisi viimeisen ottelun Rovaniemellä. Teksti-tv:tä katsomalla selviää, että se pelataan vasta lauantaina. Pidin täysin selvänä, että se on pelattu jo. Tämä avautui, kun tuli uutinen JJK-maalivahdin lahjontayrityksestä ja sitten menin katsomaan sarjataulukkoa, että miten siellä lopulta kävi.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nyt avautui, että Koirapoika ei todellakaan ole kirjoittanut "Koira - ihmisen paras ystävä" -ketjuun. Kai tämä kävis myös Turhan tiedon ketjuun.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ruotsi ei selviytynyt futiksen MM-kisoihin, ei edes jatkokarsintaan kakkosten joukossa! Yes! : )
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avautuipa itselleni, että millaisia säälittäviä, itsekkäitä ja kateellisia mulkkuja, kusipäitä varattujen kanssa vehtaavat ovat... Vai mitä??

En allekirjoita. Syyllinen tuossa on nimenomaan se varattu henkilö, mikäli hänen kanssaan vehtaava ns. kolmas osapuoli on vapaa, ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mikäli mieli tekee. Päinvastoin, petetty osapuoli saa ajoissa tietää (jos saa tietää) kuinka luotettavan ihmisen kanssa sattuukaan kulkemaan.

Nuo sinun pari tuttuasi pilaavat ihan itse omat elämänsä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Mikäs tässä on niin perseestä? Se, että pankit kilpailee keskenään ja sait halvemman tarjouksen OP:stä? Ihme kitinää.

Pointtina onkin, että olisivat sitten vaikka Nordeasta sanoneet suoraan, että emme ikävä kyllä pysty tarjoamaan asuntolainaa yhtä alhaisella marginaalilla kuin OP. Nyt ne tekivät pitkän tapaamisen päätteeksi härskin huonon tarjouksen, vaikka ilmoitin, että ainoastaan lainan marginaali on minulle merkitsevä tekijä. Mitkään helvetin avainasiakkuudet tai bonukset eivät paina vaakakupissa. Katotaan nyt Nallen pulju ja vaikka Handelsbanken niin ollaan viisaampia sen suhteen saako sitä marginaalia hilattua edes alle kolmen vartin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En allekirjoita. Syyllinen tuossa on nimenomaan se varattu henkilö, mikäli hänen kanssaan vehtaava ns. kolmas osapuoli on vapaa, ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mikäli mieli tekee. Päinvastoin, petetty osapuoli saa ajoissa tietää (jos saa tietää) kuinka luotettavan ihmisen kanssa sattuukaan kulkemaan.

Nuo sinun pari tuttuasi pilaavat ihan itse omat elämänsä.

Totta toinen puoli. Mikäkäli vapaa osapuoli tietää toisen olevan varattu, pitäisin häntä ihan yhtä syllisenä kuin varattuakin (ja kohtelisin häntä sen mukaan)
Samoin varatun kanssa peuhaavan olisi aina syytä varautua kestämään tekonsa seuraamukset.
"Ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mitä mieli tekee" kommenttisi kertookin jo kaiken. Kyllä minulla ainakin on moraalinen omatunto joka ilmoittelee itsestään jos varattuun olisin sekaantumassa.

Olen jossain toisessa ketjussa kertonut millaisia seuraamuksia näillä jutuilla saattaa olla.
Varatun kanssa peuhaavalla saattaa moraalinen omatunto herätä kun kesken kiihkeyden kuulee oven käyvän, varatun naisen avomiehen saapuvan kotiin päivää aikaisemmin kuin piti. Kuulee juoksu askelia ja näkee tulistuneen miehen kirveen kanssa ja saa maistaa sen hamarapuolta useamman kerran, eri puolille kroppaa... No tuomionhan tuo avomies siitä sai mutta tiedän myöskin että tuolle vapaalle kaverille kasvoi omatunto muutana sairaalassa vietetyn viikon aikana -> eli miettii kaksi kertaa nykyään lähteekö varatun mukaan.
Tunsin kaikki tuon episodin osapuolet melko hyvin aikanaan ja tuolla varatulla kaverilla kävi todellakin tuuri ettei henki lähtenyt tai tullut pysyviä vammoja.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
... että ainoastaan lainan marginaali on minulle merkitsevä tekijä. Mitkään helvetin avainasiakkuudet tai bonukset eivät paina vaakakupissa.
Isossa asuntolainassa pienikin korkomuutos voi olla mukava summa rahassa mitattuna, tämä on taivahan tosi. Siltikin neuvon edes puolella silmällä katsomaan mistä kaikesta pankki nyhtää rahaa. Ainakin omien kokemusten perusteella eräskin tanskalaispankki ei ujostele vetää rahaa hintavien palvelumaksujen muodossa lähes kaikesta mahdollisesta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totta toinen puoli. Mikäkäli vapaa osapuoli tietää toisen olevan varattu, pitäisin häntä ihan yhtä syllisenä kuin varattuakin (ja kohtelisin häntä sen mukaan)
Samoin varatun kanssa peuhaavan olisi aina syytä varautua kestämään tekonsa seuraamukset.
"Ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mitä mieli tekee" kommenttisi kertookin jo kaiken. Kyllä minulla ainakin on moraalinen omatunto joka ilmoittelee itsestään jos varattuun olisin sekaantumassa.

Olen jossain toisessa ketjussa kertonut millaisia seuraamuksia näillä jutuilla saattaa olla.
Varatun kanssa peuhaavalla saattaa moraalinen omatunto herätä kun kesken kiihkeyden kuulee oven käyvän, varatun naisen avomiehen saapuvan kotiin päivää aikaisemmin kuin piti. Kuulee juoksu askelia ja näkee tulistuneen miehen kirveen kanssa ja saa maistaa sen hamarapuolta useamman kerran, eri puolille kroppaa... No tuomionhan tuo avomies siitä sai mutta tiedän myöskin että tuolle vapaalle kaverille kasvoi omatunto muutana sairaalassa vietetyn viikon aikana -> eli miettii kaksi kertaa nykyään lähteekö varatun mukaan.
Tunsin kaikki tuon episodin osapuolet melko hyvin aikanaan ja tuolla varatulla kaverilla kävi todellakin tuuri ettei henki lähtenyt tai tullut pysyviä vammoja.

Montako miestä, jolle tuo muija voi vielä jakaa persettään, on vielä jäljellä? Kyllä se muija jakaa persettään vieraille, jos on niin päättänyt, vaikka kuinka hakkaisit vieraita äijiä kirveellä. Jos et riitä niin päästä se muija menemään tai käytä sitä kirvestä sitten siihen muijaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Montako miestä, jolle tuo muija voi vielä jakaa persettään, on vielä jäljellä? Kyllä se muija jakaa persettään vieraille, jos on niin päättänyt, vaikka kuinka hakkaisit vieraita äijiä kirveellä. Jos et riitä niin päästä se muija menemään tai käytä sitä kirvestä sitten siihen muijaan.

Sisälukutaito hukassa? En minä ole ketään hakannut eikä minun muijastani ole kyse.
Tai sitten et vain osaa kohdentaa kirjoittamaasi koskemaan 3. persoonaa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja itseasiassahan asia on niin että kun sen ukko käy ensimmäistä hieman kirveellä huitaisemassa ja pääsee siitä istumaan, niin sen jälkeen emäntä voi jakaa persettään paljon huolettomammin ja laajemmalla säteellä. Jos Hannu Jortikka kysyisi että kenen syy, niin Ville Nieminen varmasti vastaisi että olisiko tää nyt sitten sun oma syy.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pointtina onkin, että olisivat sitten vaikka Nordeasta sanoneet suoraan, että emme ikävä kyllä pysty tarjoamaan asuntolainaa yhtä alhaisella marginaalilla kuin OP. Nyt ne tekivät pitkän tapaamisen päätteeksi härskin huonon tarjouksen, vaikka ilmoitin, että ainoastaan lainan marginaali on minulle merkitsevä tekijä. Mitkään helvetin avainasiakkuudet tai bonukset eivät paina vaakakupissa. Katotaan nyt Nallen pulju ja vaikka Handelsbanken niin ollaan viisaampia sen suhteen saako sitä marginaalia hilattua edes alle kolmen vartin.

Tuo on toki rasittavaa, että kuluttaa turhaan aikaa. Toisaalta sen marginaalipäätöksen ymmärtääkseni loppujen lopuksi päättää konttorinjohtaja.

Nallen pulju taitaa nykyään olla Nordea. Epäilen suuresti, että saat 0,85% parempaa tarjousta nykymarkkinoilla, mutta jos vaan viitsit, niin kerro ihmeessä mihin päädyit.

Kannattaa myös tsekata Hypon tarjous.
 

Masentaja

Jäsen
Pointtina onkin, että olisivat sitten vaikka Nordeasta sanoneet suoraan, että emme ikävä kyllä pysty tarjoamaan asuntolainaa yhtä alhaisella marginaalilla kuin OP. Nyt ne tekivät pitkän tapaamisen päätteeksi härskin huonon tarjouksen, vaikka ilmoitin, että ainoastaan lainan marginaali on minulle merkitsevä tekijä. Mitkään helvetin avainasiakkuudet tai bonukset eivät paina vaakakupissa. Katotaan nyt Nallen pulju ja vaikka Handelsbanken niin ollaan viisaampia sen suhteen saako sitä marginaalia hilattua edes alle kolmen vartin.

Kannattaa tsekata myös Aktia/Paikallisosuuspankit/säästöpankit. Itselläni ei paikallisessa aktiassa ole muuta valitettavaa, kuin että ei saatu ison asuntolainan myötä edes säästöpossua pankilta lahjaksi:)
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautuipa itselleni, että millaisia säälittäviä, itsekkäitä ja kateellisia mulkkuja, kusipäitä varattujen kanssa vehtaavat ovat... Vai mitä?? Meilläpäin noille tehtiin jotain...

Parilla (tutulla) on nyt sitte PITKÄPITKÄ suhde alasimella.. On se nyt vittu, että tietentahtoen pitää pilata toisten ihmisten elämä...

No, onneksi, on... apua saatavilla...

Älähän nyt. Puolustelematta yhtään tapahtunutta, kaikki ei aina ole mustavalkoista ja yksioikoista. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tarkoitat "tietentahtoen pitää pilata toisten ihmisten elämä"? Tarkoitatko, että kolmas osapuoli on itse ottanut yhteyttä parisuhteen petettyyn osapuoleen, vai mitä? Tässä tapauksessa ymmärrän harmituksesi, koska itsekin olen sitä mieltä, ettei kolmansien osapuolten tehtävänä ole moista uutista kertoa. Kyllä se on pettävän henkilön tehtävä kertoa, jos kokee sen tarpeelliseksi. Tai jos jää kiinni, suoraselkäisesti kantaa vastuunsa ja ottaa vastaan se, mitä tuleman pitää. En kuitenkaan tarkoita mitään fyysistä ryöpytystä, enkä sitä missään nimessä hyväksy. Kyllä pitää olla joku toinen tapa setviä asiat.

Ja jottei kenellekään jäisi epäselväksi, en sinänsä hyväksy pettämistä, mutta ymmärrän, että elämässä tulee vaiheita, jolloin mahdollisesti toimii toista kohtaan väärin ja ylittää hyväksytyn käytöksen rajat. Aina ei tarvitse parisuhteessakaan olla kaikki ns. päin persettä, että homma karkaa lapasesta. Tosin useimmilla tämä kuitenkin on se tilanne, joka sitten johtaa kumppanin pettämiseen. Itsekään en hyvällä katsoisi, jos mieheni minua pettäisi ja voi olla, että suhteen jatko menisi vakavaan harkintaan tai jopa poikki kokonaan. Voi myös olla, että menisin itseeni ja miettisin, olisinko minäkin voinut tehdä jotakin toisin, vaikka pettäminen ei suoranaisesti minun tekemisistäni johtuisikaan. Päätöksen tekee aina pettävä osapuoli ja aina on olemassa toinenkin vaihtoehto kuin pettää. Oikeassa elämässä vain asiat joskus menevät pisteeseen, missä harkintakyky pettää pahasti.

Ja ei, en ole pettänyt miestäni, eikä hän tietääkseni minua. Ja jos olisinkin tullut petetyksi, juuri nyt en haluaisi siitä tietää.

Minulle taas avautui sellainen asia, että toiset ihmiset ovat vilpittömän onnellisia löytäessään taskunpohjalta tai lompakosta kolikoita juuri tasarahan verran. Good for them!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ja itseasiassahan asia on niin että kun sen ukko käy ensimmäistä hieman kirveellä huitaisemassa ja pääsee siitä istumaan, niin sen jälkeen emäntä voi jakaa persettään paljon huolettomammin ja laajemmalla säteellä. Jos Hannu Jortikka kysyisi että kenen syy, niin Ville Nieminen varmasti vastaisi että olisiko tää nyt sitten sun oma syy.

"Mieheni on vankilassa" herättää usein suuremman torjuntareaktion kuin "olen varattu". Ihan näin omaan intuitioon luottaen.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä se on pettävän henkilön tehtävä kertoa, jos kokee sen tarpeelliseksi.

Elieli, mielestäsi pettäjän ei pidä kertoa jos ei satu huvittamaan...? Kovasti eri mieltä tuosta... Melkoista itsepetosta olisi/on jatkaa suhteessa jos kerran pettää. Itselle ainakin, on sen verran moraalia että a. ei petä, ja b. josjostainkummansyystä kävisi niin, en voisi tuntiakaan elää valheellisessa illuusiossa.

Kunnioitus/ihmisten arvostusasioita nämäkin...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
On toi nyt, mihin on unohtunut toisten ihmisten kunnioitus. Mielestäni toisen ihmisen Avio/avo-onni/onnettomuus ei ole syy kolmannen vaikuttaa asiaan, pitäisi miettiä vähän tarkemmin, mitä tekee.
+1 vahvasti. Moraali on katoava luonnonvara. Itse verrastan pettäjän joka, kuten yllä todettiin, saattaa pahimmassa tapauksessa rikkoa perheen, varkaaseen.
Sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä oliko parisuhde jo huonossa jamassa jne. varatun kanssa vehtaava on katalyytti joka osaltaan laittaa tapahtuman liikkeelle ja kun liike alkaa, sillä saattaa olla odottamattomia ja peruuttamattomia seurauksia sivullisillekin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Avautuipa itselleni, että millaisia säälittäviä, itsekkäitä ja kateellisia mulkkuja, kusipäitä varattujen kanssa vehtaavat ovat... Vai mitä?? Meilläpäin noille tehtiin jotain...

En allekirjoita. Syyllinen tuossa on nimenomaan se varattu henkilö, mikäli hänen kanssaan vehtaava ns. kolmas osapuoli on vapaa, ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mikäli mieli tekee. Päinvastoin, petetty osapuoli saa ajoissa tietää (jos saa tietää) kuinka luotettavan ihmisen kanssa sattuukaan kulkemaan.

Nuo sinun pari tuttuasi pilaavat ihan itse omat elämänsä.

Totta toinen puoli. Mikäkäli vapaa osapuoli tietää toisen olevan varattu, pitäisin häntä ihan yhtä syllisenä kuin varattuakin (ja kohtelisin häntä sen mukaan)
Samoin varatun kanssa peuhaavan olisi aina syytä varautua kestämään tekonsa seuraamukset.
"Ei ole mitään moraalista velvoitetta olla puuhaamatta mitä mieli tekee" kommenttisi kertookin jo kaiken. Kyllä minulla ainakin on moraalinen omatunto joka ilmoittelee itsestään jos varattuun olisin sekaantumassa.

Olen tästä samaa mieltä SamSpaden kanssa.

Sinänsä on vähän naurettavaa, että nämä pettämisjutut kääntyvät aina lähes poikkeuksetta sen kolmannen osapuolen syyksi. Ikäänkuin parisuhteessa elävä olisi joku tahdoton olio, joka manipuloidaan sokeasti munaohjauksella eteenpäin kulkevaksi pettäjäksi. Suhteeseen tarvitaan aina kaksi ihmistä ja molemmat ovat tällaisissa caseissa syyllisiä, varsinkin silloin kun kolmas osapuoli tietää toisen parisuhteesta.

Itse en olisi sinkkuna ollessani lähtenyt varatun kanssa vehtailemaan. Tai no, nuorempana en ollut asian kanssa ehkä ihan niin tarkka, mutta sain sitten kerran itse maistaa sitä ihanuutta, että naikkonen jota pidin ystävänäni alkoikin puuhailemaan yhdessä silloisen poikaystäväni kanssa. Ei tuntunut kivalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös