Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 080
  • 15 508

vimpa

Jäsen
Mikä ei sekään edes koske valtaosaa liittojen työntekijöistä, joiden TES on sovittu sairasloma-ajan palkallisuudesta.

Kyllä näissö hallituksen toimissa selvästi enemmän kärsivät työttömät kuin työlliset.
Eikö se villien työnantajien palkattomaan saikkuun joutuva työläinenkin ole puolustamisen arvoinen, kuten muutkin vähemmistöt?

Silti kyllähän totta on, että työttömät ja osa-aikatyöläiset kärsivät kokoaikatyöllisiä enemmän.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole 60 päivän maksuehtoon Suomessa törmännyt, mutta Ruotsissa tuo on hyvin yleistä - lähes "maan tapa". Suomessa tyypillinen maksuehto on 14-21 päivää. Isommassa yrityksessä laskunkierto ottaa jo helposti tuon 14 päivää siitä kun lasku tulee yritykselle siihen kun maksu lähtee pankista. Ainakin kaikissa yrityksissä joissa itse olen toiminut, on pienten toimittajien laskuja maksettu erikseen hyvinkin lyhyellä varoajalla jos sellaiseen toimenpiteeseen on tullut asiallinen pyyntö.
Off topic, mutta omalla eli IT-alalla on 90pv:n tai jollain jopa 120pv:n maksuaikoja. Yleisimmät ovat 30-60pv ja niissä saattaa olla myös vaihtoehtona 7-14pv x-prosentti kassa-alennus.
Laskuja voi faktoroida, jonka hinta nykyisin kalliimpaa tai pyytää omilta tavarantoimittajilta pidennystä maksuaikoihin. Ihan yleinen trendi tämä päivänä, että maksuajat pitenevät molempiin suuntiin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Off topic, mutta omalla eli IT-alalla on 90pv:n tai jollain jopa 120pv:n maksuaikoja. Yleisimmät ovat 30-60pv ja niissä saattaa olla myös vaihtoehtona 7-14pv x-prosentti kassa-alennus.
Laskuja voi faktoroida, jonka hinta nykyisin kalliimpaa tai pyytää omilta tavarantoimittajilta pidennystä maksuaikoihin. Ihan yleinen trendi tämä päivänä, että maksuajat pitenevät molempiin suuntiin.

Jatkan offtopiccia.

Meillä taitaa olla tavoite 45pv toimittajalle ja asiakkaalle sitten lyhyempi, mutta ei tietoa mikä. Ulkoisten toimittajien suuntaan keskiarvo taisi olla joku 50pv. Aikoinaan kun olin investointipuolella niin siellä näki noita 100 pv makusaikoja myös. Kovasti riippuu millä alalla ollaan. Kuljetuspuolella taitaa maksuajat olla 14pv tai alle, kun ei ne autot liiku ilman polttoainetta.

Nythän EU on valmistelemassa direktiiviä milää maksuajat olisi max 30pv. Tämä olisi ihan hyvä uudistus, niin ei tarvitsisi näistäkään vääntää. Tästä ei tosin ole hetkeen kuulunut mitään.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Tämä oli se pointti kun saa jatkuvasti lukea, että ”vain työntekijä kärsii”.
Kuulostaa nyt vähän lillukanvarteen tarttumiselta.

Kun hallituksen työelämäheikennykset koskevat perinteistä kolmikantaa eli hallituksen, työnantajien ja työntekijöiden välisiä asioita, niin mihin ryhmään noista sijoittaisit työttömät ja osa-aikaiset työntekijät? Kyllä hekin solahtavat eniten työntekijoiden kulmaukseen, vaikka eivät olisikaan juuri tällä hetkellä ollenkaan työsuhteessa.

Ihan turhaa keskustelun hämmentämistä tarttua näsäviisastellen tällaisiin yksityiskohtiin. Keskustelu menee aika vaikeaksi, jos joka kerta pitää mainita erikseen myös työttömät, osa-aikaiset, nollasopimukset, silpputyöläiset, kausityöntekijät, itsensä työllistäjät, alustatyöntekijät jne. kaikki mahdolliset variaatiot, millaisena työelämä nykyään näyttäytyy eri tavalla työllistyville.

Moni heikennys ei tosiaan välttämättä koske eniten ja suoraan lakkoilevia työntekijöitä, mutta poliittisessa lakossa onkin kyse isommasta kokonaisuudesta. Tilanteessa lakkoillaan myös heidän puolesta, joilla ei ole samanlaista mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseensa. Tässä tapauksessa se tarkoittaa etenkin työttömiä – niin nykyisiä kuin tuleviakin.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä ei sekään edes koske valtaosaa liittojen työntekijöistä, joiden TES on sovittu sairasloma-ajan palkallisuudesta.

Kyllä näissö hallituksen toimissa selvästi enemmän kärsivät työttömät kuin työlliset.
Mitenköhän tulevaisuuden TES-neuvotteluissa sitten käy, jos palkaton sairausloma lisätään lakiin?
Tässähän haetaan vipuvartta tulevaisuuden neuvotteluihin, eikä suinkaan vain työehtosopimuksettomien alojen työntekijöiden palkatonta sairauslomaa. Tuskin hallituksen ja työnantajapuolen tavoite kuitenkaan on rajata palkaton sairauslomapäivä vain n. kahdensadantuhannen työntekijän joukkoon.

Jos ei joka alan TES:iin tätä lisätä, niin aivan varmasti jostain muusta on tingittävä, tai sitten suostuttava palkattomaan saikkupäivään.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ensinnäkin olen ikäni (vajaat 40 vuotta) ollut palkkatyössä ja koko ajan myös kuulunut ammattiliittoon.
En silti näe että nykyinen hallitus olisi kovin radikaalisti heikentämässä työehtoja, ainakaan niin paljon, että minä mihinkään lakkoon osallistuisin.
Nyt on vaan tilanne valitettavasti se, että valtiontalous on sen verran heikossa hapessa, että jotain pitää tehdä.
Niinpä kaikkien on nyt osallistuttava talkoisiin, jotta emme olisi samassa tilanteessa kuin 90 luvun lamassa, jossa Suomen lainat tippuivat roskalainaluokkaan.
Ne jotka elivät silloin, eivät varmasti muistele kaiholla noita aikoja.

Ei noi niitä koskekaan juuri joilla on yli 30000€ vuosiansiot ja joilla hyvä vakityö sekä hyvä työpaikka. Ei niillä hätää olekaan.

Palkaton saikkupäivä on monelle se että oot viikon nälässä ja hölmöläisten hommaa on lisäksi se että karenssi poistuu kun haet kerralla kaks viikkoo saikkua.

Sen lisäksi irtisanominen helpottuu jota taatusti käytetään joissain lafkoissa surutta hyväksi. Kun nykyisinkin pystyy savustaan epätoivotun työntekijän isossa lafkassa ulos.

Suurimmat kärsijät tässä on ne jotka tekevät työtä jonka palkka ei riitä elämiseen kun tuet leikataan ja mikäli tosiaan palkankorotukset katsotaan vientialojen mukaan niin matalapalkka-alat ei nouse ikinä hyvin.

Kaikki ihmiset eivät osaa taiteilla jos on taloudellisesti tiukka hetki. Esim mulla on nyt 12pv budjetissa varaa kun saan Kelan sairaspäivärahat niin 65€. Se on reilu 5€/pv. En mä nälkään tai janoon kuole mutta en myöskään pääse mihinkään maksullisiin aktiviteetteihin. No töihin pitäis palailla asteittain kevään aikana jos käsi kestää nostoja mut saapa nähdä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mutta kuitenkin yksi päivä palkatonta sairauslomaa on?
Kaikki on suhteellista, niin kuin sanoinkin ja tässä tapauksessa puhuisin ennemmin rahasta kuin ajasta, mutta eihän tämä ole valitettavasti edes ainoa hallituksen ajamista työelämäheikennyksistä, jossa ei ole ole isommin tolkkua.

Mikä ei sekään edes koske valtaosaa liittojen työntekijöistä, joiden TES on sovittu sairasloma-ajan palkallisuudesta.
Tämä on tässäkin keskustelussa kerrottu useaan kertaan, mutta ei se tunnu menevän millään perille. Tarkoitushan tällä on se, että siinä vaiheessa, kun ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus on saatu kirjattua lakiin on se seuraavissa tes-neuvotteluissa työnantajan puolelta pöydällä, josta pääsee varmasti eroon "maksamalla" jotain muuta tai hyväksymällä sen ensimmäisen sairaspäivän palkattomuuden, mutta selväähän se on, että kalliiksi tulee. Varsinkin, kun suunnilleen kaikki tietävät, että mahdollinen hyöty tästä laista on enemmän kuin hieman kyseenalainen.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kuulostaa nyt vähän lillukanvarteen tarttumiselta.

Kun hallituksen työelämäheikennykset koskevat perinteistä kolmikantaa eli hallituksen, työnantajien ja työntekijöiden välisiä asioita, niin mihin ryhmään noista sijoittaisit työttömät ja osa-aikaiset työntekijät? Kyllä hekin solahtavat eniten työntekijoiden kulmaukseen, vaikka eivät olisikaan juuri tällä hetkellä ollenkaan työsuhteessa.

Ihan turhaa keskustelun hämmentämistä tarttua näsäviisastellen tällaisiin yksityiskohtiin. Keskustelu menee aika vaikeaksi, jos joka kerta pitää mainita erikseen myös työttömät, osa-aikaiset, nollasopimukset, silpputyöläiset, kausityöntekijät, itsensä työllistäjät, alustatyöntekijät jne. kaikki mahdolliset variaatiot, millaisena työelämä nykyään näyttäytyy eri tavalla työllistyville.

Moni heikennys ei tosiaan välttämättä koske eniten ja suoraan lakkoilevia työntekijöitä, mutta poliittisessa lakossa onkin kyse isommasta kokonaisuudesta. Tilanteessa lakkoillaan myös heidän puolesta, joilla ei ole samanlaista mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseensa. Tässä tapauksessa se tarkoittaa etenkin työttömiä – niin nykyisiä kuin tuleviakin.
Onpa hyvä kirjoitus ja kiteytys. Toivottavasti säästötalkoot kohdistuu vielä yritystukiin ja säätiöihin. Toivottavasti muitakin asioita käydään sillä kammalla läpi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on tässäkin keskustelussa kerrottu useaan kertaan, mutta ei se tunnu menevän millään perille. Tarkoitushan tällä on se, että siinä vaiheessa, kun ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus on saatu kirjattua lakiin on se seuraavissa tes-neuvotteluissa työnantajan puolelta pöydällä, josta pääsee varmasti eroon "maksamalla" jotain muuta tai hyväksymällä sen ensimmäisen sairaspäivän palkattomuuden, mutta selväähän se on, että kalliiksi tulee. Varsinkin, kun suunnilleen kaikki tietävät, että mahdollinen hyöty tästä laista on enemmän kuin hieman kyseenalainen.
Minä luotan vahvasti ammattiliittojen neuvottelijoihin, jotka neuvottelevat minunkin palkastani ja asioistani, täysin ilman omaa hyväksyntääni ja ilman minun jäsenmaksujani.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sairasloman ensimmäinen päivä on jo nyt palkaton tai minimissään ehdollisesti palkaton monilla aloilla. Mikään uusi juttu se ei siis ole.
 

Jeffrey

Jäsen
Off topic, mutta omalla eli IT-alalla on 90pv:n tai jollain jopa 120pv:n maksuaikoja. Yleisimmät ovat 30-60pv ja niissä saattaa olla myös vaihtoehtona 7-14pv x-prosentti kassa-alennus.
Laskuja voi faktoroida, jonka hinta nykyisin kalliimpaa tai pyytää omilta tavarantoimittajilta pidennystä maksuaikoihin. Ihan yleinen trendi tämä päivänä, että maksuajat pitenevät molempiin suuntiin.

Näinpä. Lopulta kuitenkin maailma muuttuu kokoajan nopeatempoisemmaksi joka tarkoittaa ennustettavuuden heikkenemistä. Lopulta kassanhallinnassa tärkeintä on sen ennustettavuus ja ainakin itse olen kokenut pidemmät maksuehdot oman yrityksen kannalta paremmiksi. Tottakai kohtuus kaikessa, mutta 14 päivän näkymä kassasta lähtevistä ja sinne tulevista on auttamatta varsin lyhyt, varsinkin kun sitä sotkee vielä laskunkierron tuoma epävarmuus. EU:n yleinen maksuehto on tuon 30 päivää.

Kassanhallinta yleisesti on mielestäni suomalaisissa yrityksissä ihmeellisen aliarvostettu toimi. Joku reskontran tantta vähän katselee sinne päin oikeasti ymmärtämättä mistä rahaa tulee ja minne sitä menee, mutta ei oikeasti mietitä miten luoda arvoa omalle yritykselle ja omalle liiketoiminta ympäristölle. Ei ihme jos ajaudutaan maksuvaikeuksiin suhteellisen pienestäkin yllätyksestä.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Sairasloman ensimmäinen päivä on jo nyt palkaton tai minimissään ehdollisesti palkaton monilla aloilla. Mikään uusi juttu se ei siis ole.
Samaa olin itsekin tulossa kirjoittamaan. Itse olen saanut nauttia tästä koko työurani enkä ole kokenut sitä miksikään suureksi ongelmaksi, vaikka olenkin muutaman kuukauden välein ollut flunssassa tai muuten kipeänä. Toki sellaisilla aloilla, jossa ei ole mahdollisuutta minkäänlaiseen etätyöhön ja työn luonne on sellainen ettei edes pienessä nuhassa voi mennä töihin (esimerkiksi terveydenhuolto), pidän tuota vähän typeränä ja sellaisena asiana, joka olisi hyvä huomioida myös lainsäädännössä tai viimeistään TES neuvotteluissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sairasloman ensimmäinen päivä on jo nyt palkaton tai minimissään ehdollisesti palkaton monilla aloilla. Mikään uusi juttu se ei siis ole.
Ei nyt niin kovin monella oikeasti. Rakennusalallakin, joka tässä yleensä ensin mainitaan, vain määräaikaisesti uusille, olikohan nyt vuoden jälkeen palkallinen.

Oleellista tuossa, että on yksinkertaisesti huono ratkaisu, ja rohkaisee sairaana töihin tai hakemaan pidempiä saikkuja lääkärin kautta.

@Hawk #22 : Eihän tuo varmaan ongelma olekaan, jos voit sairaana olla etänä(=ei palkanmenetystä). Itse en tosin pidä sairaana työskentelyä mitenkään järkevänä, vaikka tietysti pikkuflunssassa voi jotain kevyttä päätetyötä varmaan tehdä tosiaan, mutta oikeasti kuumeisena esimerkiksi tuo on minusta vain typerää.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Ei nyt niin kovin monella oikeasti. Rakennusalallakin, joka tässä yleensä ensin mainitaan, vain määräaikaisesti uusille, olikohan nyt vuoden jälkeen palkallinen.

Oleellista tuossa, että on yksinkertaisesti huono ratkaisu, ja rohkaisee sairaana töihin tai hakemaan pidempiä saikkuja lääkärin kautta.

@Hawk #22 : Eihän tuo varmaan ongelma olekaan, jos voit sairaana olla etänä(=ei palkanmenetystä). Itse en tosin pidä sairaana työskentelyä mitenkään järkevänä, vaikka tietysti pikkuflunssassa voi jotain kevyttä päätetyötä varmaan tehdä tosiaan, mutta oikeasti kuumeisena esimerkiksi tuo on minusta vain typerää.
Korjataan sen verran, että en tarkoittanut sitä, että etätöitäkään tehtäisiin sairaana tai kuumeessa enkä tee tätä itsekään missään tapauksessa. Lähinnä sitä, että etätyömahdollisuuden kanssa sairasloman voi joskus päättää päivää aikaisemmin kun esimerkiksi kuume on poissa mutta nokka vuotaa vielä tai jos kurkku on hieman "karhea" tai nenä tukossa, mutta ei niin pahasti, että työkyky olisi alentunut. Eli sellainen tilanne, jossa lähityössä poissaolo olisi jo vähintäänkin tiukan harkinnan alla.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yksi asia mihin minä toivoisin parannusta, on osa-aikaisten työntekijöiden asema. Tai ettei heitä voi porsaanreikiä käyttämällä ikuisesti pitää osa-aikaisina, vaan olisi jossain vaiheessa pakko vakinaistaa työsopimus. Tiedän erään henkilön joka on aivan uskomattoman hyvä työntekijä, mutta seitsemättä vuotta putkeen osa-aikaisena, koska työnantajan ei tarvitse antaa kunnon sopimusta, kun alalla ei ole paljoa kilpailua eikä siis pelkoa että menettäisi työntekijän toisaalle.

Aivan suolesta tuollainen, sanokoot hallitus ja EK mitä tahansa.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Sen lisäksi irtisanominen helpottuu jota taatusti käytetään joissain lafkoissa surutta hyväksi. Kun nykyisinkin pystyy savustaan epätoivotun työntekijän isossa lafkassa ulos.
Jos on huono töissään, laiska tai asennevammainen, niin on kaikkien etu (myös niiden muiden työntekijöiden, jotka joutuvat korjaamaan tai tekemään tuon huonon työntekijän työt), jos tuollaisesta työntekijästä päästään helposti eroon.
Eihän sinuakaan kukaan velvoita jatkamaan esimerkiksi jonkun lehden tilausta, jos huomaat, että lehden jutut eivät enää vastaa sitä tasoa, mitä ne olivat silloin kun sinä lehden aikoinaan tilasit.
Miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa tuollaiselle työntekijälle, jonka tarjoama työpanos ei vastaa sitä tasoa mistä hänelle maksetaan ja mitä työnantaja häneltä odottaa?

Valitettavasti nuo kaikkein laiskimmat ja asennevammaisimmat työntekijät ovat monesti hankkiutuneet työpaikoilla juuri luottamusmiesrooliin, joita laki suojaa irtisanomisilta.
Esimerkiksi meidän työpaikalla on ammattiliitto Pron luottamusmies juuri tuollainen, jota ei ole enää yli 10 vuoteen kiinnostanut työnteko.
Heppu on niin vasemmistolainen kuin olla ja voi ja hänen puheidensa mukaan työnantaja vain riistää häntä. Seurauksena on, että hänen työkaverinsa joutuvat tekemään suurimman osat tuon henkilön töistä.

Tämä irtisanomiskynnys pitäisi ylettyä myös kunnallisiin ja valtiollisiin virkamiehiin.
Siellä niitä tehottomia palkkaa nauttivia tyhjäntoimittajia vasta riittääkin, jotka kuluttavat aikaansa meidän veronmaksajien piikkiin.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse voin myöntää että olen laiska ja asennevammainen työssäni, mutta tästä on käyty keskustelua ja työpanokseni on silti top-3 firmassa, koska osaamiseni korjaa tämän. Olenkin sanonut että heti kun palkkani nousee niin uutteruuden taso nousee sekä asennevamma hieman laskee. Palkka ei ole noussut ja silloin olen katsonut että nykyinen panokseni vastaa maksettua palkkaa.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Yksi asia mihin minä toivoisin parannusta, on osa-aikaisten työntekijöiden asema. Tai ettei heitä voi porsaanreikiä käyttämällä ikuisesti pitää osa-aikaisina, vaan olisi jossain vaiheessa pakko vakinaistaa työsopimus. Tiedän erään henkilön joka on aivan uskomattoman hyvä työntekijä, mutta seitsemättä vuotta putkeen osa-aikaisena, koska työnantajan ei tarvitse antaa kunnon sopimusta, kun alalla ei ole paljoa kilpailua eikä siis pelkoa että menettäisi työntekijän toisaalle.

Aivan suolesta tuollainen, sanokoot hallitus ja EK mitä tahansa.
Tästä asiasta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Monella vasta valmistuneelle juuri tuo on ongelma.
Menee vuosia siihen, jos ja kun vihdoin se sinun paikkasi vakinaistetaan jota olet jo pari kolme vuotta pätkätöinä tehnyt.
Uskalla siinä sitten ottaa asuntolainaa ja/tai perustaa perhettä tai tehdä muita taloudellisia suunnitelmia, kun olo on kuin löysässä hirressä roikkuisi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Nonni, se on taas vaihteeksi ensi keskiviikkona julkinen liikenne seis Helsingissä. Noh, etäpäivää pukkaa ja kohta pukkaa ammattiliittoon viestiä, että kiitos, mutta ei kiitos. Säästyneillä rahoilla voi tukea vaikka suomalaista tapahtumateollisuutta konserttilippujen muodossa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi asia mihin minä toivoisin parannusta, on osa-aikaisten työntekijöiden asema. Tai ettei heitä voi porsaanreikiä käyttämällä ikuisesti pitää osa-aikaisina, vaan olisi jossain vaiheessa pakko vakinaistaa työsopimus. Tiedän erään henkilön joka on aivan uskomattoman hyvä työntekijä, mutta seitsemättä vuotta putkeen osa-aikaisena, koska työnantajan ei tarvitse antaa kunnon sopimusta, kun alalla ei ole paljoa kilpailua eikä siis pelkoa että menettäisi työntekijän toisaalle.

Aivan suolesta tuollainen, sanokoot hallitus ja EK mitä tahansa.
Sekoitat nyt osa-aikaisen työn ja määräaikaisen työn. Vakituinen työntekijä voi tehdä osa-aikatyötä ja määräaikainen kokoaikatyötä. Ongelma, josta mainitsit, lienee määräaikaisten työsuhteiden ketjuttaminen. Se on ilman asiallista perustetta laitonta. Jos joku henkilö esim. sijaista vuorotellen eri työntekijöitä, ei asiassa ole moitittavaa. Sen sijaan jos saman henkilön työsuhdetta jatketaan kerta toisensa jälkeen pätkäsopparilla, vaikka työ on luonteeltaan pysyvä, on tilanne laiton.

Määräaikainen työsuhde vs toistaiseksi voimassa oleva työsuhde
Osa-aikatyö vs kokoaikatyö

Meillä on muutama vakituinen työntekijä, jotka tekevät osa-aikatyötä, yksi tekee 60% ja pari 80% työaikaa. Ja yksi määräaikainen vakinaistettiin, koska työ katsottiin pysyväksi, eikä määräaikaisuudelle ollut laillista perustetta.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Valitettavasti nuo kaikkein laiskimmat ja asennevammaisimmat työntekijät ovat monesti hankkiutuneet työpaikoilla juuri luottamusmiesrooliin, joita laki suojaa irtisanomisilta.
Ilmeisesti olen sitten sattunut aika kummalliseen paikkaan töihin, kun meillä pääluottamusmiehet tai siihen pyrkineet on olleet joko ihan normaaleja työmiehiä tai pääsääntöisesti sen ylikin.

Ninja edit. Tämä asia vaan tuntuu olevan sellainen, että eräiden mielissä toistetaan asiaa ja toivotaan sen olevan totta. Todellisuudesta välittämättä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sekoitat nyt osa-aikaisen työn ja määräaikaisen työn. Vakituinen työntekijä voi tehdä osa-aikatyötä ja määräaikainen kokoaikatyötä. Ongelma, josta mainitsit, lienee määräaikaisten työsuhteiden ketjuttaminen. Se on ilman asiallista perustetta laitonta. Jos joku henkilö esim. sijaista vuorotellen eri työntekijöitä, ei asiassa ole moitittavaa. Sen sijaan jos saman henkilön työsuhdetta jatketaan kerta toisensa jälkeen pätkäsopparilla, vaikka työ on luonteeltaan pysyvä, on tilanne laiton.
Juu, määräaikaisia tarkoitin.

Niinhän tuollaisen mainitsemasi tilanteen pitäisi olla laitonta, ja varmaan onkin, mutta sitä ketjuttamista tapahtuu yhtenään ja erilaisia porsaanreikiä löytyy. Ainakin suomalaisten mielikuvissa rehti ja luotettava Fazer käyttää sumeilematta tuota määräaikaisten soppareiden ketjuttamista ja kikkailua niiden kanssa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ei nyt niin kovin monella oikeasti. Rakennusalallakin, joka tässä yleensä ensin mainitaan, vain määräaikaisesti uusille, olikohan nyt vuoden jälkeen palkallinen.

Oleellista tuossa, että on yksinkertaisesti huono ratkaisu, ja rohkaisee sairaana töihin tai hakemaan pidempiä saikkuja lääkärin kautta.

@Hawk #22 : Eihän tuo varmaan ongelma olekaan, jos voit sairaana olla etänä(=ei palkanmenetystä). Itse en tosin pidä sairaana työskentelyä mitenkään järkevänä, vaikka tietysti pikkuflunssassa voi jotain kevyttä päätetyötä varmaan tehdä tosiaan, mutta oikeasti kuumeisena esimerkiksi tuo on minusta vain typerää.

Kuten kirjoitin, on myös aloja joilla se on ehdollisesti palkaton, useinmiten varmaakin liitettynä siihen miten pitkään on ollut töissä tietyssä yrityksessä.

Tämän yhteydessä on myös ollut useampia juttua, joissa kerrotaan ettei sairasloman ensimmäisen päivän karenssi tulisi koskemaan noin 2 miljoonaa työntekijää. Todennäköisesti rakennusalakin on tässä luvussa mukana, vaikka siellä on tosiaan uusilla työntekijöillä karenssi työuran alussa uudessa firmassa. Ja lukuhan tulisi aivan varmasti kasvamaan, jos laki tulisi joskus voimaan. Sillä sitä seuraavalla työehtosopimuskierroksella siihen otettaisiin aivan varmasti kiinni liittojen toimesta. Ja voidaan toki ottaa jo ennakoivastikin, vaikkei homma menisi ikinä edes valmisteluun.

Enkä ole millään tavalla eri mieltä siitä, etteikö tuo olisi huono juttu. Paskimillaan kun yksi "sinnittelijä" voi käydä sairastuttamassa useamman muun työntekijän, sen takia ettei halua ottaa saikkua karenssipäivän takia(näitä sankareita on tosin ilman karenssipäiviäkin). Se ei kuitenkaan ollut pointti, vaan se, että tämä on vallitsevaa todellisuutta jo nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös