Alkoholi – yleisesti

  • 392 286
  • 2 563
En ole varma mitä tässä tarkoitat viinalla, mutta jos tarkoitat alkoholijuomia yleisesti, niin oletko tosiaan sitä mieltä, että esimerkiksi mikään olut, punaviini tai vaikka shampanja ei maistu hyvältä?

Kyllä olen sitä mieltä, että kaikki nauttimani alkoholijuomat ovat maistuneet selvästi pahemmalta kuin vaikkapa Rainbow'n limpparit tai Arlan kevytmaito.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Käsittääkseni perjantaipullokulttuuri eli kovat kertamäärät ovat juuri kansanterveyden näkökulmasta huono homma. Muualla voidaan juoda enemmän, mutta kohtuullisempia kertamääriä.

Minä väitän, että jos A olisi arkinen asia Suomessa, sen lieveilmiöt ja addiktien määrät olisi nykyistä pienemmät.

1.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden juomistottumukset ovat annoksina 2 viikon jokaisena päivänä.
2.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden tottumukset ovat 14 annosta yhtenä päivänä viikossa.

Millä perusteella ryhmästä 1 syntyy enemmän addikteja kuin ryhmästä 2?

En ole puolesta tai vastaan kumpaakaan kohtaa, koska mulla ei ole vastausta mikä on pahempi/parempi toistaan.

Sellanen tässä tulee mieleen noista kahdesta, että numeron 2 ihmiset ovat kuitenkin ilman alkoholia sen 6 päivää viikossa, joten karrikoidusti sanottuna "osaavat ehkä elää ilmankin"... ainakin sen 6 päivää jos ei muuta. Numeron 1 ihmiset ovat totuttaneet mielensä ja kehonsa jatkuvaan alkoholin käyttöön (vaikkakin pieniin määriin). Lisäksi ryhmässä 1 kytee sellainen riski, että kasvaako määrä helposti jokaipäiväisestä 2:sta ehkä 3:een tai 4:ään.. jne.

On alkoholijuomilla mulle myös erittäin tärkä paikkansa ruokajuomina. Jos joku ruoka vaatii kylkeen pari lasia viiniä niin sitten vaatii. Esimerkiksi punaista lihaa on minusta vähän turha syödä ilman punaviiniä, ellei se liha ole makaronilaatikossa tai lihapullina.

Totta tämä, paitsi vaihdan punaviinin erääseen tummaan erikoisolueeseen Alkosta.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä olen sitä mieltä, että kaikki nauttimani alkoholijuomat ovat maistuneet selvästi pahemmalta kuin vaikkapa Rainbow'n limpparit tai Arlan kevytmaito.
Jos minun pitäisi juoda illan aikana kolme litraa Guinnessia, Rainbow'n limpparia tai Arlan kevytmaitoa, niin maidon kohdalla hyytyisin jo viimeistään litran kohdalla. Limua jaksaisin ehkä kaksi litraa, riippuen mausta. Guinnessia hakisin vielä tuon testinkin jälkeen lisää. Enkä siis puhu mistään ykkösellä huiviin -testistä, vaan ihan normaalista juomisen tahdista.
 
Jos minun pitäisi juoda illan aikana kolme litraa Guinnessia, Rainbow'n limpparia tai Arlan kevytmaitoa, niin maidon kohdalla hyytyisin jo viimeistään litran kohdalla. Limua jaksaisin ehkä kaksi litraa, riippuen mausta. Guinnessia hakisin vielä tuon testinkin jälkeen lisää..

Mulla on ihan sama homma. Mutta tähän ei syynä ole Guinnessin parempi maku, vaan se, että siitä tulee sellainen vekkuli olo, jota maidosta ja limpparista ei saa. Tosin se vekkuli olo vaatii veronsa sitten seuraavana aamuna.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on ihan sama homma. Mutta tähän ei syynä ole Guinnessin parempi maku, vaan se, että siitä tulee sellainen vekkuli olo, jota maidosta ja limpparista ei saa. Tosin se vekkuli olo vaatii veronsa sitten seuraavana aamuna.
Noista kahdesta muusta maksaisin veroa jo saman illan aikana. Maito ei vain putoa enää. Yök.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Vaikka tipattomalla olenkin, niin pitäähän sitä nyt alkoholista jauhaa. Eikös sitä sanota että siitä puhe mistä puute. Hymiö.

Olen kritisoinut hyvin voimakkaasti suomalaista alkoholipolitiikkaa, niin tulen tekemään jatkossakin niin kauan kun nämä lait ovat näin typeriä. Toinen asia, jota mielelläni kritisoin on suomalaisten yleinen suhtautuminen alkoholiin. Jostain käsittämättömästä syystä Suomessa joutuu selittämään muille jos EI juo. Tässä Iltalehden jutussa lukijat kertovat miltä tuntuu olla juomatta alkoholia muiden juodessa. Tämän riemun olen kyllä itsekin joutunut kokemaan useaan otteeseen. Ei ilmeisesti ole normaali, jos joskus haluaa grillailla ilman viinaa tai istua terassilla limpsan kanssa.

Tähän kulttuuriin on kyllä saatava muutos yhtä lailla kuin noihin typeriin rajoituksiinkin. Veikkaisin, että kun rajoituksia höllätään, niin suhtautuminen alkoholiinkin muuttuu normaalimmaksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos ei voi olla juomatta sitä muutamaa arkena silloin kun asiat ovat tarpeeksi hyvin, on tavallaan levollinen olo ja homma toimii, niin juomisessa on silloin kyse siitä, ettei homma lopulta toimi riittävän tyydyttävällä tavalla vaan jotain ekstraa lopulta kaivataan purkamaan tunteita tai tuomaan niitä esiin. On kyse sitten kahdesta tai kolmesta rentouttavasta miedosta per joka toinen päivä, niin aina kun tällaisessa elämäntilanteessa sihahtaa, niin se on stressireaktion omainen kannanotto mieleltä tylsyyden tunteen poistamiseen tai henkisen paineen lievittämiseen. Tällaista käytöstä tapaa niin laiskoilla kuin ahkerilla ihmisillä, mutta monasti tällaisen juomisen taustalla kyse on mielentilan kontrolloimisesta - lopulta rauhoittumisesta tai ilon, onnistumisen tuntemisesta. Koetetaan kohdata elämässä vastaan tulevia stressaavia tilanteita keinoin, jotka eivät pidemmän päälle niitä lievitä.

Karkeasti sanottuna: Ahkerampi popula yleensä ymmärtää jos alkaa mennä yli, mutta laiskempi ei ja silloin se osasto vain jatkaa juomistaan tylsyyden uhalla. Ahkeriahan mitkään lait eivät kosketa, kun ei tarvi sellaisia miettiä, mutta valittajat ovat yleensä laiskempaa osastoa. Toki jotkut valittavat periaatteestakin, mutta oikeasti, ketä mikään rajoittaa liiaksi, jos jokaisella on ainakin toistaiseksi melkoisen suuri valta päättää oman elämänsä alkoholinkäytöstä? Vai halutaanko valittaa valittamisen ilosta?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015010918990917_uu.shtml
Helsingin yliopisto etsii vapaaehtoisia osallistujia tutkimukseen, jossa selvitetään alkoholiaineenvaihdunnan tuottaman asetaldehydin vaikutusta krapulaan.
Tutkittavat osallistuvat tammi-kesäkuun aikana kahteen koesessioon, jossa juodaan kolmessa tunnissa tietty määrä alkoholia. Miehillä määrä on 1,5 grammaa alkoholia painokiloa kohden, ja naisilla vastaava määrä on 1,4 grammaa. Alkoholijuoma on 10-prosenttinen mehuun sekoitettuna.
Muuten olisi mielenkiintoista mennä kokeilemaan mutta vahvasti veikkaan että minun tapauksessani tutkimustulos hieman vääristyisi. Minun painollani minun tulisi nauttia kolmessa tunnissa 154,5 grammaa alkoholia. Yhdessä oluessa sitä on 14,85 grammaa enkä jaksa uskoa että 10 ja puoli keskiolutta kolmeen tuntiin nautittuna aiheuttaisivat minkäänlaista krapulatilaa. Mainittua 10-prosenttista mehusekoitusta pitäisi juoda 1,5 litraa.

Edit: Hups, painoindeksi saa olla maksimissaan 30. Eli kolmisen kiloa pitäisi laihduttaakin että voisin tuohon osallistua :D
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Alkoholin totaalikieltäytyjien määrä Lontoossa on kasvanut räjähdysmäisesti vuosien 2005 ja 2013 välillä. Yli 16 vuotiaista peräti 32% ei käytä alkoholia ollenkaan. Hesarissa siteerataan Guardianin julkaisemaa tutkimusta. Tutkimuksessa ei tosin ole eritelty eri etnisiä vähemmistöjä, mutta kuitenkin aika kova luku. Vuonna 2005 nimittäin Briteissä höllennettiin alkoholilakeja siten, että sitä voi myydä 24 tuntia vuorokaudessa, jos tietyt ehdot täyttyvät luvanhaltijalla.

Kertokaahan nyt Kepu tai THL ja muut holhousfanit, että miten ihmeessä voi olla mahdollista, että kulutus vähenee kun alkoholilakeja höllätään. Oikeasti. Brittien juomiskulttuuri on noin muuten hyvin samanlaista, kuin mitä se on pohjoismaissa, eli kovin humalahakuista. Jostain syystä kuitenkin totaalikieltäytyjien määrä nousee kaupungissa, jossa viinaa saa joka kulmasta 24 tuntia vuorokaudessa. Etnisten vähemmistöjen osuus ei ole niin iso, että se tämän selittäisi.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Yli 16-vuotiaista? Kattaa siis kaikki ikäluokat ylöspäin? Suomessahan on kovasti kohkattu aiemmin, miten nuorten juominen on vähentynyt, mikä pitääkin paikkansa mutta vain rajoitetusti eli täysi-ikään tullessa juovat aiempiakin sukupolvia enemmän... En uskonut siihenkään tutkimustulokseen, näköjään syystä.

Suomessa mäkihyppääjätkin lähtee mieluummin ryyppäämään kuin kisoihin, aiemmin oli tässäkin toisin. Miten monta palloilulahjakkuuttakin on menetetty kun pullon henki on tehnyt loitsujaan?

No vakavasti puhuen onhan tuo surkuhupaisaa ja lopulta traagista miten jostain keskikaljasta voi tulla tärkein puheenaihe, edes Suomessa. Ehkä olen sitten (epä)onnekas kun en juo kun ei vain maistu.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Viro kiristää alkoholiveroa – loppuuko viinaralli? | Yle Uutiset | yle.fi

Eikö nyt kannata syyttää myös Viroa holhousyhteiskunnaksi? Niin persaukinen ei saa olla, ettei ole varaa viinojansa Suomesta ostaa. Tai sitten ollaan aika lähellä jotain ongelmaa....

Hintaero on sen verran suuri että Virolla on varaa kiristääkin verotusta ilman että tuonti siitä suuresti "kärsii". Monille virolaisillehan maan alkoholi on jo nyt sen verran kallista että hakevat juomia Venäjältä ja Latviasta.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Viro kiristää alkoholiveroa – loppuuko viinaralli? | Yle Uutiset | yle.fi

Eikö nyt kannata syyttää myös Viroa holhousyhteiskunnaksi? Niin persaukinen ei saa olla, ettei ole varaa viinojansa Suomesta ostaa. Tai sitten ollaan aika lähellä jotain ongelmaa....
Aina näitä kirjoituksia näkee, kun jossain muuallakin. Virossa tosiaan hinta on edelleen niin pirusti halvempaa, että varaa on ja siellä ei ole rekkoja ruvettu maalailemaan valaistumispäissään.
Keski-Euroopassa on kanssa reilusti halvempaa, vaikka tokikin hinta on vuosien saatossa pikkuhiljaa noussut.

Eniten kismittää tämä suomen pois virallisesta kulutuksesta ajattelu, jossa hintaa vain nostetaan reilusti ja sama määrä alkoholia siirtyy tuontiin. Sillä erotuksella, että todennäköisesti sitä kerralla otetaan enemmän. Esimerkkeinä voi sanoa, että vuonna 2008 halvimmillaan 24-pack olutta suomesta maksoi 15€ ja nykyään 21€. Tuommoinen neljänneksen nousu tuossa ajassa on vain epätervettä, eikä palvele ketään.

Itse en ole alkoholia käynyt virosta hakemassa, mutta jos esimerkiksi pitäisin isot juhlat joihin tarvitsisi harkitsisin varmasti. Kyllä monella varmasti on varaa ostaa suomesta ja mahdollisuus, mutta aivan älyvapaatahan se on tyhjästä maksaa. Itsellä tuo kulutus on niin vähäistä, ettei viroon kannata lähteä, mutta en siitä rupea moralisoimaankaan. Ulkomailta kyllä usein tarttuu itselle hyvä viski mukaan, koska alkosta noita ei raaski kovinkaan usein ostella.

Aasinsiltana moralisoinnista ihan toiseen aiheeseen: kirkko on kumminkin yhteydessä valtioon ja saa sieltä rahaa + omaa verotusoikeuden. Kyseinen laitos ei tuo monelle minkäänlaista lisäarvoa, mutta silti siitä maksetaan reilusti. Hyvä verrokki niihin alkoholin haittoihin. Lisäksi kun kyseinen uskonlahko on aiheuttanut afrikkaan nälänhädän, satoja sotia ja yms. yhteiskunnallista suhmurointia suomessakin, niin suosittelisin lisäämään ponnisteluja tuon erottamiseksi valtiosta.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kaveri totesi osuvasti, että 0,7 Viru Valge maksaa rapiat 19 euroa ja litran appelsiinimehu euron ja noilla tarpeilla saa aika napakat tumut päälle. Kuinka helvetin halpaa sen alkoholin pitäisi olla?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kaveri totesi osuvasti, että 0,7 Viru Valge maksaa rapiat 19 euroa ja litran appelsiinimehu euron ja noilla tarpeilla saa aika napakat tumut päälle. Kuinka helvetin halpaa sen alkoholin pitäisi olla?

Se että vetää kännit Viru Valgeesta ja tuoremehusta on kyllä suurempi vaiva kun kesäinen päiväreissu Viroon. Mutta kukin tavallaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin persaukinen ei saa olla, ettei ole varaa viinojansa Suomesta ostaa. Tai sitten ollaan aika lähellä jotain ongelmaa....
Miksi ei saa olla persaukinen? Monesti se köyhyys ei välttämättä ole edes oma tietoinen valinta varsinkaan nykypäivänä. Miksi halvemman alkoholituotteen ostaminen on merkki ongelmasta? Talousongelmasta se toki on merkki mutta jos esim. henkilö keskittää kaikki ruokaostoksensa Lidliin hinnan takia, onko hänellä silloinkin ongelma? Jos hankkii halvan peruspuhelimen 600 euron älypuhelimen sijaan, ollaanko lähellä ongelmaa? Jos ostaa halvan käytetyn auton eikä uutta ja kallista, ollaanko ongelmatapauksia? Miten kommentoit Gigantin slogania se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinka helvetin halpaa sen alkoholin pitäisi olla?
12-pack olutta pitäisi olla maksimissaan 8 euroa ja baarissa 0,5 litran tuoppi pitäisi irrota 3 eurolla. Noilla tasoilla olivat hinnat vuosien 2006-2007 tienoilla kun olin 18-v. Toki baari- ja kauppakohtaisia eroja oli mutta nuo luvut ovat jääneet hyvin mieleen. 12 pullo-olutta 8 eurolla muunnettuna 24 tölkkiolueeseen tekee 17,2 € kun otetaan panttien erot huomioon. Eli tähän vedetään kohtuuhintaisen ja ylihintaisen raja jos minulta kysytään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Eihän viina ikinä hyvältä maistu, mutta oikeanlaisten alkoholijuomien nauttimisella voit hankkia sosiaalista statusta samalla tavalla kuin esim. oikeanlaisella autolla tai asunnolla. Kun ostat 500 euron konjakkipullon, siitä ihmiset tietävät, että sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo. Ja jos sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo, sulla on varaa myös nauraa halveksivasti "VS-paskan" tai "bulkkikuraoluiden" juojille.

Kyllä olen sitä mieltä, että kaikki nauttimani alkoholijuomat ovat maistuneet selvästi pahemmalta kuin vaikkapa Rainbow'n limpparit tai Arlan kevytmaito.

Tämähän on totuus... Minunkin olutharrastukseni selittyy statuksen hankkimisella kun varaa on ostaa kolme neljän euron olutta 12-packin sijaan.

Olen muuten säännöllisesti törmännyt tähän mielipiteeseen esim. humalaisten ystävieni kohdalla. "Ei sitä viinaa maun takia juua... Ollaanpa vakavissaan!" Yhteistä näille on jonkinlainen kompleksinen suhde alkoholiin, yleensä sen liikakäyttö ja selkeä humalahakuisuus.

Kaveri totesi osuvasti, että 0,7 Viru Valge maksaa rapiat 19 euroa ja litran appelsiinimehu euron ja noilla tarpeilla saa aika napakat tumut päälle. Kuinka helvetin halpaa sen alkoholin pitäisi olla?

Ei Suomen ongelma minun mielestäni ole kännien hinta (kyllähän perusviinaa ja bulkkiolutta saa edullisesti), vaan laatutuotteiden hinta. Varsinkin oluen kohdalla tilanne on lähes sietämätön: lähes olemattomasta valikoimasta perussetit (tsekkipilsit yms.) maksavat pahimmillaan yli kymmenkertaisesti tuotantomaan hintatasoon verrattuna. Ja esim. Ruotsissa laatuoluen hinta on järkiään n. 50% halvempi kuin täällä ja verotusaste ei kuitenkaan hirveästi poikkea Suomesta.

Ja ei kai siinä tietenkään muuten mitään, mutta kyllä ihmiset globalisoituvassa maailmassa hankkivat tietyn kipurajan jälkeen hyödykkeensä muualta (minä lähinnä Ruotsista kun raja on lähellä). Tällöin hinnoittelupolitiikan voidaan katsoa epäonnistuneen.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Hieno otsikko muuten Ylellä tuo " loppuuko viinaralli Virosta? "

Ei lopu. Se että Viro nostaa alkoholiveroa 15% ei vaikuta koko asiaan mitenkään. Jos bulkkivotka maksaa siellä 6€/ pullo ja kuvitellaan että siitä on veroa 75%, niin hinta nousee 6,75€:on. Täällä perusjuoma, esim Leijona maksaa 11€ niin ero on edelleen todella iso ( ostohinnat ja veroaste ovat arvioita).

Kyllähän moni sieltä hakee muutakin kuin perusjuomat mutta väittäisin että nuo ovat niitä yleimpiä roudattavia..
 
Olen muuten säännöllisesti törmännyt tähän mielipiteeseen esim. humalaisten ystävieni kohdalla. "Ei sitä viinaa maun takia juua... Ollaanpa vakavissaan!" Yhteistä näille on jonkinlainen kompleksinen suhde alkoholiin, yleensä sen liikakäyttö ja selkeä humalahakuisuus.

Minkä takia humalahakuinen juominen olisi sen "kompleksisempaa" kuin tuontioluilla snobbailu? Minun mielestäni humalahakuinen juominen on päinvastoin yksinkertaisempaa (ja ennen kaikkea rehellisempää) kuin statuksen ostaminen kalliilla alkoholijuomilla. Toki tunnen monia ihmisiä, jotka osaavat yhdistää nämä kaksi asiaa aika lahjakkaasti ja käyttää pään sekoittamiseen silloin tällöin esim. XO-konjakeita.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kieltämättä naurattaa tämä elitistien tarve muistaa joka välissä kertoa Olvin ostajille näiden juovan bulkkikuraa mihin eivät koskisi mistään hinnasta ja leimata nämä syssyyn alkoholisteiksi. Tulee mieleen, että kellä se kompleksinen suhde siihen alkoholiin oikein on?

Muutenkin nillittäminen siitä mitä kukakin juo on hiton outoa, koska tarkoitus kai jokaisen on juoda ostamansa juomat itse.
 
Viimeksi muokattu:

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minkä takia humalahakuinen juominen olisi sen "kompleksisempaa" kuin tuontioluilla snobbailu? Minun mielestäni humalahakuinen juominen on päinvastoin yksinkertaisempaa (ja ennen kaikkea rehellisempää) kuin statuksen ostaminen kalliilla alkoholijuomilla. Toki tunnen monia ihmisiä, jotka osaavat yhdistää nämä kaksi asiaa aika lahjakkaasti ja käyttää pään sekoittamiseen silloin tällöin esim. XO-konjakeita.

Ei se olekaan, en minä sitä tarkoittanut "kompleksisella suhtautumisella". Nämä ko. henkilöt ovat siis yleensä niitä, jotka morkkistelevat juomisestaan, käyttäytyvät kännissä typerästi, juovat terveydensä ylläpitämisen kannalta liikaa, tms. "Statuksen ostaminen" on yleistä varmaan minkä tahansa myytävän hyödykkeen kohdalla (auto, asunto, korut, mikä tahansa), mutta kalliiden alkoholijuomien sijoittaminen kategorisesti statussymboleiksi on kyllä jo vähän paksua. Toki myös ymmärrettävää siitä premissistä käsin, että alkoholi ylipäätään on pahaa.

Kieltämättä naurattaa tämä elitistien tarve muistaa joka välissä kertoa Olvin ostajille näiden juovan bulkkikuraa mihin eivät koskisi mistään hinnasta ja leimata nämä syssyyn alkoholisteiksi. Tulee mieleen, että kellä se kompleksinen suhde siihen alkoholiin oikein on?

Muutenkin nillittäminen siitä mitä kukakin juo on hiton outoa, koska tarkoitus kai jokaisen on juoda ostamansa juomat itse.

Jäikö jotain lukematta? Minä vastasin karkeita omasta subjektiivisesta näkökulmasta tehtyjä yleistyksiä sisältävään alkoholinkäyttötapoja koskevaan kommenttiin. Missä tuomitsen Olvin juojan? Sinä leimaat minut kommenttini perusteella elitistiksi, vaikka minulle on herttaisen yhdentekevää mitä ainetta ihmiset juovat. En siis nillitä juomavalinnoista. Juomatavoista saatan joskus nillittääkin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Miten kommentoit Gigantin slogania se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa?

En ole niin tyhmä, että ostan Gigantista, vaan jostain muualta mistä saa palvelua ja hintakin yleensä halvempi.

Jos persaukisen ensimmäinen ostoskohde, mietinnän aihe ja elämän sisältö on alkoholi, on silloin jokin pielessä.
 

Rocco

Jäsen
En ole niin tyhmä, että ostan Gigantista, vaan jostain muualta mistä saa palvelua ja hintakin yleensä halvempi.

Jos persaukisen ensimmäinen ostoskohde, mietinnän aihe ja elämän sisältö on alkoholi, on silloin jokin pielessä.
Suomalaiset protestoivat tällä tavalla omantuntonsa mukaan vääränlaista lainsäädäntöä vastaan. Samalla tavalla ajetaan maantiellä about 10km/h ylinopeutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös