Alkoholi – yleisesti

  • 392 003
  • 2 563
Itselleni tässä syntynyt lapsiperheen isänä tapa ottaa iltaisin 1-2 ruskeaa jaffaa lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Terveyshaittoja tästä määrästä?
Ei kai tuosta mitään muita terveyshaittoja ole kuin muutama ylimääräinen kalori. Jos et pysty kuukautta-paria olemaan tarvittaessa ilman noita ruskeita jaffoja tai niitä on saatava joka ilta että pystyy rentoutumaan niin siinä kohtaa puhutaan sitten jonkinasteisesta alkoholiongelmasta.

Itse tuli harrasteltua samaa mutta se vaikutti unen laatuun niin paljon että päätin lopettaa. Tuli herättyä aina muutama tunti nukkumaanmenon jälkeen kun alkoholin vaikutus päättyi ja elimistön palautuminen ja "hyvä uni" alkoi.
 

julle-jr

Jäsen
Ei kai tuosta mitään muita terveyshaittoja ole kuin muutama ylimääräinen kalori. Jos et pysty kuukautta-paria olemaan tarvittaessa ilman noita ruskeita jaffoja tai niitä on saatava joka ilta että pystyy rentoutumaan niin siinä kohtaa puhutaan sitten jonkinasteisesta alkoholiongelmasta.
Tämäkin ongelman käsitekin on mielenkiintoinen juttu. Minä käytän hyvin usein tuon saman 1-2 olutta. Toisaalta syön myös säännöllisesti leipää ja ilmakuivattua kinkkua. Pystynkö olemaan ilman näitä? Totta kai pystyn, mutta en ole. Onko mulla siis ilmakuivattu kinkku -ongelma? Syön ja juon säännöllisesti vaikka mitä ja myös teen säännöllisesti kaikenlaisia suoritteita. Miksi olisin ilman jotain tiettyjä asioita, jotka ovat mukavia, siis jos niistä ei ole välitöntä haittaa? Tarkoitan siis, että onko se ilman oleminen kaikissa asioissa jotenkin olennainen testi? Jos ei, niin miksi juuri alkoholi on se ilman olemisen suhteen erityinen juttu?
 
Tämäkin ongelman käsitekin on mielenkiintoinen juttu. Minä käytän hyvin usein tuon saman 1-2 olutta. Toisaalta syön myös säännöllisesti leipää ja ilmakuivattua kinkkua. Pystynkö olemaan ilman näitä? Totta kai pystyn, mutta en ole. Onko mulla siis ilmakuivattu kinkku -ongelma? Syön ja juon säännöllisesti vaikka mitä ja myös teen säännöllisesti kaikenlaisia suoritteita. Miksi olisin ilman jotain tiettyjä asioita, jotka ovat mukavia, siis jos niistä ei ole välitöntä haittaa? Tarkoitan siis, että onko se ilman oleminen kaikissa asioissa jotenkin olennainen testi? Jos ei, niin miksi juuri alkoholi on se ilman olemisen suhteen erityinen juttu?

Hyviä kysymyksiä ja totta puhuen mulla ei noihin ole mitään absoluuttisia vastauksia, vastakysymyksenä voisin heittää että onko mulla ongelma ruoan tai veden kanssa jos en pysty olemaan ilman niitä kuukautta tai kahta? Jos puhutaan päihteidenkäytöstä ja niiden kohtuukäytöstä niin mun mielestä jos ei pysty olemaan kuukautta tai paria ilman niin se on ongelma. Jonkun mielestä taas kori kaljaa kerran kuukaudessa ei ole ongelma. Jos aina toisinaan on pakko "nollata" tai vetää "perseet" niin ei se kyllä normaalia alkoholinkäyttöä ole.

Yksi tai kaksi annosta aiheuttaa elimistölle ja erityisesti sen palautumiselle välitöntä haittaa, erityisesti joka ilta nautittuna. Näitä asioita pystyy testaamaan käytännössä mm. Firstbeatin laitteilla jotka mittaavat elimistön palautumista ja stressitasoja. Omat käppyrät nähtyäni asenne satunnaisia "yömyssyjä" kohtaan muuttui. Ilman olemisella pystyy helposti todistamaan ettei ole riippuvainen jostain, tosin jos se on kuukauden mittainen jakso ja sitten 1.2. klo 00.01 sihahtaa heti korkit auki niin aika vaikealta se kuukaudenkin tipattomuus on varmasti tuntunut.

Ei alkoholi ole se juttu vaan päihteet yleensä, jos ei pysty olemaan tarvittaessa ilman jotain päihdettä niin silloin voidaan puhua päihderiippuvuudesta.
 
Jonkun mielestä taas kori kaljaa kerran kuukaudessa ei ole ongelma. Jos aina toisinaan on pakko "nollata" tai vetää "perseet" niin ei se kyllä normaalia alkoholinkäyttöä ole.

Millaista mielestäsi on normaali alkoholin käyttö? Jos raskaan humalahakuinen juominen on epänormaalia alkoholin käyttöä, minä käytän alkoholia paljon mieluummin epänormaalisti kuin normaalisti. Tai sitten olen juomatta kokonaan. Parin tuontioluen tai viski- tai konjakkinapsun nauttiminen sivistyneesti ei ole minun juttuni, sillä kokis ja maito maistuvat pirun paljon paremmilta kuin mikään alkoholijuoma.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jos raskaan humalahakuinen juominen on epänormaalia alkoholin käyttöä, minä käytän alkoholia paljon mieluummin epänormaalisti kuin normaalisti. Tai sitten olen juomatta kokonaan. Parin tuontioluen tai viski- tai konjakkinapsun nauttiminen sivistyneesti ei ole minun juttuni, sillä kokis ja maito maistuvat pirun paljon paremmilta kuin mikään alkoholijuoma.
Tämä. Humalan takia minäkin viinaa juon. Jos en halua humalaa, en yleensä juo ollenkaan. Joskus ehkä sosiaalisen paineen takia pari, vaikka känni ei huvittaisikaan.
 
Millaista mielestäsi on normaali alkoholin käyttö? Jos raskaan humalahakuinen juominen on epänormaalia alkoholin käyttöä, minä käytän alkoholia paljon mieluummin epänormaalisti kuin normaalisti. Tai sitten olen juomatta kokonaan. Parin tuontioluen tai viski- tai konjakkinapsun nauttiminen sivistyneesti ei ole minun juttuni, sillä kokis ja maito maistuvat pirun paljon paremmilta kuin mikään alkoholijuoma.
Rehellisyyden nimissä todettakoon etten varmasti ole oikea ihminen kertomaan Suomen kansalle mitä on normaali alkoholinkäyttö, voin kertoa vain oman mielipiteeni ja yrittää perustella sen mahdollisimman hyvin. En väittänyt missään kohtaa ettei perseiden vetäminen ole normaalia, jos siihen muodostuu joku pakko niin se ei ole normaalia.

Normaaliin alkoholinkäyttöön ei mielestäni kuulu seuraavat asiat: oksentaminen, muistin pätkiminen, "rokulipäivät", kuukauden tipaton jonka jälkeen keskiyön koittaessa vedetään "kossupullo huikalla", menojen peruuntuminen alkoholista johtuen, rähinöinti ja väkivalta, "tasottavat". Tässä nyt muutamia mitä tulee mieleen, kaikki tuttuja virheitä omasta menneisyydestä tuota tipatonta lukuunottamatta.

Mun mielestä paras tapa nauttia alkoholia on ottaa yksi konjakki kahvin kanssa tai nauttia muutama vahva tuontisidukka baarissa lätkämatsia katsellen. Välillä on mukava juoda ihan rehellinen humala kaverin kanssa baarissa jutellessa, empiiristen tutkimusten mukaan noin kuuden tuopin jälkeen kannattaa lähteä suunnistamaan kotia kohti koska noilla paikkeilla oma tila muuttuu hilpeästä noususta känniksi. Tosin välillä on kivaa olla kännissäkin.

Virallisten suositusten mukaan olen ollut viimeiset puoli vuotta kohtuukäyttäjä (onko se nyt alle 8 annosta kerralla ja alle 24 annosta viikossa?). Ei vaan yksinkertaisesti enää huvita juoda koska lähtee liian helposti mopo käsistä ja siitä seuraava useita päiviä kestävä väsymys ja huono olo ei ole enää yksien kännien arvoista.
 
Virallisten suositusten mukaan olen ollut viimeiset puoli vuotta kohtuukäyttäjä (onko se nyt alle 8 annosta kerralla ja alle 24 annosta viikossa?).

Rajat ovat miehillä 7 ja 24. Mulla menee kyllä ulkomailla lomaillessa viikossa reilusti yli 24 annosta, mutta mielestäni alkoholismini on silti hallinnassa, sillä vuosikulutus ei ole lähelläkään 1200:aa annosta, vaan ehkä noin kolmas- tai neljäsosa siitä.
 
Ongelma on se, että mitä enemmän muutaman ottajia on, sitä suuremmaksi kasvaa liikaa kuluttavien joukko. Monilla määrät alkavat nousta. Se ei ole yksi tai kaksi akateemista naista, jotka ovat ottaneet ensin sivistyneesti lasillisen tai kaksi illassa, kunnes ajan kanssa hanaviinipakkaukset ovat ruvenneet lytistymään huolestuttavaa tahtia.

Kun asiantuntijat vetävät linjojaan, yksittäiset ihmiset vannovat, että kyllä minä pystyn käyttöni hallitsemaan. Tosiasia kuitenkin on, että mitä arkisempi asia alkoholi on, sitä enemmän käyttäjien joukossa on ihmisiä, joilta homma lipeää käsistä. Näin ei ole ainoastaan Suomessa vaan kaikkialla maailmassa. Viina onkin parempi jättää väliin kokonaan tai käyttää sitä vain harvoin tietyissä tilanteissa.

Perinteinen suomalainen perjantaipullokulttuuri saattaa olla kansanterveyden näkökulmasta parempi vaihtoehto kuin eurooppalaistuva alkoholinkäyttö, joka murentaa laajan kansanjoukon terveyttä vähitellen. Kulttuurinmuutos, joka on tapahtunut, näkyy vasta vuosikymmenten päästä.

Käsittääkseni perjantaipullokulttuuri eli kovat kertamäärät ovat juuri kansanterveyden näkökulmasta huono homma. Muualla voidaan juoda enemmän, mutta kohtuullisempia kertamääriä.

Minä väitän, että jos A olisi arkinen asia Suomessa, sen lieveilmiöt ja addiktien määrät olisi nykyistä pienemmät.

1.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden juomistottumukset ovat annoksina 2 viikon jokaisena päivänä.
2.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden tottumukset ovat 14 annosta yhtenä päivänä viikossa.

Millä perusteella ryhmästä 1 syntyy enemmän addikteja kuin ryhmästä 2?
 
Viimeksi muokattu:
Rajat ovat miehillä 7 ja 24. Mulla menee kyllä ulkomailla lomaillessa viikossa reilusti yli 24 annosta, mutta mielestäni alkoholismini on silti hallinnassa, sillä vuosikulutus ei ole lähelläkään 1200:aa annosta, vaan ehkä noin kolmas- tai neljäsosa siitä.
Lähellä oltiin :) Kyllä mä olen monesti naureskellut että jos sattuu vaikka laivareissun heittämään niin on heti "suurkuluttaja", uskon että ohjeistus on aika pätevä kuukausi- tai vuositasolla ellei mitään suuria "ylilyöntejä" löydy. Ei kai näitä kukaan muu tulkitse kirjaimellisesti kuin Räsänen ja terveysviranomaiset?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä mä olen monesti naureskellut että jos sattuu vaikka laivareissun heittämään niin on heti "suurkuluttaja", uskon että ohjeistus on aika pätevä kuukausi- tai vuositasolla ellei mitään suuria "ylilyöntejä" löydy. Ei kai näitä kukaan muu tulkitse kirjaimellisesti kuin Räsänen ja terveysviranomaiset?
Nojoo. Meikäläinen on joskus todettu työterveydessä alkoholistiksi, lisäksi tuollakin kerralla taisin valehdella alkoholin käyttöäni n. 25% pienemmäksi kuin mitä se oikeasti oli. Okei, se saattoi ehkä olla vähän urposti tehty, mutta kuitenkaan se kokonaislukema ei ollut mikään iso. Huvittavinta tässä koko "tuomiossa" oli se, että tuomion antaja oli joku työterveydessä harjoittelussa ollut opiskelija, ja varsinainen työterveyslääkäri seurasi siinä sivussa. Kun tuli puheeksi alkoholi ja tämä opiskelijatyttönen sanoi "toi määrä on kyllä todella paljon", niin se oikea lääkäri repesi nauramaan ja sanoi tyyliin että joopajoo.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Mielenkiintoinen keskustelu käynnissä! Hyviä argumentteja puolin ja toisin. Omasta mielestäni nuo alkoholiannoksiin liittyvät lokeroinnit ovat kyllä typeriä, koska kun puhutaan esimerkiksi humalahakuisesta juomisesta, ero mietojen ja kirkkaiden välillä on kuin yö ja päivä; toiset voivat vetää koko illan keppanaa niin paljon kuin vain jaksavat, eikä muutosta edes huomaa, mutta kahden shotin jälkeen karkaa mopo käsistä. Samoin esimerkiksi viinin nauttiminen ruoan yhteydessä on täysin eri maailmasta kuin mikä tahansa muu alkoholin käyttö, mutta silti se lisää joskus merkittävästikin tuota "sallittua viikkomäärää".
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käsittääkseni perjantaipullokulttuuri eli kovat kertamäärät ovat juuri kansanterveyden näkökulmasta huono homma. Muualla voidaan juoda enemmän, mutta kohtuullisempia kertamääriä.

Minä väitän, että jos A olisi arkinen asia Suomessa, sen lieveilmiöt ja addiktien määrät olisi nykyistä pienemmät.

1.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden juomistottumukset ovat annoksina 2 viikon jokaisena päivänä.
2.) Kuvitellaan 100 ihmistä, joiden tottumukset ovat 14 annosta yhtenä päivänä viikossa.

Millä perusteella ryhmästä 1 syntyy enemmän addikteja kuin ryhmästä 2?
Ongelma vaan ei ole näistä kumpikaan ryhmä vaan ryhmä 3.) 100 ihmistä kiskoo six-packin tai mäyräkoiran, painosta riippuen, jokaisena arkipäivänä ja siihen sitten viikonloppukännääminen päälle. Ja kyllä, nämä ovat ihan normaaleja töissäkäyviä ihmisiä, eivät mitään työttömiä ja syrjääntyneitä hitsaajia.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Mutta kyllähän tuosta Valioyksilön vaihtoehdoista vaihtoehto 2) ovat kansanterveydellisesti se huonompi vaihtoehto. Toki tuo ryhmä 3) on vielä pahempi. Anyway, itseäni tässä Suomen alkoholipolitiikassa edelleen eniten ottaa päähän se että tuon eniten juovan 10% mukaan keksitään rajoituksia ja veronkorotuksia kun samalla esimerkiksi nuorten juominen vähenee ja ainakin minä tulkitsen tämän myös niin että oppivat enemmän "sivistyneitä juomatapoja". Saatan toki olla väärässäkin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorten alkoholinkäyttö voi olla laskussa, mutta päihteidenkäyttö välttämättä ei.

Valioyksilön vaihtoehdoista ykkösryhmä koukuttuu kakkosta helpommin, kakkosryhmä aiheuttaa eniten vahinkoa, mutta se Ramchesterin kolmosryhmä taitaa valitettavasti olla yleisin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö lääkäritkin sano että parempi vetää kerran viikossa perseet kuin joka päivä vähän tissutella. Tosin ehkä siihen vaikuttaa myös se, että jokapäiväinen määrä lisääntyisi herkästi. Mutta tuntuu se jotenkin elimistöäkin puhdistavan kun vetää perskännit. Ei ihmekään että ennen käytettiin viinaa lääkkeenä.

Ja joo Suomi on aivan täynnä kapakoita, missä joka ikinen ilta istuu se sama porukka, ja kotona kittaavia on vielä enemmän. Monet niistä menee aamuisin normaalisti töihin. Meidän suvussa on normaalia vetää iltakaljat, esimerkiksi 4-5 tölkkiä. Lähes 90-vuotiaiksi tuntuvat elävän ilman mitään erityisempiä saurauksia. Jotkut juopothan vetävät pari pulloa kossua. Ja sekin että tuleeko krapulaa vai ei, varmaan hillitsee juomista ja noita sairauksia. Kaikille ei tule samalla tavalla.

Monesti tulee kyllä ihmeteltyä tämän ketjun negatiivisuutta. Jotkut näkevät alkoholista vain ne huonot puolet. Jotenkin tuntuisi että jos itse ei saa viinasta mitään kiksejä eikä siten ehkä ymmärrä miksi ihmiset juovat, niin eikö silloin voisi melkeimpä jäävätä itsensä näistä keskusteluista tai no ainakin jyrkimmistä väittämistä.

Välillä tulee jopa ihmeteltyä miksi suomalaiset eivät juo enempää. Ennen täällä on ollut vielä ankeampaa, mistä hyvin ymmärtää miksi viinaa on silloin joskus alettu juomaan. Mä en usko että viina muuttaisi ihmisen luonnetta, mitä välillä kuulee puhuttavan. Se kiukku tai vittuilu on vaan joillakin ihmisillä sisällä. Selvänä sitä pystyy hillitsemään, tai sitten sitä ei ehkä edes tajua. Myös viinanhimoa sairaukseksi kutsuvat ovat monesti niitä, jotka eivät asiasta ymmärrä. Monet niistä ovat ehkä kärsineet esimerkiksi vanhempien juomisesta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Anyway, itseäni tässä Suomen alkoholipolitiikassa edelleen eniten ottaa päähän se että tuon eniten juovan 10% mukaan keksitään rajoituksia ja veronkorotuksia kun samalla esimerkiksi nuorten juominen vähenee ja ainakin minä tulkitsen tämän myös niin että oppivat enemmän "sivistyneitä juomatapoja". Saatan toki olla väärässäkin.

Nooh, nyt kun panimoiden jakeluautoissa ei ole enää kaljapullon kuvia, ja koffin hevosten nimet on muutettu sivistyneiksi, niin maailma on taas pelastettu. Alkoholistien määrä suorastaan romahtaa tulevana vuonna, eikä kukaan ole enää kesän jälkeen krapulan takia pois töistä. Alkoholin vastaisessa sodassa on tärkeää, että alkoholi piilotetaan mahdollisimman hyvin yleisön silmistä koska poissa silmistä on poissa mielestä. Pois mielestä on pois kulutuksesta. Mun mielestä meidän pitäisi tätä tyyliä markkinoida ulkomaillakin. Sen verran hyvin toimii täällä meillä.
 
Valioyksilön vaihtoehdoista ykkösryhmä koukuttuu kakkosta helpommin, kakkosryhmä aiheuttaa eniten vahinkoa, mutta se Ramchesterin kolmosryhmä taitaa valitettavasti olla yleisin.

Niin siis millä perusteella 1. ryhmä koukuttuu helpommin? 2. ryhmä on yhtälailla koukussa niihin perjantaikänneihin kuin ensin mainitut päivittäisiin viini tahi olut-annoksiinsa. Mutulla sanon, että molemmilla on yhtäläiset todennäköisyydet alkoholisoitua.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näistä vaihtoehdoista vielä. Eli kansanterveyden puolesta 1. taitaa olla parempi vaihtoehto jo pelkästään senkin puolesta, että kova känni käy kropan päälle ja saattaa aihettaa aivohalvauksen tai sydänkohtauksen.

Väittäisin myös, että parin oluen juominen viikolla vaatii enemmän itsehillintää kuin perseiden vetäminen viikonloppuisin. Joka jätkä pystyy korkkaamaan pullon, kaikki eivät pysty laittamaan korkkia kiinni ennen kuin pullo on tyhjä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin siis millä perusteella 1. ryhmä koukuttuu helpommin? 2. ryhmä on yhtälailla koukussa niihin perjantaikänneihin kuin ensin mainitut päivittäisiin viini tahi olut-annoksiinsa. Mutulla sanon, että molemmilla on yhtäläiset todennäköisyydet alkoholisoitua.

Jokapäiväinen käyttö, vaikka kohtuullinenkin, tekee sen ettei hermoradat eikä elimistö saa koskaan lepoa, ts. ei koskaan vieroitusoireita. Toleranssikin yleensä kasvaa, eivätkä annokset välttämättä pysy samoina. Teoreettinen malli ei aina vastaa käytäntöä :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä näkisin että tuo jokapäivänen tissuttelu on se paljon vaarallisempi kuin nuo jotka vetää jokaviikonloppu kovat kännit. Useinhan kuitenkin nuo jotka juo vähän viikolla vetävät kuitenkin usein myös sitten viikonloppuisin runsaamin tai ainakin välillä tuon lisäksi vielä kännitkin. Mutta kaikkihan myös riippuu niistä määristä, se 1-2 kaljaa päivässä ei kyllä paha mutta jos juo sen useamman niin elimistö ei tosiaan kerkee koskaan palautua kunnolla. Eikä ne viikonloppuryyppääjät välttämättä jokaviikonloppu ota sitä kuitenkaan vaikka usein ovatkin liikenteessä. Pahin vaihtoehtohan taitaa olla nama jotka juovat viikolla saunakaljat ja sitten vielä viikonloppuna rellestää. Siinä on jo riskit aika korkealla.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Mulla ainakin on toistaiseksi aina ollut se että juominen on puhtaasti sosiaalinen homma, En mä näe mitään syytä miksi ikinä joisin itekseni esim sitä yhtä-kolmea kaljaa saunan jälkeen tjsp kun ei mun mielestä mikään alkoholijuoma ole niin hyvää että sitä ihan vaan maun takia joisi. Samaan hengenvetoon voi todeta että juon pelkästään ja vain ja ainoastaan päihtymystarkoituksessa, ei mun mielestä alkoholijuomilla ole mitään muuta tarkoitusta kuin se känni, Kännissä on kiva olla, välillä, mutta kyllä siinä aina pointtina on se ystävien kanssa hauskanpito. Omasta perheestä on alkoholisti-isän esimerkki näyttämässä miten ei kannata tehdä ja sitä kyllä välttelen yli kaiken. Olen myös ollut vuoden juomatta ex-tyttöystävän takia mutta sitten tajusin ettei se ole mikään oikea tai terve ratkaisu. Oli kyllä paskimpia päätöksiä mun elämässä, sen takia meni mm monet lukiohommat vituiksi, esim vanhojen tanssit ja penkkarit. Ärsyttävintä on se, että en ole sen jälkeen enää kokenut nousuhumalaa ollenkaan.

Alkoholilainmuutoksesta olen kyllä sitä mieltä että aikamoista tuubaa, ihan kun tuolla mitään järkeviä tuloksia saavutettaisiin. Aivan naurettavaa pelleilyä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jokapäiväinen käyttö, vaikka kohtuullinenkin, tekee sen ettei hermoradat eikä elimistö saa koskaan lepoa, ts. ei koskaan vieroitusoireita. Toleranssikin yleensä kasvaa, eivätkä annokset välttämättä pysy samoina. Teoreettinen malli ei aina vastaa käytäntöä :)

Muistelen lukeneeni useastakin lähteestä jo kauan sitten, että muutaman päivän tai viikon säännöllinen katkos päivittäiseen tissutteluun on tärkeää juuri tuon edellä mainitun takia. Jos on todellakin pakko ottaa joka päivä lasi viiniä tai pullo kaljaa, on riippuvuus jo olemassa vaikka määrät olisivatkin pieniä.
 

julle-jr

Jäsen
Yksi tai kaksi annosta aiheuttaa elimistölle ja erityisesti sen palautumiselle välitöntä haittaa, erityisesti joka ilta nautittuna. Näitä asioita pystyy testaamaan käytännössä mm. Firstbeatin laitteilla jotka mittaavat elimistön palautumista ja stressitasoja. Omat käppyrät nähtyäni asenne satunnaisia "yömyssyjä" kohtaan muuttui. Ilman olemisella pystyy helposti todistamaan ettei ole riippuvainen jostain, tosin jos se on kuukauden mittainen jakso ja sitten 1.2. klo 00.01 sihahtaa heti korkit auki niin aika vaikealta se kuukaudenkin tipattomuus on varmasti tuntunut.

Ei alkoholi ole se juttu vaan päihteet yleensä, jos ei pysty olemaan tarvittaessa ilman jotain päihdettä niin silloin voidaan puhua päihderiippuvuudesta.
Tuon palautumisseikan allekirjoitan kyllä, sen olen huomannut itsekin kun olen pidemmän jakson nauttinut 1-2 olutta joka ilta. Nyt mulla onkin menossa pieni kuntokuuri, joten olen jättänyt säännölliset iltaoluet väliin. Olen sitä mieltä, että alkoholi on ongelma siinä vaiheessa, kun se estää jonkun muun tavoitteen saavuttamisen. Jos esimerkiksi joku treenitavoite jää saavuttamatta siksi, että ei voi jättää alkoholiannoksia väliin, niin sitten alkoholi on määritelmällisesti ongelma. Kuinka paha juttu sitten on se, että maratonaika on vain 4 tuntia 3,5 tunnin asemesta, se lienee jokaisen oman pohdinnan paikka. Ja tietenkin jos tavoitteena on maksimoida esimerkiksi eliniän pituus, kannattaa noudattaa äärimmäisiä terveyssuosituksia. Paitsi jos niiden kirjaimellinen noudattaminen vituttaa liikaa, silloin elinikäodote lyhenee, eihän jatkuva vitutuskaan hyvä ole terveydelle :)

Kyllä minulle kuitenkin alkoholi on yksi keino rentoutua, enkä sitä mitenkään pahana pidä. Nautin oluen mausta ja sen rentouttavasta vaikutuksesta. Toki on myönnettävä, että oluen nautintovaikutus pienenee, jos sitä harrastaa joka ilta. Sikälikin taukojen pitäminen on järkevää, koska niiden avulla oluen hyödyt suhteessa haittoihin kasvavat. Ja tuleehan siitäkin kyllä hyvä fiilis, kun pidättäytyy tekemästä jotain asiaa.

Joskus arvellaan, että määrät helposti nousevat ihmisillä, jotka juo 1-2 jatkuvasti arkisin. Tätä on vaikea uskoa, koska

a) uni tulee varmasti viimeistään klo 23:00 jos ja kun takana on aikainen herätys, työpäivä, kotihommat ja jotain liikuntaa (ja alkoholiahan ei tee mieli, jos ei ole liikkunut, koska osapointti on se, että on ikään kuin ansainnut sen). Ja kun tietää, että aamulla sama ralli jatkuu taas, ei tee mieli roikkua valveilla myöhään.

b) kotisohvalla nautituista oluista ensimmäinen on paras, toka on jo yleensä vähän turruttava. Kolmas menee jo väkisinjuomiseksi, sitäkin on toki testattu. Jos ollaan baarissa tms. niin sitten tietenkin tilanne on eri.

On alkoholijuomilla mulle myös erittäin tärkä paikkansa ruokajuomina. Jos joku ruoka vaatii kylkeen pari lasia viiniä niin sitten vaatii. Esimerkiksi punaista lihaa on minusta vähän turha syödä ilman punaviiniä, ellei se liha ole makaronilaatikossa tai lihapullina.
 
Viimeksi muokattu:
En mä näe mitään syytä miksi ikinä joisin itekseni esim sitä yhtä-kolmea kaljaa saunan jälkeen tjsp kun ei mun mielestä mikään alkoholijuoma ole niin hyvää että sitä ihan vaan maun takia joisi. Samaan hengenvetoon voi todeta että juon pelkästään ja vain ja ainoastaan päihtymystarkoituksessa, ei mun mielestä alkoholijuomilla ole mitään muuta tarkoitusta kuin se känni,

Eihän viina ikinä hyvältä maistu, mutta oikeanlaisten alkoholijuomien nauttimisella voit hankkia sosiaalista statusta samalla tavalla kuin esim. oikeanlaisella autolla tai asunnolla. Kun ostat 500 euron konjakkipullon, siitä ihmiset tietävät, että sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo. Ja jos sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo, sulla on varaa myös nauraa halveksivasti "VS-paskan" tai "bulkkikuraoluiden" juojille.
 

julle-jr

Jäsen
Eihän viina ikinä hyvältä maistu, mutta oikeanlaisten alkoholijuomien nauttimisella voit hankkia sosiaalista statusta samalla tavalla kuin esim. oikeanlaisella autolla tai asunnolla. Kun ostat 500 euron konjakkipullon, siitä ihmiset tietävät, että sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo. Ja jos sulla on varaa ostaa 500 euron konjakkipullo, sulla on varaa myös nauraa halveksivasti "VS-paskan" tai "bulkkikuraoluiden" juojille.
En ole varma mitä tässä tarkoitat viinalla, mutta jos tarkoitat alkoholijuomia yleisesti, niin oletko tosiaan sitä mieltä, että esimerkiksi mikään olut, punaviini tai vaikka shampanja ei maistu hyvältä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös