Alkoholi – yleisesti

  • 391 983
  • 2 563

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja aika harva tuolta Virosta näkyy mitään laatuoluita laatikkokaupalla kuskaavan. Ehkä sinä olet siinä poikkeus.
Olet oikeassa, eli kyllä se sitä bulkkikamaa laatikoissa on, mitä ihmiset pääasiassa sieltä tuo, mutta asiaan saattaa jonkinsorttinen muutos olla tulossa tulevaisuudessa myös laadukkaamman suhteen: Pienpanimo-oluita kotiovelle? - Papabeersin virallinen tiedote!

Mutta noin muuten Tallinnan SuperAlkoista on joitain belgialaisia luostarioluita ja sen sellaisia saatavilla ja Suomen hintoja jonkin verran halvemmalla (jopa puolet hinnasta). Olutkaupoissa nyt erikoisuudet on suurinpiirtein Suomen hintatasolla, mutta valikoima on toisaalta joissain tapauksissa laajempaa ja pysyvämmän oloista. Jos edulliset meno-paluut Tallinnaan saa hommattua, niin kyllä sieltä laatuoluttakin kannattaa tuoda.

Itse lähinnä tuota pienpanimo yms. osastoa tuon jos käyn Tallinnassa, mutta määrä on kuitenkin hyvin pieni (keskim. 10-20 pulloa) yleensä kantokapasiteetti huomioiden. Minulle kun laatu korvaa määrää nykyään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukaan sinun kavereista ei kuskaa Virosta mitään ja nyt tiedät, ettei sieltä kukaan mitään laatuoluita kuskaa... Määrittele laatuolut? Paulaner, Leffe, Budvar? Ovatko nämä esim. laatuoluita?

Olen ollut aina toisinaan pistäytymässä tuossa etelän kultamaassa ja olen ollut tilaisuudessa kurkistaa ihmisten ostoskärryihin. Tämän havainnon pohjalta rohkenen vetää sen johtopäätöksen, että harvalla oli mielessään neljän viikottaisen Suomessa neljä euroa maksavan oluen nauttiminen.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Jos alkoholi olisi ongelma yli 50 %:lle kansasta niin tämä olisi ihan ok, mutta nyt puhutaan varmasti pienemmistä luvuista

Niin on, mutta alkoholiongelma on ilmeinen tässä maassa. Ei tarvitse kun lähteä perjantai-iltana ulos minkä tahansa kaupunginin keskustan alueelle nähdääkseen sen.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Niin on, mutta alkoholiongelma on ilmeinen tässä maassa. Ei tarvitse kun lähteä perjantai-iltana ulos minkä tahansa kaupunginin keskustan alueelle nähdääkseen sen.


Tämä on kyllä totta. Mutta, alkoholin hintaa on nostettu ostovoimaankin suhteutettuna aivan tolkuttomasti ja mikään ei ole muuttunut. Voisiko olla että ongelma on syvemmällä, kielletyn hedelmän kiehtovuudessa tai muuten aivan kieroutuneessa suhteessa päihteisiin? Ja voisiko olla että tänä suhde päihteisiin johtuisi vuosikymmeniä kestäneestä alkoholipolitiikasta? Nykypolitiikka toimii lähes yhtä hyvin kuin kannabiksen kieltäminen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen ollut aina toisinaan pistäytymässä tuossa etelän kultamaassa ja olen ollut tilaisuudessa kurkistaa ihmisten ostoskärryihin. Tämän havainnon pohjalta rohkenen vetää sen johtopäätöksen, että harvalla oli mielessään neljän viikottaisen Suomessa neljä euroa maksavan oluen nauttiminen.

Vähemmän yllättäen et vastannut kysymykseen. Väitän että minulla on tästä asiasta laajempi havaintopohja kuin sinulla.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Niin on, mutta alkoholiongelma on ilmeinen tässä maassa. Ei tarvitse kun lähteä perjantai-iltana ulos minkä tahansa kaupunginin keskustan alueelle nähdääkseen sen.

Siis eihän tämä ole se ongelma millään tavalla. Voin myöntää etten ole hirveästi matkustellut, enkä ole myöskään pyörinyt hirveän usein keskustassa viikonloppuisin, mutta niissä paikoissa missä minä olen ulkomailla käynyt on kaupungin keskustoissa meininki aika samanlaista kuin Suomessa.

Ongelmakäyttäjät eivät käy keskusta "kreisi bailaamasa", vaan juovat alkoholia joko läheisessä pubissa tai kotonaan. He käyttävät alkoholia, jos ei joka päivä niin ainakin monta annosta viikossa useampana kuin yhtenä päivänä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ollut aina toisinaan pistäytymässä tuossa etelän kultamaassa ja olen ollut tilaisuudessa kurkistaa ihmisten ostoskärryihin. Tämän havainnon pohjalta rohkenen vetää sen johtopäätöksen, että harvalla oli mielessään neljän viikottaisen Suomessa neljä euroa maksavan oluen nauttiminen.
Niin. Vettähän ei tunnetusti kannata kuskata pitkiä matkoja, joten moni ostaakin sixpackin Viru Valgea ja sen päälle monta lavaa vahvoja oluita. Etkö tosiaankaan ole ollut yhdissäkään juhlissa, joissa juomat eivät olisi olleet tuontitavaraa? Omien havaintojen mukaan on enemmän sääntö kuin poikkeus tehdä laivareissu ennen rippi-, ylioppilas- tai hääjuhlia. En tosin tiedä, missä piireissä sinä pyörit, joten voihan olla, että puhut omalta osaltasi täyttä totta.

En voi puhua tietenkään muiden puolesta, mutta mielestäni järkevin tapa toimia on rientää Superalkoon ja ostaa niin paljon Leffeä, Stellaa, Guinnessia ja muita hyviä oluita kuin vain autoon mahtuu. Pieni pullo Leffeä maksaa Alkossa 3,73€, kun taas lahden toisella puolen 1,69€.

En ole mikään asiantuntija viinien suhteen, mutta ulkomailla olen yleensä löytänyt noin vitosella - jos ei jopa alle sen - kohtuullisen laadukkaita viinejä. Alkon valikoimasta löytyy varmaan myös hyviä punkkuja, jos on valmis maksamaan vähintään sen 10 euroa. Siinä kympin tuntumassa on monia ihan juotavia, joskaan ei mitään erinomaisia viinejä.
 

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Olen ollut aina toisinaan pistäytymässä tuossa etelän kultamaassa ja olen ollut tilaisuudessa kurkistaa ihmisten ostoskärryihin. Tämän havainnon pohjalta rohkenen vetää sen johtopäätöksen, että harvalla oli mielessään neljän viikottaisen Suomessa neljä euroa maksavan oluen nauttiminen.

Miksi olisikaan? Eiväthän tilastotkaan tuota tue. Keskimääräinen suomalainen juo vuosittain noin 1 L (100 % alkoholia) kuppiloissa, 2 L tuontina ja 7 L muuten. Jakauma on noin 58 % mietoja, 19 % viiniä ja 23 % viinaa. ([URL="THL:n tilasto"]THL:n tilasto (thl.fi)[/URL])

Jos oletetaan, että Virosta tuotteensa hakeva ei noudata keskijakaumaa muun kuin kulutuksensa perusteella (pyrkii siis hakemaan mahdollisimman suuren osan tuosta 9 L Virosta) ja hakee vaikkapa 3 - 6 kk satsin kerralla, niin törmäät keskimääräiseen tuojaan, joka on (ala-arvot 3kk, yläarvot 6kk):

3 - 6 lavaa (24x0.33L; 5,5 %) A-olutta
5 - 10 pulloa (0.75L; 12%) viiniä
2,5 - 5 pulloa (0.5L; 40%) viinaa

Sama määrä on muuten pelkkänä oluena 5 - 10 lavaa olutta, joten sellaiseenkaan törmääminen tuskin on poikkeavaa (ja siinäkin säästää A-oluena vs kotimaasta III-olutta noin 50 %).

Tällaisia ulkomaantuojia itse odottaisin näkeväni. Siis keskimäärin. En sellaisia, jotka juovat 4 erikoisolutta viikossa.

Siitähän voipi sitten laskea, mitä keskimääräinen suomalainen säästelee, kun tekee 1 - 3 huviretkeä Viroon vuodessa. Mutta ainiin, eihän veronkorotukset nosta ulkomaantuontia.

Viron kansantalous kiittää Suomen alkoholipolitiikkaa.
 

Byvajet

Jäsen
Viron kansantalous kiittää Suomen alkoholipolitiikkaa.

Tämä on näitä ratkaisemattomia kysymyksiä, jotka liittyvät kahden eri elintason rajapintaan. Virolaisellehan viina on Virossa kalliimpaa kuin suomalaiselle Suomessa. Mistä virolaiset käyvät viinansa ostamassa? Siellähän juodaan samoja määriä kuin Suomessa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Miksei Suomessa voi olla Kanadan tapaan erillisiä olutkauppoja, joista saisi vaikka väkevämpiäkin oluita ja valikoima olisi laajempi. Näiden vireillä olevien aikarajoitusten sijasta oma ehdotus on että siirretään oluen ja siiderin myynti esim. vain huoltoasemille, kioskeille ja tällaisiin erillisiin olutkauppoihin. Tämä voisi myös elvyttää näiden toimijoiden taloutta ja tuoda uusia työpaikkoja. Ruokakaupoilla on tässä maassa muutenkin jo liikaa valtaa.

Nythän tuolla ruokakaupoissa tarttuu ostoksien lomassa juomaa kärryyn ihan vain huomaamatta. Ja kun kaverikin ottaa niin miksen minäkin... Myös lapset saavat omasta mielestä vähän huonoa kuvaa että kaljan juominen on normaalia toimintaa ympäri viikon, kun laatikkotolkulla sitä ulos koko ajan kannetaan. Sikäli se on minusta väärin että ruokakaupassa on kaikkien pakko käydä. Tältä ei voi välttyä.

Näillä toimilla luulen että kulutus hieman laskisi, koska ihmisten olisi helpompi kontrolloida juomistaan. Aina jos haluaisi kaljaa sitä pitäisi mennä erikseen ostamaan. Ruokaostoksien yhteydessä olisi helpompi hillitä itsensä kun, kaljapatteristo ei olisi siellä odottamassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun puhutaan viinin verotuksesta ja hintaeroista verrattuna muihin maihin, kannattaa pitää mielessä pelkän alkoholiveron osuus tuotteen loppuhinnasta:

Viinipullon (70 cl) hinnasta alkoholiveron osuus on 2,373 € (3,39 €/litra).

Joku muukin sitä hintaeroa siis saa aikaan kuin pelkkä alkoholivero. Ainakin kaupan kate ja kuljetuskulut.

Puolen litran Viru valge-pullon hinnasta alkoholiveroa on 9,11 € (0,455 €/cl etyylialkoholia).
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksei Suomessa voi olla Kanadan tapaan erillisiä olutkauppoja, joista saisi vaikka väkevämpiäkin oluita ja valikoima olisi laajempi.
No, mutta koska monopoli...

Onhan se tosiaan mm. Tallinnassa, Brysselissä ja Kööpenhaminassa vierailleena joutunut kateudesta kalpeana katselemaan, miten laatuoluen myynnin esteenä ei ole mitään monopolia byrokratioineen ja hitaine prosesseineen.

Toisaalta Ruotsin Systembolaget toimii paljon joustavemmin ja paremmin kuin meidän Alko, joten monopoliakin voisi kehittää - Jos haluaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä on näitä ratkaisemattomia kysymyksiä, jotka liittyvät kahden eri elintason rajapintaan. Virolaisellehan viina on Virossa kalliimpaa kuin suomalaiselle Suomessa. Mistä virolaiset käyvät viinansa ostamassa? Siellähän juodaan samoja määriä kuin Suomessa.

No Venäjältä tietenkin. Sieltä viinaa ja tupakkaa saa puoleen hintaan Viroon verrattuna ja salakuljetus kukoistaa ainakin Itä-Virossa
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niinhän se menee. Norjalaisetkin käy tuolla pohjoisessa Suomen puolella hakemassa viinaa. Ainakin näin väittävät. En sitten tiedä mitkä rajamuodollisuudet on, kun Norja ei ole EU:ssa.

Edit. Olen saanut myös käsityksen, että svedutkin risteilee Tallinnaan halvan viinan perässä?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuinka paljon sinusta esimerkiksi Espanjassa maksaa joku sellainen keskihintainen punaviini, joka Alkossa maksaa vaikka sellaiset 15-20 euroa?

Ja ei minulla ole rajattomasti rahaa alkoholiinkaan. Mutta jos nautin pari kertaa viikossa pari pulloa laadukasta olutta, niin minulla homma ei jää siitä kiinni, maksaako tuo lysti 8 vai 4 euroa kerta. Ja aika harva tuolta Virosta näkyy mitään laatuoluita laatikkokaupalla kuskaavan. Ehkä sinä olet siinä poikkeus.
Minä voin sinulle kertoa, että ruoan ystävänä käyttäisin erittäin mielelläni sekä puna että valkoviinejä ruoanlaittoon, liekittäisin joskus konjakilla jne. Valitettavasti ei kuitenkaan persus kestä sitä että minun pitäisi ostaa n. 7 euroa maksava pullo viiniä, josta käyttäisin sen 2 desiä ja loput kaataisin viemäriin, viimeistään 5 päivää myöhemmin (en juo viiniä), tai juottaisin emännälle, ettei mene hukkaan.

Siinä alkaa olemaan lihan yms. muiden tarvikkeiden hinta aika merkityksettömällä tasolla kun pelkkään kastikkeeseen menisi enemmän rahaa kuin annokseen muutoin. Sitten ihmetellään suomalaista ruokakulttuuria ja sen puutteellisuutta. Voi mielestäni kysyä ihan aiheellisesti moniko kotikokki käyttää alkoholipitoisia tuotteita ruoanlaitossa ihan yleisellä tasolla? Miksi ei, kuitenkin jos menet ravintolaan, niin siellä useissa kastikkeissa, prosesseissa, jälkiruoissa jne se viini/konjakki tms. alkoholi on mukana, tosin se nyt on poistunut jo siitä itse ruoasta aikaa sitten, mutta kuitenkin. On se alkoholivero vaan hieno asia, saa jäädä ne 7 euron viinit edelleenkin sinne alkon hyllylle, ei vaan normaaliin ruoanlaittoon riitä minun rahat moista ostaa.
 

Aatos

Jäsen
Sinun logiikallasi kaikki ongelmat ilmeisesti katoaisivat, jos hintoja vain sitkeästi nostettaisiin. Tätä on nyt sitkeästi yritetty jo vaikka kuinka monen vuoden aikana, mutta tulokset ovat jääneet laihoiksi.

Ongelmat eivät katoa, ei millään systeemillä.
Fakta nyt vain on että hinta ja kulutus korreloituvat keskenään. Tämä ei ole mielipideasia.
Pitää siitä tahi ei.

Kas kummaa, nyt varmasti kaikki juopot lopettavat juomisen, kun alkoholi on niin hirveän kallista.

Suomessa voitaisiin suuren enemmistön kiusaamisen sijaan keskittyä itse ongelmaryhmään sekä niihin henkilöihin, jotka ovat sinne mahdollisesti ajautumassa.


Älähän nyt sorru lapsellisiin yleistyksiin. Edelleenkään osalla porukalla on ongelmia viinan kanssa -aina.

Suomessa ongelmaryhmään kiinnitetään, verrattuna mihin tahansa maahan, valtavasti huomiota.
 

Aatos

Jäsen
Tässä ja läskien tapauksessa en ole "hyvinvointiyhteiskunnan" kanssa samaa mieltä. Kaikki ei pidä auttaa eikä etenkään heitä, jotka eivät apua tahdo kuin hyväksi käyttää. Jos se alkkis ei aio tapojaan muuttaa niin juokoot itsensä hengiltä itse hankkimin varoin, tai koettakoot tervehtyä, omin varoin. Sama läskeille, joiden hengissä pitämistähän tuo julkisen sektorin hirvittävä hinta myöskin on.

Verot alas alkomaholista ja otetaan vaan pää pystyssä vastaan ne kymmenen vuoden aikana tipahtavat kuolleisuudet. Takaan, että sen jälkeen kulutus ja ongelmakäyttäjät tulevat pysymään samoissa - eli nykyistä huomattavasti alemmissa - määrin suhteutettuna väkilukuun.

Ihan "kivaa" argumentointia jolla ei ole mitään kosketusta reaalimaailman kanssa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan "kivaa" argumentointia jolla ei ole mitään kosketusta reaalimaailman kanssa.


Jääkoneenkuljettaja on oikeassa. Alkoholistisuvut ovat viinillä itsensä hengiltä juopotelleet muissakin kulttuureissa. Miksei se voisi tapahtua myös meillä? Sen jälkeen kun on "siirtymäaika" kärsitty niin ongelmat ovat ihan eri mittasuhteissa. Tämä tavallisen kansan kiusaaminen alkaa vaan jo riittää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko tähän heittää: Kanadassa on myös monopoli alkoholin suhteen. Ainakin niissä osavaltioissa missä olen itse käynyt.
Jep, Kanadasta en tiedä, mutta kuten sanoin: Monopoli voi toki toimia. Alko vaan on mielestäni erittäin joustamaton, kankea ja vanhanaikainen. Ruotsissa osataan nämä asiat paremmin. Peilaan nyt toki oluen kohdalla, kun se on itseäni eniten kiinnostava artikkeli. Niiden suhteen Systembolaget vie Alkoa n. 100-0 kaiken suhteen, volyymin, laadun, jakelun, tilauksen jne.

Ruotsissa toki muuten on alkoholin suhteen ruokakaupoissa sitten tiukempi linja, että en tiedä onko tuolla jotain yhteisvaikutusta, että monopoli on sitten toimivampi. Luulen, että ruotsalaiset on vaan suomalaisia edellä tuossa hommassa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääkoneenkuljettaja on oikeassa. Alkoholistisuvut ovat viinillä itsensä hengiltä juopotelleet muissakin kulttuureissa. Miksei se voisi tapahtua myös meillä? Sen jälkeen kun on "siirtymäaika" kärsitty niin ongelmat ovat ihan eri mittasuhteissa. Tämä tavallisen kansan kiusaaminen alkaa vaan jo riittää.

Kyllä, alkoholiverotus samalle tasolle kuin keskimäärin EU:ssa, hetkellinen piikki tulee varmasti eri tilastoissa mutta pitkällä tähtäimellä kaikki voittavat. Evoluutioteorian mukaisesti kaikki eivät voi voittaa tässä prosessissa, mutta samaa mieltä, miksi hyvin pienen vähemmistön kyvyttömyydestä hallita juomistaan joutuu kärsimään kaikki.
 

Aatos

Jäsen
Evoluutioteorian mukaisesti kaikki eivät voi voittaa tässä prosessissa, mutta samaa mieltä, miksi hyvin pienen vähemmistön kyvyttömyydestä hallita juomistaan joutuu kärsimään kaikki.

Juu-u. Ja vammaiset voisi hoitaa päiviltä samalla metodilla. Ja heikkolahjaiset psyykepotilaat, 2. tyypin diabeetikot, röökin vetäjät.

Vittuako me maksetaan veroa vammaisten hoidosta ?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Juu-u. Ja vammaiset voisi hoitaa päiviltä samalla metodilla. Ja heikkolahjaiset psyykepotilaat, 2. tyypin diabeetikot, röökin vetäjät.



Vittuako me maksetaan veroa vammaisten hoidosta ?


Todella typerä kommentti. Etkö todella näe että tämä on pitkälti geneettinen ongelma joka hoitaisi itse itsensä varsin nopeasti. Venäjällä käsittääkseni ollaan tuossa jo aika pitkällä. Kukaan ei viinaa kenenkään kurkkuun kaataisi ja toki terveydenhuolto tekisi parhaansa auttaakseen. Kustannuksissa kymmenen vuoden piikki,sitten helpottaisi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ongelmat eivät katoa, ei millään systeemillä.
Fakta nyt vain on että hinta ja kulutus korreloituvat keskenään. Tämä ei ole mielipideasia.
Pitää siitä tahi ei.
Jos hinta ja kulutus korreloivat keskenään, niin miksi Suomessa on korkeista hinnoista huolimatta poikkeuksellisen paljon alkoholiongelmia, kun vertaa vaikkapa alhaisemman sääntelyn maihin? Miksi siis nykyinen alkoholipoliitikka ei toimi, vaikka pekkapuskamaisesti niin vakuuttelet?
Älähän nyt sorru lapsellisiin yleistyksiin. Edelleenkään osalla porukalla on ongelmia viinan kanssa -aina.
Tässähän se jutun pihvi on, vaikka et sitä välttämättä hoksaakaan. Ongelmakäyttäjiä tulee nimittäin aina olemaan, vaikka ongelmakäyttöä miten yritettäisiin ehkäistä. Samalla lailla kuin vaikkapa kannabiksen kohdalla, tässäkin asiassa pitäisi ottaa realiteetit huomioon ja paniikkiratkaisujen sijaan tehdä harkittuja päätöksiä. Ongelma on joka tapauksessa olemassa, joten olisi tehtävä pelisäännöt selviksi ja sen jälkeen kohdistettava kaikki tuki vain ja ainoastaan ilmenevien ongelmien ratkaisuun. Kyllähän kaupasta saa ostettua kaikenlaista muutakin kivaa, jos haluaa saada nuppinsa sekaisin. Kaupat myyvät myös vaarallisia teräaseita, kuten veitsiä, kirveitä ja saksia, joilla voi tiettävästi tappaa toisen ihmisen. Jostain syystä ihmiset eivät kuitenkaan näin toimi, eikä yhteiskunta halua kieltää näiden tuotteiden myymistä vapaasti. Kaikenlaisiin asioihin sisältyy omat riskinsä, mutta silti ihmiset tietoisesti jättävät riskit huomioimatta. Sokeriakin saa täysin laillisesti tunkea joka toiseen tuotteeseen, vaikka sen tiedetään aiheuttavan monia merkittäviä terveyshaittoja ihmisille. Jokaiselle on kuitenkin koulussa opetettu, että sokeria tulisi nauttia kohtuudella, eikä se varmaankaan ole jäänyt kovin monelta ymmärtämättä. On siis aivan oma valinta, ostaako ihminen vaikkapa sokerilla ryyditettyä jugurttia vai maustamatonta. Samoin on täysin ihmisen oma valinta, ostaako hän alkoholia iltakymmeneltä vai ei.

Suomen alkoholimonopoli toimii ihan yhtä hyvin kuin Veikkauskin: vakuutellaan, että olemassa oleva monopolijärjestelmä on ainoa toimiva ratkaisu, jolla ongelmat saadaan minimoitua. Tuloksia ei ole kuitenkaan näyttää. Suomessa on hirvittävä määrä ongelmapelaajia, vaikka Veikkauksen mainoskampanjoiden ja tavoitteiden perusteella kyseinen firma tekee hirmuisen hyvää työtä ilman voitontavoittelua. Näitä kahta monopolia yhdistää muuten yksi toinenkin asia: kumpikin epäonnistuu pahasti siinä tehtävässä, jonka vuoksi niillä on yksinoikeus markkinoille. On nimittäin mahdotonta estää ihmisiä matkustamasta ulkomaille tai pelaamasta uhkapelejä internetissä. Suomessa toimivat monopolit ovat näiltä osin jäänteitä menneestä maailmasta, jossa voitiin luottaa siihen, että ihmiset eivät ymmärrä vaatia parempaa.
Suomessa ongelmaryhmään kiinnitetään, verrattuna mihin tahansa maahan, valtavasti huomiota.
Vai niin. Minusta ongelmaryhmän suhteen voisi helpostikin kiristää otetta. Jos näin tehtäisiin, olisi esimerkiksi rapajuopoille asetettava tasan kaksi vaihtoehtoa:

1) Lopetat omasta tahdosta juomisen, jolloin valtio avustaa sinua tarjoamalla pääsyn katkaisuun ja/tai muita tukipalveluita
2) Jatkat samaan malliin, jolloin sinulta evätään mahdollisuus saada sosiaaliturvatukia. Sinulle tarjotaan edelleenkin mahdollisuutta katkaisuun ja/tai muihin tukipalveluihin. Jos et kuitenkaan omasta tahdosta ole valmis lopettamaan, sinulta vedetään tuet pois ja joudut itse keksimään, mistä saat rahoitusta toiminnallesi.

Tämän lisäksi on tietysti suuri ryhmä ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää alkoholia mutta jotka kustantavat itse harrastuksensa siihen asti, kunnes terveys pettää. Ymmärrän tämän tilanteen aiheuttaman problematiikan sen suhteen, että yhteiskunnan tukea on vaikea kohdistaa niille, jotka sitä ennen kaikkea ansaitsisivat - sairauksia kun ei voi aukottomasti todentaa minkään yksittäisen syyn aiheuttamiksi.

Tämä on myös monen mielestä kylmä ajattelutapa, mutta minun mielestä se on kaikessa karuudessaan oikeudenmukaisuutta. Suurta enemmistöä ei voi syyllistää siitä, että pieni vähemmistö ei osaa käyttää kaupassa myytäviä tuotteita oikein.

Vielä sen verran tuosta sinun korrelaatiosta, että onko siinä otettu huomioon juuri tämä ongelmaryhmä, jonka toimintaa nyt halutaan muuttaa? Ei nimittäin edelleenkään ole niinkään väliä, väheneekö kokonaiskulutus, jos se edelleen jakautuu äärimmäisen epätasaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös