Alkoholi – yleisesti

  • 393 608
  • 2 563

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Omien kokemusten mukaan juuri nämä eivät siihen kuulu. Moni joita tiedän ottavat juuri virosta itselleen 3-5 koppaa kaljaa ja saman verran siideriä/lonkeroa.

Suomessa on noin neljä miljoonaa täysi-ikäistä. Kuinka moni näistä käy varta vasten ostamassa Virosta viinaa? Kuinka moni näistä tilaa Virosta viinaa?

Vaikka omaan kaveripiiriin kuuluisikin jengiä, joka Viron viinaksia päämäärätietoisesti ostelee, niin neljään miljoonaan kansalaiseen verrattuna lukumäärä on kuitenkin pieni.

Verotuksella ja saatavuudella pystyttäisiin vaikuttamaan ainakin 3-3,5 miljoonaan suomalaiseen. Kun noin suureen joukkoon vaikutettaisiin, niin moni ongelmakäyttäjä, alkoholisti tai lievempi riitatilanne, väkivallanteko tai muu typeryys jäisi syntymättä.

Alkoholismi tai ongelmakäyttö ei ala yhtäkkiä. Se vaatii vuosia kehittyäkseen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Alkoholismi tai ongelmakäyttö ei ala yhtäkkiä. Se vaatii vuosia kehittyäkseen.

Ja niin kauan kuin asenneilmasto on vahvalle humalajuomiselle myönteinen, niin tämä kehitys saa aika monessa tapauksessa jatkua.
En tiedä kuinka paljon Eija Janatuinen-Nymaniin sanoihin uskoa, kun saa leipänsä alkkareiden hoitamisesta, mutta hänen mukaansa aika moni alkoholistiksi matkaava on ihan hyvässä duunissa. Aika iso kynnyshän täällä maassa on puuttua työkaverin tai alaisen ongelmiin niin kauan kuin kaveri saa itsensä hilattua aamuisin duunipaikalle. Kannattaa kuunnella Yle Areenasta Marko Kulmalan haastis. Oli Puheen aamussa vieraana tällä viikolla.

Ja en tiedä onko asenne syrjäseudulla rattijuoppouteen vielä sama kuin ennenkin eli on aivan OK ajella kapakasta omalla autolla himaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kannattaa kuunnella Yle Areenasta Marko Kulmalan haastis.

En nyt jaksa alkaa kuuntelemaan, mutta joskus Ylen tv-puolella oli joku alkoholikeskusteluilta, jossa oli mukana Marko Kulmala. Tyyppi oli todella päällekäyvä ja kieltämässä lähes kaiken alkoholiin liittyvän ja sai ainakin itseltäni hermot menenemään. Minulle jäi hänestä kuva, että itsellä ei pysy hanskassa, joten alkoholi pitää kieltää kaikilta. Demariainesta siis.
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Kemiallisesti sekaisin

Mistähän johtuu tuo metanolin myrkyllisyys etanoliin nähden? Molemmat taitavat olla yksiarvoisia alkoholeja, mutta miksi toinen tekee höppänäksi ja toinen vie näön ja elämän? Olen vain ihmetellyt joskus näitä uutisia alkoholikuolemista, taitaa olla korkeampaa kemiaa? Olen itse monta kertaa miettinyt "tosi pimeetä" pulloa ostaessani moisia. Yksi puolituttu heitti henkensä muutama vuosi sitten juotuaan "tenua". Oli kuulemma ollut ulkomaalaista tavaraa, suomalaisessa ei kait ole tuota metanolia? No, litran leka muijan kanssa kimppaan ja aamulla saivat juoppakamut soitella mustaa limusiinia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja mitä sitten tulee "normijengiin" niin enpä muista itse lähivuosina käyneeni yksissäkään häissä jossa juomat eivät olisi haettu Virosta. Joukossa on jopa useampi ihan Espoossa asuva pariskunta.

Keskustellaanko täällä oikeasti siitä haetaanko Virosta viinaa? Olen espoolainen ja oli päivän selvää, että omiin häihini haettiin pakettiautolla, kun kuskikin löytyi helposti. En tiedä, ehkä jotkut käyttävät euroseteleitään sytykkeinä.

Ja tuleehan Virossa käytyä muutenkin, koska se on niin hieno maa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Keskustellaanko täällä oikeasti siitä haetaanko Virosta viinaa? Olen espoolainen ja oli päivän selvää, että omiin häihini haettiin pakettiautolla, kun kuskikin löytyi helposti. En tiedä, ehkä jotkut käyttävät euroseteleitään sytykkeinä.

Ja tuleehan Virossa käytyä muutenkin, koska se on niin hieno maa.

No mitäs tuosta. Norjasta käydään Suomessa pohjoisessa samoin ja jonkun verran Ruotsistakin. Volyymit toki pienempiä. Onko joku sitä mieltä että Suomen kansalle olisi myytävä Viron hintatason mukaista alkoholia. Siitä ei hyvää seuraisi vaikka liberaali olenkin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja korkeamman hintatason hyödyt ovat mitkä? Virosta haetaan viinaa ja sitten kun sitä on, niin sitä tulee myös helpommin juotua.. Verrattuna tilanteeseen jossa olisi haettu vain "viikonlopun" annos. Myös Virosta tuodaan sitä viinaa reilummin että tulee myös enemmän säästöä. Joka taas ruokkii kierrettä. Vai väittääkö joku oikeasti että kulutus ei kasva jos autotalli on täynnä viinaksia? Lisäksi vielä kampaus-, kosmetologi- yms palvelujen menetetyt verotulot.. Mutta hei AAA-luokitus. Ja Hemingway luotan siihen mitä itse tiedän niin kauan kuin siitä ei ole luotettavampia tutkimuksia/ tilastoja, sitä en tiedä mihin uskot vai luotatko siihen että otantani olisi virheellinen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko joku sitä mieltä että Suomen kansalle olisi myytävä Viron hintatason mukaista alkoholia. Siitä ei hyvää seuraisi vaikka liberaali olenkin.

Olen itse jos nyt en ääriliberaali niin varmaankin aika lähellä sitä. Silti en missään tapauksessa hyväksy kossua ärkioskille. Se ei vain ikinä voisi toimia järkevästi meidän maalaisilla.

Se ei voisi toimia, jos tulisi kansanäänestys, niin menisin jonottamaan aamulla saadakseni äänestää vastaan.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Keskustellaanko täällä oikeasti siitä haetaanko Virosta viinaa? Olen espoolainen ja oli päivän selvää, että omiin häihini haettiin pakettiautolla, kun kuskikin löytyi helposti.
Ainakin nimimerkille Valkohuulikyy näytti tuntuvan absurdilta ajatus että joku "normaali" hakisi viinansa Virosta.
Hemingway kirjoitti:
Verotuksella ja saatavuudella pystyttäisiin vaikuttamaan ainakin 3-3,5 miljoonaan suomalaiseen.
Miksi 90% ihmisistä pitää rangaista siitä ettei 10% osaa käyttää alkoholia oikein? Ei alkoholiveron korotus, varsinkaan mietojen sellaisten puutu sen 10% ongelmiin. Jos siihen haluttaisiin puuttua niin vero olisi paljon korkeampi väkevimmissä juomissa ja juomista ohjattaisiin mietoihin juomiin. Nythän tämä(kin) korotus taitaa olla enemmänkin ratkaisu jolla valtion verohyödyt maksimoidaan sen sijaan että että itse ongelmaan puuttutaisiin. Yhtä puusilmäinen ratkaisu kuin makeisvero.

En ymmärrä tätä SA-Intista tuttua menetelmää jossa mennään heikoimman ehdolla. Missä on yksilön vastuu omista tekemisistään? Tuntuu siltä että tässä mennään kohti yhteiskuntaa jossa yhä enemmän valtiovalta sanelee mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Itsenäinen ajattelu, järjen käyttö ja vastuu omasta tekemisestä taas tuntuu olevan toissijainen asia.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Miksi 90% ihmisistä pitää rangaista siitä ettei 10% osaa käyttää alkoholia oikein?

Siksi ettei ihminen etukäteen tiedä, tuleeko hänestä juoppo tai ongelmakäyttäjä vai ei. Ei isänikään suunnitellut alkoholisoitua. Hän luuli hallitsevansa tilanteen ja väitti hallitsevansa sen vielä sittenkin, kun homma oli lähtenyt täysin lapasesta. Viinakierteessä oleva tai sinne lipuva ihminen pystyy valehtelemaan täysin holtittomasti sekä itselleen että läheisilleen.

Kukaan muukaan ei tiedä, pystyykö hän hallitsemaan käyttönsä pitkän ajan kuluessa vai ei. Suuresta porukasta aina jokin osuus sortuu, kun sille annetaan helppo mahdollisuus kuluttaa alkoholia. Siksi käytön helppouteen pitää vaikuttaa. Eteläeurooppalainen alkoholikulttuuri ei tilanteeseen auta, koska juoppoja on sielläkin. He vain pysyvät paremmin pois näkyviltä.

Ja sellainen huomio vielä, että väärinkäyttäjiä on kymmeniä prosentteja. Jokainen, joka vetää selvät kännit edes kerran kuussa, on alkoholin väärinkäyttäjä. Väärinkäyttäjä on myös jokainen, joka tissuttelee säännöllisesti. Kumpikin näistä alkoholinkäytön tavoista viittaa siihen, ettei viinaa vedetä hilpeään ja hallittuun mielennostoon, vaan sitä käytetään psyykkisten prosessien hallintaan. Ja koska alkoholi ei ole lääke, sitä ei pitäisi itsehoitoon käyttää.

Nollaaminen (usein miehet) ja rentoutuminen (usein naiset) - sanat, jotka kertovat vääristyneestä suhtautumisesta viinaan. Minäkin käytän joskus alkoholia huolien painamiseen taka-alalle, mutta en sentään väitä, että tapa olisi järkevä tai etteikö sillä olisi kielteisiä seurauksia. Minulla on esimerkiksi taipumus synkkyyteen ja jo pienet määrät alkoholia syventävät masentuneisuutta entisestään. Ja tarkoitan nyt hyvin pieniä määriä, kolmea neljää annosta viikossa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hei oikeesti, älä viitti jauhaa tuota paskaa. Lähes jokaisella on varmaan ainakin yksi alkoholisti lähipiirissä. Mutta se ettei kenestäkään tiedä että tuleeko juoppo, sen takia saatavuutta pitäisi rajoittaa. Pitäisikö kaikki aseet ottaa ihmisiltä pois kun ei koskaan tiedä että kuka sekoaa? Maajusseilta lannoitteet kun niistä saa tehtyä pommin. Mäkkäri ja Hese pitäisi kieltää koska jollekkin saattaa tulla ruoka-addiktio.

Se että sun isä sortui tuohon ei tarkoita että sinä sorrut, se ei tarkoita että muille käy varmasti samanlaisesti, se ei tosin tarkoita sitä ettei muille kävisi noin. Mutta väitätkö että syy oli alkoholin helpossa saatavuudessa eikä isässäsi? En ole itse koskaan syyttänyt alkoholin saatavuutta, kyllä tässäkin yksilön vastuu korostuu.
 

Aatos

Jäsen
Nythän tämä(kin) korotus taitaa olla enemmänkin ratkaisu jolla valtion verohyödyt maksimoidaan sen sijaan että että itse ongelmaan puuttutaisiin. Yhtä puusilmäinen ratkaisu kuin makeisvero.

En ymmärrä tätä SA-Intista tuttua menetelmää jossa mennään heikoimman ehdolla. Missä on yksilön vastuu omista tekemisistään? Tuntuu siltä että tässä mennään kohti yhteiskuntaa jossa yhä enemmän valtiovalta sanelee mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Itsenäinen ajattelu, järjen käyttö ja vastuu omasta tekemisestä taas tuntuu olevan toissijainen asia.

Alkoholipolitiikka on ollut liberaarila viimeiset 25 vuotta. Perusteillasi ei ole totuuspohjaa.

Kerrohan ihan omin sanoin kuinka ogelmat alkoholin ympärillä hoidetaan ? Kuinka kuitataan yli miljardin välittömät laskut ?

Välillinen hinta on yli 3 miljardia. Työikäisten yleisin kuolinsyy on alkoholi..



A
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mistäs ne verot sitten pitäisi kerätä jos ei alkoholista?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mutta se ettei kenestäkään tiedä että tuleeko juoppo, sen takia saatavuutta pitäisi rajoittaa.

Yhteiskunta ei vain toimi noin. Samalla logiikalla voitaisiin sallia maanteillä vapaat nopeudet. Hei, ei se kuitenkaan osu kuin harvoihin! Eikä osukaan. Monet osaisivat valita olosuhteisiin sopivan nopeuden. Silti enemmistö lienee sitä mieltä, ettei olisi hyvä, jos ihmiset saisivat itse päättä sopivan ajonopeuden.

Ei ole myöskään hyvä, että ihmiset saavat päättää itse juomisensa. Alkoholi on aine, jota monet eivät hallitse. Sen käyttöä pitää säädellä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ylivoimaisen enemmistön kiusaaminen ja rankaiseminen ongelmatapausten takia tuskin johtaa hyvinvoinnin lisääntymiseen. Suurin osa suomalaisista ei kärsi alkoholiongelmasta - milloin tässä yhteiskunnassa tajutaan alkaa vaatia yksilöiltä ja pitää yksilöä vastuussa omista ratkaisuista ja elämästä.

Pitäisi miettiä, miksi jotkut ihmiset pyrkivät vetämään pään täyteen viikosta toiseen. Alkooholin ja muiden päihteiden väärinkäyttö on vain sen todellisen ongelman seuraus - ja siihen ei saada ratkaisua piilottamalla alkoholituotteet.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suurin osa suomalaisista ei kärsi alkoholiongelmasta - milloin tässä yhteiskunnassa tajutaan alkaa vaatia yksilöiltä ja pitää yksilöä vastuussa omista ratkaisuista ja elämästä.

Kaunis ajatus tämä yksilön vastuu, mutta mitäs tämä käytännössä tarkoittaisi?
Kaipaisin siis sellaisia konkreettisia keinoja, jotka eivät ole ristiriidassa muiden lakien kanssa.

Sinällään verotus, tuontirajoitukset tai saatavuus eivät minua juurikaan nappaa, kun oma käyttöni on nykyään hyvin satunnaista ja sen verran vähäistä, ettei hinnalla ole juurikaan väliä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiken lainsaäädännön perustana on heikompien suojelu. 'Heikoimmat' alkoholista puheen ollen tarkoittaa lapsia ja nuoria, jotka eivät ole vielä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä, mutta jotka erityisesti kärsivät alkoholihaitoista - omien vanhempien/läheisten käytöstä tai sitten altistamalla itsensä aivan liian nuorena alkoholille. 14-vuotiaana alkoholin käytön aloittanut on 40% todennäköisyydellä tuleva ongelmakäyttäjä.

Ymmärrän, ettei parikymppistä kauhean paljon kiinnosta seuraava sukupolvi, mutta tulevaisuusaspektihan tässäkin on yhtälailla kuin esim. ympäristöasioissa. Nyt on todettu, että haitat ylittävät hyödyn, homma ei toimi ja pyritään tekemään korjausliikkeitä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kaiken lainsaäädännön perustana on heikompien suojelu. 'Heikoimmat' alkoholista puheen ollen tarkoittaa lapsia ja nuoria, jotka eivät ole vielä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä, mutta jotka erityisesti kärsivät alkoholihaitoista - omien vanhempien/läheisten käytöstä tai sitten altistamalla itsensä aivan liian nuorena alkoholille. 14-vuotiaana alkoholin käytön aloittanut on 40% todennäköisyydellä tuleva ongelmakäyttäjä.

Niin, mutta eihän esim. case Flamingo liity lapsiin millään tapaa. Tietysti heidän kuuluu varmistaa, ettei baariin pääse ala-ikäisiä, mutta se täytyy tietysti muutenkin huolehtia.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kerrohan ihan omin sanoin kuinka ogelmat alkoholin ympärillä hoidetaan ?
Kaksi asiaa muuttaisin itse eli verottaisin väkeviä alkoholeja nykyistä enemmän täten ohjaten kulutusta miedompiin juomiin kuten viineihin. Lisäksi juomista pitäisi saadaan enemmän valvottuihin tiloihin eli ravintoloihin sen sijaan että porukka dokaa kotona sitä Tallinnasta tuotua satojen litrojen satsia.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Ainakin nimimerkille Valkohuulikyy näytti tuntuvan absurdilta ajatus että joku "normaali" hakisi viinansa Virosta.


Ymmärrän toki häät ja muut isommat juhlat, mutta kyllä se edelleen tuntuu absurdilta, että haetaan normaaliin arkieloon viinat säännöllisesti Virosta. Säästöähän siinä varmasti muutaman lantin saa, mutta miksei saman tien esim. vaatteet myös Virosta? Varmasti aika moni tuote on siellä halvempaa, joten jos säästöä haetaan niin miksi pelkkä viina?

Haluaisin ehdottomasti tietää, että kuinka paljon Suomen tulisi vähentää viinan hintaa, että porukka ei sitten enää hakisi juomiaan Virosta? 10%, 20% vai 30%? Fatka on se, että Suomi ei ikinä pääse Viron hintojen tasolle ja olen erittäin iloinen siitä.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
mutta kyllä se edelleen tuntuu absurdilta, että haetaan normaaliin arkieloon viinat säännöllisesti Virosta.

Ei siihen ole edes luontevaa mahdollisuutta kuin eteläisen Suomen kärjessä asuvilla.

Kuinka monta eri suomalaista käy vuosittain Virossa? Tästä keskustelusta syntyy sellainen mielikuva, että suomalaisista ravaa siellä puolet, mutta mikä on todellisuus?
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Haluaisin ehdottomasti tietää, että kuinka paljon Suomen tulisi vähentää viinan hintaa, että porukka ei sitten enää hakisi juomiaan Virosta?

Itse en ole ikinä Virosta viinaa hakenut, mutta näkisin, että kapakoiden hanatuotteiden hinnat olisi hyvä saada sille tasolle, että taloudellisesti olisi ihan sama istua jossain terassilla kesäpäivä lipittelemässä mietoja juomia kuin hengata kotosalla sen litran kosamiitin kanssa ja kovimmassa nousukännissä poistua sitten baarin puolelle jatkamaan.

Ideaalitilanteessa tietysti koko kansakunta siirtyisi ihan muihin päihteisiin, mutta itse en usko sellaista Suomessa tapahtuvan. Asennemuutos kuitenkin on ihan toteutettavissa ja ensimmäinen askel olisi juurikin vapauttaa miedot alkoholijuomat ja näiden anniskeluoikeudet ympärivuorokautisiksi. Pikku hiljaa se kulttuuri muuttuu. Rajoitukset vain lisäävät väärinkäyttöä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaksi asiaa muuttaisin itse eli verottaisin väkeviä alkoholeja nykyistä enemmän täten ohjaten kulutusta miedompiin juomiin kuten viineihin. Lisäksi juomista pitäisi saadaan enemmän valvottuihin tiloihin eli ravintoloihin sen sijaan että porukka dokaa kotona sitä Tallinnasta tuotua satojen litrojen satsia.

Täysin samaa mieltä. Jälkimmäiseen ehdotukseen toteutuksena voisi olla jonkinlainen alennus ravintoloille alkoholiveroon.
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Ei ole myöskään hyvä, että ihmiset saavat päättää itse juomisensa. Alkoholi on aine, jota monet eivät hallitse. Sen käyttöä pitää säädellä.

Sulla on kaveri oikeasti suht vääristynyt maailmankuva. Neuvostoliiton rippeet viheltelevät hiljaa jäisellä tundralla, jossa ei ole ristin sielua.

Tiedätkös, olin täysin varma asiasta jo ennen kuin sanoit, että sulla on lähisuvussa sattunut tällainen ikävä tapahtuma liittyen alkoholiin.

Nimittäin siitä on seurannut ikuista katkeruutta alkoholin suuntaan. Jopa niinkin suurta, ettet pysty enää vastaanottamaan tietoa/mielipiteitä, jos ne ovat omaa ideologiaasi vastaan.

En tiedä, että oletko ihan tosissasi näiden juttujen kanssa vai mitä? Jos olet, niin tietosi ja olettamuksesi ovat juuri sellaista propagandatavaraa, jolle ei löydy kunnollista perustetta. Olennaista ei todellakaan ole esim. se, että kuinka monta eri suomalaista käy vuosittain Virossa. Olennaisinta olisi kysyä, että kuinka monelle sitä juomaa sieltä tulee. Ja kun väität, että luontevan mahdollisuuden omaavia tällaiselle reissulle olisi periaatteessa vain eteläisen Suomen kärjessä, niin todistat jo tällä, ettei sinulla oikeasti ole tilanteesta kauheasti tietoa/kokonaiskuvaa.

En lähde tässä nyt asiaa sen enempää aukaisemaan, mutta jos laatikko lonkeroa maksaa sen ~13e Virossa ja ainakin täälläpäin on sitä liikkunut myynnissä 25e/laatikko, niin ei niitäkään nyt montaa tarvitse myydä, jotta matkakulut on peitetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös