Alkoholi – yleisesti

  • 392 286
  • 2 563
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kohtuukäyttäjä on minusta sellainen, joka käyttää jatkuvasti selvästi vähemmän kuin suurkuluttaja.

Erään teorian mukaan alkoholin suurkuluttaja on ihminen, joka juo enemmän, kuin häntä hoitava lääkäri. Omat kokemukseni lääkäreistä ovat kyllä vahvistaneet tämän teorian.

Olen muodostanut käsityksen, että olet jotakuinkin kymmenisen vuotta minua nuorempi. Ajattelin juuri samalla tavalla kymmenen vuotta sitten, kuin sinä ajattelet nyt.

Mutta kehitys ei kehittyisi, jos sinä ajattelisit vielä huomenna samalla tavalla, kuin minä kymmenen vuotta sitten. Ei kai minun tarvitse sanoa enempää?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oli sitten kyse juomisesta, pelaamisesta, ylensyömisestä tai mistä tahansa riippuvuudesta, niin kyllähän jokainen omassa päässään tietää sen, onko homma mennyt yli vai ei. Siihen ei mitään "kaavioita tai annosmäärien laskemisia" edes tarvita. Toki niillä voidaan suuntaa vähän katsoa, mutta kyllähän hallinnan menettäminen näkyy ihan kaikessa sitten jo.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Oli sitten kyse juomisesta, pelaamisesta, ylensyömisestä tai mistä tahansa riippuvuudesta, niin kyllähän jokainen omassa päässään tietää sen, onko homma mennyt yli vai ei. Siihen ei mitään "kaavioita tai annosmäärien laskemisia" edes tarvita. Toki niillä voidaan suuntaa vähän katsoa, mutta kyllähän hallinnan menettäminen näkyy ihan kaikessa sitten jo.

Tässä aletaan päästä asioiden äärelle. Jokaisella meillä on omat addiktionsa, se kuuluu ihmisluonteeseen. Jotkut meistä täyttävät sitä alkoholilla siinä määrin, etteivät kykene hallitsemaan seurauksia.

Kyseessä on sentään kuitenkin väritön haihtuva neste, jolla on juovuttava vaikutus eräisiin hiilen ja hapen kiertokulkuun perustuviin elämänmuotoihin. Ihminen ei ole niistä suinkaan ainoa, mitä maapalloon tulee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erään teorian mukaan alkoholin suurkuluttaja on ihminen, joka juo enemmän, kuin häntä hoitava lääkäri. Omat kokemukseni lääkäreistä ovat kyllä vahvistaneet tämän teorian.

Tällaisten liukuvien arvioiden vuoksi suurkulutukselle on määritelty ihan annoksiin pohjatuvatkin rajat. Mitä tulee lääkäreihin, niin minulla on sellainen käsitys, että tuossa ammattikunnassa on melko rankastikin ryyppääviä edustajia aika runsaastikin. Valistus alkoholin vaaroista ei ole mennyt valitettavasti perille.

Olen muodostanut käsityksen, että olet jotakuinkin kymmenisen vuotta minua nuorempi. Ajattelin juuri samalla tavalla kymmenen vuotta sitten, kuin sinä ajattelet nyt.

Mutta kehitys ei kehittyisi, jos sinä ajattelisit vielä huomenna samalla tavalla, kuin minä kymmenen vuotta sitten. Ei kai minun tarvitse sanoa enempää?

Ikää meikäläisellä on nyt 33v ja muutama kuukausi siihen päälle. Mitä tähän kymmenen vuoden aikaväliin tulee, niin kymmenen vuotta sitten tuli nautittua alkoholia huomattavasti nykyistä enemmän. Railakas opiskelijaelämä oli silloin päivän sana. Onneksi olen aikuistunut noista ajoista... toivottavasti taas tämä nykyinen linjani alkoholin suhteen säilyy seuraavan kymmenen vuotta, ja pidempäänkin.

Alkoholin käyttöä on jokaisen hyvä arvioida aina ajoittain ja olla rehellinen itselleen. Vähän sama asia kuin esim. oman painon ja ruokatottumusten suhteen. Itsensä kusettaminen kun on helvetin paha asia. Läheisten kusettaminen on melkeinpä vielä pahempaa. Jos kuitenkin käyttö pysyy oikeastikin kohtuudessa eikä salakavalasti lisäänny erilaisten tekosyiden vuoksi, ei syytä huoleen minusta ole.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers

Kaikki mitä kirjoitit, on tavallaan totta. Insinöörimatematiikka ei vaan valitettavasti toimi arvioitaessa alkoholin vaikutuksia elävässä elämässä.

Sulla ei taida olla lapsia? On äärimmäisen vaikeaa arvioida, mikä on lasten vaikutus ihmisen elämään, täällä taitaa olla sivukaupalla aiheesta keskustelua 'an sich'. Silti yhtä lailla järjetöntä olisi väittää, että "juon, koska minulla on lapsia".

Point being, tulokulma aiheeseen voi olla moninainenkin (yksi toimittaja opetti mulle tämän) ja näkemykset saattavat muuttua matkalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaikki mitä kirjoitit, on tavallaan totta. Insinöörimatematiikka ei vaan valitettavasti toimi arvioitaessa alkoholin vaikutuksia elävässä elämässä.

Insinöörimatematiikka toimii vain insinööriasioissa, se on selvää. Lääkärimatematiikka, jota yritän ehkä huonolla menestyksellä tulkita, on kaiketi se, jonka pohjalta noita suosituksia ja rajoja on määritelty. Veikkaisin, että rajat on määritelty varmuuden vuoksi jopa melko tiukoiksi, jotta ne pätisivät oikeasti mahdollisimman moneen ihmiseen yksilölliset erot huomioiden.

Yhtä kaikki, matematiikalla pääsee tässäkin pitkälle, kunhan vain on matematiikassa rehellinen. Jos laskee tahallaan, että 1+1=1, niin silloin vika ei ole matematiikassa vaan laskijassa.

Sulla ei taida olla lapsia? On äärimmäisen vaikeaa arvioida, mikä on lasten vaikutus ihmisen elämään, täällä taitaa olla sivukaupalla aiheesta keskustelua 'an sich'. Silti yhtä lailla järjetöntä olisi väittää, että "juon, koska minulla on lapsia".

Ei ole. Varmasti lapset vaikuttavat ihmisten elämään - sen on saanut huomata lapsia hankkineiden läheisten kohdalla. Mitä tulee lapsiin ja juomiseen, niin minusta pitäisi olla itsestään selvää, että alkoholin käyttöä pitää viimeistään siinä vaiheessa tarkastella kun lapsien hankintaa suunnitellaan. Kun on vastuussa itsensä lisäksi myös pienestä ihmisestä, rajat on tunnettava.

Point being, tulokulma aiheeseen voi olla moninainenkin (yksi toimittaja opetti mulle tämän) ja näkemykset saattavat muuttua matkalla.

Ehdottomasti näin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mitä tulee lapsiin ja juomiseen, niin minusta pitäisi olla itsestään selvää, että alkoholin käyttöä pitää viimeistään siinä vaiheessa tarkastella kun lapsien hankintaa suunnitellaan. Kun on vastuussa itsensä lisäksi myös pienestä ihmisestä, rajat on tunnettava.

Mennään jo melko kauas ketjun aiheesta, mutta lauseesi "lapsien hankintaa suunnitellaan" nosti aikalailla niskakarvat pystyyn. Lapsia ei hankita, niitä saadaan. Jos saadaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mennään jo melko kauas ketjun aiheesta, mutta lauseesi "lapsien hankintaa suunnitellaan" nosti aikalailla niskakarvat pystyyn. Lapsia ei hankita, niitä saadaan. Jos saadaan.

Näin on. Mutta käsittääkseni ennen kuin lasten saamiseen tähtäävää sukupuoliyhdyntää aiotaan harrastaa, pitää minusta aiheesta keskustella, kuten siitä, kokevatko henkilöt olevansa kypsiä tähän, ovatko taloudelliset seikat riittävän hyvillä kantimilla ja sopisivatko lapset maailmaan. Näiden keskustelujen perusteella henkilöiden pitäisi tehdä päätös siitä, ovatko he oikeasti halukkaita yrittämään, syntyisikö tuon sukupuoliyhdynnän tuloksena hedelmöittynyt munasolu, joka kehittyisi ajan myötä ihmisalkioksi.

Tarkoitukseni ei siis ollut halventaa tätä prosessia. Käytin vain mielestäni arkikieleen vakiintunutta termiä. Ehkä parempi nimitys sitten olisi ollut tuo "suunnittelevat yrittävänsä hedelmöittää munasolua sukupuoliyhdynnällä". Lapsien saamisen suunnittelustakaan ei minusta oikein voi puhua...

Eiköhän se kuitenkin ole hankinnan suunnittelua... Sitten jos suunnitelma hyväksytään, hankintaa yritetään. Jos onni käy, lapset saadaan. Valitettavasti kaikilla halukkailla ei niin käy... maailma ei ole reilu. Valitettavasti myös monilla sellaisilla, joilla tuo alkoholin käyttö ei ole kontrollissa, eikä mitään suunnitelmia lapsen saamisen yrittämisestä ole tehty, tärppääkin vahingossa... Noin nyt saatiin keskustelua vähän raiteille.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Oli sitten kyse juomisesta, pelaamisesta, ylensyömisestä tai mistä tahansa riippuvuudesta, niin kyllähän jokainen omassa päässään tietää sen, onko homma mennyt yli vai ei. Siihen ei mitään "kaavioita tai annosmäärien laskemisia" edes tarvita. Toki niillä voidaan suuntaa vähän katsoa, mutta kyllähän hallinnan menettäminen näkyy ihan kaikessa sitten jo.

Saako alkoholisti vastata? On olemassa teoria siitä, että on joku geeni tai geeniyhdistelmä, joka altistaa addiktioille noin yleisesti.

Vaan tuohon lainaukseen, alkoholisti itse on se viimeinen ihminen, joka suostuu sen tunnustamaan. Mullakin oli ryyppääminen hanskassa 30v. omasta mielestäni. Vaikka juominen muuttuikin jokapäiväiseksi ja määrät kasvoivat, niin itselleen valehteli, että voin lopettaa koska vaan.

Parisen vuotta olen kohta ollut selvinpäin, vaan en vieläkään uskalla jättää tuota antabusta pois, se kun pitää huolta siitä, etten ainakaan viikkoon pysty juomaan.

t. hanu
 

Tuamas

Jäsen
Miten oikeasti voidaan laskea joku euromäärä sille, paljonko alkoholi aiheuttaa haittoja? Onko tuossa huomioitu esim. se summa, joka säästetään eläkkeissä, kun ihmiset kuolevat nuorempina ryyppäämisen takia?

Ihan samalla tavalla kuin lasketaan muitakin euromääriä.

+ Alkoholin tuottamat verotuotot
+ Säästetyt eläkkeet

- Alkoholin aiheuttamat sairaanhoitokulut (200 000 hoitopäivää / vuosi)
- Alkoholin aiheuttamat työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeet
- Alkoholin liikakäytön myötä syrjäytyneiden sosiaalikulut sekä näiden kautta saamatta jääneet verotulot
- Alkoholin vaikutuksen alaisena tehtyjen rikosten kustannukset (rattijuopot, pahoinpitelyt, tapot...)

Suorat kulut lienevät nykytiedon mukaan miljardin yli ja välilliset kulut sitten hieman lähteestä riippuen 3-6 mrd € vuositasolla.

Sinänsä suomalaisten juomakulttuuri kovaa vauhtia Eurooppalaistuu, joten hirveän huolissani en nykytilanteesta ole.

Mutta niin kauan kuin suurissa ikäluokissa vielä henki pihisee, tulee alkoholi olemaan sydän- ja verisuonitautien ohella suurin kansantautimme.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Miten oikeasti voidaan laskea joku euromäärä sille, paljonko alkoholi aiheuttaa haittoja? Onko tuossa huomioitu esim. se summa, joka säästetään eläkkeissä, kun ihmiset kuolevat nuorempina ryyppäämisen takia?

Jokaisen alkoholiin kuolevan pitäisi tehdä terveenä töitä ja maksaa veroja siihen asti kunnes kupsahtaa brenkun takia.
Epäilen, että duunin teko ja terveys saattavat vähän pätkiä jo ennen sitä viimeistä uloshengitystä. Ehkä itsensä tappava rattijuoppo voisi joissain tapauksissa mennä tähän kategoriaan?
 
- Alkoholin aiheuttamat sairaanhoitokulut (200 000 hoitopäivää / vuosi)
- Alkoholin aiheuttamat työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeet

Mitenkäs tässä huomioidaan se, että jos joku ei ryyppäisi itselleen maksasyöpää ja kuolisi siihen, saattaisi se saada vaikkapa leukemian, jonka hoitaminen maksaisi rahaa? Ja mistä voidaan tietää, olisiko sille sairaseläkeläiselle ollut työmarkkinoilla käyttöä, jos se olisi terve?

Jokaisen alkoholiin kuolevan pitäisi tehdä terveenä töitä ja maksaa veroja siihen asti kunnes kupsahtaa brenkun takia.
Epäilen, että duunin teko ja terveys saattavat vähän pätkiä jo ennen sitä viimeistä uloshengitystä.

Ihan varmasti pätkii, mutta en silti usko, että tällaista asiaa pystyisi euromääräisesti laskemaan mitenkään mielekkäällä tarkkuudella.

Enkä todellakaan väitä, ettei alkoholista tulisi yhteiskunnalle kuluja, mutta minusta on kornia iskeä tiskiin tuollainen mukavan pyöreä tasaluku kuin miljardi.

Minulle tulee tästä mieleen se mamu-kriitikkojen vaatimus, että humanitaarisen maahanmuuton kustannukset Suomelle tulisi laskea suunnilleen sadan euron tarkkuudella. En usko siihenkään, että se olisi mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Saako alkoholisti vastata? On olemassa teoria siitä, että on joku geeni tai geeniyhdistelmä, joka altistaa addiktioille noin yleisesti.

Vaan tuohon lainaukseen, alkoholisti itse on se viimeinen ihminen, joka suostuu sen tunnustamaan. Mullakin oli ryyppääminen hanskassa 30v. omasta mielestäni. Vaikka juominen muuttuikin jokapäiväiseksi ja määrät kasvoivat, niin itselleen valehteli, että voin lopettaa koska vaan.

Parisen vuotta olen kohta ollut selvinpäin, vaan en vieläkään uskalla jättää tuota antabusta pois, se kun pitää huolta siitä, etten ainakaan viikkoon pysty juomaan.

t. hanu

Kiitos vastauksesta ja Onnittelut siitä, että olet kohta 2v ollut juomatta!

Mulla on pari läheistä tuttua ja yksi lähisukulainen, jotka painivat alkoholismin kanssa, ja nuo tutut käyvät myös AA:ssa joka viikko (tuon lähisukulaisenkin pitäisi, mutta liiallinen juominen ja paniikkihäiriöt vaan jatkuvat). Joskus he ovat avautuneet minulle noista detalie-tasolla, ja perustin pohdintani lähinnä sille. Tuttuni sanoi, ettei vaan pystynyt lopettamaan, vaikka mieli halusi sitä jo ajat sitten. Onneksi heillä molemmilla on nyt AA:n avulla toinen tilanne.

Itse en ole se paras henkilö tästä nyt sitten puhumaan, kun en tähän ikään (ainakaan vielä) ole alkoholismiin sairastunut. Mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että kai sinulla kuitenkin takaraivossa välillä kolkutti, että liikaa menee ja vielä päivittäin, ja että toisin voisi/pitäisi olla? Eikös sellainen "kevyempi ajatus" kun alkoholismin myöntäminen ole melkein samalla viivalla sen kanssa, että jotain ajatuksia on jo siitä, että pitäisi vähentää?
 

Tuamas

Jäsen
Mitenkäs tässä huomioidaan se, että jos joku ei ryyppäisi itselleen maksasyöpää ja kuolisi siihen, saattaisi se saada vaikkapa leukemian, jonka hoitaminen maksaisi rahaa? Ja mistä voidaan tietää, olisiko sille sairaseläkeläiselle ollut työmarkkinoilla käyttöä, jos se olisi terve?

No vaikka siten että riski sairastua leukemiaan on 0,01 % ja siitä sitten laskemaan vaihtoehtoiskustannusta.

Tai lasketaan kuinka paljon keskimääräisen suomalaisen hoito maksaa keskimäärin eliniän aikana ja verrataan sitä siihen kuinka paljon alkoholin ongelmakäyttäjän hoito keskimäärin maksaa hänen eliniän aikana.

Sairaseläkeläiselle voidaan taas laskea se, kuinka keskimäärin työvoimapoolissa on kysyntää ja kuinka työpaikkojen tarjonta kohtaisi jne.

Näissä puhutaan suurista massoista, jolloin keskimääräiset kustannukset jne. ovat melkolailla laskettavissa.

Tuollaisella jossittelulla ei yhteiskunnassa kannattaisi koskaan laskea yhdenkään asian kustannustasoa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan samalla tavalla kuin lasketaan muitakin euromääriä.

+ Alkoholin tuottamat verotuotot
+ Säästetyt eläkkeet

Minulle on tullut vastaan ainoastaan laskelmia alkoholiveron tuotosta, löytyisikö sellaisia laskelmia missä olisi kaikki alkoholista suoraan ja välillisesti valtiolle tulevat tuotot kuten pakkaus- ja arvonlisävero, työllistävä vaikutus kaupassa, ravintoloissa, valmistuksessa, logistiikassa, terveydenhoidossa, tutkimuksessa jne sekä alkoholista suoraan tai välillisesti yrityksille syntyneiden voittojen verotus. Entä onko tutkittu miten alkoholin antama rentouttava vaikutus ja mielihyvä vaikuttaa positiivisesti valtion talouteen?

Ja kun kuluja lasketaan niin otetaanko huomioon sitä että jos alkoholia ei olisi niin ihmiset käyttäisivät mahdollisesti enemmän muita haitallisia aineita kuten tupakka, huumeet tai sokeri?
 
Entä onko tutkittu miten alkoholin antama rentouttava vaikutus ja mielihyvä vaikuttaa positiivisesti valtion talouteen?

Ja kuinka monen ihmisen työuran etenemiseen on vaikuttanut positiivisesti verkostoituminen jossain juomingeissa. Itse luin joskus tutkimuksesta, jonka mukaan alkoholin kohtuukäyttäjät tienaavat keskimäärin selvästi enemmän kuin absolutistit ja suurkuluttajat.

Tuskin esim. joku Jari Tervo tienaisi niin valtavia summia ja makselisi sellaiset määrät veroja, jos elelisi ihan kuivin suin.

Sellaisia haittojakin alkoholista tulee, joita ei voi kovin tarkasti arvioida. Jonkun alkoholistin lähiomaisen elämä saattaa mennä pilalle, mikä tuottaa valtiolle laskua.

Muuttujia on yksinkertaisesti niin paljon, ettei kovin mielekästä arviota pystytä laskemaan mitenkään.
 

Tuamas

Jäsen
Toki se on todettava, että vaikka nyt näitä numeroharjoituksia ja haittojen korostamista tänne itsekin olen vääntänyt, niin totuus on se ettei holhouksella ja keinotekoisilla rajoituksilla saavuteta mitään konkreettista pitkällä aikavälillä.

Pointtinani oli lähinnä se, että alkoholi on tällä hetkellä kansanterveydelle melkoinen ongelma Suomessa.

Ongelma on pikemminkin juuri siinä liiassa holhouksessa sekä siinä että alkoholi oli pitkään Suomessa tabu.
Ryypättiin kyllä ja paljon, mutta pääasiassa kirkasta ja pääasiassa salaa.
Samalla opetettiin lapsille, että alkoholi on saatanan keksintö jota ei missään nimessä saa ottaa.
Rakenna siinä sitten terve suhde alkoholiin.

Nykynuoriso alkaa onneksi olemaan jo melkoisen valveutunutta, alkoholinkäyttö ei enää ole samanlainen statussymboli tai tabu kuin ennen. Nyt meillä on toki nämä suuret ikäluokat vielä riesana tässä asiassa, mutta sen jälkeen näkisin ettei ongelma ole enää niin suuri.

Toki ohjaavaa vaikutustakin voitaisiin mielestäni perustellusti tuoda yleiseurooppalaisempaan malliin, koska tällä hetkellä nähdäkseni kossu on aivan liian halpaa suhteessa viiniin ja olueen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki ohjaavaa vaikutustakin voitaisiin mielestäni perustellusti tuoda yleiseurooppalaisempaan malliin, koska tällä hetkellä nähdäkseni kossu on aivan liian halpaa suhteessa viiniin ja olueen.

Olen aivan samoilla linjoilla. Mahtaako mistään löytyä keskiarvotilastojen sijaan muunlaisia keskilukuvertailuja eurooppalaisten maiden välillä? Tarkoitan siis mediaania tai vaikkapa keskiarvojakaumaakin, mistä on nipsaistu ongelma-/suurkuluttajien osuus ensin pois. Tämä viimeksimainittu sakkihan on ihan oma lukunsa, eikä sen "hoito" veroaseella vaikuta mitään. Mikä on esimerkiksi keskimmäisen 50%:n alkoholikulutus (25% keskiviivan molemmilla puolilla) vuodessa Suomessa, Unkarissa, Saksassa, Italiassa, Englannissa?


Siks toisekseen, kysymys Selincron käyttämisestä. Pahoittelut, jos aihe on jo kaluttu ketjussa, mutta mahtaako palstalaisista kenelläkään olla omakohtaisia kokemuksia lääkkeen tehosta? Lääke esiteltiin tuossa keväällä ja on nyt hakemassa jalansijaa mm. työterveyshuollon piiristä. Hajanaisia hyviä kertomuksia on korviin kantautunut, mutta niistä nyt ei ota selvää onko kyse yhtiön omasta sissimarkkinoinnista tmv. Kauppiksen Biotie-sijoittajien spämmistä. Asiaa omalla kohdalla punnitsevien varmaan kannattaa ottaa asia kuitenkin keskusteltavaksi seuraavan lääkärikäynnin yhteydessä. Ei kokeilu ojaan kaada, viina kyllä.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Hyvää keskustelua täällä. Douppi -nimimerkki kirjotti hyvän viestin siitä, että jokainen varmaa huomaa kun on mennyt yli. Ite tuli joskus kakskymppisenä vedettyä perseitä paljonkin ja mutsi mm. käski käymään AA:ssa tai muuten katkasee välit. Noh, talven siellä kävin ja uskomattominta paskaa missä oon ikinä joutunu istumaan. En tajua sitä vertaistukihommaa mikä siihen liittyy. Tykkään kaljasta ja tykkään olla humalassa siinä se.

En myöskään sillo nuorena kokenu mitenkään ongelmaks myöntää, että juon liikaa yleisiin rajoihin nähden. Koulut/työt yms. hoitu normaalisti ja en ikinä esim. menny auton rattiin krapulassa tai jos seuraavana päivänä oli tärkeää menoa tai asioita en ikinä vetäny perseitä. Rahaa palo tietenkin mut eniten mua ärsyttää se että juominen on asia mistä kuka vaan voi huomauttaa ja vittuilla mut esim ylipaino ei ole.

Ensinnäkin jotkut juo paljo ja jotkut vaikka syö. Joku AUDIT-testi nyt on vitseistä pahin. Joku on vaa keksiny mikä on liikaa ja sen mukaan rankataan ihmiset. Miksei syömiseen tehdä samaa? Sen lisäksi pitäs ymmärtää et kaikkia (tunnen yhen tapauksen) ei haittaa paskaakaan vaikka juo paljon kun pitää sitä lähinnä harrastuksena.

Kesällä tulee katottua sillon tällön tota suurinta pudottajaa ja nehän on syömisen kanssa rappioalkoholistin tasolla. Silti niillä ei kukaan ole puuttunu siihen asiaan vaikka sillo ku painoa oli 80 kg vaan annettu mennä sinne +150 kg. Yritän sanoa sitä, että voi juoda paljon koska pitää siitä. Eihän kaikki ole niitä, jotka haluais lopettaa juomisen mutta ei pysty.
Silti näitä läskejä vanhemmat elättää ja vaan toivotaan mut mitään ei kotona tehdä ylipainon estoksi, koska eihän "ihmisille saa huomauttaa painosta".

Alkoholipolitiikka menee vaan valitettavasti siihen suuntaan että kukaan ei saa ite päättää paljon juo vaan hankinta ja hinnat laitetaan hankalaks. Ei minua haittaa vaikka pieni karkkipussi tai sipsipussi maksas 100 € koska en syö niitä. En muutenkaan osta epäterveellisiä "herkkuja" kaupasta, koska en halua syödä niitä ja kerätä niistä rasvoja yms. Ei vaan näy hallituksen esityksiä että esim McDonaldsissa ei myytäs lihavalle henkilölle enää koska on nii läski. Eihän juopollekkaan myydä baarissa.

Kyllä kaikki alkoholi pitäs olla vapaasti saatavilla. Kiellot hankaloittaa vaan peruskäyttäjän ostoksia. SaiPan kotipeli päättyy yleensä vähä enne yheksää ja jos haluan illaks vaikka 2 kaljaa niin en voi kattoa peliä loppuun kun muuten ei kerkeä kauppaan ja jos meen vaikka suoraan edellisestä hommasta sinne ni naurettavaa et 21.05 en saa enää niitä 2 kaljaa.

Sanotaan loppuun, että ymmärrän kyllä jos joku ei pysty olee itekseen juomatta ja tarvii siihen jonku AA-kerhon tai tukiryhmän. En vaan käsitä miksi luullaan että se on joku yleinen tie onneen. Itelle ainaki ihan oma päätös olla vetämättä enää 25-v samalla tapaa ku 5 v aikasemmin ja tissuttelun vähentäminen onnistu iha omalla päätöksellä. Aihe tuli mieleen lähinnä tosta Karalahden tapauksesta. Vaikka en ymmärräkkään että jätti miljoonat sinne ni jos pikkurahoista oiso llu kyse ni en minäkään ois suostunu mihinkään päihdeohjelmiin. Jerellä kyllä oli sitte lopulta ongelma se juominen ja joutu lopettaa kokonaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mainitsemassani Allen Carrin kirjassa "Easy Way To Control Alcohol" on luku otsikolla "Why AA does not work". En ole markkinamies, mutta suosittelen kyseisen kirjan lukemista kaikille, joita oma alkoholinkäyttö askarruttaa.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Mainitsemassani Allen Carrin kirjassa "Easy Way To Control Alcohol" on luku otsikolla "Why AA does not work". En ole markkinamies, mutta suosittelen kyseisen kirjan lukemista kaikille, joita oma alkoholinkäyttö askarruttaa.
Google Booksista voi lukea previewinä n. 60 sivua alusta, mistä löytyy esim. tuo mainittu pitcher plant esimerkki.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Joku on vaa keksiny mikä on liikaa ja sen mukaan rankataan ihmiset. Miksei syömiseen tehdä samaa?
Kyllä tehdään. On yleisesti määritellyt kalorimäärät, jotka ovat ihmisen (sukupuolesta, iästä ja painosta riippuen) normaali päivätarve. Sen yli jos mennään syöt liikaa.

Alkoholin suhteen mullakin on "kohonnut riski", kun taisi tuo audit -testi antaa kasin. Olen tämän vuoden puolella humaltunut ehkä viisi tai kuusi kertaa ja muuten pitänyt alkoholin täysin pannassa. En siis harrasta kotitissuttelua laisinkaan ja hyvin harvoin tulee käytyä kaverienkaan kanssa "parilla".

Minua häiritsee suuresti jos valtio ryhtyy rankaisemaan minua mm. hinnankorotuksilla ja syy on se perinteinen. Jos muilla on ongelma, miksi minun pitäisi asiasta kärsiä? Joo joo, tulee kuluja ja verot nousee jne jne.. Mutta on se silti noin yksinkertainen päätelmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös