Ässät 2015–2016: piste kerrallaan kohti pudotuspelejä

  • 108 318
  • 733

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Teoriassa näin, mutta kun kumpikaan ei voita loppuja pelejään. Olishan se huikeeta, jos saatais sääleihin Lukko-Ässät, mutta epäilen.
Itseasiassa tarkemmin kuin toisinpäin kääntää, Sportilla pitäisi myös olla pientä painetta lopuista peleistä. Sarjataulukkoa katsellessa toki Ässille nämä paineet sysätään, kun he ovat takaa-ajajan roolissa.

Ei Ässät ainakaan heikenny Rockyn lähdön jälkeen, täysin päinvastoin. Luulen, että Sport on pian se joka on ahtaalla.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Viime kierroksilta Sportin kotitappio Kerholle on merkittävä, muuten vire ja peliesitykset olleet hyviä kärkijoukkueitakin vastaan. Nuo mainitut kolme vikaa vs merkityksettömiä otteluja pelaavat Blues, Ilves, HPK voi olla mailanpuristusta tai sitten hallitut 9 pinnaa.

Mutta samapa tuo vielä tässä vaiheessa. Omissa käsissä olis ja se onnikin on ansaittava.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Näitä poff-arvioita mietittäessä nousee ainakin itselleni merkittävimmäksi tekijäksi se, että Sporan peli on ollut aika hyvän näköistä kierroksesta toiseen, siis Ässiin verrattuna.

Nythän Ässät pelasi hyvän matsin valmennusvaihdon huumassa, mutta mikä on ilme Kuopiossa? Mun nähdäkseni ei kuitenkaan ole lyhyessä ajassa syytä odottaa ihmeitä Kotkaniemeltä, vaan ainoa mahis on edelleen molarin unelmapeli. Toki uusi valmennus parantaa lähtökohtaisesti Ässien mahiksia (=parempi peluutus). Lukko-matsista tulee myös muistaa, että olihan Lukon peli aivan karmeaa, yksi heikoimmista peleistä heiltä Porissa moneen vuoteen. Lukon mestaruuteen ei taida uskoa enää kukaan, taas saavat raumalaiset keksiä uudet hashtagit ensi kaudeksi unelmaa kuvaamaan...

Positiivisena heittona voi kuitenkin todeta, että muistan erään toisenkin kerran, kun Ässien kurssi otti täyskäännöksen Kuopiossa.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Nythän Ässät pelasi hyvän matsin valmennusvaihdon huumassa, mutta mikä on ilme Kuopiossa? Mun nähdäkseni ei kuitenkaan ole lyhyessä ajassa syytä odottaa ihmeitä Kotkaniemeltä, vaan ainoa mahis on edelleen molarin unelmapeli. Toki uusi valmennus parantaa lähtökohtaisesti Ässien mahiksia (=parempi peluutus).
Mun mielestä tuo ilmapiirin muutos on jo iso asia sinänsä, ja pystyn hyvinkin kuvittelemaan erittäin nälkäisen ja taistelevan jengin Kuopiossa ja sen jälkeenkin. Ja tuostahan tuo jengi on tällä kaudella elänyt, on-off -jengi ollut tällä kaudella, ja off-iltoina on aina hävitty, ihan joka kerta. Uskoisin joukkueen näkevän tämän uutena mahdollisuutena, ja kun kaikki pelaajat saavat itsestään hiukan enemmän vielä irti, niin eiköhän Kuopiossa taistella ihan tosissaan pisteistä. Näen tosin asian isona mahdollisuutena, toivottavasti näkevät ässäpelaajatkin.

Paras mahdollinen startti saatiin alle, ja nyt on mahdollisuus rakentaa sen päälle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mun mielestä tuo ilmapiirin muutos on jo iso asia sinänsä, ja pystyn hyvinkin kuvittelemaan erittäin nälkäisen ja taistelevan jengin Kuopiossa ja sen jälkeenkin. Ja tuostahan tuo jengi on tällä kaudella elänyt, on-off -jengi ollut tällä kaudella, ja off-iltoina on aina hävitty, ihan joka kerta. Uskoisin joukkueen näkevän tämän uutena mahdollisuutena, ja kun kaikki pelaajat saavat itsestään hiukan enemmän vielä irti, niin eiköhän Kuopiossa taistella ihan tosissaan pisteistä. Näen tosin asian isona mahdollisuutena, toivottavasti näkevät ässäpelaajatkin.

Paras mahdollinen startti saatiin alle, ja nyt on mahdollisuus rakentaa sen päälle.

Niin, kaikki tämä on ihan mahdollista. Kirjoitin asiasta vain siksi, että halusin korostaa nimenomaan tuon Kuopion pelin merkitystä.

Ja tosiaan, jos on Sportin peliä nähnyt, niin heillä on selvät sävelet, selvä identiteetti ja ihan ok toimiva pelitapa, ei ole samanlaista onoffia kuin Ässillä.
 

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos yhtään spekuloi ja katselee joukkueiden Sport, Kookoo ja Ässät loppuohjelmaa, kun noista joku on se, ketä menee kympin sakkiin.
Pisteet tällä hetkellä:
Sport 67
Kookoo 64
Ässät 62

Sportin vastustajat: Ilves (v), Kookoo (k), Tappara (v), Lukko (k), Kalpa (k), HIFK (v), Blues (k), Ilves (k), Hpk (v)

Kookoon vastustajat: Kärpät (v), Sport (v), Pelicans (k), Jyp (k), Tappara(v), Lukko (k), Ässät (k), Kalpa (v), Ilves (v)

Ässien vastustajat: Kalpa (v), Kärpät (v), Blues (k), Tappara (v), Tappara (k), Hpk (k), Saipa (v), Kookoo (v), Ilves (k), HIFK (v), Tps (k)

Aika tiukkaa tulee olemaan ja jännitystä riittää (toivottavasti) ihan viimeiselle kierrokselle asti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos yhtään spekuloi ja katselee joukkueiden Sport, Kookoo ja Ässät loppuohjelmaa, kun noista joku on se, ketä menee kympin sakkiin.
Pisteet tällä hetkellä:
Sport 67
Kookoo 64
Ässät 62

Sportin vastustajat: Ilves (v), Kookoo (k), Tappara (v), Lukko (k), Kalpa (k), HIFK (v), Blues (k), Ilves (k), Hpk (v)

Kookoon vastustajat: Kärpät (v), Sport (v), Pelicans (k), Jyp (k), Tappara(v), Lukko (k), Ässät (k), Kalpa (v), Ilves (v)

Ässien vastustajat: Kalpa (v), Kärpät (v), Blues (k), Tappara (v), Tappara (k), Hpk (k), Saipa (v), Kookoo (v), Ilves (k), HIFK (v), Tps (k)

Aika tiukkaa tulee olemaan ja jännitystä riittää (toivottavasti) ihan viimeiselle kierrokselle asti.

Myös ohjelman perusteella sanoisin, että Spora menee jatkoon, ellei Ässät selvästi nosta tasoaan vikoille kierroksille. Viimeiset ottelut nostaisin esille, Ässillä Hifk, joka saattaa taistella runkosarjan voitosta ja TPS, joka paskalla säkällä on kiinni kutospaikassa vikalla kiekalla.

Uskoisin, että Spora kohtaa kaksi sellaista jengiä, joilla ei enää panosta ole, kun 58 kierrosta on pelattu.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Viimeiset ottelut nostaisin esille, Ässillä Hifk, joka saattaa taistella runkosarjan voitosta ja TPS, joka paskalla säkällä on kiinni kutospaikassa vikalla kiekalla.

Uskoisin, että Spora kohtaa kaksi sellaista jengiä, joilla ei enää panosta ole, kun 58 kierrosta on pelattu.

Tätä sanoin jo viestissä #314. Kahden viimeisen kierroksen varaan homma ei missään nimessä saisi jäädä, koska silloin riskit jäädä rannalle ovat jo hyvin suuret. Ässien pitäisi siis seuraavan yhdeksän ottelunsa aikana repiä Sportin kaula kiinni näillä rästipeleillä (huominen KalPa-peli on esimerkiksi käytännössä pakkovoitto, vielä kun Sport ei pelaa), ja sittenkään ei riitä että voitetaan Sportin kanssa tasatahtiin koska tällöin ollaan suunnilleen tasoissa kahden viimeisen kierroksen koittaessa. Sportin on siis myös pakko kompuroida, jotta saataisiin se tarpeeksi iso kaula ennen kahta viimeistä kierrosta. Lisähaasteena on vielä se, että yksikin kompastuminen esimerkiksi HPK/Blues/Ilves/KooKoo otteluissa tarkoittaa, että Sportin on sen jälkeen kompastuttava periaatteessa kahdesti jos halutaan saada riittävä turvaväli ennen kahta viimeistä kierrosta

Mahdollisuudet kymppisijaan ovat, mutta eivät ne kovinkaan isot ole millään tavalla laskettuna, etenkin jos/kun Sport vetää tuolla tasolla kuin se on nyt pelannut. Tämä on sikälikin harmillista, että mahdollisuudet Lukon ja Ässien väliseen säälisarjaan olisivat kuitenkin nykynäkymillä jopa varsin hyvät, ja se olisikin sitten täysin ympäripyöreä sarja se. Joten sikälikin tästä kymppisijasta pitäisi nyt kyetä taistelemaan tosissaan..
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mikäs se sivusto olikaan, jossa pääsee tarkastelemaan joukkueiden laskennallisia poff-saumoja? Sivusto on linkitetty tänne useana kautena ja sitä on mielenkiintoista seurata...

edit. löysin tuon itse.

Tällä hetkellä Ässien laskennallinen sauma poffeihin näyttäisi olevan 27%

Sporalla tuo sauma on 67,2%

KooKoolla sauma on vain 9,2%

Luvuista voi päätellä, että laskennallisesti Ässien mahikset eivät vaikuta tällä hetkellä kovin kummoisilta... KalPa-voitto parantaisi mahiksia maltilliset 4,2%

linkkiä: Assat Playoff Chances - Sports Club Stats
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mikäs se sivusto olikaan, jossa pääsee tarkastelemaan joukkueiden laskennallisia poff-saumoja? Sivusto on linkitetty tänne useana kautena ja sitä on mielenkiintoista seurata...

edit. löysin tuon itse.

Tällä hetkellä Ässien laskennallinen sauma poffeihin näyttäisi olevan 27%

Sporalla tuo sauma on 67,2%

KooKoolla sauma on vain 9,2%

Luvuista voi päätellä, että laskennallisesti Ässien mahikset eivät vaikuta tällä hetkellä kovin kummoisilta... KalPa-voitto parantaisi mahiksia maltilliset 4,2%

linkkiä: Assat Playoff Chances - Sports Club Stats
Jep ja sija 11 näyttää todennäköisimmältä prosentein 36. Kalpasta voitto ja Sport häviäisi yllättäen Ipalle, niin prosentit muuttuisivat aika radikaalisti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäs se sivusto olikaan, jossa pääsee tarkastelemaan joukkueiden laskennallisia poff-saumoja? Sivusto on linkitetty tänne useana kautena ja sitä on mielenkiintoista seurata...

edit. löysin tuon itse.

Tällä hetkellä Ässien laskennallinen sauma poffeihin näyttäisi olevan 27%

Sporalla tuo sauma on 67,2%

KooKoolla sauma on vain 9,2%

Luvuista voi päätellä, että laskennallisesti Ässien mahikset eivät vaikuta tällä hetkellä kovin kummoisilta... KalPa-voitto parantaisi mahiksia maltilliset 4,2%

linkkiä: Assat Playoff Chances - Sports Club Stats

Kiinnostaisi laskentatapa näiden prosenttien takana. Ottaako sivusto huomioon esim. valmennuksen vaihdon aiheuttaman muutoksen peluutuksesta?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kiinnostaisi laskentatapa näiden prosenttien takana. Ottaako sivusto huomioon esim. valmennuksen vaihdon aiheuttaman muutoksen peluutuksesta?

En tiedä, mutta tuskinpa ottaa?

Mikäli Ässät voittaisi huomenna ja Spora häviäisi Ipalle, niin Ässien prosentit varmaankin nousisivat jonkin verran.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko tämä sivusto kuinka luotettava? Olisi mukava tietää mitkä ovat prosenttien perusteet?

Tuoltahan sä pääset itse tutustumaan sivujen sisältöön ( What is this? - Sports Club Stats ), vaikka kyllähän täällä on aika monta vuotta tätä samaa sivustoa käytetty ja varmaan useimmille palstan vakionaamoille on tuttu...

Sivusto - kuten ei mikään todennäköisyyksiä laskeva sivusto - ole mikään jumalainen totuus, mutta kuten tuolta näkyy, niin mukavasti on dataa vuosien varrelta kerätty. Minä en ole tilastotieteilijä, mutta jotenkin tuota lukiessani tulee mieleen, että varmaan tämä Ken Roberts ymmärtää näistä minua ja sinua enemmän.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Onko tämä sivusto kuinka luotettava? Olisi mukava tietää mitkä ovat prosenttien perusteet?

Ainoa mihin voi varmasti luottaa on kylmä fakta ja se sanoo tässä kohtaa seuraavaa:

Sport 51 ottelua 67 pinnaa
-------------------------------------
KooKoo 51 ottelua 64 pinnaa
Ässät 49 ottelua 62 pinnaa

Kaikki muu on pelkkää spekulointia ja jossittelua. 60 matsin jälkeen viivan päällä oleva jatkaa ja muilla alkaa kesälomat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuoltahan sä pääset itse tutustumaan sivujen sisältöön ( What is this? - Sports Club Stats ), vaikka kyllähän täällä on aika monta vuotta tätä samaa sivustoa käytetty ja varmaan useimmille palstan vakionaamoille on tuttu...

Sivusto - kuten ei mikään todennäköisyyksiä laskeva sivusto - ole mikään jumalainen totuus, mutta kuten tuolta näkyy, niin mukavasti on dataa vuosien varrelta kerätty. Minä en ole tilastotieteilijä, mutta jotenkin tuota lukiessani tulee mieleen, että varmaan tämä Ken Roberts ymmärtää näistä minua ja sinua enemmän.

Edelleen minua kiinnostaa prosenttien perusteet. Roberts ymmärtää varmaan todennäköisyyksistä meitä enemmän, jääkiekosta en olisi niin varma.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Edelleen minua kiinnostaa prosenttien perusteet. Roberts ymmärtää varmaan todennäköisyyksistä meitä enemmän, jääkiekosta en olisi niin varma.

Tuolta jos itse lukee, niin perusteina käytetään vanhoja tuloksia, tehtyjä maaleja, alkukauden matseille annetaan vähemmän painoarvoa, kun pelejä siinä vaiheessa vähemmän pelattuna jne.

Virhemarginaalia tuossa on varmasti - kuten sivuston tekijä myöntääkin - mutta kuinka paljon? Tuskin kuitenkaan niin paljon, että saat Ässät hirveän paljon suuremmaksi suosikiksi tämän hetken reaaliaikaisessa tilanteessa.

Noin kokonaisvaltaisesti muutenkin aika outo debatti, linkitin tilastosivun, jota palstalla on aiemmin käytetty kuvaamaan laskennallisia mahiksia poffeihin. Sivustoa ei kukaan ole väittänyt juuri oikean kuvan antavaksi, mutta pauttiarallaa varmasti Ässien mahikset ovat 25-40 % hujakoilla, eikä missään "omalla hyvällä pelillä jatkoon"-sfääreissä.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luvuista voi päätellä, että laskennallisesti Ässien mahikset eivät vaikuta tällä hetkellä kovin kummoisilta... KalPa-voitto parantaisi mahiksia maltilliset 4,2%
Voitto KalPasta nostaisi Ässien PlayOff mahdollisuuksia 13,2%, ja laskisi Sportin mahdollisuuksia 6,5%. Pessimismisi ulottuu näemmä lukujen tulkintaankin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voitto KalPasta nostaisi Ässien PlayOff mahdollisuuksia 13,2%, ja laskisi Sportin mahdollisuuksia 6,5%. Pessimismisi ulottuu näemmä lukujen tulkintaankin.

Jep, näin näyttäisikin olevan. Katsoin vahingossa lukua, että Ässät voittaisi jatkoilla/rankkareilla. Iso näyttäisi olevan siis laskennallinen ero siinä, tuleeko huomenna kaksi vai kolme pistettä.

Pessimisti en asian suhteen mielestäni ole, vaan realisti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jep, näin näyttäisikin olevan. Katsoin vahingossa lukua, että Ässät voittaisi jatkoilla/rankkareilla. Iso näyttäisi olevan siis laskennallinen ero siinä, tuleeko huomenna kaksi vai kolme pistettä.

Pessimisti en asian suhteen mielestäni ole, vaan realisti.

Meidän debatti lähti liikkeelle toisessa ketjussa, jossa sinä tyrmäsit minun "pleijaripaikka on omissa käsissä" kirjoitukseni viisasteluna. Pitäisin tuollaista lausuntoa aikamoisena pessimisminä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Meidän debatti lähti liikkeelle toisessa ketjussa, jossa sinä tyrmäsit minun "pleijaripaikka on omissa käsissä" kirjoitukseni viisasteluna. Pitäisin tuollaista lausuntoa aikamoisena pessimisminä.

Ässillä on mahdollisuus pleijareihin, mutta Ässien mahdollisuudet ovat heikommat kuin Sportin vastaavat, eihän tämä mitään pessimismiä ole. Huomisen jälkeen olemme taas ripauksen viisaampia, toivottavasti arvio valmennuksenvaihdon ja siten peluutuksen merkityksestä näkyy positiivisina juttuina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässillä on mahdollisuus pleijareihin, mutta Ässien mahdollisuudet ovat heikommat kuin Sportin vastaavat, eihän tämä mitään pessimismiä ole. Huomisen jälkeen olemme taas ripauksen viisaampia, toivottavasti arvio valmennuksenvaihdon ja siten peluutuksen merkityksestä näkyy positiivisina juttuina.

Jumalauta, olet sinä aikamoinen luistelija!! Et sinä näin kirjoittanut vaan pidit minun kirjoitustani viisasteluna, vastasin tähän. Jos olisit kirjoittanut näin silloin, olisin ollut samaa mieltä kanssasi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jumalauta, olet sinä aikamoinen luistelija!! Et sinä näin kirjoittanut vaan pidit minun kirjoitustani viisasteluna, vastasin tähän. Jos olisit kirjoittanut näin silloin, olisin ollut samaa mieltä kanssasi.

Onhan tuo viisastelua sanoa, että homma on omissa käsissä, todellisuudessa Ässät tullee tarvitsemaan apuja Sportilta ja sen vastustajilta erityisesti. Enkä myöskään usko mihinkään pitkiin porilaisiin voittoputkiin, joskin sellaista toivon.

Teknisesti ottaen toki olen samaa mieltä siitä, että poff-paikka on "omissa käsissä", senhän voi laskea lyhyelläkin matikalla.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se ei ollut edes teknisesti omissa käsissä vielä viikko sitten. Jos nyt katsottaisiin rauhassa kierros kerrallaan. Mahdollisuudet on ainakin realistiset edelleen, vaikka Sport nykyisessä tilanteessa suosikki onkin. Ainakin Ässien joukkueessa on kokemusta voittamisesta ja kovan paineen alla pelaamisesta, kun aletaan menemään loppusuoralle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Se ei ollut edes teknisesti omissa käsissä vielä viikko sitten. Jos nyt katsottaisiin rauhassa kierros kerrallaan. Mahdollisuudet on ainakin realistiset edelleen, vaikka Sport nykyisessä tilanteessa suosikki onkin. Ainakin Ässien joukkueessa on kokemusta voittamisesta ja kovan paineen alla pelaamisesta, kun aletaan menemään loppusuoralle.

Tästä samaa mieltä, että realistiset mahdollisuudet tosiaan ovat hyvät ja tätä tukevat nuo laskennallisetkin prosentit. Aika kuumottava peli tässäkin mielessä huomenna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös