Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 883 045
  • 8 574

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta maahanmuuttokritiikin liittäminen natseihin liittyy usein siihen, että maahanmuuttokriitikot usein ymmärtävät natsien tempauksia ja jopa puolustavat niitä. Uskoisin, että harva ns. tavis kannattaa natseja, mutta kun mamut.
Minusta taas maahanmuuttokritiikki liitetään usein(ei siis aina) natsismiin, koska vastapuoli haluaa leimata mamukriitikot. Tämä ilmiö tunnetaan myös nimellä "natsikortti". Saman kortin voi toki pelata myös esim. niin, että vasemmistoproffan haukkuessa Sipilän hallituksen, alkavat eri toten kovan linjan oikeistolaiset puhua professorista kommunistina.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo, olet oikeassa. Et tosiaan ole sanonut että 615.fin sivuilla olisi mitään agendaa, mutta 612.fin sivuista väitit.

Tuntuu absurdilta että keskustelemme tässä siitä että mitä on keskusteltu pari sivua sitten.



Olen kysynyt sinulta useamman tarkentavan kysymyksen johon et ole vastannut ja olet joka kerta arponut uuden vastauksen. Puhut "google-haulla löytyvistä keskusteluista" ja "mediassa olevista kirjoituksista" mutta jostain syystä et ole halunnut tarjota yhtään linkkiä tai tarkentavaa infoa mihin viittaat.

Koetin googlailla hakusanalla "612.fi" ja "mielenosoitus". Löysin varapuheenjohtajan nimen Jari-Pekka Marin. Googlasin sen enkä löytänyt vieläkään mitään kovin konkreettista ellei Takku.netin keskustelupalstaa lasketa.

Koska olet syyttänyt yhtä nimimerkkiä natsiksi koska hän on osallistunut kulkueeseen ja sanonut että agenda oli helposti löydettävissä koska sitä on käsitelty laajasti mediassa niin olisi korrektia tarjota linkki tälläiseen mediassa olevaan juttuun, niin voimme kaikki arvioida väitteesi todenperäisyyttä.

Toivon että et vastaa tähän jotain geneerista kuten "älyllistä epärehellisyyttä kieltää soihtumarssin tausta/nimetön järjestö/natsibändi/Immonen/Schaumannin hauta/Breivik/Halla-aho/enkäolosanonut" vaan tarjoat linkin johonkin materiaaliin jonka media-seuraava normikansalaisen olisi pitänyt bongata.

Kiitos jo etukäteen.

T. Sergei (medianseuraus-fani)

Sori, kirjoitusvirhe, olennaista.

Selvitin virheelliset väittämäsi jo edellisessä viestissäni, joten jätän ne sotamiesneuvoston harkittavaksi.

Googlasin 612.fi ja soihtukulkue.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minulle on nyt jäänyt, ihan hieman epäselväksi tämä natsiyhteys, voisiko joku nyt tätä hieman selventää, ihan siis linkein. Karmeasti käy suu, että hiljainen marssi itsenäisyyspäivänä soihtujakantaen hautausmaalle kunnioittamaan sankarivainajia, olisi natsihenkinen, koska joukossa on myös natseja ja järjestäjät ainakin oli natseja. Mikäli tähän kulkueeseen osallistui, niin sitten allekirjoitti kaiken mitä natsit haluaa jada jada. Menee sen verta allekirjoittaneelta yli hilseen, että joku voisi vähän tarkentaa.

Useamman kerran on mainittu, että siellä oli järjestävissä tahoissa natseja ja niistä on keskustelua netissä, yhtään linkkiä vaan ei ole näkynyt näihin "keskusteluihin". Minä kun edelleen luulin, että kyseessä on kansallismielinen soihtukulkue itsenäisyyspäivänä sankarivainajia kunnioittamaan. No ilmeisesti siis näillä perusteilla, jos satun samaan kauppaan jonkun natsin kanssa, niin allekirjoitan natsien mielipiteet tai jos satun jäähalliin missä pelaa jokin joukkue karmeeta ajokoirakiekkoa, niin allekirjoitan tuon pelityylin maailman parhaaksi. Ja auta armia jos satun olemaan konsertissa, missä joku vetäsee jonkin biisin liittyen yhtään minkäänsuuntaiseen aatteeseen, niin heti tulen leimatuksi. Uskaltaakohan tässä enää ulos lähteä, kun pitäisi ensin googletella 5 tuntia naapurien tekemisiä, poliittisia aatteita ja mahdollisia kytköksiä erilaisiin äärijärjestöihin, etten leimaudu tuolla k-marketin hevi-osastolla kun appelsiineja punnitsen.
 

cornix

Jäsen
Minusta taas maahanmuuttokritiikki liitetään usein(ei siis aina) natsismiin, koska vastapuoli haluaa leimata mamukriitikot. Tämä ilmiö tunnetaan myös nimellä "natsikortti"

Uusnatseja ei saa sanoa natseiksi? Onko tuo vähän tuollainen valkohipiäisten nigga-juttu sen suhteen kuka tuota sanaa saa käyttää?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Uusnatseja ei saa sanoa natseiksi? Onko tuo vähän tuollainen valkohipiäisten nigga-juttu sen suhteen kuka tuota sanaa saa käyttää?
Eivät kai kaikki maahanmuuttokriittiset sentään natseja ole?

Natsia saa mielestäni sanoa natsiksi, jos henkilö on todistetusti natsi. Mutta silloin, kun henkilöä haukutaan syyttä suotta natsiksi, häntä on loukattu varsin pahasti.
 

cornix

Jäsen
Eivät kai kaikki maahanmuuttokriittiset sentään natseja ole?

Natsia saa mielestäni sanoa natsiksi, jos henkilö on todistetusti natsi. Mutta silloin, kun henkilöä haukutaan syyttä suotta natsiksi, häntä on loukattu varsin pahasti.

Mä luulin että tässä puhuttiin tästä uusnatsien soihtukulkueesta.
 

cornix

Jäsen
Minulle on nyt jäänyt, ihan hieman epäselväksi tämä natsiyhteys, voisiko joku nyt tätä hieman selventää, ihan siis linkein.

Kyllä vaan, tuolla on hyvin kattavasti tuotu esille järjestäjätahot: http://takku.net/article.php/20151122193934615

Uskaltaakohan tässä enää ulos lähteä, kun pitäisi ensin googletella 5 tuntia naapurien tekemisiä, poliittisia aatteita ja mahdollisia kytköksiä erilaisiin äärijärjestöihin, etten leimaudu tuolla k-marketin hevi-osastolla kun appelsiineja punnitsen.

Se vähän tietysti riippuu siitä mitä puuhaat vapaa-ajallasi, mä en ole koskaan ajautunut vahingossa uusnatsien marssille.
 

cornix

Jäsen
Ai semmoinenkin on ollut? Missä ja milloin?

Juu, siitähän tässä ollaan aika paljon puhuttu. Kannattaa lukea myös edelliset sivut niin et oo ihan H.Moilasena. Itsenäisyyspäivänä oli tuo soihtukulkue Helsingissä. Itsenäisyyspäivää vietetään 6.12 ja Helsinki on Suomen pääkaupunki.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä vaan, tuolla on hyvin kattavasti tuotu esille järjestäjätahot: http://takku.net/article.php/20151122193934615

Se vähän tietysti riippuu siitä mitä puuhaat vapaa-ajallasi, mä en ole koskaan ajautunut vahingossa uusnatsien marssille.
No se on sinun asiasi, minä en nyt edelleenkään ymmärrä tätä asiaa. Eli jos 612 (huom ei edes ry tms. vaan siis ihan vain rekisteröimätön porukka), järjestää vaikka lasten balettiesityksen, niin leimaudunko minä natsiksi, mikäli sitä menen katselemaan, tai leimautuuko jonkin esiintyvän lapsen vanhempi silloin natsiksi? Eikä sen tarvitse olla baletti-esitys, vaan voit laittaa tuohon tilalle ihan minkä vain haluamasi tai keksimäsi tapahtuman, ihan sama onko se sitten joululaulujen laulaminen tai soihtukulkue itsenäisyyspäivänä sankarihaudoille sytyttämään kynttilää. Edelleen eikö se tapahtuma ja sen tapahtuman idea ja henki, ole se mikä määrittää onko tapahtuma natsistinen tai ei, eikä se ketä sen järjestää tai ketä siihen osallistuu?

Minä en ainakaan löytänyt tuossa tapahtumakutsusta mitään natsistista puolta. Enemmänkin siitä sai kunnioittavan sävyn niitä kohtaan, jotka tuolla taisteli ja kaatui tämän maan demokratian ja itsemääräämisoikeuden puolesta. Kyllä minä voisin sen ajatuksen takia hyvinkin marssia kaatosateessa. Natsismin takia en.

Ihan samalla tavalla kuin leimaako tuollaiset suvakki konsertit kaikki ne jotka menee sinne kuuntelemaan ilmaista musiikkia heidät automaattisesti joksikin vehervassareiksi, anarkisteiksi ja kommunisteiksi? Minusta ei. Miksi siis tässä tapauksessa se leimaaminen tapahtui, vaikka tapahtumalla ei ollut mitään tekemistä natsismin kanssa?
 

Jeffrey

Jäsen
Minusta taas maahanmuuttokritiikki liitetään usein(ei siis aina) natsismiin, koska vastapuoli haluaa leimata mamukriitikot. Tämä ilmiö tunnetaan myös nimellä "natsikortti". Saman kortin voi toki pelata myös esim. niin, että vasemmistoproffan haukkuessa Sipilän hallituksen, alkavat eri toten kovan linjan oikeistolaiset puhua professorista kommunistina.

Tästä varmasti on kyse. Vastapuoli halutaan saattaa mahdollisimman ikävään valoon, jotta neutraalit ihmiset kääntyisivät oman aatteen kannalle. Ihan samanlainen kampanja on nähty myöt esimerkiksi ydinvoiman kannattajia kohtaan, joista sanottiin, että haluavat Tshernobylin Suomeen. Sama käytiin myös esimerkiksi homoavioliiton vastustajia kohtaan. Ja nyt näitä kohtaan, jotka kehtaavat vastustaa monen kymmenentuhannen nuoren iraikilais- ja afgaanimiehen ottamista ehdoitta maahamme elätettäviksi.

Sama sakki siellä menee muodin perässä, vastustaen ja yrittäen alistaa milloin mitäkin porukkaa.

Ikävä kyllä, tämä kansallismielisyyden vihaaminen ja ulkomaisen rakastaminen, on yksi isoja syitä myös sille, miksi Suomen talous vie hounosti ja kotimaiset tuotteet eivät löydä kuluttajia meillä tai maailmalla.
 

Jeffrey

Jäsen
No se on sinun asiasi, minä en nyt edelleenkään ymmärrä tätä asiaa. Eli jos 612 (huom ei edes ry tms. vaan siis ihan vain rekisteröimätön porukka), järjestää vaikka lasten balettiesityksen, niin leimaudunko minä natsiksi, mikäli sitä menen katselemaan, tai leimautuuko jonkin esiintyvän lapsen vanhempi silloin natsiksi? Eikä sen tarvitse olla baletti-esitys, vaan voit laittaa tuohon tilalle ihan minkä vain haluamasi tai keksimäsi tapahtuman, ihan sama onko se sitten joululaulujen laulaminen tai soihtukulkue itsenäisyyspäivänä sankarihaudoille sytyttämään kynttilää. Edelleen eikö se tapahtuma ja sen tapahtuman idea ja henki, ole se mikä määrittää onko tapahtuma natsistinen tai ei, eikä se ketä sen järjestää tai ketä siihen osallistuu?

Minä en ainakaan löytänyt tuossa tapahtumakutsusta mitään natsistista puolta. Enemmänkin siitä sai kunnioittavan sävyn niitä kohtaan, jotka tuolla taisteli ja kaatui tämän maan demokratian ja itsemääräämisoikeuden puolesta. Kyllä minä voisin sen ajatuksen takia hyvinkin marssia kaatosateessa. Natsismin takia en.

Tässähän olisikin hauska linkki. 612 voisi ihan yhtäkkiä alkaa suureen ääneen puoltamaan maahanmuuttoa. Tässä tapauksessahan nyt sitten koko vihervasemmisto kääntäisi takkinsa, ja alkaisikin viestimään, että "ei me haluta olla natseja, maahanmuutto seis!"
 

cornix

Jäsen
No se on sinun asiasi, minä en nyt edelleenkään ymmärrä tätä asiaa. Eli jos 612 (huom ei edes ry tms. vaan siis ihan vain rekisteröimätön porukka), järjestää vaikka lasten balettiesityksen, niin leimaudunko minä natsiksi, mikäli sitä menen katselemaan, tai leimautuuko jonkin esiintyvän lapsen vanhempi silloin natsiksi?

Hyvin vahva statement asian puolesta se ainakin on, ellei sinne sitten eksy jotenkin vahingossa jostain kummallisesta syystä.
 

cornix

Jäsen
Tässähän olisikin hauska linkki. 612 voisi ihan yhtäkkiä alkaa suureen ääneen puoltamaan maahanmuuttoa. Tässä tapauksessahan nyt sitten koko vihervasemmisto kääntäisi takkinsa, ja alkaisikin viestimään, että "ei me haluta olla natseja, maahanmuutto seis!"

Tai sitten sä vaan mutuilet ja olet väärässä, mä veikkaan tota mun esittämää vaihtoehtoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hyvin vahva statement asian puolesta se ainakin on, ellei sinne sitten eksy jotenkin vahingossa jostain kummallisesta syystä.
Ihan tosissasiko olet? Natsistinen baletti-esitys, minä taidankin kääräistä hihani ja ottaa yhteyttä tähän 612 porukkaan, ihan vain sen takia, että saisin tämän nähdä!

Tässä olisi kyllä hyvä syy tulla leimatuksi natsiksi kun pikkutytöt vetäis balettiesitystä ja tapahtuman taustalla olisi "natseja" tai natsihenkisiä järjestämässä. Helvetti siitä tulis huikeeta. Iskisköhän tää anarkistiporukka sinnekkin, tulisivat hakkaan pikkutytöt kun isät on niin natseja tai ainakin laittoivat ne tytöt osallistumaan natsistiseen balettiesitykseen.

edit. lisätään vielä sellainen skenaario, että vaikka nää natsit jakais tuolla hernekeittoa ilmaiseksi jossain torilla, niin leimaudunko minä silloinkin natsiksi, jos menen syömään ilmaista soppaa? Perskele tää alkaa olen aika vaikeeta tää touhu kun ei uskalla enää ees ilmasia ämpäreitä kohta hakea, kun en minä tiedä kaikkien firmojen johtajien kytköksiä. Voi tulla turpaan, jos väärästä paikasta ämpärin hakee.
 

cornix

Jäsen
Ihan tosissasiko olet? Natsistinen baletti-esitys, minä taidankin kääräistä hihani ja ottaa yhteyttä tähän 612 porukkaan, ihan vain sen takia, että saisin tämän nähdä!

Ai kysyt multa olenko ihan tosissani? Uusnatsien baletti-esityksiä odotellessa...

Mites vaikka pedofiilien kokkiskaba lapsille? Ratkiriemukas idea! Sweet child of mine kun pärähtää soimaan niin kattiloissa vispilät väpättää.
 

Jeffrey

Jäsen
Ai kysyt multa olenko ihan tosissani? Uusnatsien baletti-esityksiä odotellessa...

Mites vaikka pedofiilien kokkiskaba lapsille? Ratkiriemukas idea! Sweet child of mine kun pärähtää soimaan niin kattiloissa vispilät väpättää.

Mites muuten koet, että oliko tuo soihtumarssin varrella "heil hitleriä" huudellut antifasisti nyt sitten natsi myös. Aikaisemminhan tällaisten tervehdysten tekijät ovat ehdoitta linkattu natseiksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Googlasin 612.fi ja soihtukulkue.

Let me google that for you

En neljään ensimmäiseen sivuun löytänyt yhtään ennen itsenäisyyspäivää kirjoitettua median juttua tuon kulkueen taustoista. Aika outoa, että koska @TosiFanin mukaan "soihtukulkueen agenda on tullut mediassa monesti esille. Jos kulkueessa mukana ollut ei tätä ymmärtänyt, hän ei seuraa mediaa aktiivisesti tai ei ymmärrä lukemaansa. Kulkueesta kirjoitettiin monta viikkoa ennen tapahtumaa ja taustojakin kerrottiin moneen kertaan. "

Pistin tuohon sanatarkan lainauksesi ettet ala väittämään että et ole mistään mediajutuista puhunutkaan.

Mukavaa että sentään cornix sai aikaiseksi yhden linkin. Eli normaali mediaseuraava perheenisän olisi siis pitänyt normivisiitillään Takku.nettiin huomata tuo artikkeli

Tämä selittää minun TosiFanin näkemyseron. Me käsitämme termit "media" ja "normi-perheenisä" eri tavalla. Minusta HommaForum, Takku.net, Suomen Sisun, Saku Timosen blogi, Halla-ahon Facebook-seinä tai Varisverkoston sivut eivät ole sellaisia joilla oleva info nyt-vaan-pitää-tietää.
 
Kyllähän nimenomaan nyt rasististen äänenpainojen vallatessa alaa yhä enenevissä määrin tarvitaan entistä enemmän ihmisoikeuksien ja etnisten vähemmistöjen puolustajia politiikkaan. Uskon, että vuonna 2019 Honkasalo ei jää enää varasijalle, vaan menee heittämällä eduskuntaan. Kovin kauaksihan se paikka ei jäänyt viime keväänäkään, kun ääniä tuli komeasti yli 5 000. Nykytilanteessa alkavat unisemmatkin kansalaiset ymmärtää sen, että halla-ahot ja immoset tarvitsevat vahvan vastavoiman, jotta Suomi ottaisi jatkossakin vastaan vähintään yhtä paljon turvapaikanhakijoita kuin tänä vuonna.

Täytyy kuitenkin muistaa että Honkasalo taitaa olla ihan oikeasti uskoa juttuihinsa ja sinä vain esität uskovasi liki sairauteen jo yltävässä provoilun kaipuussasi.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
#cornix miten meni sun mielestä tuo vastamielenosoitus? Kuitenkin poliisi suojasi ihan kivasti siinä laillista kulkuetta, kun vasurihipit kittasivat kaljaa ja heittelivät tyhjiä pulloja sitä mukaan kun saivat niitä tyhjäksi.
 

cornix

Jäsen
#cornix miten meni sun mielestä tuo vastamielenosoitus? Kuitenkin poliisi suojasi ihan kivasti siinä laillista kulkuetta, kun vasurihipit kittasivat kaljaa ja heittelivät tyhjiä pulloja sitä mukaan kun saivat niitä tyhjäksi.

Mun mielestä se oli aika paskasti organisoitu ja ilmeisesti mobilisointikaan ei oikein onnistunut, johtuu varmaan tuosta polarisoinnista. En tosin katsellut streamia kuin ehkä tunnin, mutta motista mottiin näytti matka kulkevan.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mun mielestä se oli aika paskasti organisoitu ja ilmeisesti mobilisointikaan ei oikein onnistunut, johtuu varmaan tuosta polarisoinnista. En tosin katsellut streamia kuin ehkä tunnin, mutta motista mottiin näytti matka kulkevan.

Ja loppupeleissä oli aika vähän tuota porukkaa siellä vastustamassa tuota kulkuetta jossa taisi olla se 5-6 kertaa enemmän porukkaa. Näytti vähän siltä etteivät ritsajengiläiset oikeasti halunneet tuon kulkueen kimppuun vaan leikki lähinnä poliisin kanssa, jonka kanssa on turvallisempi leikkiä ja näin ollen ajaa omaa agendaa turvallisesti sekä syyttää virkavaltaa "natsien" puolustamisesta.
 
Ja loppupeleissä oli aika vähän tuota porukkaa siellä vastustamassa tuota kulkuetta jossa taisi olla se 5-6 kertaa enemmän porukkaa. Näytti vähän siltä etteivät ritsajengiläiset oikeasti halunneet tuon kulkueen kimppuun vaan leikki lähinnä poliisin kanssa, jonka kanssa on turvallisempi leikkiä ja näin ollen ajaa omaa agendaa turvallisesti sekä syyttää virkavaltaa "natsien" puolustamisesta.
Millä lihaksilla ne happopää-rehupuntit edes tappelisi? Noh yhteiskunnan rahoja säästyi kun rapalanaamat jätti larppaamisensa väliin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, no, varmasti tuossa surkuhupaisessa kulkueessa oli mukana vähintään semi-fasisteja. Näin liberaalina minulle on vain suorastaan radikaalin olennaista, että myös fasistit ja rasistit saavat vapaasti osoittaa rauhanomaisesti mieltään. Se on sellainen kynnyskysymys.

Nimenomaan tästä on kyse minunkin mielestäni. Jopa Syksy Räsäsen kannanotosta paistaa mielipide, jonka mukaan poliisin pitäisi alkaa aktiivisesti tehdä päätöksiä ihmisten ideologian perusteella siitä, kenen perusoikeuksia suojellaan.

Tuntuu, että toinen äärilaita haluaa oikeuttaa varmuuden vuoksi oman versionsa fasismista, ettei sen toisen porukan fasistit vain pääsisi valtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös