Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 894 340
  • 8 656

cornix

Jäsen
Sitten vaan linkkiä kehiin. Eikös poliisille pidä kertoa mielenilmauksen järjestäjä, joten tieto ei liene kovin hankala kaivaa esiin, jos siellä tosiaan SVL järjestäjänä.
No siitä sitten kaivamaan jos se ei ole niin vaikeaa. Voihan tietysti järjestäjäksi lyödä vaikka ihmisen joka tilaisuuteen ei ole edes tulossa, en minä sillä.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Jotain muuta vahvistusta pyydettiin. Minä tiedän mikä SVL.n rooli soihtukulkueessa on, joten kyllä kai toi faktatieto käy vahvistuksesta mutua paremmin. Mun mielestä ainakin.
No niin, eiköhän tää mutuilu ja hutuilu ollut sitten tässä, yhdessä oman uskottavuutesi kanssa.
 

cornix

Jäsen
Totta helvetissä joku punakaartilainen tiesi tuosta jyväskylän tapahtumasta, ja meni ihan tarkoituksella paikalle oman ratsuväkensä kanssa. Eipä nyt uhriuduta siellä.

Olisihan sen pitänyt toki muistaa että kaupungilla ei silloin liikuta kun natsit kokoontuu, se on niiden alue saatana. Harmi kun toi ratsuväki oli niin heikko mikä tarttui mukaan, ehkä toi kauppaostoksilta muovipussia kantanut tyttöystävä ei tajunnut mitään paistinpannua järeämpää ostaa kaupasta astaloksi.
 

cornix

Jäsen
Mullakin on faktatieto siitä onko avaruudessa älyllistä elämää, en vaan kerro sitä kenellekään.
No mikset sä sitten etsinyt niitä järjestäjiä jos oli helppo juttu ja kaikkea? Mä oon unohtanut että nörtit elää täällä internetissä lähinnä, jpg tai ei tapahtunut.

Voitte @archieG kanssa vaikka maailman tappiin asti jännäillä mistä ihmiset voivat tietää asioita joista teillä ei ole mitään hajuakaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Olisihan sen pitänyt toki muistaa että kaupungilla ei silloin liikuta kun natsit kokoontuu, se on niiden alue saatana. Harmi kun toi ratsuväki oli niin heikko mikä tarttui mukaan, ehkä toi kauppaostoksilta muovipussia kantanut tyttöystävä ei tajunnut mitään paistinpannua järeämpää ostaa kaupasta mukaan.

Mä olen jo lapsena oppinut sen, että jos joku toinen ihminen ei minusta pidä, niin kierrän heidät kaukaa jos kadulla kohtaan. Tai en ainakaan mennyt sinne, missä tiesin heidän olevan. Tämmöisiä oli esimerkiksi Eiran deegut 90-luvulla.
 

Jeffrey

Jäsen
No mikset sä sitten etsinyt niitä järjestäjiä jos oli helppo juttu ja kaikkea? Mä oon unohtanut että nörtit elää täällä internetissä lähinnä, jpg tai ei tapahtunut.

Voitte @archieG kanssa vaikka maailman tappiin asti jännäillä mistä ihmiset voivat tietää asioita joista teillä ei ole mitään hajuakaan.

Sä olet ilmeisesti kuullut omalta anarkisti verkostoltasi, että SVL on mukana, ja nyt pidät sitä absoluuttisena totena? Meillä yliopistolla on opetettu lähdekritiikkiä.
 

cornix

Jäsen
Mä olen jo lapsena oppinut sen, että jos joku toinen ihminen ei minusta pidä, niin kierrän heidät kaukaa jos kadulla kohtaan. Tai en ainakaan mennyt sinne, missä tiesin heidän olevan. Tämmöisiä oli esimerkiksi Eiran deegut 90-luvulla.

Sulle ei ois kyllä talvisodassa ollut hirveesti käyttöä... Mä kyllä toimin ihan toisin aina ja ikuisesti, mun liikkumisenvapautta ei hörhöt estä.
 

cornix

Jäsen
Sä olet ilmeisesti kuullut omalta anarkisti verkostoltasi, että SVL on mukana, ja nyt pidät sitä absoluuttisena totena? Meillä yliopistolla on opetettu lähdekritiikkiä.

Joo mutta tuskin on häävi yliopisto jos teille opetetaan jotain mutuarvailuja lähinnä sen lähdekritiikin kaveriksi. Mistäs sinä tiedät mistä minä tietoni saan, ei ole edes anarkistiverkostoa tukena mulla.
 

Jeffrey

Jäsen
Joo mutta tuskin on häävi yliopisto jos teille opetetaan jotain mutuarvailuja lähinnä sen lähdekritiikin kaveriksi. Mistäs sinä tiedät mistä minä tietoni saan, ei ole edes anarkistiverkostoa tukena mulla.

Meillä opetetaan myös löytämään syy-seuraus-suhteita. Nämä sun nimettömät faktalähteet vaikuttavat kovasti anarkko jutuilta.

Sulle ei ois kyllä talvisodassa ollut hirveesti käyttöä... Mä kyllä toimin ihan toisin aina ja ikuisesti, mun liikkumisenvapautta ei hörhöt estä.

Sä sitten rinnastat ihan tosissasi vuoden 2015 suomalaiset kadut ja kaupungit ja tämän tilanteen talvisotaan? Pitäisiköhän sun nyt vähän rauhoittua, lämmitä vaikka kaakaota mikrossa ja leivo nisua kylkeen. Ota järki käteen äläkä lietso väkivaltaa, niinkuin olet täällä ja varmasti myös muualla tehnyt.
 

cornix

Jäsen
Meillä opetetaan myös löytämään syy-seuraus-suhteita. Nämä sun nimettömät faktalähteet vaikuttavat kovasti anarkko jutuilta.

Niitä syy-seurauksia mä olen tässä nimenomaan tuonut esille. Sun mutuiluveikkailu vaikuttaa kovasti mutuiluveikkailulta. No jos sä haluat jotain konkreettisempaa, niin mitäs veikkaat 612-yhdistyksen jäseniin kuuluviksi? Mä kysyn tätä sulta nyt tässä vaiheessa ihan ystävällisyyttäni kun et ole vielä liian pahasti ehtinyt itseäsi nolaamaan. Ajattelin säästää tämän kortin kyllä vasta myöhempään, mutta heitetään nyt sitten peliin avoimuuden nimissä. Mä en edellenkään kyllä sulle rupea mitään googlettelemaan, kokeile mitä itse löydät.


Sä sitten rinnastat ihan tosissasi vuoden 2015 suomalaiset kadut ja kaupungit ja tämän tilanteen talvisotaan? Pitäisiköhän sun nyt vähän rauhoittua, lämmitä vaikka kaakaota mikrossa ja leivo nisua kylkeen. Ota järki käteen äläkä lietso väkivaltaa, niinkuin olet täällä ja varmasti myös muualla tehnyt.

Ai ihan tosissani rinnastin... ja sä puhut mulle rauhoittumisesta. Mä en ole lietsonut väkivaltaa missään, ihan oikeesti... mikä yliopisto? Älä jatka tota arvailutaktiikkaa, ei sovi kenenkään pirtaan sellainen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli @cornix sanoo että natseja saa ja kuuluu vetää turpaan ja heille saa myös vittuilla ja heitä saa provosoida. Mikäli natsi reagoi se on yllättävä hyökkäys sivullisen henkilön kimppuun ilman muuta syytä kuin natsin pahuus? Samoin kokoontumisvapaus on tärkeä juttu. Paitsi natseille. Niitä pitääkin vetää turpaan ja estää kokoontumiset.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Toivottavasti miekkariin osallistuneille on huudeltu, natseille pitääkin vittuilla.
kaikille saa vittuilla, jos se vaan itsestä tuntuu hyvältä tai oikealta. Jos sen seurauksena tulee turpaan, on se ihan oma vika. Se kannattaa pitää mielessä. ..
 

cornix

Jäsen
Eli @cornix sanoo että natseja saa ja kuuluu vetää turpaan ja heille saa myös vittuilla ja heitä saa provosoida. Mikäli natsi reagoi se on yllättävä hyökkäys sivullisen henkilön kimppuun ilman muuta syytä kuin natsin pahuus?

Mä useaan otteeseen kirjoitin että mä en kannata mitään poliittista väkivaltaa, tai no väkivaltaa muutenkaan. Mutta mua nyt ei kauheesti kyllä jaksa kauhistuttaakaan jos joku vetää uusnatsilta nenän poskelle, on sellaista roskasakkia kyseessä.

Natsit ovat reagoineet ja käyneet sivullisten kimppuun kymmeniä kertoja muutaman viime vuoden aikana, en pidä kovinkaan yllättävänä että se tarranatsien vastavoima ei jätä asiaa siihen.

Samoin kokoontumisvapaus on tärkeä juttu. Paitsi natseille. Niitä pitääkin vetää turpaan ja estää kokoontumiset.

Eipä se mun yöunia vie jos uusnatseja ei päästetä kaduille kiertelemään.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kannattaa toki. Nyt mitään tuollaista tapahtumasarjaa ei tapahtunut.
Näinhän minä en suinkaan ole väittänytkään. Kunhan totesin, että jos vittuilee jollekin, on sen seurauksena mahdollisesti aiheutuva äkillinen veren vuoto ja kipu pitkälti itse aiheutettu.
 
sehän tuomittsee kaikenlaissen väkivalan niinku @Kirjoittelija ja muut täläset. Vai mitä kirjutelijua?

No se on vähän monipiippuinen juttu. Kun Brad Marchandia taklattiin päähän, kyllä minulle tuli kieltämättä mieleen lontoonkielinen käsite poetic justice.

Mutta mitä poliittiseen väkivaltaan tulee, on hyvä muistaa, että vasemmistolainen väkivalta on luonteeltaan erilaista kuin äärioikeistolainen. Vasemmistoanarkististen ryhmien väkivalta ei kohdistu ihmisryhmiin vaan yhteiskunnallisiin rakenteisiin.
 

gasp

Jäsen
Itse kansallissosialismia kannattavana "natsina" olen ihmetellyt valtaosan suhtautumista kyseiseen aatteeseen. Monella ensireaktio on usemmiten negatiivinen, kun puheenaiheena on kansallissosialismi tai äärioikeisto. Mikä siinä on niin kauheaa? Ymmärrän sen, että jotkut skinit pilaavat nationalistien maineen sekoilemalla yms, mutta idiooteilla wannabe-nationalisteilla ja todellisilla aatetta kannattavilla on melko iso ero. Itse kannatan kansallissosialismia näistä syistä:

- Oman kulttuurin säilyminen. Tähän kuuluu pahamainen sana "rotupuhtaus", joka ei ole rasismia. Itse olen todennut tutkiessani monikulttuurisuutta noin vuoden, että kyseinen systeemi ei toimi. Hyvänä esimerkkinä Ruotsin Malmö. Ihmisillä on luontainen taipumus hakeutua "omiensa" seuraan, joten monikulttuurisuus luo rinnakkaisyhteiskuntia ja sitä myötä väkivaltaa. Tätä myötä myös kantaväestön 'identiteetti' heikkenee.

Tosin itse en kannata 100 prosenttista muukalaisväestön karkoittamista, vaan osa voidaan "sulauttaa" yhteiskuntaan. Nopeana arviona sanoisin, että Suomessa voisi olla esimerkiksi 7 000- 15 000 Afrikan tai Lähi-idän maahanmuuttajaa.

- Tärkein asia: Rahanluontioikeus valtiolle. Nyky-yhteiskunnassa valtion pääoma tulee ulkomailta yksityisiltä pankeilta korkojen kera, jota ei pysty maksamaan takaisin (matemaattinen tosiasia). Liikkeellä olevaa rahaa on vähemmän kun sitä on tarkoitus maksaa takaisin. Rahan salaisuus. - YouTube Systeemi perustuu törkeään huijaukseen, mistä Suomen on erottava välittömästi. Islannin tyyliin.

Varmastikin on muitakin aatteita, jossa on pääpiirteittäin samat pointit, mutta toistaseksi en ole vielä törmännyt kansallissosialismia parempaan ideologiaan.
 

cornix

Jäsen
Mutta mitä poliittiseen väkivaltaan tulee, on hyvä muistaa, että vasemmistolainen väkivalta on luonteeltaan erilaista kuin äärioikeistolainen. Vasemmistoanarkististen ryhmien väkivalta ei kohdistu ihmisryhmiin vaan yhteiskunnallisiin rakenteisiin.
Joo ei oo paljon pohjoismaissakaan näkynyt Breivikkejä ja natsipukuja koululaitoksissa vasemmistolaisten toimesta, polttopulloiskuista ja väkijoukon puukotuksista puhumattakaan. Ihan samaa mieltä ollaan siis tästä asiasta. Kaiken lisäksi vasemmistolainen väkivalta on parempaa, kysy vaikka uusnatsilarppaajilta. Ne tietää asiat vähän paremmin kuin joku Li Andersson joka on selkeästi puolueellinen ja Li on selvästi tunnistettu myös useammastakin keissistä ulkomailla tässä viimeisen 20 vuoden sisältä joissa tämä nuori vasemmistotäti on ollut epäilyttävässä seurassa. Mä luotan tässäkin asiassa paljon enemmän kaljupäiseen liimanhaistelijaan tai sellaiseen normihervantalaiseen pienituloiseen pilottitakkiin mitä johonkin faktaan. Tuosta taisi olla maininta jopa MV-lehdessä, ja käsittääkseni asiaa ei ole kukaa debunkannut.

Lisäksi Li Anderssonin läppärissä on tarroja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ai miksikö vastustan kansallissosialismia ja kyllä, myös kommunismia. Sen takia, että se tuo mukanaan totalitarismin. Totalitarismi tuo mukanaan sorron, ihmisoikeusrikkomukset, valtion tekemät murhat, vähemmistöjen syrjinnän. Lista on loputon. Yksi diktaattori kaadereineen, jota kansa palvoo joko pakosta, tai hurmoksen vallassa määrittelee minkälainen ihminen saa olla ja miten hän saa ilmaista itseään. Toki jos Jussi Halla-aholta, tai Seppo Lehdolta kysytään, niin myös tämän hetken Suomessa voi saada tuomion olemalla eri mieltä kuin valtaapitävät.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihan täysin neutraalit geezerit uhriutumassa, ei kai sentään. Tuskin tuollainen objektiivinen sivustaseuraaja mitään uhriutuu mistään, sehän tuomittsee kaikenlaissen väkivalan niinku @Kirjoittelija ja muut täläset. Vai mitä kirjutelijua?

Täytyy oikein nostaa itselle hattua, kun olen ilmeisesti päässyt ihon alle jo ennen kuin sait kirjoitusoikeudet - Ellet sitten ole palstalta aiemmin kalossia saanut paluumuuttaja.

Hämmästyttää vain miksi olisin uhriutumassa, kun pidän kummankin äärilaidan edustajia aivan samanlaisena paskasakkina. Rajanvedossa on kyllä ilmeisesti se ero, että kaikki Jaakonsaaresta tai Tuomiojasta oikealle lienevät sinusta natseja.


Edit: Ovatko Lissu ja Eki natseja?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse kansallissosialismia kannattavana "natsina" olen ihmetellyt valtaosan suhtautumista kyseiseen aatteeseen. Monella ensireaktio on usemmiten negatiivinen, kun puheenaiheena on kansallissosialismi tai äärioikeisto. Mikä siinä on niin kauheaa? Ymmärrän sen, että jotkut skinit pilaavat nationalistien maineen sekoilemalla yms, mutta idiooteilla wannabe-nationalisteilla ja todellisilla aatetta kannattavilla on melko iso ero. Itse kannatan kansallissosialismia näistä syistä:...

Tämä viesti oli kokonaisuudessaan huomattavasti kiinnostavampi, kuin kaikenkarvainen ketjussa luettu öyhötys ja unelmointi. Mielenkiintoista, että tällainenkin näkemys löytyy, ainakin näin julkisesti ja varsin kiihkottomasti tulkittuna.

Ideana kansallissosialismi ei varmaan ole sen huonompi kuin kommunismikaan ja jollain lailla koen kansallissosialismin kyllä realistisemmaksi malliksi, kuin kommunismin, jossa ei ole realismin häivääkään, sillä kommunismi ei ota huomioon sitä, millainen otus ihminen on (=ahne ja houkutuksiin taipuvainen). Tähän liittyen kansallissosialismista onkin löydettävissä yksi pelkästään plussan puolelle menevä piirre, eli kaikenlainen kommunismin ja marxismin vastustaminen, hymiö.

Käytännössä kansallissosialismi on tietenkin vaikeasti toteutettavissa, @Individual :in viestiä mukaillen se tuo mukanaan totalitarismin.

Sellainen sivuhuomio, että olen huomannut muutamien ihmisten - erityisesti "poliittisesti valveutuneiden" - käyttävän näitä termejä herjanheitossa. "Natsi" tai "fasisti" voi olla yleisnimike kaikille henkilöille, jotka eivät jaa heidän omaa poliittista maailmankuvaansa. Tämä kaikki siis siitä huolimatta, että osalla ei selvästikään ole ihan käsitystä siitä, mitä kaikkea kansallissosialismi pitää sisällään, siis paljon muutkin kuin öyhötystä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tunteeko muuten joku palstalainen yhtään tällaista todellista äärioikeistolaista pilottitakkia tai vaikka pesunkestävää anarkistia? Tuli vaan mieleen, kun täällä asiasta kiihkeää keskustelua käydään, että ei minulla ole mitään henkilökohtaista kokemusta kummankaan puolen ressukoista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitä tulee tähän 612-marssiin, niin minä ymmärrän taustalla olevien tahojen aiheuttavan ärsytystä(itsekin vastustan uusnatsismia), mutta jos kulkue etenee rauhanomaisesti, ei sitä mielestäni tulisi pysäyttää väkivaltaisesti. Ja sitä paitsi, anarkistit vain tekisivät hallaa itselleen hyökkäämällä rauhalliseen marssiin, yleiset sympatiat kallistunevat äärioikeiston puolelle.

Tilanne tulee olemaan räjähdysherkkä, kun itsenäisyyspäivä koittaa. Siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös