Tässä on nyt kuukauden verran kuormitettu Jatkoajan serveriä, jossa kiistää käydään ties mistä aivovammoista, pelikielloista, mediasta ja aina tullaan siihen lopputulokseen että Sm-liigan kiinnostavuus laskee.
Itse ainakin voin omalta kohdaltani sanoa, että en muista koska olisi ollut yhtä puuduttavaa seurata jääkiekkoa kuin tälläkaudella. Olen käynyt muissakin kuin suosikkijoukkueeni peleissä, katsomassa itse peliä ja paskaahan se on, kauas on tultu viidessä vuodessa jolloin se oli 2000-luvun alun ja puolenvälin tienoilla kenties värikkäintä kiekkoa mitä minä olen SM-liigassa seurannut. No jätän nyt henkilökohtaiset avautumiset tähän ja yritän pohtia mahdollisimman neutraalisesti missä vika - mihin pitäisi mennä.
Jääkiekossa ei koskaan voi tyydyttää kaikkia, mutta lähelle voi päästä. Monelle se on taitoa, hienoja pelillisiä oivalluksia, voittoja, sekä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Samaan aikaan sen pitäisi olla monelle suomalaiselle katsojalle, niille jotka raahautuvat hallille tai virittäytyvät television ääreen lähes elämää suurempi asia, jossa on intohimoa, joka parhaimmillaan on vihaa ja rakkautta vastustajaa kohti, suuria tunteita.
Jääkiekko pitää pelinä olla suunnattu sitä pelaavalle joukkueelle ja katsojille, samalla sen pitää ulospäin näyttää hyvältä medialle ja niille satunnaiskatsojille jotka empivät menisikö hallille tai katsoisiko ottelun muualta.
Ollaanko tähän päästy? Ei olla. Katsomossa on porukka käy katsomassa suosikkijoukkuetta ja samalla kiroaa itse peliä ja SM-liigan johtoporrasta, media kirjoittaa vain pelaajien aivovammoista, kun samaan aikaan Ässät pelaa ennätyksellisessä(?) voittoputkessa.
Missä on markkinointi? Missä on se Sm-liigan toimitusjohtaja, joka ottaa vastuun tuotteestaan? Missä on ne taitopelaajat jotka nousevat voitetun ottelun jälkeen esiin sankareina? Nyt on jäljellä vain kiekkoväkivalta, kurinpito ja jarkkoruutu.
Sm-liiga tarvitsee uuden hallituksen ja toimitusjohtajan. Sellaisen jota katsotaan ja osoitetaan sormella kun tuote ei ole kunnossa, joka ei kuitenkaan lähde mielistelemään ketään vaan ottaa paskan niskaan ja laittaa tuotteen kuntoon. Isoja ja vahvoja persoonia. Tälläinen meillä on Jokereissa Hjallis, kansainvälisessä jääkiekkoliitossa Kummola, NHL:ssa Bettman, eduskunnassa Katainen... No viimmeiseen ei tarvise tarttua.
Kekäläinen olisi oiva mies, mutta NHL vei miehen. Olisko Kurrista siihen? Saataisiinko me hallitukseen Helmistä, Ojasta, Tikkasta tai vaikkapa Lehtistä, kenties Ketola? Nää on spekulointeja, nykyinen hallitus Vuorisen johdolla ei ole siihen kykeneväinen. Heidän tehtävä ei ole aamutv:ssa voivotella, vaan ottaa vastuu ja antaa pelin puhua puolestaan.
SM-liigan ylivoimaisesti kiinnostavin pelaaja kansainvälisesti taitaa olla Tapparan Barkov jr. Tarvitseeko meidän odottaa että hän tekee ilmaveivin ja lähtee rapakon taakse, ennenkuin hänen mieletön markkinapotenttiaali nähdään? Tällähetkellä tarvitsee. SM-liigassa ei kuin kourallinen Barkovin tapaisi todella mielenkiintoisia pelaajia, miksi tuotetta ei voitaisi rakentaa heidän ympärille, sellaiseksi että heitä mennään katsomaan hallille. Raanta pelaa elämänsä kevättä Ässissä, missä on hänen sankaritarinansa? Näitä sankaritarinoita kansa haluaa. Jos SM-liiga myy televisiosopimuksena yksinoikeudella jollekin kanavalle, niin miksi minä näen viikon sisään kuutena päivänä Peltosen taju kankaalla, enkä jotain peterforsberg-highlight-style rankkaria. Miksi minä saan viikon kuulla Summasen Vittu huutoa, enkä sitä että Barkov odottaa jo jännittyneenä ensi kesän draftia, mutta pelaa runkosarjan ja play-offit ensiksi.
Silloin kun kentällä tapahtuu jotain poikkeavaa, se pitää tuomita. Kantola hyökkäsi Ohtamaan päälle ja sai 9 ottelua pelikieltoa. Tätä jauhettiin ja mehusteltiin viikko mediassa, kun paikka olisi ollut tuomita heti. Kuka hyötyi? Kun olisi voinut kertoa heti seuraavana päivänä, että SM-liiga tuomitsee tilanteen ja antaa lähes ennätys pitkän pelikiellon Kantolan pimahduksesta. Kukaan ei muistaisi enään tänään tilannetta, paitsi Kärppä- ja Ilves-fanit. Annetaan kakkua ja sakkoa, vaikka sitten koko kausi ja vaikka huonoilla perusteilla, mutta tartteeko sitä jumalauta viikkoa mehustella ja odotella että ne viimmeistekin marimekkotädit löytävät aiheen mehustella?
Ei suurta yleisöä kauaa kiinnosta, jos kentällä 1/20 ottelussa tiputettaisiin hanskat ja sen annettaisiin lipua ohitse peliinkuuluvana 2+10:na tai 5+20, kun suuressa kuvassa hehkutettaisiin kun 16-vuotias aleksisaarela teki depyytissään 1+1. Nyt tilanne on päin vastainen, media hehkuttaa SM-liigaassa PELIKIELTOA tappelusta(väkivallasta) ja samaan aikaan mainitaan valtakunnallisissa lehdissä Aleksi Saarelan kaltaiset komeat suoritukset muutamalla palstarivillä.
SM-liiga on itse unohtanut että siellä pelataan yleisölle ottelun lopputuloksesta, ei siitä kuinka ehkäistään aivotärähdyksiä. Kaikkia ei voida yksinkertaisesti miellyttää, mutta julkisuuskuva voidaan luoda lähes kaikkia miellyttäväksi. On ihan naurettaa väittää, että media tarttuu ja mediaa kiinnostaa nämä aivovammat. Mediaa kiinnostaa juuri se mikä ihmisiä kiinnostaa ja ihmisiä kiinnostaa SM-liiga.