Kummallista, että moraalisen ylemmyydentunteesi keskellä jätät sanallakaan suomimatta yhden ja tavallaan pahimman näytelmän pääkonnan. Yleiseurooppalainen finanssikusetushan tässä pelleilyssä laskee saavansa voitot ilmakuplastaan sosialisoimalla tappiot eurooppalaisten kansalaisten maksettavaksi, kreikkahan tässä on kuitenkin vain pikku detalji koko sopassa.
Tunnustan. Minusta rahaa lainaavat ja lainat takasin maksamatta jättäjät ovat isompia rikollisia kuin rahat lainanneet tahot, olkoonkin että jälkimmäisten pitäisi aina ja kaikissa tilantessa järkevään riskinhallintaan. Erityisesti näin on tässä tapauksessa kun em. ovat valehdelleet taloudellisia tunnuslukujaan edullisia lainoja saadakseen.
Puolustuksekseni voin sanoa, että tätä mieltä olen johdonmukaisesti ollut muissakin tapauksissa. Näin oli edellisen pankkikriisin aikana ja näin on nytkin. Toistaiseksi minua ei ole vielä tällä kertaa rasistiksi sanottu, koska olen kehdannut antaa ymmärtää että Kreikkalaisten toiminnassa olisi vikaa ollut.
Tuo lainaamani kappale kyllä väkisinkin panee kysymään, että oletko sinä itse järjestelmällisesti kieltäytynyt oman valtiosi laillisista, kulujakin aiheuttavista oikeuksista ja viipotellut nokka pystyssä paheksumassa naapuruston moraalitonta etujen kahmintaa?
Minä en paheksu etujen nauttimista, vaan sitä, että vetäydytään vastuusta siinä vaiheessa kun tulee maksun maksamisen aika. Tämän minulla on varaa. Vaikka aikoinani olen opintotukea nostanut, niin sittemmin olen veroja maksanut sen edestä ja reilusti.
Ja mitä tulee tähän marttyyriasenteeseen tavallisista kansalaisista, niin kansa saa juuri sellaiset johtajat kuin se ansaitsee. Itseasiassa minulla oli tähän liittyen yhtenä ajatuksena, että viidenneksi ehtokohdaksi olisi lainalle lisätty, se että Kreikan presidentiksi tulee välittömästi Paavo Väyrynen.
Toki kansan syvistä riveistä löytyy taatusti tilanteeseen viattomia yksilöitä. esim se polttopullolla pankin sytyttänyt ja kolme ihmistä tappanut tyyppi oli varmasti maksanut kaikki veronsa ja kaikki sympatiat hänelle.
Jos olet lainkaan kyennyt paheksunnaltasi seuraamaan niiden kreikkalaisten todellista tilaa ja esim. ansiotasoa, voitko selittää, miksi suomessa ei esimerkiksi yksikään yliopiston lehtori tee duuniansa 1400 e/kk, ja huomaatkos, että vaikka tuolle tasolle laitetaan 14kk:n yhteenlaskema vuositasolle, ei siltikään kilpailla meitin kansankynttilöiden tasolla? Oletko nyt siis valmis nousemaan barrikaadeille paheksumaan meidän osalle kansaa maksama kohtuuton ja tuhlaileva palkka
Ensinnäkin koko ongelma 14KK:n palkoissa ei ole rahamäärä sinänsä, vaan se tuo on järjestelmä joka on luotu yhteisten pelisääntöjen kiertämiseen. Koko järjestelmä on luotu siksi että niiden avulla on pystytty antamaan kuvaa siitä, että nimellispalkat ovat pysyneet samoina, vaikka ne ovat todellisuudessa nousseet 16% ja tämän avulla on huijausta saatu jatkettua. Toisekseen minulle on ihan sama olisiko palkka 1000e, 1400e vai 2000e, kunhan se on sellainen johon kansakunnalla on varaa. Tämä pätee Suomeen ja Kreikkaan. Jos varaa ei ole, niin leikkauksia on tehtävä. Tai sitten alettava niitä veroja maksamaan. Tämä pätee vain Kreikkaan.
Ja ei ne järjestelmästä nauttineet ole etuja saaneet pyytämättä ja yllättäen.
Tilannehan on vielä sikälikin reilu, että paketin ehdoissa mainittiin että leikkaukset eivät koske yksityisten palkkoihin vaan pelkästään noihin, jotka ovat etuja nauttineet. Näin sen juuri pitääkin olla.
Vertailusi reumasairaalan osalta ontuu koska yhteiskunnalla lie olemassa velvoite terveydenhuollon järjestämisestä kansalaisilleen, eikä keinottelu sillä. Eikä tietysti sitäkään rahaa löytynyt, mutta toivoa olisi tarjolla, kyllähän sillä pitäisi pärjäillä, raavammankin.
Tämä ei ollut minun keksimä vertailuni, vaan oikea olemassa oleva facebook-vaatimus. Joillekin ihmisille on kohtuuttoman vaikea ymmärtää, että miksi Kreikalle LAINATAAN rahaa, vaikka sitä ei ANNETA kaikille tarvitsijoille Suomessa.