Paljonko käytät rahaa joululahjoihin?

  • 24 452
  • 214

Paljonko kuluu rahaa lahjoihin?


  • Äänestäjiä
    426

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Riippuu vähän. Pojalle meni satanen ja tytölle annetaan satanen sekä joku pieni materia. Vaimolle hommasin vkl-reissun ja koko porukan talvilomakohde annetaan pääsylippujen muodossa lapsille lahjaksi. Jos pelkät matkat ja majoitus lasketaan vain, molemmille lapsille menee vajaa 350, vaimolle puolet tuon yhteisen reissumme matka- ja majoituskuluista, eli reilu satanen.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanhemman tytön lahjaan meni tänään 70 euroa, nuoremmalle tulee varmaan hankittua joku parin-kolmenkympin lahja. Vaimo hommaa vielä jotain niille ja loput lasten lahjat sitten mummoilta ja papoilta.

Veljenpojille mennee heille yhteiseksi esim. joku pleikkaripeli 50-60 euron hintaan.

Vaimolle ei varmaan tule taaskaan ostettua mitään ja sanon ettei osta minulle taaskaan mitään, kauheasti ei meidän yhteiselossa keskinäisiin lahjoihin olla panostettu ja rahaa laitettu.

Reilu 150 euroa siis riittää lahjoihin.

Niin ja äidilleni meni lastemme kehystetyn yhteiskuvan lisäksi rasia suklaata ja olikohan 8 euron paketti kahvia, anoppilaan viedään aattona varmaan samanlainen setti mutta siinä se.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Kokoluokkaa 50-150 euroa. Siskonpojille ajattelin sellaisen pöytäfutiksen ostaa, siis sellasen jossa niitä ukkoja pyöritellään. Veljentyttärelle olisi kiva löytää joku opettavainen peli tai lelu.

Tosin jos en jaksa kaupoille könytä, tai pöytäjalkkis alkaa vaatimaan liikaa pääomaa, niin sitten kaikille joku liikunta aktiviteetti lahjakortti. Voidaan sitten pitää serkusten päivää mukavan puuhan parissa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänä vuonna ei ole kovin paljoa lahjoihin käytettävänä sattuneesta syystä, mutta onneksi kaikkien lahjojen ei tarvitse maksaa niin maltaita, aineettomien lahjojen ei välttämättä mitään. Rahaakin kyllä käytän ja olen käyttänyt, koska olen tapani mukaan haalinut erilaisia joululahjoiksi sopivia asioita ympäri vuoden heti edellisen joulun jälkeen. Läheisimmille perheenjäsenille annan lahjoja, lisäksi voin parille läheiselle ystävälle antaa pukin pusseihin täytettä. Jos yhteensä lasken, niin varmaan 100-150 euroa on mennyt vuoden aikana. Olisi mukava antaa enemmänkin, nyt ei vain pysty. Joulu kun on lahjojen antamisen ja saamisen aikaa.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Meidän taloudessa menee varmaan n. 1500 -2000 euroa kaikkinensa. 4 henkinen perhe + kummit ja vanhemmat sekä isovanhemmat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt tulikin yllättäviä kuluja, kun tyttöystävä laittaa viestin "mä tartten sellaisen kannatushuivin, voisitko käydä ostaa."

Joo, tietenkin, teen mitä tahansa kannatuskulttuurin edistämiseksi. En rupea kysymään erikseen kenelle nyt tarkalleen ottaen menee, koska taatusti menee hyvään tarkoitukseen.

Ymmärtävätköhän kaikki aikuiset ensinnäkin sen, että mitään joulupukkia ei ole olemassa, lahjat tulee kapitalistin kaupasta, mutta mikä vaikutusvalta tässä on ohjata tietyn seuran suuntaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen kaikki lahjat ostanut ja yhteenlaskettuna niihin meni 304 euroa. Toisaalta on vähän vaikea laskea kun itsetekemieni käsityölahjojen tarvikkeisiin meni aikalailla rahaa mutta toisaalta niistä jäi jotain myöhempää käyttöä varten.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin lahjat hankittuna ja jopa itse paketoituina. Vähän yli 600€ meni tänä jouluna, mutta antamisen ilo tuo tuon maallisen rahamäärän moninkertaisesti takaisin. Joulu ilman lahjoja olisi vähän kuin voiveitsen säilyttäminen jääkaapissa, väärin.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Tänä vuonna oli taas meikäläisen vuoro ostaa sisaruksille ja vanhemmille lahjat; ollaan sisarusten kesken sovittu tämmönen järjestely. Muijalle ostin kanssa, jotain pientä hänen sisaruksilleen ja äidilleen. Mummin vien syömään myöhemmin hänen lempipaikkaansa.

480e + ravintolalasku.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kymmenen iPhone X:ää, maksoin luotolla. Katotaan paljonko sieltä sitten tulee.

Noh, oikeasti joku reilu parisataa taisi mennä, en ihan niin tarkkaan katsonut kun sattui tilipäivä eiliselle kun joululahjat hommasin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänä vuonna ei ole kovin paljoa lahjoihin käytettävänä sattuneesta syystä, mutta onneksi kaikkien lahjojen ei tarvitse maksaa niin maltaita, aineettomien lahjojen ei välttämättä mitään. Rahaakin kyllä käytän ja olen käyttänyt, koska olen tapani mukaan haalinut erilaisia joululahjoiksi sopivia asioita ympäri vuoden heti edellisen joulun jälkeen. Läheisimmille perheenjäsenille annan lahjoja, lisäksi voin parille läheiselle ystävälle antaa pukin pusseihin täytettä. Jos yhteensä lasken, niin varmaan 100-150 euroa on mennyt vuoden aikana. Olisi mukava antaa enemmänkin, nyt ei vain pysty. Joulu kun on lahjojen antamisen ja saamisen aikaa.

Aika pitkälti tämä sama kuin viime vuonnakin, summa on luultavasti hitusen korkeampi kuin viime vuonna. En ole ihan vuoden alusta kirjanpitoa pitänyt joululahjoista ja niihin käytetyistä summista, loppuvuonna niihin on mennyt kuitenkin hieman enemmän kuin olin ounastellut.

Ostin myös itse itselleni pari joululahjaa, niihin meni myös jonkin verran. Itseäänkin voi lahjoa joskus vähäsen.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Viime (tai toissa) vuonna näyttäisi vastauksen perusteella menneen 150-200 €.

Tällä kertaa en selviä ihan noin vähällä. Lapsille Nintendo Switch + lisähärpäkkeet + pari peliä (= jo n. 600 €). 800-900 euroa lienee kokonaismäärä tämän joulun osalta.
 

Glove

Jäsen
Ei olis menny näin paljoa jos tytön puhelin ei olisi hajonnut. No, nyt on paketissa uusi. Eipä noita lahjoja muuten tule ostettua, eikä kyllä saatuakaan. Lapsille jotain, vanhin kun muutti omilleen niin ostin sille mikroaaltouunin. Ja nuorimmalle tuon puhelimen. Ja istten jotain pientä niin taitaa mennä tuohon 150-200 haarukkaan tänä vuonna.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
n.120 euroa. Olen tyytyväinen.

Parasta aikuisiällä vietetyssä joulussa on se, että saa viettää joulua ilman turhamaista lahjojen jakelua. Toki siis jaamme ne muutamat lahjat, mutta kun lahjat ovat (lähes) samat joka vuosi (Kahden juopon joulu, Veikko Huovinen) voi keskittyä lepoon, hyvään ruokaan ja ihmisiin, joita näkee jo aivan liian harvoin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
800-900€ ja näköjään vitusti hikeä kun talvimantteli päällä seikkailee keskustan ostoshelvetit läpi...
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
- Vanhemmille 300e matkalahjakorttiin. Summa pysynyt samassa skaalassa usemman vuoden, eikä tule tippumaan.
- Broidin perheelle 100e käteistä. Osaltaan vaikuttaa se, että toinen mukula syntyi joulukuun alussa. Menkööt siihen samaan settiin.
- Mummo ja täti, yhteensä 80e lahjat.
- Duunikaverit ~80e. Ulkomaiden työkeikoilta olivat pyytäneet tuliaisia, ja nämä tuli kuitattua sanoilla "hyvää joulua". Odotan maksavan itsensä takaisin.

Eli vähän reilu 500e tänä vuonna.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Sain tämänvuotiset joululahjani tänään paketoitua, ja hain noutoautomaatista pari puuttunutta pakettia, jotka tulivat onneksi ennen joulua perille. Iso urakka tuossa.

Luin samalla ET-lehden uusinta eli tämän vuoden viimeistä numeroa, jossa oli oikein tilastoja joululahjojen antamisesta: 98% suomalaisista antaa joululahjoja, keskimääräinen annettujen lahjojen määrä on viisi kappaletta. Itsetehtyjä lahjoja antaa vain 7% suomalaisista.

Tuo jälkimmäinen kuulostaa aika pieneltä. Luulisi esim. lasten tekevän jotain askarteluja ynnä muita koulussakin sen verran, että antaisivat niitä. 98% lahjojen antajia on aika kova luku, se tarkoittaa, että se porukka, joka Jatkiksessakin kovasti muistaa korostaa, ettei anna koskaan lahjoja kenellekään on selkeänä vähemmistönä. Valtaosa meistä antaa jotain jollekin, edes yhden lahjan tai vaikka vähän rahaa.

Helsingin Uutisissakin siteerattiin tätä infoa, joka on peräisin Lendo-yhtiön tutkimuskyselystä marraskuulta 2018. Summat menivät näin:
"Kyselyn mukaan yleisintä on sijoittaa joululahjoihin 100–300 euroa. Reilu kolmannes panostaa sen verran. 16 prosenttia laittaa lahjoihin 300–500 euroa. Puolet suomalaisista siis kuluttaa joululahjoihin 100–500 euroa."
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tänä vuonna näyttäisi menevän n. 350 €.
 

torreira#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Arsenal
Tänä vuonna kaikki lahjat lahjakortteja. Yhteensä näyttää menevän hiukan yli 400€. Vielä tästä pitäisi lähteä joulusuklaita osteleen. On jotain vietävää, kun käy muiden joulupöydissä kuokkimassa.
 

Glove

Jäsen
Olen näköjään joskus vastannut, että 159-200 euroa ja.paikkansa piti tänäkin vuonna. Aika tarkalleen 180 € meni lahjoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös