Jere Karalahti vielä kerran?

  • 307 801
  • 665

Johan Kesti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma kanta tähän on aika neutraali. Olisin hiljaisen hyväksynnän paluulle antanut, mutta tämä ratkaisu käy itselleni erittäin hyvin.

Suoraan kuin omasta näppäimistöstä. Karalahden on ihan turha blogeissaan itkeä kuinka HIFK ei häntä ensi kaudeksi kelpuuttanut. Karalahdella oli niiden Minski kausien jälkeen mahdollisuus tulla IFK:hon ja ehkä mahdollisesti myös päättää uransa upeasti kasvattajaseurassaan. Päätti kuitenkin valita Jokerit isomman tilipussin takia ja se mahdollisuus meni siinä. Silloin olisi voinut miettiä, että kannattaako kusta sen joukkueen muroihin missä haluaa tulevaisuudessa peliuransa päättää. Kuten joku jo tässä ketjussa aiemmin sanoi, niin kiva nähdä, että IFK:hon ei vaan tulla.

"Aika moni haluaa joskus urallaan pelata HIFK:ssä, mutta suurin osa ei sinne pääse."
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kuvaa hyvin Karalahden koko uraa tuo kitinä ja vinkuminen. Karalahti kusi Nordiksen nurkkiin niin monta kertaa, että lähes kuka tahansa muu olisi ajettu pihalle jo reilusti aikaisemmin. Kiitoksena tuota sitten lähti pahimman kilpailijan riveihin, oletettavasti vielä hyvin pitkälti kaverien takia. Fiksu mies ymmärtää, että teoilla on seurauksensa ja tekemisistään joutuu kantamaan vastuun. Karalahti taas tuntuu elävän liikaa yhdessä hetkessä oma etu mielessään, oli se sitten sopimuspaperiin nimeä pistäessä tai valkovenäläiseltä klubilta tulevan lapsensa äitiä kotiinsa roudatessa.

Jos Karalahti olisi keskittynyt kiekkoon hauskanpidon sijaan, olisi hän saattanut päästä Valkoiseen Taloon ennen Timosta, tilillä saattaisi olla enemmän fyrkkaa kuin jaksaa kantaa ja vedonlyöntifirmojen affiblogeissa tai vastaavissa ei tarvitsisi itkeä kun ei palvelukset enää kelpaa kaiken perseilyn jälkeen. Jos hän olisi NHL-uran katkettua ottanut itseään niskasta kiinni ja oppinut kantamaan vastuuta, olisi hän juhlinut ainakin yhtä Suomen mestaruutta Kuhdan rinnalla ja tällä hetkellä voisi miettiä Mikkelin, Turun ja Tshekin sijaan minkälaista pukua pitää kun paita hilataan Kattoon. Mutta ei, mies tekee jatkuvasti kaiken itselleen vaikeaksi hetken huuman takia, ei pysty sitoutumaan ja löytää kiitettävän kovalla prosentilla syyn muualta kuin omasta toiminnastaan.

Mikkeliin Karalahti voi olla kovakin vahvistus. Vaikka ikää on ja jalka painaa, ei hän kuitenkaan ole mikään aivan käyttökelvoton tapaus. Vielä jos tarjolla on chieffin spotti, saattaa hän jopa viihtyä. Mutta tuolla omalla tyylillä vetäessään hän on suorastaan vaara omalle joukkueelleen jos joukkue tavoittelee menestystä, valmentaja vaatii sitoutumista ja hän ei saa soitella orkesterin kaikkia soittimia oman mielensä mukaan.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Rudi yritti olla ruutu kuningas mutta lopulta jäi viimeisenä jokeri kortti käteen, ja nyt Jerelle sama. Hah, olipas nokkelasti sanailtu. Toimistolta lähetetään nyt selvästi mesitsiä, ja uskon tosiaan että tämän päivän kakskymppiset IFK-junnut miettii jatkossa tarkkaan että missä haluavat pelata uran ehtoopuolella. Varmasti vähentää erilaisia vedätyksiä tulevaisuudessa tämä. Hieman surullinen sinänsä tämä Jeren tapaus, kuinka lahjakkaasti voi ihminen asiansa ryssiä.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eipä Jere edes nykykunnossaan mahtuisi Hifkin pelaavaan kokoonpanoon. Tällä kaudella on ruotsissa jo nähty, että on suuria vaikeuksia pysyä pelivauhdissa mukana. Parhaat päivät ovat jo auttamatta takana.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikuttaa vähän siltä, että Jere on edelleenkin elänyt jossain omassa kuplassaan kuvitellen, että hän tekee loputtomiin, mitä huvittaa. Ja, että HIFK lopulta "tajuaa hänen arvonsa" ja pääsee "kotiin" päättämään uransa, koska hän itse näin haluaa. Silloin, kun aika on hänelle kypsä ja sopii hänen suunnitelmiinsa.

No, tilannehan on sellainen, että HIFK ei tarvitse Jereä mihinkään. Ei välttämättä ole varsinaisesti koskaan edes tarvinnut, mutta molemmat osapuolet kehittivät sellaisen illuusion ja elivät siinä. Toinen osapuoli oli enemmän kuin tyytyväinen, toinen ei niinkään, mutta minkäs teit, kun omia ei jätetä. Nykyisellään HIFK on jopa tilanteessa, missä Jeren sainaaminen olisi luultavasti aiheuttanut enemmän negatiivista kuin positiivista. Kaiken lisäksi HIFK:n ei ole tarvinnut tehdä mitään, vaan se on voinut odottaa ja katsoa. Ja tyytyä Jeren päätöksiin.

Jere Karalahti on todella kaukana niistä arvoista, joita HIFK ainakin mulle edustaa. Yksityiselämä ei sinänsä kuulu kuin asianosaisille, mutta Jeren kohdalla hänen yksityiselämästään tuli HIFK:nkin asia sillä sekunnilla, kun Moberg pelasti Jeren uran ja ehkä koko elämän. Vaikka olen Mobergia arvostellut (aiheesta), olen sitä mieltä, että Frankin ei olisi tarvinnut koskaan joutua todistamaan Jeren narridiiliä. Kaksoiselämän eläminen ja vaikeat vuodet mukana eläneen perheen jättäminen sekä elatusmaksujen maksamatta jättäminen olivat mulle viimeinen pisara. Ihminen voi muuttua, mutta tietyt virheet pitäisi ymmärtää jättää tekemättä. Narri-saaga olikin sitten kirsikka kakun päällä. Ja tavallaan se oli jotenkin odotettavissakin.

Hyvä päätös HIFK:lta. Toivottavasti se edesauttaa myös sitä, ettei näitä spekulaatioita tarvitse enää ikinä käydä.
 
Nyky-IFK:ssa nelikymppisellä Karalahdella nyt vaan ei yksinkertaisesti ole käyttöä. Ymmärrän toki että Pasilan SKA:n valitseminen kirpaisee faneja, mutta kun katsoo pelkästään vaikkapa nykyistä päävalmentajaa sekä muistaa kuinka moni muu pelaaja on tehnyt samanlaisen valinnan aina Peltosta, Tikkasta, Ruutua ja ketänäitänyton myöten niin onhan aiheesta sen kokoa isomman numeron tekeminen melko turhaa unksuttamista.

Sen toki ymmärrän että Jere olisi ihan mielellään tulossa takaisin jo ihan siitä syystä että kainalossa olevan "fitness-missin" sopeutuminen vaikkapa Mikkeliin ei tule olemaan helppoa. Mutta niin makaa kun petaa.
 

nikozwan

Jäsen
Mikkeliin Karalahti voi olla kovakin vahvistus... saattaa hän jopa viihtyä.

Kymmenen vuotta sitten ajatus Jerestä Mikkelissä, ja vielä viihtymässä, olisi aiheuttanut spontaania huutonaurua. Niin ne vuodet vierii. Jollain perverssillä tavalla olisin vielä halunnut nähdä Jeren punaisissa, mutta ehkä parempi näin. Todennäköisesti parempi näin.
 

Walrus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pyllistämisillä ja uusilla mahdollisuuksilla on rajansa. Muistan vielä Jeren mahtavana mainoshahmona, kun vastustajia peloteltiin ja pidettiin imagoa yllä isona ja pahana. Kaveri on iso osa Hifk historiaa kaikkineen pää ylhäällä olen takaisin paitoineen jne.., mutta sitten alkoi iso musta kausil, jonka viimeisenä niittinä kaveri aneli päästä narreihin, vaikka siellä fanien joukossa oli vastustus todella suuri.

Historiassa on kaksi ketä ei enää koskaan takaisin organisaatioon, jotka ovat meidän fanien suuntaan liikaa oksentaneet ja pyllistäneet. Ykkösenä kyykkypaska ja kakkosena Jere, narrisuulla "nitku". Villen käynti vieraissa aikanaan jätti arvet, mutta teki asiat arvokkaasti ammattilaisena ja omalta kohdalta olen asian jo hyväksynyt, mutta vierashypyn hinta on paidan puuttuminen katosta.

Pienenä visana täytyykin heittää että monellako paidalla katossa on kokemusta toisen seuran riveistä HIFK vs. Jokerit?
 

Johan Kesti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hakki oli vissiinkin kakkosvalmentaja kauden vai kaksi.

Hakkihan oli kaksi kautta Jokereiden A-junioreiden valmentajana, mutta sai lopulta potkut:

"– Jokerien A:ssa olin kaksi kautta, ja se oli hyvää aikaa. Jokerien liigajoukkueen valmennustiimistä sain muiden mukana potkut kahdeksan kuukauden kuluttua, helmikuussa 1999, Matti muisteli."
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Jere taitaa olla klassikkoesimerkki ihmisestä, jolle on annettu liikaa anteeksi liian nuorena. Siihen kun lisätään vähintäänkin arveluttavalla tasolla olevat älynlahjat ja kohtuullisen itsekäs luonne, niin tällainen ura ja luopion maine on selviö.

Itse aiheen kysymykseen: Never again. Pidä Jere tunkkisi ja fitness-mammasi. Hauskoja eläkepäiviä. Sua ei kaipaa kukaan.
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kymmenen vuotta sitten ajatus Jerestä Mikkelissä, ja vielä viihtymässä, olisi aiheuttanut spontaania huutonaurua. Niin ne vuodet vierii. Jollain perverssillä tavalla olisin vielä halunnut nähdä Jeren punaisissa, mutta ehkä parempi näin. Todennäköisesti parempi näin.

Sama. Mä en tiedä mikä mua vaivaa. Joku mussa vaan haluaa nähdä Jeren astelevan punaisissa Nordikselle. Mua kuvottaa joka kerta, kun ajattelen Jereä narripaidassa, mutta silti. Lyökää mua lapiolla takaraivoon ja kovaa, kiitos.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sama. Mä en tiedä mikä mua vaivaa. Joku mussa vaan haluaa nähdä Jeren astelevan punaisissa Nordikselle. Mua kuvottaa joka kerta, kun ajattelen Jereä narripaidassa, mutta silti. Lyökää mua lapiolla takaraivoon ja kovaa, kiitos.

Ei tuo narri- pesti yksin ole syynä Jeren hylkimiseen. Ei seuralla eikä varmaan faneillakaan. HIFK on tehnyt hyvin paljon Jeren eteen huumekohusta lähtien. Välillä jopa liikaa, kun Jeren alkoholiongelman annettiin jatkua ja pilata joukkuehenkeä uuden tulemisen aikana 2002- eteenpäin. Kaiken muroihin kusemisen jälkeen tuo narri- pesti oli sitten viimeinen niitti. Ei kiitos tarvitse tulla enää.

Monia pelaajia on esiintynyt niin HIFK:ssa kuin narreissakin, ja useimpien kohdalla siirrot eivät sisällä ylimääräistä dramatiikkaa. Pelaajat tekivät oman uransa kannalta omat ratkaisunsa. Jeren ja Rudin kohdalla tuo narripesti oli vain yksi miinus, monia muita ja isompia on riittävästi porttikieltoon.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Minulle nyt on yksi hailee onko joku IFK-taustainen pelaaja käynyt joskus urallaan kääntymässä naapurissa vai ei. Moni on eikä näitä pidä muutenkaan niin tunneperäisesti ajatella. Fakta kuitenkin on, että Jerellä alkaa vähitellen ikä painamaan eikä liike meinaa enää riittää. Ei vahvistaisi tätä joukkuetta pelillisesti vaan olisi pikemminkin rasite. Tähän päälle vielä idioottimaiset jäähyt. Eli ei kiitos, mutta silti toivotan kaikkea hyvää jatkoon. Toivottavasti tajuaisi vähitellen jäädä viettämään eläkepäiviään...
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikuttaa vähän siltä, että Jere on edelleenkin elänyt jossain omassa kuplassaan kuvitellen, että hän tekee loputtomiin, mitä huvittaa. Ja, että HIFK lopulta "tajuaa hänen arvonsa" ja pääsee "kotiin" päättämään uransa, koska hän itse näin haluaa. Silloin, kun aika on hänelle kypsä ja sopii hänen suunnitelmiinsa.

Vahvasti viestitteli viime syksynä ajatusta, että aikoo tulla IFK:hon lopettamaan uransa. Ihmettelin, kun olen ollut siinä uskossa, että lyhyt ja ytimekäs "Ei" olisi seuran kanta. Niin kuin (taisi, mistä näistä koskaan tietää) ollakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös