Matkakohteenne

  • 2 451 763
  • 14 528

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kesällä Nizzaan. Kukaan hommannut Ranskan reissuille junalippuja? Käykö miten helposti...? Monacossa meinattiin ainakin käydä tuolla reissulla junalla ja puheissa oli että myös Marseillessa.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, kyllä mä Lontoon tunnen, myös off-peak on ihan tuttu asia. Pointtini oli että kun haluaa verrata hintoja, pitää verrata samanlaisilla ominaisuuksilla olevia lippuja, muuten vertailu on järjetön.


Ihan oikeassa olet, tuli vähän hätäisesti katsottua noita GE:n hintoja. Off-peak return kustantaa 28,10£ kun lipun ostaa kentältä ja netistä ennakkoon hankittuna 25,10£. Vertasin aiemmassa vietissä off-peak ja anytime-lippujen hintoja keskenään. Näitä vastaavia express-junia tulee itse välteltyä, ainakin Wienin kentällä mainostetaan sitä niiden CAT-junaa, joka vie keskustaan tyylin vartissa. Normaalista lähinjunasta ei puhuta missään mitään, mutta se taisi maksaa jotain 4€ ja alle puolen tunnin taisi mennä keskustaan. Bonuksena vielä lippuhan on voimassa ja rautatieasemalta voi vaihtaa toiseen bussiin/junaan ja mennä sillä sitten määränpäähänsä, CAT-lipun ostaja joutunee ostamaan asemalta sitten vielä uuden lipun tai ottamaan taxin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juuei, kyllä tällä reissulla raapaistaan vain pintaa, ja sitäkin hyvin vähän. Mä olen aika hitaan kaavan matkailija ja saan kulumaan jossain Nurmeksessakin aikaani ihmettelemällä vähän kaikkea, joten pidän tämän paripäiväisen ihan puhtaasti tuntuman ottona ja muksujen ehdoilla mennään. No, kyllä sen oluen käyn jossain kaatamassa kitarani.
Historian mies kun olet ja jos aikaa löytyy, niin suosittelen lämpimästi National War Museumia. I ja II maailmansodasta roudattu jos jonkinlaista pyssyä ja tilpehööriä paikalle. Ilmainen sisäänpääsy.

Heh, mainitsitkin noista museoista, mutta tulipahan nyt kuitenkin ehdotettua.
 
Historian mies kun olet ja jos aikaa löytyy, niin suosittelen lämpimästi National War Museumia. I ja II maailmansodasta roudattu jos jonkinlaista pyssyä ja tilpehööriä paikalle. Ilmainen sisäänpääsy.

Varmaan Imperial War Museum, jota minäkin tuossa jokunen viesti ylempänä huonolla menestyksellä tyrkytin?

Mutta ihan uskomaton mesta, jos nyt samasta puhutaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Varmaan Imperial War Museum, jota minäkin tuossa jokunen viesti ylempänä huonolla menestyksellä tyrkytin?

Mutta ihan uskomaton mesta, jos nyt samasta puhutaan.
No just se sama. Mistähän tuo National tuli... mutta joka tapauksessa todella hieno mesta oli minustakin. Siinä meni monta tuntia kierrellessä ihan huomaamatta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Nännimäinen ja @adolf

Juu, tuo olisi varmasti ykköskohteita, jos olisi yhtään pidempi reissu tiedossa. Nyt tosiaan kaksi päivää, joista toinen menee käytännössä Potterin perässä. Toisena sitten muutama perusnähtävyys ja ruokaa sekä yleistä ihmettelyä. Eiköhän tuonne tule mentyä vielä myöhemminkin paremmalla ajalla ja vaimon kera. Tosin nytkin saattaa sisätilat kutsua, jos kovasti sataa.

Olisiko adolf National Gallerysta hypännyt osa sotamuseolle lainaksi?
 

J.Petke

Jäsen
Just näin. Gatwickin kentälle kulkee mukavasti myös halpislipuilla, ei käytännössä mitään eroa Expressiin. Heathrow eri asia, jos on kiire niin Express on kova sana. Silloin säästää ajassa puoli tuntia per suunta, Gatwickin kanssa taas ero on lähinnä hinnassa.
Southern - Gatwick Airport

Gatwick Expressiin menisin ainoastaan, jos on ruuhka-aikana liikkeellä. Ruuhka-aikana tuo perusjuna voi olla aika täyteen ammuttu. Riippuu toki mitä matkustamiselta haluaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kesällä Nizzaan. Kukaan hommannut Ranskan reissuille junalippuja? Käykö miten helposti...? Monacossa meinattiin ainakin käydä tuolla reissulla junalla ja puheissa oli että myös Marseillessa.

Bussilla Nizza-Monaco maksoi tasan euron joskus 10v sitten. Viime kesänä maksoi kuulemma jo puolitoista. Matka-aika reilut puoli tuntia. Juna on nopeampi, mutta bussista kiertää jotain maisemareittiä. Siis ihan normaali paikallisliikennebussi. Idiootinhelppoa. 2008 maksoin käteisellä kuljettajalle, en tiedä onko niissä nykyään jotkut hienommat mobiiliappsit yms.
Nizzasta Marseilleen hinnat alkaen viisi euroa. En ehtinyt käymään.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kesällä Nizzaan. Kukaan hommannut Ranskan reissuille junalippuja? Käykö miten helposti...? Monacossa meinattiin ainakin käydä tuolla reissulla junalla ja puheissa oli että myös Marseillessa.

Noihin lyhyisiin siirtymiin melkein kätevintä ostaa lippu suoraan asemilta, kun ei ennakkoon netistä ostamalla juuri säästöä saa aikaan. Vinkkinä, että Monacon reissuun ei montaa tuntia tarvitse varata. Formula-radan kävelee aika hätäseen läpi ja siinä melko pitkälti tuleekin koko Monaco nähtyä. Marseille kuitenkin "karuudessaan" hieno kaupunki. Heti juna-asemalta avautuu ihan nätti näkymä yli kylän.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Noihin lyhyisiin siirtymiin melkein kätevintä ostaa lippu suoraan asemilta, kun ei ennakkoon netistä ostamalla juuri säästöä saa aikaan. Vinkkinä, että Monacon reissuun ei montaa tuntia tarvitse varata. Formula-radan kävelee aika hätäseen läpi ja siinä melko pitkälti tuleekin koko Monaco nähtyä. Marseille kuitenkin "karuudessaan" hieno kaupunki. Heti juna-asemalta avautuu ihan nätti näkymä yli kylän.
Kiitos vinkeistä, kuten myös ylläolevalle kirjoittajalle.

Nizzassa pärjää englannin kielellä varmaan ihan hyvin näissä käytännön asioissa? Ne kun taitaa ainakin siellä maaseudulla olla aika vastahankaan tuon englannin puhumisen kanssa, tai näin olen ainakin kuullut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ne kun taitaa ainakin siellä maaseudulla olla aika vastahankaan tuon englannin puhumisen kanssa, tai näin olen ainakin kuullut.

En hirveästi ole Ranskan maaseudulla ollut, mutta noin muuten kyllä se englanti toimii. Ehkä joskus oli eri tavalla, mutta ainakin omien kokemusten mukaan urbaanilegendaa tuo vastahankaisuus.

Jotkut eivät vain oikeasti osaa englantia, niin sitten kommunikoidaan jollain muulla tavalla.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Osaako joku suositella autonvuokraukseen kätevää vertailusivustoa Eurooppaan? Keväällä on tarkoitus pyörähtää Kroatian suunnalla ja auton vuokraus olisi ajankohtaista todennäköisesti Splitistä. Vuokraamoja näyttäisi olevan kymmeniä ja noita vertailusivustoja sen tusinan verran ainakin. Onko näitä kätevästi koottuna johonkin?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lentoliput ostettu Helsingistä Krakovaan, josta alkaa reissun varsinainen osuus. Bussilla Lviviin, ja sieltä jollain toisella menopelillä Tšernivtsiin noin 30 km päähän Ukrainan ja Romanian väliseltä rajalta.

Tšernivtsi saakin sitten toimia useampiviikkoisen reissun varsinaisena asemapaikkana. Alustaviin suunnitelmiin kuuluu useampipäiväinen reissu Karpaateille, vierailu Ivano-Frankivskissa (pari päivää).

Paluumatka tehdään todennäköisesti kiertoajelu Zakarpattian eli Taka-Karpaattien alueella, josta Lvivin kautta Krakovaan ja kotiin. Voi olla, että takaisin palatessa viivytään Krakovassa pari päivää.

Lento Norwegianilla Helsingistä Krakovaan ja sieltä sitten bussilla tms Ukrainaan tulee halvemmaksi, kuin matkustaa UIA:lla Helsingistä Kiovaan, josta esim. yöjunalla Tšernivtsiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku suositella autonvuokraukseen kätevää vertailusivustoa Eurooppaan?
Olen käyttänyt kahta eri palvelua, en muista nimiä, mutta toiseen pääsee Finnairin ja toiseen Norwegianin sivujen kautta. Välillä parempia tarjouksia antaa toinen ja välillä toinen. Hinnat vaihtelevat myös päivittäin
 
Kesällä Nizzaan. Kukaan hommannut Ranskan reissuille junalippuja? Käykö miten helposti...? Monacossa meinattiin ainakin käydä tuolla reissulla junalla ja puheissa oli että myös Marseillessa.

Noihin lyhyisiin siirtymiin melkein kätevintä ostaa lippu suoraan asemilta, kun ei ennakkoon netistä ostamalla juuri säästöä saa aikaan.

Tällä hetkellä SNCF:n sivuilla esim. huomiselle meno-paluu Nizzasta Marseillehin 71 euroa. Toukokuulle meno-paluun saa 49 eurolla. Minulle tuo on sen verran merkittävä säästö, että ostaisin liput etukäteen.

En hirveästi ole Ranskan maaseudulla ollut, mutta noin muuten kyllä se englanti toimii. Ehkä joskus oli eri tavalla, mutta ainakin omien kokemusten mukaan urbaanilegendaa tuo vastahankaisuus.

Oma kokemukseni Ranskan kaupungeista on, että riippumatta siitä esittääkö asiansa ranskaksi vai englanniksi, kyllä ne yhden kaljan tai vesipullon myymiseen monta minuuttia saavat kulumaan. Vaikka tekijöitäkin olisi niin monta, että yksi voi pidellä tuoppia, toinen laskea olutta ja kolmas hoitaa rahastuksen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aurinkoon pitää päästä. Tein "juntti" teon ja lähden kotikaupungista turistirysään eli Teneriffalle. Ensimmäistä kertaa tuonne suuntaa matka.
Tavoitteena aurinkoa ja pään nollausta altaalla kirja ja olut kädessä. Täyttänee tuon.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aurinkoon pitää päästä. Tein "juntti" teon ja lähden kotikaupungista turistirysään eli Teneriffalle. Ensimmäistä kertaa tuonne suuntaa matka.
Tavoitteena aurinkoa ja pään nollausta altaalla kirja ja olut kädessä. Täyttänee tuon.
Kerran käynyt ja mielestäni ihan kiva paikka. Jos aiot altaalta liikahtaa, niin Loro Parque -eläintarha on oikeasti aika jees, vaikka lapsia ei itsellä olisikaan. Ei sen jälkeen Korkeasaari tunnu oikein miltään.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tällä hetkellä SNCF:n sivuilla esim. huomiselle meno-paluu Nizzasta Marseillehin 71 euroa. Toukokuulle meno-paluun saa 49 eurolla. Minulle tuo on sen verran merkittävä säästö, että ostaisin liput etukäteen.

Siinä tapauksessa pahoittelut virheellisestä infosta, my bad. Viimeksi Ranskassa reissatessa tuli junalla painettua maan läpi niin, että osa lipuista ostettiin asemilta, kun huomattiin, ettei hintaeroa juuri ollut. Luonnollisesti varmasti vaikuttaa mistä-mihin matkustaa..
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tällä hetkellä SNCF:n sivuilla esim. huomiselle meno-paluu Nizzasta Marseillehin 71 euroa. Toukokuulle meno-paluun saa 49 eurolla. Minulle tuo on sen verran merkittävä säästö, että ostaisin liput etukäteen.
Huomiselle GoEuro-androidsovelluksella halvin menolipppu bussilla Nizzan lentokentältä Marseilleen maksaa 4,99€. Tyypillinen hinta riippuen ajankohdasta on 10-15 euroa. Junahinnat huomiselle on nuo Kirjoittelijan ilmoittamat.

GoEuro on kätevä sovellus lippujen ostamiseen Euroopassa reissaillessa. Bussien osalta olen itse suosinut Busbud-sovellusta koska ainakin Espanjassa se antaa mahdollisuuden myös istuinpaikan valintaan. Busbud tosin on rajattu jenkkikäyttäjille (ei näy googlen playkaupassa suomalaisille) ja itse asensin sen apk-tiedostona. Voi olla muitakin konsteja kiertää rajaus.

Käteviä sovelluksia molemmat reppumatkaillessa. Matkaliput tulevat mobiililippuina. Ainakin Espanjassa kännykän näyttäminen lipuntarkastajalle on arkipäivää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bussimatkaamisesta puheenollen, juuri eilen fundeerasin Flixbusin Interflix-passin hommaamista ensi kesälle: 99€ viisi suoraa matkaa, voimassa 3kk. Mulla kyse olisi max parista viikosta, mutta ainakin Länsi-Euroopassa tuo voisi ajaa asiansa pidempien matkojen kohdalla hintansa osalta. Ok, tuo @Konsta Kepuli n mainitsema sovellus voisi olla kiva sana myös, mutta jos suunnittelee reitin valmiiksi, ei 20€ per siivu ole paha. Eri asia tietenkin, kiinnostaako istua tuntikaupalla ruuhkaliikenteessä. Yösiirtymien kuulumisesta hintaan en sitten tiedä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lentoliput ostettu Helsingistä Krakovaan, josta alkaa reissun varsinainen osuus. Bussilla Lviviin, ja sieltä jollain toisella menopelillä Tšernivtsiin noin 30 km päähän Ukrainan ja Romanian väliseltä rajalta.

Tšernivtsi saakin sitten toimia useampiviikkoisen reissun varsinaisena asemapaikkana. Alustaviin suunnitelmiin kuuluu useampipäiväinen reissu Karpaateille, vierailu Ivano-Frankivskissa (pari päivää).

Paluumatka tehdään todennäköisesti kiertoajelu Zakarpattian eli Taka-Karpaattien alueella, josta Lvivin kautta Krakovaan ja kotiin. Voi olla, että takaisin palatessa viivytään Krakovassa pari päivää.

Lento Norwegianilla Helsingistä Krakovaan ja sieltä sitten bussilla tms Ukrainaan tulee halvemmaksi, kuin matkustaa UIA:lla Helsingistä Kiovaan, josta esim. yöjunalla Tšernivtsiin.

Hienolta reissulta kuulostaa. Itse olen käynyt lähinnä Etelä-Karpaateilla. Aina on ollut tukikohtana Timisoara(frendejä siellä) ja matkat kohdistuneet Clujiin, Brasoviin ja sitten Tonavan rannalla Severiniin. Tonavan ranta on myös kivan näköistä seutua. Romania on selkeästi mainettaan parempi matkailumaa, johon soisi useammankin matkailijan tutustuvan. Vuoristossa huikeita teitä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lentoliput ostettu Helsingistä Krakovaan, josta alkaa reissun varsinainen osuus. Bussilla Lviviin...

...Lvivin kautta Krakovaan ja kotiin.

Olen kerran matkustanut Krakovan ja Lvivin väliä, ja tein sen junalla siitä yksinkertaisesta syystä, että halusin kokea kuinka siirtyminen toiselle raideleveydelle tapahtuu. Kyseinen operaatio on todella pitkäkestoinen, mutta tällaisena junailusta pitävänä ihmisenä en voinut jättää sitä väliin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hienolta reissulta kuulostaa. Itse olen käynyt lähinnä Etelä-Karpaateilla. Aina on ollut tukikohtana Timisoara(frendejä siellä) ja matkat kohdistuneet Clujiin, Brasoviin ja sitten Tonavan rannalla Severiniin. Tonavan ranta on myös kivan näköistä seutua. Romania on selkeästi mainettaan parempi matkailumaa, johon soisi useammankin matkailijan tutustuvan. Vuoristossa huikeita teitä.
Sukulaiseni teki tuonne ja muihin alueen valtioihin pakettiautoreissun (osa öistä patjoilla takaboksissa), ja komeita maisemia kieltämättä oli. Lisäksi ainakin niissä kuvissa varsin siistejä katukuvia, toki syrjäseuduilla asia on varmasti toinen. Toki näin on kaikkialla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Kesäkuussa kutsuu Bath Spa jo kolmatta kertaa. Kysymys kuuluu, että onko kokemuksia brittiläisestä autonvuokrauksesta ? Mietin auton vuokraamista bussin sijaan, ja oikeastaan eniten mietityttää adaptoituminen oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Vuokrattu auto helpottaisi vähän liikkumista tuolla Bathin päässä. Muuten mesta alkaa olla aika tuttu jo.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Kesälomalla tarkoitus piipahtaa kolmen yön reissu Prahaan.
Mitä siellä kannattaa käydä katsomassa? Onko ravintolasuosituksia yms?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös