Matkakohteenne

  • 2 451 854
  • 14 528

Grafix

Jäsen
Lantalta kun ottaa muutaman tunnin mittaisen speed boat -reissun Koh Lipelle, niin vain paranee. Pieni, muutaman neliökilometrin kokoinen saari vailla pikkumopoa kummempia moottoriajoneuvoja ja rannoilla vielä enemmän tilaa kuin esim. Lantalla.

Ja jos haluaa vielä Lipeäkin rauhallisempaa menoa, niin vene Lantalta Koh Jumille ja siellä erityisesti Pun puolelle. Saa olla kyllä todella rauhassa. Päivittäisinä ohjelmanumeroina on lähinnä riippumattoilua, uimista ja apinayhdyskuntien touhujen seurailua. Ja jos jossain välissä alkaa ahdistamaan ne pari muuta hassua ihmistä samalla rannalla, niin pitkähännällä niemen taakse autiolle rannalle niin saa takuulla olla itsekseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tokihan Saksassakin polakkikortti joskus käy, mutta mikähän tähän nyt on se tarkka syy, että kaikki meni huonosti. Afrikan syyt tiedetään miksi siellä toimii todella hyvin paikoittain, mutta mitä Saksa teki, kun unohti hoitaa homman.
Mulla ei ole viime vuosilta kokemusta kuin Berliinistä, mutta kyllä siellä toki pääasiallisesti kortti käy, isoissa lafkoissa kaikissa. Viiden vuoden aikana olen käynyt vuosittain, ja on korttimaksu selkeästi yleistynyt. Silti itsekin pidän paljon enemmän käteistä mukana kuin Suomessa, kun koskaan ei lopulta voi tietää, voiko ravintolassa tai kioskilla maksaa kortilla. Onneksi atm:iä löytyy vähän joka kulmasta. Lisäksi kortilla maksettaessa pitää olla tarkkana, mikäli haluaa maksaa pankkipuolella, koska jotenkin oletuksena he laittavat kaiken luotolle. Suomessa taas torimyyjillä ja joskus jopa ihan katukirppiksilläkin löytyy maksupääte.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos aikuinen pari lähtee viettämään rauhallista ja rentouttavaa rantalomaa lämpimään niin Bali vai Goa (ja minne siellä)? Tai löytyykö jotain muuta tropiikkia jota suositella?
Miksette lähtisi johonkin ihanalle Intian valtameren saarelle Seychelleille, Malediiveille tai Mauritiukselle? Sri Lankassa löytyisi muutakin tekemistä, jos pelkkä makoilu ei hotsita.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Mac^ Mä kirjoitan sulle vähän Gileistä jne illemmalla, nyt on duunissa kiire. Mutta tämä tuli varoituksena heti mieleen: Gili-saarten väleissä on kovat virtaukset, etenkin puolen päivän jälkeen. Yhden suomalaisen virtaus jo merelle veikin, ei ole miestä sen koommin näkynyt. Kannattaa ehdottomasti paikallisilta sukellusfirmoilta kysellä virtauksista.
Ja yrittäjiä siellä on joka lähtöön, yksi teini meinasi veneen puikoissa tehdä minusta ropellilla ruokaisan salaatin, oli todella lähellä. Eli liikenteessä on iloisia idiootteja vailla vastuuta tai järkeä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kiitos kaikille tropiikki-vinkeistä, eiköhän tästä jotain eeppistä synny...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Jos aikuinen pari lähtee viettämään rauhallista ja rentouttavaa rantalomaa lämpimään niin Bali vai Goa (ja minne siellä)? Tai löytyykö jotain muuta tropiikkia jota suositella?
Mauritiusta voin suositella oman kokemukseni perusteella tähän tarkoitukseen. Rauhallinen paikka, jossa ei örveltäjiin törmää. Rantakaupustelukin on erittäin vähäistä. Miinuksena pitkät lennot.

Jos kaipaa rantaloman sekaan jaloittelua, niin nokka kohti Black River Gorges -kansallispuistoa.
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
@Mac^ Mä kirjoitan sulle vähän Gileistä jne illemmalla, nyt on duunissa kiire. Mutta tämä tuli varoituksena heti mieleen: Gili-saarten väleissä on kovat virtaukset, etenkin puolen päivän jälkeen. Yhden suomalaisen virtaus jo merelle veikin, ei ole miestä sen koommin näkynyt. Kannattaa ehdottomasti paikallisilta sukellusfirmoilta kysellä virtauksista.
Ja yrittäjiä siellä on joka lähtöön, yksi teini meinasi veneen puikoissa tehdä minusta ropellilla ruokaisan salaatin, oli todella lähellä. Eli liikenteessä on iloisia idiootteja vailla vastuuta tai järkeä.

Juu, tuosta virran vieneestä kaverista tulikin luettua. Täytyy olla tarkkana virtausten kanssa.

Viina on varmaan toinen - jotain metanolihässäköitä tuolla päin on kaiketi ollut. Ja tietysti viinan kanssa nyt on ihan muutenkin parempi olla tarkkana.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuli käytyä Lontoossa neljän yön reissu suhteellisen pienellä kassalla ja matkaseurueessa kaksi U18-teiniä sekä toinen aikuinen.

Pakko sanoa, että yllätti positiivisesti. Hiukan klisheisesti parasta oli elämänmenon seuraaminen. Ihmisten korrektius ja kärsivällisyys ahtaudessa ja kylmyydessä (paikallisittain). Metro oli kokemus monella tavalla.

Nähtäväähän Lontoo tarjoaa niin paljon, että tuskin asukkaatkaan ehtivät edes kaikkeen mikä kiinnostaa. Ilmaisista kohteista kävimme National Galleryssa. Suosittelen. Hauskalla tavalla opimme siellä upean taiteen lisäksi myös auktoriteettikriittisyyttä (auktoriteetti tässä tapauksessa NG) kun Gallen-Kallelan Lake Keiteleen esittelykyltissä kerrottiin järven sijaitsevan "north of Helsinki".

Futispelissäkin käytiin. Budjettisyistä valikoin Championsin, ja sieltä kahdesta vaihtoehdosta Fulhamin pelin vs sarjakärki Wolverhampton. Craven Gottagen historiallinen miljöö puhutteli, eikä 96% täytetyn pelin tunnelmaltakaan olisi voinut paljoa enempää toivoa.

Ruokahommat nyt Lontoossa on mitä on. Jos budjettiin on tarkoitus tehdä tilaa, niin tässä on oiva kohde.

Jos lentää Gatwickiin (saatoin kirjoittaa nimen väärin) kannattaa ostaa meno-paluu Gatwick Expressiin. Sillä saa kaksi yhden hinnalla-option moniin nähtävyyksiin. Tähän @sampio

Mitäs muuta? Päivä enemmän aikaa, niin olisin mennyt design museoon Ferrarin 70-vuotisjuhlanäyttelyyn. Sellainen muistaakseni huhtikuulle saakka sijainnissa Earls Court.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos lentää Gatwickiin (saatoin kirjoittaa nimen väärin) kannattaa ostaa meno-paluu Gatwick Expressiin.

Kerran kysyit, niin Craven Cottage meni väärin, mutta Gatwick oikein. Eipä kannata maksaa Expressista, kun siitä menee normijunatkin vähemmän yllättäen halvemmalla.

Ja jos Gatwickiin on lennot, niin kartta käteen ja Brightoniin. Siitä sanotaan "It's like London but without the hassle." Lontoota ei tosiaan saa haltuun lyhyellä retkellä, niin ei kannata ahnehtia.

Menee sinne minne menee ja ei murehdi mikä nyt jäi. Asuin siellä vuosia, mutta enemmän varmaan jäi näkemättä kuin tuli nähtyä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lentää Gatwickiin (saatoin kirjoittaa nimen väärin) kannattaa ostaa meno-paluu Gatwick Expressiin. Sillä saa kaksi yhden hinnalla-option moniin nähtävyyksiin. Tähän @sampio

Gatwicikistä menee myös "paikallisjuna" Victoria Stationille, pysähtyy ehkä 2-3 pysäkillä enemmän kuin tuo Gatwick express ja hinta oli huomattavasti halvempi. Tämä siis vuonna 2012, eli en mene takuuseen onko tilanne edelleen sama.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Gatwicikistä menee myös "paikallisjuna" Victoria Stationille, pysähtyy ehkä 2-3 pysäkillä enemmän kuin tuo Gatwick express ja hinta oli huomattavasti halvempi. Tämä siis vuonna 2012, eli en mene takuuseen onko tilanne edelleen sama.

Noitakin on erilaisia. Osa pysähtyy vähän useammin, mutta lopulta pääsee perille.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Gatwicikistä menee myös "paikallisjuna" Victoria Stationille, pysähtyy ehkä 2-3 pysäkillä enemmän kuin tuo Gatwick express ja hinta oli huomattavasti halvempi. Tämä siis vuonna 2012, eli en mene takuuseen onko tilanne edelleen sama.

Muistaakseni tutkittiin tuo juttu, ja nähtävyysalennus sekä aikainen paluulennon ajankohta sai valitsemaan GX:n.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muistaakseni tutkittiin tuo juttu, ja nähtävyysalennus sekä aikainen paluulennon ajankohta sai valitsemaan GX:n.

Kapitalismissa, kun elämme, niin aina kannattaa tutkia viimeisimmät pakettityrkytykset, jos siitä itse hyötyy. Mutta helppoon vedätykseen ei kannata mennä.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistaakseni tutkittiin tuo juttu, ja nähtävyysalennus sekä aikainen paluulennon ajankohta sai valitsemaan GX:n.

Itse on tullut mentyä aika monta kertaa tuo väli ja asemalta ostettu Gatwick-express return lippu maksaa 36,70£. Jos taas menee paikallisjunilla, itse olen käyttänyt ainakin Thameslink nimistä yhtiötä, maksaa vastaava lippu Victorian asemalle 16,30£. Eli 36,70£ vs 16,30£, siinä on se ero.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset @Sanainen arkku vinkeistä!

Gatwickiin lennämme mekin aikanaan Norskilla ja varmaan tuolla paikallisjunalla mennään. En tiedä, voiko näitä verrata, mutta Oslossa mulle suositeltiin jotain vastaavaa expressiä paikallisjunan sijaan, koska paikallisjunan lähtöväli on pidempi. No, sen verran halvempi sekin oli, ettei mua ainakaan puolen tunnin odottelu kahvikupin parissa haitannut. Muutenhän visiittimme on sen verran pikainen, että lähinnä tsekkaamme sen Harry Potter -mestan ja muutaman klassikkonähtävyyden sekä fiilistelemme ympäriinsä. Kello viiden tee olisi kiva sekin kokea, vaikken mikään teen ystävä edes ole.

Tuo pointti, minkä @pernaveikko otti esiin, että katsoo minkä ehtii ja jättää loput katsomatta, on osuva. Itse tykkään aika paljon vain hengailla ja ihmetellä paikkoja, jolloin nähtävyydet jäävät usein joku ulkoapäin katsotuiksi tai kokonaan väliin. Esimerkiksi museot jossain Berliinissä ja varmasti myös Lontoossa ovat pääosin niin massiivisia, ettei niistä selviä parissa tunnissa ilman läpijuoksua. Siksi Berliinin lukuisista museoista olen puolenkymmenen vierailun jälkeen käynyt vain yhdessä. Tai kahdessa jos Asisi Panorama luetaan museoksi. Toki mulla on työn tuoma painolasti mukana, eli ehkei aina edes jaksa innostua lomalla kiertämään historiallisia juttuja, vaikka ne hienoja olisikin. No, kaupungilla olevat rakennukset ja niiden ihailu osana hengailua on asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo pointti, minkä @pernaveikko otti esiin, että katsoo minkä ehtii ja jättää loput katsomatta, on osuva. Itse tykkään aika paljon vain hengailla ja ihmetellä paikkoja, jolloin nähtävyydet jäävät usein joku ulkoapäin katsotuiksi tai kokonaan väliin. Esimerkiksi museot jossain Berliinissä ja varmasti myös Lontoossa ovat pääosin niin massiivisia, ettei niistä selviä parissa tunnissa ilman läpijuoksua. Siksi Berliinin lukuisista museoista olen puolenkymmenen vierailun jälkeen käynyt vain yhdessä. Tai kahdessa jos Asisi Panorama luetaan museoksi. Toki mulla on työn tuoma painolasti mukana, eli ehkei aina edes jaksa innostua lomalla kiertämään historiallisia juttuja, vaikka ne hienoja olisikin. No, kaupungilla olevat rakennukset ja niiden ihailu osana hengailua on asia erikseen.

Lontoossa lähes kaikki museot ovat ilmaisia, joten tämä muuttaa kuviota. Nyt sinulla ei ole museoon astuttuasi paineita suorittaa ja saada pääsylippurahalle vastinetta. Jossain British Museomissa voit käydä katsomassa aulan kupolin, Kleopatran ja muumiot, käydä kahvilla ja lähteä. Tämähän on hyvä ja huono juttu, koska Lontoon museot ovatkin täynnä näitä mulle-heti-kaikki turisteja, jotka tsekkaavat juosten vain isoimmat ja komeimmat jutut läpi. Ainakin ne Trafalgarin taidemaalaukset houkuttelevat muitakin kuin maalauksen ystäviä, en olisi kyllä mennyt itsekään jos olisi maksanut.

Mutta Lontoonseen jos olette menossa, niin musikaalit on kova juttu. Liput maksaa, mutta ainakin siitä Leicester Squaren kopista saa halvalla, kun jaksaa hetken jonottaa. Itsekkin ajattelin joskus että musikaalit on aika gay-touhua, mutta sitten kävin katsomassa Lontossa Lion Kingin ja kolisi kyllä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli 36,70£ vs 16,30£, siinä on se ero.
Katselin hinnastoja ja näyttää että tässä verrataan Expressin "anytime return" lipun hintaa Thameslinkin "off-peak day return" lippuun. Eli aivan erilaiset tuotteet. Jos Gatwick Expressiä vertaa Thameslinkin vastaavaan "anytime return" lippuun se maksaakin saman 36,70 puntaa. Ja GE ainakin myy lipun netistä hintaan 32.70...
 
Toki mulla on työn tuoma painolasti mukana, eli ehkei aina edes jaksa innostua lomalla kiertämään historiallisia juttuja, vaikka ne hienoja olisikin.

Lontoon museoissa on niin kova anti jo ihan pedagogisessakin mielessä, että suosittelen kyllä muutaman hetken uhraamaan. Etenkin Imperial War Museum on todella hienosti toteutettu. Ja museokaupathan ovat noissa silkkaa timanttia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Katselin hinnastoja ja näyttää että tässä verrataan Expressin "anytime return" lipun hintaa Thameslinkin "off-peak day return" lippuun. Eli aivan erilaiset tuotteet. Jos Gatwick Expressiä vertaa Thameslinkin vastaavaan "anytime return" lippuun se maksaakin saman 36,70 puntaa. Ja GE ainakin myy lipun netistä hintaan 32.70...

Siinä joskus aamykymmenen jälkeen lippujen hinta muuttuu. Off-peak on se päivän sana, jos ei ole joku järkyttävä kiire päästä kämpille.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä joskus aamykymmenen jälkeen lippujen hinta muuttuu.
Juu, kyllä mä Lontoon tunnen, myös off-peak on ihan tuttu asia. Pointtini oli että kun haluaa verrata hintoja, pitää verrata samanlaisilla ominaisuuksilla olevia lippuja, muuten vertailu on järjetön.
 
Lontooseen matkustaville suosittelen lämpimästi South Parkin tekijöiden The Book of Mormon -musikaalia. Liput maksavat halvimmillaan vain 42 puntaa, ja nauraa saa sydämensä kyllyydestä. Paitsi jos sattuu olemaan uskovainen. Silloin ei välttämättä kauheasti naurata. Eikös nimimerkki @sampio viettänyt lapsuutensa jossain verrattain fundamentalistisessa lahkossa? Häntä kyseinen pläjäys saattaisi koskettaa kovinkin henkilökohtaisella tasolla mutta eihän tuonne millään hätäisellä perhelomalla ehdi.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lontooseen matkustaville suosittelen lämpimästi South Parkin tekijöiden The Book of Mormon -musikaalia. Liput maksavat halvimmillaan vain 42 puntaa, ja nauraa saa sydämensä kyllyydestä. Paitsi jos sattuu olemaan uskovainen. Silloin ei välttämättä kauheasti naurata. Eikös nimimerkki @sampio viettänyt lapsuutensa jossain verrattain fundamentalistisessa lahkossa? Häntä kyseinen pläjäys saattaisi koskettaa kovinkin henkilökohtaisella tasolla mutta eihän tuonne millään hätäisellä perhelomalla ehdi.
Juuei, kyllä tällä reissulla raapaistaan vain pintaa, ja sitäkin hyvin vähän. Mä olen aika hitaan kaavan matkailija ja saan kulumaan jossain Nurmeksessakin aikaani ihmettelemällä vähän kaikkea, joten pidän tämän paripäiväisen ihan puhtaasti tuntuman ottona ja muksujen ehdoilla mennään. No, kyllä sen oluen käyn jossain kaatamassa kitarani.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Juu, kyllä mä Lontoon tunnen, myös off-peak on ihan tuttu asia. Pointtini oli että kun haluaa verrata hintoja, pitää verrata samanlaisilla ominaisuuksilla olevia lippuja, muuten vertailu on järjetön.
Just näin. Gatwickin kentälle kulkee mukavasti myös halpislipuilla, ei käytännössä mitään eroa Expressiin. Heathrow eri asia, jos on kiire niin Express on kova sana. Silloin säästää ajassa puoli tuntia per suunta, Gatwickin kanssa taas ero on lähinnä hinnassa.
Southern - Gatwick Airport
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös