Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 574 376
  • 4 103

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos juttu ei ole perätön, ja eihän se taida olla, niin saahan sen kertoa ja pitääkin kertoa julkisuuteen oikealla nimellä.

Perättömien ilmiantojen kanssa pitää olla varovainen, mutta kun näyttää noita todistajia olevan ja "kaikki" elokuva-alalla tietää kestä puhutaan, niin mitä sitä nimeä enää salailemaan. Kai on aikakin saada toi touhu loppumaan.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Syyhän on selvä. Kun joku tumma kaveri on raiskannut tai tehnyt muita pahojaan ja hänen nimensä/naamansa on mediassa niin leijonakorut kilisee pian hänen ovensa takana. Kun joku Törhönen ahdistelee naisia (ylen mukaan) 30 vuotta niin se ei voisi vähempää kiinnostaa samaisia oikeudentuojia.

edit. Ja tarkennettakoon omaa kantaani että raiskaajat saisi kaikki lukita pimeään reikään ikuisesti ja ihmisoikeudet pois mutta elämänsankarien käyttäytymistä pitää näin suitsia median varovaisuudella.

Tässä on myös sekin seikka olemassa, että monet näistä vuosikymmeniä kestäneistä ahdistelutapauksista ovat luonteeltaan niin absurdeja ja epäuskottavan tuntuisia, että niihin vaaditaan aikamoisen laaja ja selkeä todistusaineisto, ennen kuin voidaan hutkia.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Melkoinen persereikä tämä Törhönen.

Ylen uutisointi on asiallista, menee täysin lainsäädännön mukaan.

Toivottavasti tämä rohkaisee myös muita, muilla aloilla tai muissa piireissä vastaavaa kokeneita avaamaan suunsa.

edit: Eikä tämä ole todellakaan mikään ennakkotapaus. Ihan normaalia uutisointia, kun kyseessä on alallaan tai yhteiskunnallisesti merkittävässä valta-asemassa olevan henkilön kyseenalainen toiminta.
 

Tuamas

Jäsen
Ymmärtäisin tämän miesasiamiesten kritiikin, jos kyseessä ei olisi vuosikymmeniä jatkunut toiminta, jossa on vielä hyväksikäytetty ammatillista valta-asemaa toiminnan mahdollistamiseksi.

Vielä kun uhreja on lukuisa määrä jutussa omalla nimellään, niin jos joskus nämä #metoo-jutut ovat perusteltuja, niin tässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Melkoinen persereikä tämä Törhönen.

Ylen uutisointi on asiallista, menee täysin lainsäädännön mukaan.

Ehdottomasti näin. Luin YLE:n perustelut läpi ja niiden perusteella kyseessä on valta-aseman väärinkäyttö, koska Törhösen on ollut mahdollista vaikuttaa naisten uraan ja sen myötä aika moneen muuhun asiaan. Kun määrä on vuosien aikana noin 20 (nyt julkisuuteen) naista, niin kusipäästä on kysymys, kun naisten mukaan Törhönen ehdottaa seksiä muun muassa pääsykokeissa...

Olisi hyvä jatkaa tästä läpi eri alojen ja myös ay-liikkeen seksuaalisen ahdistelun pariin.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärtäisin tämän miesasiamiesten kritiikin, jos kyseessä ei olisi vuosikymmeniä jatkunut toiminta, jossa on vielä hyväksikäytetty ammatillista valta-asemaa toiminnan mahdollistamiseksi.

Vielä kun uhreja on lukuisa määrä jutussa omalla nimellään, niin jos joskus nämä #metoo-jutut ovat perusteltuja, niin tässä.

Minä lopetan kritisoimisen heti, kun myönnetään, että keskimääräisellä naislla on omalta osaltaan myös aivan helvetisti seksuaalista valtaa verrattuna keskimääräiseen mieheen tässä yhteiskunnassa. Tästä puhuminen tuntuu kuitenkin olevan kokonaan kiellettyä eikä sitä haluta alkuunkaan myöntää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Törhonen on mitä todennäköisemmin juuri sellainen sika jota YLEn jutussa kuvataan, mutta nyt on sitten Suomessa tehty median puolesta myös ennakkotapaus. Kun muistetaan kuinka varovainen valtamedia on esimerkiksi julkaisemaan syytteen saaneen turvapaikanhakijan raiskaajan nimeä saati sitten kuvaa ja usein edes tuomion jälkeen ei tule näitä samoja asioita ulos. Nyt sitten YLE kaikkivoipaisuudessaan laittaa nimen ja naaman julkisuuteen vaikka ei ole syytettä, tuomiosta puhumattakaan. Toivottavasti linja pitää tulevaisuudessakin.
Julkisuuden henkilön yksityisyyden suoja on suppeampi kuin rivikansalaisen. Tämäkin asia on käyty tällä palstalla läpi jo useita kertoja. Yle on julkaissut omat käytäntönsä nimien julkaisun suhteen ja noudattaa niitä ihan tasapuolisesti ihonväriin, uskontoon ja pakolaisstaukseen katsomatta. Sehän tässä tosin ongelma taitaa ollakin, että kehtaavat kaikkivoipaisuudessaan asettaa pakolaisen samalle viivalle "maahanmuuttokriitikon" kanssa. Oi aikoja, oi tapoja!
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Törhösen ura on tämän myötä taputeltu. Ikää toki mittarissa jo 70, joten loppuliuku on käsillä muutenkin.

On kiinnostavaa nähdä, tuleeko ilmi myös nuorempia elokuva-alan nimiä. Jos tulee, niin seuraukset voivat olla dramaattisia.
 

Tuamas

Jäsen
Minä lopetan kritisoimisen heti, kun myönnetään, että keskimääräisellä naislla on omalta osaltaan myös aivan helvetisti seksuaalista valtaa verrattuna keskimääräiseen mieheen tässä yhteiskunnassa. Tästä puhuminen tuntuu kuitenkin olevan kokonaan kiellettyä eikä sitä haluta alkuunkaan myöntää.

Selvä.

Kerrotko nyt millaista keskustelua haluaisit asiasta käydä?
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Syyhän on selvä. Kun joku tumma kaveri on raiskannut tai tehnyt muita pahojaan ja hänen nimensä/naamansa on mediassa niin leijonakorut kilisee pian hänen ovensa takana. Kun joku Törhönen ahdistelee naisia (ylen mukaan) 30 vuotta niin se ei voisi vähempää kiinnostaa samaisia oikeudentuojia.
Ai miten niin ei kiinnosta? Veikkaan että ihan samallainen halveksittava paska kuin tuomion saanut raiskaajakin. Nyt vaan valtamedia toi nimen ja naaman julkisuuteen ilman syytettä ja tuomiota.

Aika jännä juttu että julkisuuden henkilön väitetyt seksuaaliset ahdistelut (ja kyllä, olen melkein varma että näin on Törhösen tapauksessa tapahtunut) on jotenkin tuomittavampaa kuin esimerkiksi lasten toistuvat raiskaukset. Seksuaalinen ahdistelu julkkikselta ja nimi esiin. Raiskaus maahanmuuttajalta ja nimi taustoineen piilotetaan, vaikka on saatu voimassa oleva tuomio. Haiskahtaa kaksinaismoralismilta valtamedialta.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Selvä.

Kerrotko nyt millaista keskustelua haluaisit asiasta käydä?

No, jos asian nostaa esille, niin ihan täydellisen tyrmäyksen osakseen normaalisti saa. Naisten seksuaalisen vallan olemassaoloa ei oikeamielisissä piireissä haluta myöntää oikeastaan ollenkaan minkäänlaiseksi tosiasiaksi.

No, ehkä se on vain minun mielipiteeni, että naisilla tällaista valtaa on keskimäärin huomattavan paljon.

Milloin joku uskaltaa sanoa ääneen sen, että naiset myös pääsevät keskimäärin etenemään urallaan halutessaan seksuaalisuudellaan huomattavasti useammin kuin miehet? Eikö tuo ole valtaa, jos joku.
 

Tuamas

Jäsen
Seksuaalinen ahdistelu julkkikselta ja nimi esiin. Raiskaus maahanmuuttajalta ja nimi taustoineen piilotetaan, vaikka on saatu voimassa oleva tuomio. Haiskahtaa kaksinaismoralismilta valtamedialta.

Mitä luulet, miten käy tälle statementillesi jos vaihdat sanan maahanmuuttaja sanaan ”tavallinen pulliainen”?

Sinä tässä kovasti koitat indikoida jotain erityiskohtelua maahanmuuttajille, eli joko valtamedia toimii eri tavalla mamujen ja kantisten kanssa tai haluaisit että valtamedia toimisi eri tavalla mamujen ja kantisten kanssa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Minä lopetan kritisoimisen heti, kun myönnetään, että keskimääräisellä naislla on omalta osaltaan myös aivan helvetisti seksuaalista valtaa verrattuna keskimääräiseen mieheen tässä yhteiskunnassa. Tästä puhuminen tuntuu kuitenkin olevan kokonaan kiellettyä eikä sitä haluta alkuunkaan myöntää.
Toihan on ainoastaan ongelma niille kundeille ketkä ei saa pesää itseään tasokkaammilta naaraksilta, eivätkä ole vielä omaa leveliään löytäneet. ”Ronkelit runkkaa ja kitisee”-ilmiö.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
No, jos asian nostaa esille, niin ihan täydellisen tyrmäyksen osakseen normaalisti saa. Naisten seksuaalisen vallan olemassaoloa ei oikeamielisissä piireissä haluta myöntää oikeastaan ollenkaan minkäänlaiseksi tosiasiaksi.

No, ehkä se on vain minun mielipiteeni, että naisilla tällaista valtaa on keskimäärin huomattavan paljon.
Siinä on vähän eroa, että käyttääkö omaa valta-asemaansa varjolla ihmisiä seksuaalisesti hyväkseen, vai saako vähän normalia helpommin pokattua baarista yöseuraa.

Mä en oikein edes ymmärrä että miten se on ongelma että naisilla on ainakin tietyssä iässä "valta" valita kumppaneitaan. Itsehän me miehet oman tuotteemme arvoa laskemme puskemalla sitä markkinoille niin valtavia määriä. Tarjonta ylitttää kysynnän, joten täyttä hintaa ei aina saa. Aika ohuesti liittyy tasa-arvoon se.

Jos naisohjaaja vaatisi miesnäyttelijöiltä seksiä palkinnoksi opiskelupaikasta/roolista, olisi kohtelu ihan samanlaista. Jos joku mies saa paljon pillua, niin ketään ei kiinnosta. Ei tässä valitettavasti ole mitään kaksinaismoralismia.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika jännä juttu että julkisuuden henkilön väitetyt seksuaaliset ahdistelut (ja kyllä, olen melkein varma että näin on Törhösen tapauksessa tapahtunut) on jotenkin tuomittavampaa kuin esimerkiksi lasten toistuvat raiskaukset.
Eivät ole millään tavalla tuomittavampia, täysin päinvastoin. Seksuaalinen ahdistelu on aina lievempi rikos, kuin lapsen toistuva raiskaus.

Julkisuuden henkilön yksityisyyden suoja on suppeampi, kuin rivikansalaisen. Se ei tarkoita, että rivikansalaisen tekemä rikos on jotenkin vähemmän tuomittava.

Ylen sivuilta ei löydy raiskaavien rivikansalaisten nimiä, oli ne sitten pakolaisia tai kantiksia.

Julkkisten nimet sieltä kyllä löytyy, oli ne sitten pakolaisia, tai kantiksia.

Mutta kuten todettu, syy kitinääsi taitaa olla enemmänkin se, että pakolaisia kohdellaan samoilla säännöillä kuin herrarotua. Ja siihen vaivaanhan ei yleensä tosiasioiden kertominen auta.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Mitä luulet, miten käy tälle statementillesi jos vaihdat sanan maahanmuuttaja sanaan ”tavallinen pulliainen”?

Sinä tässä kovasti koitat indikoida jotain erityiskohtelua maahanmuuttajille, eli joko valtamedia toimii eri tavalla mamujen ja kantisten kanssa tai haluaisit että valtamedia toimisi eri tavalla mamujen ja kantisten kanssa.
Ei, minä nimenomaan haluaisin jokaisen raiskaajan, murhaajan tai muun perseilijän naaman ja nimen julki. Esimerkiksi kun raiskaajien nimet ja naamat olisivat julkisia, niin sanoisin että yllättävän monen suu loksahtaisi auki. Niin paljon niistä olisi ulkomaalaistaustaisia vs osuuteen väestöstä.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Milloin joku uskaltaa sanoa ääneen sen, että naiset myös pääsevät keskimäärin etenemään urallaan halutessaan seksuaalisuudellaan huomattavasti useammin kuin miehet? Eikö tuo ole valtaa, jos joku.
No mikset etene itse? Ei se oman seksuaalisuuden hyväksikäyttö niin vaikeaa ole. Toki kaljamaha voi olla esteenä, mutta ei siihen kaljanjuontiin kukaan pakota.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä? Eikö kukaan tosiaan ole vielä nähnyt salaliittoa siinä, että Törhönen Riisuminen tuli eilen Teemalta, ja vajaa vuorokautta myöhemmin ohjaajan omaa riisumista käydään läpi toisella Ylen kanavalla.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No mikset etene itse? Ei se oman seksuaalisuuden hyväksikäyttö niin vaikeaa ole. Toki kaljamaha voi olla esteenä, mutta ei siihen kaljanjuontiin kukaan pakota.

Hahaha :D Ei vittu kuinka idioottimainen viesti. Vituttaako, kun joku tuo vähän erilaista näkökulmaa esiin tähän "miehet ovat ikuisia sortajia ja naiset ikuisesti sorrettuja"-keskusteluun?

Ja @Varis, se on mielenkiintoinen juttu, että mitä käsitetään tasa-arvokysymykseksi ja mitä ei. Vai miltä kuulostaisi seuraava lause: "Mä en oikein edes ymmärrä että miten se on ongelma että miehillä on ainakin tietyssä iässä "valta" työuralla etenemisessä. Itsehän naiset oman tuotteensa arvoa laskevat hankkiutumalla raskaaksi niin valtavia määriä."

Tämä tästä osaltani. Minulla on mielipiteeni tämän aihepiirin asioista ja vallitsevan totuuden mukaan ne ovat toki vääriä. Tämän yhteiskunnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen minua kiinnostaa osallistua kuitenkin vuosi vuodelta vähemmän.
 

Tuamas

Jäsen
No, jos asian nostaa esille, niin ihan täydellisen tyrmäyksen osakseen normaalisti saa. Naisten seksuaalisen vallan olemassaoloa ei oikeamielisissä piireissä haluta myöntää oikeastaan ollenkaan minkäänlaiseksi tosiasiaksi.

No, ehkä se on vain minun mielipiteeni, että naisilla tällaista valtaa on keskimäärin huomattavan paljon.

Milloin joku uskaltaa sanoa ääneen sen, että naiset myös pääsevät keskimäärin etenemään urallaan halutessaan seksuaalisuudellaan huomattavasti useammin kuin miehet? Eikö tuo ole valtaa, jos joku.

Naisilla on seksuaalista valtaa siinä 15-29 ikäisissä, koska he ovat pääsääntöisesti tarkempia tavarastaan.
Ts. tarjonta on rajatumpaa kuin miehillä, meille perinteisesti kelpaa tuossa iässä hiukan heikommankin näköinen vastapuoli, kunhan pääsee saatille.
Naiset taas pystyvät valikoimaan, koska kuten sanottua, miehillä se ”kelpaava spektri” on paljon laajempi ja usein tämä johtaakin tilanteisiin, jossa rumat runkkaa ja alfoilla on merkittävä määrä kumppaneita.

Ehkä siinä on käynyt kuten tuossa joku mainitsi, ettet ole vielä ihan sinut oman markkina-arvosi kanssa.
Tällöin voi tuntua, että naisilla on kohtuuttomasti valtaa, kun tavoittelet liian korkean markkina-arvon daameja, joiden näkökulmasta sinä olet auttamattomasti spektrin ulkopuolella, kun heille sitä tarjontaa on edellä mainituista syistä enemmän.
Eli ns. ronkelit runkkaa-ilmiö.

Kyllä miehet voivat sitä seksuaalisuuttaan käyttää aivan samalla tavalla, hyvännäköinen pitkä mies on työelämässä tutkitustikin se kenellä on varmin ja helpoin tie edetä. Eikö tämä ole sitä seksuaalista valtaa jos mikä?

Lisäksi kyllä mieskin voi edetä ”reittä pitkin”, silloin vain useimmiten täytyy skaalata se oma arvonsa (eli ottaa se vähän heikommankin daamin ehdottelu huomioon) ja olla riittävän hyvännäköinen. Aivan kuten naisillakin. Harvemmin ne työeläman harweyweinsteinit ovat mitään kovin hyvännäköisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mitä? Eikö kukaan tosiaan ole vielä nähnyt salaliittoa siinä, että Törhönen Riisuminen tuli eilen Teemalta, ja vajaa vuorokautta myöhemmin ohjaajan omaa riisumista käydään läpi toisella Ylen kanavalla.

Riisuminen on poistettu Areenasta, ja huomiseksi esitettäväksi ilmoitettu Insiders ohjelmistosta.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Hahaha :D Ei vittu kuinka idioottimainen viesti. Vituttaako, kun joku tuo vähän erilaista näkökulmaa esiin tähän "miehet ovat ikuisia sortajia ja naiset ikuisesti sorrettuja"-keskusteluun?
Kyllä vain, juuri se asia minua vituttaa kaikkein eniten. Sinua taitaa vituttaa hieman eri asiat. Elämä on joskus sellaista.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työelämässä oman seksuaalisuuden käyttäminen uralla etenemiseen ei ole suotavaa. Yleensä käy niin, että suhde kariutuu syystä tai toisesta, ja yleensä käy myös niin, että huonommassa asemassa oleva lähtee, Arvatkaa kumpi se lähtevä yleensä on.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei, minä nimenomaan haluaisin jokaisen raiskaajan, murhaajan tai muun perseilijän naaman ja nimen julki. Esimerkiksi kun raiskaajien nimet ja naamat olisivat julkisia, niin sanoisin että yllättävän monen suu loksahtaisi auki. Niin paljon niistä olisi ulkomaalaistaustaisia vs osuuteen väestöstä.
Sekä jatkoajassa, että julkisuudessa on raiskaustilastoja pyöritelty viime vuosina ihan riittävästi. Saattaisi siis loksahtamisien määrä jäädä aika maltilliseksi. Vaikka mistäs minä sitä oikeastaan tiedän. Aika vaikeita noi perustilastotkin tuntuu monille olevan. Lasketaankohan muuten Marco De Witin raiskausepäily mamujen vai kantisten piikkiin.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä siinä on käynyt kuten tuossa joku mainitsi, ettet ole vielä ihan sinut oman markkina-arvosi kanssa.
Tällöin voi tuntua, että naisilla on kohtuuttomasti valtaa, kun tavoittelet liian korkean markkina-arvon daameja, joiden näkökulmasta sinä olet auttamattomasti spektrin ulkopuolella, kun heille sitä tarjontaa on edellä mainituista syistä enemmän.
Eli ns. ronkelit runkkaa-ilmiö.

Sen verran vielä pakko sanoa, että kyllä minä olen sinut oman markkina-arvoni kanssa. Olen nuorempana tämän asian kanssa toki kipuillut, mutta nykyään on aivan hyvin sen osalta.

Se, mikä minua harmittaa, on tasa-arvokeskustelun yksipuolisuus Suomessa. Mutta kuten sanottua, minulla on siitä omat mielipiteeni ja ne voivat olla vääriäkin. Monesti ainakin näissä Jatkoajan väittelyissä koen jääväni kakkoseksi.

Metoo-kampanja on ehdottomasti kyllä paikallaan tietyillä aloilla esiintyvän selkeän häirinnän ja ahdistelun kuriin saamiseksi, se on selvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös