Asutko syntymäkunnassasi?

  • 9 896
  • 111

Asutko syntymäkunnassasi?

  • Kyllä

    Ääniä: 98 35,0%
  • Ei

    Ääniä: 176 62,9%
  • Olen koditon

    Ääniä: 6 2,1%

  • Äänestäjiä
    280

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaksi kolmasosaa suomalaisista asuu syntymämaakunnassaan, kertoo Tilastokeskus.

Maakuntien välillä on kuitenkin isoja eroja. Tilastojen mukaan Ahvenanmaalla syntyneistä 93 prosenttia asui viime vuoden lopussa Ahvenanmaalla, kun Etelä-Savossa ja Kainuussa syntyneistä vain noin joka toinen asui syntymäkunnassaan.

Maakunnista Uusimaa on saanut paljon asukkaita muualla Suomesta syntyneistä. Uudenmaan 1,6 miljoonasta asukkaasta muualla Suomessa syntyneitä oli 527  000 ja ulkomailla syntyneitä 183  000.


STT
--

Enpä asu, mutta tuli kyllä seitsemän vuotta asuttua sen jälkeen, kun olin ollut vuosia poissa.

EDIT:

Tuossa puhuttiinkin maakunnasta, mutta tämä kysymys on nyt näin. Muutenkin syytäkin mainita, jos esimerkiksi Vantaalta on päässyt pois.
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Tavallaan ssun, vaikka en koe olevani Jyväskylästä kotoisin. Asuin Jkl:ssä ensimmäiset 1,5 vuotta, minkä jälkeen perheen kanssa muutettiin vajaa 10 km pohjoiseen. Pari kymmentä vuotta myöhemmin muutin takaisin Liigan kärkijoukkueen kotikaupunkiin, jossa asun edelleen
 

julle-jr

Jäsen
Asuisin ihan mielelläni syntymäkunnassani Helsingissä, mutta se ei ole järkevästi mahdollista alle 100 k€ vuosituloilla. Perheasuntojen hinnat lähellä merta ovat niin korkeita, että hinta-laatusuhde ei ole enää hyvä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En asu, lähdin junalla Helsingistä pois ja jäin pois Vantaalla eli olen vähän niinku käänteinen Jokeri-fani. Sittemmin ostin auton ja ajoin sillä Espooseen, siellä asun nyt, yritän kaikkeni jotta pääsisin ujuttautumaan Kauniaisiin mutta olen vasta päässyt rajan tuntumaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Juu asun kyllä. Välillä olin 20 vuotta poissa, mutta takaisin pääsin. On Helsingissä kivaa.
 

SharksAttack

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, KalPa, Sport
En asu. Olin 3, kun muutettiin pois. Nykyään asun kyllä viereisessä kaupungissa, johon syntymäkunta saatetaan jossain vaiheessa liittää.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Asuin kokonaiset yksi vuotta syntymäpaikkakunnallani silloisessa Lapin läänissä, jonka jälkeen olen pikkuhiljaa valunut etelämmäksi pykälä kerrallaan. Nykyisin asun Savossa, joka on eteläisin pysyvä asuinpaikkani, kun reissuhommien asuinpaikkoja ei oteta lukuun. Pyrin välttämään pääkaupunkiseutua viimeiseen asti...
 

infidel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Royals Up! #Pukkaparty
Asuin syntymäkunnassani ensimmäiset 10kk. Sen jälkeen olen käynyt kahdesti leireilemässä siellä. Muuta asiaa ei ole ollut siihen paikkaan.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mä en oikein tiedä. Mähän oon syntynyt Helsingissä, sitten mut on vääryydellä viety landelle, ja nyt asun Helsingissä. Mulle on mysteeri miksi oon syntynyt Kättärillä, eikä mutsilta enää voi kysyä. Kyllä mua muuten hävettää toi landelaisuuteni. Siitä vähän aikaa sitten taas vittuiltiin. "Landelta tulleet hipsterit." Siinä oli jo kaksi aika henkilöön käyvää vittuilua kolmen sanan lauseessa. Toki tuleminenkin oli vittuilua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kyllä. Puolisen vuotta tuli asuttua syntymäni jälkeen Pasilassa, jonka jälkeen edessä oli 16 vuotta kiertelyä Keski-Uudellamaalla sekä lyhyt seisahdus Nummelassa, kunnes palasin takaisin Stadiin kesällä 2000.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En. Stadissa ei ole taloudellisesti kannattavaa asua.

Helsingissä asuin vain noin vuoden, jonka jälkeen on tullut kierrettyä kehyskuntia, kaksi liigapaikkakuntaa (josta ensimmäinen ei sellainen vielä sinne muuttaessa ollut) ja parit ulkomaanpyörähdykset.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
En asu. Neljävuotiaaksi saakka asuin Vimpelissä. Sieltä Seinäjoen kautta Nurmooohin. Välissä asuin myös pari vuotta Pernajassa.
 

SgtMarkov

Jäsen
Nope. Muutin Kouvostoliitosta Helsinkiin 7 vuotta sitten. Välissä ehdin eron jälkeen asua vuoden Vantaalla ja nyt taas Stadissa uusien tuulien puhaltaessa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä asun. Kiss my Turku.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En asu. Fyysinen syntymäpaikkani ei ole koskaan ollut kotikuntani. Syntymän aikaisen kotikuntani, eli papereissani lukevan syntymäpaikan, jätin taakseni kahden vanhana, eli 35 vuotta sitten. Seuraava kotipaikkani onkin se, mitä varsinaisesti pidän juurinani - asuinhan siellä vielä 18 vuotta, ja siellä vanhempani ja siskoni asuvat vieläkin. Nuo kolme paikkakuntaa olivat suhteellisen lähellä toisiaan, ja kaikki Kanta-Hämeessä. Viimeiset 17 vuotta on kulunut Pirkanmaalla, joten maakunta on sentään vaihtunut, vaikka hidas hämäläinen olenkin koko elämäni ollut.

Sukujuuria jos taas tarkastellaan, niin isovanhempien tasolla mitattuna minussa on 50% hämäläistä, 25% uusmaalainen ja 25% karjalaista. Jos mennään vielä enemmän taaksepäin, löydän myös keskisuomalaisia geenejä itsestäni.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
En asu.
Syntymäkunta: Sodankylä
Asuinpaikka nyt: Kotka
Välissä Porvoo (aina viikolla), sekä opinnot Outokummussa ja Joensuussa.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En asu. Olen asunut tasan puolet (21vuotta) elämästäni muualla kuin syntymäkunnassani (Kajaani).
Viimeiset 17 vuotta olen asunut Turussa, jota en tunne edelleenkään kotikaupungikseni, enkä varmaan koskaan tule tuntemaankaan.
Olen viime vuosina vieraillut pariin kertaan kotiseudulla, eikä sekään enää tunnu kodilta. Vaihtoehto "koditon" voisi näin ollen olla hyvinkin paikkansa pitävä. Kunhan nyt jossain on katto pään päällä, välttää meikäläiselle.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
En asu. Synnyin Ylöjärvellä josta Siilinjärven ja Kuopion kautta Jyväskylään jossa olen asunut 5-vuotiaasta asti.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Asun. Aikomukseni on myös kuolla Helsingissä.
Tismalleen samaa olin tulossa kirjoittamaan.

Tosin jos näitä vitun ituhippibulevardeja ja muita kansalaistensäilytyslähiöitä rakennetaan koko kaupunki täyteen jostain neonvärisistä elementtihökkeleistä, ja jos autoilusta tehdään vielä nykyistäkin suurempi peikko, niin menen sitten vaikka Lontooseen tai muualle Isoon-Britanniaan odottelemaan viikatemiestä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
En asu. Lähdin Savonlinnasta 19 vuotta sitten ja päädyin Helsingin, Vantaan ja Espoon kautta Nurmijärvelle, jonka on tarkoitus olla loppusijoituspaikkani. Täällä on minun ja perheeni hyvä olla.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Helsingissä syntynyt, mutta sen jälkeen jämähtänyt Keski-Uudellemaalle. Mikäpä täällä ollessa.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Putkahdin maailmaan Helsingin Kätilöopistolla, mutta syntymäpaikka on Vantaa. Sieltä muutin pois vuonna 1999, ehkä joskus palatakseni tai sitten ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös