Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 113 676
  • 24 186

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Eikä siinä mennyt kuin 22 minuuttia. Hyvä @HeGe41.

Taustaksi riittää tässä vaiheessa tuopista päähänsä saaneen naisen kertomus. Tämän tarinan todenperäisyyttä en epäile pätkääkään.

Mitä väliä lisätiedoilla on, koska sinä kiimassasi linkitit jo kyseisen jutun? Sen kuitenkin voit kertoa, että miten tuopinheittäminen selittyy monikulttuurisuudella? Tummennus minun.

Lieveilmiöt, Lähi-idästä saapuneiden ihmisten käytös muun muassa naisia kohtaan. Se pitäisi multikultihörhöjen ymmärtää, ettei Suomen rajan ylittäminen tee maskuliinisessa, vahvasti uskontopainotteisessa kulttuurissa eläneestä miehestä sukupuolisen tasa-arvon kannattajaa.

Tässä esimerkiksi poliisin näkemys samaan asiaan: Nyt puhuvat poliisit: "Keskuksissa on atleettista nuorta miestä... me vääräuskoiset emme ole mitään" - Kotimaa - Verkkouutiset

Noin muuten luotan moderaattoreiden kykyyn pitää keskustelu otsikon mukaisena.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Lieveilmiöt, Lähi-idästä saapuneiden ihmisten käytös muun muassa naisia kohtaan. Se pitäisi multikultihörhöjen ymmärtää, ettei Suomen rajan ylittäminen tee maskuliinisessa, vahvasti uskontopainotteisessa kulttuurissa eläneestä miehestä sukupuolisen tasa-arvon kannattajaa.

Mutta miten tämä tapaus eroaa tapauksesta, jossa suomalaispariskunta tappelee baarissa? Miten tämä tapaus on merkki monikulttuurisuudesta – onko riita kenties johtunut kulttuurieroista?

– Keskuksissa on atleettista nuorta miestä, jotka eivät tunnu välittävän mitään meidän maamme tavoista tms. Me vääräuskoiset emme ole mitään…

Vai johtuiko oluttuopin heittäminen baarissa vääräuskoisuudesta? Palataan sitten asiaan, kun selviää, että syy on ollut vääräuskoisuudesta vaikka tekijä on itsekin ollut baarissa. Siihen asti linkittämäsi juttu on pelkkää öyhöttämistä, mutta sitä se on sinun osaltasi ollut niin kauan kuin muistan. Juuri tätä tarkoitin kritiikilläni välttää rakentavaa keskustelua vaan panostaa vain linkittämiseen tapauksista, joista tiedetään hyvin vähän.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mutta miten tämä tapaus eroaa tapauksesta, jossa suomalaispariskunta tappelee baarissa? Miten tämä tapaus on merkki monikulttuurisuudesta – onko riita kenties johtunut kulttuurieroista?
.


#tappeleesuomalainenkin..

Yrittäisit edes.. @bebeto on sentään vähän muuttanut taktiikka valkopesussaan. Sinä jaksat tapauksesta toiseen tätä samaa.. jaksuhali ja palataan seuraavan jutun yhteydessä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
#tappeleesuomalainenkin..

Yrittäisit edes.. @bebeto on sentään vähän muuttanut taktiikka valkopesussaan. Sinä jaksat tapauksesta toiseen tätä samaa.. jaksuhali ja palataan seuraavan jutun yhteydessä.

Yrittäisin mitä? En valkopese mitään, sillä tuomitsen kaiken väkivallan teki sen kuka tahansa. Ehkä sinä osaat selittää, miten tämä tapaus selittynee monikulttuurisuudella. Vaikutat sen verran fiksulta kaverilta, että sinulta varmaan löytyy osaamista analysoida tätä. Tai sitten ei.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mutta miten tämä tapaus eroaa tapauksesta, jossa suomalaispariskunta tappelee baarissa? Miten tämä tapaus on merkki monikulttuurisuudesta – onko riita kenties johtunut kulttuurieroista

Kerrottu jo edellä.

Vai johtuiko oluttuopin heittäminen baarissa vääräuskoisuudesta? Palataan sitten asiaan, kun selviää, että syy on ollut vääräuskoisuudesta vaikka tekijä on itsekin ollut baarissa.

Anteeksi kenen vääräuskoisuudesta?

Siihen asti linkittämäsi juttu on pelkkää öyhöttämistä, mutta sitä se on sinun osaltasi ollut niin kauan kuin muistan. Juuri tätä tarkoitin kritiikilläni välttää rakentavaa keskustelua vaan panostaa vain linkittämiseen tapauksista, joista tiedetään hyvin vähän.

En tiedä mitä helvettiä öyhöttäminen on? Kai se jotenkin liittyy epämiellyttävien uutisten levittämiseen ja niistä keskustelemiseen. Olen muuten lähihistoriassa (viimeisten kuukausien aikana) linkittänyt muutaman uutisen onnistuneisiin kotoutumisiin ja kertonut omakohtaisista hyvistä kokemuksista mitä tulee näihin uusiin tulokkaisiin. Mihinkäs luokkaan ne laitetaan? Antiöyhöttäminen?

Kuten ehkä olet huomannut, olen aina valmis keskustelemaan. Se keskustelu on vain usein loppunut siihen, että keskustelun toinen osapuoli on vedetty pari kertaa kölin ali. Ei ihminen kestä merivettä määräänsä enempää.

edit: Enkä halua mitenkään pröystäillä tuolla kölin ali vetämisellä. Kirjoitustaitoni eivät niin hyvät ole, että sillä pärjäisin. Pärjään siksi, että vastapuoli olettaa liikaa. Olen Rajat kiinni! -mielenosoituksissa notkuva hörhö, joka nauttii päivittäisen uutisannoksen MV-lehdestä. Minulla on Putinin kuva seinällä. Päivät menee Jatkoajassa notkuen, olenhan työtön. Ja kaikista tärkein, olen rasisti ja natsi.

Älä aliarvioi vastapeluria. Älä oleta liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kerrottu jo edellä.

Edellä ei ole kerrottu muuta kuin se, että nainen on saanut tuopista naamaansa ja naisen mukaan tekijä on ulkomaalaistaustainen. Mistään en ole lukenut, miten teko selittyy monikulttuurisuudella.

Anteeksi kenen vääräuskoisuudesta?

Tekijän mielestä uhrin vääräuskoisuudesta. Vain tekijän mielipiteellä ja motiivilla on väliä, kun puhutaan syistä.

En tiedä mitä helvettiä öyhöttäminen on? Kai se jotenkin liittyy epämiellyttävien uutisten levittämiseen ja niistä keskustelemiseen.

Kirjoitin tästä eilen parikymmentä minuuttia ennen kuin lisäsit tänne linkin tapahtumaan, jonka taustoja et kuitenkaan tiennyt. Kiimasassi huomasit, että asiaan liittyy ulkomaalaistaustainen henkiö, joka ei minusta ole riittävä peruste keskustelemaan monikulttuurisuudesta. Minusta teossa ja syyssä pitää olla jotain kulttuurieroihin liittyvää sillä muuten kysymyksessä on vain valitettava baaritappelu. Minä nimenomaan haluan keskustella asioista, mutta ennen sitä haluan tietää, miten tämä tapaus selittyy monikulttuurisuudella. Jos tällaista tekijää ei ole, on keskustelu kovin vaikeaa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
@HeGe41 on jo sinulle ratakiskosta yhteyden vääntänyt siitä miksi linkki päätyi ketjuun mutta ei vaan mene perille. Multikulti kohtaaminen josta neito sai muiston loppuelämäkseen ihan vaan sillä että sanoi ei. Maailmassa on vaan kulttureita joissa nainen ei voi sanoa EI ilman seurauksia. Haluatko arvata miltä suunalta kyseiset kulttuurit löytyvät?
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Edellä ei ole kerrottu muuta kuin se, että nainen on saanut tuopista naamaansa ja naisen mukaan tekijä on ulkomaalaistaustainen. Mistään en ole lukenut, miten teko selittyy monikulttuurisuudella.

Pystytkö paiskaamaan minulle esimerkkinä jonkun ikävän uutisen, jossa tekijä on Lähi-idästä tai Somaliasta ja että tapaus voidaan selittää monikultturisuudessa? Osaan sitten jatkossa toimia oikein.

Tekijän mielestä uhrin vääräuskoisuudesta. Vain tekijän mielipiteellä ja motiivilla on väliä, kun puhutaan syistä.

Eikö tuo siten kuulu monikulttuuriketjuun? En äkkiä muista tapausta, jossa baaritappelun syy olisi ollut vääräuskoisuus. Olettaen siis, että siitä on kysymys.

Minä menen tällä: Seksuaalikulttuurien erot hämmentävät maahanmuuttajia ja suomalaisia | Kulttuuricocktail | yle.fi

Kirjoitin tästä eilen parikymmentä minuuttia ennen kuin lisäsit tänne linkin tapahtumaan, jonka taustoja et kuitenkaan tiennyt. Kiimasassi huomasit, että asiaan liittyy ulkomaalaistaustainen henkiö, joka ei minusta ole riittävä peruste keskustelemaan monikulttuurisuudesta. Minusta teossa ja syyssä pitää olla jotain kulttuurieroihin liittyvää sillä muuten kysymyksessä on vain valitettava baaritappelu. Minä nimenomaan haluan keskustella asioista, mutta ennen sitä haluan tietää, miten tämä tapaus selittyy monikulttuurisuudella. Jos tällaista tekijää ei ole, on keskustelu kovin vaikeaa.

Omassa kiimassani olen sitä mieltä, että keskustelu on täysin paikallaan. Yllä on kaikki jo auki selitetty.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos @Radiopää ei halua ymmärtää niin sitten ei ymmärrä. Mutta se miksi kyseinen episodi on mahdollinen, johtuu siitä että tekijä tulee kulttuurista jossa naiset ovat niin paljon miehiä alempana että ein sanominen ei tule kysymykseenkään. Ja jos kuitenkin ei sanotaan on ihan oikeinkin vähän "kouluttaa" naista.

Suomessa taas kulttuuri ja sosiaalinen paine on niin vahvasti tuntemattoman naisen törkeää pahoinpitelyä keskellä baaria vain siksi että hän sanoo ei, vastaan, että yksinkertaisesti kenellekään ei tule kyseinen toiminta edes mieleen.

Tässä ero ja syy miksi uutisesta heti arvasi miltä suunnalta tekijä on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Maailmassa on vaan kulttureita joissa nainen ei voi sanoa EI ilman seurauksia. Haluatko arvata miltä suunalta kyseiset kulttuurit löytyvät?

Ikävä tapaus uhrin kannalta, mutta tapauksen yleistäminen kulttuuriin liittyväksi on jälleen kerran ylilyönti. Kyseessä on varmasti kaveri, joka koki miehisyyttään loukatun. Näitä ylemmyyden tuntoisia miehiä löytyy kapakoista ja kaduilta paljon. Osa hakkaa naisia, osa tyytyy solvauksiin. Joidenkin ajatusmaailman takana kasvatuksen luoma kuva naisesta alempiarvoisena, osa on vaan tempperamentiltaan kusipäitä.

Jos pahoinpitelijänä on toisesta kulttuurista, syy on aina kulttuurin. Jos pahoinpitelijä on kantasuomalainen, kyseessä on yksittäistapaus tai nainen aiheutti sen itse.

Monikulttuurista on vaikea keskustella tällaisten yleistysten keskellä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Nimimerkki @bebeto on kyllä oksettava ihminen. Hyi ja yök. Voin pahoin. Toivottavasti en tunne elävässä elämässä.

Jos tuopinheittäjän alkuperämaata pitäisi lähteä arvaamaan, kokeilisin rohkeasti Irakia. Toivottavasti tästä saadaan vielä lisätietoja.

Tunne on molemminpuolinen. Roturealistista islamofoobikkoa ei tee mieli tuntea, vastenmielisiä ihmisiä kerta kaikkiaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Suomessa taas kulttuuri ja sosiaalinen paine on niin vahvasti tuntemattoman naisen törkeää pahoinpitelyä keskellä baaria vain siksi että hän sanoo ei, vastaan, että yksinkertaisesti kenellekään ei tule kyseinen toiminta edes mieleen.

Tässä ero ja syy miksi uutisesta heti arvasi miltä suunnalta tekijä on.

Sinä olet siis sitä mieltä, että suomalaiset sekopäät eivät pahoinpitele tuntemattomia naisia baareissa?
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Monikulttuurista on vaikea keskustella tällaisten yleistysten keskellä.

Seksuaalikulttuurien erot hämmentävät maahanmuuttajia ja suomalaisia | Kulttuuricocktail | yle.fi

Kyllä me pystymme, jos YLEkin pystyy.

Tunne on molemminpuolinen. Roturealistista islamofoobikkoa ei tee mieli tuntea, vastenmielisiä ihmisiä kerta kaikkiaan.

Toivottavasti saat joskus tuopista päähäsi. Väännetään siitä sitten kimpassa "hyvää läppää".
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Pitääkö tästä ymmärtää, että suomalaiseen keskustelukulttuuriin kuuluu väkivalta?

Keskustelukulttuurista en tiedä, mutta joidenkin ihmisten huumorintajua naamaan heitetty tuoppi kivasti kutkuttelee. Sillä ajattelin, että jos se naamaan heitetty tuoppi on hauskakin juttu, niin saa itse kokea moisen riemun.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Keskustelukulttuurista en tiedä, mutta joidenkin ihmisten huumorintajua naamaan heitetty tuoppi kivasti kutkuttelee. Sillä ajattelin, että jos se naamaan heitetty tuoppi on hauskakin juttu, niin saa itse kokea moisen riemun.

Mikäli luet @bebeto n viestit rauhassa, niin ymmärrät luultavasti, että tarkoituksena oli ärsyttää sinua. Mautonta, mutta samaa tasoa tässä ketjussa käytävän keskustelun kanssa. Linkitetään uutinen, jossa mukana maahanmuuttaja ja sen jälkeen "paheksutaan" uhrin rasistista suhtautumista. Jokainen täyspäinen ymmärtää viestin retoriikan, mutta kun bebeto käänsi tilanteen päinvastaiseksi, sinä vedät melonin nenääsi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mikäli luet @bebeto n viestit rauhassa, niin ymmärrät luultavasti, että tarkoituksena oli ärsyttää sinua. Mautonta, mutta samaa tasoa tässä ketjussa käytävän keskustelun kanssa. Linkitetään uutinen, jossa mukana maahanmuuttaja ja sen jälkeen "paheksutaan" uhrin rasistista suhtautumista. Jokainen täyspäinen ymmärtää viestin retoriikan, mutta kun bebeto käänsi tilanteen päinvastaiseksi, sinä vedät melonin nenääsi.

Ei minun tarkoituksenani ollut ärsyttää ketään vaan nauraa roturealistien huumorintajuttomuudelle. Se että joku saa tuopista naamaansa ei naurata minua ollenkaan, sen sijaan nämä Saarijärven Paavot saavat vedet silmiin. Nämä keskustelevat iltapäivälehtien uutisten välityksellä monikulttuurisuudesta, hinnatonta.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ikävä tapaus uhrin kannalta, mutta tapauksen yleistäminen kulttuuriin liittyväksi on jälleen kerran ylilyönti. Kyseessä on varmasti kaveri, joka koki miehisyyttään loukatun. Näitä ylemmyyden tuntoisia miehiä löytyy kapakoista ja kaduilta paljon. Osa hakkaa naisia, osa tyytyy solvauksiin. Joidenkin ajatusmaailman takana kasvatuksen luoma kuva naisesta alempiarvoisena, osa on vaan tempperamentiltaan kusipäitä.

Jos pahoinpitelijänä on toisesta kulttuurista, syy on aina kulttuurin. Jos pahoinpitelijä on kantasuomalainen, kyseessä on yksittäistapaus tai nainen aiheutti sen itse.

Monikulttuurista on vaikea keskustella tällaisten yleistysten keskellä.

Eihän se tietenkään ainoa syy ole mutta onhan kulttuurilisila eroilla melkoinen osuutensa tämän kaltaisiin tapahtumiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän se tietenkään ainoa syy ole mutta onhan kulttuurilisila eroilla melkoinen osuutensa tämän kaltaisiin tapahtumiin.

Miksi näitä ei tapahdu enempää, miksi raiskausaalto jäi tulematta, jos kyse on kulttuurista? Maahanmuuttajista syyllistyy rikoksiin muutama prosentti, miten tämä on mahdollista, jos kerran kyse on kulttuurista? Miksi Suomen kaduilla ei marssita sharia lain puolesta, jos kysymys on kulttuurista?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei, suomalaiset eivät heittele tuntemattomia naisia tuopeilla jos nämä sanovat ei. Näitä ulkomaalaisten tekemiä on nyt tullut jo muutamia vastaan.

Oletko nyt ihan varma? Olen kuullut naisten pahoinpitelyistä ja jopa raiskauksista baarissa/ baari-illan jälkeen, joissa tekijänä on ollut uhrille tuntematon kantasuomalainen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pystytkö paiskaamaan minulle esimerkkinä jonkun ikävän uutisen, jossa tekijä on Lähi-idästä tai Somaliasta ja että tapaus voidaan selittää monikultturisuudessa? Osaan sitten jatkossa toimia oikein.

Pyrin lukemaan mahdollisimman vähän uutisia yksittäisistä rikostapauksista. Sen sijaan luen ja kuuntelen juttuja, joissa asioitaan pohditaan syvällisemmin. Iltapäivälehtiä en lue lainkaan, koska ne tehdään usein ilman taustatietoa. Ongelma rikosuutisissa on se, että niissä kerrotaan aina vain rikoksista, jotka ovat toistaiseksi yhteiskunnassamme vain pieniä lieveilmiöitä.

Eikö tuo siten kuulu monikulttuuriketjuun? En äkkiä muista tapausta, jossa baaritappelun syy olisi ollut vääräuskoisuus. Olettaen siis, että siitä on kysymys.

Kysymyksestäsi päätelleen et lukenut kirjoitustani hyvin tai sitten minä kirjoitin sen huonosti. Tapaus on nimenomaan silloin tämän ketjun aihe, jos teon motiivi on tekijän ajatus vääräuskoisuudesta. Mutta koska mitään monikulttuurisuutta selittävää et tuonut eilen esille, oli se minusta enemmänkin yksi baarikonflikti muiden joukossa.

Sinä olet siis sitä mieltä, että suomalaiset sekopäät eivät pahoinpitele tuntemattomia naisia baareissa?

Kyllä pahoinpitelevät, mutta sen esilletuominen on valkopesua. Tämän keskustelun perusteella saa sellaisen kuvan, että väkivalta ja muu rötöstely on suomalaisten yksinoikeus.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Mikäli luet @bebeto n viestit rauhassa, niin ymmärrät luultavasti, että tarkoituksena oli ärsyttää sinua. Mautonta, mutta samaa tasoa tässä ketjussa käytävän keskustelun kanssa. Linkitetään uutinen, jossa mukana maahanmuuttaja ja sen jälkeen "paheksutaan" uhrin rasistista suhtautumista. Jokainen täyspäinen ymmärtää viestin retoriikan, mutta kun bebeto käänsi tilanteen päinvastaiseksi, sinä vedät melonin nenääsi.

Jos tarkoitus on tarttua minun teksteihin, niin eikö silloin kannata tarttua minun teksteihini ja jättää uhri rauhaan? Tietynlainen keskustelutyyli sekin. Naureskellaan ja vähätellään, jotta itse asia unohtuisi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juhlailta baarissa päättyi dramaattisesti - mies heitti lasituopin naisen kasvoihin | m.iltalehti.fi

Monikulttuurinen episodi diskoteekissä. Rasistinen nainen ei antanut -> sai tuopista päähän.

Jos tarkoitus on tarttua minun teksteihin, niin eikö silloin kannata tarttua minun teksteihini ja jättää uhri rauhaan? Tietynlainen keskustelutyyli sekin. Naureskellaan ja vähätellään, jotta itse asia unohtuisi.

Etkö sinäkin naureskele uhrille viestissäsi? Pata kattilaa soimaa, musta kylki molemmilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös