Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 710 840
  • 33 924

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Avautui, että Kimmo Timosen Stanley Cupin jahtaus saattaa päättyä katkerimmalla mahdollisella tavalla, jos Chicago voittaa mestaruuden mutta Timosta ei enää oteta kertaakaan pelaavaan kokoonpanoon. Silloin mestaruus kyllä tulee joukkueelle, mutta Timonen ei saa nimeään pokaaliin eikä SC-sormusta, koska ei ole pelannut finaaleissa eikä ole pelannut puolta runkosarjaa, kuten SC-säännöt edellyttävät (linkki vie wikipediaan).

Mahtaisi Kimmoa vituttaa katsella katsomosta muiden juhlintaa popcorn-kulho kädessä ja tietoisena siitä, että muuta ei siihen käteen ole koskaan tulossa.

No, on siellä sentään joku suomalainen pyttyä voittamassa joka tapauksessa. Ehkä sitten ennemmin Teräväinen, koska Filppula on jo kerran voittanut. Lisää vain nuorempia SC-voittajia, jotta jollain suomalaisella olisi mahdollisuus tavoitella sitä minkä Sidney Crosbykin saavutti juuri eli Triple Gold Clubin jäsenyyttä. Se toki edellyttäisi voitettua olympiakultaa ja saman pelaajan tulisi olla voittanut vielä MM-kultakin, mutta aina sitä saa toivoa. Onhan sitä ruotsalaisiakin kyseisessä kerhossa ihan liikaa.

Olen aina ihmetellyt sitä kun keväällä mennään kohti SC finaaleja ja alkaa tämä iänikuinen spekulaatio siitä saadanko SC Suomeen? Onko sillä oikeasti mitään väliä? Ihan sattuman kauppaahan tuo on jos joku suomalainen pelaaja sattuu olemaan voittajajoukkueessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos ihminen ei ole syntynyt kultalusikka suussa ja runoilee silti jostain "ylioppilaiden satavuotisesta traditiosta", siinä tapauksessa se kaunopuheisuus menee kyllä melko räikeän pyrkyröinnin puolelle ja tuo mieleen lähinnä Hyacinth Bucketin, joka haluaisi nimensä olevan Bouquet:
the lady of the house speaking - YouTube
Sen verran tarkentaisin, että Hyacinthin esittämä muoto sukunimelleen oli Bukée, joka kaiketi lausutaan kuten Bouquet.

Itse asiaan sen verran, että mielestäni ylioppilaiden satavuotisesta traditiosta puhuminen on aivan tavanomaista kielenkäyttöä, joka ei edellytä määrätynlaista syntyperää tai vanhempien rahapussia ollakseen uskottavaa. On myös syytä lisätä, että ylioppilastutkinnolla on kauas 1800-luvulle asti ulottuva historia, ja monet nykymuotoisenkin ylioppilastutkinnon piirteet periytyvät sukupolvien takaa. Viittaamallasi lausumalla on täten vahva faktapohja. ei se mitään runoilua ole. Samalla väitän, että traditio on tuttu termi hyvin suurelle osalle suomalaisesta aikuisväestöstä, eikä sen käyttäminen arkikielessä kerro yhtään mitään lausujan syntyperästä. Eiköhän tässä, taas kerran, ole roska vain omassa silmässäsi.

Olipa kyse sitten korostuneesta huomiohakuisuudesta tai todellisesta osattomuuden kokemisen kompleksista, toistan sen mitä olen joskus ennenkin sanonut, eli nimimerkin Kirjoittelija kannattaa hakeutua ammatti-ihmisen pakeille purkamaan auki kumpaa tahansa problematiikkaa, tai kumpaakin näistä. Keskustelupalstan käyttäminen terapiatarkoituksiin on tietenkin veloituksetonta ja sopii siten myös aineellisesti vaatimattomista lähtökohdista ponnistaville. En kuitenkaan ole täysin vakuuttunut tämän lähestymistavan menestyksellisyydestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hymyilen sulle @KirjoittelijaKerron vielä lopuksi itsestäni sen verran, että olen hieman varattomammassa helsinkiläisessä kaupunginosassa kasvanut yksinhuoltajaperheen ainoa lapsi. Mutsi jäi työttömäksi kun oli 13. Duunia olen tehnyt siitä lähtien kun täytin 15, lähinnä hanttihommia, joskin nyt viimeiset kahdeksan vuotta olenkin toiminut pääasiassa ryhmänvetäjänä tai esimiehenä. Huonosti palkattuja töitä yhtä kaikki. Samalla kävin peruskouluni niin, että keskiarvo riitti hyvään lukioon. Sieltä kirjoitin M:n YO-paperit, pidin pari välivuotta, asuin Ruotsissa ja pääsin opiskelemaan. Nyt teen gradua. Olen siis vissiin oppikirjaesimerkki pyrkyristä, jossa ei ole aidosta sivistyksestä kuin pieni häivähdys, joka tulee lahjaksi saadusta kalliista puvusta.
Hyvä meininki. Avautui taas kerran, että on mukava lukea siitä, kun ihmiset pyrkivät elämässään eteenpäin. Niillä eväillä aloitetaan, mitkä sattuvat kohdalle osumaan. On tarpeetonta surkutella sitä, että joutuu lähtemään johonkin inttikaveriin verrattuna takamatkalta.

Äitini koulupohja oli kansakoulu. Isäni koulupohja oli kesken jäänyt kansakoulu. Isovanhempieni hankkima koulusivistys oli vähän suppeampi. Olen silti pärjännyt ihan kohtuudella, vaikka roimalla rahallisella perinnöllä moni mutka olisi varmasti suoristunut. Sivistykseni tasoon olen jäävi ottamaan kantaa, mutta Kirjoittelijan määritelmillä se ei voi kaksinen olla, kun tausta on mikä on.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Olipa kyse sitten korostuneesta huomiohakuisuudesta tai todellisesta osattomuuden kokemisen kompleksista, toistan sen mitä olen joskus ennenkin sanonut, eli nimimerkin Kirjoittelija kannattaa hakeutua ammatti-ihmisen pakeille purkamaan auki kumpaa tahansa problematiikkaa, tai kumpaakin näistä. Keskustelupalstan käyttäminen terapiatarkoituksiin on tietenkin veloituksetonta ja sopii siten myös aineellisesti vaatimattomista lähtökohdista ponnistaville. En kuitenkaan ole täysin vakuuttunut tämän lähestymistavan menestyksellisyydestä.
Jaa että ammattiauttajalle? Eikös tuokin ratkaisu leimattu erään toisen oman tiensä kulkijan toimesta heikkouden merkiksi.

Niin tai näin, allekirjoitan PK186:n lakonisen analyysin Kirjoittelijan tavasta hahmottaa maailmaa. Kyselinkin jo häneltä, millaisista ihmisistä tämä ylipäätänsä pitää, mutta vastausta ei vielä ainakaan kuulunut. Täytyy näet ihmetellä, voiko noin ahdasmielisesti esiintyvällä ihmisellä olla esimerkiksi kavereita? Minä en ainakaan jaksaisi asioida henkilön kanssa, joka ylemmyydentunteessaan näkee joka paikassa vain pyrkyreitä, kultalusikoita ja sivistymättömyyttä. Ei minustakaan mitään suvaitsevaisuuden perikuvaa saa, mutta luetun kaltaista katkeruutta en kyllä myöskään sisälläni tunnusta kantavani. Helppoa ei elämä tuollaisen kivireen kanssa voi olla.
 
Sieltä kirjoitin M:n YO-paperit

Tässä tulee nimenomaan mitä parhaimmalla tavalla esille se, mikä nykyisen kaltaisessa yo-tutkinnossa on pielessä. Kaltaisesi sivistynyt, yo-tutkinnon vuosisataista perinnettä kunnioittava menestyjä kirjoitti M:n paperit. Minun todistuksessani oli 4 L:ää ja kaksi E:tä. Se nykyisen muotoinen yo-koe on hanurista juuri siksi, että se mittaa aivan vääriä asioita. Se ei mittaa mitenkään esim. ihmisen kykyä kunnioittaa "vuosisataista ylioppilaiden traditiota". Minulle sellainen traditio ei merkkaa paskan vertaa. En minä kuulu millään tavalla samaan ryhmään joidenkin viime vuosisadan alkupuolen ylioppilaiden kanssa, sillä heidän silmissään olen perhetaustani vuoksi pelkkää ihmissaastaa.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Kirjoittelija Mistä sä olet repinyt tuon "vuosisataisen tradition"? Et minulta ainakaan, vaikka kovasti sitä suuhuni yrität tunkea. Toisekseen, miksi vastaat minulle eri asioista, kuin mistä olen yrittänyt keskustella. Minä en ole puhunut arvosanoista, vaan siitä, että ylioppilaslakki on symboli sille, että siirtyy jatkokouluttautumaan, tai kuten aiemmin muotoilin, opetettavasta opiskelijaksi. Lukio antaa pohjatiedot, kuten kielitaidon ja yleistä ymmärrystä eri aloilta, jotta voi siirtyä korkeakouluun.

Tässä vielä alkuperäinen viestini. Yritä lukea se ajatuksella.

Ylioppilaslakki on symboli sille, että on liittynyt tietynlaiseen traditioon. Ylioppilaiden painoarvo muuttuu ajasta toiseen, mutta keskeistä on huomata, että ylioppilastutkinnon suorittaminen markkeeraa siirtymistä sellaiseen joukkoon ihmisiä, joista poimitaan tulevaisuuden johtajat. Oli kyse sitten johtajista perinteisessä merkityksessä, tai sitten vaikkapa esimerkki-, mielikuva- tai mielipidejohtajista, ylioppilailla on merkitystä ajan suunnan luomisessa.

Tietenkään jokaisesta ylioppilaaksi kirjoittavasta ei tule jotain uutta ja ihmeellistä saavuttavaa supermenestyjää, mutta tällaisen noteeraaminen on yhtä tyhjän kanssa. Kaikki tietävät, että jokaisen suuren ryhmän kohdalla tilanne on sama; ei voida yleistää mitään vedenpitävää. Suomen tulee panostaa ylioppilaisiinsa, jotka ovat matkalla kohti tulevia opinahjoja. Ylioppilastutkinto ei todella ole lopullinen suoritus, kuten vaikkapa Aleksis Kiven aikana, vaan sen suorittaminen on siirtymäriitti opetettavasta opiskelijaksi.

Kenelle tuli yllätyksenä, että ajat ovat muuttuneet ja vanhat struktuurit ovat saaneet uusia sisältöjä?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sä todella taidat olla vähän yksinkertainen.

Enkö olekin. Mitä se kertoo mielestäsi Suomen koululaitoksen tasosta? Sinä taas taidat vastaavasti olla todella älykäs.

- Mainitsin kirjoittaneeni M:n paperit, koska halusin osoittaa sulle tietyn pointin höpötyksistäsi.

Minkä pointin se arvosanojesi esiin nostaminen osoitti? Oliko tarkoitus jotenkin tuoda ilmi sitä, että et tehnyt lukiossa opintojen eteen yhtään mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suomenkielisen Wikipedia-artikkelin mukaan "suomenkielisissä tekstityksissä Hyacinthin esittämä ohje sukunimensä ääntämiseen kirjoitetaan yleensä muotoon "Bukée". Suomen kieli on sentään sivistyskieli, ja suomalainen tekstitys varmasti alkuperäistä täsmällisempi lähde. Ei kannata väittää vastaan, koska kuten edellä mainitsit, niin viime vuosisadan alkupuolen ylioppilaiden mielestä olet ihmissaastaa, etkä näillä muodoin erota asioita.
 
K

kiwipilot

Kirjoittelijalla on yksinoikeus olla katkeroitunut rassukka, koska isi oli vankilassa ja äiti ilmeinen sosisaalitapaus ja vielä yksinhuoltaja. Tietenkin joku laivahuora olis ollut ideaaliduuni Kirjoittelijan ristiretken kannalta . Mutta hei, aina ei voi voittaa. Se on kyllä tullut selväksi, että moukka voi olla ilman kultalusikkaa hanurissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minkä pointin se arvosanojesi esiin nostaminen osoitti? Oliko tarkoitus jotenkin tuoda ilmi sitä, että et tehnyt lukiossa opintojen eteen yhtään mitään?
Lue se viesti. Mä olen pelkkä pyrkyri.
 
Suomenkielisen Wikipedia-artikkelin mukaan "suomenkielisissä tekstityksissä Hyacinthin esittämä ohje sukunimensä ääntämiseen kirjoitetaan yleensä muotoon "Bukée".

Ranskan kielessä kirjain "u" äännetään "y". Kirjainyhdistelmä "ou" taas äännetään "u". Ranskan kielessä ei ole nimeä Bukée. Ranskan kielessä on nimi Bouquet. Ja nyt kun tiedät ranskan kielestä tämän verran, voit itse kuunnella, minkä vokaalin Hyacinth ensimmäisenä nimessään ääntää:
Rose Tyler phones Hyacinth Bucket - YouTube

Mainittakoon tästä aiheesta vielä sekin, että saman läpän Neil Hardwick kirjoitti Sylvi Salosen suuhun Tankki täyteen -sarjassa jo 1970-luvulla: "Vilén puhelimessa. Emiilia Vilén. Heittomerkillä!"

Lue se viesti. Mä olen pelkkä pyrkyri.

Mitä tekemistä M:n papereilla on kenenkään pyrkyriyden kanssa? Helvetin monet hyvien perheiden lapset kirjoittavat M:n paperit.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ranskan kielessä kirjain "u" äännetään "y". Kirjainyhdistelmä "ou" taas äännetään "u". Ranskan kielessä ei ole nimeä Bukée. Ranskan kielessä on nimi Bouquet. Ja nyt kun tiedät ranskan kielestä tämän verran, voit itse kuunnella, minkä vokaalin Hyacinth ensimmäisenä nimessään ääntää:
Rose Tyler phones Hyacinth Bucket - YouTube
En ole lainkaan eri mieltä, mutta suomenkielinen tekstitys taitaa täsmällisimmin sanoa miten asiat maassa makaavat, sen nyt tietävät lummukkalaisetkin. Lädit nyt mitään tiedä, ransiksista puhumattakaan. Toisekseen syntyperäsi perusteella luulet vaan. Meillä maallakin eräs henkilö muotoili asian osuvasti: 100 hehtaarin talosta tulevan yhtälöt olivat koulussa lähes aina oikein. Toisaalta nekään eivät olleet niin oikein kuin 200 hehtaarin talosta tulevalla oppilaalla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Se oli muuten Radiopäältä. Sekoitin teidät, koska romantisoitte molemmat yo-tutkintoa hyvin samankaltaiseen tyyliin. Pahoittelut tästä.

Minä tarkoitin, että ylioppilaslakin pitämiseen liittyy perinteet. Se ei pois sulje sitä, että ylioppilastutkinnon arvo olisi pysynyt samana koko perinteen ajan. Samalla tavalla Kanada-maljan kanssa on perinteet, vaikka voittava joukkue ei ole joka vuosi yhtä hyvä ja sarja ei yhtä kovatasoinen. Aivan yhtä lailla se jämäminuuteille jäänyt pelaaja nostaa kannua ja juihlii kuin ykkösketjun sentteri.
 
Täytyy näet ihmetellä, voiko noin ahdasmielisesti esiintyvällä ihmisellä olla esimerkiksi kavereita?

Kyllä mä muutaman ihmisen lasken kavereikseni. Elävässä elämässä sanon ihmisille hyvin harvoin, mitä oikeasti ajattelen. Jos sanoisin, menettäisin työpaikkani ja sitä myöten asuntoni hyvin äkkiä.

Onneksi tunnen myös sellaisia ihmisiä, joiden mielestä puheet ihmisten välisestä tasa-arvosta ovat täyttä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä tarkoitin, että ylioppilaslakin pitämiseen liittyy perinteet. Se ei pois sulje sitä, että ylioppilastutkinnon arvo olisi pysynyt samana koko perinteen ajan. Samalla tavalla Kanada-maljan kanssa on perinteet, vaikka voittava joukkue ei ole joka vuosi yhtä hyvä ja sarja ei yhtä kovatasoinen. Aivan yhtä lailla se jämäminuuteille jäänyt pelaaja nostaa kannua ja juihlii kuin ykkösketjun sentteri.


Ylioppilastutkinto rinnastuu paljon paremmin johonkin sählyn kutosdivarin lohkovoittoon kuin miesten jääkiekon Suomen mestaruuteen.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kyllä mä muutaman ihmisen lasken kavereikseni. Elävässä elämässä sanon ihmisille hyvin harvoin, mitä oikeasti ajattelen. Jos sanoisin, menettäisin työpaikkani ja sitä myöten asuntoni hyvin äkkiä.
Hieno homma. Voihan olla, että osa kavereistasi myös jakaa maailmankuvasi enkä mene sanomaan, että sekään olisi täysin väärin. Meitä on moneksi ja yleensä samanhenkiset ihmiset ajautuvat samoihin porukoihin.

On totta, että tilannefiksu ihminen osaa hillitä kärkkäiden näkemyksiensä esilletuontia. Toisaalta ahtaasta maailmankuvasta johtuva katkeruuden patoaminen ei voi loputtomiin säilyä piilevänä, vaan kyllä se joissain konteksteissa nostaa päätään. Jatkoaika onkin selvästi kanava purkaa patoutumiasi ja kuten olet varmaan huomannut, reaktioita olet ainakin herättänyt. Kyllähän tännekin kaikenlaista tallaajaa mahtuu, mutta en ymmärrä, miksi tolkunmiehenä haluat täällä profiloitua valittajaksi ja jankkaajaksi. Jos sinulla olisikin joskus jotain muutakin kuin valittamisen aihetta, kuka viitsii keskustella kanssasi? Ehkä se ei sinua kiinnostakaan...

Onneksi tunnen myös sellaisia ihmisiä, joiden mielestä puheet ihmisten välisestä tasa-arvosta ovat täyttä paskaa.
Näistä osa kuulunee kaveripiiriisi, oletan?

En kuitenkaan ihan ymmärrä, mitä haluat tällä statementilla sanoa, mutta saitpahan taas avautua. Pidän itsekin nykyistä tasa-arvobuumia hivenen kornina ja ylikuumentuneena, mutta mielestäni tasa-arvo on kuitenkin tuottanut tähän maailmaan paljon enemmän hyvää kuin pahaa. On kuitenkin hyvä erottaa keskustelussa tasa-arvoisuus ja tasaveroisuus. Nainen voi puolestani olla miehen kanssa tasa-arvoinen, mutta hyvin monessa asiassa nainen ei ole mieheen verrattuna tasaveroinen. Tämä realiteetti unohtuu monelta tasa-arvofanaatikolta.
 

Jeffrey

Jäsen
Enkö olekin. Mitä se kertoo mielestäsi Suomen koululaitoksen tasosta? Sinä taas taidat vastaavasti olla todella älykäs.

Tästähän tuo sinun katkeruutesi taitaakin polveutua. Omien sanojesi mukaan kirjoitit loistavat arvosanat. Menikö kuitenkin niin että se ei tuottanut mitään positiivista omaan elämääsi. Kenties sait vielä luettua itsesi korkeakouluun, jopa valmistuit sieltä, mutta sitten kun se osaaminen olisi pitänyt siirtää teoriasta käytännön maailmaan, sulta loppui merkit kesken? Tästä syystä sitten haistatat vitut koulutukselle, koska siinä menestyminen ei taannutkaan menestystä työelämässä?

Valitettavasti olen tietoinen henkilöistä jotka ovat maistereina kaupassa töissä, tai tuplatutkinnolla sijaistaa ala-asteella. Eikä siinä toki mitään pahaa olekkaan. Ei ainakaan jos se on väliaikaista. Se vaan muuttuu pahaksi siinä vaiheessa kun se romuttaa henkilöiden mielenterveyden.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ihan yks ristuksen hailee toisten perhetaustat ja koulumenestys. Kuka vaivaa päätänsä moisilla asioilla? Tai paremminkin mitäs se sulle kuuluu...

Suomi. Tärkeintä ei ole se, mitä itsellä on, vaan se, mitä toisella ei ole.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Ihan yks ristuksen hailee toisten perhetaustat ja koulumenestys. Kuka vaivaa päätänsä moisilla asioilla? Tai paremminkin mitäs se sulle kuuluu...

Vihdoin LL tuli paikalle sinisine ämpäreineen! Yleensä merkki keskustelun rauhoittumisesta. Vaikka onhan tätä ihan mielenkiintoista lukea, kerrankin kun en ole yhtenä osallistujana mukana. Tai toki minä alussa kantaa otin, mutta nyt on ihan hyvä olla sivustaseuraajana.

Avautui, ettei se kesä tainnut vielä tullakaan. Sataa sataa ropisee. Ja tuulee myös. Ämpärileikit siis sisällä ja Jatkoajassa, kun ei tuonne pihalle voi nyt mennä leikkimään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös