Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 728 687
  • 33 960

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Avautui että Kirjoittelija on aina väärässä huonoine mielipiteineen, aivan sama mihin ketjuun kirjoittaa. Ylläkin silkkaa shittiä, ja ylioppilaskulttuurin surkeaa, häpeällistä ymmärtämättömyyttä.

Minä olen asunut elämästäni liian pitkän pätkän P-Lontoon council-alueella. Ikinä en siellä törmännyt yhtä katkeraan tyyppiin, vaikka kaikilla siellä meni kaikki päin helvettiä aina lopulta. Posh ja keskiluokka olivat toki jotain haaveiltua ja halveksittua, mutta eipä niistä ideologiosita tarvinnut mitään suurempaa agendaa tehdä. Täällä noiden luokkien olemassaolo on jo itsessään kyseenalaista, joten niille nyrkinpuinti on lähinnä verrattavissa deliriumin tilassa olevan ihmisen näkymättömille viholliselle tapahtuviin puolustustoimiin.
 
Minä olen asunut elämästäni liian pitkän pätkän P-Lontoon council-alueella. Ikinä en siellä törmännyt yhtä katkeraan tyyppiin, vaikka kaikilla siellä meni kaikki päin helvettiä aina lopulta.

Mikä sinulla meni päin helvettiä?

Avautui että Kirjoittelija on aina väärässä huonoine mielipiteineen, aivan sama mihin ketjuun kirjoittaa. Ylläkin silkkaa shittiä, ja ylioppilaskulttuurin surkeaa, häpeällistä ymmärtämättömyyttä.

Suomessa ylioppilaaksi pääsee, jos osaa kirjoittaa oman nimensä. On siinä tosiaan "kulttuuria" kerrakseen, ja on se kyky kirjoittaa 18-vuotiaana oma nimensä ehdottomasti sellainen saavutus, jota kannattaa mainostaa pitämällä jotain valkoista lakkia päässä.
 
Viimeksi muokattu:

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Suomessa ylioppilaaksi pääsee, jos osaa kirjoittaa oman nimensä. On siinä tosiaan "kulttuuria" kerrakseen, ja on se kyky kirjoittaa 18-vuotiaana oma nimensä ehdottomasti sellainen saavutus, jota kannattaa mainostaa pitämällä jotain valkoista lakkia päässä.

Näinhän se karkeasti on. En pidä ylioppilaslakkia minään statussymbolina. Isoäitini sellaisena lakkia toki pitää. Mutta se, että ihminen on ylioppilas tai automekaanikko, niin kunnioitan itse enemmän automekaanikkoja.
Toki kumpikaan ei määrittele ihmistä mihinkään suuntaan vielä, mutta jos saisin valita kumpi noista yllä olevista vaihtoehdoista olisin, niin olisin automekaanikko. (nyt olen ylioppilas, enkä automekaanikko. toki ylioppilaaksi pääsyn jälkeen olen joitain kouluja käynyt).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä sinulla meni päin helvettiä?

Tein itse koko yliopistotutkinnon Lontoossa ihan kohtuullisen arvostetussa paikassa. Ei voi kuin ihmetellä millainen lastentarha se oli varsinkin ensimmäisenä vuonna. Ulkomaalainen on kuitenkin sen muutaman vuoden vanhempi kuin paikalliset eikä niin ole tarvetta heitellä maikkaa kumeilla ja lähetellä lappusia luokkatoveria kiusatakseen.

Olen kuulema jonkunlainen akateemikko ja insinööri, mutta kunpa tietäisitte millaista siellä oli ja miten sai paperit ulos. Yliarvostettua paskaa, vaikka oli siellä nyt tietenkin hyviäkin juttuja ja ihan kaikki ei mennyt päin helvettiä.

Ylioppilaaksi pääseminen ei vaadi yhtään mitään erikoista ja jokainen halukas saa lakin.
 
En pidä ylioppilaslakkia minään statussymbolina.

Kukapa sitä nykyään pitäisi? Ja koska se ei toimita statussymbolin virkaa, mitä virkaa se oikein toimittaa? Loogiseksi tuo ylioppilaslakin pitäminen muuttuisi nuorisonkin keskuudessa mielestäni siinä vaiheessa, jos ylioppilaaksi päästettäisiin edelleen kaikki halukkaat, mutta yo-lakki maksaisikin 10 000 euroa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Höllätkää vähän. Se on lakki, kiva perinne lukion suorittaneille. Ei sen muuta tarvitse olla. Avautui, että elämä otetaan ihan liian vakavasti. Myös minun perheessäni, kun joku jaksoi herätessään tulla valittamaan, että olen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä puoli kahden aikaan hereillä katsomassa leffaa.

Jos käyttäisin typeriä sanoja, sanoisin, että chillatkaa.

Silmät puolestaan eivät avaudu, ne menevät kiinni - siispä öitä kaikille.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mikä sinulla meni päin helvettiä?

No minähän olen elänyt koko elämäni päin helvettiä suuressa kuvassa. *HUOM: minä olen itse, eikä kukaan muu siihen vaikuttanut. Vaikka isäpuoleni ei istunutkaan häkissä, niin minä istuin vanhassa juvissa. Tosin ketään en tappanut, raiskannut tai edes lyönyt, mutta elinpiirin pakon edessä tuntui vaikealta etsiä tuolloin muita ratkaisuja rahan ansaitsemisen dilemmaan, joista se rangaistuskin tuli. Fucking grass's a fucking turf, fuckin speed's a fucking surf, niin silloin sanottiin, joten blaablaa.

Tein itse koko yliopistotutkinnon Lontoossa ihan kohtuullisen arvostetussa paikassa. Ei voi kuin ihmetellä millainen lastentarha se oli varsinkin ensimmäisenä vuonna. Ulkomaalainen on kuitenkin sen muutaman vuoden vanhempi kuin paikalliset eikä niin ole tarvetta heitellä maikkaa kumeilla ja lähetellä lappusia luokkatoveria kiusatakseen.

Meillä oli luokasssa jäbä, joka päätti elokuvapresentaationsa sanoihin: ''the end was so scary that I almost shat myself''. Sekin sai tutkintonsa läpi suoritettua
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Minusta olisi kiva perinne, jos ihmiset pitäisivät kerran vuodessa jotain tiettyä lakkia päässään myös esim. sen kunniaksi, että osaavat sitoa kengännauhansa, ajaa polkupyörällä tai käydä itsenäisesti paskalla.

Mikä nyt noin hiertää? Vähän joka ketjussa negatiivis-sävytteistä viestiä. Sain minäkin lakin käytännössä lukematta, mutta perinne se vain on. Lukio suoritettu, lakki tuli siinä ohessa. Ei minuakaan se juhlistaminen kiinnosta, mutta kun jotkut arvostavat perinnettä, annetaan arvostaa. Vaikka se tuntuisi kuinka hassulta.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Täältä läntiseltä pallonpuoliskolta löytyy myös jokunen dorka, jotka hassaavat käsittämättömiä summia häihinsä. Osaahan se puiston deekukin nussia ja hyväillä - puhumattakaan nykyisestä ajasta ja valkoisesta morsiuspuvusta, hyi! - ,ja silti jengi juhlii kirkkohäitä vielä nykyäänkin ihan täpinöissään. Antaa ihmisten juhlia, jos siltä tuntuu.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eiköhän se yo-lakki voitaisi tästä lähtien antaa jo peruskoulun 3. luokan päätteeksi, kun kaikki ovat jo silloin oppineet kirjoittamaan nimensä, oppineet ajamaan polkupyörällä, sekä solmimaan kengännauhansa ja käymään itsenäisesti paskalla. Uusi hallitus olisi myös säästövimmassaan tyytyväinen kun kallis ja turha lukiojärjestelmä voitaisiin näin ollen lakkauttaa. Äkkiä siinä 600 miljoonaa säästyy kun tällainen kivikautinen tutkinto laitetaan romukoppaan.
 

sinikettu

Jäsen
Avautui tätä ketjua lukiessa, että jotkut eivät todellakaan tykkää lakeista. Lakit ovat kivoja. Tonttulakit, tupsulakit, karvalakit, lippalakit, suippumadonlakit ja ne muut lakit paitsi plakki ja kulakki.
 
Täältä läntiseltä pallonpuoliskolta löytyy myös jokunen dorka, jotka hassaavat käsittämättömiä summia häihinsä. Osaahan se puiston deekukin nussia ja hyväillä -

Puiston deeku saattaa varsin hyvin olla ylioppilas, mutta puiston deeku ei pysty ostamaan omakotitaloa, farmari-Volvoa ja kultaistanoutajaa, tai kymmenien tuhansien eurojen hääjuhlia. Ja noistahan naimisiin menemisessä on kyse, eikä mistään nussimisesta. Siksi häiden juhliminen on ihan loogista, mutta ylioppilaaksi "pääsemisessä" ei ole nyky-Suomessa mitään juhlimista.

Uusi hallitus olisi myös säästövimmassaan tyytyväinen kun kallis ja turha lukiojärjestelmä voitaisiin näin ollen lakkauttaa.

Ei lukiojärjestelmää lakkauttaa kannata missään nimessä, mutta paljon viilaamista siinä olisi. Opiskeluvalinnan perusteita tulisi muuttaa radikaalisti, ja ylioppilaskirjoituksista tulisi luopua kokonaan. Yo-kirjoitukset ovat todella huono mittari, koska yo-kirjoitusten arvosanoissa ei arvioida lainkaan oppilaan ulkonäköä, pukeutumista ja käytöstapoja. Oppilaan koulunkäynnin eteen näkemän vaivan määrääkin ne mittaavat hyvin huonosti, ja päättelykykyä vastaavasti aivan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avautui jo kauan sitte sellainen asia, että kaikenlainen (varsinkin selvinpäin) tapahtuva juhliminen, iloisuus ja positiivisuus on Suomessa haitallista. Jos ei itselle, niin ainakin kateelliselle naapurille. Hymyilylle tulisi säätää haittavero. No, onneksi on Jatkoaika jonne saa aina oksentaa pahanolon tunteensa pois. Halvempaa se on täällä itkeä kuin hakea Kelan kustantamaa psykoterapiaa.
 
Avautui jo kauan sitte sellainen asia, että kaikenlainen (varsinkin selvinpäin) tapahtuva juhliminen, iloisuus ja positiivisuus on Suomessa haitallista. Jos ei itselle, niin ainakin kateelliselle naapurille.

Kertoisitko vielä, minkä helvetin takia olisin jollekin ihmiselle kateellinen siitä, että hän on ylioppilas? Oli kyseessä sitten naapuri tai ei.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertoisitko vielä, minkä helvetin takia olisin jollekin ihmiselle kateellinen siitä, että hän on ylioppilas? Oli kyseessä sitten naapuri tai ei.
Miten tuo edellinen viestini liittyy ylioppilaisiin? Ei mitenkään. Kunhan vaan yleisesti ihmettelin tätä negatiivisuuden ilmapiiriä. Joka meihin suomalaisiin on siis jo aikojen alussa istutettu.
 
Miten tuo edellinen viestini liittyy ylioppilaisiin?

Koko tämä keskustelu on jo monen viestin ajan koskenut sitä, onko ylioppilaaksi pääseminen sellainen saavutus, jota olisi mitään järkeä juhlia tai ainakaan mainostaa hattuvalinnallaan vielä vuosien jälkeenkin. Siksi otaksuin että tuo avautumisesi Suomen paskuudesta linkittyi nimenomaan tähän keskusteluun. Olin siis väärässä ja päätit ihan muuten vaan avautua juuri nyt suomalaisten paskuudesta. Siitä pahoittelut.

Itse olen sitä mieltä, että sellaisia asioita, joista naapurin on syytä olla kateellinen, kannattaa ehdottomasti juhlia riehakkaasti.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ylioppilaslakki on symboli sille, että on liittynyt tietynlaiseen traditioon. Ylioppilaiden painoarvo muuttuu ajasta toiseen, mutta keskeistä on huomata, että ylioppilastutkinnon suorittaminen markkeeraa siirtymistä sellaiseen joukkoon ihmisiä, joista poimitaan tulevaisuuden johtajat. Oli kyse sitten johtajista perinteisessä merkityksessä, tai sitten vaikkapa esimerkki-, mielikuva- tai mielipidejohtajista, ylioppilailla on merkitystä ajan suunnan luomisessa.

Tietenkään jokaisesta ylioppilaaksi kirjoittavasta ei tule jotain uutta ja ihmeellistä saavuttavaa supermenestyjää, mutta tällaisen noteeraaminen on yhtä tyhjän kanssa. Kaikki tietävät, että jokaisen suuren ryhmän kohdalla tilanne on sama; ei voida yleistää mitään vedenpitävää. Suomen tulee panostaa ylioppilaisiinsa, jotka ovat matkalla kohti tulevia opinahjoja. Ylioppilastutkinto ei todella ole lopullinen suoritus, kuten vaikkapa Aleksis Kiven aikana, vaan sen suorittaminen on siirtymäriitti opetettavasta opiskelijaksi.

Kenelle tuli yllätyksenä, että ajat ovat muuttuneet ja vanhat struktuurit ovat saaneet uusia sisältöjä?
 
ylioppilastutkinnon suorittaminen markkeeraa siirtymistä sellaiseen joukkoon ihmisiä, joista poimitaan tulevaisuuden johtajat.

Hyvien perheiden lapset liittyvät syntyessään sellaiseen joukkoon ihmisiä, josta poimitaan tulevaisuuden johtajat. Roskasakin lapset eivät siihen joukkoon tule kuulumaan ikinä, vaikka olisivat useamman laudaturin ylioppilaita. Siksi jotain yo-lakkia on aivan turha pitää tällaisen asian kannalta jotenkin merkityksellisenä. Ei roskasakin mukula liity ylioppilaaksi valmistuessaan siihen bättre folk -traditioon, josta sinä niin kauniisti runoilet. Ehkä juuri sen takia hänelle ei myöskään tulisi mieleenkään heilua vappuna kaupungilla valkolakki päässään, vaan mieluummin se lakki laitetaan vaikka roskiin kuin esitellään sitä julkisella paikalla.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuohon että ylioppilaaksi pääsee lukematta tai jos osaa kirjoittaa nimensä. En sitten tiedä onko ajat muuttuneet, mutta 2000-luvun alussa tilanne oli tämä: Kävin lukion keskivertoa paremmassa maaseutulukiossa ja olin muistaakseni ekaa vuosikertaa jolla oli keskiarvoraja, jotain 7. Se ei ollut sisäänpääsyn rajaamiseksi vaan että ne jotka ovat palikoita mutta eivät itse tiedå sitä eivät tuhlaisi elämästään n puolta vuotta. Kyllä ainakin meidän yläasteella oli uskomattoman typerää porukkaa, jolla oli suuria vaikeuksia päästä edes peruskoulusta läpi, ainakin 15 prosenttia. Niistä tuli sitten niistä suuresti arvostettuja automekaanikkoja. Ehkä joku on unohtanut millaista jengiä yläasteella oli.

Eiväthän ne lukion läpi ABBA-papereilla kahlanneet mitään neroja olleet, mutta arvostan heidän jääräpäisyyttään.

Ylioppilaslakkia en ole itsekään käyttänyt opiskeluaikojen jälkeen, koska en ole keksinyt mitään hyvää syytä.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Yo-kirjoitukset ovat todella huono mittari, koska yo-kirjoitusten arvosanoissa ei arvioida lainkaan oppilaan ulkonäköä, pukeutumista ja käytöstapoja. Oppilaan koulunkäynnin eteen näkemän vaivan määrääkin ne mittaavat hyvin huonosti, ja päättelykykyä vastaavasti aivan liikaa.

Olet väärässä. Ainakin minun yo-aikanani kuutisen vuotta sitten erään pienen kylän lukion koesalissa oli kolme osaa ulkonäön ja habituksen mukaan: 1) Missit ja misterit 2) tavikset ja 3) aamulla ojasta revityt ja perässä hinattavat paskanaamattaret ja persereiät. Koesalin ovilla oli kolme koulun edustajaa (keittäjä, kanslisti ja saksan opettaja) jotka arvioivat saapujat edellisten luokkien mukaan. Huhupuheiden mukaan koesaliin saavuttaessa miehiltä katsottiin luokittelun yhteydessä ainakin, että onko kauluspaita, montako finniä on naamassa ja saako hiuksista käsiotteen. Muistaakseni jo neljällä finnillä oli määrä luokitella automaattisesti 3-luokkaan. Ei auttanut kauluspaitakaan enää siinä kohtaa. Naisilla oli tärkeimpänä kriteerinä hameen/kaula-aukon pituus, tosin kaikki naiset taisivat olla sijoitettu 1-luokkaan koska valvojina oli vanhoja miesopettajia.

1-luokka sijoitettiin sermeillä eristettyyn salin etuosaan, jossa oli jokaiselle tehty eväät etukäteen: rypäleitä, katkarapuleipiä 2 kpl, paahtopaistikolmioleipiä 1 kpl, kahvia, teetä ja vettä + miehille kiiwi-hedelmä kuorimaveitsineen ja naisille banaani. Tuolit olivat recliner-lepotuoleja erillisellä kirjoitustasolla.

2-luokka oli yleisin luokitus ja sen järjestelyissä ei ollut mitään poikkeavaa.

3-luokka oli sijoitettu pimentävillä ja äänieristävillä verhoilla salin takaosaan. Sen osan kokelaat kirjoittivat seisaaltaan fläppitaulua vasten varusteina neljännesosalyijykynä ja mustattu pyyhekumi. Puhtaaksikirjoituskynäksi oli napattu opettajien ylijäämävarastoista satunnainen ehkä toimiva kynä, jossakin kynänvarressa luki kuulemma punaisella "SOITA LOLITA 0800-123123" ja toisessa oli "Maa ja konerkaennusurakointi Saapaslahti ynnä muut".

Ulkonäköön perustuva luokitus vaikutti siihen, miten koe lähetettiin kokelaalta eteenpäin. 1-luokka sai vielä mahdollisuuden opettajan jälkitarkastukseen ja korjauksiin, jos palautti kokeen väh. tuntia ennen kello kolmea. 2-luokan kokeet lähtivät sinällään. 3-luokan kokeista kummattiin palautuksen yhteydessä satunnaisotannalla kolmesta kohtaa 2-8 senttimetrin pituinen pätkä ja käskettiin kokelaan kirjoittaa tilalle joko "VITUN HOMO SENSORI", "GRETZKY #99 4EVER", MUN PITÄÄ SAADA YO-LAKKI TÄNÄ KEVÄÄNÄ PLIIDE EIKSJOO" tai lyhyt kuvailu siitä, miltä aamulla herätessä tuntui.

Tästä luokittelusta huolimatta kaikki ko. vuosikerrasta pääsivät ylioppilaiksi. Paska koe!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ylioppilaslakin ideaa on varmasti vaikeaa ymmärtää, jos sitä katsoo MINÄ-asenteella, mutta kun sen idea onkin ME-asenne. Sinä iltana, kun pääsi ylioppilaaksi oli mukava pitää lakkia ja kokea yhtenäisyyttä, koska ME olimme päättäneet silloin lukion. Vappuna taas ME olemme suurempi ryhmä ja näytämme silloin kuuluvamme siihen ryhmään, jossa on sekä alle 19-vuotiaita tuoreita ylioppilaita että jo pitkään eläkkeellä olleita, joiden aikana ylioppilastutkinto oli arvostetumpi kuin nyt. En usko, että kukaan ylioppilaslakkia päässään pitävä pitää sitä sen takia, millaiset arvosanat lukiosta sai, vaan kysymys on perinteestä ja tunteesta olla muutakin kuin MINÄ, vaikka suurin osa kokoomuslaisista taitaakin olla ylioppilaita.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Ollaan me suomalaiset oikeita mielensä pahoittajia. Niin minä mieleni pahoitan kun naapuri juhlii ylioppilaaksi tuloa yhyy.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
En usko, että kukaan ylioppilaslakkia päässään pitävä pitää sitä sen takia, millaiset arvosanat lukiosta sai, vaan kysymys on perinteestä ja tunteesta olla muutakin kuin MINÄ, vaikka suurin osa kokoomuslaisista taitaakin olla ylioppilaita.

Entä kepulaisista tahi persuista? Millainen otanta näissä puolueissa ylioppilaita?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Entä kepulaisista tahi persuista? Millainen otanta näissä puolueissa ylioppilaita?

Olen aika varma, että nykyisen hallituspuolueen jäsenistä persuissa on vähiten ylioppilaita, mutta se ei tarkoita sitä, että vähättelisin heitä juuri siksi. Ja eiköhän kepulaisista löydy paljon maanviljelijöitä ja muita ihmisiä, joille ylioppilaslakin puuttuminen ei ole ollut kiinni koulumenestyksestä ja sivistyksen puutteesta. Miellän Kokoomuksen enemmän kaupunkilaisten puolueena kuin Kepun ja Persut, joten uskallan siksi väittää, että heissä on prosentuaalisesti enemmän ylioppilaita. Ja tarkoitan nyt niitä ihmisiä, jotka äänestävät kyseisiä puolueita, enkä kansanedustajia tai muuta puolueväkeä.

Mutua siis kaikki, toivottavasti se ei jäänyt epäselväksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös