Tähän ketjuun ihmisten ärsyttäviä luonteenpiirteitä ja muita rasittavia tapoja

  • 18 700
  • 131
Käsitin kuitenkin, että halusi vain vääntää Tappara-Kärpät-pelin tiimoilta Hakametsän hassunhauskasti Hakaskutsiksi.

Kun Googleen kirjoittaa hakusanan "hakaskutsi", sieltä lävähtää näytölle hesalaisten kirjoituksia mm. Ilves-HIFK-pelien ennakkotunnelmointien osalta. Niiltä hesalaisilta tuo savolainenkin ko. sanan on melkoisella varmuudella oppinut, mutta hänellä ei ihan taida olla käyttöoikeutta tuollaiseen termiin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä on ärsyttävä tapa. Eli ikään kuin selitellään ja yritetään hyväksyttää oma huono tapa omien sukujuuriensa kautta. "Olen karjalalaisia, niin mie oon nii kova pölöttää, kyllä työ ymmärrätte" tai "Mä oon pohojalaisii ni mä oon tällast riehuvaa sorttia" yms. En tiennytkään, että karjalalaisilla on oikeus puhua muiden päälle. Toisaalta onhan hämäläisilläkin kai oikeus olla tietoisen hitaita joka asiassa tämän mukaan.
No toisaalta te turkulaiset olette vähintään ihan yhtä rasittavia pölöttäjiä ja noin muuten vaan retardia porukkaa, ettei teidän höpinöistä saa fiksu ihminen selvää. Mukaanlukien tuo mitä nyt tuossa nyt sönkötät.

Kaikella karjalalalaisella rakkaudella: Ted R.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Muun muassa nimimerkin @Mr.Fox ajoittain osoittama (ei pahalla, teet myös hyvää duunia) autismia lähentelevä pedanttisuus pilkunviilauksen, sääntöjen ja rajoitusten noudattamiseen ja kaikenlaiseen "mallikansalaisuuteen". Sääntökirjan ulkoa osaajat ja niitä sokeasti seuraavat. "wake up, sheeple"-ihmiset sekä ihmiset jotka viittaavat muihin ihmisiin tuolla tavalla. Grammar nazit. Toisaalta myös yhdys sanavirheitä tekevät fb-päivittelijät. Kaikki nämä ottavat päähän toisinaan.

Sitten vähän enemmän tosissaan, yksi rasittavimpia piirteitä on kiihkoilu minkään asian suhteen. Sellainen sokea, faktoista piittaamaton ja muiden mielipiteitä huomioimaton meininki esimerkiksi uskovaisilla, rasisteilla ja muilla hörhöillä. Eli kun on kiistattomasti täysin väärässä ja ei silti suostu tai pysty myöntämään sitä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Asia, jota allekirjoittaneen on hyvin vaikea kestää ja joka tuntuu nyt leviävän kulovalkean tavoin teineiltä aikuisempaankin väestöön... Älypuhelimen tahi vastaavan tablettin selaaminen, kun ollaan ravintolassa, tapaamisessa tai muuten vaan iltaa istumassa. On tehnyt mieli kävellä muutamaan kertaan jo pois moisen otuksen seurassa ollessa ja jokin päivä sekin tilanne tulee eteen, varmaan ihan lähitulevaisuudessa. Mitta alkaa olla nimittäin täynnä!

Eikö sitä hemmetin facebookkia, twitteriä tai mitä lie, nyt oikeasti voi jättää edes muutamaksi tunniksi rauhaan, kun on kuitenkin vaivautunut hankkiutumaan ihmisten ilmoille ja toisten seuraan? Tulkaas nyt ihan itse selittämään mulle, mistä tässä on oikein kyse?

Voi aikoja, voi tapoja!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
ööö...ööö... minua ärsyttää tavattomasti kun puhutaan ja vähän väliä ööö pitää laittaa tauottamaan puhetta ja ajatuskatkoja. Vielä enemmän se ööö ärsyttää kun kyseessä on julkisuuden ihminen tai politiikko jonka oikeasti toivoisi osaavan artikuloida itsensä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Katkera muiden syyttäminen omasta häviöstään, vaikka järkevämpää olisi ollut jo ajat sitten vilkaista peiliin ja entrata omaa toimintalinjaansa ja/tai arvomaailmaansa sellaiseen suuntaan, että se herättäisi vastakaikua muissakin tai tuottaisi muuten tulosta.

Tätä rasittavaa tapaa esiintyy erityisen usein vaalien jälkeen. Jotkut ottavat opikseen, jotkut eivät. Mutta ei se mitään: niin kauan kuin vaikkapa demarileirin tai vasurien kannattajat jaksavat vaalitappionkin jälkeen keskittyä jonkun teuvohakkaraisen vaalibileisiin oman ummehtuneen touhunsa tuulettamisen sijasta, niin se vain takaa tulevankin matkan kohti auringonlaskua.
 
ööö...ööö... minua ärsyttää tavattomasti kun puhutaan ja vähän väliä ööö pitää laittaa tauottamaan puhetta ja ajatuskatkoja. Vielä enemmän se ööö ärsyttää kun kyseessä on julkisuuden ihminen tai politiikko jonka oikeasti toivoisi osaavan artikuloida itsensä.

Ilmeisesti Pertti Paasio ärsytti sinua aikanaan erityisen paljon? Itse en varsinaisesti kärsi änkytyksestä, mutta kyllä oma puheenikin on välillä aika takeltelevaa ilmeisesti siksi, että aivot käyvät niin hitaalla.
 
Eikö sitä hemmetin facebookkia, twitteriä tai mitä lie, nyt oikeasti voi jättää edes muutamaksi tunniksi rauhaan, kun on kuitenkin vaivautunut hankkiutumaan ihmisten ilmoille ja toisten seuraan?

Voi tietenkin, mutta mikään pakko se ei vapaassa maassa ole. Kyllä mä itsekin pubissa usein saatan katsoa puhelimesta esim. matsien tilanteita. Enkä muista kenenkään siitä hirveästi loukkaantuneen. Joskus kysyvät jopa itse, että no mitkäs joukkueet siellä johtaa. Hienoissa ravintoloissa tuollainen ei ehkä olisi kovin soveliasta, mutta olen älypuhelimen käytön suhteen sikäli onnellisessa asemassa, että niissä ravintoloissa mulla ei ola varaa käydä.

Katkera muiden syyttäminen omasta häviöstään, vaikka järkevämpää olisi ollut jo ajat sitten vilkaista peiliin ja entrata omaa toimintalinjaansa ja/tai arvomaailmaansa sellaiseen suuntaan, että se herättäisi vastakaikua muissakin tai tuottaisi muuten tulosta.

Tätä rasittavaa tapaa esiintyy erityisen usein vaalien jälkeen. Jotkut ottavat opikseen, jotkut eivät. Mutta ei se mitään: niin kauan kuin vaikkapa demarileirin tai vasurien kannattajat jaksavat vaalitappionkin jälkeen keskittyä jonkun teuvohakkaraisen vaalibileisiin oman ummehtuneen touhunsa tuulettamisen sijasta, niin se vain takaa tulevankin matkan kohti auringonlaskua.

En mä oikein usko, että esim. nuoret, urbaanit suomalaiset vasemmistointellektuellit pystyisivät mitenkään entraamaan omaa toimintalinjaansa enemmän Teuvo Hakkaraisen tai ruraaleja arvoja edustavan tulevan pääministeripuolueen suuntaan, vaikka silloin heidän linjansa ainakin teoriassa herättäisi muissa vastakaikua enemmän. Nämä nuoret älyköt kun ovat kuitenkin pohjimmiltaan äärimmäisen trenditietoisia, kosmopoliitteja ihmisiä, ja he antaisivat itsestään vain erittäin teennäisen vaikutelman, jos lähtisivät kalastelemaan ääniä sieltä kansan syvistä riveistä, joista ne isot äänipotit naarataan. Eivät ne Punavuoren ja Kallion kuppiloissa suosiota nauttivat suomalaismuusikotkaan voi Popedaksi tai Yöksi muuttua, vaikka silloin musiikin menekki olisi suurempaa. Ehkäpä he ajattelevat, että tärkeämpää on yleisön laatu kuin sen määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Vitun räppi ja vitun lökäpöksyt.

Jos jotain positiivista nykytilanteesta pitää hakea, niin onneksi tämä nuorison tapainturmelus ei ole mikään uusi juttu. Jo kuutisenkymmentä vuotta sitten nuorison moraalin rapautti eräs amerikkalaisjannu heiluttelemalla lanteitaan vulgaarin epäsiveellisellä tavalla kansallisessa televisiossa.

Ja Pisimmän Kääpiön nuoruudessa taisi olla niin, että kakarat löivät hakaneulan poskeensa ja tekivät törkeää pilaa Hänen Kuninkaallisesta Majesteetistaan häpäisemällä rääkymisellään oman kotimaansa kansallislaulun, joka tekee kunniaa tälle ylväälle monarkille. Suomessakin keksittiin (tietysti) pienellä viiveellä pistää se hakaneula naamaan, ja täällä huudettiin sitten räkä poskella, että ei ne Lontoossa edes tiedä millaista se oikea tylsyys on. Sen ajan päättäjiltä Suomessa sentään löytyi sen verran moraalista häpyä, että noiden kuningattarelle riekkujien Suomeen päästämiseen suhtauduttiin hyvin nuivasti. Nykyään amerikkalaiset lökäpöksyt käyvät Suomessa ihan vapaasti räpättämässä huumeiden ja aseiden kauppaamisesta, poliisien ammuskelemisesta, ja muusta yhtä kehittävästä ajanvietteestä. Kuinka paljon paremmin Suomella menisikään, jos kakarat tuollaisten "musiikki"-esitysten sijasta kävisivät katsomassa vaikkapa oman kotikaupunkinsa sinfoniaorkesterin konsertteja.

mutta erittäin huolestuttavaa on, että näitä samoja seikkoja näkee yhä vanhemmilla ja vanhemmilla henkilöillä, jotka henkisellä tasollaan tamppaavat edelleen energiajuomahyllyn ja Harjavallan amiksen röökiringin välissä ja tosiaan toimintatavat sen mukaiset.

Mä näin eilen helvetin monta täysi-ikäisyyden rajapyykin vuosikausia sitten ylittänyttä ihmistä, jotka kävelivät sisätiloissa New York Islanders -joukkueen lippahattu päässä. Vain kansallislaulu sai nämä sankarit poistamaan hatun päästä. En tullut kysyneeksi yhdeltäkään, että kävittekö amiksenne Harjavallassa ja juotteko paljon Red Bullia. Luulen tosin, että osa noista lippispäistä ei ole käynyt ammattikoulua lainkaan.

Itse en moukkamaisuudestani johtuen osannut noista lakkivalinnoista pahastua, mutta siinä vaiheessa rupesi mullakin vähän silmät pullistelemaan päässä, kun yksi sankari keksi kommentoida Joel Wardin kovaa taklausta sanoilla "hey Ward, you fuckin' dirty nigger!" Jos minä olisin saanut päättää, ko. herra olisi lähtenyt hallista pihalle siinä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse en moukkamaisuudestani johtuen osannut noista lakkivalinnoista pahastua,

Juu, huomaan sen kyllä mainitsemattakin. Sehän se onkin, että on huolestuttavaa että näitä harjavaltalaisia amis-kulttuuria vaalivia yksilöitä alkaa olla laumoittain, jossa ensisijaisesti ajatellaan vain itseään ja lähtökohtaisesti joka asiaan tulee suhtautua uholla, etenkin silloin jos joku sattuisi vaikka asiasta huomauttamaan. Onhan se NHL-lakki niin korvaamaton väline päässä ettei ilman suoralippaista XL-kattilaa voi käydä kaupassa, häissä, vessassa tai edes nukkua. Kysy vaikka Taavi 7-veeltä, se ajattelee lähtökohtaisesti samalla tavalla NHL-hatustaan. Lienee toki myös paikallaan määritellä käsite nimeltä sisätila. On vähän eri asia pitää sitä Yankees-lätsää päässä jossain Äijänsuolla kuin vaikkapa ravintolassa ruokailun ollessa käynnissä. Luulenkin, että kuulut myös juuri samaan sakkiin jotka pitävät sitä hauskan näköistä lakkia päässä, olit vesipuistossa tai Hansin ravintolassa ja juot energiajuomaa naureskellen sille jos joku ei pidä päähinettä päässään sisällä, koska se on tosi pappamaista ja sillein. Housun lahkeet kuuluu olla sukan sisällä myös sillein räppityylillä, että Vans-merkkinen vaalea mono loistaa Hong Kongiin asti. Mutta ei se mitään, meitä on moneen junaan.
 
Onhan se NHL-lakki niin korvaamaton väline päässä ettei ilman suoralippaista XL-kattilaa voi käydä kaupassa, häissä, vessassa tai edes nukkua.

Suorat lipat eivät tuolla NHL-katsomoissa ole mikään kauhean suosittu juttu. Ne kuuluvat täällä enemmän NBA-katsomoihin. Nassaulla näki enemmän tällaisia lippalakkeja (samassa kuvassa toinenkin keski-ikäinen osoittaa junttimaisuutensa pitämällä hattua sisätiloissa):
http://brooklyneaglesports.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC_3637.jpg

Itse olen sitä mieltä, että jos joku pukuäijä noidenkin kaverien pukeutumisesta vetää herneen nenäänsä, niin asuvalinta on ollut oikein onnistunut.


Ja toki myös vierasjoukkueen fanit osasivat näyttää junttimaisuutensa vaatetuksellaan:
http://cdn.barstoolsports.net/wp-content/uploads/2015/04/nyc-caps-fans-2.jpg?868f38

Lienee toki myös paikallaan määritellä käsite nimeltä sisätila.

Käsitteen sisätila määrittelyyn voi varmasti liittyä monia tulkinnanvaraisuuksia, mutta jos sinun mielestäsi esim. Nassau Coliseumin käytävät ja katsomot eivät ole sisätiloja, olet mielestäni yksinkertaisesti väärässä, eikä se ole mikään tulkintakysymys.

Luulenkin, että kuulut myös juuri samaan sakkiin jotka pitävät sitä hauskan näköistä lakkia päässä, olit vesipuistossa tai Hansin ravintolassa

Mistä ihmeestä vedit sellaisen johtopäätöksen, että mulla olisi varaa käydä jossain Hansin ravintoloissa? Minä käyn ravintoloissa kuten Subway, Chipotle ja Tammelantorin kebab-pizzeria Mardin. Jos siellä joku ärsyyntyy minun rahvaanomaisesta vaatetuksestani, niin saa puolestani ärsyyntyä ihan vapaasti.

Kun ihminen menee syömään Hansin ravintolaan, hän ostaa kokonaisvaltaisen ruokailuelämyksen. Siihen elämykseen pitää mielestäni kuulua se, että siellä teidän koulututetumpien ja kaikin tavoin sofistikoituneempien ihmisten ei tarvitse katsella meitä alaluokkaisia paskaduunarijuntteja maisemaa pilaamassa.

naureskellen sille jos joku ei pidä päähinettä päässään sisällä, koska se on tosi pappamaista ja sillein.

Useimmiten ajattelen kyllä ilman päähinettä kulkevista ihmisistä, että olisipa minullakin tuollaiset hiukset. Valitettavasti oma pehkoni on sellainen, ettei mikään parturi, shampoo, geeli tai kampa saa sitä näyttämään inhmilliseltä.

Housun lahkeet kuuluu olla sukan sisällä myös sillein räppityylillä, että Vans-merkkinen vaalea mono loistaa Hong Kongiin asti. Mutta ei se mitään, meitä on moneen junaan.

Tämä tyyli ei ole oikein minun juttuni, sillä en ymmärrä esim. JVG:n musiikista hölkäsenpöläystä. Minun suosikkejani ovat esim. sellaiset junttiartistit kuin PJ Harvey, Queens of the Stone Age, Rodriguez, Johnny Cash ja Tuomari Nurmio. Ei silloin pukeuduta suoriin lippoihin ja pistettä puntteja sukkiin.

Esim. siellä eilisessä pelissä mulla oli ylläni Ilveksen pipo, Manchester Cityn fanikaupasta ostettu sininen ruutupaita, Calvin Kleinin straight cut -malliset farkut, sekä Puma Star -merkkiset vapaa-ajanjalkineet. Varmasti noista vaatteista sivistynyt ihminen näkee, että tuossa menee sinikauluksinen moukka, mutta minkäs teet. Ei mun rahat paljon parempiin vaatteisiin riittäisi kuitenkaan, ja toisaalta eivät ne Paremmat Ihmiset minua hyväksyisi seuraansa siltikään, vaikka vaihtaisin teinitennarit aikuisten kenkiin, farkut suoriin housuihin ja ruutupaidan siistiin kauluspaitaan. Ei tuollainen uudelleenstailaus nimittäin alaluokan hajua ja sinisiä kauluksia mihinkään poistaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Käsitteen sisätila määrittelyyn voi varmasti liittyä monia tulkinnanvaraisuuksia, mutta jos sinun mielestäsi esim. Nassau Coliseumin käytävät ja katsomot eivät ole sisätiloja, olet mielestäni yksinkertaisesti väärässä, eikä se ole mikään tulkintakysymys.

.....................


Mistä ihmeestä vedit sellaisen johtopäätöksen, että mulla olisi varaa käydä jossain Hansin ravintoloissa? Minä käyn ravintoloissa kuten Subway, Chipotle ja Tammelantorin kebab-pizzeria Mardin. Jos siellä joku ärsyyntyy minun rahvaanomaisesta vaatetuksestani, niin saa puolestani ärsyyntyä ihan vapaasti.

Olenko väittänyt, että suunnattomasti hehkuttamasi joku new yorkilainen parkkipaikalla makaava betonimörskä ei olisi sisätila? Se on sisätila, mutta niin on myös Shellin kahvio, juna, ravintola kuin asuinhuoneistokin. Jäähallissa lippiksen pitämisen päässään jääkiekko-ottelussa voi pitää ehkä jonkinlaisena seuran edustuskysymyksenä ja Suomessa talven aikaan pipon käyttäminen paleltumisen ehkäisemisenä kylmissä halleissa. Johonkin jäähalli-keikalle jengi laittaa myös hattuja päähän, mikä on jo todella junttia, koska asiayhteys on jo täysin eri. Mutta nuo ovat tuollaisia rajatapauksia, joita kaltaisesi tyyliniekat eivät jaksa ajatella vaan Raipe-hattu päässä mennään niin Shellin kahvioon ruokailemaan kuin Tammelantorin pizzeriaankin.

..............

Joo en ajatellutkaan, että olisit viiden tähden ravintoloiden toimintaa rahoittavaa kohderyhmää. Subwayssa ja muissa mainitsemissasi halpis-ruokaloissa jalat pöydällä ruokailu, röyhtäily ja ruoalla rötvääminen on enemmän sääntö kuin poikkeus, joten tekstiesi perusteella olet varmasti sitäkin kautta löytänyt oikeat safkapaikat. Eikä ole dresscodea.
 
Olenko väittänyt, että suunnattomasti hehkuttamasi joku new yorkilainen parkkipaikalla makaava betonimörskä ei olisi sisätila? Se on sisätila, mutta niin on myös Shellin kahvio, juna, ravintola kuin asuinhuoneistokin. Jäähallissa lippiksen pitämisen päässään jääkiekko-ottelussa voi pitää ehkä jonkinlaisena seuran edustuskysymyksenä ja Suomessa talven aikaan pipon käyttäminen paleltumisen ehkäisemisenä kylmissä halleissa. Johonkin jäähalli-keikalle jengi laittaa myös hattuja päähän, mikä on jo todella junttia, koska asiayhteys on jo täysin eri. Mutta nuo ovat tuollaisia rajatapauksia, joita kaltaisesi tyyliniekat eivät jaksa ajatella vaan Raipe-hattu päässä mennään niin Shellin kahvioon ruokailemaan kuin Tammelantorin pizzeriaankin.

Tampereella en käytä Ilves-vaatteita, sillä siellä ne herättävät assosiaation Osasto 41:n vatipäihin.

On kiva kuitenkin saada tunnustusta siitä, että toimin fiksusti jättäessäni laaturavintolat, oopperat ja muut vastaavat paikat teille kultalusikka suussa syntyneille herrantertuille, joissa rahvaan näkeminen aiheuttaa suurta puistatusta. Saisinhan mä varmasti itsekin köyhien katselemisesta näppylöitä, jos kuuluisin kanssasi samaan pappa betalar -jengiin.

Sen verran täytyy tosin todeta, että itse en muista koskaan nähneeni ihmisen syövän Mardinissa, Subwayssä tai Chipotlessa jalat pöydällä. Ilmeisesti olet vieraillut hyvin erilaisissa Chipotlen ja Subwayn toimipisteissä kuin minä.

Mitä tulee lakin käyttämiseen musakeikoilla, minusta pitää vähän miettiä sitäkin millaisesta esiintyjästä on kyse. Esim. jossain Kotiteollisuuden keikalla lakin pitäminen ei todellakaan ole ongelma, kun bändin fanit ovat kauttaaltaan ihan helvetinmoisia juntteja. Eihän sellaista 2000-luvun Popedaa kukaan sivistynyt ihminen kuuntele.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
... Kyllä mä itsekin pubissa usein saatan katsoa puhelimesta esim. matsien tilanteita. Enkä muista kenenkään siitä hirveästi loukkaantuneen. Joskus kysyvät jopa itse, että no mitkäs joukkueet siellä johtaa. Hienoissa ravintoloissa tuollainen ei ehkä olisi kovin soveliasta, mutta olen älypuhelimen käytön suhteen sikäli onnellisessa asemassa, että niissä ravintoloissa mulla ei ola varaa käydä...

Joo, se mun pointti ei oikeastaan ollut paikka sinänsä, vaan se, että kun vaivaudutaan lähtemään tapaamaan ihmisiä, niin sitten kuitenkin nyhjätään iso osa iltaa puhelinten kimpussa sen sijaan, että keskityttäisiin juttelemaan niiden ihmisten kanssa, joiden seurassa ollaan. Kyllä minä itsekin tsekkaan meilit, saatan lukea esim tätä jatkoaikaa jne. puhelimen kautta jossain tilanteissa, kuten matkustaessa tai odottaessa, mutta ei tulisi mieleenkään ottaa puhelinta eteen ja keskittyä someen jos olen joidenkin ihmisten seurassa fyysisesti. Muutama vuosi sitten omlle teini-ikäisille lapsilleni tätä jouduin opettamaan, kun eivät meinanneet malttaa luopua puhelimen räpläämisestä edes ruokapöydässä. Olen valitettavasti pannut merkille, että tapa on leviämässä aikuisväestönkin keskuudessa. Ehkä tämä linkittämäni kuva selittää pointtini paremmin...
 

Śmierć

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Islanders & Frans Nielsen + Karhu HT
Se, kun aika on jo ajanut itsestä ohi, eikä jokin asia enää oikein sovi omaan toimintaan, niin siitä kehitellään sitten ärsyttävä/rasittava tapa ja tätä ideologiaa yritetään pönkittää muille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Käytöstavat eivät ole pipon pitäjää varten, eikä tennarit hautajaisissa kaverillekaan vaan niille muille. Pukeutumalla oikein ja käyttäytymällä kunnoitetaan tilannetta ja toisia paikallaolijoita. Minä keskeisessä maailmassa se näköjään monilta unohtuu.
Ei minua jossain Shellin baarissa pipopäät lautasen ääressä häiritse, mutta hienossa ravintolassa kyllä.
Sama kuin tulisi vain kalsarit päällä sinne tai ilman paitaa, eli korostaa itseään ja "kusee muitten koiville" näyttäen, katsokaa minua, minä olen niin tärkeä ja itsenäinen etten piittaa normeista ja muilla ei ole väliä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Asia, jota allekirjoittaneen on hyvin vaikea kestää ja joka tuntuu nyt leviävän kulovalkean tavoin teineiltä aikuisempaankin väestöön... Älypuhelimen tahi vastaavan tablettin selaaminen, kun ollaan ravintolassa, tapaamisessa tai muuten vaan iltaa istumassa.

Tämä on todella raivostuttavaa ja tämä älylaite-riippuvuushan ei enää koske vain tiedonhimoista nuorisoa vaan myös selkeästi fyysiseltä iältään aikuisempi väestö on koukussa iltapaskojen sivustoihin ja muihin "instakuviin", josta voi katsoa kätevästi vaikkapa työpaikan kahvitunnilla uunituoreita otoksia naapurin rääkyvästä pikku kari-liisasta. Yritäpäs sanoa jotain tällaiselle älyluurin pauloissa olevalle henkilölle tässä transsitilassa, niin vastaus "niin, niin, joo onhan se" ja tuo vastaus on kaikkeen prikulleen sama eli ei häntä voisi vähempää kiinnostaa keskustella ihmisen kanssa vaan rakkaan puhelimen.

Asia vitutti jo maaliskuussa niin paljon, että kirjoitin siitä avautumisketjuunkin:

Minulle on avautunut, että älypuhelin on todellinen sosiaalisten face-to-face ihmisten kommunikointi/vuorovaikutustilanteiden tappaja, mikäli tarpeeksi pahvi ihminen menettää vuorovaikutustaitonsa puhelimelle. Tämä ilmenee esim. työpaikalla niin, että jos istut kahvipöydässä työkaverin kanssa ja tauolla vaikka höpötellä niitä näitä ettei nyt olisi kiusaannuttavan hiljaista, niin on mestaritason suoritus jos saat tällaisen sosiaaliset keskustelutaidot puhelimelle menettäneen ihmisen keskittymään siihen mistä itse yrität puhua. Jos yrität kysyä ko. ihmiseltä jotain niin vastaus on "niin, joo onhan se", "nii ihan totta", "nii juu nii kyllä" katseen nousematta kertaakaan facebook-seinältä etusormen rullatessa yhä kiihtyvällä tahdilla puhelimen näyttöä. Tuollainen lähes vituttaa ja koko skenaariossa tuntee itsensäkin jo aika vitun pahviksi, kun tuntuu, että todellisuudessa puhuu itselleen. Koko tilanteessa on huvittavinta, että ko. ihminen, joka ei pysty puhelimesta olemaan irti, ei edes huomaa että on hiljaista jos lopettaisin puhumisen.

Eikä tarvitse olla vain työpaikalla vaan sama ilmenee jossain ruokapöydässä, kahviloissa, jäähalleissa erätauoilla, autossa, ihan missä vaan jossa voisi jutella niitä näitä, niin se vitun instagram tai iltalehti avataan ja ollaan mukamas läsnä. Perkele.

Oikeastaan käyttäytymis- ja etikettitapojen väheksymistä kokonaisuudessaan ei tarvitse enää edes ihmetellä, kun asenne on kaikilla näillä "minähän syön baseball-lätsä päässä jos haluan"-tyypeillä tämä:

Käytöstavatkin muuttuvat aikojen saatossa, mitään kiveen hakattuja totuuksia ne eivät ole. Pipo päässä syödessä saattoi ennen olla paheksuttavaa, nyt se on jo muuttumassa normaaliksi.

Missä sanotaan, että pipo päässä syöminen on muuttumassa tai muuttunut normaaliksi?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Käytöstavat eivät ole pipon pitäjää varten, eikä tennarit hautajaisissa kaverillekaan vaan niille muille. Pukeutumalla oikein ja käyttäytymällä kunnoitetaan tilannetta ja toisia paikallaolijoita. Minä keskeisessä maailmassa se näköjään monilta unohtuu.
Ei minua jossain Shellin baarissa pipopäät lautasen ääressä häiritse, mutta hienossa ravintolassa kyllä.
Sama kuin tulisi vain kalsarit päällä sinne tai ilman paitaa, eli korostaa itseään ja "kusee muitten koiville" näyttäen, katsokaa minua, minä olen niin tärkeä ja itsenäinen etten piittaa normeista ja muilla ei ole väliä.

Tuli tästä mieleen viime keväänä sattunut tapaus. Oltiin mökkikunnassamme ravintolassa lounaalla ja sisään pelmahti paikallinen maanviljelijä haalarit päällä ja tuoksuista päätellen suoraan lannanlevitystöistä. Siinä ei kyllä juuri muita lounastajia huomioitu. Ja kyseessä oli paikka josta olisi saanut otettua ruuat mukaankin.
 

Nick Neim

Jäsen
Yritäpäs sanoa jotain tällaiselle älyluurin pauloissa olevalle henkilölle tässä transsitilassa, niin vastaus "niin, niin, joo onhan se" ja tuo vastaus on kaikkeen prikulleen sama eli ei häntä voisi vähempää kiinnostaa keskustella ihmisen kanssa vaan rakkaan puhelimen.

Mä harrastan tätä. Yleensä kyseessä on niin saatanan rasittava ja raskas tapaus, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta keskustella moisen idiootin kanssa varsinkaan mistään säästä syvällisemmästä. Puhelimen kanssa se on helppo verhota "kiireisyyteen", vaikka oikeasti se keskustelukumppani on vain täysi urpo.

Toivotaan, että sun työkaverit eivät harrasta samaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mä harrastan tätä. Yleensä kyseessä on niin saatanan rasittava ja raskas tapaus, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta keskustella moisen idiootin kanssa varsinkaan mistään säästä syvällisemmästä. Puhelimen kanssa se on helppo verhota "kiireisyyteen", vaikka oikeasti se keskustelukumppani on vain täysi urpo.

Toivotaan, että sun työkaverit eivät harrasta samaa.

Toivotaan vaan, eikä se minua kiinnosta pitävätkö urpona sillä työpaikalla tehdään töitä eikä arvuutella että mitäköhän tuokin minusta tykkää ynnä muuta arvailuleikkiä. Yllä oleva kuvaus on melko täsmällinen esitelmä siitä kuinka sosiaalisesti kyvyttömiä tapauksia keskuudessamme toimii. Itsekkyys nostaa jälleen päätään eli "sellaisen ihmisen kanssahan minä en keskustele, jos ei ole pakko kun se on niin urpo ja silleen". Heti, kun vastapuoli ei pidäkään samasta autosta kuin itse tai juokin kahvin mustana ilman maitoa tai on ihan jopa rasittava, niin heti kaivetaan itsestään äänehtivä ja tietotulva-ähkyinen luuri takataskusta ja vetäydytään sinne mielummin. Ihan koska vaan ei kiinnosta keskustella vastapuolen kanssa, koska se ei ole "kiva tyyppi". Esimerkkisi perusteella olet varmasti erittäin pidetty henkilö siellä omalla työmaallasi juuri erityisesti silloin kun kommunikoit enemmin what`s appin kanssa kuin oman suusi kautta.
 

Nick Neim

Jäsen
Yllä oleva kuvaus on melko täsmällinen esitelmä siitä kuinka sosiaalisesti kyvyttömiä tapauksia keskuudessamme toimii. Itsekkyys nostaa jälleen päätään eli "sellaisen ihmisen kanssahan minä en keskustele, jos ei ole pakko kun se on niin urpo ja silleen". Heti, kun vastapuoli ei pidäkään samasta autosta kuin itse tai juokin kahvin mustana ilman maitoa tai on ihan jopa rasittava, niin heti kaivetaan itsestään äänehtivä ja tietotulva-ähkyinen luuri takataskusta ja vetäydytään sinne mielummin. Ihan koska vaan ei kiinnosta keskustella vastapuolen kanssa, koska se ei ole "kiva tyyppi". Esimerkkisi perusteella olet varmasti erittäin pidetty henkilö siellä omalla työmaallasi juuri erityisesti silloin kun kommunikoit enemmin what`s appin kanssa kuin oman suusi kautta.

Siis mitä vittua? Olen siis sosiaalisesti kyvytön, koska mua ei kiinnosta jonkin vitun oman elämänsä sankarin kanssa keskustella kahvihuoneessa? Nautin mieluummin kahvini ja taukoni rauhassa enkä keskustele hänen eeroeerikansa kuulumisista, joista kuulee kahden päivän sisään jo kuudetta kertaa. Tykkään kyllä musiikista, mutta jos levy jää liian pitkäksi soimaan, yleensä hiljennän tai vaihdan sen.

Mä en ole tarkoituksellisesti kenellekään työpaikalla töykeä, ja mä tulen toimeen kaikkien kanssa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mä haluan jakaa mun koko elämäni kaikkien työkavereideni kanssa. Se on valitettavan monelle sosiaalisesti kyvyttömälle© yleistä, kun ei taida muualla kuin työpaikalla olla juttuseuraa. Se nyt on vaan niin, että kaikkien kanssa juttu ei luista yhtä hyvin. En ala teennäisesti esittämään, että ollaan helvetin hyviä kavereita, jos ei olla. En myöskään käske ketään painumaan vittuun, jos mua ei sen seura kiinnosta. Olen silloin yleensä vain hiljaa, koska se on siinä tilanteessa kaikkien etu.

En todellakaan ymmärrä ajatusmallia, jossa yhteinen työpaikka yhdistää ihmiset automaattisesti ystäviksi. Jokaisen kanssa pitää pystyä tulemaan toimeen, mutta jokaisen kanssa ei tarvitse olla ystävä. Siinä on ihan selkeä ero.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En mä oikein usko, että esim. nuoret, urbaanit suomalaiset vasemmistointellektuellit pystyisivät mitenkään entraamaan omaa toimintalinjaansa enemmän Teuvo Hakkaraisen tai ruraaleja arvoja edustavan tulevan pääministeripuolueen suuntaan, vaikka silloin heidän linjansa ainakin teoriassa herättäisi muissa vastakaikua enemmän. Nämä nuoret älyköt kun ovat kuitenkin pohjimmiltaan äärimmäisen trenditietoisia, kosmopoliitteja ihmisiä, ja he antaisivat itsestään vain erittäin teennäisen vaikutelman, jos lähtisivät kalastelemaan ääniä sieltä kansan syvistä riveistä, joista ne isot äänipotit naarataan. Eivät ne Punavuoren ja Kallion kuppiloissa suosiota nauttivat suomalaismuusikotkaan voi Popedaksi tai Yöksi muuttua, vaikka silloin musiikin menekki olisi suurempaa. Ehkäpä he ajattelevat, että tärkeämpää on yleisön laatu kuin sen määrä.

Tämähän on ihan kunnioitettava linja eli pienimuotoisempaan ns. omaan yleisöön keskittyminen suurten massojen sijasta, ainakin jos on kyse musiikista. Jos on kyse vaaleista ja poliittisista linjauksista, niin silloin tämä linja johtaa siihen, että oma äänestäjäkuntakin on astetta suppeampaa ja tuottaa pienemmän määrän edustajia, jolloin ei myöskään ole sitten syytä kovin paljon itkeä sitä, että edustajia tuli vaikkapa 10 kappaletta eikä 40. Tällöin ei tietysti ole myöskään syytä havitella alun perinkään mitään veret seisauttavaa vaalivoittoa - eikä myöskään silloin kannata moittia kansan syviä rivejä siitä, että nämä eivät äänestäkään tätä harvaa ja valittua kosmopoliittisten trendiniekkojen kaaderia.

Mitä vaikkapa demarien ahdinkoon tulee, niin harva on mieltänyt demarit trenditietoisen kosmopoliittisten älykköjen kärkipuolueeksi, pikemminkin demarikunta on perinteisesti ammentanut äänestäjänsä ns. tavallisen kansan riveistä, juuri sieltä missä kuunnellaan myös sitä Popedaa ja Yötä. Jos ja kun demarien äänisaaliit putoavat vaali toisensa jälkeen kuin lehmän häntä niin silloin olennaisinta olisi miettiä oman tekemisen ja oman kannattajakunnan arvomaailman välistä ristiriitaa sen sijaan, että keskittyisi hirveästi muiden puolueiden touhuihin.

Pähkinänkuoressa: vastakkainasettelu-lietsonta toimii vain jos on jotain vastakkainaseteltavaa eikä niin, että demaria ja kokkaria erottaa vain väriero mainosjulisteen reunassa eduskunta- ja kunnallisvaalien alla.

Pähkinänkuoressa 2: jos työväki kaikkoaa ns. työväenpuolueen äänestäjäkunnasta ja siirtyy toisen puolueen kannattajiksi, niin silloin vika ei liene toisen puolueen seireeninkutsussa vaan siinä, ettei vanha työväenpuolue enää edusta eikä aja nykypäivän työntekijöiden asiaa samalla tavoin kuin ennen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mä harrastan tätä. Yleensä kyseessä on niin saatanan rasittava ja raskas tapaus, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta keskustella moisen idiootin kanssa varsinkaan mistään säästä syvällisemmästä. Puhelimen kanssa se on helppo verhota "kiireisyyteen", vaikka oikeasti se keskustelukumppani on vain täysi urpo...

Varmasti noinkin, ja tavallaan vastasitkin minun alkuperäiseen kysymykseen ainakin osin, kun peräsin, että tulkaas nyt joku selittämään mistä on kyse... Mutta ainakin omalla kohdallani uskallan kyllä väittää, ettei tuosta ole ollut kyse... siis siitä, että sosiaalista mediaa olisi käytetty tekosyynä sille, kun jutut eivät ole muuten kiinnostaneet. Kyllä niissä ihan selkeästi on ollut kyse jonkin sortin riippuvuudesta facebookkiin ja muihin some-sovelluksiin ja sitä kautta keskittymiskyvyn pahasta puutteesta. Kädet käy puhelinta kohdin 5 minuutin välein kuin jollain narkkarilla tai pahasti tupakkaan adiktoituneella...

Sama se oli teini-ikäisten lastenikin kanssa muutama vuosi sitten.. olivat kuin tulisilla hiilillä, kun eivät päässeet puhelimen kimppuun (alle tunnin kestävän) päivällisen aikana. Siinä meni jokunen tovi opetellessa, mutta nyt homma taas sujuu. Eräs kollega oli ihan vastikään raivoissaan, kun hänen datayhteys ei toiminut ollessamme reissun päällä ja muutakaan verkkoyhteyttä ei ollut käytössä. Ja ei, kyse ei ollut tärkeiden työasioiden hoitamisesta, miksi piti kiukutella kuin lapsi. Kyllä minulla on valitettavasti samat havainnot kuin nimimerkki Pavlikovskyllakin... tuo some-riippuvuus on levinnyt aikuisväestöönkin aika vauhdilla.
 

Nick Neim

Jäsen
Mutta ainakin omalla kohdallani uskallan kyllä väittää, ettei tuosta ole ollut kyse... siis siitä, että sosiaalista mediaa olisi käytetty tekosyynä sille, kun jutut eivät ole muuten kiinnostaneet. Kyllä niissä ihan selkeästi on ollut kyse jonkin sortin riippuvuudesta facebookkiin ja muihin some-sovelluksiin ja sitä kautta keskittymiskyvyn pahasta puutteesta. Kädet käy puhelinta kohdin 5 minuutin välein kuin jollain narkkarilla tai pahasti tupakkaan adiktoituneella...

En todellakaan kiellä sitä, etteikö älylaiteriippuvuus olisi kasvussa ja kasvaisi edelleen, tai etteikö se olisi jo jonkin sortin ongelma. Koen itseni osittain riippuvaiseksi kyseisiin vekottimiin, koska pari kertaa päivässä pitää kyllä tsekata viestit tai uutiset, vaikka en niin sisälle someen ole päässytkään. Twitter, Instagram ja Facebook-tilit löytyy, mutta erityisesti Twitterin ja Instagramin suhteen vierailu taitaa olla pari hassua kertaa viikossa. Työpäivät sujuu komeasti ilman puhelinta, sekä jonkun seurassa (riippuu toki seurasta ja tilanteesta) pärjää loistavasti ilman puhelinta - varsinkin niin halutessaan.

Sitä en tosin ymmärrä, kun täällä pahoitetaan mieli siitä, että joku haluaa omalla kahvitauollaan tsekkailla vaikkapa ne Facebookin päivitykset tai lukea uusimmat uutiset iltapaskoista mieluummin kuin keskustella sen tutun tai tuntemattoman työkaverin kanssa. Ei se ole mitään huonoa käytöstä tai toisen piittaamattomuutta, jos haluaa omalla tauollaan mieluummin näprätä sitä älyluuria kuin keskustella osittain jopa tuntemattoman työkaverin kanssa. Osoittaa aika huonoa pelisilmää yrittää keskustella sellaisen henkilön kanssa joka ei yhtään ole mukana, ja jota ei selvästikään kiinnosta joko kyseessä oleva aihe tai henkilö.

Jos henkilö olisi esimerkiksi puhelimessa juoruamassa naapurin martan kanssa, niin
a) sitä henkilöä ei todennäköisesti häirittäisi
b) sitä henkilöä ei myöskään paheksuttaisi, miksi hän ei ole mukana keskusteluissa

Sitä samaa juoruamista kun tapahtuu älyluurin välityksellä (= Whatsapp, Facebook yms) niin se onkin jokin saatanan suuri paha.

Niin joo, koska se on nykyaikaa ja nykyaika on perseestä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Musiikin luukuttaminen keskellä yötä häiritsee alueen asukkaita. Pipo päässä sisällä ei häiritse ketään, jos nyt ei silmä satu siitä ärtymään. Ikääkin allekirjoittaneella on jo sen verran, että kolmenkympin paremmalle puolelle on päästy, silti sitä pipoa tulee käytettyä myös sisällä ajoittain, joskus myös syödessä. Käytöstavatkin muuttuvat aikojen saatossa, mitään kiveen hakattuja totuuksia ne eivät ole. Pipo päässä syödessä saattoi ennen olla paheksuttavaa, nyt se on jo muuttumassa normaaliksi. Loppuun siteeraan pettteriä: mitä sitten hä?
Olen jossakin määrin eri mieltä tuosta pipoasiasta, mutta ei tuo nyt sellainen kysymys ole, jonka takia ryhtyisin ketään livetilanteessa neuvomaan kotini ulkopuolella. Omapa on häpeä, jos joka helvetin paikkaan pitää mennä pipoilemaan. Oma koti on eri juttu. Kotonani en salli lakki päässä ruokailua sen enempää kotiväeltä kuin vierailta. Tällaista ei ole kylläkään ikinä tapahtunut. Kyllä kai ihmiset sen verran osaavat käyttäytyä, etteivät tuppaa toisten kotiin piporuokailemaan.

Pipo päässä syöminen ei ole muuttunut missään vaiheessa normaaliksi, ja kuten @Pavlikovsky totesi edellä, minäkään en tunnista tällaista prosessia olevan meneillään. Paremminkin epäilen, että kesät talvet makkarankuoripipossa tms. kulkeminen on tähän aikaan sidottu piirre, jollaista ilmenee nyt pienessä osassa jengiä, ja lakkaa ilmenemästä jossakin epämääräisessä tulevaisuudessa. Voin tietysti olla väärässäkin. Jos ihmiskunta muuttuu vähitellen kesäpipoilijoiksi, niin sitten muuttuu, no hard feelings.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös