Tähän ketjuun ihmisten ärsyttäviä luonteenpiirteitä ja muita rasittavia tapoja

  • 18 551
  • 131

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Koska jatkoajassa käsitellään perustavan laatuisesti junttimaisuutta, asiakaspalvelua ja koiran paskaakin ja kun kaikissa näissä ketjuissa lähestulkoon sivutaan ihmisistä johtuvia erikoisia (:lue ärsyttäviä) luonteenpiirteitä, niin tehdään sille oma thread. Luulen, että ketju täyttyy, koska vitutusketjuihin ja muihin on vuosien saatossa kerääntynyt tätä huttua oikein kunnolla:

Aloitetaan:

-Uteliaisuus. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin helvetin uteliaat ihmiset. Nämä hännystelijät luulevat, että kaikki asiat kuuluvat heille ja kiertäen ja kaartaen yrittävät lypsää tiedon irti keinoja kaihtamatta. Asiallinen kysely ja kuulumisten tiedustelu on ok, mutta rajansa kaikella kun nämä hyeenat pääsevät iholle. Esimerkki: Työpaikka, liian uteliaat ikäihmiset, juoruilijat.

-Tervehtimättä jättäminen. Olen ennenkin ihmetellyt tätä ja luulin, että tämä tapa jää vittumarkojen ja vittuliisojen ikään, mutta tätä tapaa ihan aikuisiksi fyysiseltä iältään luettavilla henkilöillä. Nopeasti käännetään pää pois, jos tuttu ihminen tulee vastaan ja ollaan kuin ilmaa vain. Toisaalta hyvin suomalaista. Ei ole enää lainkaan harvinaista asiakaspalvelijoidenkaan keskuudessa, joka kertoo kaiken palvelun tasosta. Esimerkki: vaikka viihde-elektroniikkaliike tai autokorjaamo tai mikä vaan valitsemasi asiakaspalveluun suuntautunut.

-Päälle puhuminen/keskeyttäminen. Ihan helvetin ärsyttävä piirre. Nämä päällepuhujat ovat ihan oma lukunsa. Jos jotain asiaa selittää ihmiselle pidemmän kaavan kautta, niin tämä vastapuolen ihminen hokee kuin metronomi puheenvuoron päälle tai sopiviin väleihin "niin, aivan, niin, juu juu, niin, kyllä, aiiivan, niin niin, kyllä, just, vai niin tapahtu, just joo kyllä kyllä". Nämä oman elämänsä ymmi hinaajat luulevat, että he toistelullaan antavat vastapuolelle viestin, että he ymmärtävät ja ovat juonessa mukana, mutta tosiasiassa miettivät aivan muuta ja yrittävät "nopeuttaa" vastapuolen puhujaa niin, että hän lopettaisi kohta. Keskeyttäjät ovat niin muuleja, että heidän vuorovaikutustaitonsa yleensäkään eivät poikkea juuri simpansseista. Esimerkki: Asiakaspalvelutilanteet, työpalaverit, joskus jopa lääkärit.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - ihmisistä johtuvia erikoisia (:lue ärsyttäviä) luonteenpiirteitä, niin tehdään sille oma thread.
- keskustelupalstalla uuden ketjun otsikoiminen kieliopillisesti väärin tai muuten vain aivan päin persettä

Esimerkki:
- Tähän ketjuun ihmisten ärsyttäviä luonteenpiirteitä ja muita rasittavia tapoja

Miksi tuohon otsikkoon on pitänyt lisätä sanat "Tähän ketjuun"?
Tuovatko nuo kaksi sanaa jotain lisäarvoa verrattuna vaikkapa otsikkoon: "Ihmisten ärsyttäviä luonteenpiirteitä ja muita rasittavia tapoja"?

Lisää esimerkkejä:
- Tässä ketjussa vaadimme hallituksen eroamista
- Tässä ketjussa vaadimme Ari Vuorelle kenkää
- Ketju TPS:n huhuille, mutuille sekä htt-spekulaatioille

Vaihtoehtoisia otsikkomalleja:
- Vaadimme hallituksen eroamista
- Ari Vuorelle kenkää
- TPS:n huhut, mutut sekä HTT-spekulaatiot
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Vaihtoehtoisia otsikkomalleja:
- Ari Vuorelle kenkää
Lisää vielä tuohon se sana "vaadimme"

Jaa'a. Yksi homma on se että sovituista menoista luistetaan toistuvasti. Okei, ymmärrän jos yhtäkkiä tulee jotain menoja esim. perhesyiden takia, mutta jos tää touhu toistuu useammin jonkun "pikkuseikan" takia niin silloin harmittaa ja mietityttääkin välillä että "Oonko tosiaan näin vitun surkiaa seuraa?".

Tosin yhtenä syynä voi olla tämä minunkin käyttämä "liian myöhään asiasta ilmoittaminen" jne.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
-Tervehtimättä jättäminen. —— Toisaalta hyvin suomalaista.

-Päälle puhuminen/keskeyttäminen. Ihan helvetin ärsyttävä piirre. Nämä päällepuhujat ovat ihan oma lukunsa. Jos jotain asiaa selittää ihmiselle pidemmän kaavan kautta, niin tämä vastapuolen ihminen hokee kuin metronomi puheenvuoron päälle tai sopiviin väleihin "niin, aivan, niin, juu juu, niin, kyllä, aiiivan, niin niin, kyllä, just, vai niin tapahtu, just joo kyllä kyllä". Nämä oman elämänsä ymmi hinaajat luulevat, että he toistelullaan antavat vastapuolelle viestin, että he ymmärtävät ja ovat juonessa mukana, mutta tosiasiassa miettivät aivan muuta ja yrittävät "nopeuttaa" vastapuolen puhujaa niin, että hän lopettaisi kohta. Keskeyttäjät ovat niin muuleja, että heidän vuorovaikutustaitonsa yleensäkään eivät poikkea juuri simpansseista. Esimerkki: Asiakaspalvelutilanteet, työpalaverit, joskus jopa lääkärit.

Koita nyt päättää... Tuo sinun esimerkkisi päällepuhumisesta on ennemminkin esimerkki aktiivisesta kuuntelemisesta. Sitä ihan erikseen opetetaankin suomalaisille, ainakin lukion englannin puhekurssilla. Kuitenkin sinusta tervehtimättä jättäminen on huono asia. Siis, oletpa kohtelias tai epäkohtelias, niin vitun ärsyttävä olet.

Oikea päällepuhuminen sen sijaan on rasittavaa. Paasataan omaa asiaa pirun pitkään, itselle tulee siinä höpötyksen aikana jotain mieleen. Sitten kun tämä pälpättäjä vaikuttaa lopettaneen, yrität tuoda oman näkemyksesi esiin. Parhaassa tapauksessa ehdit jopa kokonaisen lauseen sanoa, kunnes pälpätys jatkuu:"Ja sit vielä..."

Alleviivatusta kohdasta kyllä tunnistan itseäni hieman, mutta kyllä mä ihan asiaan keskittyessäkin usein sanon "niin".
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Vaihtoehtoisia otsikkomalleja:
- Ari Vuorelle kenkää
Lisää vielä tuohon se sana "vaadimme"

Eiköhän tuo yksinkertainen XXX:lle kenkää -malli eri variaatioineen ole ihan riittävä otsikkotasolle? Mitä lisäarvoa nuo "vaadimme" tai "tässä ketjussa vaadimme" -paskat tuovat kyseiseen otsikkoon? Kyseinen malli toimi hemmetin hyvin Jatkoajan keskustelupalstalla sen ensimmäiset 10-12 toimintavuotta. Vasta nyt aivan viimeisten 2-3 vuoden aikana tuollainen "vajakkiotsikointi" on nostanut päätään.

27.11.2002 - Jalosen tajuttava erottava itse...
21.09.2004 - Jouko Narvanmaa - Kiitos ja näkemiin!
24.09.2004 - Hannu Ansas - Kiitos ja näkemiin!
18.09.2005 - Narvasta eroon ja nopeasti
14.08.2006 - Sutelalle kenkää!
25.09.2008 - Hannu Virta - Kiitos ja näkemiin!
05.10.2010 - Leime vaihtoon?
27.09.2012 - Pekka Virralle potkut - originaali otsikko oli Virralle kenkää
05.09.2014 - Suikkaselle kenkää!
05.01.2015 - Elomolle kenkää!

Sitten on näitä huolestuttavasti viime aikoina lisääntyneitä paskaotsikoita.

27.09.2013 - Tässä ketjussa vaadimme Derek Famularelle sopimusta!
28.10.2013 - Tässä ketjussa vaadimme hallituksen eroamista
02.01.2015 - Tässä ketjussa vaadimme Ari Vuorelle kenkää!
01.04.2015 - Ketju TPS:n huhuille, mutuille ja htt-spekulaatioille

Tämäkin on vain hyvin pieni otos ainoastaan TPS-osiosta. Mielestäni TPS-osio on vielä pysynyt suhteellisen "puhtaana" kyseisistä aivopieruista. Huolestuttavinta asiassa on kuitenkin se, että näitä paskaotsikoita ovat alkaneet nykyään kirjoittaa jopa ihan arvostamani (TPS-) kirjoittajat: @Jalasvaara, @Jaws, @Pavlikovsky jne. En tietenkään pysty varmaksi sanomaan kuinka yleistä tai harvinaista tuollainen "FutisForum-tyyppinen otsikointi" on näissä vähemmän seuraamissani osioissa.

Suuntaus on mielestäni huolestuttava ja pidän sitä erittäin rasittavana tapana!

EDIT: korjataanpa sittenkin yksi juttu!

Pikaisilla hauilla kyseinen suuntaus näyttää olevan suurimmaksi osaksi TPS-osion ongelma tänä päivänä. Päällisin puolin tarkastamissani muissa osioissa "Tässä ketjussa" -tyylinen otsikointi ei ole mitenkään merkittävästi nostanut päätään parin-kolmen viime vuoden aikana. Hakutuloksista näki sen, että edellisen kerran tällainen paskaotsikointi on ollut Jatkoajan keskustelupalstalla "muotia" vuosina 2006 ja 2007.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Koita nyt päättää... Tuo sinun esimerkkisi päällepuhumisesta on ennemminkin esimerkki aktiivisesta kuuntelemisesta.

Et selvästikään ymmärtänyt esimerkkiä niin kuin vähän ajattelinkin, että tämä "aktiivinen kuunteleminen"-kortti nostetaan pöytään. Sitä se ei todellakaan ole. "Niin, aivan, juu, kyllä kyllä"-mantrat lentelevät jatkuvan tiheässä frekvenssissä häiriten rajusti varsinaisen puhujan asiaa ja kun tuota toistetaan tarpeeksi kauan, niin puhujalle tulee olo, että vastapuoli haluaa sinun pitäväsi vain turpasi kiinni. Ymmärrän, että satunnaisen "niin joo" voi heittää väliin kuitiksi, että on asiasta kärryillä, mutta tuo ymmihinaaminen on todella raivostuttavaa, että tekisi mieli kohteliaasti pyytää vastapuolta olemaan hiljaa ja kuuntelemaan kuin ns. "kuuntelemaan".


Kyllä mä olen lukion englannin kielen puhekurssit käynyt ja siellä ei tuollaista toitotusta minulle ainakaan opetettu, en tiedä miten teillä Tampereella.

- keskustelupalstalla uuden ketjun otsikoiminen kieliopillisesti väärin tai muuten vain aivan päin persettä

Sori kettuherra, ymmärrän pointtisi. Nuo ylimääräiset sanat ketjuotsikon alussa ovat toki turhia ja ne olisi voinut siitä ottaa poiskin, mutta hain hieman erilaista ja ehkä kankeaakin toteutustapaa, johon tuttuun tyyliisi kärkkäästi puutuit, jota arvostan sitäkin keskustelun edistämiseksi. Pidät selkeästi selkeyttä ja oikeinkirjoitusta tärkeässä arvossa teksteissä, jota minäkin arvostan ja sekin pitää paikkansa, että jatkoajan alkuaikoina noita mitä erikoisempia viritelmiä ketjuotsikoissa on näkynyt laajemminkin. Väitän kuitenkin, että tuon ketjuotsikon olisi voinut muotoilla vieläkin huonommin. Älä nyt kuitenkaan tee taulukkoa tähän ketjuun siitä, että miten paljon "Tässä ketjussa"-alkavia ketjuja on jatkoajan historiassa avattu millekin puolelle ja minkäkin joukkueen fanin puolesta vuodenajat huomioiden. (Viimeinen lause läpändeerusta).
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Vasta nyt aivan viimeisten 2-3 vuoden aikana tuollainen "vajakkiotsikointi" on nostanut päätään.

Vajakeille pitää avata vajakkiotsikkoisia ketjuja.

No ei vaan eihän tuo nyt kovin vakava asia ole, mutta toki ymmärrän pointin. Famulare-ketju taitaa olla ainoa, jonka olen kyseisellä tyylillä nimennyt. Tuota ketjua muuten seurasi hyvin pian TPS:n kannattajakatsomoon Mutkaan tullut banderolli, jossa luki "We want Famu!" - ainakin ketjulle oli ilmeistä tarvetta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Älä nyt kuitenkaan tee taulukkoa tähän ketjuun siitä, että miten paljon "Tässä ketjussa"-alkavia ketjuja on jatkoajan historiassa avattu millekin puolelle ja minkäkin joukkueen fanin puolesta vuodenajat huomioiden. (Viimeinen lause läpändeerusta).
Enkö edes ihan pientä taulukkoa saisi tehdä aiheesta? Ihan pienen-pientä... todella pikkiriikkistä...

Jossain vaiheessahan noita otsikoita korjailtiin oikein urakalla. Pers'tuntumalta mä heittäisin vuosiksi 2010-12. Oma epäilykseni on, että tuolloin joku yksittäinen Moderaattori teki suurenkin työn noiden kanssa. Hyvin todennäköisesti hän meni korkeintaan noin parin-kolmen vuoden takaisiin otsikoihin sekä korjaili niitä välittömästi aina uusien putkahtaessa ilmoille. Siitä syystä todennäköisesti näyttää sille, että vuosina 2006 ja 2007 elettiin edellisen kerran noiden paskaotsikoiden kulta-aikaa. Tämä kyseinen Moderaattori taisi (ainakin) kerran sohaista näillä korjailuillaan muurahaispesää. Yhdestä muutoksesta nousi jonkinlainen haloo palstalla hetkeksi, mutta en nyt nopeasti löytänyt kyseistä keskustelua.

16.10.2001 - Conan O'Brien - originaali otsikko oli Conan is back...

Toistaiseksi viimeinen viesti kyseiseen ketjuun on kirjoitettu 19.09.2012. Ihan "oikeasti" pinnalla kyseinen ketju oli loppuvuodesta 2011. Uskoisin siis kyseisen ketjun nimen muuttuneen noihin aikoihin - josta siis helposti pystytään hieman päättelemään tämän kyseisen Moderaattorin toimintakautta.

Nyt tämä (oletettavasti yksittäinen) Moderaattori ei liene enää ollut aktiivisessa palveluksessa pariin kolmeen vuoteen - tai hänen kiinnostuksensa on vähentynyt, joten paskaotsikoiden määrä on ainakin jossain määrin lisääntynyt. Noihin samoihin aikoihinhan Moderaattorit korjasivat otsikot todella nopeasti, jos joku avasi ketjun otsikolla "Tässä ketjussa...", päättäen otsikon pisteeseen, otsikossa oli joku selkeä kielioppivirhe, virhelyönti tms. Pikkuasioita, mutta oli hienoa nähdä, että joku piti niistä oikeasti huolen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Et selvästikään ymmärtänyt esimerkkiä niin kuin vähän ajattelinkin, että tämä "aktiivinen kuunteleminen"-kortti nostetaan pöytään. Sitä se ei todellakaan ole. "Niin, aivan, juu, kyllä kyllä"-mantrat lentelevät jatkuvan tiheässä frekvenssissä häiriten rajusti varsinaisen puhujan asiaa ja kun tuota toistetaan tarpeeksi kauan, niin puhujalle tulee olo, että vastapuoli haluaa sinun pitäväsi vain turpasi kiinni. Ymmärrän, että satunnaisen "niin joo" voi heittää väliin kuitiksi, että on asiasta kärryillä, mutta tuo ymmihinaaminen on todella raivostuttavaa, että tekisi mieli kohteliaasti pyytää vastapuolta olemaan hiljaa ja kuuntelemaan kuin ns. "kuuntelemaan".


Kyllä mä olen lukion englannin kielen puhekurssit käynyt ja siellä ei tuollaista toitotusta minulle ainakaan opetettu, en tiedä miten teillä Tampereella.

Ai joo, nyt mä ymmärsin mitä tarkoitetaan. Tai no, mä en oikein ottanut tolkkua tuosta aktiivisesta kuuntelemisesta silloin kurssilla, ja vedin sen sitten ihan överiksi. Ei vaan osaa olla silleen aidonoloisesti tekopirteä. Ennemminkin epäaidonoloisesti ylipirteä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ai joo, nyt mä ymmärsin mitä tarkoitetaan. Tai no, mä en oikein ottanut tolkkua tuosta aktiivisesta kuuntelemisesta silloin kurssilla, ja vedin sen sitten ihan överiksi. Ei vaan osaa olla silleen aidonoloisesti tekopirteä. Ennemminkin epäaidonoloisesti ylipirteä.
Kuten @Pavlikovsky edellä mainitsi, niin yhtä lailla koen tuollaisen tätimäisen väliäännähtelyn tavattoman rasittavana. On kyllä aivan tavallista ja ihan luontevaa osoittaa joillakin eleillä ja joissakin kohdin jopa äänenkäytöllä, että kuulija seuraa keskustelukumppanin puhetta, mutta malttamaton hölpötys on todellakin eri asia. Joskus tuollaisia tyyppejä kohtaa, minä en onneksi kohtaa kovin usein.

Kerron pienen tarinan eletystä elämästä aiheeseen liittyen.

Olen joskus ehkä 15 vuotta sitten jättänyt työpaikkahaastatteluun kutsumani ihmisen rannalle hakuprosessista sietämättömän välikommentoinnin takia. Paikkaa haki minua kymmenisen vuotta vanhempi nainen, jonka käytöksestä välittyi edellä mainitun piirteen takia ylimielinen vaikutelma. Muistan tapauksen mainiosti, naisella oli hyvät paperit ja juuri oikeaa kokemusta, mutta naisen motivaatio työhön oli asia josta olin jo alunperin halunnut päästä selville. Ei hän minua sentään pojitellut, vaikka olin tuossa vaiheessa tuskin vielä kolmeakymmentä täyttänyt, mutta jatkuva "niin, niin, joo, niin, niin, niin", siis sekunnin-parin välein kuulosti siltä kuin hän ei olisi oikeasti lainkaan kiinnostunut siitä, mitä olin sanomassa hänelle. Haastattelu välitti kuvan ihmisestä, jonka kanssa en haluaisi tehdä töitä, joka ei sovi tulevaan tiimiinsä, ja jota en missään tapauksessa halua lähettää asiakkaan eteen. Koko persoona oli selkeästi epäsopiva työyhteisöön.

Olin alta puolen tunnin jo täysin ärsyyntynyt koko ihmiseen, ja ilmoitin että minulla ei ole muuta kysyttävää, voidaan siis lopettaa. Eikös nainen kaivanut kalenteria esiin ja ryhtynyt katsomaan, mihin kohtaan hänelle sopisi mennä soveltuvuusarvioon sekä toisen kierroksen haastatteluun. Koin välttämättömäksi todeta, että seuraavaa tapaamista ei tule eikä kutsua palikkatestiinkään, sillä "haen tehtävään aivan toisenlaista henkilöä". Nainen toivotti "hyvää loppuelämää vaan sullekin nuori mies", ja häipyi kuin tuhnu hiekka-aavikolle. Kommenttinsa vain osoitti, että näin oli varmasti parempi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eiköhän tuo yksinkertainen XXX:lle kenkää -malli eri variaatioineen ole ihan riittävä otsikkotasolle? Mitä lisäarvoa nuo "vaadimme" tai "tässä ketjussa vaadimme" -paskat tuovat kyseiseen otsikkoon?
Joku laiskempi saattaisi toki saada noista otsikoista kuvan että "Aha, se on saanut monoa päävalmentajan paikalta persustaansa", vaikka totuus olisikin se että fanit vaativat päätä vadille ja uutta tilalle. Mutta, sekin taitaa mennä totaalisen laiskuuden piikkiin.

Ja sitten itse aiheeseen takaisin. Ylenpalttinen mielistely. Vielä ärsyttävämpää on se jos mielistellään asiasta / aiheesta / esineestä (yms) josta mielistelijällä ei ole oikein mitään tietoa, taitoa tai kokemusta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ärsyttää helvetisti ihmistyyppi joka tykkää kuittailla ja naljailla muille muttei osaa nauraa itselleen. Lapsilta tuon ymmärtää, mutta ehkä se ikä tosiaan on vain numero.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo keskeyttäminen ja päälle puhuminen on kyllä helvetin rasittavaa. Itse sangen introverttina ihmisenä mietin aika tarkkaan asioita ennen kuin tuon niitä julki, ja sitä suuremmin vaan vituttaa kun joku moottoriturpa keskeyttää jutun mitä olen minuuttitolkulla ensin pyöritellyt päässäni. Monesti vielä toinen on kysynyt mielipidettäni jostain asiasta ja kun vastaus ei tule kuin apteekin hyllyltä, tyyppi ei voi odottaa muutamaa sekuntia vaan alkaa pälpättämään omaa kantaansa, usein siinä sivussa unohtaen alkuperäisen kysymyksensä. Sitten kun vastaus olisi valmiina, keskustellaankin jostain ihan eri asiasta. Tuntuu, että monelle sosiaalisessa kanssakäymisessä se toinen ihminen on vaan välttämätön paha, jota pitää sietää päästäkseen itse jaarittelemaan tyhjänpäiväisyyksiä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Ärsyttää helvetisti ihmistyyppi joka tykkää kuittailla ja naljailla muille muttei osaa nauraa itselleen. Lapsilta tuon ymmärtää, mutta ehkä se ikä tosiaan on vain numero.

Tämä on aika klassikko. Näitä "huumoriveikkoja" riittää ihan joka elämän eri sektorilla ja tyypillistä "huumoriveikoille" on, että he ovat äänekkäästi kommentoimassa muiden tekemisiä ja vitsailemassa suuressa porukassa jostain tietystä henkilöstä, mutta kun sohaistaan takaisin, niin alkaa puolustelu, ihmeellinen vinkuminen ja selittely sekä sitä kautta suuttuminen ja paskat ovatkin housussa. Pahinta on aina, että nämä spedet pitävät itseään jonain stand up-koomikkoina, mutta eivät kykene minkäänlaiseen iteironiaan, Surkea itsetunto, ei voi muuta sanoa.

Yksi helvetin ärsyttävä asia on erilaisen sosiaalisten etikettien ja esim. pöytätapojen puute. Toisin sanoen junttimaisuus vituttaa. Lippis päässä sisällä käveleminen, hattu päässä syöminen, kätellessä käsi on kuin vanhan miehen mulkku, ei katsota tervehtiessä silmiin, tervehtimättä jättäminen (:lue mainittu jo aiemmin), ovien avaamatta jättäminen ikäihmisille, etuilu, epäsiisti syömistapa, ruoalla rötvääminen ja sokerina pohjalla SYLJESKELY SISÄLLÄ. Sellaisiakin aikuisena itsenään pitäviä rottia olen nähnyt ja tavannut ja tässä vaiheessa en enää suutu vaan järkytyn. Normaalisti kaikki edellä mainitut ovat 14-18 - kesäisten tehoenergiajuoma-jonnien leipälaji, mutta erittäin huolestuttavaa on, että näitä samoja seikkoja näkee yhä vanhemmilla ja vanhemmilla henkilöillä, jotka henkisellä tasollaan tamppaavat edelleen energiajuomahyllyn ja Harjavallan amiksen röökiringin välissä ja tosiaan toimintatavat sen mukaiset.

Tuo pisimmän kääpiön tarina yllä on erittäin oiva esimerkki siitä miten ylimielisyydellä, sosiaalisella kömpelyydellä ja tökeröllä käyttäytymisellä voi olla kauaskantoisia seuraamuksia.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
-Päälle puhuminen: Osoittaa olemattomia käytöstapoja keskeyttää jonkun toisen juttu. Valitettavan usein näihin ihmisiin törmää.

-Puheenaiheen vaihto lennosta: Tarkoitan siis tällaisia tyyppejä, joista näkee ettei toisen puheenaiheesta tiedä hevonvittua tai se ei kiinnosta ja vaihdetaan aivan toiseen aiheeseen kommentoimatta millään tavalla. Kiitokset tästä. Varsinkin nämä, jotka eivät ymmärrä aiheesta mitään, tunnistaa siitä, kun silmät pyörivät päässä.

-Ne niin ihanat ja mukavat "nokittajat" eli ihmisryhmä, joilla on jokaiseen tarinaan vastine, joka alkaa:"Ei tuo nyt vielä mitään, mut kuuntele tätä..."
95% näistä tarinoista on pelkkää paskaa.

Onhan noita muitakin, mutta tuskin tässä täydellisiä ollaan itsekään, joten antaa mennä näillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksi helvetin ärsyttävä asia on erilaisen sosiaalisten etikettien ja esim. pöytätapojen puute. Toisin sanoen junttimaisuus vituttaa. Lippis päässä sisällä käveleminen, hattu päässä syöminen, kätellessä käsi on kuin vanhan miehen mulkku, ei katsota tervehtiessä silmiin, tervehtimättä jättäminen (:lue mainittu jo aiemmin), ovien avaamatta jättäminen ikäihmisille, etuilu, epäsiisti syömistapa, ruoalla rötvääminen ja sokerina pohjalla SYLJESKELY SISÄLLÄ.
Asiasta on käyty laajaa ja värikästä keskustelua Jatkoajan muutamissa ketjuissa. Etenkin kuuluisa Lippalakki päässä sisällä ja syödessä - keskustelua käytöstavoista -ketju tarjoaa herttaisia hetkiä yhä uusille lukijapolville. Mikä riemukkainta, myös käytöstapoihin erityisen välinpitämättömästi suhtautuvat ovat katsoneet asiakseen tuoda tyhmyytensä ilmi osallistumalla keskusteluun.

Kättelytaidot tulivat palstalla taas kerran puheeksi jokin aika sitten. Tuon keskustelun innoittamana olen huomannut tietoisesti tarkkailevani vieraiden kättelyjä omalla työpaikallani. Tähän on järjestynyt tilaisuuksia aika tavalla muutamasta projektista ja tarjouskisasta johtuen, vieraita on käynyt ihan riesaksi asti.

Osa viime aikojen vieraistani on hallinnut kättelyn salat todella hienosti; kädenpuristus on sekä sopiva että luonteva, katsekontakti tapahtuu, ja homma yksinkertaisesti toimii sekä tavattaessa että pois lähdettäessä. Valitettavasti kaikki eivät osaa. Muutamat sankarit kättelevät suoraan sanoen päin persettä. On todella tympeää kätellä kuollutta lahnaa, samoin jos lahnakäden omistaja katselee kätellessään pitkin seiniä, ja mumisee vielä nimensä tai näkemiinsä johonkin kravatin solmuun.

Suosittelen pientä harjoittelua, varmuuden vuoksi ihan kaikille. Hyvän vaikutelman jättävä kätteleminen ei todellakaan ole vaikeaa. Näin helposti omaksuttava taito kannattaa jokaisen ottaa ehdottomasti haltuun.

-Päälle puhuminen: Osoittaa olemattomia käytöstapoja keskeyttää jonkun toisen juttu. Valitettavan usein näihin ihmisiin törmää.
Erittäin ikävää. Näin vaalien alla on ajankohtaista todeta, että osa teeveen politiikkaväittelyistä on päällepuhumisen ja muiden puheenvuorojen haittaamisen paraatimarssia. Joskus harvoin keskustelun vetäjä onnistuu luomaan sen verran arvokkaan ilmapiirin, ettei ainakaan jatkuvaa päällepuhumista tapahdu. Toki poliittisissa väittelyissä osa päällesönköttämisestä on harkittua keskusteluterroria, eikä se välttämättä lähde ensisijaisesti persoonasta.

Minulla oli 2000-luvun alussa suunnilleen ikäiseni naisalainen, terävä ihminen kyllä sinänsä, joka valitettavasti oli armoton keskeyttelijä ja päällepuhuja. Hän ei häpeillyt keskeyttää juuri ketään, vanhemmat kollegat ja useimmat esimiehet mukaan lukien. Kyseessä sai olla melkoisen korkea pamppu, jotta tämä ihminen älysi olla keskeyttelemättä. Mainittu henkilö tietenkin ärtyi herkästi, jos joku onneton erehtyi puhumaan hänen päälleen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
-Puheenaiheen vaihto lennosta: Tarkoitan siis tällaisia tyyppejä, joista näkee ettei toisen puheenaiheesta tiedä hevonvittua tai se ei kiinnosta ja vaihdetaan aivan toiseen aiheeseen kommentoimatta millään tavalla. Kiitokset tästä. Varsinkin nämä, jotka eivät ymmärrä aiheesta mitään, tunnistaa siitä, kun silmät pyörivät päässä.

Tähän vielä lisäyksenä ne ihmiset joiden ainoa puheenaihe ovat he itse. Mitä heille tapahtui, mitä aikovat tehdä, miltä tuntuu. Jos puheenaihe liittyy hetkenkin joihinkin muihin on kyse heidän omista lapsista. Työpaikallani on yksi tuollainen tyyppi. Jos muut keskustelevat jostakin kiinnostamattomasta aiheesta pyrkii aina kääntämään sen jollakin tavalla itseensä. Esim. jos puhutaan jostain ulkomaan matkakohteesta alkaa tyyppi välittömästi muistella omia matkojaan. Yhtään kysymysytä muista ihmisistä en muista häneltä kuulleeni.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mikä riemukkainta, myös käytöstapoihin erityisen välinpitämättömästi suhtautuvat ovat katsoneet asiakseen tuoda tyhmyytensä ilmi osallistumalla keskusteluun.

Olisikohan se sinulta liikaa vaadittu, että pyrkisit kirjoittamaan totuuden mukaisesti. En ainakaan muista, että ketjussa kukaan olisi suhtautunut käyttäytymissääntöihin välinpitämättömästi vaan kyseenalaistanut ne ja osoittanut kulttuurisidonnaisiksi. Allekirjoitan kyllä huvittuneisuuden sikäli kun perustelut on luokkaa "no mutta näin se vaan on PISTE".
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olisikohan se sinulta liikaa vaadittu, että pyrkisit kirjoittamaan totuuden mukaisesti. En ainakaan muista, että ketjussa kukaan olisi suhtautunut käyttäytymissääntöihin välinpitämättömästi vaan kyseenalaistanut ne ja osoittanut kulttuurisidonnaisiksi. Allekirjoitan kyllä huvittuneisuuden sikäli kun perustelut on luokkaa "no mutta näin se vaan on PISTE".
Minkä minä sille mahdan, että koen mainittuja asioita tapahtuneen. Sen sortin kommentteja on ollut joukossa, että "mitä sviddua se muita muka haittaa, jos mä syön sisällä hattu päässä". Ehkä tuo on sitten kulttuurisidonnaisuutta. Jos muiden ihmisten läsnäolosta ja käytöstavoista piittaamattomuus voidaan hyväksyä kulttuurisidonnaisuuteen vetoamalla, niin mikäpä siinä.

Yksi ärsyttävä piirre ihmisissä on vetoaminen kaikkien kukkien kukkimisen puolesta tolkuttomuuksiin saakka. Lätsät päähän, pihvi suuhun, räppi soimaan, kulttuuri rikastuu.
 

Nick Neim

Jäsen
Asioista tietämättömyys, joihin osataan kuitenkin ottaa hanakasti kantaa. Esiintyy erityisesti vanhuksilla.

Loistava esimerkki löytyy oikeastaan suoraan yläpuolelta; rinnastetaan kaksi inhoamaa asiaa toisiinsa, vaikka niillä ei keskenään ole yhtään mitään tekemistä. Räppi on pahasta, lätsät on pahasta. Lisää voi lukea tuolta käytösketjusta, kuinka sekin saadaan käännettyä lökäpöksyjen syyksi. Vitun räppi ja vitun lökäpöksyt. Muuthan pipoa ei sisällä pidä.

Eikä tarvitse huolestua, että mä tulisin sellaisen vitun tyhmännäköisen räppikattilan kanssa mihinkään. En vain näe asioilla mitään yhteyttä, joten ihmetyttää mistä ihmeestä sellainen on kaivettu esiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Asioista tietämättömyys, joihin osataan kuitenkin ottaa hanakasti kantaa. Esiintyy erityisesti vanhuksilla.

Loistava esimerkki löytyy oikeastaan suoraan yläpuolelta; rinnastetaan kaksi inhoamaa asiaa toisiinsa, vaikka niillä ei keskenään ole yhtään mitään tekemistä. Räppi on pahasta, lätsät on pahasta. Lisää voi lukea tuolta käytösketjusta, kuinka sekin saadaan käännettyä lökäpöksyjen syyksi. Vitun räppi ja vitun lökäpöksyt. Muuthan pipoa ei sisällä pidä.
Nyt nuoriso sekoittaa metsän ja puun käsitteet. Räpin voi yllä kuvatussa korvata vaikka virsilaululla tai torvisoitolla. Olennaista on asenneongelma, toisin sanoen "minä saan pitää lätsää päässä sisällä syödessä, ja luukuttaa humppaa Corollan ämyreistä keskellä yötä ok-taloalueella täydellä volyymilla, ei vittu kuulu muille". Oma perse tulee ensin, ei oteta huomioon toisia. Korostan vielä, että moinen käytös ei ole räppi- eikä muidenkaan maakareiden yksinoikeutta. Tällaista tapahtuu.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mistäs sitä aloittaisi.

Jonossa hätäily. Koskee niin seisomajonoja kuin liikenteen. Aina sieltä on heti joku tunkemassa päälle kun eteen tulee pientä rakoa, vaikka jono ei tuosta tunkemisesta mene yhtään pienemmäksi tai nopeammaksi. Kuka opettaisi näille logiikkaa? Itse olen välillä ottanut tähän sellaisen periaatteellisen opetusasenteen että otan oikein rauhassa jos vaikka huomaisivat nuo jutut.

Pikkuasioihin puuttuminen. Esim. jutellessa sen sijaan että keskittyisi siihen itse jutun pointtiin niin nostaakin esille jonkin täysin epärelevantin pikkuasian vain korjatakseen sitä ja pahimmassa tapauksessa olettaakseen että vastapuoli olisi tämän takia ihan pihalla. Näkee netissäkin paljon.

Alkoholismi. Oletus että ilman viinaa ei ole hauskaa vain koska itse ei sellaiseen pysty. Tämä on käytännössä luonnehäiriö koska esiintyy yleensä niin dominoivana. Kontrollinmenetys tuosta johtuen ja sen oikeuttaminen.

Huumoritosikkous. Oletus että oma huumori on oikeata ja muunlainen väärää. Tämä on aivan ällistyttävän yleistä, esiintyy jopa hallitsevana luonteenpiirteenä erityisesti naisilla.

Itsekäs itsepäisyys. Miehilläkin tätä toki on, mutta todella pirullista tämä on vasta naisen omaamana. Kaikessa pidetään jokin takalauta jonka takia oikeutetaan vain oman pään mukaan tekeminen ilman että otetaan juuri ollenkaan huomioon kokonaisvaltaista tyytyväisyyttä tai naiseutta, ominaisuutta joka taas on miehellä heikoimpien joukossa. Samalla tämän takia käyttäydytään muita kohtaan tökerösti ymmärtämättä itsellä olevan ajatuskulun mustavalkoisuutta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Raitiovaunun tilaaminen. Kyllä se 9 pysähtyy siinä kohdalla, ei tarvitse erikseen heilutella sitä läpyskää. Se mikään bussi ole, säätänä.
 
Mistäs sitä aloittaisi.

Jonossa hätäily. Koskee niin seisomajonoja kuin liikenteen. Aina sieltä on heti joku tunkemassa päälle kun eteen tulee pientä rakoa, vaikka jono ei tuosta tunkemisesta mene yhtään pienemmäksi tai nopeammaksi. Kuka opettaisi näille logiikkaa? Itse olen välillä ottanut tähän sellaisen periaatteellisen opetusasenteen että otan oikein rauhassa jos vaikka huomaisivat nuo jutut.
Joo, tämä. Kun kaupassa aukeaa uusi kassa, olisi tietenkin luontevampaa, kohteliasta ja suomalaissille ominaisella tavalla kristillisen demarimaista antaa muutamille jonon ensimmäisille mahdollisuus siirtyä sille vapautuvalle kassalle. Mutta ei, jostain kun ylimääräinen myyjä lähestyykin kassoja niin alkaa kyttäily ja kyräily, lähtökuoppien kaivelu. Odotetaan varmoja merkkejä, sillä noloahan se on syöksähtää parhaalla lähdöllä ellei kassa sitten avaudukaan. Noniin, lappu lähti, mummot matalaksi, täältä tullaan jonon perältä suoraan paalupaikalle! Onhan tässä sentään kiire kotiin katsomaan telkkaria, toisin kuin kenelläkään muulla!

Toinen on sitten tilanne missä on monta kassaa, mutta vain yksi jono, kuten esim. mäkkärissä. Jonoon liittyvä jonottaja pääsee nopeiten kassalle tällä tyylillä. Sitten kun muodostat sitä yhtä jonoa ja odottelet mikä kassa ensin vapautuu, niin mäkkäriteineillä on usein kova tarve päästä jonottamaan siitä esijonosta johonkin näistä kassajonoista, vaikka ei olekaan tietoa mikä kassoista vapautuu ensin, ja siten jonotusaika voi ainoastaan pidentyä verrattuna yhden esijonon tilanteeseen. Yritäpä selittää tätä niille!
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Oikeamielisyys/yleinen suorittamiseen perustuva egoistisuus/oman itsetunnon korostaminen/virheettömyytensä todistamishalu/käytäntöön nojaavan miehisyytensä esille tuonti = yleinen itsensä jalustalle nostaminen asiassa kuin asiassa. Kaikkien näiden/tämän oikeamielisyyspiirteen kautta muiden neuvominen sekä oman tiedon välittömän oikeellisuuden korostaminen käy hermoille. Tämänlainen käytös ei ole useinkaan räiskyvää ja enemmän sitä tapaa internetissä, mutta sen tunnistaa elävässä elämässä sikäli helposti, että tämä tapa lienee miehille yleisestikin tyypillistä/luonnollista - pitää kertoa muille kuinka ison munan omistaa, ainakin kuvainnollisesti. Onneksi naiset harvemmin harrastavat moista, vaikka joitain yksioikoisia hoopoja siltäkin puolen löytyy tarpeeksi - sellaisilla taas on kirkkoveneessä soutajia enemmän kuin mitä kyytiin mahtuu. Yleisesti ottaen sukupuolista riippumatta se oman päänsä sisällä tapahtuva itsenäinen eläminen saa sappinesteet liikkeelle. Minkä sille sitten voi, vai tarviiko sille mitään voida, sillä kyllä itsetuntoa pitää vaalia jotta selviytyy, mutta sitä ylimalkaisesti korostavien henkilöiden kanssa ei ole koskaan tarvetta keskustella, jollei ihan pakko ole.

On usein suuren työn takana näyttää tämmöisille oman elämänsä tietotoimistoille, etteivät he tiedä kaikesta kaikkea vaikka niin luulevat, mutta kun sellainen tilanne tulee vastaan jossa joutuvat yllätetyksi, niin ovat iästä riippumatta nöyrää poikaa/tyttöä. Eivät halua yleensä joutua sellaisiin tilanteisiin ja välttelevät sellaisia kuin ruttoa, kääntäen asian aina siihen suuntaan jossa pärjäävät. Mutta vain kun jäävät kiinni siitä, etteivät tiedä jotain jostain, eivätkä voi päätellä kokemuksensa tai tietojensa perusteella, eli toisin sanoen heidät saa ujutettua epämukavuuden alueelle, jossa ei enää käytäntö pelaakaan siten kuin he haluaisivat, niin kuten sanottua, ovat nöyrää poikaa/tyttöä. Osaa voisi toki kuvailla poikatytöiksi tai tyttöpojiksi, riippuen kummalta vanhemmalta geenejä on peritty enemmän.

Ovat myös usein tyyppejä, joiden koulutuksella ei ole niinkään väliä, mutta enemmän näitä luonteenpiirteitä on tavannut amiksilta - suoran toiminnan yksilöiltä. Osa koulutustaustasta riippumatta on varsin älykkäitä ja kyvykkäitä toimimaan taitojensa mukaan, mutta itsetunto vain on niin kova, että missään ei kehtaa antaa periksi koska silloin voisi niin sanotusti menettää kasvonsa tai jopa hävetä. Eivät välttämättä edes ymmärrä toimivansa siten kuten toimivat, jolloin yllätysmahdollisuus on aina olemassa. Ja annapa heille palautetta käytöksestään virheen tullessa, niin käpertyvät ainakin hetkellisesti kuoreensa kuin eivät olisi olemassakaan. Jos yksilö on ärhäkämpi luonteeltaan, niin voi jessus mikä umpimähkään lokeroitu, juuri hänen ideologiaansa uhkaava palauteryöppy tulee vastaan. Olet joko homo, humanisti, vihervasuri tai paperinpyörittelijä. Tai sitten jos latelija kuuluu niin sanottuun sivistyneistöön, niin natsi, fasisti, neekeri ja mitä ikinä keksivätkään. Kaiken muun sulatan, koska ihminen on yleisesti ottaen viheliäinen paskiainen, mutten perusteetonta oikeamielisyyttä. Mitä vittua monikaan mistään mitään tietää. Luulevat vain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös