Tähän ketjuun ihmisten ärsyttäviä luonteenpiirteitä ja muita rasittavia tapoja

  • 18 548
  • 131

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sellainen yleinen hitaus, tai oikeastaan ettei ajatella miten jonkun asian voisi tehdä sujuvammin.
  • Tänään esim. pankkiautomaattijonossa joku nainen alkoi vasta automaatilla etsiä sitä lompakkoa siitä urheilukassin kokoisesta käsilaukusta. Sitten aikansa etsiskeli korttia ja lopulta kun sai rahat nostettua jäi siihen automaatille vielä hitaasti laittamaan niitä seteleitä millintarkasti sinne lompakkoon. Sama vituttaa kaupan kassallakin - ei voi sitä lompakkoa/korttia edes etsiä valmiiksi.
  • Jokun yllättäen etuili automaattijonossa, se ainakin on vitun ärsyttävää.
  • Kauppajonossa ns. "väärään kohtaan" seisoskelemaan jääminen. Omat kamat jo menossa kassalle, mutta ei voi ottaa sitä paria askelta että seuraavakin pääsisi lastaamaan niitä kamojaan. Sen Seuraava asiakas-kyltin voisi myös laittaa - siihen on usein vaikea yltää sen seuraavan asiakkaan.
  • Se, kun on itse vielä lastaamassa kamojaan hihnalle ja sitten joku lastaa omiaan samaan aikaan - ennen kun tiedän paljon mun kamat vie tilaa.
  • Liikenteessä tätä paskaa näkee myös paljon. Siitä voisin kirjoittaa vaikka sivun. olenkin usein vitutusketjuun avautunut.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tunnistan tuon päälle puhumisen valitettavasti omalla kohdalla, tosin hieman eri merkityksessä kuin täällä on tuotu esiin. Tässä omassa duunissa olen lähinnä se, joka pitää pidempiä tai lyhyempiä presentaatiota ja myös se, joka esittää kysymyksiä aktiivisesti. Puhetyöläinen siis. Ehkä paras palaute mitä olen koskaan saanut oli se, jossa mainittiin suunnilleen, että "on todella ärsyttävää, kun puhut kysymiesi kysymysten vastausten päälle ja keskeytät.". En ollut edes koskaan ajatellut tätä aikaisemmin, koska eihän minulle tarvitse niitä asioita uudestaan selittää ja usein keskeytinkin vastaajan puoliväliin jollain "juuri noin"- tai "noin se menee ja..."-heitolla ja jatkoin aiheessa matkaa. Tuon palautteen jälkeen olen korostuneesti koettanut seurata tuota pahaa tapaani ja jos olen huomannut noin tehneeni, pahoitellut sitä ja kertonut edellä mainitusta palautteesta ja sen hyödyllisyydestä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Raitiovaunun tilaaminen. Kyllä se 9 pysähtyy siinä kohdalla, ei tarvitse erikseen heilutella sitä läpyskää. Se mikään bussi ole, säätänä.
Seiska on ajanut joskus musta ohi iltamyöhällä. Ilmeisesti ei kukaan ollut jäämässä pois siinä, enkä itse ollut sen oloinen että olisin ollut tulossa kyytiin. Nykyään heilautan korttia spårallekin, jos olen yksin pysäkillä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Päälle puhuminen on hieman problemaattinen tilanne tavallaan. Että mikä sitten todella on päälle puhumista ja mikä sitä, että haluaa saada myös oman suunvuoron välillä? Jotkut ihmisethän on nimittäin sellasia, että niiltä tulee tarinaa suusta loputtomasti ja muut ei tahdo saada mitään sanaa tai mielipidettä väliin. Nämä samat ihmiset myös helposti sitten kokee, että muut puhuu päälle, kun heidät keskeytetään. Lisäksi monet ketkä kuittailevat siitä päälle puhumisesta ovat itse sitä samaa harrastavia... Huomattu on.

Myönnän kyllä itse olevani myös päälle puhuja, valitettavasti. Olen toki yrittänyt tiedostaa asiaa ja keskittymään, etten sitä tekisi. Varmasti silti lipsuu aika ajoin (varsinkin humalatilassa.) Toisaalta se on vähän sellanen "sukuvika", kun lähes kaikki perheenjäsenet on karjalalaisia pälpättäjiä, niin omaa suunvuoroaan on joutunut opetella ottamaan siellä seassa, muuten ei saa koskaan mitään sanotuksi. No, mene ja tiedä, ehkä se olisi vaan hyvä asia usein.

Joka tapauksessa tuo päälle puhuminen ei ole mielestäni ihan yksiselitteinen juttu ja myös tilannekohtaista.

Kenties tästä on täällä puhuttu jo, mutta puhunpa nyt hieman päälle omalta osaltani ja tuoden näkemykseni asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Seiska on ajanut joskus musta ohi iltamyöhällä. Ilmeisesti ei kukaan ollut jäämässä pois siinä, enkä itse ollut sen oloinen että olisin ollut tulossa kyytiin. Nykyään heilautan korttia spårallekin, jos olen yksin pysäkillä.

Otinkin esimerkiksi juuri ysin, koska se menee osittain reittiä, jota muut linjat eivät käytä ts. spora pysähtyy ilman tuota kortin heiluttelua. Monilinjaisella pysäkillä työnnyn itsekin lähemmäs laiturin reunaa eleenä sille, että olen nousemassa vaunuun.

Se miksi tämä tuli mieleen juuri eilen, oli syynä se, että laiturilla seisoi n.8 muutakin ihmistä. Ristus notta ärsytti tuo heiluttelu.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se miksi tämä tuli mieleen juuri eilen, oli syynä se, että laiturilla seisoi n.8 muutakin ihmistä. Ristus notta ärsytti tuo heiluttelu.
Toisaalta näin Helsingissä silloin tällöin vierailevana nuo etiketit taitaa olla vähän hakusessa. Yleensä tulee tuo vuorokausilippu sitten otettua ja se julkisilla kulkeminen aiheuttaa aina pientä päänvaivaa, varsinkin ratikat on sekavia/en tiedä minne menee ja mitähä. Yleensä sitten joku kertoo mihin ratikkaan pitää hypätä, niin saattaa vähän liian innoissaan olla kärkkymässä että se varmana pysähtyy. Täälläpäin on totuttu, että jos bussista myöhästyy niin seuraava lähtee tunnin päästä. Paitsi jos se oli viiden bussi, niin seuraava lähtee 0700 (paitsi ei kulje viikonloppuisin, eli tätytyy odottaa useampi päivä)

Anteeksi sekava viesti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jatkuva puhuminen. Koittaa kolme minuuttia keskittyä johonkin suhteellisessa hiljaisuudessa ja samantien joku alkaa höpisemään. Aina ei voi edes paeta tilannetta.

TV:n aukipitäminen, vaikka "sieltä ei tuu mitään hyvää". Siinä sitten pitää taas vaihtaa lokaatiota tai katsoa Poliiseja, Huutokauppakeisaria tms. sontaa.

Suu auki syöminen, maiskuttaminen jne. Jutut. Ei helvetti kun ärsyttää kuunnella. Osa vieläpä sukua niin pakko kuunnella aina välillä.

Englannin kielen käyttö kesken lauseen. "Mennääks smoukkaan juu nou?" Oletko jälkeenjäänyt.

Kaikesta mielipiteen omaavat henkilöt. Ja yleensä vielä vahvat fiilikset kaikesta vaikka tietoa ei olisi ollenkaan.

Voisihan näitä keksiä lisää n. 50 kappaletta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oman äänensä rakastaminen. Esimerkiksi Raksilan kuuluttajana toimiva huutoääliö tuntuu iloitsevan enemmän siitä, että pääsee huutamaan kuin kotijoukkueen tekemistä maaleista.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Olisikohan se sinulta liikaa vaadittu, että pyrkisit kirjoittamaan totuuden mukaisesti. En ainakaan muista, että ketjussa kukaan olisi suhtautunut käyttäytymissääntöihin välinpitämättömästi vaan kyseenalaistanut ne ja osoittanut kulttuurisidonnaisiksi.

Millä tavalla käytöstavat ovat muuten kulttuurisidonnaisia? Kyllä mä ehkä juuri ja juuri ymmärrän, että mopojonnet räkiessään räppikattilat päässä röökit suussa ja energiajuomat kädessä noudattavat oman vallitsevan kulttuurinsa "käytöstapoja", jotka perinteisesti ovat tämän ketjun kamaa, mutta miten muuten käytöstapojen pitäisi erota kulttuurisidonnaisesti?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Toisaalta se on vähän sellanen "sukuvika", kun lähes kaikki perheenjäsenet on karjalalaisia pälpättäjiä, niin omaa suunvuoroaan on joutunut opetella ottamaan siellä seassa, muuten ei saa koskaan mitään sanotuksi..

Tämä on ärsyttävä tapa. Eli ikään kuin selitellään ja yritetään hyväksyttää oma huono tapa omien sukujuuriensa kautta. "Olen karjalalaisia, niin mie oon nii kova pölöttää, kyllä työ ymmärrätte" tai "Mä oon pohojalaisii ni mä oon tällast riehuvaa sorttia" yms. En tiennytkään, että karjalalaisilla on oikeus puhua muiden päälle. Toisaalta onhan hämäläisilläkin kai oikeus olla tietoisen hitaita joka asiassa tämän mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Millä tavalla käytöstavat ovat muuten kulttuurisidonnaisia? Kyllä mä ehkä juuri ja juuri ymmärrän, että mopojonnet räkiessään räppikattilat päässä röökit suussa ja energiajuomat kädessä noudattavat oman vallitsevan kulttuurinsa "käytöstapoja", jotka perinteisesti ovat tämän ketjun kamaa, mutta miten muuten käytöstapojen pitäisi erota kulttuurisidonnaisesti?

Sanotaan nyt vaikka, että jossain kulttuureissa naisen kuuluu olla verhottuna huntuun ja näkymätön. Nainen ei myöskään kättele miestä eikä päin vastoin. Joissakin kulttuureissa voidaan lounastaa pienet patalaput päälaella.

Vielä rautalangasta koska arvatakseni sitä tarvitset.

Kättelemättä jättäminen on meidän kulttuurissa loukkaavaa. Toisessa kulttuurissa olisi väärin jos nainen kättelee miestä. Juutalainen saattaisi loukkaantua jos käskisit häntä riisumaan kipan, mutta sinä taas revit pelihousut jos hän ei niin tee.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kättelemättä jättäminen on meidän kulttuurissa loukkaavaa. Toisessa kulttuurissa olisi väärin jos nainen kättelee miestä. Juutalainen saattaisi loukkaantua jos käskisit häntä riisumaan kipan, mutta sinä taas revit pelihousut jos hän ei niin tee.

Ne ovat heidän kulttuurinsa käytöstapoja ja siellä täysin päteviä. Et edelleenkään vastannut kysymykseen, että miten nimenomaan hyvät käytöstavat ovat kulttuurisidonnaisia (joista tässä keskustelussa on puhuttu vertailuna huonoille käytöstavoille) toisin sanoen, että joissakin kulttuureissa räkiminen ja muu sellainen paska olisi sallitumpaa eli siis huonot käytöstavat? Voit hakea uhotessasi vaikka Intiasta asti ääri-esimerkkejä sikäläisen kulttuurin räkimisestä, joka heillä tarkoittaa kohteliaisuudesta, mutta maassa maan tavalla. Kyllä mä sen ymmärrän vaikka yrität leikkiäkin nokkelaa.
 
tämä tapa lienee miehille yleisestikin tyypillistä/luonnollista - pitää kertoa muille kuinka ison munan omistaa, ainakin kuvainnollisesti.

Meillä on työpaikallani tapana kinastella työkaverien kanssa siitä, kenellä on kaikista pienin pippeli:
"Mulla on ihan saatanan pieni."
"Ei ole, kun sulla on ihan saatananmoinen meisseli. Mulla on ihan prinssinnakki."
"Ei pidä paikkaansa, sulla on hervoton mela, mulla on tosi pieni."

Tämä keskustelu on käyty vain hieman sanamuotoja muuttaen satoja kertoja.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ne ovat heidän kulttuurinsa käytöstapoja ja siellä täysin päteviä. Et edelleenkään vastannut kysymykseen, että miten nimenomaan hyvät käytöstavat ovat kulttuurisidonnaisia (
Puhuit kyllä käytöstavoista yleensä. Vänkävänkävänkä. Vitun väsynyttä ja aiheelle on kaiken lisäksi oma ketjunsa. Sinne voit perustella vaikka mikä tuosta lakkilounastamisesta tekee huonon tavan.
 
Yksi asia ärsytti Brooklyn Netsin NBA-pelissä viime viikolla. Ihmiset könyävät katsomoon paikoillensa ja katsomosta pois kesken pelin, vaikka pelissä on mainoskatkoja tosi tiheään. En vain ymmärrä, että millä järjellä ihminen asiaa miettii, jos ei voi sen verran kunnioittaa muita katsojia, että odottaisi sitä mainoskatkoa, joka kuitenkin tulee aina melko pian.

Lätkäpeleissä taas ihmetyttää se, että siellä pitää olla stop-merkin kanssa joku afrikanamerikkalainen näyttämässä, koska katsomoon saa mennä ja koska ei. Tampereella ihmiset ymmärtävät ihan itsekin sen verran, että sinne omille paikoille mennään vasta pelikatkolla.
 
Uskon, sillä on se niin miehistä toimintaa

Voisiko olla niin, että se on myös kovin suomalaista? Mutulla heittäisin, että ei muun maalaisille ehkä tulisi mieleen lähteä kinaamaan siitä, kenellä on kaikkein pienin.

monin paikoin jopa tahatonta (komiikkaa).

Sen verran itsereflektioonkin kykyä sieltä kyllä löytyy, että välillä joku toteaa aina ääneen seuraavan itsestäänselvyyden: "Kyllä jollain tolkun ihmisellä olisi varmaan ihmettelemistä siinä, miten vitun väsyneitä nää läpät on vuodesta toiseen."
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Englannin kielen käyttö kesken lauseen. "Mennääks smoukkaan juu nou?" Oletko jälkeenjäänyt.

Vähän sama on täysin ulkopaikkakuntalaisten slangisanojen heitteleminen, kuten esim. eilen, kun Jukurien savolaisselostaja kertoi välillä tilannetietoja Liigan finaaleista "Hakaskutsista".
 
Vähän sama on täysin ulkopaikkakuntalaisten slangisanojen heitteleminen, kuten esim. eilen, kun Jukurien savolaisselostaja kertoi välillä tilannetietoja Liigan finaaleista "Hakaskutsista".

Tästä syystä mulla ei ole Tampereella himaa, vaan koti. Eikä mutsia, vaan äiti.

Mikkeliläinen haukkumassa Tamperetta skutsiksi on kyllä jo melko eeppistä. Ja kirjoitin tuon tietäen, että sana eeppinen ärsyttää monia. Minusta se on hieno sana.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mitä muuten tarkoittaa sana "oikeamielisyys"?

Erittäin hyvää, joskus jopa omituisen suurta, itsetuntoa pähkinänkuoressa, mutta ehkä kuvailin alunperin liian laveasti. Jotkut ihmiset vain tuntevat olevansa oikeassa kaikessa ja jos eivät ole, niin he suorastaan "romahtavat". Googlella löytää kyllä muitakin merkityksiä.
 
Erittäin hyvää, joskus jopa omituisen suurta, itsetuntoa pähkinänkuoressa, mutta ehkä kuvailin alunperin liian laveasti. Jotkut ihmiset vain tuntevat olevansa oikeassa kaikessa ja jos eivät ole, niin he suorastaan "romahtavat". Googlella löytää kyllä muitakin merkityksiä.

Kun luin tuon viestisi kokonaan, olisin itse vaihtanut käyttämäsi termin oikeamielisyys sanaan omahyväisyys. Lontooksi self-righteousness. Se sopii mielestäni kuvailemiisi luonteenpiirteisiin paremmin kuin termi "oikeamielisyys", sillä sen herättämät konnotaatiot ovat paljon kielteisempiä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
@Kirjoittelija olet mahdollisesti oikeassa, että hain jotain tuon suuntaista ja sekotin termit. Eniveis, ärsyttävintä mitä löytyy tästä maailmasta. Heitä ei voi koskaan korjata, paitsi jos vain onnistuu löytämään osa-alueen, jolla eivät pärjää.

EDIT: Eivät tuntemani tosin ole omahyväisiäkään, ainakaan kriittisessä mielessä, vaan ottavat muitakin huomioon. Mutta en sitten tiedä lopulta mikä olisi paras termi.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mikkeliläinen haukkumassa Tamperetta skutsiksi on kyllä jo melko eeppistä.

Käsitin kuitenkin, että halusi vain vääntää Tappara-Kärpät-pelin tiimoilta Hakametsän hassunhauskasti Hakaskutsiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös