Miksi Suomi on huono urheilumaa?

  • 133 915
  • 959

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä olen muutaman vuoden aikana pelannut futista, salibandyä, korista, lentopalloa. Juossut, hiihtänyt, pyöräillyt, käynyt uimassa ja siinä samassa pari kertaa hallin punttiksella. Lisäks pelanut kerran pari tennistä, squashia, sulkapalloa, pingistä. Kerran pelannut salilla snookeria, vähän useamman kerran baarissa normibilistä. Lätkää pelannut pojan kanssa ja kerran käynyt kaukapalloa lätkimässä + kerran yleisörasteilla.

Niin ja muutaman kerran tullut käytyä keilaamassa. Unohdinkohan jotain.

Lasketaanko minut kaikkien näiden lajien harrastajamääriin? Vai vaan hiihtäjäksi tai uimariksi ja juoksijaksi vai miten ihmeessä pääsee tilastoihin?

Lisenssi löytyy vain ja ainoastaan säbästä kun kaveriporukassa olin talvella mukana ja pelasin muutamassa matsissa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Mä olen muutaman vuoden aikana pelannut futista, salibandyä, korista, lentopalloa. Juossut, hiihtänyt, pyöräillyt, käynyt uimassa ja siinä samassa pari kertaa hallin punttiksella. Lisäks pelanut kerran pari tennistä, squashia, sulkapalloa, pingistä. Kerran pelannut salilla snookeria, vähän useamman kerran baarissa normibilistä. Lätkää pelannut pojan kanssa ja kerran käynyt kaukapalloa lätkimässä + kerran yleisörasteilla.

Niin ja muutaman kerran tullut käytyä keilaamassa. Unohdinkohan jotain.

Lasketaanko minut kaikkien näiden lajien harrastajamääriin? Vai vaan hiihtäjäksi tai uimariksi ja juoksijaksi vai miten ihmeessä pääsee tilastoihin?

Lisenssi löytyy vain ja ainoastaan säbästä kun kaveriporukassa olin talvella mukana ja pelasin muutamassa matsissa.

Tilastot perustuvat hyvin todennäköisesti kyselytutkimuksiin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Oliko muuten @Barnes aiemmin, joka samasta asiasta puhui (vai muistanko väärin?)... minun mielestäni Suomi ei muuten edes ole mikään kovin huono urheilumaa. Meillä on omat vahvuusalueemme ja kansallislajimme, joissa menestystä yhä tulee suhteellisen tasaisesti. Ja toki Suomella on niin saamarin kunniakas (olympia)historia, joka edelleen näkyy kaikkien aikojen mitalitilastoissa.
Minähän se olin "pahanteossa". Suomi ei ole erityisen huono urheilumaa, menestymme väkilukuumme nähden ihan kivasti. Mutta tämähän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kehittämisen varaa Suomi-urheilussa olisi.

Kuten olenkin jo kirjoittanut, kannatan priorisointia huippu-urheilurahojen kohdalla. Menestyspotentiaalia omaavat lajit saisivat tukea reilusti, sitten olemattoman potentiaalin omaavat(koripallo näin esimerkkinä) pudotettaisiin marginaaliin.

Btw; älkää tuomitko russofiiliksi, kun totean Venäjän olevan maailman paras olympiaurheilumaa. Tämä on siis oma näkemykseni.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Merkittävin asia kuitenkin on se, että valtiollinen TV-yhtiö Yle on ottanut futiksen lempilapsekseen. Ylen futistarjonta on käsittämättömän laajaa ottaen huomioon lajin yleisen kiinnostavuuden Suomessa (mielipidemittaukset) tai puhtaat TV-katsojaluvut. Viime kesän MM-kisoissa Yle veti melkoisen överiksi, kun se taisi kierrättää toistaakymmentä palkattua asiantuntijaa eri matseissa. Panostukset MM-kisojen tuotantoon olivat aika älyttömät, kun ajattelee sitä, ettei Suomi ollut kisoissa mukana ja kaiken järjen mukaan Ylen pitäisi tehtäviensä perusteella olla ennen muuta edistämässä suomalaista urheilua ja suomalaista urheilukulttuuria.

Jalkapallon lobbaajat ovat onnistuneet siis erinomaisesti. Lajin asema yhteiskunnan elimissä on selvästi vahvempi kuin lajin yleinen kiinnostus kansalaisten keskuudessa. Futikselle tämä on tietty hyvä asia, Suomen huippu-urheilumenestykselle taas ehkä enemmän huono asia.

YLE luopui Mestarien liiga oikeuksistaan ja alkaa näyttämään keväällä Veikkausliigaa muutaman ottelun voimin. Toiveesi toteutuu myös sen suhtteen, että tänä, eikä ainakaan ensi vuona, tule yhtään studiolähetystä jalkapallon MM-kisoista. Uskallan luvata että se pätee myöskin vuonna 2017.
 
5. divisioona pelaajilla on lisenssi. Käytin sitä vain esimerkkinä, että ei kaikki lisenssin maksaneetkaan pelaajat ole mitään muuta kuin harrastelijoita. Itseasiassa suurin osa Veikkaus-liigan pelaajista on tosi kaukana huippu-urheilijoista.

Minullakin on jalkapallossa lisenssi ja olen pelannut 5. divarissa jalkapalloa. En kuitenkaan pidä itseäni minään jalkapalloharrastajana, vaan pikemminkin maastohiihdon harrastajana.

Väitän, että nämä jalkapallotilastot ovat täysin tuulesta temmattuja höpö, höpö lukuja, kuten tämä FIFA:n tilasto, että jalkapallon MM-kisoja seuraa 3,2 miljardia ihmistä maailmassa. Itse olen jalkapallopiireissä elänyt ja tunnen lajikulttuurin ja voin sanoa, että kulttuurin parhaimpiin puoliin ei kuulu rehellisyys tai luotettavuus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Toiveesi toteutuu myös sen suhtteen, että tänä, eikä ainakaan ensi vuona, tule yhtään studiolähetystä jalkapallon MM-kisoista. Uskallan luvata että se pätee myöskin vuonna 2017.
No ei tule jalkapallon MM-kisoista tosiaan studiolähetyksiä, mutta EM-kisat pelataan ensi vuonna, ja olen aivan varma, että YLE panostaa niihin merkittävästi. Mikä on tietenkin hyvä juttu, pidän jalkapallon arvokisoista ja niiden televisioinnista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jotenkin aika erikoinen koko keskustelu. Täällä muutamia hiihtoniiloja harmittaa hiihdon asema globaalisti marginaalilajina ja homma on kääntynyt siihen, että pahaa oloa puretaan Kuningas Jalkapalloon. Voimia ja jaksamisia vaan kaikille ;)

Onneksi kumpikin laji miellyttää allekirjoittanutta, ei tule känkkäränkkää suuntaan jos toiseenkaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Johtajuus on tärkein ja suurin syy tähän tuhoon. Urheilujohtajat tässä maassa ovat valitettavan usein kolmostason puuhastelijoita.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jotenkin aika erikoinen koko keskustelu. Täällä muutamia hiihtoniiloja harmittaa hiihdon asema globaalisti marginaalilajina ja homma on kääntynyt siihen, että pahaa oloa puretaan Kuningas Jalkapalloon. Voimia ja jaksamisia vaan kaikille ;)

Onneksi kumpikin laji miellyttää allekirjoittanutta, ei tule känkkäränkkää suuntaan jos toiseenkaan.

Tää on tullut kans huomattua. Vituttaa niin kovasti, kun hiihtoon ei panosteta niinkun ennen vanhaan. Kyllä se on muutenkin vähän niin, että mitä isompi laji maailmalla, sitä enemmän se tarvii täällä kotimaassa tukea, että siinä voidaan pysyä edes vähää alusta kyydissä. Tietenkään en tarkoita, että eikö niitä tukia kannattaisi aina joka vuosi tarkastaa, että minne jaetaan. Hiihto on pieni laji maailmalla, älkääkä tulko heti toteamaan sit perus "lunta ei ole kaikkialla maailmassa". Se nyt vaan on niin, ja teidän on sen kanssa elettävä.
 
Minä en halua mitään joukkuelaji vastaan yksilölajit kaksinasettelua.

Monissa maissa on ns. valtajoukkuelaji ja valtayksilölaji. Keski-Euroopassa se on jalkapallo joukkuelajina ja pyöräily yksilölajina. Afrikassa jalkapallo ja juoksu. Suomessa se on jääkiekko ja maastohiihto.

Olen itse ammatiltani myyntineuvottelija. Olen myynyt sellaista tuotetta kuin Urheilusanomat. Puolet lehden sisällöstä suunnilleen on jalkapalloa. Jalkapallo ja jääkiekko on valtalajit ja muut lajit ovat täysin marginaalissa. Kauppa ei käy, koska asiakkaat sanovat. "Minua ei kiinnosta jalkapallo", "Olen lentopallomiehiä", "Minua kiinnostaa paini", "ravit" jne. jne.. Tämä on minun käytännön kokemus. Olen ollut suoraan kontaktissa asiakkaiden kanssa. Minun näkemykseni ei perustu mihinkään ideologioihin ja utopioihin jostain globaalista, kansainvälisestä ja monikulttuurisesta ihannelajista, joka yhdistää koko maailman. Urheilusanomat saisivat myyntiä lisää, kun ne lopettaisivat sen jalkapallon tuputtamisen, kun näistä kaikista tilastoista näkee, että suomalaisia ei kiinnosta jalkapallo. Asiakas on aina oikeassa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Siitä olen samaa mieltä, että suomalaiset urheilulehdet voisivat kirjoittaa laajemmin urheilusta. Pääasiassa lätkää ja futista lehti täynä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en halua mitään joukkuelaji vastaan yksilölajit kaksinasettelua.

Monissa maissa on ns. valtajoukkuelaji ja valtayksilölaji. Keski-Euroopassa se on jalkapallo joukkuelajina ja pyöräily yksilölajina. Afrikassa jalkapallo ja juoksu. Suomessa se on jääkiekko ja maastohiihto.

Olen itse ammatiltani myyntineuvottelija. Olen myynyt sellaista tuotetta kuin Urheilusanomat. Puolet lehden sisällöstä suunnilleen on jalkapalloa. Jalkapallo ja jääkiekko on valtalajit ja muut lajit ovat täysin marginaalissa. Kauppa ei käy, koska asiakkaat sanovat. "Minua ei kiinnosta jalkapallo", "Olen lentopallomiehiä", "Minua kiinnostaa paini", "ravit" jne. jne.. Tämä on minun käytännön kokemus. Olen ollut suoraan kontaktissa asiakkaiden kanssa. Minun näkemykseni ei perustu mihinkään ideologioihin ja utopioihin jostain globaalista, kansainvälisestä ja monikulttuurisesta ihannelajista, joka yhdistää koko maailman. Urheilusanomat saisivat myyntiä lisää, kun ne lopettaisivat sen jalkapallon tuputtamisen, kun näistä kaikista tilastoista näkee, että suomalaisia ei kiinnosta jalkapallo. Asiakas on aina oikeassa.
Siitä olen samaa mieltä, että suomalaiset urheilulehdet voisivat kirjoittaa laajemmin urheilusta. Pääasiassa lätkää ja futista lehti täynä.

Tulee nyt kuitenkin myyntineuvottelijankin muistaa, että Urheilulehti on kasvattanut lukijamääräänsä erittäin paljon 2000-luvulla. Syyt ovat moninaisia, Sihvosen ja Röngän kohujutut, Veikkaajan alennustila jne, mutta sitä ei voi joka tapauksessa sanoa, etteikö futis- ja lätkäpainotteinen urheilujournalismi myisi.

Minua suorastaan ärsyttää esimerkiksi brittifutista ja Valioliigaa joka viikonloppu fiilistelevät futisjonnet, mutta näillä on Suomessa pitkät (vain Afrikan neekeri ei veikkaa jne.) perinteet ja kyllähän urheilusta kirjoittavat lehdet tekisivät itselleen ison karhunpalveluksen, mikäli futista rupeaisivat isosti karsimaan.
 
Tulee nyt kuitenkin myyntineuvottelijankin muistaa, että Urheilulehti on kasvattanut lukijamääräänsä erittäin paljon 2000-luvulla. Syyt ovat moninaisia, Sihvosen ja Röngän kohujutut, Veikkaajan alennustila jne, mutta sitä ei voi joka tapauksessa sanoa, etteikö futis- ja lätkäpainotteinen urheilujournalismi myisi.

Se on Urheilusanomat ei urheilulehti siis se lehti, jossa Petteri Sihvonen ei vaikuta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Se on Urheilusanomat ei urheilulehti siis se lehti, jossa Petteri Sihvonen ei vaikuta.

Ymmärsin kyllä tämän, että puhut Urheilusanomista eli entisestä Veikkaajasta.

Ja lisäsin tähän, että Urheilulehti kirjoittaa samaten todella paljon lätkästä ja futiksesta, mutta lukijamäärät ovat nousevat ja taitavat olla jo isommat kuin Urheilusanomilla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jotenkin aika erikoinen koko keskustelu. Täällä muutamia hiihtoniiloja harmittaa hiihdon asema globaalisti marginaalilajina ja homma on kääntynyt siihen, että pahaa oloa puretaan Kuningas Jalkapalloon. Voimia ja jaksamisia vaan kaikille ;)

Onneksi kumpikin laji miellyttää allekirjoittanutta, ei tule känkkäränkkää suuntaan jos toiseenkaan.
Ainakaan minua ei jalkapallo harmita, pidän siitä pelinä oikeinkin paljon. Ja olenhan sentään hiihtoniilo. Oikeastaan mikään laji ei minua ärsytä, vaikka sitä priorisointia urheilurahoissa kannatankin. Jalka-ja lentopallon haluan pitää tukien osalta nykytasolla, koska ensinmainittu on Suomen harrastetuin laji ja jälkimmäisessä Suomi on jopa pärjännytkin.

E: Minua harmittaa vastakkainasettelun syntyminen eri lajien välille. En pidä sitä, että hiihdon asemaa Suomessa väheksytään, mutta inhoan myös jalkapallon suoranaista halveksuntaa. Kummallekin lajille on fanikuntansa. Jalkapallon merkitys on suurempi Suomelle kuin monet edes arvaavatkaan, se on hyvä juttu!
 
Viimeksi muokattu:

ProCoach

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Oilers, Arsenal
Suomi on hyvä harrastusmaa. Hiihto ja juoksu on kivoja lajeja, joissa on mukava pitää kuntoa yllä ja sitten käydä ottamassa yksi palauttava juoma. Ja silti näyttää hoikaltakin. Jos taas tarjoat mahdollisuuden kestävyysurheilun raadolliseen huipulle pääsyyn, niin niin siihen "tottakai" vastaavia urheilijoita on paljon vähemmän. Ja kyse ei ole rahasta.

Joukkuelajeissa konseksuksen vaikutus on nykypäivänä paljon suurempi. Myös kansainvälisesti harrastajamäärissä suurissa lajeissa, esimerkiksi koripallo ja lentopallo, nykyihmisen mielenkulku on ymmärretty paljon paremmin. Urheilijan polku on paremmin rakennettu (ja tässä ei puhuta humu-viritelmistä). Yhtenäisyys, yhteisöllisyys, mahdollisuus jopa materiaaliseen menestykseen houkuttelee.

Summa summarum: Harva pitää nykyään hiihtoa tai juoksua "huippu-urheiluna". Tulee sitten yksi tai viisi olympiamitalia. Kivoja lajeja sinänsä, pysyy kunnossakin.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Jotenkin aika erikoinen koko keskustelu. Täällä muutamia hiihtoniiloja harmittaa hiihdon asema globaalisti marginaalilajina ja homma on kääntynyt siihen, että pahaa oloa puretaan Kuningas Jalkapalloon. Voimia ja jaksamisia vaan kaikille ;)

Onneksi kumpikin laji miellyttää allekirjoittanutta, ei tule känkkäränkkää suuntaan jos toiseenkaan.

Minulla on selkeä keino, jolla parantaa Suomen urheiluntasoa. Muilta ei ole tullut ensimmäistäkään ehdotusta. Käsittääkseni tässä ketjussa oli tarkoitus miettiä Suomen urheiluntasoa ja sen parantamista.

Täytyy toki myöntää, että en itkisi edes krokotiilin kyyneliä, jos Suomessa jalkapallo ja koripallo kuopattaisiin.
 
Ymmärsin kyllä tämän, että puhut Urheilusanomista eli entisestä Veikkaajasta.

Ja lisäsin tähän, että Urheilulehti kirjoittaa samaten todella paljon lätkästä ja futiksesta, mutta lukijamäärät ovat nousevat ja taitavat olla jo isommat kuin Urheilusanomilla.

Urheilulehti on lisännyt lukijamääräänsä, koska se on uusi lehti. Sen sijaan Urheilusanomissa lukijamäärä on tippunut aika radikaalistikin, mutta on kaiketi edelleen Suomen luetuin urheilulehti.

Urheilusanomat tai siis Veikkaaja oli ennen pikkaisen parempi lehti, mutta sitten kun lukijakunta pieneni dramaattisesti(johtuen Urheilulehden ilmestymisestä ja netistä) tehtiin uudistus, jossa ei pelkästään nimi muuttunut Veikkaajasta Urheilusanomiksi, vaan myös lehti muuttui täysin samanlaiseksi lehdeksi kuin Urheilulehti eli lisättiin jalkapalloa entisestään.

Koko vuoden aikana on ollut yksi maastohiihtojuttu ennen Falunin mm-kisoja ja sekin on täysin surkealla ja huonolla journalismilla hätäisesti kyhätty juttu. Jos joka lehdessä olisi vähintään yksi kunnon maastohiihto painotteinen juttu, minä tilaisin sen saman tien vuodeksi kestona, mutta tällä hetkellä ei ole mitään toivoa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulla on selkeä keino, jolla parantaa Suomen urheiluntasoa. Muilta ei ole tullut ensimmäistäkään ehdotusta. Käsittääkseni tässä ketjussa oli tarkoitus miettiä Suomen urheiluntasoa ja sen parantamista.

Täytyy toki myöntää, että en itkisi edes krokotiilin kyyneliä, jos Suomessa jalkapallo ja koripallo kuopattaisiin.

Niin, minä arvostan kaikkia näitä lajeja ja uskoisin voivani suhteellisen subjektiivisesti todeta, että viestisi asian tiimoilta kuulostavat katkerilta. Toki näin ei välttämättä oikeasti ole, mutta eritoten rahahanojen voivottelu hiihdon kohdalla tuntuu vähän tällaiselta turhan itkemiseltä. Hiihto on ja tulee olemaan lähinnä meidän marginaalissa olevien Pohjoismaiden oma kansallislaji, jossa suurin osa mitaleista jaetaan tulevaisuudessakin pienen porukan kesken. Ensin norjalaiset ja sitten suomalaiset ja ruotsalaiset saaliinjaolla.

Mielestäni pitää olla vähän enemmän kunnianhimoa, ymmärrän hyvin miksi Suomessa pyritään satsaamaan maailman isoimpiin ja seuratuimpiin palloilulajeihin. Pyritään lähemmäs vaikka Ruotsia futiksen puolella.

Zlatanin markkina-arvo on Ruotsille jotain aivan muuta kuin Charlotte Kallan.

Ylipäänsä tuollainen hanskat tiskiin-ajattelu futiksen kohdalla on mielestäni ihmeellisen kuuloista, ottaen huomioon lajin vahvan aseman ympäri Eurooppaa ja eurooppalaisuutta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Urheilulehti on lisännyt lukijamääräänsä, koska se on uusi lehti. Sen sijaan Urheilusanomissa lukijamäärä on tippunut aika radikaalistikin, mutta on kaiketi edelleen Suomen luetuin urheilulehti...

Ainakin Urheilulehti hekumoi taannoin - mikäli oikein muistan - että olisi mennyt ohi Urheilusanomista, eli entisestä Veikkaajasta. Tämä sivuhuomiona.

En muuten ihmettele yhtään, jos Urheilusanomien kisaennakointi Falunista oli pientä. Suomella oli jo ennakkoon surkeat näkymät Falunia ajatellen, jotka kaiken lisäksi kisoissa realisoituivat.

Mitään kovin suurta intoa suomalaisilla urheilun ystävillä tuskin on ainakaan suomalaisten edesottamuksista ollut lehdistä lukea. Länsinaapurin lehdistöhän julkaisi kotikisoistaan paksuja aviiseja ennakkoon, suomalaisia nimiä niistä sai etsiä suurennuslasin kanssa, sillä mitään merkittävää kerrottava suomalaisista ei ollut. Iivo Niskasen nimi sentään mainittiin, hänenkin kohdallaan oli punainen nuoli alaspäin.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Niin, minä arvostan kaikkia näitä lajeja ja uskoisin voivani suhteellisen subjektiivisesti todeta, että viestisi asian tiimoilta kuulostavat katkerilta. Toki näin ei välttämättä oikeasti ole, mutta eritoten rahahanojen voivottelu hiihdon kohdalla tuntuu vähän tällaiselta turhan itkemiseltä. Hiihto on ja tulee olemaan lähinnä meidän marginaalissa olevien Pohjoismaiden oma kansallislaji, jossa suurin osa mitaleista jaetaan tulevaisuudessakin pienen porukan kesken. Ensin norjalaiset ja sitten suomalaiset ja ruotsalaiset saaliinjaolla.

Mielestäni pitää olla vähän enemmän kunnianhimoa, ymmärrän hyvin miksi Suomessa pyritään satsaamaan maailman isoimpiin ja seuratuimpiin palloilulajeihin. Pyritään lähemmäs vaikka Ruotsia futiksen puolella.

Zlatanin markkina-arvo on Ruotsille jotain aivan muuta kuin Charlotte Kallan.

Ylipäänsä tuollainen hanskat tiskiin-ajattelu futiksen kohdalla on mielestäni ihmeellisen kuuloista, ottaen huomioon lajin vahvan aseman ympäri Eurooppaa ja eurooppalaisuutta.

Minä en ole hiihdon enkä muidenkaan lajien puolesta voivotellut. Suomi ei ole jalkapalloa tarvinnut mihinkään eikä tule myöskään tarvitsemaa. Potkupallo kuuluu Euroopan historiaan kuten Hitler ja sillä on yhtä kunniakas maine kuin natseilla.

En itkisi, jos yksilö- ja talvilajeista turhin ja naurettavin mäkihyppy kuolisi. Tällä menolla se kuoleekin ja hyvä niin. Vittu anorektisten surkeiden urheilijoiden irvikuva se se laji on.
Tällä naurettavalla pelleilyllä on onneksi Suomessa alle 100 harrastajaa. Millään järjellä Suomeen ei tulla rakentamaan uusia mäkiä. Mäkihyppyä tulisi tukea enää lainkaan. Menestys on nollassa ja harrastajat ovat nollassa.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en ole hiihdon enkä muidenkaan lajien puolesta voivotellut. Suomi ei ole jalkapalloa tarvinnut mihinkään eikä tule myöskään tarvitsemaa. Potkupallo kuuluu Euroopan historiaan kuten Hitler ja sillä on yhtä kunniakas maine kuin natseilla.

Jälleen kerran jo tarkoituksellisesti käyttämästäsi termeistä saa helposti ymmärrettyä, että jalkapallo on päässyt ihosi alle ja toivoisit rahojen siirtyvän korven keskelle voitelukopeille.

Jalkapallo on nyt kaikesta todellisesta tai kuvitellusta epäurheilijamaisuudesta huolimatta urheilumaailman suurin ja kaunein, kyllä se tällaisella lätkäpalstallakin voidaan kaltaiseni lätkäjonnen tai kaltaisesi hiihtoniilon toimesta avoimesti myöntää.

Kyllä Suomen kuuluu olla mukana yrittämässä jalkapallossa tasonnostoa, seuraava tärkeä etappi on muuten jo viikonloppuna P-Irlantia vastaan. Vähän on tuosta kyllä huonot fiilikset ennakkoon.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Urheilulehti on lisännyt lukijamääräänsä, koska se on uusi lehti.

Urheilulehti on ilmestynyt vuodesta 1898.

Suomi ei ole jalkapalloa tarvinnut mihinkään eikä tule myöskään tarvitsemaa. Potkupallo kuuluu Euroopan historiaan kuten Hitler ja sillä on yhtä kunniakas maine kuin natseilla.

Natsikortin käyttö tässä yhteydessä on aika säälittävää ja kertoo ainakin minulle miten paljon mielipiteistäsi ja niiden perusteluista kannattaa välittää. Muista tulla tänne ähättelemään jos Suomi häviää viikonloppuna Pohjois-Irlannissa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Urheilulehti on ilmestynyt vuodesta 1898.



Natsikortin käyttö tässä yhteydessä on aika säälittävää ja kertoo ainakin minulle miten paljon mielipiteistäsi ja niiden perusteluista kannattaa välittää. Muista tulla tänne ähättelemään jos Suomi häviää viikonloppuna Pohjois-Irlannissa.

Euroopan oikeoistodiktaattorit arvostivat jalkapalloa yli kaiken. Franco varsinkin nosti jalkapallon lähes jumalan asemaan. Samoin Argentiinan sotilasjuntta tukeutui propagandassaan jalkapalloon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös