Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 971 054
  • 47 166

Mehtänucco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen juuri valmistunut ja tällä hetkellä toimin alallani y-tunnuksella. Haen kuitenkin koko ajan palkkatöitä, ja niitä voi ilmaantua vaikka kuuakuden päästä. Kysymykseni koskeekin nyt YEL:in ottoa tässä minun tapauksessni. Olen tutkinut eri vaihtoehtoja, mutta yhteen kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Onko vakuutusyhtiölle ilmoitettava "oikea" koko vuoden tulo? Vaatiiko siis laki sitä? Vai onko se vain oma häpeä, jos ilmoittaa tuloikseen sen minimimäärän, mikä on 7502.14€? Taustoituksena vielä sen verran, että minun tapauksessani ei ole tarkoitus ryhtyä ainakaan tällä hetkellä pitkäaikaiseksi yrittäjäksi, vaan tämä on vain välivaihe. En siis haluaisi maksaa suuria YEL-maksuja, kun tilanteeni voi muuttua päälaelleen vaikka jo kuukauden päästä.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Voi ilmoittaa minimimäärän. Vuoden aikana sitä voi sitten nostaa jos yritys alkaa tuottamaan paremmin. Itse olin samassa tilanteessa 4-5 vuotta sitten.
Lopetin yrittäjyyden 6kk jälkeen ja menin oikeisiin töihin.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Pitäis lähteä lauantaina käymään Joensuussa ja Kuopiossa, olisiko palstalta apuja antaa että pärjääkö kesärenkailla liikenteessä tuolla korkeudella?
 

Tuamas

Jäsen
Olen juuri valmistunut ja tällä hetkellä toimin alallani y-tunnuksella. Haen kuitenkin koko ajan palkkatöitä, ja niitä voi ilmaantua vaikka kuuakuden päästä. Kysymykseni koskeekin nyt YEL:in ottoa tässä minun tapauksessni. Olen tutkinut eri vaihtoehtoja, mutta yhteen kysymykseen en ole löytänyt vastausta. Onko vakuutusyhtiölle ilmoitettava "oikea" koko vuoden tulo? Vaatiiko siis laki sitä? Vai onko se vain oma häpeä, jos ilmoittaa tuloikseen sen minimimäärän, mikä on 7502.14€?

Voi ilmoittaa minkä tykkää ja on vain oma häpeä.

Yrittäjät yleisesti ilmoittavat YEL-tulonsa aivan alakanttiin ja kärsivät siitä sitten heikkona sosiaaliturvana sekä vielä heikompana eläkkeenä.
 

Tuamas

Jäsen
Pitäis lähteä lauantaina käymään Joensuussa ja Kuopiossa, olisiko palstalta apuja antaa että pärjääkö kesärenkailla liikenteessä tuolla korkeudella?

Tässä Porin tienoilla oli useampi ulosajo tänä aamuna, kun yöllä oli ollut pakkasta.

Joensuussa sekä Kuopiossa näkyy olevan ainakin pääosin pakkasta lauantaiaamuun saakka ja lauantaina sataa lunta/räntää.

En lähtisi kesärenkailla ajelemaan.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tässä Porin tienoilla oli useampi ulosajo tänä aamuna, kun yöllä oli ollut pakkasta.

Joensuussa sekä Kuopiossa näkyy olevan ainakin pääosin pakkasta lauantaiaamuun saakka ja lauantaina sataa lunta/räntää.

En lähtisi kesärenkailla ajelemaan.

Tämän toki osasin itsekin katsoa sääpalvelusta. Noihin kun ei ole luottoa ja siksi halusin varmistusta paikallisilta kirjoittelijoilta.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Hyvin voi kesäkumeilla painella menemään. Kaikki paitsi metsätiet ovat sulia ympäri vuoden.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hyvin voi kesäkumeilla painella menemään. Kaikki paitsi metsätiet ovat sulia ympäri vuoden.
Paskan perseet sanon minä.

Ja itse ottaisin talvirenkaat, varmuuden vuoksi. Jos yömyöhään ajelua tiedossa niin sitten ainakin ehdottomasti.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kävipä taannoin niin, että ajeltiin oikealla kaistalla (kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa) ihan nopeusrajoituksen mukaan tai ehkä vähän allekin, kun vasenta kaistaa täräytti joku kohtalaista ylinopeutta ohi sen oikealla kaistalla olleen autoletkan, jossa meidänkin autokuntamme oli. Sattuipa niin, että juuri kohdallamme oli kameratolppa, joka välähti ylinopeuden merkiksi, eli otti ohittajasta kuvan.

Aloin tässä miettimään, että kuinka todennäköistä on, että ohittaja pääsee kuin koira veräjästä ja sakko tulee jollekin oikealla kaistalla nopeusrajoituksen mukaan ajaneelle, esimerkiksi meille? Pystyykö se kamera yksilöimään ylinopeutta ajaneen, jos kuvassa on useampi auto?

Oltiin vieraassa kaupungissa ja navigaattorin avustuksella suunnistettiin, kamera kun välähti niin katsahdin saman tien navigaattoriin, eikä ainakaan sen mukaan meillä ollut nopeutta yli sallitun.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Pystyykö se kamera yksilöimään ylinopeutta ajaneen, jos kuvassa on useampi auto?

Taannoin taisi olla Iltasanomissa tästä juttua, että kameroissa on tunnistimet, jotka merkkaavata kuvaan oikean ajoneuvon. Siis teoriassa väärän auton haltijalle ei lappua lähetetä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taannoin taisi olla Iltasanomissa tästä juttua, että kameroissa on tunnistimet, jotka merkkaavata kuvaan oikean ajoneuvon.

Kiitos tiedosta. Onhan se joo tarkemmin ajateltuna aika selvääkin, että joku tunnistin kamerassa on pakko olla, muutenhan tuollaisista tilanteista tulisi liukuhihnalla pikavoittoja syyttömille tyypeille.

Tuo ohittajakin muuten huomasi välähdyksen, tai ainakin jarruvalonsa syttyivät sen jälkeen, vaikka turhahan se on enää siinä kohtaa puristaa kun huomaa paskan lörähtäneen housuun. Toivottavasti kameran tunnistimet ovat toimineet ja sakko löytää tiensä oikeaan osoitteeseen. Ylinopeutta oli ainakin silmämääräisesti arvioituna sen verran, että saattaa jopa kortti lähteä joksikin aikaa kuivumaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Elokuva hukassa. Muistan hämärästi yhden kohtauksen, mutta en elokuvaa.

- elokuva juutalaisvainoista
- kohtauksessa jota haen takaa tapahtuu jotain tällaista: natsit(?) ovat laittaneet juutalaisjoukon riviin ja syyttävät yhtä näistä jostain rikkomuksesta. Rikkomuksen tehnyt ei jostain syystä uskalla tunnustaa (olikohan hänellä esim. perhettä), joten täysin syytön mies astuu rivissä esiin ja ottaa syyt niskoilleen. Hänet ammutaan ja muut selviävät.

Vai olenko nähnyt unta?
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikkihan me tiedämme, että KalPa on ollut jo 24:n vuoden ajan Liigan loppusijoituksissa JYPiä huonompi. Keksin kuitenkin aiheeseen liittyneen kysymyksen, kun @Vanhapuuma ilmoitti bandwagon-ketjussa, että haluaa kunnioittaa perinteitä eikä mene ainakaan KalPan wagoniin. Se kysymys: Mikä on pisin aika nykyisellä liigajoukkueella (pl. Sport) että ovat olleet huonompia kuin jokin toinen nykyinen liigaseura? Esimerkiksi Sport on edellisen kerran ollut JYPiä parempi kaudella 1981-82, eli 33 vuotta sitten. Muuten Sportia ei voi oikein ottaa tässä huomioon, koska on sellaisia joukkueita, kuten HIFK, jotka ovat tietääkseni aina olleet Sportia paremmin sijoittuneena kauden päätyttyä. Tässä laskennassa ei vaikuta se, onko joukkue pelannut välillä divarissa. Katson että SM-liigan viimeinen on aina paremmin sijoittunut kuin divarin tai Mestiksen voittaja. Onko täällä sellaista tilastoniiloa, joka osaisi tämän kertoa?
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Elokuva hukassa. Muistan hämärästi yhden kohtauksen, mutta en elokuvaa.

- elokuva juutalaisvainoista
- kohtauksessa jota haen takaa tapahtuu jotain tällaista: natsit(?) ovat laittaneet juutalaisjoukon riviin ja syyttävät yhtä näistä jostain rikkomuksesta. Rikkomuksen tehnyt ei jostain syystä uskalla tunnustaa (olikohan hänellä esim. perhettä), joten täysin syytön mies astuu rivissä esiin ja ottaa syyt niskoilleen. Hänet ammutaan ja muut selviävät.

Vai olenko nähnyt unta?

Lahti 2001?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Voisiko, joku selittää minulle mitä tarkoittaa tosiasiallinen tasa-arvo? Perusoikeusjuridiikan kirjassa siihen viitataan usein, mutta termiä ei avata ollenkaan. Vai pitääkö olla yhteydessä kirjoittajaan?
 
Voisiko, joku selittää minulle mitä tarkoittaa tosiasiallinen tasa-arvo? Perusoikeusjuridiikan kirjassa siihen viitataan usein, mutta termiä ei avata ollenkaan. Vai pitääkö olla yhteydessä kirjoittajaan?
Tosiasiallinen on suomenkielinen vastine latinan fraasille "de facto".

Outi Anttila on tehnyt tosiasiallisesta tasa-arvosta väikkärin, tässä tiivistelmä:
Kohti tosiasiallista tasa-arvoa? (Anttila, Outi) | EDILEX

Tässä vielä eräs käytännön esimerkki:
De facto equality
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samsungin telkku on ollut pitkään käyttämättä. Nyt olisin katsonut siitä futista, mutta oli ainakin koko Ylen kanavanippu kateissa. Varsinainen ongelma on kuitenkin siinä, että en osaa hakea kanavoita uudelleen. Menu-valikossa on antennin kuva ja siitä pitäisi saada valittua joko automaattinen tai manuaalinen kanavahaku, mutta ei anna mennä tuohon antennivalikkoon. Osaako kukaan auttaa, vai olenko tuomittu katsomaan pelkästään mainoskanavia?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Samsungin telkku on ollut pitkään käyttämättä. Nyt olisin katsonut siitä futista, mutta oli ainakin koko Ylen kanavanippu kateissa. Varsinainen ongelma on kuitenkin siinä, että en osaa hakea kanavoita uudelleen. Menu-valikossa on antennin kuva ja siitä pitäisi saada valittua joko automaattinen tai manuaalinen kanavahaku, mutta ei anna mennä tuohon antennivalikkoon. Osaako kukaan auttaa, vai olenko tuomittu katsomaan pelkästään mainoskanavia?

Itse kysymykseen en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta kannattaa kokeilla näkyykön YLE:n HD-kanavat. Meillä näkyy, vaikka Samppa olisi hukannut normikanavat.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse kysymykseen en valitettavasti osaa sanoa mitään, mutta kannattaa kokeilla näkyykön YLE:n HD-kanavat.

Ei näkynyt HD-kanavatkaan. Pitää varmaan nykäistä seinästä irti ja katsoa, josko kanavahaku vaikka sitten ilmestyisi taas mystisesti käytettäväksi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En tiedä, minne tämä postaus olisi pitänyt laittaa.

Onko kukaan tehnyt tällä kaudella Liigasta sellaiasta Pelaajabudjetti / piste - taulukkoa. Eli siis paljonko tavallaan piti maksaa yhdestä pisteestä. Onko vielä edes kauden lopullisia budjetteja missään? Kiinnostava tilasto! Viime kaudelta tällainen palstalla oli, SaiPa taisi voittaa ylivoimaisesti :)

Nyt on varmaan aika tiukkaa. TPS varmaan aika pohjilla ja Sport voi jopa päästä keskikastiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös