Hyvät ja huonot selostajat

  • 587 560
  • 1 528
Suosikkijoukkue
Ässät
Riippuu siitä mitä koulutuksella tarkoitetaan. Joku päivän kurssi ei varmasti paljoa maksa, mutta kyllä vähänkin kunnollisempi koulutus maksaa ja varmasti. Tuskinpa Nelonen kuitenkaan tuolla palvelullaan mitään suuria voittoja tekee, joten enpä ihmettele yhtään ettei mitään erityisiä koulutuksia järjestetä. Varsinkaan kun se ei ole kaikkien selostajien tapauksessa edes tarpeellista...varmaan ovat jonkinlaiset media-alan koulut tai kurssit ainakin suurin osa käyneetkin.

Mitä itsensä takaisinmaksamiseen tulee, niin enpä olisi tuostakaan varma. Kuinka paljon lisämyyntiä tulisi, jos selostajat olisi kaikki hyviä? Veikkaanpa ettei paljoakaan (yhtään). Ainakin itse hankkisin tuon paketin, vaikka selostuksissa vuorottelisivat nykykuntoinen Pentti Lindegren ja Kaj Kunnas kera Ville Haapasalon, koska ylivoimaisesti tärkein asia ainakin mulle on se, että matsit ylipäänsä näkee. Selostukset on lopulta itselle aika pieni osa sitä kokonaisuutta. Tosin nyt kun pääsin tuon sanomasta, niin täytyy sanoa että eilinen Ässät-Kärpät oli selostuksen osalta aivan a-luokkaa. Itse selostaja (nimeä en muista, joku kuitenkin nuoremmasta kaartista muttei Salminen) oli oikein hyvä, mutta erityisesti kommentaattorin panos oli loistava ja toi matsin seuraamiseen paljon lisäarvoa. Valitettavasti itse päälähetykset luottavat todennäköisesti ensi keväänäkin Putouksen sketsihahmokisaan paremmin sopivaan Tikiin ja kumppaneihin, mikä ei siis mun kiekkokevättä pilaa, mutta harmittaa koska asiat voisi tehdä paremminkin. Toisaalta taas, suuren yleisön kannalta Tikkanen on ihan varmasti houkuttelevampi ja mitä enemmän sekoilee niin sen parempi. Enpähän minäkään toisaalta edes muista ja tiedä tuon Porin kommentaattorin nimeä.

Ehkä koulutus sana oli valintana väärä. Lähinnä tarkoitin, että miettisivät porukassa mitä hyvä selostaminen on ja tekisivät siitä ohjeistuksen. Niin kuin sanoit, todennäköisesti noilla selostajilla on jo ammattitaitoa ja tutkintoa toimea vähintäänkin sivuten. Siksi uskonkin, että kyllä he kykenisivät siirtämään ohjeistuksen käytäntöön.

En ikinä muista tuon kommentaattorin nimeä, mutta joku Ässien organisaation kaveri se on. Pääasiassa työskentelee käsittääkseni juniorien kanssa. Erittäin fiksun oloinen kaveri, ja vielä osaa ilmaista asiansa selkeästi. Urho aikana oli lähes jokaisessa Ässien kotimatsissa ja todellakin tuo lisäarvoa seuraamiselle.

Ei tuo selostus minullekaan mikään maata järisyttävä asia ole, mutta vähän se helpottaisi mielikuvien muodostamista vastustajien pelaajista, kun tietäisi ketä siellä jäällä on :D. Sitten vielä kun joissakin paidoissa pelaajien numerot eivät oikein erotu selästä, varsinkaan liikkeessä. Esim Ässien punainen paita + mustat numerot. Muutama kuukausi sitten tämä oli itselleni vielä merkityksettömämpi asia. Sitten kun olen katsonut Jokerien matseja KHL:ssä, niin Viasatin tiimi kotimatseissa on tehnyt vaikutuksen. Hienoa duunia ja parantaa katselukokemusta selkeästi.

Se tarkoittaisi sitä, että jokaisesta selostajasta tulisi ammattiselostaja, joita ei Suomessa monta ole. Vai luuletko, että jokainen urheiluselostaja selostaa urheilupelejä päätyönään. Se, että siviilityönään jotain muuta tekeviä alettaisiin vielä kouluttaa selostajiksi, tarkoittaisi varmasti korkeampaa palkkaa, ja sitä kautta korkeampia tuotantokustannuksia.
Ja kuka ne selostajat kouluttaisi, kun täällä tunnutaan haukkuvan kaikki selostajat paitsi Tapio Suominen, eikä sekään kaikkea osaa, eikä kaikkeen pysty.

Onk näi? Siis itseään ei voi kehittää osa-aikaisessa duunissa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Onk näi? Siis itseään ei voi kehittää osa-aikaisessa duunissa?

En minä ainakaan uhraisi vapaa-aikaani kehittämiseen ilman korvausta. Varsinkaan jos nykyinen suoritustaso riittää.

Ei siitä ole pitkä aika, kun tv-selostajia ei tarvittu kuin yksi, ja häntäkin vain kerran viikossa. Mutta, kun maailma yhtäkkiä muuttui niin, että kaikki pelit televisioidaan, niin ihmiset ovat välittömästi vaatimassa laatuselostajia. Selostuskulttuuri on Suomessa vielä niin lapsenkengissä, että uskon tulevaisuudessa vaihtoehtoon selostuksettomiin selostuksiin kuin tusinaan ammattilaisia selostajia.

Hanno Möttölä puhui vähän aikaa sitten radiossa, että vaikka hänellä on koripallosta paljon kokemusta, ei hän koe olevansa pätevä kommentaattori. Ei kuulemma kehtaisi mennä televisioon asiantuntijan rooliin ennen kuin hänet on koulutettu esiintymään televisiossa. Otti esimerkiksi yhdysvaltalaisen urheilutelevisionnin, mutta muistutti toki, että Suomessa on aivan erilaiset resurssit siihen nähden, ja siksi sellaiseen tilanteeseen ei tässä maassa tulla pääsemään.

Jotenkin tuntuu, että ihmiset hakemalla hakevat selostajilta virheitä vain siksi, että voivat valittaa niistä.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Kun joku tuossa edellisellä sivulla kyseli Ässät-Kärpät-pelin selostajan nimeä niin kyseessä oli Kuusisen Ville, joka selosti SM-liigaa myös UrhoTV:llä.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kun joku tuossa edellisellä sivulla kyseli Ässät-Kärpät-pelin selostajan nimeä niin kyseessä oli Kuusisen Ville, joka selosti SM-liigaa myös UrhoTV:llä.

Eikö legendaarinen Jouko Färd selosta enää Porin pelejä?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä ainakaan uhraisi vapaa-aikaani kehittämiseen ilman korvausta. Varsinkaan jos nykyinen suoritustaso riittää.

Ei siitä ole pitkä aika, kun tv-selostajia ei tarvittu kuin yksi, ja häntäkin vain kerran viikossa. Mutta, kun maailma yhtäkkiä muuttui niin, että kaikki pelit televisioidaan, niin ihmiset ovat välittömästi vaatimassa laatuselostajia. Selostuskulttuuri on Suomessa vielä niin lapsenkengissä, että uskon tulevaisuudessa vaihtoehtoon selostuksettomiin selostuksiin kuin tusinaan ammattilaisia selostajia.

Hanno Möttölä puhui vähän aikaa sitten radiossa, että vaikka hänellä on koripallosta paljon kokemusta, ei hän koe olevansa pätevä kommentaattori. Ei kuulemma kehtaisi mennä televisioon asiantuntijan rooliin ennen kuin hänet on koulutettu esiintymään televisiossa. Otti esimerkiksi yhdysvaltalaisen urheilutelevisionnin, mutta muistutti toki, että Suomessa on aivan erilaiset resurssit siihen nähden, ja siksi sellaiseen tilanteeseen ei tässä maassa tulla pääsemään.

Jotenkin tuntuu, että ihmiset hakemalla hakevat selostajilta virheitä vain siksi, että voivat valittaa niistä.

Itse taas uskon, että selostuksesta tehdään kuvailemani tyylisesti teknisesti yhdenmukaisempaa ja yksinkertaisempaa. Tällöin selostajan ei tarvitse olla mikään lätkäguru.

Itse en ainakaan etsi ja valita kaikista pikku mokista. Kunhan heittelen kehitysideoita. Se ei mielestäni ole hyvä, että pelin päällä puhellaan jotain puuta heinää.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Selostamattoman vaihtoehdon tarjoaminen ei varmaan vaatisi taikatemppuja?

Hallin äänet kuuluviin ja selostus pois. Voisiko olla parempaa? Mihin edes tarvitaan selostajaa?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Se ei mielestäni ole hyvä, että pelin päällä puhellaan jotain puuta heinää.

Samaa mieltä. Olen minäkin kritisoinut selostajia, mutta juuri tällaisista syistä. Keskitytään puhumaan jotain epäoleellista, kuten naiskatsojan ulkonäöstä, kanadalaispelaajan viiksistä tai pelaajien ja valmentajien sukulaisuussuhteista. Minulle hyvä selostaja on sellainen, joka kertoo, mitä kentällä tapahtuu, ja osaa tarvittaessa olla hiljaa.

Hallin äänet kuuluviin ja selostus pois. Voisiko olla parempaa? Mihin edes tarvitaan selostajaa?

Olen katsonut muutaman CHL-ottelun, jossa ei ollut selostusta. Valitettavasti hallin tunnelma on noissa otteluissa ollut niin surkea, että selostus olisi tuonut kotikatsojalle paremman tunnelman. Mutta ei se haitannut, toisin kuin esimerkiksi Jani Alkion tapa hehkuttaa huutaen, miten hieno tunnelma missäkin hornankattilassa on. Aistipa siinä sitä tunnelmaa, kun pelle huutaa päälle.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Selostaa toki, Yle Puheella, mutta tarkoitin sitä kun joku kyseli sitä kuka selosti Nelonen Prolla kyseisen pelin.

Saukkosta ei voi mainita edes samana päivänä YLE Puheen Porin selostajan kanssa. Se on vieläkin tuskallisempaa kuunneltavaa kuin Sari Sirkkiä-Jarva vai mikä lie. Tänään kuuntelin vartin verran kiekkokierrosta ja taas tuli legendaarinen. I.Tarkki on sitten nykyään yksikätinen, sillä häneltä irtosi tänään hanskakäsi. Vastaavia virheitä saattaa tulla useampia yhteen selostuspätkään.

Eikös tuossa juuri Yle Puheen Porin selostajasta puhuta?
 
Ainakin mun fonetiikan ymmäryksen perusteella ne lausutaan juurikin noin kuten kirjoitit, lukuunottamatta nimessä Deschamps missä viimeistä s-kirjanta ei kuulu lausua.

Nimessä Deschamps ei lausuta myöskään m- eikä p-kirjainta.

Juuri näin, tähän ääntämisosaamiseen puutuin juuri siksi, että se ei suurestikaan vaihtele eri selostajien välillä.

Kaj Kunnas on tässä vieraskielisten nimien lausumisessa ihan ylivoimainen verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin lätkäselostajiin, joita olen kuullut. Ainakin ruotsin-, saksan- ja ranskankieliset nimet Kunnas lausuu erinomaisesti.

Ainoa mikä itseäni on noissa ääntelyissä ottanut korvaan oli takavuosien tsekkipelaaja Horava, jonka suomalaisselostajat lausuivat muodossa Horsava. Lieneekö oikein taikka ei

http://www.forvo.com/word/petr_hořava/

Monia suomalaisia ärsytti suunnattomasti myös se, kun Mertaranta äänsi erään tshekkipelaajan nimen suunnilleen näin sen sijaan, että olisi ääntänyt sen samoin kuin Pohjois-Amerikan selostajat, jotka eivät osaa englannin lisäksi mitään kieltä edes vähää alusta:
http://www.forvo.com/word/dvořák/#cs
 
Viimeksi muokattu:

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Moni on tällä kaudella huomannut JP Jalon "leipiintyneet" selostukset kuten itsekin. Täytyy kuitenkin kehua nyt kun on aihetta, eilen TPS-Pelicans pelissä kuultiin taas vaihteeksi sitä vanhaa hyvää JP:tä. Plussaa myös noista ottelua ennen tulleista Latvalan ja Seikolan haastatteluista, ei kyselty niitä sata kertaa kuultuja perinteisiä kysymyksiä.
 

redpecka

Jäsen
Kierros lätkää käynnissä ja otteluseurannassa taas tullut voivottelut että Ritari SaiPan pelissä. Tuntuu olevan yleinen konsensus, että tämä on huono selostaja. Itse en näin tunne. Mistä moinen ero muihin kuuntelijakatsojiin johtuu? Pakko olla jokin perus olettamus siinä mitä kukakin odottaa selostukselta. Omat vaatimukset ovat selostukselta seuraavat

1. Innostunut ylipäätään (ei liian eikä myöskään teennäinen)
2. Puolueeton (jos JYPin mies Ritari ylikorostetusti dissaa JYPiä, se ilmeneee vaan JYP-peleissä)
3. Ei lue kesken pelin tilastoja (katkoilla voi halutessaan näin tehdä)
4. Kertoo vaan yksinkertaisesti kuka on kiekossa, kuka häntä puolustaa, kuka on vapaana takatolpalla, mitä tapahtuu kuvaruudun ulkopuolella (esim joku nahina, maalivahdin ulosotto...)

Minä en halua kuulla selostajan mielipidettä onko peli hyvä- vaiko huonotasoista, enkä olisiko pelurin pitänyt syöttää vai laukaista (Tiki), vaan yksinkertaisesti haluan selostajan vaan selostavan. Kuvanlaatukin on pienellä läppärinruudullani niin paska, että on kiva saada vähän apuja selostajalta tapahtumista.

Ja nämä kun ovat kriteenini, minusta Ritari on parempi kuin J-P Jalo tai joku. Eilen katselin vähän hifkiässätpeliä ja en tiedä kuka selosti, mutta raivostutti kun siinä joku hemmetin kommentaattori selitteli ummet ja lammet vaikka oli kiihkeätempoinen hyökkäys juuri meneillään. Onneksi Ritarilla ei ole kommentaattoria.
 

redpecka

Jäsen
Jatkoa edelliseen: kun en siis tunne HIFK:n tai Ässien pelaajia pelkän numeron perusteella, olisi ollut mielestäni toivottavaa selostajan kertovan aina kuka siellä riistää, menettää, ampuu, blokkaa, huitoo sun muuta; mutta selostaja-kommentaattori -duo näkee paremmaksi kertoa vaikka sen venäläisen yllöskierrosvarauksen varausnumeron, jonka ehtisi kertoa vaikka pelikatkolla.

Ylipäätään kommentaattorit ovat tämä suurin syöpä tässä skenessä. Studiossa saa puolestani sellaisia vastausautomaatteja olla, mutta ei kesken peliselostusten. Kuten olen joskus sanonut myös parjatusta Saukkosesta (en tosin ole kuullut hokinaittien jälkeen), olisi varmaan ollut parempi ilman mainosteeveen ja jutin läsnäoloa. Ja perspektiivin vuoksi sanon tähän, että en diggaa mertarantatyylistä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Kaj Kunnas on tässä vieraskielisten nimien lausumisessa ihan ylivoimainen verrattuna kaikkiin muihin suomalaisiin lätkäselostajiin, joita olen kuullut. Ainakin ruotsin-, saksan- ja ranskankieliset nimet Kunnas lausuu erinomaisesti.
Ihan kiva, jos Kunnas on hyvä edes jollain osa-alueella.
Kokonaisuutena Kunnas on silti täysi katastrofi.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Anssi Ritari tosiaan on selostuksissaan aika puolueeton joita taas muutamat selostajat eivät ole. KHL- puolella Antti Mäkisen selostuksia kuuntelee mielellään. Samoin Tero Kainulaisen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuomas Heikkilä, joka eilen selosti KalPa - Blues -peliä on kyllä todella aneeminen selostaja. Ihan ok kirjoittajana mutta selostuskoppiin ei pitäisi päästää.
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Anssi Ritari tosiaan on selostuksissaan aika puolueeton joita taas muutamat selostajat eivät ole. KHL- puolella Antti Mäkisen selostuksia kuuntelee mielellään. Samoin Tero Kainulaisen.
Ritari on puolueeton ja häntä kyllä kuuntelee mielellään. Keskittyy peliin, tuntee pelaajat ja on sopivasti innostunut. Paras selostaja nelosen liigapeleissä.
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Kyllä tässä, viime vuosina tuota mestistä sattuneesta syystä on tullut seurattua mestisTV:n kautta niin tutuksi ovat tulleet nuo selostajat sieltäkin puolelta. Kaksi voi nostaa esille, jotka kuuluisi liigaan selostajiksi. Vaasan Sportin pelejä selostanut Toni Lönnroos ja Tuto Hockeyn pelejä selostava Jani Säteri.

Etenkin Säterillä http://www.youtube.com/watch?v=hdrmezB8apE on sana hallussa ja kovalevy täynnä värikkäitä ilmaisuja ja humoristisia heittoja. Osaa todella hyvin faktat kiekosta (itsekin pelaa?) Sekä tuntee pelaajien taustat ynnä muut selostajalle kuuluvat vähimmäisvaatimukset.

Toni Lönnroos taas pystyy selostamaan todella hyvällä tunteella ja ilman värilaseja, vaikkakin Kotkasydän sykkii voimakkaana. Tuntien myös hyvin kiekonpelaamisen salat ja kokeneena Radio/MestisTV selostajana hoitaa homman oikeinkin mallikkaasti,.

Vaikka kotkasydän sykkii itsellänikin, en voi silti olla Kehumatta säteriä, on kyllä monet kaffet ruiskunnu näppikselle, ku äijä heittää läppää;) Eli a.s.a.p RUUTUUN selittään!

Kyllä liigan puolella noita väsyneitä vois jo tuuletella pois ja Säterim'poikaa tilalle!
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Etenkin Säterillä http://www.youtube.com/watch?v=hdrmezB8apE on sana hallussa ja kovalevy täynnä värikkäitä ilmaisuja ja humoristisia heittoja. Osaa todella hyvin faktat kiekosta (itsekin pelaa?) Sekä tuntee pelaajien taustat ynnä muut selostajalle kuuluvat vähimmäisvaatimukset....

...Vaikka kotkasydän sykkii itsellänikin, en voi silti olla Kehumatta säteriä, on kyllä monet kaffet ruiskunnu näppikselle, ku äijä heittää läppää;) Eli a.s.a.p RUUTUUN selittään!

Kyllä liigan puolella noita väsyneitä vois jo tuuletella pois ja Säterim'poikaa tilalle!


Säteri on kyllä sellainen mielipiteiden jakaja, että huh huh. En uskonut että kukaan Vaasalainen pitäisi, mutta hienoa tietää, että itse pidät.

Säteri on selostanut joitain HIFK:n ja Ilveksen otteluita Ruudulle sekä Radio City Tampereelle, mutta ura ei ole lähtenyt mitenkään erityisen kovaan nousuun. Yksi matsi, joka on jäänyt mieleen taisi olla HIFK vastaan Rauman Lukko, joka päättyi muistaakseni noin 7-10 kierroksen voittolaukauskilpailuun. En muista kumpi voitti, mutta Joni Ortio (Säterin hlökohtainen ystävä) oli ainakin ihan hemmetin hyvä.

Säteri tosiaan on harrastanut maalivahdin hommia jo pidemmän aikaa ja siksi tietää paljon maalivahdeista ja heidän eri pelitavoistaan. Välillä Säteri kritisoikin (useimmiten vastustajan) maalivahtia, koska tietää, miten maalivahdin kuuluu pelata. Aikoinaan Jani lupasi, että jos Betoni Virtanen (muille tiedoksi, TuTon monen vuoden ykkösvahti) tekee maalin Mestiksessä, laittaa Säteri itse molarin kamat päälleen ja menee luukulle. Kähkösen luulisin pystyvän maalintekoon, mutta hänelle Säteri ei ole ainakaan toistaiseksi mitään lupaillut.
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Mä oon aina pitänyt JP Jalosta, mutta kuten joku jo täällä aikaisemmin kirjoitti, on kaverista paras terä hävinnyt. On kyllä niin ilotonta ja tasapaksua höpötystä, alkaako ikä painamaan? Toisaalta mielummin näin, Ritarin riehumista on kuultu jo kyllästymiseen saakka, vaikkakin viime peleissä on ollut ihan asiallinen.
 

Bacon

Jäsen
JP Jalo on mielestäni vieläkin hyvä selostaja. Kaverin äänestä tykkään paljon ja ymmärtää lätkästäkin jotain. Eikös hän saanut jokin aika sitten sydänkohtauksen ja totesi sen jälkeen, että ottaa jatkossa paljon rauhallisemmin? Siinä voi olla yksi syy siihen, ettei mies enää meuhkaa ja huuda selostuskopissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös