Paras pizza?

  • 128 423
  • 600

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aitoon Italialaiseen mun mielestä kuuluu suunnilleen nämä ainekset: smoked ham, mushrooms, tomatoes, artichokes and scattered with olives
Aitoon italialaiseen? Smoked ham? Prosciutto, ja yleensä vielä prosciutto crudo (dry-cured [ilmakuivattu, jos ei kieli luista]), se juttu kyllä lähinnä siellä päin on. Seuraksi sitten tuoretta mozzarellaa, basilikaa ja tomaatteja. Aika täydellinen italialainen lätty.

Karvakäsi mestoista mukaan tarttuu harvoin krapulassa joku salami/pepperoni, aura, jalopeno/chili, sipuli härpäke. Tomaattikin joskus, riippuu mitä niillä on tarjolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nää on aina niin hauskoja. Ei voi kirjoittaa suomeksi, koska se olisi ihan junttia ja ei kuitenkaan osata sitten kirjoittaa italiaksikaan.

Eikös se oli juntimpaa kirjoittaa englanniksi kun puhutaan italialaisesta pzzasta, mutta kun kirjoittaa noin 30 sekunnissa näitä räpellyksiä niin se on monesti helpompaa napata teksti sieltä mistä kuvakin. Ajattelin että täällä ymmärretään. Mutta onneksi me ei olla kaikki samasta puusta väännetty, toiset ymmärtää toiset ei. Nää on aina niin hauskoja nämä vastakommentit...

Voisin toki kirjoitella prosciutto jne, viimeistään 99% lukijoista olisi tippunut kohdassa carciofo mutta se vasta olisikin ollut jonkun mielestä hifistelyä, vastakommenteissa kyllä saa kielikylpyjä viljellä. Ja tuo on mun Italialainen kyllä, harvoin tulee sielläpäin Mozzarellaa otettua lättyyn.

Kannattaa ehkä ottaa suurempaa painoarvoa sanoille "mun mielestä" tai "suunnilleen", tai sitten olla lukematta tälläistä lätkäjätkien -viestipalstaa ;)


Peace,
J
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja tuo on mun Italialainen kyllä, harvoin tulee sielläpäin Mozzarellaa otettua lättyyn.

Alueellisia eroja on tietysti Italiassakin. Jotenkin vaan tuo savustettu kinkku ei mun mielestä niin italialainen juttu ole, ehkä sitten jossain päin Italiaa sitäkin suositaan.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Lisäksi hyvin harvoin tulee syötyä pahaa pitsaa.

Pizza on kuin seksi: Kun se on hyvää, se on TODELLA hyvää. Kun se on huonoa, se on siltikin aika hyvää.

Pitkällisten yritysten jälkeen se paras pizza syntyy kotona. Tärkeimmät ainesosat ovat pohja, tomaattikastike ja mozzarella. Sitten mitä muuta pizzaan tulee, täyte on oikeastaan väärä sana. Ehkä se on lisäke. Tällä hetkellä suosikit ovat juustopizza (mozzarellan lisäksi esim. sinihomejuusto ja pari jotain "kovaa" juustoa) ja pizza Diavola, eli "täytteenä" tulinen salami.

Suurin valaistuminen pizzan teossa tuli, kun hoksasin, kuinka taikinasta saa helposti muotoiltavan ja sopivan sitkon omaavan. Sen jälkeen ohuen pohjan teko onnistui hyvin ja tulos oli sitä myötä loistava.
 

Zen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurin valaistuminen pizzan teossa tuli, kun hoksasin, kuinka taikinasta saa helposti muotoiltavan ja sopivan sitkon omaavan. Sen jälkeen ohuen pohjan teko onnistui hyvin ja tulos oli sitä myötä loistava.
Kerro tämä meillekkin! Itse olen jotenkin aina onnistunut pohjassa hyvin, vaikka en tiedä kuinka se kuuluisi oikeasti tehdä. Kuinka löysäksi jätät sen kohoamaan ja kuinka paljon sitä pitäisi vaivata...?

Varmasti löytyisi ketjusta ohjeita, mutta ei jaksaisi kahlata läpi.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kerro tämä meillekkin! Itse olen jotenkin aina onnistunut pohjassa hyvin, vaikka en tiedä kuinka se kuuluisi oikeasti tehdä. Kuinka löysäksi jätät sen kohoamaan ja kuinka paljon sitä pitäisi vaivata...?

No oikeita tapojahan on varmaan juuri niin paljon kuin tekijöitäkin. Mutta mä olen onnistunut seuraavalla (Jamie Oliverin kirjasta Jamie Italiassa) reseptillä (tästä tulee n. 6 pizzaa):

800g vehnäjauhoja
200g durumvehnäjauhoja
1tl suolaa
1pss (11g) kuivahiivaa
1rkl sokeria
n. 6,5dl haaleaa vettä

Ensin sekoitetaan muut kuivat aineet, paitsi sokeri. Sitten liuotetaan sokeri veteen ja lisätään kuiviin aineisiin vähitellen.

Oikeasti tämä ylipirteä, mutta lahjakas britti neuvoo vaivaamaan taikinan käsin, mutta minä sysilaiskana paskiaisena vaivaan taikinan monitoimikoneella.

Ja koko homman juju on juuri tuo taikinan vaivaaminen - sitä pitää vaivata riittävän kauan, eli n. 10 minuuttia. Sitten taikina kelmuun ja vähintään vartiksi huoneenlämpöön vetäytymään. Tämän jälkeen taikinan muokkaus on helppoa ja pohjista saa sopivan ohuita.

En nyt takaa, että tuolla reseptillä taatusti onnistuu, mutta itse oon ollut tyytyväinen. En edes muista koska on viimeksi tullut käännyttyä pizzerian puoleen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Sellainen vinkki, että tuohon taikinaan kannattaa pelkän veden sijaan turauttaa hieman vissyä sekaan, jos sellaista sattuu kaapista löytymään. Tulee tavallisessakin kräpiuunissa nimittäin merkittävän rapea pohja.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sellainen vinkki, että tuohon taikinaan kannattaa pelkän veden sijaan turauttaa hieman vissyä sekaan, jos sellaista sattuu kaapista löytymään. Tulee tavallisessakin kräpiuunissa nimittäin merkittävän rapea pohja.

Tässä onkin hyvä väännön ja jopa äänestyksen paikka (itse en kyllä jaksa tehdä). Uteliaisuuttani kysyn; mitä tarkoitat tässä tapauksessa rapealla pitsapohjalla? Minä ainakin haluan pitsapohjan olevan nimenomaan PEHMEÄ ja täyteläinen. Kamalin tunnelman pilaaja on mennä johonkin halpispizzeriaan, missä eteen lyödään ohut ja "rapea" pizza, minkä syömiseen tarvitaan moottorisahaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Yksi lätty on ehdottomasti ykkönen, elikkäs Italialainen Prosciutto e funghi, eli ilma-kuivattu kinkku, herkkusieni (joka taitaa olla myös kuivattu), mozzarella juusto ja tomaattisoosi ja pizza paistetaan kunnon kiviuunissa. Nam nam! Tietenkin Italiassa eri tekijöiden välillä on suuria eroja, mutta tuo lätty on ainakin meikäläisen mielestä ykkönen.

Suomessa taas pizza koostuu yleensä kebab, kinkku, jauheliha, ananas, tonnikala, herkkusieni ja jos sattuu löytymään niin härkä ja poro. Ei siis noita kaikkia vaan 4-5 noista täytteistä yhdistelemällä. :)
 

Fordél

Jäsen
Oikeasti tämä ylipirteä, mutta lahjakas britti neuvoo vaivaamaan taikinan käsin, mutta minä sysilaiskana paskiaisena vaivaan taikinan monitoimikoneella.

Kiitos tuosta pohjareseptistä ja täytyykin sitä kokeilla kun seuraavaksi tekee itse pitsaa. Mitä taas tulee tohon vaivaamiseen niin eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä se käsin. Siinä sitä tuntee oikeesti tekevänsä jotain. Suosittelen!

Sellainen vinkki, että tuohon taikinaan kannattaa pelkän veden sijaan turauttaa hieman vissyä sekaan, jos sellaista sattuu kaapista löytymään. Tulee tavallisessakin kräpiuunissa nimittäin merkittävän rapea pohja.

Kiitos tästäkin vinkistä ja pitääkin kokeilla. Mitäs jos laittaisi vielä vaikka villivadelman makuista vissyä niin tulisi varmaan aika vinkee sivumaku.

Suosittelen myös täällä monesti mainostettua kivilevyn ostoa. Sen päällä tulee kyllä ihan erilainen pohja pitsaan kuin normaalilla pellillä paistettu. Vielä kun sen pohjan saa siihen päälle...
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
BB-Sebastian on moneen kertaan hehkuttanut oululaista pizzakulttuuria. Sen keskeinen osa on joku salaperäinen päälle laitettava majoneesi?

Onko täällä asiasta kokemusta, sillä kuulostaa erikoiselta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen kohtalaisen perinteinen pizzan ystävä, sillä oma suosikkini on Americano-pizza. Pizzerioissa käyn ehkä kerran parissa vuodessa, muuten tyydyn lähikaupan valikoimiin.
 

ysiyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Kärpät, Rams, Real Madrid
BB-Sebastian on moneen kertaan hehkuttanut oululaista pizzakulttuuria. Sen keskeinen osa on joku salaperäinen päälle laitettava majoneesi?

Onko täällä asiasta kokemusta, sillä kuulostaa erikoiselta?

Kyllä, monessa pizzeriassa voi valita majoneesin yhtenä täytteenä/lisänä(??) ja on muuten hyvää pizzan kanssa!
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
BB-Sebastian on moneen kertaan hehkuttanut oululaista pizzakulttuuria. Sen keskeinen osa on joku salaperäinen päälle laitettava majoneesi?

Onko täällä asiasta kokemusta, sillä kuulostaa erikoiselta?

Muutamat kerrat kun on Tampereella käynyt eri pizzerioista lättyä hakemassa, on automaattisesti tullut sanottua yhdeksi täytteeksi majoneesi. Yhdestäkään paikasta en ole vielä Tampereella sitä saanut, Oulussa taas jokaisesta pizzeriasta löytyy majoneesi täytteeksi. Toki läheskään joka paikassa se ei ole sama, mutta pääosin kaikissa paikoissa hyvän makuista.

ps. Ilman majoneesia pizza ei ole pizza!
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Uteliaisuuttani kysyn; mitä tarkoitat tässä tapauksessa rapealla pitsapohjalla?

Vastaan näin 2,5 vuotta myöhemmin, että rapea pizzapohja on rapsakka ja ohut, eikä tarvitse moottorisahoja tai edes kovin järeitä puukkoja ja puntareita leikkaamiseen. Taikinapohjat eivät oikein mulle maistu.

Täällä svedulassa tuppaavat bearnaise-soosia pizzoihinsa laittamaan, kuulemma kansallisherkkua sillä tapaa. Tosin sitä samaa bearnaisea saa kyllä ihan joka ikisen mahdollisen ruuan kanssa niin halutessaan. En ole oikein noihin sooseihin pizzan päällä hurahtanut, vaikka esim. valkosipulimajoneesi toisinaan hyvän säväyksen tekeekin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhteen aikaan söin usein kana - ananas - aurajuusto -pizzaa. Ja valkosipulijauhetta päälle. Kännissä alkoi tekemään mieli ja useinkin askel heitti kun lähipizzeriasta kyseisen lätyn kotiin hain.

Olen aina tykännyt myös perinteisestä jauhelihapizzasta. Halvimmissa pizzapaikoissa pyrin yleensä välttämään kinkkua, varsinkin jos se on sitä saamarin hötyä.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jaa-a. Nykyään tulee syötyä suht harvoin pizzaa. Täällä Jyväskylässä, kun on todella hyvä kebabkulttuuri. Silloin, kun pizzan tilaan, niin on se yleensä kokoluokaltaan perhepizza. Kun otan vähän alkoholia, niin toimii ja jää reilusti yli krapulapäivän varalle.

Mitä täytteisiin tulee, niin usein tulee valittua kebab, salami, ananas, herkkusieni. Herkkusienen saatan vaihtaa joskus joko katkarapuun tai simpukkaan. Erittäin toimiva yhdistelmä. Sopivasti suolaista ja ananas tuo hieman makeutta joukkoon.

Viime keväänä ensimmäistä kertaa tilasin jonkun muun kuin sen "oma valinta" pizzan. Exän kanssa muutaman kerran käytiin Kouvolassa pizzalla ja tällöin tuli valittua pizza jossa oli sipulia, salamia ja kinkkua. Pizzan nimeä en enää muista, mutta ihan hyvin se toimi.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Kaksi vaihtoehtoa jos menen pizzalle tai tilaan kotiin:
1. Kebab, pepperoni ja feta
2. Tomaatti, punasipuli, pepperoni ja herkkusieni
Vältän kinkkua koska yleensä karmeaa höttöä.

Jos itse teen niin:
Kinkku, jauheliha, tomaatti, tonnikala ja Aurajuusto

ps. Ananaksen laittaminen pizzaan on karmea rikos ihmisyyttä vastaan..
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
BB-Sebastian on moneen kertaan hehkuttanut oululaista pizzakulttuuria. Sen keskeinen osa on joku salaperäinen päälle laitettava majoneesi?

Onko täällä asiasta kokemusta, sillä kuulostaa erikoiselta?
En tiedä tämänhetkisestä tilanteesta, mutta ainakin aikoinaan Oulussa tungettiin kebu-pitsoihin hemmetin makeaa american-dressingia, joka peittää muut maut suhteellisen tehokkaasti. Joko sitä samaa soossia tungetaan joka pitsaan?

Paljon on kymmenessä vuodessa taopahtunut, jos oululaista pitsakulttuuria haluaa kehua. Itselleni jäi mieleen karvakäsien alihintaan myymät räiskäleet, jotka valmistettiin halvimmista ja kurjimmista raaka-aineista, joita jostain vain saivat haalittua.

Vastaan näin 2,5 vuotta myöhemmin, että rapea pizzapohja on rapsakka ja ohut, eikä tarvitse moottorisahoja tai edes kovin järeitä puukkoja ja puntareita leikkaamiseen. Taikinapohjat eivät oikein mulle maistu.
Tuohon (juuri oikeaan) lopputulokseen pääsee halutessaan varsin helpolla. Taikina tarpeeksi löysäksi, jauhoista vähintään 2/3 osaa durumia ja pohjaa ei kaulita, vaan heitetään. Tavan vehnäjauhoissa on aivan liikaa sitkoa ja venyy kunnolla vaivattuna kuin kumi, eikä siitä kunnollista ohutta pohjaa millään. Lopputuloksen kannalta voi sanoa, että mitä löysempi taikina, sen parempi lopputulos. Löysää taikinaa joutuu toki vaivaamaan huomattavasti pitempään, mutta maksaa kyllä vaivan. Suurella jauhomäärällä taikinasta saadaan helpommin leivottava, mutta lopputulokseksi saadaan kova ja sitkeä pohja, joka vaatii syöjälle viimeisen päälle kunnolliset työkalut.

Paras pizza on hyvistä raaka-aineista ammattitaidolla rakennettu lätty, jossa on jonkin verran täytteitä antamaan makua, mutta ei mitään kauheata kasaa eri täytteitä tuomassa epämääräistä makujen sekamelskaa. Pizzasta puhuttaessa on syytä unohtaa ainakin tukkujen myymät kumiset valmispullat, kinkkuna myytävä soijaproteiinimössö sekä halvin mahdollinen tuontiedam, joista myynnissä olevat tuotteet valitettavasti suurimmaksi osaksi koostuvat. Edellä mainituista tuotteista kasattuja räiskäleitä ei pizzaksi saa kutsua, olkoon ne sitten vaikka pitsoja.
 

Fordél

Jäsen
ps. Ilman majoneesia pizza ei ole pizza!

Sen verran olen tosikko pizzan suhteen, että en ymmärrä mitä ihmettä majoneesi tekee pizzassa. Kuulostaa ihan joltain Hesburgerin jutulta. Ei, pizzaan ei kuulu majoneesi vaikka toki sen ajatus on laittaa mitä kaapista löytyy. No tämä lienee jokin ulkomaanelävien tuoma villitys, jota ei tarvitse edes sotkoa oikeisiin pizzoihin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Halvimmissa pizzapaikoissa pyrin yleensä välttämään kinkkua, varsinkin jos se on sitä saamarin hötyä.
Kinkkua on helppo välttää, koska sitä ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Kinkkuna toki myydään kaikenlaista törkyä, joilla ei ole kinkun kanssa yhtään mitään tekemistä.

Kinkkuna lähes kaikki pitseriat myyvät mm. seuraavia tai vastaavia tuotteita: Kokki Italiansuikale sekä Kokki Pizzasuikale. Lihaa noissa on noin puolet, loput sitten jotain muuta. Tuossa Italiansuikaleessa on merkillepantavaa, ettei se sisällä lainkaan porsaanlihaa, mutta kinkkuna sitä myydään aivan surutta. Tuossa Pizzasuikaleessa liha on kuitenkin porsasta (ruhtinaalliset 49%), mutta aivan jotain muuta ruhonosaa, kuin kinkkua. Häpeäkseni joudun myöntämään, että olen toimittanut kyseisiä tuotteita kymmeniä tuhansia kiloja laadukkaisiin ruokapaikkoihin ympäri Suomea. Monet tälläkin foorumilla maasta taivaaseen kehutut syöttölät käyttävät juuri näitä tuotteita. Omatoimiset karvakädet hakevat tukusta mm. Metro Pizzasuikaletta, joka on vähintäänkin laadukas tuote. Lihaakin siinä on, muttei ilmeisesti niin paljoa, että lihaprosenttia olisi viitsitty ilmoittaa. Eniten siinä on joka tapauksessa koneellisesti irroitettua broilerin lihaa. Tässäkin tapauksessa kinkku on saanut siivet. Laadukkaana itseään mainostava Kotipizza käyttää kinkkuna Saarioisen valmistamaa palvilastua, joka vastannee koostumukseltaan saman firman Palvisuikaletta. Tuotteen etuna mainittakoon tähän sceneen huippukorkea (68) lihaprosentti ja se, ettei tuotteessa ole laisinkaan soijaproteiinia.

Erilaisia "kinkkuja" selaillessa tähänastiset pohjat on vetänyt Saarioisen Pizzasuikale, jossa on lihaa ruhtinaalliset 34%. Onko tutun näköinen herkku krapulapitsan päällä?

edit: tarkistuslaskennan jälkeen pohjat vetää tietenkin aiemmin mainittu Italiansuikale, jossa on tasan nolla (0) prosenttia ainesosia, joita saadaan myydä lihana. Sisältää siis pelkästään lihaan verrattavia ainesosia kaiken muun moskan lisänä. Metron myymää moskaa ei pysty varmaksi arvioimaan, koska prosentteja ei ole ilmoitettu. Tuskin nousee listalla kovin korkealle.

Äärimmäisen hyvää ruokahalua kaikille kinkkupitsan ystäville.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Se on aika jännä juttu, kun paras pitsa ei ole sitä, mitä stereotyyppisesti voisi ajatella. Olen vetänyt lättyjä aika monessa maassa, mukaanlukien sen Italian, jos joku sitä nyt mekkana pitää. Siltikin, parhaan lätyn olen kiskonut Sodankylässä.
Se duunas sellaisen pro-poro-pitsan, että on vaikea käsittää ja voin sanoa, että se "poro" ei ollut samaa skeidaa kun pakastealtaassa. Tästä kokemuksesta tulee kuluneeksi 20-vuotta ja siksi sille on nostettava malja.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paljon on hyviä yhdistelmiä mutta nykyisin syön seuraavanlaisen lätyn.

Parmankinkku, vuohenjuusto, tomaatti ja herkkusienet.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Paljon on hyviä yhdistelmiä mutta nykyisin syön seuraavanlaisen lätyn.

Parmankinkku, vuohenjuusto, tomaatti ja herkkusienet.
Tuohon vielä tuore basilika ja herkkusienet tietenkin tuoreena.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Dillinger. Vai onko joku muka syönyt parempaa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös