Kela ja opintotuki

  • 178 520
  • 242

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No eipä kyllä Hämeenlinnassakaan. Opinto- ja asumistukea tulee Kelalta se 469,90€. Vuokrani on (puoliksi jaettuna avovaimon kanssa) 343,50€. Vuokran jälkeen rahaa jää siis 126,40€. Koulupäiviä kuukaudessa on 20. Syön joka päivä koulussa hintaan 2,40€, joten ruokailu maksaa yhteensä 48€. Pakollisen asumisen ja ruokailun jälkeen minulla on siis rahaa jäljellä 78,40€. Vaikka kuinka yrittäisin säästää, en selviä kokonaista kuukautta siten, että päivää kohden on noin 2,6 euroa käytettävissä. Eipä tuo opiskelua oikein siis mahdollista, koska on tehtävä työtä sen takia, että pystyy elämään. Itselläni on käynyt siinä mielessä harvinaisen hyvä tuuri, että harrastuksesta tuli "työ", eikä siten tarvitse urakoida arkisin.

Edit: Niin ja frendi asuu opiskelija-asunnossa. Vuokran (sisältää sähkön, veden ja nettiyhteyden) jälkeen jää kymppi käteen kuussa. Yritä siinä sitten elää.
Aika arvokkaissa korsuissa majailette. Opintotuen tarkoitus ei ole tarjota elintasoa, vaan kuten aikaisemmin sanottua, tarjota mahdollisuus opiskeluun. Pikaisella vilkaisulla näytästi, että Hämeenlinnasta saa yksin asuva kämpän reilusti alle kolmella sadalla ja kahdelle henkilölle alle kahdella sadalla per nuppi. Eihän noissa tietenkään tiloilla eikä muullakaan asumisen laadulla pahemmin pröystäillä, mutta opiskelumahdollisuudet ne tarjoaa.

Jos haluaa asumisestaan jostain syystä maksaa enemmän, on luonnollisesti kohtuullista, että kohonnut taso maksetaan itse.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Aika arvokkaissa korsuissa majailette.

Kieltämättä itsellenikin tuli mieleen, että aika kova vuokra tuo ~700€ on opiskelijoille (2 kpl) itsenäisesti maksettavaksi. Eli ihan tätä taustaa vastaan ei oikein avaudu tuo opintotuen riittämättömyys. Lainaakin saa ja aika moni kaveri on tehnyt ihan hyvin rahaakin esim. osakkeilla tuon edullisen opintolainan kautta. Itse lähinnä harmittelen etten ottanut kaikkea mitä irti sai ja toiminut samoin.

Ihan hyviä ideoita ketjussa on tuotu esille ja yksi vaihtoehto voisi olla jonkinlainen porrastettu opintotuki (+/asumislisä). Eli perusosa olisi kaikille sama, mutta suurilla opintopistemäärillä tulorajat tippuisivat ja tietyn rajan ylityttyä poistuisivat kokonaan. Tällöin nimenomaan palkittaisiin, niitä jotka todella hoitavat koulunsa, mutta haluavat kuitenkin tehdä työtäkin.
 

tutzba

Jäsen
Pikaisella vilkaisulla näytästi, että Hämeenlinnasta saa yksin asuva kämpän reilusti alle kolmella sadalla ja kahdelle henkilölle alle kahdella sadalla per nuppi. Eihän noissa tietenkään tiloilla eikä muullakaan asumisen laadulla pahemmin pröystäillä, mutta opiskelumahdollisuudet ne tarjoaa.

Asuttiin ennen tuollaisessa kämpässä, josta ei paljoa maksettu. Oli kaukana koulusta (kävellen koululle meni päälle tunti), naapurit olivat jotain väliltä narkkari-alkoholisti ja yötouhut olivat sen mukaisia. Joo, kyllähän tuolla voisi asua ja kyllähän se asunto tarjosi opiskelumahdollisuudet ja silloin kun isovanhempani olivat nuoria, hiihdettiin kouluun kaksi tuntia ja mitä vielä, mutta eipä se kivaa ollut meidän asua tuolla entisessä paikassa.

Lisätään vielä se, että ei se avopuolisollekaan herkkua ollut kun oli työharjoittelussa ja heräili töihin puoli kuuden aikaan nukahdettuaan yhden-puoli kahden aikaan kun naapurit lopettivat metelöinnin. Valivali, elämä on kovaa ja sitä rataa, mutta Vesurin kuvaamiin kämppiin en enää lähde.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään valittaa omaa tilannettani. Minä tulen ihan hyvin toimeen lisätienestien ansiosta ja säästöjäkin on. Joillekin vaan voi tehdä tiukkaa enkä kyllä ihmettele. Niin pieni tuo Kelan tuki opiskelijoille on. Opiskelijan päätoiminen tehtävä on opiskella, eikä käydä koulua töiden ohella. Mielestäni nykyinen tukisysteemi ei oikein tue tuota.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaikissa vaihtoehdoissa opintotuen muuttamiseksi tulee jotain huonoa mukaan. Periaatteessa se voitaisiin muuttaa kokonaan lainaksi, josta valtio maksaisi prosenttiosuuden takaisin sen mukaan, miten opinnot on suoritettu. Tuen luonteen se kyllä muuttaisi enemmän palkinnoksi kuin harkinnanvaraiseksi etuudeksi, mutta tällöin tuki tulisi ohjattua niille, jotka hoitavat opintonsa kunnolla ja joista yhteiskunta myös tulisi todennäisimmin hyötymään. Samalla voitaisiin poistaa tulorajat kokonaan. Mutta se pienehkö heikkous olisi ryhmä, joka ei saisi suoritettua tutkintoa ja jolle jäisi opinnoista vain velkaa, jota ei pysty maksamaan takaisin.

Ehkä nykyinen muoto on kuitenkin tällä hetkellä siitä hyvä, että koko tuella (opintoraha, asumislisä, laina)+tuloilla tulorajojen puitteissa pitäisi kyllä selvitä ja edistymisestäkin on ihan kohtuulliset vaatimukset, mikä tiputtaa pahimmat lusmuilijat tuelta pois.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kaikissa vaihtoehdoissa opintotuen muuttamiseksi tulee jotain huonoa mukaan. Periaatteessa se voitaisiin muuttaa kokonaan lainaksi, josta valtio maksaisi prosenttiosuuden takaisin sen mukaan, miten opinnot on suoritettu. Tuen luonteen se kyllä muuttaisi enemmän palkinnoksi kuin harkinnanvaraiseksi etuudeksi, mutta tällöin tuki tulisi ohjattua niille, jotka hoitavat opintonsa kunnolla ja joista yhteiskunta myös tulisi todennäisimmin hyötymään. Samalla voitaisiin poistaa tulorajat kokonaan. Mutta se pienehkö heikkous olisi ryhmä, joka ei saisi suoritettua tutkintoa ja jolle jäisi opinnoista vain velkaa, jota ei pysty maksamaan takaisin.

Esim. Britanniassa on käytössä lainasysteemi, jossa lainan takaisinmaksun suuruus ja aikataulu on sidottu valmistumisen jälkeiseen tulotasoon. Minusta järjestelmän voisi muuttaa kunnolla lainapainotteiseksi vastaavanlaisella periaatteella Suomessakin.

Suomessa koulutustaso korreloi jopa poikkeuksellisen suuresti työllistymismahdollisuuksiin (toki poikkeuksiakin aina on). Koulutus on investointi, jonka yhteiskunta hyvin avokätisesti ihmiselle Suomessa maksutta tarjoaa. Kyllä siihen olisi aivan kohtuullista olettaa yksilöltä itseltäkin jotain omavastuuta.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Suomessa koulutustaso korreloi jopa poikkeuksellisen suuresti työllistymismahdollisuuksiin (toki poikkeuksiakin aina on). Koulutus on investointi, jonka yhteiskunta hyvin avokätisesti ihmiselle Suomessa maksutta tarjoaa. Kyllä siihen olisi aivan kohtuullista olettaa yksilöltä itseltäkin jotain omavastuuta.


On myös huomioitava, että eri koulutusaloilta pääsee hyvin erilaisille työllistymisurille. Lääkärien (ml. hammaslääkärit) kovat palkat tietävät kaikki. Kauppakorkeasta pari vuotta sitten valmistunut tienaa helposti neljä tuhatta kuussa. Oikiksesta tai polilta valmistunut karvan verran vähemmän. Jollain aloilla ihmiset ei tienaa edes uransa loppuvaiheessa moisia summia. Esim. joltain taidealoilta, humanistisesta tdk:sta tms. valmistuneet ovat usein tällaisia.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Opintosi ovat edistyneet riittävästi, jos olet edeltävän lukuvuoden aikana suorittanut tutkintoosi kuuluvia opintoja keskimäärin vähintään 4,8 opintopistettä (2,7 opintoviikkoa) tukikuukautta kohti" -Infoa opintotuesta Kelan sivuilla

Tämähän jatkuu vielä, että mikäli edelliseltä lukuvuodelta opintopisteitä ei ole riittävästi voidaan tuen maksamista jatkaa jos koko opiskeluajalta on tarpeeksi opintopisteitä tukikuukausia kohden. Niinpä laskinkin jo, että viimeiset pari vuotta opintotuesta voisin nostella ilman yhtään opintosuoritusta, kun ensimmäiset 36 tukikuukautta tuottivat 280 opintopistettä. Näköjään siellä on kuitenkin vielä lisäehto, että jos opintosuorituksia on ollut käytettyihin tukikuukausiin nähden erityisen vähän voidaan opintotuen maksaminen keskeyttää. Onko jollain kokemusta siitä paljonko tämä erityisen vähän käytännössä on?
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo on niin ettei pelkällä opinto- ja asumistuella eletä. Itse olen onnekas ja saan asua vanhempien luona ilman mitään maksuja. Suomenkielellä siis vanhemmat maksavat kaikki asumismenot sekä laskut. Rahaa heiltä en saa ja opintotukea sen 107€ kuussa. 29€ bussikortti sekä 20 kertaa kuukaudessa koulussa syöminen tekee 52€. Eli käteen jää kuukaudeksi huikeat 20€ ei sillä oikein mitään tehdä kuukaudessa. Onneksi itse olen saanut harrastuksesta työn. Ainut mikä opintotuessa pelottaa on se, että sitä ollaan ainoana tukena jättämässä pois indeksistä. Hinnat nousee, mutta tuki ei. Reilua(ko?)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kyllähän tuo on niin ettei pelkällä opinto- ja asumistuella eletä. Itse olen onnekas ja saan asua vanhempien luona ilman mitään maksuja. Suomenkielellä siis vanhemmat maksavat kaikki asumismenot sekä laskut. Rahaa heiltä en saa ja opintotukea sen 107€ kuussa. 29€ bussikortti sekä 20 kertaa kuukaudessa koulussa syöminen tekee 52€. Eli käteen jää kuukaudeksi huikeat 20€ ei sillä oikein mitään tehdä kuukaudessa. Onneksi itse olen saanut harrastuksesta työn. Ainut mikä opintotuessa pelottaa on se, että sitä ollaan ainoana tukena jättämässä pois indeksistä. Hinnat nousee, mutta tuki ei. Reilua(ko?)
Olettaen, että on kesät töissä, niin kyllä opintorahalla + asumislisällä elää ihan hyvin, ainakin täällä Oulussa. Ei sitä ehkä joka viikonloppu vedetä räkäkänniä, omisteta autoa ja käydä kaksi kertaa vuodessa Espanjassa lomalla, mutta kyllä tuolla ihan hyvin pärjää. Ilman kesätöitäkin pärjää, kun nostaa kesältäkin tuet, mutta siinä vaiheessa menee toki jo melko tiukaksi elo.

Disclaimer: Toki, jos on joku lääkitys, lapsia tai joku muu pakollinen meno, niin on eri asia. Ja ehkäpä opiskelija-asuminen on muualla Suomessa Oulua kalliimpaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toki, jos on joku lääkitys

Anteeksi OT, mutta pakko muistuttaa lääkekatosta, eli vuotuisesta omavastuuosuudesta, joka tänä vuonna on muistaakseni n. 670 euroa. Paljonhan se on tuokin vuodessa laittaa lääkkeisiin, mutta tuon summan ylityttyä joutuu maksamaan enää 1,5 euroa/lääke. Mulle tuo tulee täyteen jo kuukauden lääkkeistä, joten tervehdin lääkekattojärjestelmää ilolla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman kesätöitäkin pärjää, kun nostaa kesältäkin tuet, mutta siinä vaiheessa menee toki jo melko tiukaksi elo.

Niin ja kesätukienkin saaminen edellyttää opiskelua kesällä. Kuitenkin vuokrat, sähköt ym juoksevat kesäisin ihan normaalisti.

Opiskelijoita on erilaisia, mutta ainakin täällä yliopistotasolla eläminen ei mitään mahdotonta ole. Norm. opintotuki asumislisineen ei tietenkään riitä mihinkään ellei ihan luolamieheksi ryhdy, mutta töitä kyllä pystyy opiskelujen ohessa tekemään. Itse olen ollut duunissa yläasteelta lähtien ja omien kokemusteni perusteella työn tekeminen yliopiston(+amk:n) ohessa on helpompaa kuin lukion tai peruskoulun. YO:ssa on pitkät lomat ja joustavat läsnäolovelvollisuudet, lukio oli enemmän perselihasten kehittämistä. Ainoa kimurantimpi juttu nykyisessä tilanteessa on 400km välimatka, mutta sekään ei ole sinällään opiskeluja vaikeuttanut ja sekin on loppupeleissä oma valinta.

Ymmärrän toki senkin etteivät kaikki mikkihiiret duunia löydä ja heidän tilanteensa on hieman vaikeampi. Suurin osa ihmisistä on jauhopäitä ja/tai vässyköitä. Korkeakouluopiskelijat pääsääntöisesti ovat keskimääräistä fiksumpaa porukkaa ja reippaalla asenteella saa kyllä jonkun duunin. Opiskelija sitäpaitsi yleensä pystyy toimimaan osa-aikaisorjana mikä on etuna sekin työnhaussa.

Sinänsä mielenkiintoinen juttu on se, että omien kokemusteni mukaan tehokkaimmin opintopisteitä keräävät ne jotka käyvät ohessa duunissa. Esim oma valmistuminen tapahtuu näillä näkymin reilusti alle neljässä vuodessa - ehkä hieman yli riippuen mahd. vaihtovuodesta. Keskiarvo taitaa olla jossain 5v kieppeillä.

Pienikorkoinen valtion takaama opintolaina on oikeastaan varsin hyvä asia. Suomessa opintolainan ottaminen on kuitenkin jostain syystä varsin halutonta enkä itsekään ole lainaa ottanut. Omalla kohdallani syynä se etten ole sitä tarvinnut, mutta jos jostain syystä rahatilanne vaikeutuu niin en opintolainaa vieroksu. Rahatilanne on toki tiukempi nyt kuin joskus lukion jälkeisinä vuosina asuessani vielä vanhempien luona tehden samalla täysipäiväistä duunia, mutta en ole nyt silti missään talouskriisissä.

Opintotuen tulorajoja perustellaan opintojen venyttämisellä (muuten jengi kävisi duunissa ja "opiskelisi" nostaen samalla tuet pois). En tätä ihan sellaisenaan allekirjoita. Toisaalta tukien sitominen opintopisteisiin ei sekään sinällään ole täysin järkevä ratkaisu sillä opintopisteiden helppous vaihtelee paljon. Joka tapauksessa järjetöntä on "rankaista" ahkeruudesta, mutta tämä on maan tapa myös muidenkin kuin opiskelijoiden kohtelussa.
Anyway, pointti on se että yksinkertaista ratkaisua tähän ei ole.
 

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Ja ehkäpä opiskelija-asuminen on muualla Suomessa Oulua kalliimpaa.

Kaikille halukkaille ei riitä opiskelija-asuntoja esim. pääkaupunkiseudulla, joten tie vie yksityisten puolelle, jolloin "ylimääräisiä" tuloja on jostain saatava. Tulee ne sitten vanhemmilta, työstä tai jostain muualta.
 

Fordél

Jäsen
En ole koskaan ymmärtänyt opiskelijoiden suurta ahdinkoa vaan olen ollut aina helkkarin kiitollinen niistä opiskelumahdollisuuksista, joita olen saanut hyödyntää. Eihän sitä rahaa liikaa ollut opiskeluaikana, mutta aina se riitti ja asuakin sai isossa kaupungissa lähes keskustassa yksiössä. Valtio maksoi käytännössä asumisen ja tuki ruokailuani pari kertaa päivässä yliopistolla sekä matkustustaa sai (jota tuli tehtyä aivan helkkaristi) puoleen hintaan junalla. Lätkämatsit myös selkeästi alennettuna jne. Monesti unohdetaan juuri nämä muut hyödyt, joita opiskelijat saavat.

Töitäkään ei tarvinut tehdä kuin kesäisin ja niillä rahoilla elettiin sitten aina seuraava vuosi. Vanhemmat eivät maksaneet yhtään mitään ja lainaa ei tullu otettua. Ymmärrän kyllä, että jos on jälkikasvua niin sitten tilanne voi olla paljon vaikeampi, mutta muuten en kyllä jaksanut koskaan näistä opintotukiasioista ränistä enkä suoraan sanottuna ymmärrä vieläkään. Voisihan se toki korkeampi olla, mutta toisaalta rahaa tarvitaan moneen muuhunkin kohteeseen.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
En ole koskaan ymmärtänyt opiskelijoiden suurta ahdinkoa vaan olen ollut aina helkkarin kiitollinen niistä opiskelumahdollisuuksista, joita olen saanut hyödyntää. Eihän sitä rahaa liikaa ollut opiskeluaikana, mutta aina se riitti ja asuakin sai isossa kaupungissa lähes keskustassa yksiössä. Valtio maksoi käytännössä asumisen ja tuki ruokailuani pari kertaa päivässä yliopistolla sekä matkustustaa sai (jota tuli tehtyä aivan helkkaristi) puoleen hintaan junalla. Lätkämatsit myös selkeästi alennettuna jne. Monesti unohdetaan juuri nämä muut hyödyt, joita opiskelijat saavat.

Töitäkään ei tarvinut tehdä kuin kesäisin ja niillä rahoilla elettiin sitten aina seuraava vuosi. Vanhemmat eivät maksaneet yhtään mitään ja lainaa ei tullu otettua. Ymmärrän kyllä, että jos on jälkikasvua niin sitten tilanne voi olla paljon vaikeampi, mutta muuten en kyllä jaksanut koskaan näistä opintotukiasioista ränistä enkä suoraan sanottuna ymmärrä vieläkään. Voisihan se toki korkeampi olla, mutta toisaalta rahaa tarvitaan moneen muuhunkin kohteeseen.

Siis, mua ainakin ärsyttää se, että perusahkeraa rankaistaan. Tulee tiettyjä hyviä etuja (matkakortti, monet lehdet halvempia), mutta kyllähän se on karua kun maksat takaisin 3000 euroa takaisin opintotukia samalla kun koulu hoituu erinomaisesti ja täysin aikataulussa.

Sillä on myös suuri ero, että asuuko Helsingissä vai maakunnissa. Pääkaupunkiseudulla kaikki on kalliimpaa, joten tämänkin kannustaa työntekoon.

Moni on nostanut esille mahdollisuuden opiskella "ilmaiseksi", mutta eihän mikään ole ikinä ilmaista vaan maksat koulutuksesta verotuksessa. Itse ainakin opiskelisin vaikka koulutus oli maksullista. Rahoitus pitäisi hoitaa vain eri tavalla (lainat, stipendit). Toisaalta, olisi ehkä tervempää, jos hinnoitteluun tulisi lisää läpinäkyvyyttä.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Siis, mua ainakin ärsyttää se, että perusahkeraa rankaistaan. Tulee tiettyjä hyviä etuja (matkakortti, monet lehdet halvempia), mutta kyllähän se on karua kun maksat takaisin 3000 euroa takaisin opintotukia samalla kun koulu hoituu erinomaisesti ja täysin aikataulussa.

Minua ärsytti opiskeluaikana todella paljon tukien palauttaminen kun oli tienannut liikaa. Vaikka koulu olisi mennyt aivan ajallaan ja sujuvasti. Minä en edes tehnyt kertaakaan (ehkä paria yksittäistä päivää lukuun ottamatta) töitä muuta kuin kesällä 3-4 kuukauden ajan. Siinä ajassa jo jouduin miettimään kuinka paljon voin tehdä ylitöitä, jotta en ihan kaikkia tukia joudu perumaan/palauttamaan. Minä ainakin pärjäsin aina talven yli ihan hyvin kesällä tienaamillani rahoilla (joiden lisäksi oli sitten muutamien kuukausien tuet). Minun mielestäni opiskelijoilla pitäisi olla vuodessa noin kolmen kuukauden jakso, jonka aikana tienattu raha ei vaikuttaisi tukiin. Tällöin todennäköisesti myös monet opiskelijat pystyisivät paremmin keskittymään opintoihin kun ei välttämättä tarvitsisi töissä käydä opiskelujen lomassa niin paljon.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Moni on nostanut esille mahdollisuuden opiskella "ilmaiseksi", mutta eihän mikään ole ikinä ilmaista vaan maksat koulutuksesta verotuksessa.

No sillä perusteellahan kaiken mitä julkinen valta tuottaa pitäisi olla ilmaista, koska kaikki maksavat veroja (päivähoito, teveyskeskukset, miksei julkinen liikennekin). Toiset tosin maksavat enemmän, toiset vähemmän. Suomi on kuitenkin yksi harvoja maita maailmassa, jossa opiskelijoilla itsellään ei ole mitään omavastuuosuutta koulutuksensa rahoittamiseen. Olemme vieneet sen jopa niin pitkälle, että ulkomaalaistenkaan Suomessa opiskelevien ei tarvitse maksaa koulutuksestaan.

Yliopisto-opintojen kalleuteen nähden on käsittämätöntä tuhlausta että suuri osa opiskelunsa aloittavista ei koskaan valmistu. Myös opiskeluajat ovat Suomessa kansainvälisesti poikkeuksellisen pitkät. En väitä että tuo johtuisi kokonaan maksuttomasta koulutuksesta mutta olisi kiinnostava tietää onko maksuttomuuden ja pitkien opiskeluaikojen/ suuren koskaan valmistumattomien osuuden välistä yhteyttä tutkittu.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itsekin ymmärrän valitukset jos oikeasti ei niitä opiskelija-asuntoja ole enää tarjolla tai muuten vain halpaa asuntoa. Enkä välttämättä "pakottaisi" ketään asumaan joidenki narkkareiden naapurissa kymmenen kilometrin päässä koululta vain koska se olisi niin halpaa. Lapsia sen sijaan ei ole mikään pakko hankkia jos ei vielä pysty elättämään sitä ipanaa itsensä sekä mahdollisen puolison lisäksi. Aina on vaihtoehtoja...

Siitäpä tulikin mieleeni miksei nämä kalliimmissa asunnoissa pakon edestä asuvat voisi hakea esim. sossusta lisätukea elämiseen? Mukaan vaan jotkut todistukset paikallisesta opiskelija-asuntoja välittävästä firmasta (meillä ei oo asuntoja vapaana tms.) ja mitä muita mahdollisia lappusia siihen nyt tarviikin. Toki on syytä muistaa opintolainan olevan ensisijainen tulonlähde sossuun nähden.

Itsellä ensimmäinen opiskelijakämppä oli lukioaikana vuokrattu kolmen hengen solu, kahden yliopisto-opiskelijan kanssa (vuokra vähän alle 200€, Kuopiossa). Ihan perseestähän tuo eläminen oli sinä aikana kun nää jampat oli melkeinpä joka arki-ilta ryyppäämässä ja tulivat siinä 3-5 aikaan yöllä kämpille, paistoivat pitsaa/ranskalaisia iltapalaksi yms. Ton jälkeen on oikeasti oppinu arvostamaan hyviä asuntoja ja hyviä kämppiksiä. Toisaalta en mä varmaan enää ikinä tule asumaan solukämpässä, ihan perseestä se on vaikka kuinka hyvä tyyppi ois kämppiksenä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Myös opiskeluajat ovat Suomessa kansainvälisesti poikkeuksellisen pitkät. En väitä että tuo johtuisi kokonaan maksuttomasta koulutuksesta mutta olisi kiinnostava tietää onko maksuttomuuden ja pitkien opiskeluaikojen/ suuren koskaan valmistumattomien osuuden välistä yhteyttä tutkittu.

Ne ovat pitkät, mutteivät poikkeuksellisen pitkät. Tuo "poikkeuksellisen pitkät kansainvälisesti" on yleinen mantra, jota tilastokama ei tue. Avainjuttu on enemmän se, että valmistumisikä on korkea, ja se on todella sitä poikkeuksellisestikin. Sitä taas selittää paljon enemmän se, minkäikäisenä meillä mennään yliopistoon, sehän on vuosia korkeampi kuin useimmissa maissa (viime vuonna taisi olla 21,8 vuotta). Tätä suunnitellaan monin tavoin alennettavaksi, mm. opiskelijavalinnan yhtenäistämisin, joustavuuden lisäämisin jne., mutta on myös asioita, jotka ns. kiinteästi vaikuttavat tähän (korkea koulun aloittamisikä, pakollinen asevelvollisuus jne.)

Maksuttoman koulutuksen ja pitkien opiskeluaikojen yhteyttä on vaikea tutkia, kun verrokit eivät ikinä vastaa toisiaan, mutta suureen valmistumattomuuteen jotain tutkintaa on, enemmän se liittyy opiskeluajan rajaukseen. Rajaukset eivät ainakaan ole merkittävästi vaikuttaneet valmistumisen määrään.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siis, mua ainakin ärsyttää se, että perusahkeraa rankaistaan. Tulee tiettyjä hyviä etuja (matkakortti, monet lehdet halvempia), mutta kyllähän se on karua kun maksat takaisin 3000 euroa takaisin opintotukia samalla kun koulu hoituu erinomaisesti ja täysin aikataulussa.

Oleellista varmaan on se, halutaanko tukea kohdistaa opiskelijoille, jotka pärjäävät taloudellisesti varsin hyvin vai sitten johonkin muualle, jossa tilanne on paljon heikompi.

Esimerkiksi normi opiskelija, joka nostaa 9 kuukautta tukea saa opintotukea vuoden aikana verot vähennettynä (laina mukana) 6612,30 euroa. Vapaan tulon raja 11850 euroa eli sen tienaamalla koko vuoden tulot 18 462,30 euroa ja kuukautta kohti 1538 euroa. Sillä pitäisi pystyä elämään riittävän hyvin joka puolella Suomea.

Tässä kokoomuksen lausunnossa opintotuen kehittämiseen on ihan mielenkiintoisia ehdotuksia. Tulorajojen korottamista en kannata, mutta ehdotus korkeammasta opintorahan määrästä opintojen alkupuolella kuulostaa hyvältä ja voisi hyvin vaikuttaa tutkintojen suoritusaikoihin. Lainan painotus opintojen loppuun vaikuttaisi myös hyvältä ehdotukselta.
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaikille halukkaille ei riitä opiskelija-asuntoja esim. pääkaupunkiseudulla, joten tie vie yksityisten puolelle, jolloin "ylimääräisiä" tuloja on jostain saatava.

Varmasti näin olisikin jos kaikki opiskelijat haluaisivat asua HOAS:in solussa, mutta kai niitä kuitenkin riittää kaikille halukkaille? Eli käytännössä se on oma valinta jos haluaa asua kalliimmin.

Minua ärsytti opiskeluaikana todella paljon tukien palauttaminen kun oli tienannut liikaa. Vaikka koulu olisi mennyt aivan ajallaan ja sujuvasti. Minä en edes tehnyt kertaakaan (ehkä paria yksittäistä päivää lukuun ottamatta) töitä muuta kuin kesällä 3-4 kuukauden ajan. Siinä ajassa jo jouduin miettimään kuinka paljon voin tehdä ylitöitä, jotta en ihan kaikkia tukia joudu perumaan/palauttamaan. Minä ainakin pärjäsin aina talven yli ihan hyvin kesällä tienaamillani rahoilla (joiden lisäksi oli sitten muutamien kuukausien tuet). Minun mielestäni opiskelijoilla pitäisi olla vuodessa noin kolmen kuukauden jakso, jonka aikana tienattu raha ei vaikuttaisi tukiin. Tällöin todennäköisesti myös monet opiskelijat pystyisivät paremmin keskittymään opintoihin kun ei välttämättä tarvitsisi töissä käydä opiskelujen lomassa niin paljon.

Eli tienasit kesätöistä jotain 3000-7000 euroa kuussa. Aika rahakkaan kesäduunin olit löytänyt, ehkä vastaavia hommia ei kaikille halukkaille riitä. Nimittäin jos riittäisi niin ei kai sitten kenelläkään tosiaan olisikaan tarvetta tehdä töitä lukukausien aikana. Tai moni alkaisi jo ehkä miettiä koko opiskelun mielekkyyttä mikäli siinä kesäduunissa voisi jatkaa talvellakin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varmasti näin olisikin jos kaikki opiskelijat haluaisivat asua HOAS:in solussa, mutta kai niitä kuitenkin riittää kaikille halukkaille? Eli käytännössä se on oma valinta jos haluaa asua kalliimmin.

Ihan syyskuun alut voivat joskus HOASilla ja muilla tarjoajilla yhteensä olla lähellä 100% käyttöastetta, mutta tyhjää on käytännössä solupuolella lähes aina. Tyhjäkäynti on sitten jossain Koivukylässä tai vastaavassa, mutta olematon on se hetki, ettei mitään asuntoa yksittäiselle opiskelijalle olisi sieltä tarjolla.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Oleellista varmaan on se, halutaanko tukea kohdistaa opiskelijoille, jotka pärjäävät taloudellisesti varsin hyvin vai sitten johonkin muualle, jossa tilanne on paljon heikompi.

Itselläni on sattuu olemaan muksu, joka tuo kivasti lisämenoja. Eli vaikka tuloja on aika paljon, niin menoja on vielä enemmän, jonka vuoksi tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta maksaa takaisin noita tukia. Lisäksi vekaran myötä menettää opintotuen asumislisän (200 e/kk). Vastineeksi voi hakea yleistä asumistukea, jota meidän tulotasolla myönnettiin huimat 100 e. Tämänkään oikeudenmukaisuutta en täysin ymmärtänyt.

Ei siinä, ymmärrän kyllä pointtisi ja yhdyn tuohon ajatukseen, että niitä täytyy tukea enemmän, joilla menee heikommin. Se mittari, eli bruttotulot euroina, ei välttämättä vain ole aina täysin oikeudenmukainen. (edit. ei, en keksi parempaakaan mittaria joten älkää tarttuko tähän lauseeseen.)

No, kuten joku sanoikin niin niitä lapsia ei ole pakko hankkia. Näinhän se on, mutta sekin minun mielestäni vähän kyyninen ajattelutapa. Sitten valitetaan, kun nykyään vanhemmiksi tullaan vasta kolme-nelikymppisinä.

Siitä huolimatta, että olen itsekin opiskelija, olen monen muun kanssa samaa mieltä tuosta, että ihan turha tuosta opintotuesta on itkeä. Ei se kovin iso raha ole, mutta kyllä sillä pärjää jos käy kesät töissä. Ylipäätään erittäin poikkeuksellista on se, että voi mennä yliopistoon ilmaiseksi, ja valtio jopa maksaa välttämättömät menot opiskeluajalta. Siitä täytyy olla tyytyväinen, eikä jatkuvasti vinkua, niin kuin nämä opiskelija- ja nuorisojärjestöt tekevät.

Ja lisäksi todettakoon vielä, että vaikka minä (ja vaimoni) olemme kansantalouden mittapuulla pienituloisia, varmaan jonkin köyhyysrajan alapuolella, niin omasta asenteesta se elintaso on myös pitkälti kiinni. Kummasti on varaa ajaa autolla (vaikka vanha rousku onkin), katsoa NHL-matseja yötä myöten, ostaa kakaralle kaikennäköiset rattaat ja syöttötuolit ja näin pois päin. Kyllä sitä pärjää, kun osaa tinkiä jostain muusta ja käyttää rahaa fiksusti. Tätä mielestäni moni opiskelija voisi miettiä myös. Ei ne opintorahat riitäkään jos haluaa käydä viihteellä tms.
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Eli tienasit kesätöistä jotain 3000-7000 euroa kuussa. Aika rahakkaan kesäduunin olit löytänyt, ehkä vastaavia hommia ei kaikille halukkaille riitä.
Tuo opintotuen tuloraja oli aiemmin 9000 euroa vuodessa, se nousi jokunen vuosi takaperin. Jos tuosta neljä* kuukautta ehtii käydä töissä, niin ei siitä kuukausipalkaksi jää kuin ~2200 euroa, jonka opiskelija voi kyllä helposti tienata kun painaa varastolla ylitöitä. En tiedä miten tuon 7000 euroa sait laskettua.

* Minun viime kevään viimeinen tentti oli 14.5 ja syksyn ensimmäinen luento 7.9., tekee viikon vajaat 4kk. Lisäksi joululoma lähes kuukauden.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuo opintotuen tuloraja oli aiemmin 9000 euroa vuodessa, se nousi jokunen vuosi takaperin. Jos tuosta neljä* kuukautta ehtii käydä töissä, niin ei siitä kuukausipalkaksi jää kuin ~2200 euroa, jonka opiskelija voi kyllä helposti tienata kun painaa varastolla ylitöitä. En tiedä miten tuon 7000 euroa sait laskettua.

* Minun viime kevään viimeinen tentti oli 14.5 ja syksyn ensimmäinen luento 7.9., tekee viikon vajaat 4kk. Lisäksi joululoma lähes kuukauden.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti: "Siinä ajassa jo jouduin miettimään kuinka paljon voin tehdä ylitöitä, jotta en ihan kaikkia tukia joudu perumaan/palauttamaan".

Eli on joutunut palauttamaan lähes kaikki tuet. Jos tuloraja 9 kk tuilla olisi ollut tuo mainitsemasi 9000 e, niin vaikka 2 tukikuukautta pitämällä (palauttamalla melkein kaikki tuet) raja olisi ollut 16 000 euroa. Kk-palkka sitten 4000-5000 euroa. Ihan hyvin opiskelijalle.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yliopisto-opintojen kalleuteen nähden on käsittämätöntä tuhlausta että suuri osa opiskelunsa aloittavista ei koskaan valmistu. Myös opiskeluajat ovat Suomessa kansainvälisesti poikkeuksellisen pitkät. En väitä että tuo johtuisi kokonaan maksuttomasta koulutuksesta mutta olisi kiinnostava tietää onko maksuttomuuden ja pitkien opiskeluaikojen/ suuren koskaan valmistumattomien osuuden välistä yhteyttä tutkittu.

Minua kiinnostaa myös, onko valmistumatta jättäminen tai pitkät valmistumisajat osoitettu tuhlaukseksi myös yhteiskunnan näkökulmasta. Sen ymmärrän kyllä, että yliopistojen näkökulmasta valmistumatta jättäminen on tuhlausta, koska yliopistot saavat rahaa tutkinnoista. Mutta ainakin lähipiirissä ja kaikkien opiskelutoverien kohdalla yliopistossa kirjoilla olo on venynyt täysipäiväisen työnteon takia, ei sen takia että porukka roikkuisi yliopistolla tekemässä jotain tutkintoa hyödyttämättömiä kursseja työnteon sijaan. Myös opintojen kesken jääminen on johtunut siitä, että työelämä on imaissut jo kesken opintojen. Toisin sanoen valtio saa kyllä verotuloja näiden ihmisten työssäkäynnistä ihan samaan tapaan kuin jos he olisivat valmistuneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös