Kela ja opintotuki

  • 178 523
  • 242

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perkele, mullekin tulee 2 kuukauden tuet tältä vuodelta palautettavaksi, koska tuloja on ollut vähän liikaa. En tajunnut miettiä asiaa, kun aloitin tässä joulukuussa lopputyön tekemisen ja huonostihan siinä kävi, kun maksavat palkan jo joulukuussa eivätkä suostuneet siirtämään tammikuulle sitä palkanmaksua. Joku 13,5 k€ tulee siis tuloja, joten 7 kuukautta vain oikeutta nostaa ja 9 olen nostanut.

Ei kyllä yhtään tunnu hyvältä maksaa 1000e takaisin, mutta pakko ne on jostain repästä eli tietääpähän ainakin, mihin tuon ekan palkan laittaa. Se vain tässä hivenen ketuttaa, että jos valmistun toukokuussa, niin menee tuo tonni ikäänkuin hukkaan, koska en ehdi nostaa sitä takaisin ensi vuonna. Ilmainen raha on kuitenkin ilmaista rahaa. Mutta kuten sanottua, omaa tyhmyyttä tämä tilanne oikeastaan on.
 

janbo

Jäsen
Niin, ilmaista sinulle. Joku on kuitenkin tehnyt töitä tuon rahan eteen ja vain demari pitää sitä ilmaisena ja taivaalta ilmestyneenä.

Ja "ilmaista rahaa" vastaanottanut maksaa tulevaisuudessa tämänkin työn sankarin eläkkeen. Onneksi joku tajusi sijoittaa rahat tulevaisuuteen hänen puolestaan.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, ilmaista sinulle. Joku on kuitenkin tehnyt töitä tuon rahan eteen ja vain demari pitää sitä ilmaisena ja taivaalta ilmestyneenä.

Totta. Mutta tällä hetkellä se on ns. ilmaista rahaa minulle. Tulen kyllä omat veroni ajan saatossa kantamaan valtiolle ja siten maksamaan seuraavien opiskelijoiden opintotuet sekä edellisten työvoimien eläkkeet omalta osaltani. Ja tähänkin mennessä jo +5 kesää niskalimassa väännetty duunarihommia tehtaassa, jotta ei tarvitsisi opintojen ohessa töitä tehdä, jotta joskus valmistuisikin. Kai niistä kesätöistäkin jotain veroja on valtion kassaan mennyt.

Mutta tosiaan, nuo tulorajat on ihan selvästi ilmoitettu ja ne on kyllä tiedossa. Eipä siinä, pannan se tonni kelalle lähiaikoina, niin ei tarvitse sitä 15% korkoa sitten maksella ainakaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja "ilmaista rahaa" vastaanottanut maksaa tulevaisuudessa tämänkin työn sankarin eläkkeen. Onneksi joku tajusi sijoittaa rahat tulevaisuuteen hänen puolestaan.

Koska maksan veroja enemmän kun suomalaiset tienaavat keskimäärin, niin ehkä olen oman eläkkeeni tienannut.
 
Olen nostanut tänä vuonna opintotukea 11 kuukauden ajalta. Tienannut olen 10600 euroa. Kelan laskurin mukaan tämä tulee tarkoittamaan noin 1130 euron takaisinperintää. Jos taas palautan yhden opintotuen, eli noin 490 euroa, ennen ensi vuoden maaliskuun loppua, ei takaisinperintää tule lainkaan.

Eli kun palautat kiltisti yhden kuukauden tuet, niin olet kuivilla. Ei sen enempää päätään kannata vaivata.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli kun palautat kiltisti yhden kuukauden tuet, niin olet kuivilla. Ei sen enempää päätään kannata vaivata.
Niin olin ajatellutkin tehdä. Vaikka mieli tekisi lähteä hieman tappelemaan vakuutusoikeuteen. Sillä väitän, että tuosta saisi varsin mukavan casen epätasa-arvoisesta kohtelusta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai millä tavalla epätasa-arvoinen kohtelu näkyy?
Siinä, että saman verran tienanneista voi 490 euroa enemmän opintotukea nostanut joutua maksamaan 1200 euroa toista enemmän takaisin. Kyllä siitä ihan mukavan kinan saisi aikaiseksi. Soppaan mukaan hieman hyvän hallinnon periaatteita ja hieman paatosta perustuslaista.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä, että saman verran tienanneista voi 490 euroa enemmän opintotukea nostanut joutua maksamaan 1200 euroa toista enemmän takaisin. Kyllä siitä ihan mukavan kinan saisi aikaiseksi. Soppaan mukaan hieman hyvän hallinnon periaatteita ja hieman paatosta perustuslaista.

Tuossa käy niin, että taistelet puoli vuotta - vuoden, lopulta Kela voittaa ja sinä maksat korkoineen rahat takaisin.

Nimim. viime kuussa avioero Kelasta.

Ei auttanut mitkään palkanlaskijan todistukset inhimillisestä virheestä, jonka mukaan joulukuussa maksettu 1 500 euroa maksettiin virheellisesti 5.1.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa käy niin, että taistelet puoli vuotta - vuoden, lopulta Kela voittaa ja sinä maksat korkoineen rahat takaisin.
Tämä on toki aika selvä juttu. Itse tosin veikkaisin, että taisteluun menisi useampi vuosi, kaverilla meni vuodesta 2004 (valmistui) vuoteen 2008. Mutta tulisipa vähän harjoitusta ja testattua omaa kykyään argumentoida. Sen lisäksi tietenkin, että saisi haastettua hieman oudosti rakennetun järjestelmän.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Opiskelijat jaksavat kyllä aina itkeä tuosta opintotuen takaisinmaksusta. Se on mielestäni hyvä palikkatesti korkeakoululaisille ymmärtääkö omien tulojen ja saatujen tukien korrelaation. Kovin moni ei ymmärrä.

Toinen kysymys onkin, että pitääkö tuota ilmaista rahaa jakaa noin paljon. Muistan kuinka itse päästyäni yliopistoon sain jonkun kirjeen, joka piti tyyliin vain allekirjoittaa, jotta raha alkoi virrata tilille. Monet opiskelijat maksimoivat tuota ilmaista rahaa ja jättävät usein tekemättä paljonkin työtä, jota olisi tarjolla. Ehkä oman alan duuneista ei kuitenkaan kannata kieltäytyä, koska se työkokemusä tulee korkojen kanssa takaisin.

Opintotukea olisi hyvä laskea ja tulorajoja nostaa. Nythän laiskurit nostavat täydet tuet ja ahkerat eivät saa tukea juuri lainkaan. Se opettaa tietyt ryhmät tulonsiirroilla eläviksi.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Muistan kuinka itse päästyäni yliopistoon sain jonkun kirjeen, joka piti tyyliin vain allekirjoittaa, jotta raha alkoi virrata tilille.
En ihan hetkeen muista nähneeni ketään muuta, joka kaipaa monimutkaista kaavakkeiden täyttämistä ja paperisotaa jonkun asian hoitamiseksi. Opintotuen hakeminen on tehty suhteellisen helpoksi mutta en pysty näkemään tätä huonona asiana.

Opintotukea olisi hyvä laskea ja tulorajoja nostaa. Nythän laiskurit nostavat täydet tuet ja ahkerat eivät saa tukea juuri lainkaan. Se opettaa tietyt ryhmät tulonsiirroilla eläviksi.
Riippuu vähän, että minkä suhteen ahkerat. Omasta tuttavapiiristä voin sen verran sanoa, että ne jotka ahkerasti käyvät opiskelujen ohella töissä, eivät niin ahkerasti opiskele. Opintotukea laskemalla ja tulorajoja nostamalla saataisiin varmasti opiskelijat patistettua töihin opiskelujen ohella, mutta se todennäköisesti pitkittäisi entisestäänkin pitkiä valmistumisaikoja.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siinä, että saman verran tienanneista voi 490 euroa enemmän opintotukea nostanut joutua maksamaan 1200 euroa toista enemmän takaisin. Kyllä siitä ihan mukavan kinan saisi aikaiseksi. Soppaan mukaan hieman hyvän hallinnon periaatteita ja hieman paatosta perustuslaista.
Tasapuoliseksi se menisi, jos 220 euron puskuri poistettaisiin. Mutta en ole ihan varma, kannatanko tässä asiassa enemmän tasapuolisuutta vai sitä, että järjestelmän mukaan toimija saa hyödyn. Huonompaan asemaan joutuu kuitenkin vain se osa, joka ei halua tai ymmärrä noudattaa ohjeita.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Siis, tuota opintotukea voitaisiin miettiä uudestaan. Siis, itsellänihän on nuo tulorajat paukkunut joka vuosi, koska olen ollut töissä. Opiskeluun työnteko ei ole vaikuttanut vaan valmistun tavoiteajassa hyvillä arvosanoilla. Kyllähän se on työntekoa vaatinut (siis keskimäärin perus 15 h per päivä (koulu + työ)) enkä kadu hetkeäkään, mutta tuntuu jotenkin väärältä että valtio rankaisee tästä ahkeruudesta.

Järjestelmä, jossa maksetaan käyttämättömät opintotuet takaisin, jos valmistuun erinomaisin arvosanoin ja tavoiteajassa, olisi mielestäni kannustava ja täten hyvä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis, tuota opintotukea voitaisiin miettiä uudestaan. Siis, itsellänihän on nuo tulorajat paukkunut joka vuosi, koska olen ollut töissä. Opiskeluun työnteko ei ole vaikuttanut vaan valmistun tavoiteajassa hyvillä arvosanoilla. Kyllähän se on työntekoa vaatinut (siis keskimäärin perus 15 h per päivä (koulu + työ)) enkä kadu hetkeäkään, mutta tuntuu jotenkin väärältä että valtio rankaisee tästä ahkeruudesta.

Järjestelmä, jossa maksetaan käyttämättömät opintotuet takaisin, jos valmistuun erinomaisin arvosanoin ja tavoiteajassa, olisi mielestäni kannustava ja täten hyvä.

Opintotuki on harkinnanvarainen sosiaaliturvan muoto, jonka tarkoituksena on mahdollistaa opiskelu - ei opiskelijan palkkaa. Ei siis ole kyse lapsilisän tyyppisestä etuudesta, jota maksetaan tuloista riippumatta, vaan sillä todella on tarkoitus paikata toimeentulon vajetta. Tämän vuoksi tulorajat ovat olemassa, jos haluttaisiin luopua niistä kokonaan tai maksettaisiin jotain stipendejä, se muuttaisi järjestelmän perusteet täysin. Aika harvinaisia ovat sellaiset perustoimeentuloturvan muodot, joissa ei muita tuloja vilkuilla ollenkaan.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Opintotuki on harkinnanvarainen sosiaaliturvan muoto, jonka tarkoituksena on mahdollistaa opiskelu - ei opiskelijan palkkaa. Ei siis ole kyse lapsilisän tyyppisestä etuudesta, jota maksetaan tuloista riippumatta, vaan sillä todella on tarkoitus paikata toimeentulon vajetta. Tämän vuoksi tulorajat ovat olemassa, jos haluttaisiin luopua niistä kokonaan tai maksettaisiin jotain stipendejä, se muuttaisi järjestelmän perusteet täysin. Aika harvinaisia ovat sellaiset perustoimeentuloturvan muodot, joissa ei muita tuloja vilkuilla ollenkaan.

Siis, karu todellisuus on se, että töissä on käytävä, koska opintotuki ei vain yksinkertaisesti riitä, ainakaan Helsingissä. Pointti on vain se, että nykyinen malli de facto rankaisee hyviä, ahkeria ja työssäkäyviä opiskelijoita. Tätä tuskin voidaan kiistää? Eikö ole valtion etu nimenomaan kannustaa ihmisiä opiskelemaan nopeasti, tehokkaasti ja olemaan perusahkeria? Jos töissäkäynti ei syö opiskelutehoja, niin miksi siitä pitäisi rankaista?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että opintotuki pitäisi perustua vain ja ainoastaan suoritettuihin opintoihin. Kovalla vauhdilla opiskeleva saisi myös opintotukea kovemmalla vauhdilla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että opintotuki pitäisi perustua vain ja ainoastaan suoritettuihin opintoihin. Kovalla vauhdilla opiskeleva saisi myös opintotukea kovemmalla vauhdilla.

Itse suoritin yliopisto-opintoni viidessä vuodessa käyden koko sen ajan kokoaikatyössä. En siis nostanut lainkaan opintotukea enkä kyllä ymmärrä minkä takia minulle sellaista olisi pitänyt maksaakaan sen päälle että sain ilmaisen koulutuksenkin.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että opintotuki pitäisi perustua vain ja ainoastaan suoritettuihin opintoihin. Kovalla vauhdilla opiskeleva saisi myös opintotukea kovemmalla vauhdilla.

Kyllähän nytkin on vaatimus suoritetuista opinnoista:

"Opintosi ovat edistyneet riittävästi, jos olet edeltävän lukuvuoden aikana suorittanut tutkintoosi kuuluvia opintoja keskimäärin vähintään 4,8 opintopistettä (2,7 opintoviikkoa) tukikuukautta kohti" -Infoa opintotuesta Kelan sivuilla

Täähän on ihan vitsi. Se on 43.2 opintoviikkoa vuodessa (9 kuukautta opiskelua) ja siis noin 7 (sic!) kurssia vuodessa. Jos itse mietin omaa opiskelua, niin 4 - 5 kurssia per perioidi on ihan sopiva tahti.
 

tutzba

Jäsen
Opintotuki on harkinnanvarainen sosiaaliturvan muoto, jonka tarkoituksena on mahdollistaa opiskelu - ei opiskelijan palkkaa.

Siis, karu todellisuus on se, että töissä on käytävä, koska opintotuki ei vain yksinkertaisesti riitä, ainakaan Helsingissä

No eipä kyllä Hämeenlinnassakaan. Opinto- ja asumistukea tulee Kelalta se 469,90€. Vuokrani on (puoliksi jaettuna avovaimon kanssa) 343,50€. Vuokran jälkeen rahaa jää siis 126,40€. Koulupäiviä kuukaudessa on 20. Syön joka päivä koulussa hintaan 2,40€, joten ruokailu maksaa yhteensä 48€. Pakollisen asumisen ja ruokailun jälkeen minulla on siis rahaa jäljellä 78,40€. Vaikka kuinka yrittäisin säästää, en selviä kokonaista kuukautta siten, että päivää kohden on noin 2,6 euroa käytettävissä. Eipä tuo opiskelua oikein siis mahdollista, koska on tehtävä työtä sen takia, että pystyy elämään. Itselläni on käynyt siinä mielessä harvinaisen hyvä tuuri, että harrastuksesta tuli "työ", eikä siten tarvitse urakoida arkisin.

Edit: Niin ja frendi asuu opiskelija-asunnossa. Vuokran (sisältää sähkön, veden ja nettiyhteyden) jälkeen jää kymppi käteen kuussa. Yritä siinä sitten elää.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
Täähän on ihan vitsi. Se on 43.2 opintoviikkoa vuodessa (9 kuukautta opiskelua) ja siis noin 7 (sic!) kurssia vuodessa. Jos itse mietin omaa opiskelua, niin 4 - 5 kurssia per perioidi on ihan sopiva tahti.

Tämä riippuu erittäin paljon siitä mitä opiskelee ja missä. Kelan rajoihin toki pääsee missä laitoksessa ja millä linjalla vaan, jos vain jaksaa yrittää. Silti pelkkiin opintopisteisiin tuijottaminen ei anna minkäänlaista kuvaa siitä kuinka paljon niiden pisteiden eteen on pitänyt tehdä hommia. Kuulostaa todella houkuttelevalta sellainen mahdollisuus, että voisi suorittaa 4-5 kurssia per periodi kun omat kurssit kestävät vähintään kaksi periodia ja opintopisteitä napsahtaa 4-5 per kurssi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös