Masi Marjamäen taklaus Kamil Krepsiin 2.12.2010

  • 219 963
  • 1 140
Tila
Viestiketju on suljettu.

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Valitettavasti Siffa olet yhtä pihalla NHL:stä kuin poikasi Petteri.

Ja olisihan se suorastaan farssi jos pelaajia ei saisi taklata kamppailutilanteessa.

Väitän vieläkin, että NHL:ssä on lähdetty karsimaan juuri Marjamäki/Kreps tyyppiset taklaukset pois. Et ehkä ole koskaan pelannut kiekkoa, jos et ymmärrä sitä, että Kreps oli maalin takana kamppailutilanteessa toisen Ilves-pelaajan kanssa. Krepsin kaikki toiminta kohdistui siihen, että hän taistelullaan tuon toisen Ilves-pelaajan kanssa joutui keskittymään kiekon pitämiseen ja laitaan kohdistuvan taklauksen välttämiseen. NHL:ssä tuli liikaa päävammoja ja näihin avojään kamppailutilanteisiin liittyviin kolmannen pelaajan taklauksiin on puututtu kovalla kädellä.

Katsotaan nyt niitä NHL-pelejä ja seurataan, olenko tämän asian suhteen oikeassa vai en. Menee vähän ohi varsinaisen keskusteluaiheen, mutta haastan sinut milloin vain keskusteluun NHL-jääkiekon sisällöstä eli pelit sielläkin osoittavat kunkin joukkueen pelikirjat. Olen jo joitakin mielenkiintoisia havaintoja sieltä tehnyt.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mikke11 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, pitääkö ryntäyksen määritelmässä ottaa juuri ennen taklausta lisää vauhtia? Sääntökirjaa lukiessa minulle tuli käsitys, että liian kova vauhti riittää ylipäätään rikkeeseen.

Eli taas tulee lisää tutkintaa vuorelalle tjsp. ? Onhan, jopa iltapäivälehdissä, joihin täälläkin on vedottu, todettu Krepsillä olleen vauhtia tilanteessa melkoisesti. Jos sinun sääntökirjatulkintasi mukaan mennään, niin mitäs veikkaat kärppähyökkääjälle tulevan rangaistusta, liian kovasta tilannenopeudesta ?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väitän vieläkin, että NHL:ssä on lähdetty karsimaan juuri Marjamäki/Kreps tyyppiset taklaukset pois. Et ehkä ole koskaan pelannut kiekkoa, jos et ymmärrä sitä, että Kreps oli maalin takana kamppailutilanteessa toisen Ilves-pelaajan kanssa. Krepsin kaikki toiminta kohdistui siihen, että hän taistelullaan tuon toisen Ilves-pelaajan kanssa joutui keskittymään kiekon pitämiseen ja laitaan kohdistuvan taklauksen välttämiseen. NHL:ssä tuli liikaa päävammoja ja näihin avojään kamppailutilanteisiin liittyviin kolmannen pelaajan taklauksiin on puututtu kovalla kädellä.

Väitä mitä haluat mutta näin ei ole. NHL:n sääntömuutos tuli Cooke-Savard tilanteen jälkeen joka oli vanhojen sääntöjen mukaan laillinen vaikka niitti tuli 90 asteen kulmassa Savardiin nähden. Sääntömuutoksen taustalla ei todellakaan ollut kyse mistään kamppailutilanteista.

Marjamäen niitti ei tullut Krepsin sivusta vaan suoraan edestä.

Jos edelleen väität ylläolevaa niin minä väitän että sinun tietämyksesi NHL:stä on syvästi puutteellinen.

Katsotaan nyt niitä NHL-pelejä ja seurataan, olenko tämän asian suhteen oikeassa vai en. Menee vähän ohi varsinaisen keskusteluaiheen, mutta haastan sinut milloin vain keskusteluun NHL-jääkiekon sisällöstä eli pelit sielläkin osoittavat kunkin joukkueen pelikirjat. Olen jo joitakin mielenkiintoisia havaintoja sieltä tehnyt.

Olen katsonut pelejä ihan tarpeeksi ja tiedän että olet väärässä ko. asian suhteen. Muuten keskustelen mielelläni muista NHL-asioista.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Eli taas tulee lisää tutkintaa vuorelalle tjsp. ? Onhan, jopa iltapäivälehdissä, joihin täälläkin on vedottu, todettu Krepsillä olleen vauhtia tilanteessa melkoisesti. Jos sinun sääntökirjatulkintasi mukaan mennään, niin mitäs veikkaat kärppähyökkääjälle tulevan rangaistusta, liian kovasta tilannenopeudesta ?

Tähän tapaukseen en ota edes ryntäystä huomioon, koska mielestäni se on päähän kohdistunut taklaus, ja olen kantani jo tsiljoona kertaa kertonut. Taklauksessa ei ollut pelaajan kunnioittamisesta tietoakaan.

Puhuin ryntäyksestä ylipäänsä. Mitä ryntäys tarkoittaa? Onko kaikilla tuomareilla edes sama käsitys ryntäyksestä? Olen ollut siinä käsityksessä, että ryntäys tarkoittaa juuri potkujen ottamista ennen niittiä sekä hyppäämistä ennen niittiä. Sääntökirjan mukaan siis riittää pelkkä vauhtikin tuohon. Toki nuo edellisetkin riittävät ryntäyksen määritelmään.
 
Viimeksi muokattu:

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jos et usko, laitan youtubeen hakusanoiksi Staal Stajan ja totea itse millaisesta taklauksesta ei tule penalttia nykyäänkään.

Kiitos vinkistä. Kävin katsomassa ja näistä puhtaista avojäätaklauksista ei tule NHL:ssä penalttia. Eihän tässä ole mitään uutta. On vaan täysin eri pelitilanne kuin mitä oli Marjamäki/Kreps tapauksessa. Lue tarkemmin, mitä kirjoitin ja yritä antaa vastaavanlanen näyttö tältä syksyltä väitteellesi NHL-taklauksista.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Täysin mahdoton tehtävä. Kuka määrittelee onko pelaaja kamppailutilanteessa? Erotuomari sekunnin murto-osassa? Ei toimi.

Ja olisihan se suorastaan farssi jos pelaajia ei saisi taklata kamppailutilanteessa.
Ajatellaan, että teknisesti taklaus olisikin puhdas, niin saanko kysyä, jos olet esimerkiksi nyrkkihippasilla vastapuolen kanssa ja juuri, kun annat vasenta koukkua, niin kolmas osapuoli tulee ja vetää sulta tajun pois?

Mitä sinulle merkitsee vastustajan kunnioittaminen? Varmaan jonkin verran pelanneena (Näin uskon) pitäisi sinunkin tajuta se, että juuri tällaisessa kaksintaistelussa kiekosta ei vain voi vetää vastustajaa noin kovaa. Kaksinkamppailuissa olevaa saa taklata, mutta ei näin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kreps on tehnyt 17 pistettä tällä kaudella, Marjamäki 16. Krepsin plusmiinus on -6 ja Masin vastaava -1.

Kyllä tässä on muustakin kysymys kuin pisteistä. Kreps yksinkertaisesti kiinnostaa oululaisia ja tuo halliin porukkaa. Toisekseen, koko joukkue on pelannut sen verran surkeasti ettei Krepskään ole päässyt oikein vauhtiin. Ja saapa nähdä pääseekö tämän töötin jälkeen ollenkaan. Että kiitosta vaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kiitos vinkistä. Kävin katsomassa ja näistä puhtaista avojäätaklauksista ei tule NHL:ssä penalttia. Eihän tässä ole mitään uutta. On vaan täysin eri pelitilanne kuin mitä oli Marjamäki/Kreps tapauksessa. Lue tarkemmin, mitä kirjoitin ja yritä antaa vastaavanlanen näyttö tältä syksyltä väitteellesi NHL-taklauksista.

Anteeksi nyt vaan Siffa mutta sinä esitit väitteen joten sinun pitää todistaa se oikeaksi. Etsi minulle tapaus jossa NHL on antanut pelikieltoa taklauksesta sillä perusteella että se kohdistuu kamppailutilanteessa olevaan. Et tule sellaista löytämään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ajatellaan, että teknisesti taklaus olisikin puhdas, niin saanko kysyä, jos olet esimerkiksi nyrkkihippasilla vastapuolen kanssa ja juuri, kun annat vasenta koukkua, niin kolmas osapuoli tulee ja vetää sulta tajun pois? .

Nyt vetää oikeasti hiljaiseksi. En sano tähän muuta.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paikanpäällä tilanteen nähneenä naurattaa nämä Anderssonin hidastuskuvista tehdyt päätelmät Marjamäen jäähilejarrutuksista ja väistöyrityksistä pomppuineen. Kyllähän kaverin liikkeestä näki jo siniviivalta asti, että ainoana tarkoituksena oli tilanteen ulkopuolelta kolmantena miehenä ajaa Krepsiin ja mahdollisimman lujaa. Siinä ei paljoa pelaajien kunnioituksesta tarvinnut keskustella.

Nämä SM-liigan byrokratiafarssit ovat sitten ihan oma lukunsa. Mielestäni Andersson teki väärän päätöksen aikaisempaan linjaan verrattuna, mutta sitä olisi kuitenkin tullut kunnioittaa. Ja kun tapaus sitten aiheutti kohinaa lehdistössä ja kiekkoväen piirissä, sotki Vuorinen housunsa ja käveli päätöksen yli. Katsotaan nyt kortti sitten loppuun asti, kyllähän tämä jollekin tarkoittaa epäluottamuslausetta.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Anteeksi nyt vaan Siffa mutta sinä esitit väitteen joten sinun pitää todistaa se oikeaksi. Etsi minulle tapaus jossa NHL on antanut pelikieltoa taklauksesta sillä perusteella että se kohdistuu kamppailutilanteessa olevaan. Et tule sellaista löytämään.

Sinä joka tapauksessa annoit vinkin täysin eri tilanteesta, mistä minä kirjoitin. Nyt on päästy jo eteenpäin, kun sinä ymmärrät, mitä minä tarkoitin. NHL:n linjaus avojään kamppailutilanteiden ns. puun takaa taklauksista on uusi. Aiemmin ne olivat ihan kuningastaklauksia, joista jäähyjä ei tullut. Niiden aiheuttamien päävammojen vuoksi ei näitä taklauksia enää NHL:ssä esiinny. SM-liiga saattaa tämän valitettavan Marjamäki/Kreps tapauksen vuoksi linjata myös, että näihin avojään kolmannen osapuolen kamppailutilanteessa olevaan vastustajaan kohdistetut kovat taklaukset kielletään. Joku syyhän J-P Vuorisella on, kun käytti oikeuttaan puuttua tähän tapaukseen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olen täysin eri mieltä. Kansa tulee katsomoihin viihteen vuoksi ja fyysinen peli on osa viihdettä. Itse asiassa hyvin suuri osa. Kliininen klap-klap peli ilman kontaktia on helvetin tylsää, tämän varmaan allekirjoittaa kaikki.

Ottamatta kantaa siihen onko tämä hyvä vai huono asia, näin se vain menee.

Miksi muuten luulet että NHL:ssä ei ole kielletty ns. viihdetappeluita? No siksi että pomot tajuavat yleisön diggaavan niitä. Jos oikeasti haluttaisiin vähentää loukkaantumisia, keinot siihen olisi olemassa. Mutta kun kovat taklaukset ovat sitä mitä ihmiset haluavat nähdä, säännöt ovat mitä ovat.

Leipää ja sirkushuveja, sitähän jääkiekko on. Vaikka kuinka paheksutaan "jääkiekkoväkivaltaa" niin kaikki tajuavat että se on osa jääkiekon viihdearvoa. Tämä on syynä siihen että SM-liigassakin on lievennetty tappelupenalteja (OR->PRK).

Siksipä sanon että väitteesi on täyttä paskaa noin kärjistäen.

varmaan kansa tulee katsomoihin viihteen vuoksi ja fyysinen peli on osa viihdettä. tähän asti olet kartalla, mutta sitten: fyysinen peli ei tarkoita mitään päättömiä ryntäyksiä varautumattoman pelaajan päähän. Jos fyysisen pelin sisältö on hakusessa, käyppä ystävällisesti kysymässä kotijoukkueesi valmentajalta, mitä se fyysinen peli oikeastaan tarkoittaakaan, saat luultavasti ihan ystävällisen referoinnin käsitteen sisällöstä. Lisäksi, kun väität po.taklauksen tulevan suoraan edestäpäin, puhut silkkoa sontaa, Kreps luistelee maalin takaa vastustajan pakin kanssa kamppaillen ja taklaajan alkuperäinen luistelusuunta on siniviivalta päätyä kohti. Tosiasiassa kyse on lähemmäs tulokulmasta suorakulma, kuin kohtisuorasta osumasta, se ei muuta asiaa, että taklaaja viime hetkellä kääntyy kohden taklattavaa, ei taklattavalla ollut enää siinä vauheessa mahdollisuutta reagoida siihen.

Fyysinen peli on siis osa sitä viihdettä ja väitän, että se klap-klap taitopeli on sitä yhtä paljon, eikä helvetin tylsää, puupäiden fyysinen hoippuminen ilman taitoa se vasta tylsää olisi, eli sinun väittämääsi ei tosiasiassa allekirjoittaisi edes muhosen iitan sokea kissakaan, jos se tietäisi mistä on kysymys, väitän minä.

Kaikennäköiset asiat tässä maailmassa tunnutaan sallittavan, vaikka tieto haitallisuudesta ihmisille täysin selvä onkin, saahan esim. jopa tupakkaa myydä vapaasti ja sen myymisellä rikastua, vaikka heroiinikauppiaat vähemmän tekeekin ihmisille haittaa ja käärii vielä pienemmät voitot, silti vain heidät on demonisoitu ja kriminalisoitu, siihen nähden bisnestä tekevä kaupallinen urheilu show pelleily tappeluineen tuntuu vain luonnolliselta, toisaalta siellä kyllä sitten riittää kohderyhmää kapealtakin segmentiltä elättämään sirkusta. Tässä voit esim. miettiä, miksi niin harva suomalainen edes vakavissaan tulee koskaan ajatelleeksi nyrkkeilyotteluun katsojaksi menemistä ja miettiä pitäisikö moinen segmentointi jääkiekon lainkaan kilpailukykyisenä koko perheen viihteenä.

Kyynistähän tuo tilityksesi tosiaan on, mutta kyllä minulle ainakin jääkiekko on jotain ihan muuta kuin leipää ja sirkushuveja, siksi en sen puuppeloiden käsiin soisi valuvankaan, enkä myöskään toivoisi sen katsojien silmissä moiseksi alentuvankaan, tietäisi hidasta pois näivettymistä koko lajille se.

Toki paheksun, tai oikeastaan pidän typeränä koko "jääkiekkoväkivaltaa", mutta nyt on puheena toiminta, joka altistaa pelaajat vakaville loukkaantumisille, jolloin sitä asiaa ei voi hymähdyksellä enää ohittaa, eikä mitättömäksi selittää, vaan sille on tehtävä radikaali kurssinmuutos.

Näin perustellen kerron, että vastaväittämäsi kärjistämättä ontuu kuin jalaton sinisorsa ylämäessä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nämä SM-liigan byrokratiafarssit ovat sitten ihan oma lukunsa. Mielestäni Andersson teki väärän päätöksen aikaisempaan linjaan verrattuna, mutta sitä olisi kuitenkin tullut kunnioittaa. Ja kun tapaus sitten aiheutti kohinaa lehdistössä ja kiekkoväen piirissä, sotki Vuorinen housunsa ja käveli päätöksen yli. Katsotaan nyt kortti sitten loppuun asti, kyllähän tämä jollekin tarkoittaa epäluottamuslausetta.

Mitä ovat nämä aikaisemman linjan verrokkitapaukset? Nm. msg on tätä yrittänyt kysyä jo pidemmän aikaa mutta vastauksia on pyöreä nolla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sinä joka tapauksessa annoit vinkin täysin eri tilanteesta, mistä minä kirjoitin. Nyt on päästy jo eteenpäin, kun sinä ymmärrät, mitä minä tarkoitin. NHL:n linjaus avojään kamppailutilanteiden ns. puun takaa taklauksista on uusi.

Siffa, tiedän että teidän perheessä virheiden myöntäminen on harvinaisen vaikeata mutta kerro nyt ihan omin sanoin MISSÄ ja MILLOIN NHL on sanonut mitään kamppailutilanteista tämän uuden säännön kohdalla?

Lopeta kiemurtelu ja käsien heiluttelu, faktoja kehiin.

Joku syyhän J-P Vuorisella on, kun käytti oikeuttaan puuttua tähän tapaukseen.

Vuorinen käytti oikeuttaan säännön 510 perusteella. Se tarkoittaa että Vuorisella on lisämateriaalia käytössään, sellaista jota Anderssonilla ei ollut. Lisäksi Vuorinen ilmeisesti rikkoi säännön 510 aikarajaa.

Mikäköhän tosiaan lienee syy tälle?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näin perustellen kerron, että vastaväittämäsi kärjistämättä ontuu kuin jalaton sinisorsa ylämäessä.

Ei - nyt sekoitat kaksi asiaa. Se mitä minä sanoin on faktaa ilman mitään tunnelatauksia tai kannanottoja. Se mitä sinä sanot on eriävä näkemys siitä mitä jääkiekon PITÄISI olla.

Ymmärrän pointtisi täysin - tai siis näkemyksesi mitä jääkiekon pitäisi olla mutta se ei muuta reaaliteetteja mihinkään.

Mitkä ovat SM-liigan lähihistorian kohutuimpia pelejä? Jokerit-HIFK (Nielikäinen vs. Vandenbusche), HIFK-Tappara (kosto Mäntyselle) jne.

Sama pätee NHL:ssä, Ottawan ja Phillyn joukkotappelusta puhuttiin päiviä jopa Jenkkien valtamedioissa ja uusintaottelu oli koko kauden odotetuin peli runkosarjassa.

Mistä se kertoo? Siitä että väkivalta myy. ECHL:ssä eräs rämpivä joukkue kärsi yleisökadosta ja päätti mainostaa erästä ottelua "vähintään kaksi tappelua tai saat lipun hinnan takaisin" - lopputulos? Täysi tupa. Ja liigalta ukaasi että ko. mainostusta ei saa jatkaa.

Eli väitteesi siitä että ylilyönnit ajavat yleisön katsomoista ei ole faktaa vaan sinun oma mielipiteesi joka perustuu sinun näkemyksiisi siitä miten lätkää pitäisi pelata. Siksi se on -taas kärjistäen - täyttä paskaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eikö ole hyvä, että edes jossain kohden asiaan yleensä aletaan puuttumaan. Ikäväähän se on, jos sitä ei Mankisen kohdalla tapahtunut, mutta olisiko ollut oikein, että asiaa ei olisi nostettu pinnalla Krepsinkään tapauksessa ja vain siksi, että tienaa enemmän ja on eri kaliberin pelaaja kuin Mankinen? Mun mielestä pääasia on se, että kissa on nostettu pöydälle ja nyt pitäisi tulla selkeät raamit tällaisille.
En nyt pääse jyvälle viestistäsi ollenkaan. Mankisen taklaukseen EI PUUTUTTU, ei tullut jäähyä eikä mene asia eteenpäin. Mistäs luulet että johtuu? Toisessa sentään kaveria ajetaan tarkoituksella päähän, kättä ojentaen ja muu vartalo jää täysin osumatta. Toisessa ei hypätä, ei osuta päähän muuta kuin vartalossa kiinni olevalla kädellä, hieman liiallisella nopeudella ja valitettavasti johtuen liikesuunnista taklattava kierähtää ilmassa ja laskeutuu ohimo/naama/visiiri edellä jäähän.

Kumpikos kuulostaa siltä vaaralliselta taklaukselta (ei kaatumiselta/putoamiselta yms.) jos et tiedä nimiä tai mitään muutakaan? Mikäs kissa tässä nostettiin pöydälle? Se että rahalla saa eri säännöt, erilaisen julkisuuden ja erilaisen huomioarvon JOPA jääkiekkoa aktiivisesti seuraavien keskuudessa? Eli siis jos pelaaja tienaa enemmän niin sille on eri säännöt ja on "ahh niin hyvä" kun rikkeisiin niitä kohtaan puututaan, vittuuks välii jollain A-junioreilla? Tätäkö tarkoitit?

En edelleenkään ole löytänyt tapaus Krepsistä mitään muuta syyllistävää kuin liiallisen vauhdin. Lieventävinä löytyy kyllä, luistimet jäässä, jarrutus ja kädet kiinni omassa vartalossa. Itse taklaus kyllä näyttää pahemmalta kuin onkaan, mutta pahimmalta näyttää miten Kreps putoaa jäähän. Tuollainen tosin voisi käydä vaikka ihan vain omassa luistelussa luistimen railoon tökätessä, mutta hei teilataan Marjamäki kaikki on onnellisempia.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ei - nyt sekoitat kaksi asiaa. Se mitä minä sanoin on faktaa ilman mitään tunnelatauksia tai kannanottoja. Se mitä sinä sanot on eriävä näkemys siitä mitä jääkiekon PITÄISI olla.

Eli väitteesi siitä että ylilyönnit ajavat yleisön katsomoista ei ole faktaa vaan sinun oma mielipiteesi joka perustuu sinun näkemyksiisi siitä miten lätkää pitäisi pelata. Siksi se on -taas kärjistäen - täyttä paskaa.

Väärin, sinä sekoitat kaikki asiat. Faktaa et kyllä ole koskaan missään nähnytkään, mutta se voi olla rakenteellinen juttukin, joten antaa olla. Sinä onanoit sillä mitä jääkiekko ei koskaan SAISI olla ja mitä se ei koskaan tule edes olemaan.

Suomen kokoisessa markkinassa väkivaltaa ja ylilyötejä salliva peli ajaa sataprosenttisesti enemmän väkeä pois kun tuo sisään, lööppejä revittelevät iltapäivälehdet eivät maksa telottavien hoitokuluja eikä sairauskorvauksia, joten revi siitä. taas edes kärjistämättä, gladiaattorien aika meni jo, huomasitkos?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suomen kokoisessa markkinassa väkivaltaa ja ylilyötejä salliva peli ajaa sataprosenttisesti enemmän väkeä pois kun tuo sisään, lööppejä revittelevät iltapäivälehdet eivät maksa telottavien hoitokuluja eikä sairauskorvauksia, joten revi siitä. taas edes kärjistämättä, gladiaattorien aika meni jo, huomasitkos?

Tämä on sinun mielipiteesi jolle sinulla ei ole osoittaa yhtään mitään faktaa tueksi.

Minä olen esittänyt jo esimerkkejä sen puolesta että väkivalta tuo ihmisiä katsomoon. Esimerkkinä vaikkapa odotettu Nielikäinen vs. Vandenbusche.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämän kohtaamisen vuoksi Jokerit-HIFK -ottelussa oli paljon yleisöä? Vau.

Joku voisi kaivaa Jokerien yleisömäärät 06-07 kaudelta. Jos pitäisi arvata niin ko. ottelussa oli eniten jengiä runkkarissa.
 

Ojamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Fedor, sääntö 17 §
Joku voisi kaivaa Jokerien yleisömäärät 06-07 kaudelta. Jos pitäisi arvata niin ko. ottelussa oli eniten jengiä runkkarissa.

Jokerit pelasi tuolloin neljä ottelua Areenalla IFK:ta vastaan, mikä on oikeastaan ainoa jengi jolla tuo talo saadaan täyteen. Vain Tappara, Kärpät ja kaksi kertaa Blues -ottelut Areenalla keräsivät liigan sivujen mukaan yli 10 000 katsojaa. Vandenbuschen ottelussa oli 3. eniten katsojia tuolla kaudella kotiottelussa, edellä Kärpät- ja IFK-peli. Käytännössä 6:ssa eri ottelussa oli suunnilleen saman verran porukkaa katsomossa, joten tämä tulkinta tuskin todistaa mitään, muuta kuin että minulla on aikaa.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Itse taklaus kyllä näyttää pahemmalta kuin onkaan, mutta pahimmalta näyttää miten Kreps putoaa jäähän. Tuollainen tosin voisi käydä vaikka ihan vain omassa luistelussa luistimen railoon tökätessä, mutta hei teilataan Marjamäki kaikki on onnellisempia.

Onko muuten varmaa tietoa, että aivotärähdyksen aiheutti juuri pään osuma jäähän? En siis sano, että näin ei voisi olla, mietityttää vain, onko näin. Toinen skenaariohan olisi, että Marjamäen kyynerpää aiheuttaa ensimmäisen tällin päähän ja jää toisen.

Hidastuskuvista en itse pystynyt asiaa päättelemään. Krepsin kädet liikkuvat törmäyksen jälkeen ilmalennon aikana, mutta eivät vaistomaisesti suojaamaan päätä. Eivätkö ehdi vai onko taju jo pois?

Aivotärähdys syntyy, kun aivot liikkuvat äkillisesti pään sisällä, eikä iskun tarvitse olla kovinkaan iso. Nyrkkeilijöitähän neuvotaan pitämään leuka rinnassa, jotta lyöntejä kestää paremmin. Jos pää pääsee retkahtamaan lyönnin voimasta taaksepäin, aivotärähdys syntyy todennäköisemmin.
Ja aivotärähdyksen voi tietysti saada ilman tajunnan menetystäkin.

Tällainen näkökulma vielä lisää tähän lyhyeksi venähtäneeseen debattiin :).
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko muuten varmaa tietoa, että aivotärähdyksen aiheutti juuri pään osuma jäähän? En siis sano, että näin ei voisi olla, mietityttää vain, onko näin. Toinen skenaariohan olisi, että Marjamäen kyynerpää aiheuttaa ensimmäisen tällin päähän ja jää toisen.

Hidastuskuvista en itse pystynyt asiaa päättelemään. Krepsin kädet liikkuvat törmäyksen jälkeen ilmalennon aikana, mutta eivät vaistomaisesti suojaamaan päätä. Eivätkö ehdi vai onko taju jo pois?

Aivotärähdys syntyy, kun aivot liikkuvat äkillisesti pään sisällä, eikä iskun tarvitse olla kovinkaan iso. Nyrkkeilijöitähän neuvotaan pitämään leuka rinnassa, jotta lyöntejä kestää paremmin. Jos pää pääsee retkahtamaan lyönnin voimasta taaksepäin, aivotärähdys syntyy todennäköisemmin.
Ja aivotärähdyksen voi tietysti saada ilman tajunnan menetystäkin.

Tällainen näkökulma vielä lisää tähän lyhyeksi venähtäneeseen debattiin :).
Katsoppas retkahtaako pää, ei muuten liiku mihinkään. Kukaan muu kuin Krepes ei voi tietää menikö taju ennen vai jälkeen osuman, mutta itse taklauksessa Marjamäellä on kädet kiinni vartalossa ja oletettavasti (ei murtumia kavoissa yms.) suojat, kädet ja elimistö suojaavat Krepsin isommilta osumilta. Taas jäätä vasten pudotessa on tasan tarkkaan naama ja kypärä vastaan kivikova jää, joka ei anna myöten. En väitä että aivotärähdyksen on aiheuttanut osuma jäähän, mutta väitän että Marjamäki ei yrittänyt tahallisesti vahingoittaa vastustajaa kohdistamalla mitään ruumiinosaansa päähän.

Jos minulta kysytään (ei kysytä) niin tärkeintä on löytää tilanteista se aiheuttiko pelaaja joko tarkoituksella tai huolimattomuudellaan toisen pelaajan loukkaantumisen. Kuten aiemmin sanoin, niin ainoa asia viitaten Marjamäen "tahallisuuteen" liittyy liian kovaan vauhtiin, kaikki muut seikat puoltavat hänen tahattomuuttaan, liikaa vauhtia tulee tilanteisiin tämän tästä, mutta mielestäni se ei ole syy rankaista pelaajaa, joka muuten toimi tilanteessa täysin oikein. (Säännöt sanovat että jos pelaaja loukkaantu niin AINA tulee 5+PRK, tämä oli siis täysin oikein, nyt tarkoitan lisäsanktioita)

Suomessa valitettavasti vallitsee kulttuuri jossa aina täytyy löytää syyllinen. Tyyliin joku idiootti kääntyy rekan alle suoralla tienpätkällä niin eikös se ole syyllinen se rekkakuski kun sillä oli lievää ylinopeutta tai uusi kuski ja pari tyttöä kävelee tien piennarta niin pakkohan se on se kuski löytää syylliseksi vaikka sattumia on se 1000 jotta moinen voi edes sattua.

Tässä tapauksessa minä ukson että jos Kreps ei olisi tullut pää edellä jäähän ottaen koko kroppansa massan vastaan ohimollaan, niin hän olisi noussut ylös ja koko homma olisi unohdettu sitä kakkosta lukuunottamatta. Kumpaa siis haetaan tekoa vai seuraamusta? Se on se kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei. Satunnaisgeneraattori, edes vitun omistama sellainen, ei olisi mielestäni oikea laite tällaisten tapausten tuomioiden määrittelyyn. Mielestäni päätös jättää Marjamäkeä rankaisematta puhtaasta, mutta kovasta taklauksesta oli hyvä, koska kuvittelin sen olevan ensimmäinen pikkuaskel siihen suuntaan, että SM-liigassa saa taklata ilman että joutuu samantien pihalle jos vastustaja keksii ruveta etsimään piilolinssejään jäältä taklauksen jälkeen.

Ei tule tapahtumaan, niin kauan kuin SM-liiga saa tukirahoja valtiolta ja tilanteita, joihin poliitikot voivat puuttua kelaillaan iltapäivälehtien sivuilla.

Yksi asia ainakin on varmaa: tuo Jatkiksen virallisen kolumnin kirjoittaja on typerä, ja vielä erittäin typerä. Uskomatonta paskaa tuo teksti. "Vähintään 5-10 peliä, sanoi koko Jatkoaika-foorumi yhdestä suusta, 2000-luvun rumin taklaus.." Jeesus sentään mikä pässi. Pokkana vääntää moisia valeita. Syitä moiseen voi vain arvailla. Siis jos sellaisia sen typeryyden lisäksi vielä on.

Ylilyönti tämäkin. Itse taklauksesahan ei ole mitään rumaa, eikä siinä olisi ollut edes mitään tuomittavaa, jos ei Kreps olisi loukkaantunut. Loukkaantuminen nyt kuitenkin on selkeästi tuomiota koventava seikka SM-liigassa, joten se olisi ilman muuta pitänyt ottaa huomioon sen parin ottelun verran.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös