Inttiin lähdössä?

  • 1 217 672
  • 3 574

Haukijärvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Aamuja ei ole enään paljon jäljellä. Maanantaina alkaa intti Rovaniemellä ja varmaan ihan mielenkiintoinen vuoden puolikas tulossa. Ketä muita on lähdössä?
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Intti kutsuu

Asevelvollisuus on nyt sitten minutkin tavoittanut ja maanantaina pitäisi ilmoittautua Riihimäelle viestirykmenttiin. Mielenkiinnosta pitääkin kysyä onko joku palstaveljistä eksynyt kyseisen kasarmin porteista sisään ja miltä paikka vaikutti, entä onko muita menijöitä? Itse olen kuullut paikasti oikeastaan vain positiivista palautetta, mutta erittäin harva tuttuni on tuolla poikennut. Joten viimeisiä viedään.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kyllä se niin on, että alussa vituttaa, vituttaa paljon, mutta aamujen vähetessä sitä tottuu ja alkaa tuntemaan muita ja jälkeenpäin ajateltuna tuo oli kyllä hienoa aikaa. Äijien kanssa römytä mettässä, kipinät keskellä yötä, pakkiruoka, katseet, vihjailevat kosketukset...

Tsemppiä harmaisiin!
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Itselläkin armeija jo takana, joten kokemus puhuu :) . Älkää tosiaan turhaa sitä inttiä stressatko. Siellä kun tuo elon kulku on niin huoletonta.

Alussa varmasti paljon uusia asioita, mutta ne rutiinit tulevat selviksi hyvin nopeasti ja sitten kaikki menee omalla painollaan. Sinälläänhän tuo armeija-aika on tosiaankin huoletonta, että itse ei juurikaan tarvitse huolehtia mistään aikatauluista. Kaikki on valmiiksi suunniteltu ja sen kun vain seuraa jonon jatkona niin hyvin menee. Aina siellä on joku torspo, joka haluaa päteä ja ottaa roolia joukossa, mutta niillehän kannattaa vain naureskella. Ja se hyvä puoli on myös, että todennäköisesti porukassa on myös niitä toisenlaisia torspoja, jotka todennäköisesti sähläävät hommat vielä pahemmin kuin jatkiksen sotilaat :) , joten ei siellä varmaan siinäkään mielessä silmätikuksi joudu. Se paha noissa torspoissa on, että niiden mokailuista kärsii useimmiten kaikki muutkin.

Ja sehän on varma, että siellä vituttaa välillä aivan suunnattomasti, mutta näin jälkeenpäin sitä vitutusta ei kyllä muista. Muistaa vain ne hyvät puolet.

Tsemppiä vaan kaikille armeijaan lähtijöille! Hyvin se menee!
 

Favor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Edmonton Oilers.
Mielenkiinnosta pitääkin kysyä onko joku palstaveljistä eksynyt kyseisen kasarmin porteista sisään ja miltä paikka vaikutti, entä onko muita menijöitä?
Riihimäki kutsuu myös nimimerkki Favoria ensi maanantaina. Myös minä olen kuullut pelkkää hyvää Riksusta ja kertaalleen olen siellä käynyt tutustumassa kun veli kävi inttinsä siellä. Alueena paikka vaikutti aika kompaktilta ja sopivan kokoiselta, juuri muuta en osaa sanoa kun en pahemmin jaksanut kysellä. Noh, kohta tiedetään enemmän. Kokonaiset kaksi aamua jäljellä vapautta vielä.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Riihimäki kutsuu myös nimimerkki Favoria ensi maanantaina. Myös minä olen kuullut pelkkää hyvää Riksusta ja kertaalleen olen siellä käynyt tutustumassa kun veli kävi inttinsä siellä. Alueena paikka vaikutti aika kompaktilta ja sopivan kokoiselta, juuri muuta en osaa sanoa kun en pahemmin jaksanut kysellä. Noh, kohta tiedetään enemmän. Kokonaiset kaksi aamua jäljellä vapautta vielä.

Niin, Riihimäkihän tunnetaan laajemminkin iskulauseestaan Viestirykmentti - Vaihtoehto armeijalle! Itsekin ViestiR:n kolunneena voin sanoa, että ihan mukava paikka tuo on. Tai oli ainakin 10 vuotta sitten.
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aamuja ei ole enään paljon jäljellä. Maanantaina alkaa intti Rovaniemellä ja varmaan ihan mielenkiintoinen vuoden puolikas tulossa. Ketä muita on lähdössä?
Täällä päin myös ollaan Rovaniemelle lähdössä maanantaina. Kyllähän sitä mielenkiinnolla odottaa mitä sieltä tulee vastaan. Etukäteen ei ainakaan ole jaksanut paljon ressiä vetää kuten joillakin kavereilla tuntuu olevan. Eiköhän se aika siellä nopeasti mene.

Meinaako Haukijärvi tosiaan puolella vuodella selvitä?:)
 

Haukijärvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Täällä päin myös ollaan Rovaniemelle lähdössä maanantaina. Kyllähän sitä mielenkiinnolla odottaa mitä sieltä tulee vastaan. Etukäteen ei ainakaan ole jaksanut paljon ressiä vetää kuten joillakin kavereilla tuntuu olevan. Eiköhän se aika siellä nopeasti mene.

Meinaako Haukijärvi tosiaan puolella vuodella selvitä?:)

Niin eihän sitä tiedä vaikka siellä viihtyisi vähän pitempäänki. Vähän kuitenkin epäilen. Oletko muuten menossa lennostoon vai ilmatorjuntaan?
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Niin eihän sitä tiedä vaikka siellä viihtyisi vähän pitempäänki. Vähän kuitenkin epäilen.

Eihän se kysymys olekaan, haluaako Haukijärvi armeijaan vuodeksi. Kysymys kuuluu, haluaako armeija Haukijärven vuodeksi!-)
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin eihän sitä tiedä vaikka siellä viihtyisi vähän pitempäänki. Vähän kuitenkin epäilen. Oletko muuten menossa lennostoon vai ilmatorjuntaan?
Ilmantorjuntaan menossa ollaan. Itsellänikin olisi suuri yritys selvitä puolella vuodella tai ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Saa nähdä sitten, eihän sitä tiedä vaikka tykkäiskin.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Jonkin verran vitututtaa. Aamulla lähtö Kajaaniin Kainuun Prikaatiin. Se mikä tässä eniten vituttaa on se, että 75% vaasalaisista laitetaan tuonne, itseni mukaan lukien. Vaasasta kun on aika vitun pitkä matka Kajaaniin(370km), niin aika paljon saa dösässä istua. Katsotaan nyt mitä tuostakin tulee.

Muita palstalaisia menossa Kajaaniin?
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomenna

Huomenna se sitten on. Lähtö Isosaareen. Vähän kyllä mietityttää, että millasta siellä sitten on. No huomenna tähän aikaan ollaan taas jo vähän viisaampia. Kukaan muu käynyt/menossa Isosaareen?
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Kärsikää!

Ottakaa silti kaikki kokemuksesta irti. Inttijutut on yleensä niitä kaikkein mahtavimpia.

Itselle C-luokitus eli jään painamaan töitä senkin edestä :)
 

Jokerinho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks
Jos vähänkin jaksaa keskittyä ja olla rivissä, ei moveteta siellä sitten!,niin ei voi olla oppimatta asioita sillä toistoja kyllä tulee ihan riittävästi, vaikka kaikki mikä on kerran opetettu pitääkin hallita, ja varmaan lopulta tulee niitä toistoja lähes kaikkien mielestä liikaakin. Eli siitä on turha olla huolissaan, kyllä siellä pärjää.

P-kaudella on varmasti kiire ja tekemistä sekä opittavaa riittää, mutta puolenvuoden miehillä ainakin tulee sen jälkeen liikaa päiviä/hetkiä kun sitä pakostakin miettii, että nyt vois olla tekemässä jotain oikeasti mielenkiintoista/tärkeää/opettavaa. Korttia tuli itse ainakin pelattua kyllästymiseen saakka.

Niin ja itsekin kesällä palvelukseen astuneena olen melko varma siitä, että perusasiat on mukavampi oppia kesällä lämpimässä kuin talvella sormet jäässä. Tsemppiä kaikille jatkoajan alokkaille tasapuolisesti! Huomio, katse oikeaan päin!...
 

Jindrix

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No kirjotellaan nyt sitten tänne, kun on itselläkin huomenna inttiin lähtö edessä ja Parolannummelle täytyis selvitä.
Ei nyt kauheasti vituta, pientä jännitystä ehkä, mutta kai sitä täytyy ihan rennosti ottaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No kirjotellaan nyt sitten tänne, kun on itselläkin huomenna inttiin lähtö edessä ja Parolannummelle täytyis selvitä.
Ei nyt kauheasti vituta, pientä jännitystä ehkä, mutta kai sitä täytyy ihan rennosti ottaa.


Kun alokasajan klaaraat niin loppu on laskettelua. Ei muuta kuin tsemppiä inttiin ja heitä Jatkoaikaan päällimäiset kokemukset kun ekat lomat iskevät. Äläkä sitten luovuta:) Näin tekee nykyisin liian moni alokas.
 

Viljuri

Jäsen
Joo, ei siinä varsinkaan enää ole mitään pelkäämistä. Hieman fyysisesti muita jäljessä olevillekin järjestään ihan omat kuntoiluryhmät, ja monet PV:n ja PV:n ulkopuoliset instanssit varuskunnassa pitävät ihan kädestäkin, jos tähän tarvetta tulee. Jopa varustus on nyttemmin parempi ja ajanmukaisempi kuin kertaakaan sitten vuoden 1944, joten siitäkin voi iloa repiä.

Tärkeintä on vetää se ruljanssi läpi, koska palveluksen suorittaminen on hyvä mittari ihan itselle kyvystä selviytyä erinäköisistä esteistä ja vaikeuksista. Kuten usein tullut todettua, ja ilman mitään "inttihenkeäkin", että matkalle uupuvat ovat tilastollisestikin kasvaneen syrjäytymisriskin alla. Ja tämähän ei siis viittaa siviilipalvelusmiehiin, vaan niihin, jotka päänsä tai muun vastaavan syyn takia hommasta eivät selviä.

Ensimmäistä yötä ei kannata jännittäessä siellä kasarmilla valvoa, tulee toisesta päivästä sitten paljon helpompi. Monille (kuten itselleni) toinen päivä oli vaikein, samoin kuin sitten palveluksen edetessä uusiin paikkoihin siirtyminen.

Mutta vaikka välillä ottaisikin päähän, niin ylipäätään se on jotakin sellaista, mitä on hyvä kokea vaihteen vuoksi. Kaikki ei suju aina kuin tanssi oman pään mukaan, ja tästä opin ottaminen on vain vahvistamaan itse kunkin itsetuntoa ja muutakin olemusta.

Intoa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ei kannata myöskään masentua, jos ensimmäisen viikon tai parin aikana tuntuu siltä, ettei mitenkään jaksa ja pysty. Omassa saapumiserässä oli niitä samoja tyyppejä myös, mutta kyllä hekin tottuivat. Muutos siviilistä armeijaan on melko suuri, joten on ihan luonnollista, että hieman aikaa päässä pyörii*.

Muistuu mieleen eräs kaveri, joka oli vielä toisella viikolla täysin varma, että lopettaa kesken. Sinnitteli morttikauden silti loppuun ja valittiin RUK:hon, jossa tiettävästi pärjäsi sangen hyvin. Viimeksi kun kaverin kanssa juttelin, hän harkitsi maasotakouluun lähtöä. Niin se mieli muuttuu kun tottuu firman touhuihin.


[*] väittäisin kuitenkin itse, että paluu armeijasta siviiliin oli vaikeampi. Kun se TJ0-fiilis oli haihtunut, oli yllättäen todella orpo ja eksynyt olo. Siitäkin onneksi pääsi yli.
 

Fordél

Jäsen
Olihan se intti melkoinen kokemus. Täysin vieraita ja erilaisia tyyppejä, joiden kanssa vain piti tulla se puoli vuotta juttuun. Kyllähän siinä nuorella pojalla näkökannat vähän avautui ja olihan se kaikin puolin avartava kokemus. Eli ihan hyvät muistot jäi, mutta en helkkarissa menisi takaisin. Ja sen verran sekavaa porukkaa oli itellä inttikaverina, että yhtäkään persoonaa en kyllä kaipaa. P-kauden jälkeen homma lopahti ja itsellä loppu armeija oikeastaan siihen. Loppuaika menikin sitten pleikkarin ja videoiden sekä kepapin&pitsan merkeissä.

Täytyy korjata yksi harhaluulo armeijan kohdalta eli se, että pystyisivät pakottamaan jäämään vuodeksi sinne. Kyllähän ne kapiaisetkin osaavat kuunnella ja kun tarpeeksi toitottaa, että en todellakaan pysty mihinkään johtajahommiin niin ei sinne ketään meidän aikana laitettu. Toki sellaisia vastahankasia kyllä joutu AUK:iin, mutta he eivät taas tajunneet asiaa ilmaista suoraan kun sitä kysyttiin tai eivät tuoneet muulle kuin omalle tuvalle asiaa ilmi. Toinen keino on sitten ruveta vähän härskimmäksi ja suunnitelmallisemmaksi. Yksikin kaveri omassa saapumiserässä vaan toitotti koko ajan kuinka hänellä on työpaikka Tsekeissä puolen vuoden päästä alkamassa, joten ei tarvinut jäädä. Eikä mitään duunipaikkaa luonnollisestikaan ollut. Itse taas vedin psykologiset testit tarkotuksella sen verran käteen, että mulle ei ees missään vaiheessa ehdotettu AUK:a.

Ja sellasen neuvon antaisin myös, että jos AUK kiinnostaa niin sinne kannattaa ehdottomasti mennä. jos taas emmit niin älä mene, koska sen ajan voi käyttää paremminkin hyödyksi kuten lukemalla pääsykokeisiin tai hankkimalla rahaa ja työkokemusta. Siitä armeijan johtajakoulutuksesta ei ole juurikaan hyötyä tai ainakaan työnantajat eivät siitä välitä paskaakaan. Tai sellainen työnantaja, joka asiasta välittää, ei ole kyllä työnantaja, jonka palvelukseen itse haluaisin mennä. Mutta tosiaan jos kokee, että tarvitsee vähän rohkaistumista niin onhan se AUK ihan hyvä paikka saada vähän ryhtiä toimintaansa. Sitten jos kerran menee AUK:iin niin kannattaa mennä saman tien RUK:iin asti. Tosin silloin ainakin kertausharjoitukset kutsuu...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä se niin on, että alussa vituttaa, vituttaa paljon, mutta aamujen vähetessä sitä tottuu ja alkaa tuntemaan muita ja jälkeenpäin ajateltuna tuo oli kyllä hienoa aikaa. Äijien kanssa römytä mettässä, kipinät keskellä yötä, pakkiruoka, katseet, vihjailevat kosketukset...

Niinpä. Loistavaa aikaahan tuo oli loppujen lopuksi. Ilmoista riippuu aika paljon, jos sattuu esim. kohdalle kylmä talvi, niin taatusti vituttaa seistä vartiossa Rovalla, kun viima tuiskuttaa lunta joka reiästä sisään ja pakkasta on ainakin 30 astetta.

Itselle osui Rova loppukeväälle, ja lämmintä yli 20 astetta - siinähän se leiri meni pitkälti arskaa ottaessa.

Ottakee rennosti, mortit. Älkää nyt vielä aamuihinne hajotko.

Lainauksesta sen verran, että asian ytimessä muuten, mutta nuo pari viimeistä kohtaa taitaa olla lähinnä ylläolevan nimimerkin henkilökohtaisia kokemuksia...
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
P-kaudella on varmasti kiire ja tekemistä sekä opittavaa riittää, mutta puolenvuoden miehillä ainakin tulee sen jälkeen liikaa päiviä/hetkiä kun sitä pakostakin miettii, että nyt vois olla tekemässä jotain oikeasti mielenkiintoista/tärkeää/opettavaa. Korttia tuli itse ainakin pelattua kyllästymiseen saakka.

Tämä on taas tätä mutu:a, mutta itsestäni tuntui, että yhdeksän ja kahdentoista kuukauden miehillä tuota kortinpeluuaikaa/"tarttisteheräjotaki"-aikaa oli enemmän kuin meillä kuuden kuukauden lusmuilla. Säkylässä vedettiin joka viikko ns. täysillä viimeiseen viikkoon asti. Se viimeinen tuntuikin sitten pisimmältä, kun piti vain levyttää punkalla ja odotella varuspalautuksia.

Kyllähän siinä nuorella pojalla näkökannat vähän avautui ja olihan se kaikin puolin avartava kokemus. Eli ihan hyvät muistot jäi, mutta en helkkarissa menisi takaisin. Ja sen verran sekavaa porukkaa oli itellä inttikaverina, että yhtäkään persoonaa en kyllä kaipaa.

Allekirjoitan tämän myös omalta osaltani. Vaikka oma palveluspaikkani oli n. 40 kilometrin päässä kotoani, siellä oli ihmisiä vaikka mistä ilmansuunnista. Kaikenlaista vipeltäjää tuli nähtyä. Olihan siellä niitä hyviäkin heeboja, mutta suurin osa oli tosiaan sellaisia, jotka kiertäisin erittäin kaukaa siviilissä (ja miksen kiertäisi nyt reservissäkin).

Minun mielestäni varusmiespalveluksessa oppii parhaiten sluibaamaan hommista. Ennen inttiä minunkin työmoraalini oli suht korkea, nykyään olen laiska vätys, joka hädin tuskin jaksaa sänkynsä pedata.

Haluaisin toivottaa kaikille tänään palveluksensa aloittaville tsemppiä, mutta minusta se on latteaa ja kliseistä, joten tyydyn toteamaan, että toivottavasti teille ei intin jälkeen käy kuin minulle. Ja loppuun vielä sellainen tosiseikka, että: 180 = pelimies, 270 = tosimies, 362 = poikamies.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asevelvollisuus on nyt sitten minutkin tavoittanut ja maanantaina pitäisi ilmoittautua Riihimäelle viestirykmenttiin. Mielenkiinnosta pitääkin kysyä onko joku palstaveljistä eksynyt kyseisen kasarmin porteista sisään ja miltä paikka vaikutti, entä onko muita menijöitä? Itse olen kuullut paikasti oikeastaan vain positiivista palautetta, mutta erittäin harva tuttuni on tuolla poikennut. Joten viimeisiä viedään.

Leppoisa paikka, vuosi tuli vietettyä vuosituhannen vaihteessa, eikä itse varuskunnasta löytynyt valittamista. Henkilökunta oli suhteellisen leppoisaa, eikä itse palveluskaan ollut mitenkään erityisen raskasta. Jos laulu tai soitto taipuu edes jotenkin, viestimieskuoroon kannattaa mennä. Muutamia esiintymistilaisuuksia tulee esimerkiksi silloin, kun palvelustoverit vetävät kelaa pöpelikössä tai vartioivat jotain risteystä kamalassa vesisateessa. Ja bonuksena tulee kaikenlaisia kuntoisuuslomia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on taas tätä mutu:a, mutta itsestäni tuntui, että yhdeksän ja kahdentoista kuukauden miehillä tuota kortinpeluuaikaa/"tarttisteheräjotaki"-aikaa oli enemmän kuin meillä kuuden kuukauden lusmuilla.

Kannattaa todella selvittää, jos jostain saisi luotettavaa tietoa, miten asia on omassa palveluspaikassa. Minä menin vahvojen suositusten perusteella 285 ja se oli täysosuma. 240 miehet luulivat lusmuilevansa, mutta se ei todellakaan ihan niin mennyt, kun tuvan ikkunasta katseli C-64 pelien ja television lomasta.

Viimeiset 45 päivää ylipalvelusta tuntui sitten tietenkin vähän ikävältä, mutta lyhyt aikahan tuommoinen kuusi viikkoa oli. Nykyään on tietysti 12 viikkoa.
 

Fakap

Jäsen
Tämä on taas tätä mutu:a, mutta itsestäni tuntui, että yhdeksän ja kahdentoista kuukauden miehillä tuota kortinpeluuaikaa/"tarttisteheräjotaki"-aikaa oli enemmän kuin meillä kuuden kuukauden lusmuilla. Säkylässä vedettiin joka viikko ns. täysillä viimeiseen viikkoon asti.

9kk miehistä paha sanoa mitään, kun en yhtään sellaista tunne, mutta AUK:n käyneillä 12kk:n miehillä ei ollut ainakaan Parolassa pahemmin vapaa-aikaa ennen klo 17-18. Aika huono rj täytyy olla, että tekee vähemmän hommia kuin 6kk pioneeri, jääkäri jne. Mitä ihmettä ne teidän johtajat sitten tekivät sillä aikaa kun te veditte täysillä viimeiseen viikkoon asti? Tosin esim. Pioneerikomppaniassa 12kk:n vaunumiehen homma on kyllä tappavan tylsää. Säälitti katsella vierestä kun jätkät luulivat, että pääsevät ajamaan useinkin vaunulla, mutta harvassa oli ne kerrat. Punkassa makoillessa ja vaunuhalleilla kädet taskussa ne päivät menivät.

Minun mielestäni varusmiespalveluksessa oppii parhaiten sluibaamaan hommista. Ennen inttiä minunkin työmoraalini oli suht korkea, nykyään olen laiska vätys, joka hädin tuskin jaksaa sänkynsä pedata.

Se nyt tuskin on millään tavalla puolustusvoimien vika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös