Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 775
  • 427

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Useimmat kyläkauppiaat varmasti ovat.
Edellisestä viestistäsi päätellen oletan, että pidät niitä kyläkauppiaita yrittäjinä, jotka työllistävät muita itsensä lisäksi?

Jos kaikki itsensätyöllistäjät ovat yrittäjiä, niin eivätkö silloin myös Freelancerit ole yksityisyrittäjiä?
Eivät ole. Kuka on väittänyt, että kaikki itsensätyöllistäjät ovat yrittäjiä? Itse taisit vain sanoa, että et pidä yksityisyrittäjiä yrittäjinä. Yksityisyrittäjä on siis eri asia kuin freelancer.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Edellisestä viestistäsi päätellen oletan, että pidät niitä kyläkauppiaita yrittäjinä, jotka työllistävät muita itsensä lisäksi?
Niin pidän.
Kuka on väittänyt, että kaikki itsensätyöllistäjät ovat yrittäjiä?
Suomalaiset itsensätyöllistäjät. Tai ainakin ne jotka olen tavannut. Kaikki tykkäävät puhua itsestään yrittäjinä lähtien partureista jotka toimivat omissa asunnoissaan.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suomalaiset itsensätyöllistäjät. Tai ainakin ne jotka olen tavannut. Kaikki tykkäävät puhua itsestään yrittäjinä lähtien partureista jotka toimivat omissa asunnoissaan.

Johtuisiko siitä, että nekin kotona toimivat parturit ovat yrittäjiä? Kannattaa tutustua freelancerin ja yrittäjän eroihin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Jos yrittäjät maksaisivat samat verot kuin työntekijät, niin tämä rinnastaminen kävisi paljon helpommin. Yrittäjä kuitenkin nostaa pääosan tuloistaan pääomatulona sekä kevyemmin verotettuina luontaisetuina, joten tätä rinnastusta on ihan turha haikailla.

Varsinkin näillä itsensätyöllistäjillä ei luontoisetuja kauheasti ole. Isot pojat ovat kertoneet, että verottaja siirtää näitä aika armotta ansiotuloiksi, jos veroja lähdetään kiertämään kaiken maailman eduilla. Paremmin tietävät voivat toki korjata, kun tämä oli toisen käden tietoa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kun en ole yrittäjä, ei ole kokemusta miten noita tarkastellaan. Jos vilpertti on kuitenkin sitä mieltä, että kyseessä olisi jotenkin harvinainen tai muuten poikkeuksellinen tapa toimia ja minun tarvitsee keksiä noita päästä, niin kannattaisi ehkä avata silmät.

Joka tapauksessa alkuperäinen viestini koski sitä, että yrittäjät yrittäjien vertaaminen palkansaajiin on mahdotonta mm. yrittäjän nostamien pääomatulojen sekä muiden etuuksien takia. Se on nyt kuitenkin ihan faktaa, että yrittäjä saa tulonsa pienemmällä verolla ihan laillisestikin.
No hei, olen itse yrittäjä kolmanneksen osuudella taloushallinnon ja teknisen asiantuntijapalvelualan yrityksestämme. Bensat menee firmalle, mikä siis tarkoittaa sitä että nettona säästän arvonlisäverot. Vau miten huikea diili.

Olen samaa mieltä sunnuntailisistä, sillä se ei alallamme toimisi mitenkään - kaikki työ joka voitaisiin vain siirrettäisiin sunnuntaille. Kaikki on omasta hinnoittelusta kiinni, myös leipureilla. Ehdotus oli huono jo sen takia ettei siinä otettu huomioon sitä, etteivät kaikki yrittäjät myy käsinkosketeltavia tuotteita kertalaskutuksella. Mitä tapahtuu yrittäjälle joka myy asiantuntijapalvelua 99-prosenttisesti kuukausiveloituksella? Epätasa-arvo jompaan kumpaan suuntaan.

Enkä sano, etteikö tässä käytäisi sunnuntaisin jo nyt töissä. Ja lauantaisinkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No se ei edelleenkään poista sitä tosi asiaa, että ne todellisuudessa ovat yrittäjiä.
Alla olevien lainausten ja vanhan sanonnan perusteella näkemyksesi on ainakin looginen.
Onko kukaan kuullut prostituoidun puhuvan itsestään yrittäjänä? Sehän on oikein klassinen yhden henkilön "yritys".
En tiedä kutsuuko kukaan, mutta ihan hyvin voisi kutsua, jos yritys olisi virallinen. Eli on tehty ilmoitus kaupparekisteriin sekä maksaa verot, eläkkeet, vakuutukset ja sun muut mitä kuuluukin.
 

scholl

Jäsen
Paras "sunnuntailisä" yrittäjille olisi se, että tavalliset duunarit vähän miettisivät missä asioivat. Jokapäivä tehdään päätöksiä missä asioidaan ja mitä ostetaan.
.

Niin osuuskauppa ja bonuskortithan pyrkivät ainakin paikallisesti tappamaan pienyritykset. Suomessa on jossain määrin surullista tuo tasapäistäminen, mikä on mennyt niin pitkälle, että hyvin suuri osa jopa ruokapaikoista on keskusliikkeiden omistuksissa.

Kyllä sitä pieniä ratkaisuja pystyy päivittäisessä elämässä tekemään, vaikkei se muussa rahankäytössä niin suurta osaa näyttelisikään:

- ravintolat: kokeilee erilaisia, yksityisiä ravintoloita ja jättää ne peruschico'sit vähemmälle
- pesula: suomalaiset käyttävät yllättävän vähän pesulapalveluita, mutta jos niissä löytää jonkun muun kuin SOLin niin edistää kilpailua, mikä näkyy kenties jopa hinnoissa
- ABC liikenneasemien välttäminen. Alueella on varmasti muitakin palveluita
- lähikauppojen tukeminen. on hyvä asioida kivenjalkamyymälöissäkin. Muuten niitä ei kohta ole
- kalastajat. Kyllä jostain saaristosta suoraan kalastajalta ostettu esim. savustettu kala on eri luokkaa kuin kaupan antimet

jne. Mauri Pekkarinen ja vihreän kepukortin armeija voivat olla toista mieltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
sanontahan sanoo siis että kaikki parturit ovat huoria, mutta kaikki huorat eivät ole partureita.
Eikä tuo ole vain minun näkemykseni asiasta. Täältä voit esimerkiksi lukea Yrittäjän määrityksen. Täällä taasen on hieman tietoa toisesta sinulle vieraasta käsitteestä freelanceristä.
Ei mulla oikein ole käyttöä tällaisille wikin määritelmille varsinkin kun koko keskustelu lähti siitä, että minä ilmoitin olevani eri mieltä valloillaan olevan määritelmän kanssa.

Sellainen lisäperustelu minulla asialle vielä on, että yrityksen tehtävänä on tuottaa voittoa, mutta jos jonkun henkilön tarkoituksena on vain työllistää itsensä, niin silloin kyseessä ei ole yritys.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sellainen lisäperustelu minulla asialle vielä on, että yrityksen tehtävänä on tuottaa voittoa, mutta jos jonkun henkilön tarkoituksena on vain työllistää itsensä, niin silloin kyseessä ei ole yritys.

Eiköhän se voiton tekeminen ole kaikkien yritysten tavoite. Se on sitten eri asia miten yrittäjä voittonsa määrittelee. Toiset yrittäjät eivät maksa itselleen palkkaa lainkaan ja nostavat vain osinkoja. Ja osa taas maksaa kaikki mahdolliset pois palkkana. Se mitä yrittäjä ei maksa palkkana jää tietenkin yrityksen voitoksi, mutta vuosi saattaa olla aika pitkä aika odotella osinkoja, jos ei ole halua tehdä välitilinpäätöksiä.
 

ParkTudor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Tervehdys. Onko tosiaan niin, että nykyään yrityksen starttiraha maksetaan kuukausittain? Ennenhän starttiraha maksettii kerralla.

Miten kaupungilta tai EU:lta olisi helpoin hakea tukea?

Kyseessä olisi aloittava yritys ja asiakaskunta ei olisi etukäteen tiedossa. Tarkoitan, että kohderyhmä on selvillä, mutta ei aleta alihankkijaksi yhdelle yritykselle.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tervehdys. Onko tosiaan niin, että nykyään yrityksen starttiraha maksetaan kuukausittain? Ennenhän starttiraha maksettii kerralla.
Onko näin? Kihlattu sai starttirahaa kolmisen vuotta sitten ja siihenkin aikaan se oli noin 600 euroa kuukaudessa. Se ei siis ollut rahaa yritykselle vaan kihlatulle, että elää yrityksen ollessa alkuvaiheissa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Starttiraha

Starttiraha maksetaan tarveharkintaisena ja siten, että se ei saa vääristää kilpailua; eli ei voi saada vaikka esim. parturikampaajana.

Ko. raha on jaksotettu eli se myönnetään puoleksi vuodeksi (kuusi kuukautta) kerrallaan, ja uusi jakso pitää hakea aina erikseen. Samalla saadun tuen määrä laskee niin ikään, jaksottain. Rahoituksen saannin edellytys on yleensä yrittäjäkurssi (vaihtelee varmasti paikkakunnittain) sekä Uusyrityskeskuksen puoltava lausunto, jonka jälkeen voi siis ko. tukea hakea. Starttirahan maksaa TE-keskus kuukausittain, summasta menee 20% (min.) veroja, se vaikuttaa henk.koht. verotukseen ja sitä pitää hakea omalla lomakkeella aina kuukausittain (vaikka on siis myönnettykin).

Lisätietoja saa myös helposti MOLlin sivuilta. Nyrkkisääntönä voin sanoa, että jos arvelee starttirahan (tai mitään muutakaan tukea) olevan "pakollinen" yrityksen perustamiselle (eli toimeentulolle), niin kannattaa harkita vielä uudelleen. Tosin näin laman kynnyksellä veikkaan, että sitä saa kohtuu helposti, ehkä.

Nim. Yrittäjä

PS. Lisätään vielä, että kun aikaisemmin kirjoittelin yrittäjäksi ryhtymisestä, niin näinhän siinä tosiaan kävi. Ja en ole katunut, kun on saanut bisneksetkin mukavaan malliin. Olen oikeastaan aika onnellinen juuri nyt, kun ei tuo lamakaan tunnu haittaavan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mulle on myös aina sanottu, että starttiraha-anomus pitää tehdä ennen yrityksen virallista perustamista.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ehkä tärkein ero on siinä, että työntekijä on työsuhteessa ja yrittäjän ja toimeksiantajan välillä on toimeksiantosuhde.
.

Tämä tulee nyt aika myöhään, mutta suosittelisin tuossa toiminimikuviossa tiedustelemaan verottajankin kantaa etukäteen. Jos henkilö työskentelee yrityksessä käytännössä työsuhteisesti, mutta hänelle maksetaan työkorvausta, eli siis korvausta palvelunmyynnistä, voi verottaja katsoa sen kuitenkin tosia-asiassa palkaksi. Eli korvauksen maksajan tulisi hoitaa myös työnantajavelvoiteet. Tämä voi takautuvasti tulla maksajalle kalliiksi.

Käytännössähän maksaja ja korvauksensaaja eivät voi sitovasti sopia, että kyse ei ole palkasta vaan työkorvauksesta. Asian ratkaisevat vallitsevat olosuhteet. Vaikka osapuolten välillä ei olisikaan "työsopimukseksi" nimettyä paperia, mutta kaikki muut olosuhteet viittaavat työsuhteeseen, niin on mahdollista, että maksettua korvausta pidetään palkkana. Työsuhteen tunnusmerkkejä ovat mm. direktio-oikeus, työskentelypaikka, työskentelyvälineet tms. Mikäli nämä ovat samat kuin olisivat työsuhteisen kohdalla, niin on vaikea perustella, että miksi maksettu korvaus ei olisi palkkaa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ko. raha on jaksotettu eli se myönnetään puoleksi vuodeksi (kuusi kuukautta) kerrallaan, ja uusi jakso pitää hakea aina erikseen.
Tämän vuoden alusta ensimmäinen jakso voi olla 9 kuukautta ja yhteensä voi saada 18 kuukautta.

Ja kuten joku yllä pohti, starttirahaa pitää hakea ennen yritystoiminnan aloittamista.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tämän vuoden alusta ensimmäinen jakso voi olla 9 kuukautta ja yhteensä voi saada 18 kuukautta.

Ja kuten joku yllä pohti, starttirahaa pitää hakea ennen yritystoiminnan aloittamista.

Käytännössä ei siis saa olla y-tunnusta, se tosiaan unohtui.

Mutta tarkoitatko 2009 alusta lähtien 9 kuukautta? Vai 2008? Käytännössä homma menee nimittäin 6+6+6=18, ainakin vielä 2008 puolella näytti menevän.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Nostetaanpa tällainen aihe ylös, olen nimittäin miettinyt jos yrittäjäksi alkaisin näin työttömän uhka niskassa.
Mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet esim pienen ravintolan pyöritykseen näinä aikoina? Vai menevätkö 99% uusista yrityksistä nykyään heti konkkaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan, nyt täytyy ahmia tietoa asioista joka paikasta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nostetaanpa tällainen aihe ylös, olen nimittäin miettinyt jos yrittäjäksi alkaisin näin työttömän uhka niskassa.
Mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet esim pienen ravintolan pyöritykseen näinä aikoina? Vai menevätkö 99% uusista yrityksistä nykyään heti konkkaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan, nyt täytyy ahmia tietoa asioista joka paikasta.

Kyllä ravinola-alalla on tällä hetkellä melko suuri lama menossa. Olemassa olevat paikat pyörivät jotenkin.

Millaista paikkaa olet harkinnut? Kerro hieman tarkemmin.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kyllähän ravintola-ala on tosiaan aikamoisessa kusessa monin osin tässä taantumassa, hiljattain oli juttua lehdessäkin siitä, että ilman veronkiertoa - noin kärjistäen - ei siellä pärjää. Ja eipä muuten nousukaudenkaan aikana katteet ole kovin isot, ja kun vielä investointeja on pakko tehdä heti alkuun, niin onhan hommassa riskinsä.

Itse olen nyt ollut omassa yrityksessä töissä lähes kaksi vuotta ja nyt alkaa tuntua jo hyvälle. Välillä sitä ihan nautiskelee, kun on homman saanut pyörimään mukavasti. Eihän tässä taantumassa ole helppoa kellään, sillä vaikka itsellä menisi hyvin, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen; jos asiakkailla menee huonosti tarpeeksi pitkään, niin kohta ne eivät enää ole asiakkaita. Jotenkin perstuntumalla epäilen, että kuluva vuosi tulee olemaan aika raaka monelle yritykselle.

Mutta tsemmpiä kaikille kollegoille!
 

Tuamas

Jäsen
Nostetaanpa tällainen aihe ylös, olen nimittäin miettinyt jos yrittäjäksi alkaisin näin työttömän uhka niskassa.
Mitkä ovat teoreettiset mahdollisuudet esim pienen ravintolan pyöritykseen näinä aikoina? Vai menevätkö 99% uusista yrityksistä nykyään heti konkkaan?
Vinkkejä ja neuvoja otetaan ilomielin vastaan, nyt täytyy ahmia tietoa asioista joka paikasta.

Sanotaanko näin, että tällä(kin) hetkellä ravintola-alalla suurempi osa yrityksistä on jatkuvissa ongelmissa, kuin rypee rahassa.

Mutta tosiaan kaikki on kiinni muutamista perusasioista, kuten siitä millaisella kulurakenteella hommaa lähtee pyörittämään (palkollisia ei voi oikeasti kovin helpolla ainakaan montaa ottaa), kuinka asiakkaat löytävät paikan ja kuinka paljon/kauan perse kestää tappion tekemistä.

Ihan ensiksi laatisin liiketoimintasuunnitelman joko ihan ominpäin tai sitten jonkun asiaa tuntevan kanssa. Eli vedät ihan vaikka Exceliin odotettavissa olevat kulut ja tulos ja katsot kuinka käy. Jo tässä kohtaa pitäisi ainakin päällisin puolin selvitä onko idealla mitään elinkelpoisuutta. Valitettavasti näkee kovin usein sitäkin että tuo vaihe on jätetty kokonaan väliin ja hommaa on alusta alkaen käytännössä mahdotonta pyörittää voitollisesti.

Jos pystyt tekemään itse paljon/kaiken, sinulla on varaa sietää hieman tappiotakin alkuun ja sinulla on hyvä idea, niin kyllä ravintola-alankin yritys voi toimia voitollisesti. Helppoa se ei ole, mutta ei nykypäivänä mikään muukaan ole.

Lisäksi kannattaa etukäteen käydä esim. Finnverassa, TE-keskuksessa tai muussa vastaavassa lafkassa selvittämässä mahdollisuudet tukiin ja ennen kaikkea starttirahaan, sekä sen kuinka pitää menetellä, jotta nuo rahat saa pois kuleksimasta.

Ja vielä viimeisenä juttuna sellainen, että hyvä kirjanpitäjä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, eikä kirjanpito edes ole pienelle yritykselle kallista, jos vain ymmärtää hiukan etukäteen kysellä esim. muilta yrittäjiltä suosituksia.
Edit. helposti jo omista kämmeistä johtuvista viivästysseuraamuksista maksaa kirjanpitäjän veloituksen, saati sitten jos lasket omalle ajallesi jotakin arvoa. Koska sinulla menee kuitenkin vähintään se kaksi-kolme kertaa kauemmin saman asian tekemisessä, kuin ihmisellä joka tekee sitä työkseen.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Itse aloitin oman yrittäjätaipaleeni lokakuussa. Tosin vähän normaalista poikkeavasti, tämä on ollut niin sanotusti erittäin pehmeä lasku yrittäjyyteen.

Opiskelen nimittäin AMK:ssa liiketaloutta Savonlinnassa toista vuotta ja koulussamme on mahdollisuus suorittaa opintoja Intotiimi-opiskelumallissa (vrt. Jyväskylän Tiimiakatemia). Pyöritämme siis omaa osuuskuntaa ja teemme pikkubisnestä ja samalla pystymme hyväksilukemaan ammatillisia opintoja. "Learning by doing" on homman nimi.

Meitä on osuuskunnassa viisi henkilöä ja itse olen toimitusjohtaja. Toiminta on todellakin aika pienimuotoista, tarkoitus on vain saada opinnot suoritettua ja pikkaisen tienata taskurahaakin samalla. Tämän game planin mukaan ollaankin edetty mukavasti.

Tähän mennessä olemme mm. tarjonneet lisätyövoimaa isoihin tapahtumiin, järjestäneet palvelupäivän huoltoasemalla, myyneet joulukuusia, päivittäneet web-sivuja ja olleet mukana mainostoimiston mainoskampanjassa. Eli on tehty vähän sitä sun tätä.

Oppia on tarttunut matkan varrella todella paljon. Liiketalouden opiskelumallina tämä on ihan ylivertainen, sellaisia asioita tulee opittua, mitä ei ikinä koulunpenkillä oppisi.

Jos joku päivä päätän pistää jonkun firman pystyyn ihan elannon hankkimistarkoituksessa, niin tähän astisesta kokemuksesta on paljon hyötyä. Perustamisvaiheessa oli monia asioita, mitä ei tullut ajateltua heti ja ojan allikon kautta luovittiin nykytilanteeseen.

Jos jotain kiinnostaa, niin nettisivumme löytyvät tästä.
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse päättänyt ottaa askeleeni rikkauksiin tai aikaiseen oman käden kautta poistumiseen. Ryhdyn yrittäjäksi!

Olen tässä vuoden päivät valmistellut yrityksen perustamista. Tässä vaiheessa valmistelut on sillä mallilla, että noin 20% tarvittavasta vajaan miljoonan euron alkupääomasta puuttuu.
Yrittäjäkurssit on käyty, osakkaat haalittu ja liiketilatkin on jo katsottu valmiiksi.

Ihan tyhjän päälle en hyppää, sillä tuon ulkomaisen konseptin Suomeen franchising yrittäjänä.

Tässä vaiheessa haluaisin vinkkejä mistä kaikkialta alkupääomaa kannattaa kysellä/hakea?

Ennakkopäätöksen olen saanut Finnveralta, joka on sitoutunut tiettyyn osaan. Lisäksi oman pankin kanssa on hommat katsottu läpi. Ely-keskuksen ja TEKESin kanssa aloitan neuvottelut ensi viikolla. Mahdollisista pääomasijoittajista olen tavannut Veraventuren, joka ei ottanut osaa. Business Enkeleitä en tunne, joten heihin en ole ottanut kontaktia.

Joku sanoo varmasti heti, ettei kukaan kiinnostu franchisingyrittäjään sijoittamisesta, mutta ostan samalla koko Suomen oikeudet ja tarkoituksena on laajentaa yritys 5-6 vuoden sisällä merkittävästi kattamaan kaikki Suomen yli 200 000 asukkaan talousalueet.

Eli mistä saan rahaa!?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös