Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 813
  • 427

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Yhdenkään ihmisen ei tulisi joutua tilanteeseen, jossa hän joutuu perustelemaan korkeamman hinnan halullaan viettää raamatun määräämä vapaapäivä. Se ei ole pelkästään eettisesti arvelluttavaa, se on suorastaan sairasta pienen ihmisen kiusaamista!

Mitä vittua? Eihän sinun mikään pakko ole myydä yrityksesi palveluita sunnuntaisin. Tai jos et ilkeä ottaa sunnuntaisin suurempaa korvausta kuin arkinsin, niin eikö olisi syytä korottaa hinnoittelua joka päivälle?

Ja kuten FreezingHell viittasikin jo niin, jos et osaa hinnoitella itseäsi oikein niin on varmaan syytä vaihtaa hommia.

Tai sitten sinun kannattaa esittää pyyntösi jumalalle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itselläni on pieni pitopalvelu, jossa teen kaikkea mitä työntekijänikin tekevät. Minut siis voitaneen rinnastaa työntekijään, ei toki juridisesti vaan pyhänkirjan perusteella. Kuitenkaan minun menettämääni pyhää lepopäivää ei korvata mitenkään.

Vähissä on pitopalvelualan ongelmat, jos tämä hiertää eniten kengässä. Sinänsä ongelmaan on helppo ratkaisu, kun nostat sen verran pitopalvelusi hintoja, että voit maksaa itsellesi korvauksen pyhästä lepopäivästä. Tai ehkä sen pyhäpäiväkorvauksen voi korvamerkitä vaikka vuotuisista osingoista ja nehän ovat verottomia, jos jaat vain 9 prosenttia omasta pääomasta aina sinne 90 000 euroon asti per henkilö.

Yrittäjä kuitenkin nostaa pääosan tuloistaan pääomatulona sekä kevyemmin verotettuina luontaisetuina, joten tätä rinnastusta on ihan turha haikailla.

Mitähän nämä kevyemmin verotetut luontaisedut ovat?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mitähän nämä kevyemmin verotetut luontaisedut ovat?

Juu väärä termi. Oikea on alakanttiin arvostetut. Näitähän on vaikka ihan ensimmäisenä mieleen tuleva kännykkä, jolla nyt ei toki ole mitään merkitystä. Asunnolla alkaa sitten jo olemaan. Lisäksi yrittäjät pistävät firman vihkoon liki kaiken kuviteltavissa olevan, joista eivät maksa mitään veroja. Esimerkkinä vaikka päivittäisiä lounaita, kodinkoneita kotiin.

Itselläkin on muuten astianpesukone kotona mikä on ostettu kaverin firman rahoilla firman käyttöön, mutta roudattu kaupasta suoraan kotiini.
 

scholl

Jäsen
Yrittäjä kuitenkin nostaa pääosan tuloistaan pääomatulona

Niin mutta listaamattoman yrityksen tapauksessa saattaa käydä niin että valtaosasta maksetaan verot silti ansiotulon mukaan.

Tuo sunnuntain korkeampi palkka on minulle täysi mysteeri. Onko siinä se tarkoitus, että nuo veronmaksajat kiikuttavat sen extran sitten kirkon kolehtihaaviin. Periaatteessa palkan pitäisi olla mielestäni joka päivä sama. Jos joku ei halua työskennellä sunnuntaisin niin olkoon kotona.

Uskomattomin oli muuten tämä Nokian renkaiden spede muutama päivä sitten telkkarissa. Valitti sitä, etteivät hyväksy yrityksen kaavailuja valmistaa renkaita vain ma-pe. Tuohan on kuitenkin melko normaaliviikko. Esim. VW joutui kymmenkunta vuotta sitten tekemään vain nelipäiväistä viikkoa kun kysyntä oli heikentynyt.
 

scholl

Jäsen
Esimerkkinä vaikka päivittäisiä lounaita, kodinkoneita kotiin.

Aika erikoista tuollainen. Itse olen ollut mukana erilaisissa yrityksissä omistajana toistakymmentä vuotta, enkä ole kertaakaan tarvinnut vielä ruokia tai juomia laittaa firman piikkiin. Isoa säätöä se joka tapauksessa olisi paperitöiden suhteen. Eikös siitä pidä tehdä jonkinlainen paperi, että on ollut joku edustustilaisuus tai asiakkaan vienyt syömään tms. Hankalaa ja riskialtista. Ja miten voit perustella, että yritys tarvitsee pesukoneen. Aina on kuitenkin verotarkastuksen mahdollisuus, joten aika riskaabelia puuhaa tuo on.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juu väärä termi. Oikea on alakanttiin arvostetut. Näitähän on vaikka ihan ensimmäisenä mieleen tuleva kännykkä, jolla nyt ei toki ole mitään merkitystä. Asunnolla alkaa sitten jo olemaan.

Näistä luontaiseduista yrittäjä maksaa ihan samalla tavoin kuin palkansaajakin eli esim. kännykästä maksetaan veroja 20 €Xansiotulon veroprosentti/100.

Lisäksi yrittäjät pistävät firman vihkoon liki kaiken kuviteltavissa olevan, joista eivät maksa mitään veroja. Esimerkkinä vaikka päivittäisiä lounaita, kodinkoneita kotiin.

Kaikkia yrittäjiä nyt ei kannattaisi alkamaan haukkua rikollisiksi, vaikka joku yrittäjä rikollisesti toimisikin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Juu väärä termi. Oikea on alakanttiin arvostetut. Näitähän on vaikka ihan ensimmäisenä mieleen tuleva kännykkä, jolla nyt ei toki ole mitään merkitystä. Asunnolla alkaa sitten jo olemaan. Lisäksi yrittäjät pistävät firman vihkoon liki kaiken kuviteltavissa olevan, joista eivät maksa mitään veroja. Esimerkkinä vaikka päivittäisiä lounaita, kodinkoneita kotiin.

Itselläkin on muuten astianpesukone kotona mikä on ostettu kaverin firman rahoilla firman käyttöön, mutta roudattu kaupasta suoraan kotiini.
Onkohan tuo "kaverin firma" jonkinsortin pesula vai miten menee ensinnäkin tilintarkastajalle läpi ja toisekseen verottajalle?

Vai onkohan taas näitä internet-kavereita joita keskusteluissa aina tuntuu löytyvän, jotka tekevät vaikka mitä mikä ikinä sattuu omaan mielipiteeseen sopivan ja täten tarjoaa mukavan "todistusaineiston"?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kokoomuksen asiahan olisi ajaa moista ajatusta, ei vasemmiston.
Näkisin että tämän ajaminen ensisijaisesti SKP:n tehtävä. Yrittäjien sunnuntailisät toimivat niin, että nostetaan hintaa sunnuntaille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lisäksi yrittäjät pistävät firman vihkoon liki kaiken kuviteltavissa olevan, joista eivät maksa mitään veroja. Esimerkkinä vaikka päivittäisiä lounaita, kodinkoneita kotiin.
Näinhän johtavassa asemassa olevat työntekijätkit tekevät. No kodinkoneet menevät jo ehkä vähän yli.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Haetaan palvelukseen peili.

Kuitenkin itseni kaltaiset yrittäjät ovat väliinputoajia, tässä meidän yhteisessä hali-hali-, pusu-pusuyhteiskunnassa...

Niin, en malta olla huomauttamatta, että tässä meillä on taas nähtävissä kapitalismin ja yrittäjäskenen perustotuus, jonka mukaan voitot ovat yksityisiä ja tappiot yhteisiä.

Nyt siis tarkkana: Yrittäjän elämään kuuluvat myös tappiot ja hampaiden kiristys, koska en ainakaan itse ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi pakotettu yrittäjäksi. Että peilin ääreen vain, jos jurppii.

Täältä tähän
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Arvostan kyllä paljon suoraselkäistä pienyrittäjää. Siitä huolimatta ei ole yhteiskunnan vika, jos yrittäjä ei pysty ajamaan epätavallisina aikoina suoritettavista toimeksiannoista aiheutuvia työvoimakustannuksia ja subjektiivisia epämukavuustekijöitä hinnoitteluunsa.

Sopimusvapaus, ja silleen.
 

12961

Jäsen
Onkohan tuo "kaverin firma" jonkinsortin pesula vai miten menee ensinnäkin tilintarkastajalle läpi ja toisekseen verottajalle?

Ensiksikään ei todellakaan ole vaikeaa löytää, ainakaan Turusta tilintarkastajaa, jota vaikkapa autoedun maksamatta jättäminen tai kuvaillun kaltainen peitelty osinko/lahja kiinnostaisi pätkän vertaa. Voihan firmalla olla pesukone vaikkapa työvaatteiden pesua varten?

Toiseksi, verotarkastuksen mahdollisuus on käytännössä olematon jos toiminta näyttää hyvältä ja esim. alvit/sotut/yhteisövero tilitetään kiltisti. Itse olin töissä eräässä keskisuuressa firmassa (lv ~20M€, työntekijöitä 35 luokkaa), jossa omistajan koko perhe ajoi firman autoilla maksamatta autoetua ja vieläpä firman dieseleillä, jotka eivät erottuneet yrityksen muiden autojen kulutuksista millään tavalla. Tässä oli hauskaa vielä se, ettei näistä neljästä ollut käytännön töissä yrityksessä kuin yksi, palkkalistoilla toki kaikki. Muita kuorma-autoja siis oli sen verran, ettei 4 henkilöauton kulutus erottunut millään tavoin massasta, ja omistajaperhe tankkasi omalla luottokortillaan tarkoituksellisesti säännöllisesti myös firman kuorma-autoja.

Kaikkia mätkittiin verotarkastuksen yhteydessä autoedusta 3 vuoden ajalta, löpöstä ei lainkaan.

Sitä voi sitten kukin itsekseen miettiä, kannattiko käyttää firman autoja ja polttoainetta verottomasti 17 vuotta kun autoedut tulivat maksuun vain 3 vuodelta?

Veronkorotus oli myös todennäköisesti yhteensä pienempi kuin mätkimättä jätetyt polttoainekulut.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Aika erikoista tuollainen. Itse olen ollut mukana erilaisissa yrityksissä omistajana toistakymmentä vuotta, enkä ole kertaakaan tarvinnut vielä ruokia tai juomia laittaa firman piikkiin. Isoa säätöä se joka tapauksessa olisi paperitöiden suhteen. Eikös siitä pidä tehdä jonkinlainen paperi, että on ollut joku edustustilaisuus tai asiakkaan vienyt syömään tms. Hankalaa ja riskialtista. Ja miten voit perustella, että yritys tarvitsee pesukoneen. Aina on kuitenkin verotarkastuksen mahdollisuus, joten aika riskaabelia puuhaa tuo on.

Eihän vaikkapa lounaasta tarvitse olla käytännössä kuin jonkun hyvän yrittäjäasiakkaan nimi kuitissa, joka tietenkin käyttää omaa nimeäsi samalla tavalla omassa kirjanpidossaan. Helppoa kuin heinänteko.

Omistajana ilman käytännön roolia saattaa olla nihkeämpää, kun myyntimiehen/toimarin on huomattavasti helpompaa selittää liikelounas kuin hallituksen jäsenen, jonka edustustehtävät kuuluvat jo OYL:n mukaan olla harvassa. Pelkkä osakkuushan ilman hallituspaikkaa ei tuo minkäänlaista edustusoikeutta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Jos nostat palkkaa yrityksestäsi, niin voithan maksaa itsellesi myös sunnuntailisät ja niistä sitten normipalkansaajana verot? Ei muutkaan palkanmaksajat mitään armahduksia saa...
 

scholl

Jäsen
nehän ovat verottomia, jos jaat vain 9 prosenttia omasta pääomasta aina sinne 90 000 euroon asti per henkilö.

Niin no tavallaan verotonta se ei ole, vaan siitä maksetaan yhtiöveroa.
Ja jos mietit jotakin pientä pitopalvelua niin kuinka realistista on, että siinä putiikissa tase olisi sellainen, että voisi ottaa tuolla verolla merkittäviä summia ulos.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin no tavallaan verotonta se ei ole, vaan siitä maksetaan yhtiöveroa.

Edellisvuosien voitosta on tietenkin maksettu yhtiövero, mutta sen olisi joutunut maksamaan vaikka yhtiöstä ei koskaan maksettaisi osinkoja. Näin ollen en nyt lähtisi laskemaan yhtiöveroa osinkoverotukseksi.

Ja jos mietit jotakin pientä pitopalvelua niin kuinka realistista on, että siinä putiikissa tase olisi sellainen, että voisi ottaa tuolla verolla merkittäviä summia ulos.

Saa siinä toki muutaman janssonikiusauksen pyöräyttää, että noihin verottomiin osinkoihin pääsee käsiksi, mutta siihen kannattaa pyrkiä. Nolla prosenttilla on pirun mukava jakaa itselleen rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Jos nostat palkkaa yrityksestäsi, niin voithan maksaa itsellesi myös sunnuntailisät ja niistä sitten normipalkansaajana verot? Ei muutkaan palkanmaksajat mitään armahduksia saa...

Tässä aletaan olemaan siinä asian ytimessä jota ajoin takaa. Tätä juuri naureskelin siellä saunassa, eli onneksi maksoin itselleni sunnuntailisät, niin heti työ tuntui mukavammalta. Paljon mukavampaa olisi tietysti jos nuo sunnuntailisät olisivat tulleet jostain muualta kuin omasta taskusta, kuten ne tulevat kaikille työntekijöille lakisääteisesti.

Hinnoitteluni onnistumista taisinkin jo kommentoida avausviestissä, eli ei tarvitse tuntea huolta tai sääliä minua kohtaan, kyllä kapitalistisika osaa omansa ottaa!

Tarkoitukseni oli pistää tällainen ajatus kokeelle ja katsoa löytyisikö seurastamme todellinen toveri ja maailman halaaja, joka lähtisi taistelemaan tätä törkeää vääryyttä vastaan. Voin kuitenkin ilokseni todeta Jatkoaikaan kirjoittavien olevan selväjärkistä ja ryhdikästä väkeä, joka ei moisiin haihatteluihin sorru.

Yhteenvetona omasta kannastani toteaisin seuraavaa:

1. Kaikki mitä ilmaiseksi tulee otetaan toki vastaan ilman mitään omantunnontuskia.
2. Tällaisten vaikeasti valvottavien "tukien" jakaminen vain vääristää kilpailua, koska Sunnuntaisin tehtävästä liiketoimesta tulisi kilpailuvaltti; mitä enemmän kirjaat liikevaihdostasi viikonlopulle, sitä korkeammaksi muodostuvat tulosi ja sitä vaikeammaksi kykenet tekemään kilpailijoidesi tilanteen.
3. Yrittäjän saama ylijäämä on riippuvaista ainoastaan hänen kyvyistään yrittäjänä ja näin sen tulee ollakkin. Milloinkaan ei tule luoda sellaista järjestelmää, jossa poiketaan tästä periaatteesta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Yrittäjän jälkeläisenä, olen myös huomannut, että teillä yrittäjillä on erittäin joustavat työajat. Ne joustavat sekä aamulla että illalla. Eli päivät alkavat aiemmin ja päättyvät myöhemmin kuin muilla.

Paras "sunnuntailisä" yrittäjille olisi se, että tavalliset duunarit vähän miettisivät missä asioivat. Jokapäivä tehdään päätöksiä missä asioidaan ja mitä ostetaan.

Pahimmat kliseet mitä kuulee ihmisiltä:

1. Suosin suomalaista (totuus: haen silti vaatteeni H&M:stä, Lindexilta ja huonekalut Ikeasta)

2. Vaadin, että lähikaupassa on lihatiski (ostan silti jauhelihani kaasuun pakattuna kylmäaltaasta)

3. Kannatan yrittäjyyttä (totuus: haen silti kaiken s-ryhmästä tai monikansallisista ketjuista, koska bonus on kivaa ja ulkomaille valuva raha myös)


OT, mutta menköön.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkohan tuo "kaverin firma" jonkinsortin pesula vai miten menee ensinnäkin tilintarkastajalle läpi ja toisekseen verottajalle?

Vai onkohan taas näitä internet-kavereita joita keskusteluissa aina tuntuu löytyvän, jotka tekevät vaikka mitä mikä ikinä sattuu omaan mielipiteeseen sopivan ja täten tarjoaa mukavan "todistusaineiston"?

Kun en ole yrittäjä, ei ole kokemusta miten noita tarkastellaan. Jos vilpertti on kuitenkin sitä mieltä, että kyseessä olisi jotenkin harvinainen tai muuten poikkeuksellinen tapa toimia ja minun tarvitsee keksiä noita päästä, niin kannattaisi ehkä avata silmät.

Joka tapauksessa alkuperäinen viestini koski sitä, että yrittäjät yrittäjien vertaaminen palkansaajiin on mahdotonta mm. yrittäjän nostamien pääomatulojen sekä muiden etuuksien takia. Se on nyt kuitenkin ihan faktaa, että yrittäjä saa tulonsa pienemmällä verolla ihan laillisestikin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Se on nyt kuitenkin ihan faktaa, että yrittäjä saa tulonsa pienemmällä verolla ihan laillisestikin.

Ei muuta kuin sitten yrittämään ja työllistämään suomalaisia...vai mikä tässä yhtälössä pelottaa?

Itse yrittäjänä työllistän itseni...vaivoin mutta kuitenkin. On oma vapaus ja voi antaa itselleen palkankorotuksen milloin tahansa. Loistavaa, eikö totta? Mitäs sitten kun tulee ns hiljainen aika? Kuka maksaa palkan, verot, eläkkeen ja kiinteät kulut? Palkanmaksajat, jotka eivät ole olleet yrittäjänä eivät tähän voi vastata. On myös mahdoton yhtälö, että PK yritykset tekisivät tasaisesti nousevaa tulosta tai edes yleensäkään tasaista tulosta. Kuitenkin parhaamme mukaan koitamme työllistää suomalaisia ihmisiä jos se vain mitenkään on mahdollista. Yrittäjät kyllä tietävät tämän.

On vain niin helvetin helppoa sanoa "yrittäjyys on oma valinta". Kuka SINUT sitten työllistää?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei muuta kuin sitten yrittämään ja työllistämään suomalaisia...vai mikä tässä yhtälössä pelottaa?...

Ei tässä yhtälössä mikään pelota. Olen tässäkin ketjussa sanonut, että minä en halua yrittäjäksi, vaan nostelen mieluummin kuukausipalkkaani.

Kysymyshän on siitä, että voiko työntekijää ja yrittäjää verrata toisiinsa tässä sunnuntailisäasiassa. Kantani on kai tullut melko selväksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse yrittäjänä työllistän itseni...vaivoin mutta kuitenkin.
Menee pahasti off-topciksi, mutta kun ketju on jo tässä vaiheessa niin menköön. Henkilökohtaisesti minä itse olen omasta mielestäni sitä mieltä, että ihminen joka työllistää ainostaan itsensä, mutta ei ketään ulkopuolista ei ole varsinaisesti yrittäjä. Suomen kielessä ei ole oikein hyvää sanaa tuota kuvaamaan (freelancer?), mutta esim englanninkielessä tuota kutsutaan self-employed:ksi eli itsensä työllistäjäksi. Yrittjämiseen kuuluu minun mielestäni aina sellainen isompi liiketoimintariski kuten muiden työllistäminen.

Vielä pahempi off-topic tuli mieleen tuota kirjoittaessani. Onko kukaan kuullut prostituoidun puhuvan itsestään yrittäjänä? Sehän on oikein klassinen yhden henkilön "yritys".
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Henkilökohtaisesti minä itse olen omasta mielestäni sitä mieltä, että ihminen joka työllistää ainostaan itsensä, mutta ei ketään ulkopuolista ei ole varsinaisesti yrittäjä.
Totaalinen mutu. Eikö kyläkauppias esimerkiksi ole yrittäjä?
Suomen kielessä ei ole oikein hyvää sanaa tuota kuvaamaan (freelancer?), mutta esim englanninkielessä tuota kutsutaan self-employeeksi eli itsensä työllistäjäksi.
Freelancer on aivan eri asia. Suomessa sitä kutsutaan yksityisyrittäjäksi.
Yrittjämiseen kuuluu minun mielestäni aina sellainen isompi liiketoimintariski kuten muiden työllistäminen.
Liiketoimintariski voi olla muukin, kuin muiden työllistäminen. Toisilla se riski on suurempi ja toisilla pienempi.
Vielä pahempi off-topic tuli mieleen tuota kirjoittaessani. Onko kukaan kuullut prostituoidun puhuvan itsestään yrittäjänä? Sehän on oikein klassinen yhden henkilön "yritys".
En tiedä kutsuuko kukaan, mutta ihan hyvin voisi kutsua, jos yritys olisi virallinen. Eli on tehty ilmoitus kaupparekisteriin sekä maksaa verot, eläkkeet, vakuutukset ja sun muut mitä kuuluukin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Henkilökohtaisesti minä itse olen omasta mielestäni sitä mieltä, että ihminen joka työllistää ainostaan itsensä, mutta ei ketään ulkopuolista ei ole varsinaisesti yrittäjä.

Olen tästä samaa mieltä. Harmi vain kun yhteiskunta ja valtionvalta ei ole. En laittaisi ollenkaan hanttiin jos saisin muutamia sellaisia etuisuuksia kuin on palkansaajillakin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totaalinen mutu. Eikö kyläkauppias esimerkiksi ole yrittäjä? Freelancer on aivan eri asia. Suomessa sitä kutsutaan yksityisyrittäjäksi.
Useimmat kyläkauppiaat varmasti ovat.

Jos kaikki itsensätyöllistäjät ovat yrittäjiä, niin eivätkö silloin myös Freelancerit ole yksityisyrittäjiä? Ensimmäistä kertaa törmäsin tuohon Self-Employed termiin kun juttelin Japanissa käydessä samassa hotelissa asuneen Kalifornialaisen kundin kanssa. Hänen "yrityksensä" business oli käydä muutaman kuukauden välein Japanissa lentokoneella ostamassa leluja ja myydä ne kotona. Kovasti erikoiselta kuulostaisi minusta tuollaista toimintaa kutsua yksityisyrittämiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös