Ylen jääkiekkokierros

  • 255 850
  • 706

Voltti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eiköhän ohjelma ole jo ammattilaisillekin tärkeää millaiseen keliin pitää lähteä ja millä kalustolla ja tullee tämän takia sekuntilleen samaan aikaan.

Eiköhän sitä olla jo melko kaukana ajoista, jolloin kelin sai tietää ainoastaan kuuntelemalla tiettyyn aikaan merisäätä. En usko, että yksikään vakavasti otettava merenkulun ammattilainen suunnittele liiketoimintaansa radio suomen merisään pohjalta.
 

Ralph

Jäsen
Lopetin kuuntelemisen kun huomasin sen tuottavan epäonnea. Mestaruusvuonna, ottelukierroksella oli peli HPK-Tappara. Kuuntelin sitä automatkalla, kunnes Tappara siirtyi 0-3 johtoon. Kotiin päästyäni teksti-tv päälle ja huomasin Kerhon juuri tehneen 4-3 jatkoaikamaalin.

Toinen kerta samana vuonna. Salibandya olin pelailemassa toisena finaalipäivänä. Lähdin kaverin kyydillä (Tappara-fani) pois. Hän laittoi radion päälle ja aloin hokemaan että sulje se, tuottaa epäonnea. Juuri kun kaveri oli sulkemassa niin Ässät teki 1-0 maalin.

Kiitti mulle riitti. Vain Radio Jannea kuuntelen netistä joskus.
 

scholl

Jäsen
Onko tämä muka hassuttelua vai onko tosiaan sitä, että halusi kertoa tuoreeltaan lätkämatsin muuttuneen tilanteen? En ollut itse ko. lähetystä eilen kuuntelemassa, mutta minulle tuo haiskahtaa siltä, että toimittaja on purnannut sitä, että kiekkokierros keskeytetään merisään vuoksi. Jos on innokas lajin seuraaja niin häntäkin vituttaa takuulla se, että kuuskajeskarit pitää tunkea keskelle matsia.
 

axe

Jäsen
Lopetin kuuntelemisen kun huomasin sen tuottavan epäonnea. Mestaruusvuonna, ottelukierroksella oli peli HPK-Tappara. Kuuntelin sitä automatkalla, kunnes Tappara siirtyi 0-3 johtoon. Kotiin päästyäni teksti-tv päälle ja huomasin Kerhon juuri tehneen 4-3 jatkoaikamaalin.

Tarinana hyvä mutta ei pidä paikkaansa. Peli meni muuten juuri noin Tapparan 3-0 -johdon jälkeen jatkoajalle jne. mutta jatkoaikamaalin teki myös Tappara.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Onko tämä muka hassuttelua vai onko tosiaan sitä, että halusi kertoa tuoreeltaan lätkämatsin muuttuneen tilanteen?

Satuin kuuntelemaan pitkästä aikaa Radio Suomesta kiekkokierrosta ja luulin, että kyseessä oli uusi (hyvä) YLE:n käytäntö. Siitä tuskin on suurta haittaa merisäätä kuunteleville ihmisille, jos yksi tai pari muuttunutta tilannetietoa väliin luetaan, mutta ihan mukava juttu pelejä seuraaville.

Vähemmän yllättäen YLE:ltä taas reagointia aivan kuin kyseessä olisi ollut joku vakavakin moka. Wilskan tapauksessa pahoittelut ymmärrän, joskin silloinkin potkut olivat liikaa, mutta tässä tilanteessa YLE turhaan itse paisuttelee asiaa noilla "toimittajan harkintakyky petti" -kommenteilla. Paremminkin toimittaja osoitti hyvää harkintaa ja aloitekykyä, jolla lievennetään ikuisen riesan (tosin varmastikin tarpeellisen sellaisen) urheiluihmisille aiheuttamaa tuskaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko tämä muka hassuttelua vai onko tosiaan sitä, että halusi kertoa tuoreeltaan lätkämatsin muuttuneen tilanteen?

Toi YLE on kyllä niin tosikkomainen ja vanhoillinen firma. Minne lie kivikaudelle juuttuneet. Olkoon lähetys kuinka virallinen tahansa (pl. suru-uutiset ym.), niin silti mukaan pitäisi mahtua aina pieni annos huumoria. :) Enkä vieläkään tajua miksei sitä merisäätä voi siirtää siihen aikaan, että matseissa on erätauot. Siksi kai, että se on tullut kivikaudelta asti tuohon samaan aikaan. Mutta siitäkin selvittäisiin hyvällä tiedottamisella, että merisää tulee tästä eteenpäin muutaman minuutin myöhemmin. Argh.
 
Satuin kuuntelemaan pitkästä aikaa Radio Suomesta kiekkokierrosta ja luulin, että kyseessä oli uusi (hyvä) YLE:n käytäntö. Siitä tuskin on suurta haittaa merisäätä kuunteleville ihmisille, jos yksi tai pari muuttunutta tilannetietoa väliin luetaan, mutta ihan mukava juttu pelejä seuraaville.
..jolla lievennetään ikuisen riesan (tosin varmastikin tarpeellisen sellaisen) urheiluihmisille aiheuttamaa tuskaa.
Ongelmahan lienee siinä, että se merisää on viranomaistiedote. Siksipä sitä ei pidä sorkkiman. Sinänsä sille vois keksiä vaikka oman kanavan, jossa tulis jespergrönkjaerit päättymättömällä nauhalla.
 

JPL

Jäsen
Ongelmahan lienee siinä, että se merisää on viranomaistiedote. Siksipä sitä ei pidä sorkkiman. Sinänsä sille vois keksiä vaikka oman kanavan, jossa tulis jespergrönkjaerit päättymättömällä nauhalla.

Varmaan joku ajoi karille tuon takia? Tokihan kyse on viranomaistiedotteesta, mutta ei mitenkään vakavasta sellaisesta.

Parasta mahdollista tilannekomiikkaa tuollainen ja repsit täältä lukijalle.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Enkä vieläkään tajua miksei sitä merisäätä voi siirtää siihen aikaan, että matseissa on erätauot.

Radio Suomen kiekkokierros on eittämättä tärkeä osa urheilukulttuurin vaalimista, mutta ensisijaisesti (tai lähtökohtaisesti, mitä termiä nyt kukakin haluaa käyttää) YLE on kuitenkin ei-kaupallinen uutisten tuottamiseen ja maanlaajuiseen jakeluun tehty/tarkoitettu kompleksi. Se, että YLE jakelee myös viihdettä, kulttuuria ja urheilua kanavillaan on erittäin hyvä asia, mutta siinä vaiheessa kun nämä ajavat uutisten ohi, ollaan menty väärään suuntaan. Urheilu ei ole kuitenkaan se tärkein asia, kun liikutaan tuolla jumalan selän takana paristokäyttöinen ghettoblaster viimeisenä signaalin vastaanottoon soveltuvana härpäkkeenä.

Kyllä, television puolella uutiset ajoittuvat futiksen tai lätkän tauoille, mutta televisiossa uutisten pyörittäminen ala- tai yläreunassa tekstimuotoisena ottelun ollessa käynnissä on mahdollista. Kiekkoselostus ja merisää yhtäaikaisesti radiossa onkin jo eri asia. Miksi olemme tässä tilanteessa? Miksei YLEllä ole toista valtakunnallista radiokanavaa, jonka avulla nämä päällekkäisyydet voitaisiin välttää? Pitäisikö jonkin kaupallisen kanavan ottaa kiekkokierros ohjelmistoonsa? Arttu Harkki ja Pertti Salovaara puivat studiossa ja joka kerta selostuspaikkakunnan vaihtuessa Novalta pauhaa 15 sekunnin mittainen ABC-mainos. Uuh.

Merisään perään voisi kyllä luetella jatkossa SM-liigan jäähy- ja plusmiinuspörssit. Se olisi luonteva siirtyminen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko tämä muka hassuttelua vai onko tosiaan sitä, että halusi kertoa tuoreeltaan lätkämatsin muuttuneen tilanteen?

Kyseessä on ymmärtääkseni jonkinasteinen Lukko-fani. Ja kun paikka oli kertoa Lukon johto, niin kaveri oli vaan päättänyt kertoa sen kaikille merisään kuuntelijoille.

YLE on tosiaan aika vanhoillinen näissä asioissa, eikä siellä suvaita mitään mukahauskaa. Maailma muuttuu, mutta YLE ei.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Enkä vieläkään tajua miksei sitä merisäätä voi siirtää siihen aikaan, että matseissa on erätauot. Siksi kai, että se on tullut kivikaudelta asti tuohon samaan aikaan. Mutta siitäkin selvittäisiin hyvällä tiedottamisella, että merisää tulee tästä eteenpäin muutaman minuutin myöhemmin. Argh.

Verikuut avasi tuota jo mielestäni varsin hyvin ja kattavasti. Olen samoilla linjoilla. Jos olen tuolla veneilemässä merellä ja tarvin tietää säätietoja, haluan sen radion olevan auki juuri silloin kun se sieltä tulee. Varsinkin jos on jonkin sortin tilanne päällä, en halua siihen hetkeen kuulla, että Jyväskylässä erä vähän venyi ja merisää tuleekin noin 6,4 minuutin päästä. (Siis oikeasti en harrasta veneilyä, jääkiekko on enemmän minun juttu. Mutta koitin vähän avata tuon merisään tärkeyttä tietyissä tilanteissa.)

Kyllä se niin on, että maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin jääkiekko ja tässä tapauksessa merisää on yksi niistä.

Verikuut mietti, että miksi Ylellä ei ole muita valtakunnallisia radiokanavoita kuin Radio Suomi. Onhan noita, esim. YleX tai Ylen Ykkönen. Niiden teemaan vain ei taida jääkiekkokierros sopia...
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monikin veneilijä yhä riippuvainen Radio Suomen Merisäästä?

Kysyn tätä ihan vilpittömästi - en ole merimies enkä millään tavalla alan asiantuntija.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuntuu kyllä aika kummalliselta että nykyaikana joku lähtisi veneilemään pelkästään radion kanssa. Luulisi ainakin että sen merisään saa jotakin muuta kauttakin paattiin kuin kuuntelemalla radiosta monotomisia numerosarjoja.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
että kuuskajeskarit pitää tunkea keskelle matsia.
Oikaistaan sen verran, että se on Kuuskajaskari(kuusia kajastava kari).

Mutta onhan tuo merisää muilekin tärkeä kuin sunnuntaiveneilijöille. Enkä kyllä muutenkaan lähtisi sen tärkeyttä sinänsä kyseenalaistamaan. Yle tosin voisi miettiä onko sen ajankohta nyt oikein ajoitettu ja voisiko sen sijoittaa toiseen ajankohtaan. Kanavan vaihto ei taida kuitenkaan tulla kyseeseen.
 

scholl

Jäsen
Kanavan vaihto ei taida kuitenkaan tulla kyseeseen.

Miksei? Olen ollut siinä käsityksessä, että Ylen ykkönen on ollut se jäykin uutiskanava. Miksei merisää tule sieltä? Itse olen ollut ainoastaan kerran veneellä tilanteessa, jonka voidaan ajatella olevan varsinainen merihätä johtuen kovasta myrskystä, eikä silloin tullut mieleenikään odotella mitään merisäätä, vaan ottaa yhteyttä Merivartiostoon. Tosin saatiin vene Maarianhaminaan lopulta sieltä avomereltä omin neuvoin, mutta se oli ainoa sellainen varsinainen hätätilanne toistaikseksi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monikin veneilijä yhä riippuvainen Radio Suomen Merisäästä?

Kysyn tätä ihan vilpittömästi - en ole merimies enkä millään tavalla alan asiantuntija.
Itse pidin aiemmin merisäätä täysin turhana, kunnes olin jonkin aikaa merellä töissä. Sellaisissa hommissa, missä esim. merenpinnan korkeudella oli ratkaiseva merkitys. Opin ennätysajassa muistamaan tarkat kellonajat milloin merisää putkahtaa radiosta pihalle. Sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään ruveta kritisoimaan merisään tarpeellisuutta, vaikken juuri itse sillä tiedolla enää mitään teekään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Merisään osalta tuosta kanavan vaihdosta Ylen ykköselle on ollut puhetta julkisuudessakin.

Radio Suomi on kuitenkin niin paljon enemmään kuuntelijoita keräävä kanava, että merisää jatkuu siellä. YLE ykkösellähän ei ole juurikaan porukkaa, eivätkä he halua tätä tärkeää informaatiota siirtää silloin sinne.

Ja merisään anti on enemmänkin ennakoivaa, kun jo kovassa merenkäynnissä oleville tarkoitettua tietoa.

Radio Suomi Sport-kanava voisi olla oikeinkin hyvä uudistus suomalaiseen kulttuuriin, mutta taitaa olla liian kova kustannus muutenkin perseaukiselle organisaatiolle.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyseessä on ymmärtääkseni jonkinasteinen Lukko-fani.
Mulle tuli ensimmäisenä Aki Laine mieleen mutta ei se äänestä päätellen ollut hän. Taitaa siellä joku muukin sellainen sitten olla YLEllä töissä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse olen ollut ainoastaan kerran veneellä tilanteessa, jonka voidaan ajatella olevan varsinainen merihätä johtuen kovasta myrskystä, eikä silloin tullut mieleenikään odotella mitään merisäätä, vaan ottaa yhteyttä Merivartiostoon.
Kokeneempi merenkävijä olisikin kuunnellut sen merisään eikä olisi merihätään alun perin joutunutkaan.

Kyllä tuolla merisäällä on edelleenkin funktionsa, vaikka nykypäivänä tietenkin nämä tiedot saa mobiililaitteisiinkin, jos on vain löytyy gsm-kenttä tai muita yhteyksiä, joita esim. ulkosaaristossa ei aina ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No ehkä kyse on kuitenkin enemmänkin siitä, kuinka merisää palvelee suurempaa yleisöä, olemalla noin kaavoihin kangistunut.

Tuskin se veneilijä kuolee siihen 3 sekunnin viipeeseen sen merisään kuuntelussa, joka tuon tuloksen kertomiseen meni tai sitten oli asiat kyllä enemmän kuin huonosti jo alunalkaenkin.

Siis merisäätä en ole ikinä ymmärtänyt, enkä ymmärrä edelleenkään, mutta en myöskään ymmärrä sitä miten jonkun ottelun maalimäärän muutoksen kertominen sen keskellä aiheuttaisi onnettomuuksia vesillä. Olen tottunut sen olemassa oloon ajan mittaan, mutta esim. tämä tapaus osoitti että asiat voisi olla paremminkin. Tästä syystä minulta iso peukku tuolle radiopersoonalle ja toivoisin jatkossa lisää tuota samaa. Alkaisi Uuttöö 3 kaakkoluode 4 kiiinnostaa huomattavasti enemmän.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieno tempaus merisään lukijalta. Ihan oikein toimittu ja toivottavasti sattui tämä pieni Lukko-fani kuulemaan lähetyksen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös